Rekkojen peräkärryt pois

talveksi

Eli minun ehdotus tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi olisi että talviaikaan ei tiellämme liikkuisi ydistelmäajoneuvoja ollenkaan.
Niin ei lähtisi perävaunut luistelemaan.
Kuljetuskustannukset nousis mutta rautatiet on keksitty, ja ihmishengilläkin on joku hinta!!!

37

2289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MAKE

      ILTAA!! TIELAITOS JOKU VUOSI SIT MÄÄRITTI IHMIS HENGEN HINNAKSI 800000MK!!TAPPAA SE KUORA-AUTOKIN SAMALLA TAVALLA KOSKA SUURIN OSA TÄRMÄYSISTÄ TAPATUU NOKKA VERSIOINA ELI TODEN NÄKÖISESTI ONNETUUMUUDET LISÄÄTYISI!!

    • yks akka

      Tietty määrä tavaraa on kuitenkin saatava kuljetettua, jos peräkärry jätetään pois niin yhteen autoon mahtuu n. puolet vähemmän tavaraa. Ihan yksinkertaisesti laskettuna kuljetusten määrä lisääntyy puolella. Eli autoja on lisättävä tosi paljon ja vauhtia nostettava. Eikö se sitten lisää onnettomuus riskiä???
      Harvassa onnettomuudessa on perävaunun luistelu aiheuttanut onnettomuuden. Sitä paitsi, entäpä ne paikkakunnat mihin ei ole rautatietä??? Niitäkin on ja paljon, vielä nykyaikanakin, ehkä jopa enemmän kuin joitain vuosia sitten.
      Eiköhän samantien siirrytä jokainen tuottamaan itse ruokamme, vaattemme ja muut käyttötarvikkeet, ei tarvita autoja eikä muita kuljetuksia, sitten ei tapahdu onnettomuuksia. Kielletään polkupyöräily, kävely ja kaikki liikkuminen, kaatuminenkin kun voi aiheuttaa kuoleman.

      • toinen akka

        Oikeastaan tavaratila pienenisi vieläkin enemmän. Nupin lavan pituus on suuruusluokkaa 6 metriä ja peräkärryn 10 m. Olisi siinä pikkuautoilla liikkuvilla ihmettelemistä, kun kuormureiden määrä yhtäkkiä kolminkertaistuisi ja tavaroiden hinnat nousisivat reippaasti. Uuden henkilöauton ostajakin saisi autonsa maahantuojalta kuormurin kyydillä omalle paikkakunnallensa ihan privaattikuljetuksena ja pitempien tavaroiden kuljetus odottaisi kevättä.


      • tilan mitat
        toinen akka kirjoitti:

        Oikeastaan tavaratila pienenisi vieläkin enemmän. Nupin lavan pituus on suuruusluokkaa 6 metriä ja peräkärryn 10 m. Olisi siinä pikkuautoilla liikkuvilla ihmettelemistä, kun kuormureiden määrä yhtäkkiä kolminkertaistuisi ja tavaroiden hinnat nousisivat reippaasti. Uuden henkilöauton ostajakin saisi autonsa maahantuojalta kuormurin kyydillä omalle paikkakunnallensa ihan privaattikuljetuksena ja pitempien tavaroiden kuljetus odottaisi kevättä.

        kun minä nuorena miehenä keräilin kasaan kahta miljoonaa kilometriä maanteiltä, niin silloin oli kaikki vähän pienempää. eli korjatkaa jos mitat on väärin.


      • Anssi
        toinen akka kirjoitti:

        Oikeastaan tavaratila pienenisi vieläkin enemmän. Nupin lavan pituus on suuruusluokkaa 6 metriä ja peräkärryn 10 m. Olisi siinä pikkuautoilla liikkuvilla ihmettelemistä, kun kuormureiden määrä yhtäkkiä kolminkertaistuisi ja tavaroiden hinnat nousisivat reippaasti. Uuden henkilöauton ostajakin saisi autonsa maahantuojalta kuormurin kyydillä omalle paikkakunnallensa ihan privaattikuljetuksena ja pitempien tavaroiden kuljetus odottaisi kevättä.

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minun muistaakseni kuormuri saa olla max 12m pitkä. Jäähän siinä lavalle tilaa kymmenkin metriä.


      • vanha pieru
        Anssi kirjoitti:

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta minun muistaakseni kuormuri saa olla max 12m pitkä. Jäähän siinä lavalle tilaa kymmenkin metriä.

        Moduli-yhdistelmässä käytetään 13,5m pitkää kärryä, ja se rajoittaa vetäjän pituuden. Jääkö vetäjän kuormatilan pituusmitaksi 7,5m vai 8,5m? Koko yhdistelmän pituus 25,25m. Tästä pituudesta tehtiin kappale joskus 60-70 lukujen taitteessa.
        Älä Anssi tollasia arvuuttele kun kerran palstoilla hääräät tietäjänä, maine kärsii.


      • Anssi
        vanha pieru kirjoitti:

        Moduli-yhdistelmässä käytetään 13,5m pitkää kärryä, ja se rajoittaa vetäjän pituuden. Jääkö vetäjän kuormatilan pituusmitaksi 7,5m vai 8,5m? Koko yhdistelmän pituus 25,25m. Tästä pituudesta tehtiin kappale joskus 60-70 lukujen taitteessa.
        Älä Anssi tollasia arvuuttele kun kerran palstoilla hääräät tietäjänä, maine kärsii.

        Alla pätkä lakia. Yhdestelmän pituuksista en tiedä, kun minulla on vain c-kortti.
        Milelstäni tuolla lukee että ajoneuvon maksimipituus on 12m. Minkä kokoisen kärryn saa laitta 12m pitkän vetoauton perään (4.5, 6.5 vai 8,5m)?

        *****
        34 §

        1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja: a) linja-auto 14,5 m
        nivelrakenteisena kuitenkin 18m
        muu moottorikäyttöinen ajoneuvo 12m.


        2. Perävaunun pituus ilman kytkinlaitteita ei saa ylittää seuraavia arvoja: a) puoliperävaunu:
        vetotapista perävaunun perään ( vetopituus ) 12m
        vetotapin pystyakselista vaakatasossa mihin tahansa sen etupuolella olevaan kohtaan mitattuna 2,04 m
        b) varsinainen perävaunu
        yksiakselisena tai sitä vastaavalla telillä varustettuna 8,5 m
        kaksi- tai useampiakselisena 12,5 m


        3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja: a) kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin b-d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,5 m
        b) kuorma-auton ja erityisesti pylväiden tai vastaavien pitkien esineiden kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä: 20 m
        c) kuorma-auton ja yksitelisen tai sitä vastaavalla telillä varustetun varsinaisen perävaunun yhdistelmä 18 m
        d) kuorma-auton ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun yhdistelmä 22 m


      • käsissäs
        Anssi kirjoitti:

        Alla pätkä lakia. Yhdestelmän pituuksista en tiedä, kun minulla on vain c-kortti.
        Milelstäni tuolla lukee että ajoneuvon maksimipituus on 12m. Minkä kokoisen kärryn saa laitta 12m pitkän vetoauton perään (4.5, 6.5 vai 8,5m)?

        *****
        34 §

        1. Moottorikäyttöisen ajoneuvon pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja: a) linja-auto 14,5 m
        nivelrakenteisena kuitenkin 18m
        muu moottorikäyttöinen ajoneuvo 12m.


        2. Perävaunun pituus ilman kytkinlaitteita ei saa ylittää seuraavia arvoja: a) puoliperävaunu:
        vetotapista perävaunun perään ( vetopituus ) 12m
        vetotapin pystyakselista vaakatasossa mihin tahansa sen etupuolella olevaan kohtaan mitattuna 2,04 m
        b) varsinainen perävaunu
        yksiakselisena tai sitä vastaavalla telillä varustettuna 8,5 m
        kaksi- tai useampiakselisena 12,5 m


        3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja: a) kuorma-auton ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin b-d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,5 m
        b) kuorma-auton ja erityisesti pylväiden tai vastaavien pitkien esineiden kuljetukseen tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä: 20 m
        c) kuorma-auton ja yksitelisen tai sitä vastaavalla telillä varustetun varsinaisen perävaunun yhdistelmä 18 m
        d) kuorma-auton ja kaksi- tai useampiakselisen varsinaisen perävaunun yhdistelmä 22 m

        Modulimittaisen yhdistelmän suurin sallittu pituus on 25,25m. Menes huoltsikalle pitkän rekan viereen ottamaan askelparimittaa. Ja vielä sellasen missä on perävaunussa 5 akselia(viisi). Kun löydät sellasen niin mittaa sit se vetäjän pituus. Jos se sit helppaa.


      • Anssi
        käsissäs kirjoitti:

        Modulimittaisen yhdistelmän suurin sallittu pituus on 25,25m. Menes huoltsikalle pitkän rekan viereen ottamaan askelparimittaa. Ja vielä sellasen missä on perävaunussa 5 akselia(viisi). Kun löydät sellasen niin mittaa sit se vetäjän pituus. Jos se sit helppaa.

        Alunperin oli kyse siitä että kuinka pitkä kuormuri saa olla, ei siitä että kuinka pitkä yhdistelmän vetoauto saa olla.


      • menee
        Anssi kirjoitti:

        Alunperin oli kyse siitä että kuinka pitkä kuormuri saa olla, ei siitä että kuinka pitkä yhdistelmän vetoauto saa olla.

        kun anssin juttuja lukee. ei kannata mistään paastä tota vyyhtii alkaa purkaamaan, niin älytöntä juttuu jätkä suoltaa, taitaa olla ehta merkonomi.


      • Anssi
        menee kirjoitti:

        kun anssin juttuja lukee. ei kannata mistään paastä tota vyyhtii alkaa purkaamaan, niin älytöntä juttuu jätkä suoltaa, taitaa olla ehta merkonomi.

        No mikä se kuormurin maksimi pituus on? Nyt ei puhuta pelkistä vetoautoista.


      • nono
        Anssi kirjoitti:

        No mikä se kuormurin maksimi pituus on? Nyt ei puhuta pelkistä vetoautoista.

        ota tutti pois suusta kun puhut!


    • just joo

      Ja mitähän siitä tulis kun sanottais ,että kaupassa ei oo maitoa eikä leipää mutta ensi viikolla tulee .:)

      • ....

        noin v***n tyhmä?, ei ne viikkoa myöhästy, perustele toi viikko.


    • kaikki autot pois

      siirrytään hevosiin. ei haitallisia pakokaasuja. jos paska haisee, niin se ei ole mikään haitta. polttoaineena vettä ja heinää. ja kaikille olisi töitä. kaikki työtä vieroksuvat viherpipertäjät ja muuten vaan ommoo hommoo etsivät pääsisivät maistamaan turvallista liikennöintiä. olisi kiva nähdä kun osmo soininvaara karvareuhka päässä heittäisi keikan ouluun hesasta käsin. jäisi arvailuun kestäisikö reissu viikon, kaksi vai kolme.

    • -S-

      Tavarat toimiteen sitten kun lumet taas sulaa pois. Miksei tää vois toimia? Kuskataan mitä kerkee ja keväällä loput. Easy biisi ei vaan kannata tilata postitse mitään talven tultua vaan tilaa tavaraa keväällä ja kesällä niin saa ne jo seuraavaksi kesäksi sitten.

      Mitä mieltä rekkamiehet? Ei teidän työtä muuttaisi mitenkään. Te ajatte samaan rataan kuin ennenkin eli yhtä paljon kilometrejä tulee kuten nytkin vaunua vaan ei ole. Mutta mitenkäs pelkän nupin omistavat kuskit ja firmat :o Appariksi rekkojen kyytin ja nupit talveksi seisontavaakutukseen?
      ----------------------------

      Asiaan eli kuka kustantaa nämä muutokset perävaunut pois talveksi? Tää viesti on tuolla muuallakin eli joku kirjottaa siis peräkärryt pois talveksi. Ei taida olla kovin lahjakas autoilija ja jalankulkija :)

      Ei junissa ole kapasitettia niin paljon kuin luullaan! Tuskin vaunuja on ensinnäkään vapaana vuokrattavaksi kovin paljoa? Ja junavaunut maksaa myös hunajaa ja mitä ne muut kulut on kun kuljetus yhtiö haluaa ajaa tavaransa raiteilla? Raiteethan ei vie perille asti! Kuka siellä päässä ne kuskaa? Joulupukkiko?

      Olisi hieman helpompiakin asioita muuttaa kuin alkaa suunnittelee koko logistiikkaa uusiksi :)

      Nyt tuutuumaan :) Kello jo vaikka mitä.

      • pekka 2

        Varmaankin on tavaroita, jotka voi painotetusti kuljettaa kesäaikaan. ei kuitenkaan kaikki.

        Rekkamiehille tulisi lisää työpaikkoja, kuten myös korvaaville autoille, myynti, huolto etc.
        Ei tämä muutu heti vaan viiveellä kuten autoverotus ja digi TV. Kyllä ne nupit varmaan loppuun ajetaan?

        Miten paljon tonnikalapurkissa on rahdin hintaa? mikä osuus siitä menee kuskille ja autolle. loput on lastausta ja johtajanpalkkaa. ja kesällä taas halvempaa.... Haluaisin tietää. Maksaisin siitä, perävaunuttomuudesta varmaankin mieluimmin, kuin noista kuljettajien leposäädöksistä.....

        Yhtä lailla VR:n tulee kehittyä, lisäämällä kapaa ja saamalla töitä vaunutehtaalle, josta jo irtisanotaan... Rataverkon tulee myös uudistua ja kasvaa. Se ei vaan nyt kasva kun rahtia ei ole tarpeeksi. Ymmärtääkseni se johtuu osin siitä, että kumipyöriä tuetaan? Edelleenkin nuo rekat tarvitaan jakeluliikenteeseen, missä rataa ei ole.

        Kauhean vähän niitä ajatuksia tulee. Ja aina kun tulee on miljoona tekosyytä, miksi ei. Onko niitä hyviä puolia missään ideassa.

        Miksei pyydetä EU rahaa tutkimukseen, miten rekalla voitaisiin ajaa raidetta pitkin pohjoiseen?

        Kirjaapas niitä sinun mielestäsi helpompia asioita muuttaa. Liikennetyöryhmä päätynee nopesrajoitusten alentamiseen, ja tuskin ne rahtarit siitäkään "tykkää".


      • maksaa

        sun digiboxin?


      • pekka 2
        maksaa kirjoitti:

        sun digiboxin?

        tuettu firma. Enin osa hintaa menee Kiinaan halpatyövoiman rahoittajille. Murto-osa boxin hinnasta rahtia. Vaikka Kiinasta asti.

        Jos, siis kysymys oli mulle.


      • -S-
        pekka 2 kirjoitti:

        Varmaankin on tavaroita, jotka voi painotetusti kuljettaa kesäaikaan. ei kuitenkaan kaikki.

        Rekkamiehille tulisi lisää työpaikkoja, kuten myös korvaaville autoille, myynti, huolto etc.
        Ei tämä muutu heti vaan viiveellä kuten autoverotus ja digi TV. Kyllä ne nupit varmaan loppuun ajetaan?

        Miten paljon tonnikalapurkissa on rahdin hintaa? mikä osuus siitä menee kuskille ja autolle. loput on lastausta ja johtajanpalkkaa. ja kesällä taas halvempaa.... Haluaisin tietää. Maksaisin siitä, perävaunuttomuudesta varmaankin mieluimmin, kuin noista kuljettajien leposäädöksistä.....

        Yhtä lailla VR:n tulee kehittyä, lisäämällä kapaa ja saamalla töitä vaunutehtaalle, josta jo irtisanotaan... Rataverkon tulee myös uudistua ja kasvaa. Se ei vaan nyt kasva kun rahtia ei ole tarpeeksi. Ymmärtääkseni se johtuu osin siitä, että kumipyöriä tuetaan? Edelleenkin nuo rekat tarvitaan jakeluliikenteeseen, missä rataa ei ole.

        Kauhean vähän niitä ajatuksia tulee. Ja aina kun tulee on miljoona tekosyytä, miksi ei. Onko niitä hyviä puolia missään ideassa.

        Miksei pyydetä EU rahaa tutkimukseen, miten rekalla voitaisiin ajaa raidetta pitkin pohjoiseen?

        Kirjaapas niitä sinun mielestäsi helpompia asioita muuttaa. Liikennetyöryhmä päätynee nopesrajoitusten alentamiseen, ja tuskin ne rahtarit siitäkään "tykkää".

        Olen ne täällä jo laittanu varmaan sata kertaa eli lyhennetty versio: Ihan siis yleensäkin siirretään enemmän vastuuta kuljettajille siis ihan kaikille ketkä tienpäällä liikkuu. Autoilija vastaa teoistaan ja rangaistukset muutetaan paljon ankaremmiksi kautta linjan. Siitä on todella suuri syy kolareihin ym. Kun sääntöjä ei noudateta :) En nyt jaksa kirjottaa enempää.


      • pekka 2
        maksaa kirjoitti:

        sun digiboxin?

        sen suolan, jos varmistus suolauksilla aiotaan varmistaa halvat perävaunulliset kyydit mun tonnikalapurkille? Tosin Holkeri sen sanoi, että syökää silakkaa, ja sika että kanaa.....

        Jos yksi rekka ajaa etelästä pohjoiseen, niin kuinka monta suola-autoa kuskeineen siihen tarvitaan, jos koko matkan tulee tien olla sula?
        Kuinka monta kuormallista suolaa se on / yö tai talvessa. Kuka osaa ajaa noita suola-autoja ennen suolausta. Ai niin ei perävaunua. Siitähän juuri ehdotellaan?

        Kuinka monta tietä täytyy olla suolattuna etelästä pohjoiseen, entäs poikittain? Siis riittääkö konginkangas, vai tarvitaanko rantatie myös, entä rinnakkaiset.

        Miksi se suolan hinta kuljetuksineen ei näy siinä tonnikalapurkissa vaan mun tilinauhassa?

        Kuka maksaa pilaantuvat pohjavedet? Taitaa tulla tilinauhoihin sekin yrittäjäriski....????

        Kuka maksaa sen pissapojannesteen kuljetuksen tarpeen aiheuttaman tien kulutuksen, joka johtuu suolan lentämisestä lasille? Useita autollisia taas kulkee. Taitaa tuo liikenne ruokkia itse itseään.....?

        Onko eroa hiilidioksidipäästöissä jos lastin vetää iso diesel veturi tai vastaavaan lastiin tarvittavat monet rekat.

        Miten Suomessa on diesel paljon bensiiniä halvempaa, vaikka muualla on lähes poikkeuksetta lähes samanhintaisia. Kuka sitä eroa maksaa?
        Eikö sen dieselin tulis olla bensaa kalliimpaa, ainakin talvilaadun, kun rinnalla pitää olla "ilmaista" suolaa?

        Miksi mulla ei ole oikeutta ostaa superekoluomutonnikalapurkkia, kuljetettuna ilman suolaa ja perävaunua, jos minä haluan?
        Mietitään sitä, manaamisen sijasta?


      • pekka 2
        -S- kirjoitti:

        Olen ne täällä jo laittanu varmaan sata kertaa eli lyhennetty versio: Ihan siis yleensäkin siirretään enemmän vastuuta kuljettajille siis ihan kaikille ketkä tienpäällä liikkuu. Autoilija vastaa teoistaan ja rangaistukset muutetaan paljon ankaremmiksi kautta linjan. Siitä on todella suuri syy kolareihin ym. Kun sääntöjä ei noudateta :) En nyt jaksa kirjottaa enempää.

        Tarvitaan lyhyen ja pitemmän tähtäimen suunnitelmia. Valvonta on OK, mutta kuulostaa vähän poliisivaltiolta. Mutta toivottavasti päättäjät nyt selvittävät ja alkaa tekemään korjauksia.

        Olen myös minä kirjoittanut että tilanteen mukaan säätyvä rajoitin on se kuljettaja. Niin sen tarttis olla.

        Kirjoiteltu on.......!


      • oli
        pekka 2 kirjoitti:

        tuettu firma. Enin osa hintaa menee Kiinaan halpatyövoiman rahoittajille. Murto-osa boxin hinnasta rahtia. Vaikka Kiinasta asti.

        Jos, siis kysymys oli mulle.

        -S-:lle, näkyy ketjussa.


    • Yks akka

      Miten määritellä talviaika, eli peräkärrykiellon aikaraja. Suomi kun on pitkä maa etelästä pohjoiseen. Tällä hetkelläkin etelässä on mitä loistavin ajokeli, lumet sulaneet, tiet kuivat, mutta eipä ole pohjoisessa, tuskin edes keskisuomessa, siellä on vielä talvi.

      Olisihan tietenkin se mahdollisuus, että määritellään vyöhykkeet, ilmaston mukaan. Jaetaan Suomi vaikka neljään osaan. Tampereen pohjoispuolelle ei saa ajaa joulu-helmikuun välillä, jyväskylän pohjoispuolelle, marras-maaliskuun aikana jne... :)

      • pekka 2

        Jos tuo tulee vaikeimmaksi, niin määritetään kesäajaksi sitten juhannus aaton aatosta torstai juhannusäivän jalkeiseen sunnuntaihin. Silloin kuolee muitakin hulluja. Ei tunnu niin pahalta, jos taas tulee liukas juhannus.

        Se on kyllä totta, että elämme maaliskuuta, ja enää ei talvirengaspakkoa ole.

        Yksi mittari voisi olla, että ilmatieteenlaitos tutkii paikkakunnittain milloin alkaa terminen kevät, olisko se hyvä alku? Muita ideoita?


      • Yks akka
        pekka 2 kirjoitti:

        Jos tuo tulee vaikeimmaksi, niin määritetään kesäajaksi sitten juhannus aaton aatosta torstai juhannusäivän jalkeiseen sunnuntaihin. Silloin kuolee muitakin hulluja. Ei tunnu niin pahalta, jos taas tulee liukas juhannus.

        Se on kyllä totta, että elämme maaliskuuta, ja enää ei talvirengaspakkoa ole.

        Yksi mittari voisi olla, että ilmatieteenlaitos tutkii paikkakunnittain milloin alkaa terminen kevät, olisko se hyvä alku? Muita ideoita?

        Tuossa määrittelyssäsi on sekin hyöty, että juhannuksen aikaan on niin paljon muutakin liikennettä, että perävaunullisilla ei voi edes ajaa kovaa vauhtia :)
        Työpaikatkin lisääntyisi, mm. rakennusalalla hetkellisesti kun pitäisi rakentaa terminaaleja mihin jättää perävaunu kun rajan ylittää.


      • pekka 2
        Yks akka kirjoitti:

        Tuossa määrittelyssäsi on sekin hyöty, että juhannuksen aikaan on niin paljon muutakin liikennettä, että perävaunullisilla ei voi edes ajaa kovaa vauhtia :)
        Työpaikatkin lisääntyisi, mm. rakennusalalla hetkellisesti kun pitäisi rakentaa terminaaleja mihin jättää perävaunu kun rajan ylittää.

        Eikä mitä. Kehitetään sellainen vimpain, jossa on moottori ja kiinitetään se ja jakkara siihen kärryn eteen. Ohjaus siihen vetoaisaan. Ja töitä on taas yhelle kuskille.

        Kuorma-auto kortin saa nopeammin kuin kirvesmiehen tutkinnon. Työttömyys poistuu nopeammin. Eikä sotkettais tasa-arvoa juttuja. Kirveshenkilö ei kuulosta hyvälle.


      • Yks akka
        pekka 2 kirjoitti:

        Eikä mitä. Kehitetään sellainen vimpain, jossa on moottori ja kiinitetään se ja jakkara siihen kärryn eteen. Ohjaus siihen vetoaisaan. Ja töitä on taas yhelle kuskille.

        Kuorma-auto kortin saa nopeammin kuin kirvesmiehen tutkinnon. Työttömyys poistuu nopeammin. Eikä sotkettais tasa-arvoa juttuja. Kirveshenkilö ei kuulosta hyvälle.

        tuo jakkara systeemi lisäisi vaatetollisuudenkin työllisyyttä. Talvipakkasella kun pitäsi pukeutua kunnolla. Miksei muuten voisi laittaa rekkojen nuppiin sellaista automaattista hiekoituslaitetta, se ripottelisi hiekkaa ajon aikana renkaiden alle. Huoltoasemille tietenkin polttoaineen lisäksi hiekkatankkausta.
        Vai miten olisi, jos rakennetaan perävaunun ympärille air backit. Sitten jonkinlainen tunnistusjärjestelmä, kun toinen auto tulee liian lähelle "tyynyt" laukeaa. Mahdollinen törmäys olisi tosi pehmeä.
        Tasa-arvon nimissä, kirvesmiehen nimike pitäisi muuttaa rakennusasentajaksi, asentaja kun voi olla kumpaa sukupuolta tahansa :)


    • Meikäläinen

      Otetaan vaan peräkärryt talveksi pois.
      Samalla kaikki elementtikuljetukset talveksi pois ja rakennusmiehet pakkolomalle talveksi ku ei pysty rakentaan. Samoin sähkölinjojen rakennus talveksi seis ku pylväitä ei pysty kuljettaan ja linjan rakentajat talveksi pakkolomalle ymm....
      Äly hoi!!!!!!

      • pekka 2

        onko useammin onnettomuudessa tällainen kopan sisällä oleva "massakuljetus" lasti tai tuollainen itsekantava erikoiskuljetustyyppinen juttu?


      • Meikäläinen
        pekka 2 kirjoitti:

        onko useammin onnettomuudessa tällainen kopan sisällä oleva "massakuljetus" lasti tai tuollainen itsekantava erikoiskuljetustyyppinen juttu?

        Ei kaikki elementtikuljetukset ole itsekantavia.
        Niitä kuljetetaan myös täysperävaunuissa. Ainakin seinäelementtejä. Kuka sen määrittelee mikä perävaunu on turvallinen ja mikä vaarallinen? Lähinnä minulla oli tarkoitus avata vaan keskutelu mihin muuhun kuin tavaroitten hintaan se vaikuttaa jos perävaunut poistetaan.


      • pekka 2
        Meikäläinen kirjoitti:

        Ei kaikki elementtikuljetukset ole itsekantavia.
        Niitä kuljetetaan myös täysperävaunuissa. Ainakin seinäelementtejä. Kuka sen määrittelee mikä perävaunu on turvallinen ja mikä vaarallinen? Lähinnä minulla oli tarkoitus avata vaan keskutelu mihin muuhun kuin tavaroitten hintaan se vaikuttaa jos perävaunut poistetaan.

        Sitähän olen peräänkuuluttanut, paljonko enemmän se maksaa tonnikalapurkissa. Tai jossain muussa.
        Jos perävaunuttomuus vähentää suolauksen tarvetta, niin paljonko säästyy?

        Ei se kuljetuksen osuus mikää rasite ole edes erikoiskuljetuksissa. Se on laskettu, että kannattaa. Paalut ja elementit voidaan kyllä haluttaessa tehdä pienemmiksikin. Rakennuksellakin varmaan rakentajien pakkas- ja turvamääräykset maksavat paljon isomman osuuden rakennuksesta, kuin kuljetus, vielä muutosten jälkeenkin. Se mitä mieltä talvirakentamisesta yleensä ollaan, olis vielä toinen juttu....

        Toisaalta, minusta olisi ollut parempi ajaa kuoma-autoilla 80 ilman kärrylöitä ja kesäisin vaikka sataa, linja-autojen edellytyksillä.

        Mutta onneksi minua viisaammat ovat siellä työryhmissään ottaneet aivan ennustetusti nuo helpoimmat ideat kättöön. Eikö lehdessä ollut tänään, että rajoitukseksi raskaalle liikenteelle kaavaillaan 70 km/h.

        Sopii toivoa, että on myös tutkittu, kuinka paljon tuo vakauttaa erilaisia yhdistelmiä, ettei vaan tehty jotain, kun paine on kova. Eli onko tuo nopeuden alennus riittävä.

        Juuri nyt, kun täällä kiivastellaan, voitaisiin alkaa spekulointi siitä, että mihin nopeuteen rajoitin säädetään (79 km/h?)?? Vai luotetaanko siihen olosuhteiden mukaan säätyvään rajoittimeen, jolla on se E-kortti. Toimiskohan se tällä kertaa luotettavasti?

        Kuitenkin hienoa, että keskustellaan.


      • Meikäläinen
        pekka 2 kirjoitti:

        Sitähän olen peräänkuuluttanut, paljonko enemmän se maksaa tonnikalapurkissa. Tai jossain muussa.
        Jos perävaunuttomuus vähentää suolauksen tarvetta, niin paljonko säästyy?

        Ei se kuljetuksen osuus mikää rasite ole edes erikoiskuljetuksissa. Se on laskettu, että kannattaa. Paalut ja elementit voidaan kyllä haluttaessa tehdä pienemmiksikin. Rakennuksellakin varmaan rakentajien pakkas- ja turvamääräykset maksavat paljon isomman osuuden rakennuksesta, kuin kuljetus, vielä muutosten jälkeenkin. Se mitä mieltä talvirakentamisesta yleensä ollaan, olis vielä toinen juttu....

        Toisaalta, minusta olisi ollut parempi ajaa kuoma-autoilla 80 ilman kärrylöitä ja kesäisin vaikka sataa, linja-autojen edellytyksillä.

        Mutta onneksi minua viisaammat ovat siellä työryhmissään ottaneet aivan ennustetusti nuo helpoimmat ideat kättöön. Eikö lehdessä ollut tänään, että rajoitukseksi raskaalle liikenteelle kaavaillaan 70 km/h.

        Sopii toivoa, että on myös tutkittu, kuinka paljon tuo vakauttaa erilaisia yhdistelmiä, ettei vaan tehty jotain, kun paine on kova. Eli onko tuo nopeuden alennus riittävä.

        Juuri nyt, kun täällä kiivastellaan, voitaisiin alkaa spekulointi siitä, että mihin nopeuteen rajoitin säädetään (79 km/h?)?? Vai luotetaanko siihen olosuhteiden mukaan säätyvään rajoittimeen, jolla on se E-kortti. Toimiskohan se tällä kertaa luotettavasti?

        Kuitenkin hienoa, että keskustellaan.

        Tv:ssä ne eilen kerto että kaavaillaan rekojen nopeuden alentamista 70km/h. Minusta ei ehkä järkevä ajatus koska silloin rekat liikkuisi muuta liikennettä hitaammin ja ohitukset lisääntyisivät sitämyöten luultavasti myös onnettomuudet.
        Ehkä pitäisi puuttua rekan perävaunun kokoon?
        Eikös nykyään ns. moduulirekoissa saa olla perävaunu huomattavasti painavampi kuin vetoauto?
        Jos moduulirekat kielettäisiin tai niiden paino rajattaisiin max. vetoauton painoksi tai sitten siirryttäissiin vanhanajan pienempiin kärryihin takaisin. Eihän henkilö- ja pakettiautoillakaan saa vetää vetoautoa suurempaa painoa. En ole rekkaa koskaan ajanut joten en tiedä miten se käyttäytyy. Mutta henkilö ja pakettia-autolla olen vaunua ja kärryä paljon vetänyt ja ainakin se puskee vetoautoa tietyissä tilanteissa aika helposti jos kuorma on raskas lähellä vetoauton painoa. Myönnetään huono vertaus verrata rekkaa ja henkilöautoa.


      • pekka 2
        Meikäläinen kirjoitti:

        Tv:ssä ne eilen kerto että kaavaillaan rekojen nopeuden alentamista 70km/h. Minusta ei ehkä järkevä ajatus koska silloin rekat liikkuisi muuta liikennettä hitaammin ja ohitukset lisääntyisivät sitämyöten luultavasti myös onnettomuudet.
        Ehkä pitäisi puuttua rekan perävaunun kokoon?
        Eikös nykyään ns. moduulirekoissa saa olla perävaunu huomattavasti painavampi kuin vetoauto?
        Jos moduulirekat kielettäisiin tai niiden paino rajattaisiin max. vetoauton painoksi tai sitten siirryttäissiin vanhanajan pienempiin kärryihin takaisin. Eihän henkilö- ja pakettiautoillakaan saa vetää vetoautoa suurempaa painoa. En ole rekkaa koskaan ajanut joten en tiedä miten se käyttäytyy. Mutta henkilö ja pakettia-autolla olen vaunua ja kärryä paljon vetänyt ja ainakin se puskee vetoautoa tietyissä tilanteissa aika helposti jos kuorma on raskas lähellä vetoauton painoa. Myönnetään huono vertaus verrata rekkaa ja henkilöautoa.

        Bussihan saa olla pidempi kuin kuorma-auto, eikös.
        Onko painorajoituksia?

        Jos olis bussin mittanen ABS jarruin varustettu kuorma-auto, miksei sillä voisi ajaa 100???
        Ja mitä muuta siltä bussilta vaaditaan?

        Osaisko joku nyt valaista olisko tai onko bussi helpompi hallita liukkaalla kuin yhdistelmä. Mihin tuo nopeusero perustuu? Bussi saa Ka ei?

        Peräänkuulutamme vain järkeä keskusteluun.

        Nuo "ammattimiehet" ei millään lailla näytä osallistuvan tai kiinnostu mistään muutoksesta.
        Ovat vaan "kaikki on ihan hyvin" linjalla?

        Minä ehkä jättäisin myös kärryt talveksi kotiin, ennen kuin katsoisin kuivalla tiellä matelevia (70) yhdistelmiä. Tulee myös talvia, jolloin ei ole oikeasti talvi, kuten tänä vuonna.

        Suomessa ei vaan ole muuta keinoa kuin nopeusrajoitus........


      • Riku
        pekka 2 kirjoitti:

        Bussihan saa olla pidempi kuin kuorma-auto, eikös.
        Onko painorajoituksia?

        Jos olis bussin mittanen ABS jarruin varustettu kuorma-auto, miksei sillä voisi ajaa 100???
        Ja mitä muuta siltä bussilta vaaditaan?

        Osaisko joku nyt valaista olisko tai onko bussi helpompi hallita liukkaalla kuin yhdistelmä. Mihin tuo nopeusero perustuu? Bussi saa Ka ei?

        Peräänkuulutamme vain järkeä keskusteluun.

        Nuo "ammattimiehet" ei millään lailla näytä osallistuvan tai kiinnostu mistään muutoksesta.
        Ovat vaan "kaikki on ihan hyvin" linjalla?

        Minä ehkä jättäisin myös kärryt talveksi kotiin, ennen kuin katsoisin kuivalla tiellä matelevia (70) yhdistelmiä. Tulee myös talvia, jolloin ei ole oikeasti talvi, kuten tänä vuonna.

        Suomessa ei vaan ole muuta keinoa kuin nopeusrajoitus........

        Itse henkilökohtaisesti nuoresta iästäni 29v olen ajanut erilaisilla autoilla niin harrastuksen kuin työnkin puolesta. Miksi kaikki havahtuvat vasta nyt tapahtuneeseen. Tiestön liukkaudesta ja hoidosta on puhuttu niin Autoilijan tielinjalle kuin tiemestareille useiden vuosien ajan ennen tätä. Ymmärtääkseni tiet on tehty nimenomaan huoltoliikennettä varten jotta jokainen voisi asua ja elää siellä missä tässä maassa haluaa. Nykyinen keskustelu jokaisesssa mediassa on mennyt siihen että Raskasliikenne pois tai huomattavasti pienempiin autoihin. Alkoiko tämä keskustelu seuraavista tapauksista tässä laajuudessa.
        -Estonia-turma:kukaan ei kai vaatinut laivaliikenteen kieltämistä.Päin vastoin,moni näistä teiden keski-sormiritareista lähtee silloin tällöin mieluusti vaikkapa Tallinnan-risteilylle ja tuo sieltä mukanaan edullista olutta(ajettu panimoilta rekoilla laivaan,parhaimmillaan Torniosta asti).
        -Jyväskylän junaturma:kukaan ei kai vaatinut ”kiskojen rullaamista” sulattamoon vaan saamme edelleenkin matkustaa mukavasti junalla.
        Massatavarasta kulkee vain hyvin pieni osa maantiellä,vain silloin kun ostajan kiire on suurempi kuin mihin juna tai laiva pystyy.Asiakasta palvellaan ja työpaikat säilyy.

        Olen itsekin sytyttäny kynttilän uhrien muistolle mutta muistakaamme sitä kuka kantaa sisällään taakkaa tuosta onnettomuudesta lopun ikänsä


      • apuaaa
        pekka 2 kirjoitti:

        Bussihan saa olla pidempi kuin kuorma-auto, eikös.
        Onko painorajoituksia?

        Jos olis bussin mittanen ABS jarruin varustettu kuorma-auto, miksei sillä voisi ajaa 100???
        Ja mitä muuta siltä bussilta vaaditaan?

        Osaisko joku nyt valaista olisko tai onko bussi helpompi hallita liukkaalla kuin yhdistelmä. Mihin tuo nopeusero perustuu? Bussi saa Ka ei?

        Peräänkuulutamme vain järkeä keskusteluun.

        Nuo "ammattimiehet" ei millään lailla näytä osallistuvan tai kiinnostu mistään muutoksesta.
        Ovat vaan "kaikki on ihan hyvin" linjalla?

        Minä ehkä jättäisin myös kärryt talveksi kotiin, ennen kuin katsoisin kuivalla tiellä matelevia (70) yhdistelmiä. Tulee myös talvia, jolloin ei ole oikeasti talvi, kuten tänä vuonna.

        Suomessa ei vaan ole muuta keinoa kuin nopeusrajoitus........

        tilastonikkari, sovitaanko että jätät joo sen jullikka kärrysi kotio talvisin. Älä murehdi sen isommista.


    • lada

      kaikkein parasta ois, että kiellettäs kaikki autoilu talvella. ei tulis kuolonuhreja eika kolareita ollenkaan. kaikki vaan juniin ja lentokoneisiin, ja jos ei sellasta ole saatavilla (pikkupaikkakunnat), niin pysytään kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe