Maantie vai Cyclocross

MarQ-Hämeestä

Uuden pyörän hankinta alkaa tulla ajankohtaisesti ja koska kokemusta on vain maastopyöristä, niin apuja tarvitaan.

Nykyinen työmatkani on n.20km josta n.5km on mahdollista ajaa pyörätietä. Muuten matka on taitettava maantien piennarta pitkin. Maastopyörällä tuo matka on erittäin epämukava, joten tarkoitus olisi hankkia tarkoitukseen sopiva pyörä. Talvella en edes aijo yrittää työmatkapyöräilyä, koska auraus on tuolla maantieosuudella sitä luokkaa että autollakin tuottaa välillä vaikeuksia.

Eli siis... Soveltuuko Cyclocross mihinkään vai onko hankittava Maantiepyörä.

14

2609

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • martonen

      Molemmat sopivat kyseiseen ajoon. Cc on jonkinverran ronskimpi väline, siihen saa tarvittaessa lokarit, joihinkin jopa tarakankin. Maantiepyörässä reppu selkään jos tavaraa joutuu kuljettamaan. Ajo on hieman kevyempää, ajoasento viimeisen päälle maantielle sopivaa ja ilmanvastus minimissään. Vielä pitää miettiä onko pyörällä muutakin ajoa.

      • MarQ-Hämeestä

        Sen verran olen aamu-uninen, että kovin pitkää aikaa en halua työmatkaan käyttää. Sehän on pois nukkumisesta :) Kuinka paljon noin karkeasti kärsii matkanopeus Cc:llä verrattuna maantiepyörään? Eihän tässä nyt tarkoitus ole oikeasti minuutteja viilata herätyskellosta vaan vauhti tässäkin lajissa kiinnostaa.

        Kovasti olen ominpäin tuota Cc:tä ajatellut, koska meilläpäin noita hiekkateitä on kuitenkin aika paljon. En kuitenkaan halua pyörää joka maantiepyörälle häviää 6-0

        Pyörä saa minun puolestani olla ronskikin, koska niin on kuljettajakin. Ennemmin viilaan kiloja omasta kropasta kuin polkupyörästä.


    • alkup. Maantiepyöräi

      Koska sinulla on jo maastopyörä, niin sanoisin että maantiepyörä tuohon käyttöön. Siinä on hiukan tiukempi geometria kuin crossarissa, eikä siihen saa yhtä helposti lokareita. Itse ajan vajaan kahdenkymmenen kilometrin työmatkaa maantiepyörällä ja joskus todella huonolla kelillä sinkulacrossarilla. En kuitenkaan talvisin.

      Muita vaihtoehtoja ovat audax- ja retkipyörä, jos on tarvetta kuljettaa enemmän tavaraa. Maantiepyöräänkin saa pienen tavaratelineen ja siihen laukut tarvittaessa.

      http://www.topeak.com/products/Racks

      • Sama mies

      • MarQ-Hämeestä

        Nyt joudun tietämättömyyteni tunnustamaan, mutta mikä on Audax? Kuva ei tässä tapauksessa kerro tuhatta sanaa. Eli siis mikä tekee pyörästä Audaxin... tai Cc:n tai maantien??? Vai onko tässäkin ilmaisu yhtä löysä kuin maastopyörässä, joka ainakin Biltemassa voi tarkoittaa montaa asiaa.


      • martonen
        MarQ-Hämeestä kirjoitti:

        Nyt joudun tietämättömyyteni tunnustamaan, mutta mikä on Audax? Kuva ei tässä tapauksessa kerro tuhatta sanaa. Eli siis mikä tekee pyörästä Audaxin... tai Cc:n tai maantien??? Vai onko tässäkin ilmaisu yhtä löysä kuin maastopyörässä, joka ainakin Biltemassa voi tarkoittaa montaa asiaa.

        Audax on hyvin pitkien ajojen pyörä, mikäpä ettei sellaisellakin kysytyt ajot ajaisi. Ranskalaiset tuntevat tyypin parhaiten, niin ja etelä-eurooppalaiset ja USA:laiset ja... Suomessa on vähemmän tarjontaa kuin aiemmin mainituissa kuten jo mainittiinkin.

        Varmaan muutaman minuutin voittaa kun ajaa maantiepyörällä 20 km matkan ja on siinä pyörissä eroa muutenkin. Minä ajan arkiajot cc-pyörällä, tai oikeastaan joka päivä talvella, mutta kauniit kesäsunnuntaiaamun lenkit maantiepyörällä ja aina on ilo nousta maantiepyörän selkään. Hymyilyttää iloisesti, on näissä eroa, vaikka säädöt ja mitat ovat lähes samat ja maantiepyörä on täyttänyt 20v. On painavampikin. Ero ei ole 6-0, lieneekö edes ihan 6-5. Pyörän keveys on kylläkin juttu josta voi vähän maksaakin. On pulma valita vain yksi pyörä tielle!


      • pikajalka
        martonen kirjoitti:

        Audax on hyvin pitkien ajojen pyörä, mikäpä ettei sellaisellakin kysytyt ajot ajaisi. Ranskalaiset tuntevat tyypin parhaiten, niin ja etelä-eurooppalaiset ja USA:laiset ja... Suomessa on vähemmän tarjontaa kuin aiemmin mainituissa kuten jo mainittiinkin.

        Varmaan muutaman minuutin voittaa kun ajaa maantiepyörällä 20 km matkan ja on siinä pyörissä eroa muutenkin. Minä ajan arkiajot cc-pyörällä, tai oikeastaan joka päivä talvella, mutta kauniit kesäsunnuntaiaamun lenkit maantiepyörällä ja aina on ilo nousta maantiepyörän selkään. Hymyilyttää iloisesti, on näissä eroa, vaikka säädöt ja mitat ovat lähes samat ja maantiepyörä on täyttänyt 20v. On painavampikin. Ero ei ole 6-0, lieneekö edes ihan 6-5. Pyörän keveys on kylläkin juttu josta voi vähän maksaakin. On pulma valita vain yksi pyörä tielle!

        Maantiepyörä ehdottomasti. Jos on tarpeen pysyä kelissä kuin kelissä kuivana, niin sitten lokasuojin varustettu crossari. Maantiepyörällä ajaa mainiosti kiinteällä soralla kymmenienkin kilometrien osuuksia, crossari on perimmältään maastoajoon tarkoitettu. Jousitusta ja leveitä renkaita tarvitsee vain umpimetsään menevä.


    • Kytö

      Minulla on Basso Devil Crossari, johón olen ollut tyytyväinen.
      Ajan keskimääräisenä päivälenkkinä (maantiellä) 60-75 km keskinopeudella 29-30 km/h.
      Pisin pyörälenkkini maantiellä on ollut 140 km, joka taittui Basso Devil Crossilla vaivatta.
      Nopein keskarini ao.pyörällä on ollut 30,5 km (50 km matkalla).

    • Kokemus-K

      Oman kokemukseni mukaan crossarin nopeus riippuu melkein kokonaan kiekoista ja renkaista. Jos crossarissa on keveät kiekot ja kapeat renkaat, se kulkee harrastelijan käsissä (siis jaloissa...) oikeastaan ihan yhtä kovaa kuin maantiepyöräkin. Esim. Gir's on tehnyt hyvin keveitä ja "maantiemäisiä" crossareita joiden painotkin ovat ihan samassa luokassa maantiepyörien kanssa. Minusta crossari on kuitenkin monipuolisuudessaan usein varmempi valinta monipuoliseen, esim. työmatkoja sisältävään käyttöön. Siihen on kuitenkin mahdollista asentaa varusteita, nastarenkeita yms. jos tarve tulevaisuudessa vaatii. Maantiepyörä on usein kuitenkin puhtaammin lenkki ja harrastuspyörä vaikka toki niillä monet työmatkaakin ajavat.

      • cc n

        hyvät vanteet? Tossa kytö just kirjoitteli Bassostaan ja siinä on Mavic Aksiumit. Riittääkö sinusta? Ksyriumit varmaan olis riittävän hyvät, mutta onkohan niissä enää järkee laittaa alle johonkin reilu tonnin fillariin.

        Mitä suosittelisit vaikka tohon Basso Deviliin?


      • Vieteripolvi
        cc n kirjoitti:

        hyvät vanteet? Tossa kytö just kirjoitteli Bassostaan ja siinä on Mavic Aksiumit. Riittääkö sinusta? Ksyriumit varmaan olis riittävän hyvät, mutta onkohan niissä enää järkee laittaa alle johonkin reilu tonnin fillariin.

        Mitä suosittelisit vaikka tohon Basso Deviliin?

        Että sykkeli kulkee juuri sitä nopeutta kuin polkija jaksaa polkea, olipa alla minkälainen munamankeli hyvänsä. En ole toistaiseksi nähnyt ensimmäistkään itsestään kulkevaa polkupyörää missään, oletteko te?


      • ???
        Vieteripolvi kirjoitti:

        Että sykkeli kulkee juuri sitä nopeutta kuin polkija jaksaa polkea, olipa alla minkälainen munamankeli hyvänsä. En ole toistaiseksi nähnyt ensimmäistkään itsestään kulkevaa polkupyörää missään, oletteko te?

        Ja keskustelu tästä aiheesta on turhaa. Munamankeli on munamankeli, eikä sillä mitään väliä. Saako keskustella polkijasta, vaikka sen kunnon kohottamisesta?


      • cc alle vaan
        Vieteripolvi kirjoitti:

        Että sykkeli kulkee juuri sitä nopeutta kuin polkija jaksaa polkea, olipa alla minkälainen munamankeli hyvänsä. En ole toistaiseksi nähnyt ensimmäistkään itsestään kulkevaa polkupyörää missään, oletteko te?

        No kyllä se pyöräkin vaikuttaa nopeuteen, nimenomaan rengastus, ajoasento, kiekot ja vaihdevälitykset. Maantiepyörä on asfaltilla tietenkin nopein mahdollinen pyörä, koetapa pysyä perässä jollain paksurenkaisella pystyllä ajoasennolla varustetulla kidutuskoneella tai maasturilla. Polkija voi olla ihan miten kova kuntoinen kaveri tahansa, mutta jos toisella on allaan huippuunsa kireäksi viritetty maantietykki, niin kovakin polkija jää varmasti taakse.

        Aloittajalle suosittelen kuitenkin cc:tä, joka on kaikin puolin järkevä ratkaisu työmatkafillariksi suomalaiseen keliin. Se on kohta taas lumet maassa ja tiet jäässä. Siinä tulee maantiepyörällä äitiä ikävä. Cc:n voi varustaa nastarenkailla talveksi.


      • Mukavasti asfaltilla
        cc alle vaan kirjoitti:

        No kyllä se pyöräkin vaikuttaa nopeuteen, nimenomaan rengastus, ajoasento, kiekot ja vaihdevälitykset. Maantiepyörä on asfaltilla tietenkin nopein mahdollinen pyörä, koetapa pysyä perässä jollain paksurenkaisella pystyllä ajoasennolla varustetulla kidutuskoneella tai maasturilla. Polkija voi olla ihan miten kova kuntoinen kaveri tahansa, mutta jos toisella on allaan huippuunsa kireäksi viritetty maantietykki, niin kovakin polkija jää varmasti taakse.

        Aloittajalle suosittelen kuitenkin cc:tä, joka on kaikin puolin järkevä ratkaisu työmatkafillariksi suomalaiseen keliin. Se on kohta taas lumet maassa ja tiet jäässä. Siinä tulee maantiepyörällä äitiä ikävä. Cc:n voi varustaa nastarenkailla talveksi.

        "...Maantiepyörä on asfaltilla tietenkin nopein mahdollinen pyörä, koetapa pysyä perässä jollain paksurenkaisella pystyllä ajoasennolla varustetulla kidutuskoneella tai maasturilla..."

        Tuo on se toinen puoli, mutta keskiverto pyöräilijälle maantiepyörän mukavuus verrattuna muihin vaihtoehtoihin on todennäköisesti se tärkein juttu. Vain crossari pääsee lähelle sitä mukavuutta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe