8 ½kk ikäinen

äitiskäinen

Haluaisiko joku kertoa että jos tästä on haittaa, että 8 ja puolen kuukauden ikäinen tyttöni syö jo 1-3vuotiaille tarkoitettuja piltti ruokia? neuvolassa kysyin tätä eikä ihmetyksekseni neuvolatäti vastannut minulle oikein millään tavalla =0 Olen kyllä katsonut että jos ruoka sisältää esim. valkosipulia tai paljon mausteita niin en kyllä ole uskaltanut antaa. Mutta esimerkiksi sellainen kuin farmarin peruna broileri pata on suurta herkkua. Ja piltti merkkinen lasagnette.
myös 8kk ikäisenä syö jo koko purkin viilistä ja ihan innoissaan lautasellisen raejuustoa. Olen nyt antanut kun kerta ei käy mahaan. Alkaen 8kk ikäisten piltit ei hänelle oikeen maistu...
Mielipiteitä...?

15

936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+5

      Nuo nyt kuulostavat tervellisiltä, kevyiltä ja turvallisilta ruuilta. Hyvä päätös karsia mausteita - suolan määrä myös on tärkeä. Jos lapsi on liikkuvainen ja kuluttaa, en ymmärrä, miksi ruokaa ei voisi tarjota. Moni täällä suree, kun eivät saa lapsiaan syömään.
      Ellei mitään ongelmia, kuten vatsanpuruja tai painon liiallista nousua ole ilmaantunut, siitä vaan. Tietysti sitten pikkuhiljaa myös kotiruokaa. Esim. kanaa voi laittaa monessa muodossa, samoin pastaruokia.

    • Elisa_83

      antaisi, koska niihin on lisätty suolaa. Alle vuoden ikäiselle ei suositella sitä lainkaan. Lisäksi tiettyjä ruoka-aineita ei suositella lainkaan alle vuoden ikäisille, mutta en tiedä onko mainitsemissasi ruoissa mitään sellaista. Valkosipulihan ei mitään haittaa, sitä voi antaa ihan rauhassa.

      Mutta sitten noista viiliksistä ja raejuustosta; en todellakaan antaisi ja neuvolassa sanoisivat varmasti samalla tavalla, jos kysyisit. Hapanmaitotuotteita voi varovaisesti alkaa antamaan 10 kuukauden iässä. Ennen tätä ei suositella, koska lapsen suolisto ei ole tarpeeksi kehittynyt, vaikka et mitään näkyviä oireita huomaisikaan. Ja tosi isoja määriä olet kaiken lisäksi antanut. Viiliksessä on kaiken lisäksi lisättyä sokeria, eikä ole ollenkaan alle vuoden ikäisten ruoka ja isommillekin lapsille satunnainen herkku.

      • 19+2

        Valkosipuli ja sipulituotteet yleisesti ovat pahinta myrkkyä, mitä pienelle elimistölle voi tarjota - ei missään tapauksessa. Kuten ei mitään muitakaan voimakkaita mausteita. Niistä tulee takuuvarmasti vatsanpuruja, olkoonkin että niissä on myös antioksidantteja. Aloittaisin sipulituotteiden tarjoamisen aikaisintaan reilun vuoden ikäiselle, jos ne nyt ylipäätään katsotaan tarpeellisiksi. Hyvää ruokaa voi tehdä täysin ilman sipulia, mutta makunsa kullakin.

        Hapanmaitotuotteita voi surutta tarjota (mieluiten sokeroimattomia tietysti), ellei niistä aiheudu mitään ongelmia.

        Totta kai voi viettää lapsen varhaiskuukaudet lukemalla neuvolan ohjeistoja ja muuta tarjolla olevaa tietoa kuin piru raamattua ja noudattaa niitä orjallisesti. Lapsen kasvatuksessa järjen käyttö on paitsi sallittua myös toivottua ja tästä aloittaja on hyvä esimerkki.


      • Elisa_83
        19+2 kirjoitti:

        Valkosipuli ja sipulituotteet yleisesti ovat pahinta myrkkyä, mitä pienelle elimistölle voi tarjota - ei missään tapauksessa. Kuten ei mitään muitakaan voimakkaita mausteita. Niistä tulee takuuvarmasti vatsanpuruja, olkoonkin että niissä on myös antioksidantteja. Aloittaisin sipulituotteiden tarjoamisen aikaisintaan reilun vuoden ikäiselle, jos ne nyt ylipäätään katsotaan tarpeellisiksi. Hyvää ruokaa voi tehdä täysin ilman sipulia, mutta makunsa kullakin.

        Hapanmaitotuotteita voi surutta tarjota (mieluiten sokeroimattomia tietysti), ellei niistä aiheudu mitään ongelmia.

        Totta kai voi viettää lapsen varhaiskuukaudet lukemalla neuvolan ohjeistoja ja muuta tarjolla olevaa tietoa kuin piru raamattua ja noudattaa niitä orjallisesti. Lapsen kasvatuksessa järjen käyttö on paitsi sallittua myös toivottua ja tästä aloittaja on hyvä esimerkki.

        kysyn mistä olet tuon sipuliasian repinyt? Kaupankin ruoissa sitä on, eivätkä taatusti sisällä mitään kiellettyjä raaka-aineita. Olet muutenkin keksinyt ihan omia sääntöjä esim. hapanmaitotuotteista.


      • "no mutta"
        Elisa_83 kirjoitti:

        kysyn mistä olet tuon sipuliasian repinyt? Kaupankin ruoissa sitä on, eivätkä taatusti sisällä mitään kiellettyjä raaka-aineita. Olet muutenkin keksinyt ihan omia sääntöjä esim. hapanmaitotuotteista.

        Ihan kuule vaan käyttämällä omaa maalaisjärkeä tuo sipuliasia on ratkennut. Itselläni on useita läheisiä ja tuttavia, jotka eivät voi käyttää sipulia lainkaan, koska siitä seuraa erilaisia vatsaoireita.
        En tuomitse sipulia, kuten todettu, siinä on antioksidantteja, jotka varmasti ovat hyvästä; kysymys oli lähinnä siitä, onko viisasta pientä elimistöä rasittaa noinkin tuhdilla tavaralla. Totta, joissakin valmisruuissa on käytetty sipulia, mutta tuoteselosteiden perusteella voi sitten karsia sellaiset pois tai tehdä vastaavia mössöjä kotona.

        Oma poikani varttui sipulittomassa kodissa mutta innostui pikkupoikana sipulista ja nyt jo lähes aikamiehenä kun laittaa omia sapuskojaan, käyttää sitä pienimuotoisesti.

        Hapanmaitotuotteisiin pätee ihan sama terveen järjen käyttö. En todellakaan ole kehittänyt mitään omia sääntöjä. Luetun ymmärtämistä voisit tässä nyt joutessasi harrastaa. Ohjeet on tehty tulkittaviksi. Meidän lapsuudessa vedeltiin lehmänmaitoa ja siitä tuotettuja systeemejä jo huomattavasti aikaisemmin. Terveitä ollaan, mutta katsoppa tätä nykypolvea. Korvatulehduksia, allergioita, astmaa. Edes rintamaito ei näytä suojaavan lasta noilta riesoilta. Tuskin sipulikaan.


      • MAKIO
        "no mutta" kirjoitti:

        Ihan kuule vaan käyttämällä omaa maalaisjärkeä tuo sipuliasia on ratkennut. Itselläni on useita läheisiä ja tuttavia, jotka eivät voi käyttää sipulia lainkaan, koska siitä seuraa erilaisia vatsaoireita.
        En tuomitse sipulia, kuten todettu, siinä on antioksidantteja, jotka varmasti ovat hyvästä; kysymys oli lähinnä siitä, onko viisasta pientä elimistöä rasittaa noinkin tuhdilla tavaralla. Totta, joissakin valmisruuissa on käytetty sipulia, mutta tuoteselosteiden perusteella voi sitten karsia sellaiset pois tai tehdä vastaavia mössöjä kotona.

        Oma poikani varttui sipulittomassa kodissa mutta innostui pikkupoikana sipulista ja nyt jo lähes aikamiehenä kun laittaa omia sapuskojaan, käyttää sitä pienimuotoisesti.

        Hapanmaitotuotteisiin pätee ihan sama terveen järjen käyttö. En todellakaan ole kehittänyt mitään omia sääntöjä. Luetun ymmärtämistä voisit tässä nyt joutessasi harrastaa. Ohjeet on tehty tulkittaviksi. Meidän lapsuudessa vedeltiin lehmänmaitoa ja siitä tuotettuja systeemejä jo huomattavasti aikaisemmin. Terveitä ollaan, mutta katsoppa tätä nykypolvea. Korvatulehduksia, allergioita, astmaa. Edes rintamaito ei näytä suojaavan lasta noilta riesoilta. Tuskin sipulikaan.

        :D


    • ap.

      kiitti vastauksista.vähennän siis viiliä :) olen kyllä katsonut etten anna sellaisia ruokia jotka sisältää ruoka-aineita joita alle vuoden ikäisen tulisi välttää :)kyllä meillä myös sitten syödään kunnon kotiruokaakin perunaa,porkkanaa yms.. mitenkäs onko kellään mielipiteitä vielä, nyt on neidille alkanut maistua makarooni on isosiskostaan ottanut mallia ja tykkäävät syödä molemmat makaroonia jo ihan isot lautaselliset. sekaan on laitettu HIEMAN voita että ei juutu kurkkuun.

      • näinkin voi tehdä

        Meidän tyttö ei koskaan syönyt yhtäkään vauvanruokapurkkia, eikä myöskään itsetehtyjä soseita. Hän söi sormiruokaillen alusta lähtien itse, isompia paloja ja pitkälti samaa ruokaa kuin muu perhe. Ruokaa on itseasiassa ihan turha soseuttaa lapselle, jos kiinteät aloitetaan vasta puolivuotiaana...

        Makaronia meni 8-kuisena tietysti, heti kun viljoja otettiin mukaan kuvioon. Eihän siinä mitään vikaa ole. Suolaa pitää välttää, eikä maitotuotteita kannata antaa yhtään ennen sitä 10kk:n ikää. Muuten 8-kuinen voi syödä jo paljolti "tavallisia" ruokia.


    • fghf

      aloitin antamaan hapanmaitotuotteita pojan ollessa 8,5kk vanha, eikä tullut mitään oireita ja tavallisen maidon pojan ollessa 9kk. poika nyt 11kk ja kaikki hyvin, ja te jotka kauhistelette niin turha tulla mitään sanomaan.näin olen tehnyt ja kaikki hyvin meillä:)

      • I agree

        Kirjoitin tuolla mm. otsikolla "järjen käyttö sallittua". On erinomaisen mukavaa, että heitit tuoreen käytännön esimerkin aiheesta. Olen itse about viiskymppinen ja keskustelin juuri äitini kanssa siitä, missä vaiheessa meille junnuille aikanaan syötettiin maitotuotteita. Olin kuulemma itse viilin, jota muuten tehtiin silloin kotona, ystävä reilusti alle vuoden ikäisenä. Olen terve kuin pukki, ei allergioita, ei mitään.

        Nostan hattua niille vanhemmille - vilpittömästi - jotka uskaltavat kyseenalaistaa nykyisiä todella tiukkapipoisia suosituksia. Väitän, että allergisimpia ja jatkuvassa korvatulehdus- ja infektiokierteessä olevia lapsia löytyy juuri tuosta hyssyttelyryhmästä, joita ei altisteta millekään. Koti on steriili, ruuista on karsittu pois kaikki mahdollinen ja mahdoton. Kun tenava sitten siirtyy "normaalielämään" päiväkotiin tms. alkaa todellinen painajainen, kun pullossa ja pumpulissa kasvatettu lapsi kohtaa arjen.


      • I agree kirjoitti:

        Kirjoitin tuolla mm. otsikolla "järjen käyttö sallittua". On erinomaisen mukavaa, että heitit tuoreen käytännön esimerkin aiheesta. Olen itse about viiskymppinen ja keskustelin juuri äitini kanssa siitä, missä vaiheessa meille junnuille aikanaan syötettiin maitotuotteita. Olin kuulemma itse viilin, jota muuten tehtiin silloin kotona, ystävä reilusti alle vuoden ikäisenä. Olen terve kuin pukki, ei allergioita, ei mitään.

        Nostan hattua niille vanhemmille - vilpittömästi - jotka uskaltavat kyseenalaistaa nykyisiä todella tiukkapipoisia suosituksia. Väitän, että allergisimpia ja jatkuvassa korvatulehdus- ja infektiokierteessä olevia lapsia löytyy juuri tuosta hyssyttelyryhmästä, joita ei altisteta millekään. Koti on steriili, ruuista on karsittu pois kaikki mahdollinen ja mahdoton. Kun tenava sitten siirtyy "normaalielämään" päiväkotiin tms. alkaa todellinen painajainen, kun pullossa ja pumpulissa kasvatettu lapsi kohtaa arjen.

        Maalaistaloissa maitotaloudessa asuvat lapset ovat terveempiä kuin muut. Kun siirtyvät äidinmaidosta käsittelemättömään lehmänmaitoon niin ei ole allergioita, osteoporoosia, astmaa ei diabetesta ja nythän aikuistyypin diabetes leviää lapsillakin. Lapset myös tottuvat terveellisiin eläinrasvoihin kun saavat kirnuttua voita ja muita maitorasvoja. Viilit ja piimät voi itse hapattaa.

        Sisareni tyttären lapsi ei voi juoda kaupan maitoa, ei pysy sisällä, laatta lentää vlittömästi mutta kun äiti antaa maitotilan maitoa niin ei ole ongelmia. Kun äiti sitten kertoi neuvolassa asiasta niin neuvolatädit kauhistelivat ettet kai anna pienelle lapselle käsittelemätöntä maitoa. Siihen sisareini tytär totesi että olenhan minäkin maitotilalla eläneenä juonut 15 ensimmäistä vuottani aitoa lehmänmaitoa.

        Kyllä syyt löytyvät lasten lisääntyneisiin sairauksiin vääristä prosessoiduista elintarvikkeista ja luonnottomista keinorasvoista jos vain asiaa tutkittaisiin enemmän mutta eihän Pekka Puskan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos halua edes tutkia vaan suosittelee pehmeitä keinorasvoja, rasvatonta maitoa ja paljon hiilihydraatteja. Mitä kansanterveyttä tällainen edistää.


      • loistavaa
        kj.mattila kirjoitti:

        Maalaistaloissa maitotaloudessa asuvat lapset ovat terveempiä kuin muut. Kun siirtyvät äidinmaidosta käsittelemättömään lehmänmaitoon niin ei ole allergioita, osteoporoosia, astmaa ei diabetesta ja nythän aikuistyypin diabetes leviää lapsillakin. Lapset myös tottuvat terveellisiin eläinrasvoihin kun saavat kirnuttua voita ja muita maitorasvoja. Viilit ja piimät voi itse hapattaa.

        Sisareni tyttären lapsi ei voi juoda kaupan maitoa, ei pysy sisällä, laatta lentää vlittömästi mutta kun äiti antaa maitotilan maitoa niin ei ole ongelmia. Kun äiti sitten kertoi neuvolassa asiasta niin neuvolatädit kauhistelivat ettet kai anna pienelle lapselle käsittelemätöntä maitoa. Siihen sisareini tytär totesi että olenhan minäkin maitotilalla eläneenä juonut 15 ensimmäistä vuottani aitoa lehmänmaitoa.

        Kyllä syyt löytyvät lasten lisääntyneisiin sairauksiin vääristä prosessoiduista elintarvikkeista ja luonnottomista keinorasvoista jos vain asiaa tutkittaisiin enemmän mutta eihän Pekka Puskan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos halua edes tutkia vaan suosittelee pehmeitä keinorasvoja, rasvatonta maitoa ja paljon hiilihydraatteja. Mitä kansanterveyttä tällainen edistää.

        En ole opiskellut ravintotieteitä - olen täysin toisen alan ihminen, mutta havaintoni lasten sairastuvuusalttiudesta on sama. Aika harvalla on nykyään mahdollisuus maitotilan käsittelemättömiin tuotteisiin, valitettavasti näin. Mitenkähän luomumaito, onko se tuotettu terveesti, mutta kulkenut läpi saman teollisen prosessin?

        Näistä on kovin monta koulukuntaa ja taannoinen "Karjala-projekti" tuomitsi täysin rasvan käytön, millä taas toisaalta saatiin sydän- ja verisuonisairauksien kasvu taittumaan. Ota noista nyt selvää, tavallisena kuluttajana on toisinaan aika neuvoton eri suunnista tulevan ravintoinformaation keskellä. Kun tiedän, mitä koulukuntaa edustat, kerron tässä samalla, että himpun verran ylipainoinen ystäväni on onnistunut pudottamaan painoaan parissa kuukaudessa kymmenisen kiloa jollain sovelletulla vhh-idealla. Meillä kotona isäntä harkitsee samaa, joten katsotaan, mihin suuntaan perheen ruokavalio alkaa muodostua. Meni vähän off topic, mutta summa summarum, lasten ensi kuukausina järjen käyttö ruokavalion osalta on sallittua.


      • bakteerit
        kj.mattila kirjoitti:

        Maalaistaloissa maitotaloudessa asuvat lapset ovat terveempiä kuin muut. Kun siirtyvät äidinmaidosta käsittelemättömään lehmänmaitoon niin ei ole allergioita, osteoporoosia, astmaa ei diabetesta ja nythän aikuistyypin diabetes leviää lapsillakin. Lapset myös tottuvat terveellisiin eläinrasvoihin kun saavat kirnuttua voita ja muita maitorasvoja. Viilit ja piimät voi itse hapattaa.

        Sisareni tyttären lapsi ei voi juoda kaupan maitoa, ei pysy sisällä, laatta lentää vlittömästi mutta kun äiti antaa maitotilan maitoa niin ei ole ongelmia. Kun äiti sitten kertoi neuvolassa asiasta niin neuvolatädit kauhistelivat ettet kai anna pienelle lapselle käsittelemätöntä maitoa. Siihen sisareini tytär totesi että olenhan minäkin maitotilalla eläneenä juonut 15 ensimmäistä vuottani aitoa lehmänmaitoa.

        Kyllä syyt löytyvät lasten lisääntyneisiin sairauksiin vääristä prosessoiduista elintarvikkeista ja luonnottomista keinorasvoista jos vain asiaa tutkittaisiin enemmän mutta eihän Pekka Puskan Terveyden ja hyvinvoinnin laitos halua edes tutkia vaan suosittelee pehmeitä keinorasvoja, rasvatonta maitoa ja paljon hiilihydraatteja. Mitä kansanterveyttä tällainen edistää.

        Syy ei ole ruoassa vaan bakteereissa esim pelätyssä listeriabakteerissa jolle lapset maataloissa altistuvat. Listerian epäillään opettavan lapsen immunologiset solut hyville tavoille. Varmaan listeraa löytyy juuri tuosta pastöroimattomasta tuoremaidosta. Älä siis ruokaa syytä vaan liiallista hygieniaa.


    • klklmk

      Turha pelätä ylimääräisiä bakteereita tai liian tarkkoja ohjeita. Tervettä järkeä pitää käyttää eikä kasvattaa lasta steriloidussa ympäristössä. Itse olen maatilankasvatti eikä yhtään allergiaa. Yhdellä siskoista vaan aurinkoallergia, mutta sen hän onkin perinyt isältämme. On suotavaa antaa lasten leikkiä kaikessa rauhassa ja vaikka sotkea itsensä. Kaupungissa tosin on ilmansaasteita niin paljon, että ne voivat vaikuttaa allergian puhkeamiseen myös.

      • ..

        Kyllä täällä ainakin tehtiin 8kk rahkaa,ja hyvin maistu eikä tullut masukipuja tai muutakaan.Tietysti kerma vaihdettiin tutteliin ja vähän maitorahkaa mukaan ja hedelmäsosetta.Ja tälläisen "neuvon" sain neuvolän tätiltä,ja kuulema voi alkaa myös maistattamaan raejuustoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1816
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      185
      1461
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      108
      1402
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      144
      1341
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      970
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe