Vesijuoksua vai vesikävelyä?

ärrärrärärärär

Itseäni on alkanut ottaa pattiin, kun omassa uimahallissani on leveällä radalla (jonka voisi jakaa kahtia helposti) vesijuoksua. Miksei voisi olla erikseen hitaammille vesikävelijöille ja nopeammille vesijuoksijoille omat radat? Ei voi edellyttää, että joku nivelvaivainen mummelo pääsisi samaa vauhtia kuin tällaiset nuoret. Mutta on myös todella turhauttavaa, jos 3 mummoa menee rinnakkain ja joudut koko ajan puikelehtimaan hitaampien välistä. Olisi kiva edes joskus keskittyä koko radan pituudelta oikeaoppiseen tekniikkaan eikä puikkelehtimiseen... Yhtä lailla minä olen vesijuoksustani maksanut!

5

1736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen harrastanut vesijuoksua monien vuosien ajan, jo ennen kuin siitä tuli edes ns. "muotilaji". Olen huomannut yhden asian aivan selkeästi: Tekniikka on suurelta osalta vesijuoksijoista täysin hukassa, ehkä 99% juoksee täysin väärässä asennossa. Vesijuoksu ei ole nopeuslaji, vaan tekniikkalaji. Monet imitoivat juoksussa uintiasentoa, juoksevat siis todellakin aivan vaaka-asennossa ja se on täydellisen väärä asento. Oikean asennon löytää kun pohtii miten juoksemme maalla: Emme juokse vaakatasossa, koska yksinkertaisesti kupsahtaisimme nenällemme. Väärä eli liian kallellaan oleva juoksuasento rasittaa selkää ja hartioita, koska ne jännittyvät. Samoin esim. jalkalihakset eivät tee silloin tehokkaasti töitä.

      Oikean tekniikan kyllä oppii, kunhan unotaa todellakin kiireen. Ajalla ei ole merkitystä, vastuksella on. Kun vesijuoksee väärin eli käytännössä ui vaakatasossa vesi ei tuo mitään vastusta. Sen sijaan pystympi asento tuo vastusta harjoitteluun. Vesijuoksua treenataan oikeasti pystyasennossa, ihan pieni etunoja on sallittu, mutta peppu todellakin pysyy siellä veden alla eikä tunge lähelle pintaa. Tekniikan opiskelu ottaa aikansa. Oikeaoppisella vesijuoksutekniikalla on käytännössä mahdotonta juosta nopeasti, vaan etenemistahti on äärimmäisen hidas, mutta tehokas ja oikeasti rasittava. Iällä ei oikeaoppisen tekniikan oppimisen kanssa ole mitään tekemistä.

      Jos todella tuntuu siltä, että oma vauhti on vesijuostessa nopea, juokset ihan varmasti väärässä asennossa. Korjaa silloin asentosi niin, että painat pepun selkeästi syvälle veden alle ja oikaiset selkäsi suoraksi kokonaan. Silloin olet oikeassa asennossa ja alat saada tehoa harjoitteluun.

      • Tottanäin

        Kun näkee ihmisiä (useimmiten naisia), joilla vyö on kainalossa ja lähes niskan kohdalla pinnalla ja sitten niin vesijuostaan. Joskus tekisi mieli vähän oikoa, mutta taitaa tulla nenille. :) Mutta kyllä sitä vauhtia saa lisää, jos käytää sammakkouinnin käsiliikkeitä vaikka juokseekin paikallaan.


      • Liian nopea
        Tottanäin kirjoitti:

        Kun näkee ihmisiä (useimmiten naisia), joilla vyö on kainalossa ja lähes niskan kohdalla pinnalla ja sitten niin vesijuostaan. Joskus tekisi mieli vähän oikoa, mutta taitaa tulla nenille. :) Mutta kyllä sitä vauhtia saa lisää, jos käytää sammakkouinnin käsiliikkeitä vaikka juokseekin paikallaan.

        Minä (nainen 25v) ainakin juoksen oikealla tekniikalla pystyasennossa mutta silti huomattavasti nopeammin kuin samassa altaassa lilluvat mummot ja isomahaiset keski-ikäiset miehet. Kyllä kai sitä nopeammin menee jos jalat ja kädet käy tuplasti nopeammin kuin muilla?!!? Ja MINÄ sain tänään valitukset eräältä mummolta ja 40-50-vuotiaalta mieheltä kun juoksen niin kovaa että ohittelen muita ja tämä mies oli sitä mieltä että hän jää jalkoihin!!! Ei ollu liikunnan ilosta ton session jälkeen mulla tietookaan. Taidan vaihtaa lajin vaikka normijuoksuun niin en ärsytä ketään.


    • nuttura tiukalla

      Kun menette vesikävelyyn, tullaanko teille huomauttamaan hiusten kastamisesta vai voitteko juosta kuivin hiuksin? Vesijumpassa Caribiassa Turussa pitää hiukset kastaa ennen altaaseen menoa tai olla uimalakki päässä. Aika omituista, että hiusten kastamisesta huomautettiiin vain blondeille...
      Myssypäisiä tai märkähiuksisia ei kylläkään kylpylän puolella näkynyt yhtään!!!
      Miksi mahtoi olla näin?

      • letti löysällä

        Kuulostaapa kummalliselta. Ei ole mulle koskaan käynyt noin. Mikähän siellä on syynä moiseen?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe