Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Laitetaan aikuiset syömään kouluruokaa

tottuuussh

Varmasti viikon sisällä alkaa kuulla miten paska se on. Meidän koulussa on vain pari opettajaa jotka syö, muilla on eväät mukana koska olen kuullut monilta opettajista että koulu ruoka on kamalaa.



Se on epätervelinen koska se on täynnä säilöntäaineita jotka vaikuttavat aivoihin. Nuorista tulevat semmoisia jotka eivät osaa keskittyä ja ad/hc oireita tulee. Miksi eivät voi tehdä aitoa kastiketta?.


Usko pois tiedän mitä laitavat koulu sooseihin. Se on vettä, perunajauhoja ja natriumglutamaattia sitten siihen heitetään muutama sitkeitä lihapaloja. Siinä se on. Miksi ei voi hakea sitä makua käytämättä aineita?.

21

1757

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vali vali vali

      pari pientä oikaisua:
      --meillä on vain pari opettajaa jotka syö, muilla on eväät mukana
      Niin että pari opettajaa syö, muut vaan kannisekelee eväitä ?

      --se (mikä se?) on epäterveellinen (!) koska se on täynnä säilöntäaineita (kaikki ruoat on)
      nuorista tulee semmoisia jotka eivät osaa keskityä (ei ole kouluruoan vika)

      -ad/hc . TÄH ?
      ADHD on syntymässä saatu aivojen sähkötoiminnan häiriö jolla ei ole kouluruoan kanssa mitään tekemistä.
      Aiheuttaa sitä sairastaville lapsille ylivilkkautta, kskittymiskyvyttömyyttä ja mm "varvaskävelyä"

      -miksi eivät voi tehdä aitoa kastiketta?.
      ekanakin, kysymysmerkin jälkeen ei laiteta pistettä.
      Kastiketta ei voi valmistaa, ruoka tulee keskuskeittöistä, eikä kastikkeen VALMISTAMISELLA
      ole mitään tekoja keskittymiskyvyn tms kanssa

      -koulu soossi
      olisi yhdyssana, jos olisi suomen kieltä

      -Miksi ei voi hakea makua käyttämällä aineita ?
      No mitähän aineita lähinnä pitäisi käyttää, tarkennappa vähäsen

      -vettä , PERUNAJAUHOJA (tikahdun nauruun) NATRIUMGLUTAMAATTIA (joo..) heitellään sekaan sitkeitä lihanpaloja (eikun paranee)
      Et taida olla perillä ruoanlaitosta pätkääkään !!!!

      Voi voi. Kerroppa Äidikielen opelle terveisiä että tuossa kieliopissa oisi parantamisen varaa.
      Sitten kävele keittäjälle kertomaan tämä synkkä tarinasi, kun niitä sitkeitä lihanpaloja heitellään
      perunajauhosoossiin. Syö sitten pari roiskeläppäpizzaa, nehän on ihan puhdasta ruokaa.

      • HJH.

        Aika pahoja kirjoitusvirheitä tuossa sinunkin tekstissä on.

        Itse pidän ADHD:tä lähinnä eräänlaisena muotidiagnoosina. Sairaudeksihan se luokitellaan, mutta enemmänkin se kuitenkin on persoonallisuuspiirre. Tiedän kyllä omasta kokemuksesta kuinka todellinen ADHD-oppilas on hankala opetettava ja suupaltti. ADHD-oireiden, tai pitäisikö sanoa piirteiden tiedetään voimistuvan moninaisista asioista. Myös siitä mitä syö.

        Eräillä lisäaineilla, lähinnä atsoväreillä, on yhteyttä ylivillkkauteen yleensä, mutta atsoväriaineita ei taida kouluruuissa kovin usein olla. Karkeissa ja vaatteissa (altistusta sekin) niitä useasti on. Jonkin verran samaa vaikutusta tosin on aromivahventeillakin, jota tosiaan on kouluruuissakin. Aromivahventeet toki tekevät ruuasta paremman makuista. Syyllistyn itsekin aromisuolan ym. mausteiden käyttöön, mutta eipä minulla eikä lapsillani ylivilkkaushäiriöitä ja migreeniä (toinen glutamaattien haittavaikutus) olekaan.

        Ruskeakastiketiiviste on muotia laitoskeittiöillä. Se sisältää todella huonolaatuisia kovetettuja ja osittain kovetettuja kasvirasvoja. Paitsi, että se sisältää aromivahventeita, tekee se ruuasta teollisen makuista. Saisivat tehdä kastikkeet itse silläkin uhalla, että kustannukset nousevat.

        Kouluruuissa käytetään valitettavan paljon kokolihaa edullisempaa makkaraa, joka sisältää haitallisia nitraatteja.

        Ravintosisällöllisesti kouluruoka on liian hiilihydraattipitoista pitääkseen nälän kunnolla loitolla ja verensokerin tasaisena.

        Itse olen vahvasti sitä mieltä, että kouluruuan taso on huonontunut valtavasti kustannustehokkuuden nimissä. Jotain tarttis tehdä! Huonoja rasvoja (osittain kovetetut kasvirasvat), nitraattipitoista makkaraa ja liiallista hiilihydraattia ja glutamaattien käyttöä tulisi vähentää.


      • koulun aikuinen

        Koululaiset jaksavat valittaa ruoan epäterveellisyydestä. Kun ateriakokonaisuuteen kuuluvat rasvaton maito/piimä, näkkäri kasvirasvalevitteellä sekä puolen lautasellista salaattia jätetään ottamatta, on ruoka pakosti melko yksipuolista.

        Johtuisiko se, että opettajat eivät syö kouluruokaa, siitä, että heiltä peritään joissain kunnissa ruoasta heidän mielestään liian korkea hinta? On eri asia syödä luontaisetuna kuin maksaa noin vitonen päivässä siitä, että joutuu lapppamaan ruokansa kiireellä katsellen ja kuunnellen samalla oppilaiden ruokailua ja puuttuen niihin ällöttävyyksiin, joita he syödessään harrastavat.


      • Heh...
        koulun aikuinen kirjoitti:

        Koululaiset jaksavat valittaa ruoan epäterveellisyydestä. Kun ateriakokonaisuuteen kuuluvat rasvaton maito/piimä, näkkäri kasvirasvalevitteellä sekä puolen lautasellista salaattia jätetään ottamatta, on ruoka pakosti melko yksipuolista.

        Johtuisiko se, että opettajat eivät syö kouluruokaa, siitä, että heiltä peritään joissain kunnissa ruoasta heidän mielestään liian korkea hinta? On eri asia syödä luontaisetuna kuin maksaa noin vitonen päivässä siitä, että joutuu lapppamaan ruokansa kiireellä katsellen ja kuunnellen samalla oppilaiden ruokailua ja puuttuen niihin ällöttävyyksiin, joita he syödessään harrastavat.

        "sekä puolen lautasellista salaattia jätetään ottamatta"

        Anteeksi, mutta mikä salaatti? Porkkanaraastetta tai kuivaa kiinankaalia? Ja sitä kehtaat kutsua salaatiksi?!


      • koulun aikuinen
        Heh... kirjoitti:

        "sekä puolen lautasellista salaattia jätetään ottamatta"

        Anteeksi, mutta mikä salaatti? Porkkanaraastetta tai kuivaa kiinankaalia? Ja sitä kehtaat kutsua salaatiksi?!

        Kehtaan ihan hyvin. Niitä syön itsekin päivittäin. Hassua, että (kieltämättä toisinaan kuiva) porkkanaraaste menee paljon paremmin alakoululaisille kuin "paremmat" salaatit. Perjantaina mielestäni herkullista, mehevää ja monipuolista salaattia jäi runsaasti. Tänään lapset hakivat porkanaraastetta innolla lisää ja pupelsivat sitä pelkästäänkin.

        Puoli kiloa päivässä ei tarkoita pelkkiä luumuja, viinirypäleitä, appelsiineja tai muita herkkuhedelmiä vaan myös kaalia, porkkanaa yms. edullisempia kasviksia. Salaatti voi olla myös lanttu-porkkanaraastetta eikä vain Hesen broilerisalaattia.


      • ngad.ldhgjahkg
        koulun aikuinen kirjoitti:

        Kehtaan ihan hyvin. Niitä syön itsekin päivittäin. Hassua, että (kieltämättä toisinaan kuiva) porkkanaraaste menee paljon paremmin alakoululaisille kuin "paremmat" salaatit. Perjantaina mielestäni herkullista, mehevää ja monipuolista salaattia jäi runsaasti. Tänään lapset hakivat porkanaraastetta innolla lisää ja pupelsivat sitä pelkästäänkin.

        Puoli kiloa päivässä ei tarkoita pelkkiä luumuja, viinirypäleitä, appelsiineja tai muita herkkuhedelmiä vaan myös kaalia, porkkanaa yms. edullisempia kasviksia. Salaatti voi olla myös lanttu-porkkanaraastetta eikä vain Hesen broilerisalaattia.

        Tuleeko salaattisi mukana vielää likaa ja kotiloita?


      • lukihäiriöinen

        Taas yks pilkunnussia lisää. Oikeinkirjotus ei oo se eka juttu,vaan jokaisen OMA milipide. Nää palstat ei oo sua varten !!!!!! Niin, se ruoka---- maksetaan ruuasta vähän, niin saadaan parempaa.....


      • mie vaan22
        HJH. kirjoitti:

        Aika pahoja kirjoitusvirheitä tuossa sinunkin tekstissä on.

        Itse pidän ADHD:tä lähinnä eräänlaisena muotidiagnoosina. Sairaudeksihan se luokitellaan, mutta enemmänkin se kuitenkin on persoonallisuuspiirre. Tiedän kyllä omasta kokemuksesta kuinka todellinen ADHD-oppilas on hankala opetettava ja suupaltti. ADHD-oireiden, tai pitäisikö sanoa piirteiden tiedetään voimistuvan moninaisista asioista. Myös siitä mitä syö.

        Eräillä lisäaineilla, lähinnä atsoväreillä, on yhteyttä ylivillkkauteen yleensä, mutta atsoväriaineita ei taida kouluruuissa kovin usein olla. Karkeissa ja vaatteissa (altistusta sekin) niitä useasti on. Jonkin verran samaa vaikutusta tosin on aromivahventeillakin, jota tosiaan on kouluruuissakin. Aromivahventeet toki tekevät ruuasta paremman makuista. Syyllistyn itsekin aromisuolan ym. mausteiden käyttöön, mutta eipä minulla eikä lapsillani ylivilkkaushäiriöitä ja migreeniä (toinen glutamaattien haittavaikutus) olekaan.

        Ruskeakastiketiiviste on muotia laitoskeittiöillä. Se sisältää todella huonolaatuisia kovetettuja ja osittain kovetettuja kasvirasvoja. Paitsi, että se sisältää aromivahventeita, tekee se ruuasta teollisen makuista. Saisivat tehdä kastikkeet itse silläkin uhalla, että kustannukset nousevat.

        Kouluruuissa käytetään valitettavan paljon kokolihaa edullisempaa makkaraa, joka sisältää haitallisia nitraatteja.

        Ravintosisällöllisesti kouluruoka on liian hiilihydraattipitoista pitääkseen nälän kunnolla loitolla ja verensokerin tasaisena.

        Itse olen vahvasti sitä mieltä, että kouluruuan taso on huonontunut valtavasti kustannustehokkuuden nimissä. Jotain tarttis tehdä! Huonoja rasvoja (osittain kovetetut kasvirasvat), nitraattipitoista makkaraa ja liiallista hiilihydraattia ja glutamaattien käyttöä tulisi vähentää.

        "Ruskeakastiketiiviste on muotia laitoskeittiöillä. Se sisältää todella huonolaatuisia kovetettuja ja osittain kovetettuja kasvirasvoja. Paitsi, että se sisältää aromivahventeita, tekee se ruuasta teollisen makuista. Saisivat tehdä kastikkeet itse silläkin uhalla, että kustannukset nousevat."

        Niitä ruskeita kastikkeita pystyy maustamaan. Esim. suomalaisissa ketjuravintolossa käytetään pihvin päällä samoja teollisuuskastikkeita, mutta ammattitaitoinen kokki osaa maustaa kastikkeen ja erehdymme luulemaan sitä itse tehdyksi..


      • kirjoituksesi

        virheetöntä. Muista verbien taivutus: esim "kaikki ruoat on", muitakin taivuttamattomia verbejä löytyy.

        ..."tarkennappa"....vai oikein kahdellap p'llä

        ... että sanan eteen tulee pilkku...

        ..."Kerroppa"....taas kaksi p'tä

        Ihan älytöntä tämä pilkun viilaus, en olisi kommentoinut alkuperäiseen kirjoitukseen virheistä huolimatta, mutta en voinut vastustaa, kun eteen tulee yksi "muka tietäjä."


      • Lukio

        Ehkäpä huono kouluruoka aiheuttaa keskittymishäiriöitä, minkä vuoksi oppilaat eivät kykene keskittymään äidinkielen oppitunneilla eivätkä täten myöskään pysty sisäistämään jok'ikistä pilkkusääntöä ja yhdys_SanaA.

        Tässä siis tulos.

        ps. Mä en kestä, jos sä nyt alat tätäkin tekstiä korjailemaan
        pps. Tajusin kyl sun pointin, mut c'mon, anna nyt ihmisten kirjottaa omalla tyylillään
        ppps. :)


      • tiivistä joo
        mie vaan22 kirjoitti:

        "Ruskeakastiketiiviste on muotia laitoskeittiöillä. Se sisältää todella huonolaatuisia kovetettuja ja osittain kovetettuja kasvirasvoja. Paitsi, että se sisältää aromivahventeita, tekee se ruuasta teollisen makuista. Saisivat tehdä kastikkeet itse silläkin uhalla, että kustannukset nousevat."

        Niitä ruskeita kastikkeita pystyy maustamaan. Esim. suomalaisissa ketjuravintolossa käytetään pihvin päällä samoja teollisuuskastikkeita, mutta ammattitaitoinen kokki osaa maustaa kastikkeen ja erehdymme luulemaan sitä itse tehdyksi..

        kaupasta kastiketiivistettä. Se oli kamalaa. Mikään maustaminen ei poistanut siitä sitä ällöttävää rasvan makua.Tuoteselostetta en mukaan saanut, olisi pitänyt ehkä kysyä...Joskus 20 vuotta sitten kun kyläkaupasta sai kastiketiivistettä, se oli hyvää. Ei tarvinnut maustaa peittääkseen pahaa makua. On ajat muuttuneet


      • jemiwa
        ngad.ldhgjahkg kirjoitti:

        Tuleeko salaattisi mukana vielää likaa ja kotiloita?

        oon samaa mieltä. Koulun salaatit on naurettavia. Kuivaa raastetta voi vielä sanoa aivan tasokkaaksi, mutta saatana kun ne pistää sitä helevetin kaalia joka ikiseen salaattiin. Se on kirpeetä, tahmeeta ja niin pitkinä suikaleina ettei sitä saa kurkusta alas pureskelu ei taas onnistu rakenteen vuoksi.

        Tosi asia on se, että sitä saa mitä tilaa. Kouluruoka on paskaa niin kauan kunnes jokin muu kuin yhteiskunta tukee sen hankintaa. Bon appetit!


    • päiväkotilainen

      Lähes joka päivä syön koululla tehtyä ruokaa päiväkodissa. Ja hyvää on yleensä ja maistuu myös päiväkodin lapsille tosi hyvin. Ja ruoka on siis samaa, mitä lähikoululaiset syövät.

      • Ope Vantaalta

        No hei, tosi kiva kuulla että teidän kunnassa on asiat noin hyvin. Olen vantaalainen opettaja enkä syö koulussa, koska ruoka on todella sellaista hiilarimössöä välillä että valitsen mieluummin eväät. Ei viitsi maksaa verotusarvoakaan sellaisesta, mitä ei kuitenkaan pysty syömään. jos minulla olisi lapsia ja he olisiva tVantaalla koulussa, niin laittaisin heillekin eväät. Mitään lisäaineita ja hormonibroilereita ei saa antaa lapsille syötäväksi! Sitä paitsi suurin osa nuorista näyttää juovan täällä pelkkää vettä, koska maitoa ei pystytä tarjoilemaan kylmänä ja lämmennyt maito on pahaa. Keittäjät eivät välitä, koska vesi tulee halvemmaksi. Nuoret juovat kuulemma kotona maitoa, jos sitä on.

        On myöskin aivan turha syyllistää nuoria siitä, jos heille ei maistu kuiva porkkanaraaste tai kiinankaalisilppu. Tämä nykyinen yläastesukupolvi on -94-96 syntynyttä ja koko sen ajan mitä he muistavat, on ollut nousukausi. He eivät tiedä muusta ja osa on nyt muutenkin selvästi aivan hukassa tämän lamahössötyksen vuoksi. Liikaa muutoksia yhtäkkiä herkässä vaiheessa. Kyllä ainakin hyvä kouluruoka voisi edustaa jotain pysyvää heidän elämässään. Meillä todellakin olisi siihen vara. Kyse on arvoista, mihin halutaan laittaa rahaa ja mikä ymmärretään tärkeäksi. Ruuassa kun on kyse muustakin kuin ravintoaineista.


      • jemiwa

        Tottakai se maistuu, kun niitä on ensin pari kuukautta istutettu ja sanottu, että: "Maistas ny vähän vielä. Enää 43 lusikallista jäljellä. Saat sitten lopettaa kun olet ottanut viisi haarukallista."

        Kaikkeen tottuu, mutta ei se ole syy pitää näin järkyttävän yksipuolisia dieettejä. Pelkkää perunaa tai spaghettia eli hiilareita.


    • jemiwa

      "Siellä se herne kaveriaan ettii, mutta turhaa on työ".

      Tosi asia on se, että kouluruoka on halvempaa kuin vankiloissa (täällä Lohjalla 0,62 euroa ateria). Jos vangeille tarjotaan samaa paskaa niin se on ihmisoikeusrikkomus, meillä koululaisilla ei ole oikeutta valittaa. Jos peruskoululainen ei syö se voidaan istuttaa niin kauaksi aikaa, kunnes ruoka menee alas ja meillä lukiossa sanotaan, että menkää sitten kepsulle.

      Kerran meillä oli lukiossa lihamureketta, joka oli palanut läpi asti (vrt. iso könttä paskaa). Edessä oleva jätkä sanoi keittiössä tyynenä seisovalle keittäjälle: "Mitä helvettiä tää on? Tästähän saa syövän!".
      Keittäjä pyysi nolona anteeksi ja siirsi sen syrjään. Saatiin parempaa tilalle, mutta kohtahan samainen keittäjä siirsi sen takaisin tarjoiltavaksi.

      Seuraan myös mielenkiinnolla lähetystyöntekijöiden keskustelua siitä, että onko terveellistä tarjoilla puuroa (lue mössöä) nälkäisille, koska siitä saa vain energiaa ja kuitua, eikä monipuolisia ravintoaineita kuten ruuasta pitäisi. Jännää, sillä meillä koulussa on jo pitkät perinteet aamupalasta päiväruuan sijaan.

      • sgsgdsgss

        Joo itse en ole tänä vuonna syönyt kertaakaan kouluruokaa.. Enkä edes ruokalassa ole käynyt. Lukiossa olen.. Kaupungilla käyn syömässä tai sitten en syö ollenkaan.. Paljon parempi niin.. Voisi tulla maksulliseksi tuo kouluruoka niin rahat säästyisivät kunnilta ja ei tarvitsisi veroista ottaa kouluruokaa.. Ja samoin voitaisiin muuttaa terveyskeskustoimintakin maksulliseksi, kun se muutenkin on niin heikkoa. Käyn nykyään ainoastaan yksityisellä..


      • äXyDee
        sgsgdsgss kirjoitti:

        Joo itse en ole tänä vuonna syönyt kertaakaan kouluruokaa.. Enkä edes ruokalassa ole käynyt. Lukiossa olen.. Kaupungilla käyn syömässä tai sitten en syö ollenkaan.. Paljon parempi niin.. Voisi tulla maksulliseksi tuo kouluruoka niin rahat säästyisivät kunnilta ja ei tarvitsisi veroista ottaa kouluruokaa.. Ja samoin voitaisiin muuttaa terveyskeskustoimintakin maksulliseksi, kun se muutenkin on niin heikkoa. Käyn nykyään ainoastaan yksityisellä..

        Laskenu siitä kun hän oli nuori. Aivan niin!


      • eikunmäkkäriin
        äXyDee kirjoitti:

        Laskenu siitä kun hän oli nuori. Aivan niin!

        Salaatti on yleensä pelkkää kurkkua tai tomaattiviipaleita.
        En tajua miksei kaalia voi käyttää enemmän kun se on niin halpaa ja terveellistä!

        Ja sitten on usein pelkkää kaupan PUNAJUURISALAATTIA, PASTASALAATTIA tms. todella epäterveellistä.
        Pelkkää majoneesia ja joukossa pari hernettä.
        Miksei voi olla perus tuoresalaattia, vaihdellen eli salaatti- ja kaalilaatuja.
        Olisi edes noiden valmis punajuurisalaattien tilalla vaikka höyrytettyjä pakastevihanneksia!
        Voisi käyttää kaalia, punakaalia, jäävuorisalaattia, lanttua, naurista, punajuuria..!

        Ja sitten on yleensä raastesalaatteja joka LILLUU VALMIISSA KASTIKKEESSA.
        Eiköhän se salaatinkastike ole sitä varten että sitä voi ITSE lisätä OMAAN salaattinsa jos HALUAA?

        Ihme touhua.
        Koulun ruokala on oikein pikaruokala.

        Eikä edes kunnon kaloja, pelkkää raiskattua kalaa: Panerointi - Kalapuikkoja.
        Ja joka toinen viikko Fish & chips -day.

        Voi luoja..


      • jemiwa
        eikunmäkkäriin kirjoitti:

        Salaatti on yleensä pelkkää kurkkua tai tomaattiviipaleita.
        En tajua miksei kaalia voi käyttää enemmän kun se on niin halpaa ja terveellistä!

        Ja sitten on usein pelkkää kaupan PUNAJUURISALAATTIA, PASTASALAATTIA tms. todella epäterveellistä.
        Pelkkää majoneesia ja joukossa pari hernettä.
        Miksei voi olla perus tuoresalaattia, vaihdellen eli salaatti- ja kaalilaatuja.
        Olisi edes noiden valmis punajuurisalaattien tilalla vaikka höyrytettyjä pakastevihanneksia!
        Voisi käyttää kaalia, punakaalia, jäävuorisalaattia, lanttua, naurista, punajuuria..!

        Ja sitten on yleensä raastesalaatteja joka LILLUU VALMIISSA KASTIKKEESSA.
        Eiköhän se salaatinkastike ole sitä varten että sitä voi ITSE lisätä OMAAN salaattinsa jos HALUAA?

        Ihme touhua.
        Koulun ruokala on oikein pikaruokala.

        Eikä edes kunnon kaloja, pelkkää raiskattua kalaa: Panerointi - Kalapuikkoja.
        Ja joka toinen viikko Fish & chips -day.

        Voi luoja..

        Hyi helvetti! Mä oon syönyt eläessäni niin paljon kaalia, että kuolen mielummin nälkään kuin syön lisää. Kuinka ollakaan viimeksi tänään oli tarjolla PUNAKAAALIA ja PUOLUKKAHILLOA. Saatana mikä yhdistelmä!


    • hexuli

      Olen työharjoittelussa ala-asteen keittiössä. pieniä asioita esim makkara kastikkeesta.
      esim tuotteet mitä laitetaan

      sipulia, tomaattimurskaa,vettä, vehnäjauhoa,makkaraa ja mausteet...

      mausteita ei oikeasti voi käyttää paljon ruokiin koska toiset eivät pidä mausteista.
      Ainakin tuolta keittiöstä saa oppilaat hakea maustetta ruokaansa jos heidän mielestään se on mauton..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2162
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      44
      1864
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1550
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      68
      1525
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1442
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1372
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1332
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe