Joulu velaksi ja

ja kinkku uuniin

No niin, nyt sitten on taas yksi joulu vietetty "velaksi". Hauska nähdä, kuinka monelta sadaltatuhannelta ihmiseltä lähtee luottotiedot minun lisäksi. Kinkut ja lahjat ostettiin meillä 100% velkarahalla joista osa pikavippejä...

77

7888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+12

Nyt saa taas kukkahattutädit hämmästellä kuinka ilkeät pikavippifirmat riistävät ihmisiä. Jos valmiiksi jo tietää ettei ole varaa maksaa velkoja takaisin ja silti elää joulun velaksi niin se on ihan oikein että luottotiedot lähtevät, toivottavasti nautit kinkusta jonka joku muu joutuu maksamaan.

• Kukkahatturouva

Vakavaraiset kukkahattutädit eivät pikavippejä tarvitse. Pikkupoikien ja -tyttöjen kalliiksi käyvää nappikauppaa tässä rahoitetaan.

• jumalei

niin joo aivan mietin vaan mitä helv...n tyydytystä sä saat muiden ahdingosta...... hi.tti!!!

• NJUI

Jokainen ihminen kyll ite ottaa velkaa ei kukaan teijän puolesta sitä tekstarii laita joten itse se on laitettava turha siitä pikavippi yhtiöitä on syyttää. Nää yhtiöt on opettavaisia, mainostetaan ihmisille että ota meiltä laina niin osaat sen jälkeen hoitaa raha asias. toisin sanoen älkää eläkö yli rahojenne. itse olen onnistunut nimittäin opiskeliana tekemään yhdessä päivässä pika vippi yhtiöille 4000 e velan enkä koskaan maksa takasi.

• lähimmäisen empatiaa

Toivon että ensi vuosi 2010 on parempi vuosi ja seuraava joulusi on omalla rahalla tehty.
      Tiedän tunteen olen ollut samassa jamassa ja sitten sain tarpeekseni velanmaksusta, myin asuntoni ja asun nyt vuokralla ja joka kk ei pankki ole ensimmäisenä viemässä rahojani, vaikka korot on alhaalla laskin että tällä palkalla en saa lainaa maksettua kuuna päivänä, mies sairastui ja joutui eläkkeelle ja siitä ei lainoja makseta.
      Hyvää vuoden jatkoa ja Onnea Uudelle Vuodelle!
      Kyllä asiasi tulee järjestymään.

• Hölmöilyä

...mitään jos luottotiedot menee,kolme vuotta kortistossa ja sossuluukulle,nii sillähän siitä seleviää,kyllä kansalla on euroja.

• Säästääkin pitää!!!

Minkä vuoksi pitää ostaa, jos ei ole varaa. Ei se krääsä niin tarpeellista ole, että pitää pikavipeillä ratsastaa. Itse en ole ostanut, jos ei ole ollut varaa. Siihen kierteeseen kun joutuu, niin siitä on vaikea päästä eroon. Aina pitää olla pikkasen taskun pohjalla, että pystyy tarpeellisen ostamaan. Kädestä suuhun elämäntapa on huono. Opetelkaa hyvät ihmiset elämään sillä rahalla, mitä käteen tulee. Turha naapurille näyttäminen kannattaa jättää ja oravanpyörässä juokseminen. Ei tuu turhaa stressiä sillä tavalla.

• Hauli

Ymmärrä, nyt ihmeessä, ettei kaikille jää MITÄÄN säästöön, eurokin on monelle iso raha!! Ei voi elää kuin kädestä suuhun ja nähdä siinä välissä vielä nälkääkin! Kyllä rahat loppuu usein , ennenkuin lisää tulee.

• Tuulikkitäti
        Hauli kirjoitti:

Ymmärrä, nyt ihmeessä, ettei kaikille jää MITÄÄN säästöön, eurokin on monelle iso raha!! Ei voi elää kuin kädestä suuhun ja nähdä siinä välissä vielä nälkääkin! Kyllä rahat loppuu usein , ennenkuin lisää tulee.

jos ei jää mitään säästöön, niin ei ole myöskään mistä maksaa velkoja takaisin.
        Toisinsanoen teet petoksen.

• Säästääkin pitää!!!!
        Hauli kirjoitti:

Luuletkos sinä, että oon joku kroisos. Olen todella ollut tiukoilla melkein lähes koko ikäni, mut en oo mennyt tuohon pikavippihömpötykseen mukaan. Siitä on tosi vaikea päästä eroon. Ja hei, olen jopa saanut elämässäni säästöönkin pienestä palkastani, että se on varmaan taito sekin....miten rahaa käsittelee ja mitä kaikkea roskaa ostelee.

• Työtön aviopari
        Hauli kirjoitti:

Meillä ei ole vaikeaa käsittää tuota.
        Ja kuitenkin, työttömänäkin kelan pv-rahoilla ja satunnaisilla töillä, ei ole tarvinnut pikavippeihin turvautua.
        Jos rahaa ei ole ollut niin silloin syödään mitä hyvinä päivinä on pakastimeen ostettu, ja pärjätty on.
        Olemme velattomia vaikkakin ajoittain tiukilla. Se vähä mitä omistamme on omaamme eikä pankin tai pikavippiyhtiön.
        Ensin maksetaan asumiskustannukset ja laskut, sen jälkeen mitä käteen jää on se millä loppukuu pärjätään.
        Rahalla ei pröystäillä eikä eletä ns. suu säkkiä myöden.

• mimmi81

oikeessa oot!!

• velkaa velanpäälle

tuo on oikeetta puhetta jos ei rahaa niin miksi ostaa velaksi jotain lahjoja yhden päiväntakia kymeniä romuja voi sitä muistaa muuloinkin kun vain jouluna. voi sitä kinkkua ostaa ja laatikoitakin mut vähemmän mikä pakko se ostaa liikaa ,itse vietän perine joulua mut kaiken turhan olen tiputanut pois juuri sentakia et eurot ei riitä kaikkeen muksutkin ovat tyytyväisiä yhteen lahjaan itse en tarvi edes lahjoja isoin lahja jonka voi antaa perheelleen on olla yhdessä kaikki rauhottua täksi pariksi päiväksi, tiedän perheitä jotka viettää joulua juosten ympärin kyliä muksut jopa koko yön ulkona ,jutelin yhden pojankanssa joulusta kun tuli meille käymään , kysyin mitä halvaisi itse joulusta niin poika totesi et olisi kiva vanhempien kanssa viettää mut ei voi joulu oli vanhemmille yhtä ryypäämistä ja tappelua ,ihmettelin kovasti ja kysyin uteliaana mistä riita tulee et tietääkö niin poika vastasi et rahasta , mut mistä kumasta sitten tuohon kunigas alkoholiin löytyi rahaa ei se mitään maksa mutta ruuvat ja perheen nuorempien hyvin vointi kyläkin mmaksaa , eli tuo poika olisi tyytynyt vanhempiensa kanssa vain yhdessä oloon eikä mitään materiaalia tai muutta hömpää, miettikää mitä itse halvatte kysykää toisiltannen mikä on tärkeintä tuossa päivässä, lahjA MÄÄRÄÄ ei tee ketään oneliseksi!!!!!!! vaan toisen huomaaminen perheen yhdessä ajan vietto!!

• ,,,,,,,,,,,,,,.
        Hauli kirjoitti:

mitään velaksi jouluksi, eikä ollut yhtään hassumpi joulu. Takavuosina ostin kans velaksi ja niitä sai puoli vuotta maksella pikkuhiljaa takaisin lopetin sen touhun. Ei kannata mennä kauppiaiden jouluhullutukseen mukaan.

• energy.

Mahtaako se kinkku maistua edes hyvältä kun tietää että se tuli ostettua velkarahalla jota ei pysty maksamaan takaisin? Entä mahtaako niiden lahjojen antaminen tuntua hyvältä kun ei niitäkään pysty maksamaan?

En vaan ymmärrä tuota että "nautitaan nyt elämästä ja ei välitetä huomisesta". Huominen kolkuttaa jo ovella ja sitten se ei enää olekaan huominen vaan se on nyt. Miten elämästä voi nauttia jos tietää että huomenna oon ongelmissa. En ainakaan minä pysty. Sitten vasta pystyn nauttimaan elämästä kun tiiän että oon menossa parempaan suuntaan. Pyrin koko ajan siihen että tulevaisuudessa mun asiat ois paremmin kuin nyt, enkä päinvastoin. Tuntuu että mitä järkeä on elää jos tulevaisuus näyttää huonommalta ku tämä hetki.

• minna45

Ihan oikein että luottotiedot menee.Ei taida ketjun aloittajalla olla ihan kaikki "piparit pellillä"? ? ?

• Torera

En ottanut luottoja, taskuvaras vei VISAni, en ostanut kinkkua, en viinaa, mut miehelleni suklaarasian. Ihan hyvä joulu vietettiin ulkomailla.

• laihduttaja

minä en iki maailmassa kustantaisi joulua laina rahalla!!.toki joulu on tärkeä juttu mutta ei sen takia kannata velkaantua. jos minulla ei ole rahaa en osta lahjan lahjaa.ja jos ruokaankaan ei ole rahaa voin ostamisen sijaan kiristää vyötä. minun edellisessä työpaikassani oli eräs pariskunta joka matkusti kahdesti vuodessa etelään pika luoton turvin. naisen mielestä heillä menee hyvin ja varaa on .mutta mies taas kertoi suoraan että pika luotolla tässä reissataan ja takasin tullessa alkaa ikävä takasin maksaminen.tosin molemmat oli töissä mutta kuitenkin.moni ajattelee että kerranhan täällä eletään mutta onko järkevää tehdä siitä vaikeampaa kun se onkaan.luotto tiedot pitäisi menettää paljon herkemmin!!!!. ei ole oikein että ottaa velkaa kun tietää ettei pysty maksamaan takasin.vaan maksattaa muilla veron maksajilla.

• pmmm
        laihduttaja kirjoitti:

minä en iki maailmassa kustantaisi joulua laina rahalla!!.toki joulu on tärkeä juttu mutta ei sen takia kannata velkaantua. jos minulla ei ole rahaa en osta lahjan lahjaa.ja jos ruokaankaan ei ole rahaa voin ostamisen sijaan kiristää vyötä. minun edellisessä työpaikassani oli eräs pariskunta joka matkusti kahdesti vuodessa etelään pika luoton turvin. naisen mielestä heillä menee hyvin ja varaa on .mutta mies taas kertoi suoraan että pika luotolla tässä reissataan ja takasin tullessa alkaa ikävä takasin maksaminen.tosin molemmat oli töissä mutta kuitenkin.moni ajattelee että kerranhan täällä eletään mutta onko järkevää tehdä siitä vaikeampaa kun se onkaan.luotto tiedot pitäisi menettää paljon herkemmin!!!!. ei ole oikein että ottaa velkaa kun tietää ettei pysty maksamaan takasin.vaan maksattaa muilla veron maksajilla.

Ei niitä pikavippejä veronmaksajilta karhuta, vaan korko kyseisissä rahoissa on niin kova, että ei siellä muutaman kymmenen prosentin luottotappiot tunnu missään. Tällä menolla koko suomen kansalta menee nuo luottotiedot, mutta mitä sen väliä, sillä nehän on tehty superporvareiden suojaksi, tyhmien noudatettavaksi. Pääministerikin eroaa, säilyttääkseen luottokelpoisuutensa, jos vaikka alkaisi velalla rakentamaan?

• olla feikki tämä juttu..........

• feik nou moor

Harvinaisen moni ei tätä tuntunut tajuavan. Valitettavasti vaan on oikeastikin tällaisia tapauksia. Mut joo, se on eri tarina se.

• Tonttupoika.

Ei kinkkua - ei liioin laatikoita...saihan noita laatikoita kyläillessä, mutta kinkkuun en ole koskenut 30:een vuoteen, vaikken olekaan juutalainen. Eikä nuo liioin sikalan videot huonosta kohtelusta luulisi innostavan muitakaan kinkun syöntiin. Jouluna tehtiin töitä ja nyt on sitten rahaa käyttää - eikä tullut ostettua kuin pari suklaarasiaa lahjaksi.

• kastroija

paljon velkaa ja eiku karkuun....

• tästä Jopen malliin

Turkuun "karkuun", joo Turkuun ei ku "karkuun".

• Ei se velka näy!

Ajatellaanpa asiaa tältä kannalta - asuntolainaa on 30-vuoden tarpeiksi, mutta elämää eletään kuten muutkin, vietetään joulut ja juhannukset ostellaan lahjat ja muut tarpeelliset. Ei se velka näy, mutta se 200m2 omakotitalo ja uusi auto näkyy. Ne jotka kertoo ottaneensa pikavippiä luokitellaan luusereiksi, mutta napurin loistelias velkarahalla pykätty omakotitalo ja se citymaasturi pihassa oikeuttaa kyllä viettämään joulun velaksi! Mutta antaa ne pankit velkaa mm. luottokorttien muodossa ja fiksumpi hakee luottokortin ja unohtaa ylikalliit pikavipit. Nauttikoon kukin tavallaan. Ei kannata niitä luottotietojaan kuitenkaan vaarantaa.

• kgdjd9dd

HHEHEH kyllä osaa olla tyhmää porukkaa.. Et sitten ajatellut olla vaikka pukkina ja tienata 1000 euroa? Sen jälkeen ostoksen alemyynneistä ja nyt joulun viettoon.

• pikkuelukka

Täytyy olla luuseri, että ottaa suhteellisen pienen summan rahaa järjettömällä korolla, mikä kertoo siitä että ei osata suunnitella elämää tulojen mukaan, ja matikkataidotkin melko alkeelliset. Ei kukaan järkevä käytä pikaluottoja. Voi kateellisia! Miten hankit omistusasunnon ilman velkaa? Että pikavippi rinnastetaan asunnon hankintaan? Hoh hoo! : )

• jaska7777777

Ei tässä itselläkään luottotietoja ole eikä tällä menolla tule olekkaan mutta en mä sitä velkaa noin idioottimaisesti lisääkän hae. mielummin viettäsin joulun ilman lahjojen ostoa ja kinkkua vaikka nekin tosin saa sossun/diagonissatoimiston kautta ilmaseks sekä muutaman kympin lahjarahaa

• Plaah...

Mä en pysty ymmärtämään miten joku viitsii laittaa elämän risaseksi yhden joulun takia!! Itse ollaan vähä varanen mutta toimeen tuleva 5h perhe ja eurokaan ei lainata milloinkaan! Visa on hätä vara mutta SE EI OLE ILMAISTA RAHAA VAAN todella kallista, kiitos huimien korkojen! Ihan hyvin saatiin joulu ruuat ostettua 100€ koko perheelle ja meinaan siis kaikki. Kinkut, laatikot, rosollit yms karjalanpaisti lihat yms muut " herkut". Lahjat lapsille ja vanhuksille ostettiin jo syyskuusta asti pikku hiljaa ni ei yhtäkkistä raha katoa pääse tulemaan! En myöskään ymmärrä ihmisiä jotka juovat lastensa rahat ja sitten kiikutetaan penskat vähävarasten ihmisten joulu ruualle jos sieltä edes yhden lahjan lapselle saisi!! HÄVETKÄÄ!!!

• Leipuri-hiiva

kertoo jotain ihmisten turhamaisuudesta. toivottavasti sinulta ja niiltä 100000 muultakin lähtee ne luottotiedot ym hienot krääsät jotka on ostettu täysin mistään piittaamattomasti velaksi, ihan vaan että näytetään hyvältä.

toivottavasti joskus tajuat mikä joulussa on tärkeintä sekä elämässä yleensä. se ei ole tavaran ympärille kerääminen tai jatkuva hauskanpito vaan jotain ihan muuta.

minä olen lopettanut "hauskanpidon" ym lomailun, sekä turhan romun itselleni ostelun, ja lisäksi tehnyt muitakin "uhrauksia" taloudellisesti. ja meillä ja lapsillamme oli omalla rahalla vietetty joulu. sekä muuten taloutemme kunnossa. talous on helppo pitää kunnossa jos ei heittäydy kulutus-rattaaseen, sekä ei ole niin turhamainen että ostaa tai menee vaikka ei ole siihen varaa.

kaikki on omien korvien välissä. harmi että nykyihmisillä ei tunnu sielä juuri mitään olevan. materian ja hauskanpidon himo on korvannut maalaisjärjen.

• hulabaluu

Tuo vaatii motivaatiota. Miten saat lapset (minkäikäisiä?) ymmärtämään ettei kaikkea voi saada mitä naapurin/luokkakaverin poika tai tyttö?
        Itse allekirjoitan ja nostan hattua valitsemallesi tielle. En minäkään lainarahalla joulua pystyyn pykää, mutta yltiöpäiseksi tavarahelvetiksihän se on meilläkin mennyt. Ja sitten ei enää mikään riitäkään...

• nuoriso...

Mutta itsekin vietin köyhän joulun, kuten olen jo joka joulu tottunut viettämään lapsesta saakka. Silti jokatapauksessa joulumieli oli kyllä kateissa kun kotona porukoilla ei ollut mitään jouluun viittaavaa, ei edes yhtä kynttilää tai pöytäliinaa. Kyllä se niin on että ei joulumieli ihan tyhjästä synny, vaikka ajatus sinänsä olisi kaunis pyytettömästä joulusta. Voisin jopa väittää että joulu oli elämäni surkein.... Itkeviä kakaroita tupa täynnä, ja sen seurauksena stressaavia aikuisia...
        Olisikohan raha auttanut ? Ehkä hieman, muttei kuitenkaan paljoa...

• periksi kakaroille
        hulabaluu kirjoitti:

Tuo vaatii motivaatiota. Miten saat lapset (minkäikäisiä?) ymmärtämään ettei kaikkea voi saada mitä naapurin/luokkakaverin poika tai tyttö?
        Itse allekirjoitan ja nostan hattua valitsemallesi tielle. En minäkään lainarahalla joulua pystyyn pykää, mutta yltiöpäiseksi tavarahelvetiksihän se on meilläkin mennyt. Ja sitten ei enää mikään riitäkään...

Niin ja miten saa ne lapset, jotka saa kaiken opetettua, että muita ei kiusata. Jos heillä ei ole viimeisintä huutoa olevaa kännykkää, vaatteita, mopoautoa (!) ym.? Eikä "Elvistellä" muille.

Vaikka lapsi ei ymmärrä, että kaikkea ei voi saada niin ei lapselle tarvitse silti ostaa kaikkea? Mitä se lapsi sille mahtaa, kitisee aikansa, mutta sitten on tyytyminen kohtaloonsa. Ehkä ennen oli helpompaa kun ei ollut pikavippeja ja luottokortteja ja kaikenmaailman lainoja. Ainakaan niin paljon kuin nyt. Tyhjästä oli paha nyhjästä vaikka kuinka muksu vonkui. Nyt annetaan periksi ja vippaillaan rahaa.

Aina lapset on olleet kateellisia muille lapsille, jos heillä on jotain hienompaa. Ei kai tuo uutta ole.

• "koti isä"
        periksi kakaroille kirjoitti:

Niin ja miten saa ne lapset, jotka saa kaiken opetettua, että muita ei kiusata. Jos heillä ei ole viimeisintä huutoa olevaa kännykkää, vaatteita, mopoautoa (!) ym.? Eikä "Elvistellä" muille.

Vaikka lapsi ei ymmärrä, että kaikkea ei voi saada niin ei lapselle tarvitse silti ostaa kaikkea? Mitä se lapsi sille mahtaa, kitisee aikansa, mutta sitten on tyytyminen kohtaloonsa. Ehkä ennen oli helpompaa kun ei ollut pikavippeja ja luottokortteja ja kaikenmaailman lainoja. Ainakaan niin paljon kuin nyt. Tyhjästä oli paha nyhjästä vaikka kuinka muksu vonkui. Nyt annetaan periksi ja vippaillaan rahaa.

Aina lapset on olleet kateellisia muille lapsille, jos heillä on jotain hienompaa. Ei kai tuo uutta ole.

Ei muuta kun "remmiä" pennuille kun lahjoja vinkuvat!
        Tuppivyöllä kun oikein voitelee, niin kyllä unohtuu turhanpäiväiset "joululahjat" sillä ma isäntänä tarviin nekin fyffet kossuun, menee paljon parempaan tarkotukseen!

• kossuperse
        "koti isä" kirjoitti:

Ei muuta kun "remmiä" pennuille kun lahjoja vinkuvat!
        Tuppivyöllä kun oikein voitelee, niin kyllä unohtuu turhanpäiväiset "joululahjat" sillä ma isäntänä tarviin nekin fyffet kossuun, menee paljon parempaan tarkotukseen!

...joskus siihen kossuusi,siis naminamijuomaasi

• Järki käteen
        hulabaluu kirjoitti:

Saavutetuista eduista ei hevin luovuta! Eli ei kannata edes aloittaa sitä, että ostelee lapsille kaiken mitä he haluavat.

Mitäs sitten kun lapset on isoja ja ovat oppineet, että kaiken voi saada? Sitten hekin ottavat pikavippejä, kun pitää saada sitä ja tätä vaikka ei ole rahaa.

Lapselle voi sanoa EI. Aikuiset tuntuu kyllä olevan niin tossun alla, että huhheijaa! Ei voi sanoa mussukalle, että EI, kun sille voi tulla paha mieli. Ja sehän olisi vallan kauheata.
        Ehkä pitäis saada ne lapsen vanhemmatkin ymmärtämään ensiksi, että kaikkea ei voi saada. Ehkä he eivät sitten ostele lapsille kaikkea.

• tuikkuliiina

Eipäs ostettu mitään velaksi...se mihin ei rahat riittäneet- jätettiin ostamatta!!!

• mikä v;n lama?

Olipas ihana joulu!! Lahjoihin meni 900 egee,laatuviinat ja viinit päälle.Joulupöytä notkui ruokaa ja kuusi oli kaupungin kallein..Oli ihanaa,kiitos sulle pikku Visa rakkaani...

• kuusivarasko
        mikä v;n lama? kirjoitti:

Olipas ihana joulu!! Lahjoihin meni 900 egee,laatuviinat ja viinit päälle.Joulupöytä notkui ruokaa ja kuusi oli kaupungin kallein..Oli ihanaa,kiitos sulle pikku Visa rakkaani...

Taisit sitten varastaa sen kuusen

• Karzai

että jaksoit kirjoittaa tämän kommentin tänne kaikkien tiedoksi. Äly ei ole itsestäänselvyys : )

• POOKANA

miksi pitäisi olla joku täi ja surkea paska kun nykyaikana ei tarvi välittää mistään kun antaa palaa vaan! Itse vetelin kaikki vipit ja lainat menemään vuodessa. Matkustelin ja pelasin ja ryyppäsin... nyt niitä sitten peritään tileistä ulosoton kautta mutta mitä väliä kun en ole koskaan palkkaani kytännyt enkä sen varassa elänyt. Asun isän talossa ja saan rahat aina vaikka perslävestä en ainakaan sossusta hae saatana äpärille ruokarahaa. tai perkele tupakkaa ja viinaa ja kehdataan kitistä vielä. Luuserit äkkiä bergen-belseniin ei tämmösestä mitään tule jos köyhiä alkaa kaduilla vastaan kävellä. HYI SAATANA... yleensä ne on rumiakin...

• Roope A.

...hyvä mieli? Kannattiko hölmöillä? Itsepähän hankkiuduit kuseen - hehehe! Mulla ei ole KOSKAAN ollut yhtään pikavippiä enkä ole KENELLEKÄÄN senttiäkään velkaa. Kyllä naurattaa kun on rahaa taskussa ja asiat mallillaan. Oppisivat ihmiset säästämään ja oivaltaisivat ettei kaikkea pidä saada.

• ölkhaeäåopihjtaälkdä

Kyllä on raakaa touhua. Vaikkei minullakaan ole vipin vippiä otettuna en silti jaksa nauraa vahingoniloisena toisten ahdingolle.
        Jossain vaiheessa sinullekin, Roope A, tulee tarvetta ihmiselle, joka ymmärtää ja osaa antaa tukea. Vaikket itse niin täydellinen olisikaan. Harva meistä on.

• Komiaa pitää olla vaikka puo näkuus. Oma on ongelma jos pitää tuollaiseen rahoitukseen sortua. Jos ei ole varaa niin sitte ei ole varaa. Parantaako varattomuustilannetta nuo pikavipit? Onko joulu niin tärkeä juhla, että pitää entisestään henkilökohtaista konkurssia syventää? Onko se? Onko rahan merkitys ja rahan käyttötaidot todellakin näin pahasti jollain hukassa?

• Tuossa haastateltiin kerran panttilainaamon pitäjää, ja se totes, että esim pöytähopeat ja Arabian muut, ovat panttilainaamossa, josta ne lunastetaan jouluksi ja muihin pyhiin, että on siiinä ihminen turhamainen.
        Sitten vuokra on helposti suurempi kuin lainanmaksu, jos lainaa on järkevä määrä, miksi on näin?
        Mutta kun otin asuntolainaa, esitti pankkiiri, että uudista auto ja vaikka vene samalla. Se oli oikein vihanen, kun otin vain asuntolainaa. Asuntojen hinnat pidetään näin korkeella ja rakentajat, kaavoittajat ja grynderit käärivät suuret voitot. Ihan on oma luokkansa ihmisiä, joiden pitää näyttää, autolla, asunolla, ja vaikka lapsilla ja niiden koulumenestyksellä, miten hyvin menee ja loput oottavat niiden epäonnistuvan.
        eli yksinkertainen yleistys: jos ahneus saadaan muutettua energiasksi, ei tarvi enää lisää ydinvoimaa.
        ja kun sähkölasku tästä talvesta keväällä tulee, ydinvoimaa kannattaa varmaan lähes 70% kansasta.
        HYvää UUttavuotta.

• pekka49 kirjoitti:

Tuossa haastateltiin kerran panttilainaamon pitäjää, ja se totes, että esim pöytähopeat ja Arabian muut, ovat panttilainaamossa, josta ne lunastetaan jouluksi ja muihin pyhiin, että on siiinä ihminen turhamainen.
        Sitten vuokra on helposti suurempi kuin lainanmaksu, jos lainaa on järkevä määrä, miksi on näin?
        Mutta kun otin asuntolainaa, esitti pankkiiri, että uudista auto ja vaikka vene samalla. Se oli oikein vihanen, kun otin vain asuntolainaa. Asuntojen hinnat pidetään näin korkeella ja rakentajat, kaavoittajat ja grynderit käärivät suuret voitot. Ihan on oma luokkansa ihmisiä, joiden pitää näyttää, autolla, asunolla, ja vaikka lapsilla ja niiden koulumenestyksellä, miten hyvin menee ja loput oottavat niiden epäonnistuvan.
        eli yksinkertainen yleistys: jos ahneus saadaan muutettua energiasksi, ei tarvi enää lisää ydinvoimaa.
        ja kun sähkölasku tästä talvesta keväällä tulee, ydinvoimaa kannattaa varmaan lähes 70% kansasta.
        HYvää UUttavuotta.

offtopiikki, mutta meillä on tää pieni veto, että saanko mie viä 11 kerran tuon auton kattastettua... Sehän on ku yllyttääs hullua :) Väittävät että 10 vuoden omistus suhde olis liika pitkä, mutta toisaalta kyseessä ei ole statussymboli, vaan osa imagoa. Ja imagostahan pitää pitää huolta?

Ja koreiluista, nii täällä maaseudulla, ainakin näillä leveysasteilla komeillaan romun määrällä ja omatekoosilla konehilla ja ittetehdyillä remonteilla.. Huvinsa kullakin \o/

• ja miksi`?

Kuinkas paljon alkuperäinen kirjoittaja sitte lahjoihin käytti?

Itse muistan joskus markka-aikaan, että laitoin rajan että lahja saa maksaa maksimissaan 50 mk/lahjan saaja. Jos se ylittyi jonkun kohdalla, pyrin ostamaan jollekin sitten vähän halvemman. Nyt kun rahaa on enemmän (ja hinnatkin nousseet), pidän rajaa 20-25 eurossa. Miehelleni ostan ainoastaan kalliimman lahjan. Omia lapsia ei ole.

Jotkut ihmiset tosin voi olla niin nirsoja, että tuohtuvat, jos saavat lahjan joka maksaa alle 20 euroa. Ja kirjoittavat sitten siitä nettiin. Että voi kauheaa, kun joku kehtas ostaa mulle niin halvan lahjan!

Ja itse en lapsena saanut muistaakseni koskaan yli 100 mk:n lahjaa. Nykyään hinnat toki on nousseet. Mutta en ymmärrä miksi lapsille ostetaan älyttömästi leluja sun muita. Ja kauhean kalliita leluja. Leikkivät niillä vartin ja kohta jo kyllästyvät. Leluja on laatikkokaupalla kellarissa, kun ei mahdu enää mihinkään. Osa viedään kirppikselle. Jotkut kuulemma ostavat siksi muksuille kaikkea, kun itse eivät lapsena saaneet... Itsekin kyllä muistan, kun koulussa kiusattiin esim. vaatteista ja rumista monoista yms. En haluaisi omalle lapselle sellaista. Tosin omalle lapselle haluaisin opettaa sellaiset arvot, että ei kiusaa köyhempiä.

• toinenjargo

onko tommosia vieläkin ,toivottavasti opit jotain tästä

• se.

kumma että ihmiset eivät maksa käteisellä ostoksiaan. Itse käytän aina,ainoastaan käteistä. Jos kaikki maksaisi ostoksensa käteisellä,ei kaupoissa olisi niin pitkiä kassajonojakaan,kun ei mene aikaa tunnuslukujen ja kuittien allekirjoituksiin . Ja mikä on tärkeintä,kun maksat käteisellä,pysyy varasi kontrollissasi. Vain tumpelot maksaa kortilla ja viisas luottaa käteiseen.

• d3444
        se. kirjoitti:

kumma että ihmiset eivät maksa käteisellä ostoksiaan. Itse käytän aina,ainoastaan käteistä. Jos kaikki maksaisi ostoksensa käteisellä,ei kaupoissa olisi niin pitkiä kassajonojakaan,kun ei mene aikaa tunnuslukujen ja kuittien allekirjoituksiin . Ja mikä on tärkeintä,kun maksat käteisellä,pysyy varasi kontrollissasi. Vain tumpelot maksaa kortilla ja viisas luottaa käteiseen.

Nooh, kyllä itse maksan aina kortilla ja se vasta viisasta on! Rahan kaivelut pussista, siihen sitä aikaa vasta menee. Mutta ikinä en ole mitään ostanut luotolla jos vain pankin puolelta voi maksaa.

• sossu täti
        d3444 kirjoitti:

Nooh, kyllä itse maksan aina kortilla ja se vasta viisasta on! Rahan kaivelut pussista, siihen sitä aikaa vasta menee. Mutta ikinä en ole mitään ostanut luotolla jos vain pankin puolelta voi maksaa.

onko Suomen kansa näin sairasta ei tiedä rajojaan todella en tiedä nauraako vai itkee ruohonjuuri porukalle

• masku
        se. kirjoitti:

talousostokseni maksaa viikottain n.100-200 e, on tyhmyyttä kantaa käteistä aina tuon verran mukana. Kortilla pääsee helpommalla. Kaikilla ei ole pieni talous, toisilla pääluku on lähellä 10 tai yli. Pikavippeihin emme turvaudu, enkä käsitä aloittajan motiivia nauttia lainajoulusta. Lahjoja saa alennusmyynnistä halvemmalla, esimerkiksi rahalahja on lapsellekin hyvä, samalla rahamäärällä saa alennusmyynnistä huomattavasti enemmän kuin ennen Joulua. Ja kun tämän tavan lapsilleen opettaa, lapsista tulee säästäväisiä. Lapsi ei maltakaan ostaa sitä krääsää omalla rahalla, vaikka sitä ennen Joulua toivoi. Kun toiveeseen vastataan rahalla, raha jääkin säästöön. Kaiken voi opettaa. Aloittajalle sitä ei valitettavasti ilmeisesti ole opetettu.

• ?
        se. kirjoitti:

jollet kopioi kuitteja. Esim avioeron tullen vaikea todistaa mitä olet ostanut. Kannattaa maksaa kortilla. Tiliotteelta näkyy mihin rahat on menneet.

• kortti-kerttu
        se. kirjoitti:

Kyllä kortilla on helpointa maksaa,eikä se aikaa vie koska nykyisin on jo kortinlukijat useimmissa kaupoissa.Eivät ainakaan varkaat rahoja vie kun ei nosta käteistä turhan paljoa.Mitä velalla elämiseen tulee,kyllä nämä pika vipin ottajat on vielä minimaalisen pieniä summia tuhlanneet verrattuna ns.varakkaisiin visan vinguttajiin.Niillä sitä vasta velkaa onkin.Monin kertaisesti omaisuuteen verrattuna. Ei ole häpeä olla köyhäja syötäväkin on,joten jos tosi tiukoilla on varsinkin lasten kans,jostain on ruokarahat saatava.Suosittelen AP:lle,että meneppä käymään kuntasi velkaneuvojan juttusilla ajoissa,tulet saamaan hyviä neuvoja ja helpotusta raha huoleesi.Jo se että voi jutella jonkun kans joka ei tuomitse,on hyvä alku uuteen elämään.Hyvää tulevaa vuotta!!!!

• mvg

kukaan nyt velaksi osta joululahjoja, taidat olla melkoinen vitsiniekka.

• Putki-inssi

"No niin, nyt sitten on taas yksi joulu vietetty "velaksi". Hauska nähdä, kuinka monelta sadaltatuhannelta ihmiseltä lähtee luottotiedot minun lisäksi. Kinkut ja lahjat ostettiin meillä 100% velkarahalla joista osa pikavippejä... "

Käsittämätöntä todella. Eikö tullut mieleen, että laskut on jossain vaiheessa maksettava? Onko rinta velkaa otettaessa niin rottingilla ettei pää kestä mukana? Kun velan maksuaika tuntuu lisäksi niin kaukaiselta etapilta tulevaisuudessa ( 1--3 kk), ja tunne on vahvasti sellainen, että asiat varmasti jotenkin lutviutuvat siihen mennessä?
      Ikää ja elämänkokemusta taitaa jo löytyä muutama vuosi? Missä vaiheessa astuu kuvioon se elon peruslaskuoppi, jossa ei ole kuin yhteen ja vähennyslaskuja, koska vain tätä järkevä taloudenpito on.
      Kannattaisi tutustua amerikkalaisen psygologin laatimaan huoneentauluun "nine step for economical freedom", eli ykdeksän askelta taloudelliseen vapauteen. Ensimmäinen tärkeä termi on, että "järjestä taloutesi tasapainoon, ja pyri eroon kaikista siihen liittyvistä epäselvyyksistä". Siitä se sitten lähtee. Loput viisaudet löytyy netistä. Printti kehystettynä keittiön seinälle, niitä sitten joka aamu tavatessa alkaa talouden perukysymykset iskostua väkisin päähän. Varallisuus kumuloituu kuin itsestään. Muuta ei tarvita.

• Voi jukra

Tämä ei taida olla aivan totta? Vai onko? Siinä tapauksessa en voi muuta sanoa kuin että järki hoi, älä jätä!

• Jalla

On se hyvä että on rohkeita ihmisiä ja ottavat rohkeasti pikalainaa. Eihän se mitään kun luottotiedot menee, sitten ei enää ainakaan ne ihmiset saa pikalainoja. Uusi sukupolvi kasvaa täysi-ikäiseksi ja saa ottaa taas laillisesti pikalainaa. Näin me tätä yhteiskuntaa kannatamme ja työllisyyttä lisäämme. Nuorten on opittava kantapään kautta miten rahaa käytetään. Niin ja ei nää viestit ja kannan otot täällä merkkaa kellekään mitään. Tää on ihan turhaa lätistä täällä. Ne ottaa lainaa jotka uskaltaa tai on sitten niin sekasin ettei tiedä mitä tekevät.
      Itte mää ainakin ostan kaikkea velaksi ja maksan sitten lyhennyksiä kuukausittain. Tiiän aina mitä laskuja tulee ei tule yllätyksiä. Joten lopetetaan turhat urputukset ja pidetään vaan huolta omista asioista.

• mitooo

mulla on seöllanej juttu et toi verottaja vie joka tilistä 2%liikaa niin saan joka vuosi joululahja rahat ja ruoka rahat sieltä,elkli ei velaksi täydy elää

• kookoo

Kamalaa osataa lahjoja ja matkoja velaksi.Kyllä pitäisi elää niinkuin on varaa ja esim säästää tiettyjä tarkoituksia varten. me ollaan säästetty useampi etelänmatkakin niin, että joka kuukausi on pantu sivuun rahasumma, joka meidän arvion mukaan kuluu tupakoitsijan kuukauden savutteluun.

• mimmi81

Kannattiko??

• ennekuulumatonta

, että ihmiset ostavat ja elelelevät velaksi varsinkaan jouluna. "Osta nyt ja maksa vasta helmikuussa" tai "korotonta maksuaikaa 6kk" tyyliset mainoslauseet kauppojen ikkunoissa ovat meille kaikille varmasti tuttua. Velaksi ostelu ja syöminen arkipäivää nyt ja on aina ollut. Kotitalouksien luottokannat ovat nyt ennätyskorkeat (yli 600€/hlö). Kevät on tunnetusti Asiakastiedon sesonkiaikaa häiriömerkinnöissä ja Visakortteja saksitaan tuhansilta ihmisiltä jouluostosten jäljiltä. Tämä lama vie monen ihmisen luottotiedot ja toivon ettei lopullisesti..90 luku on karmea esimerkki!
      Kun uusi nousukausi alkaa, niin ostovoimaa saadaan taas uudesta sukupolvesta...Toivottavasti..

• jepjep5

Vitun tyhmä !!

• Köyhä jarrumies

Vuonna 1968 Joulun alla mulla oli aivan sama tilanne.Ei ollu pikavippi firmoja silloon. Nuori vastavihitty vaimo oli toivonu hiustenkuivaajaa joululahjaksi. Sitten äkkäsin jotta mullahan on shellin luottokortti. Shell ja SOK oli siihen aikaan jotenkin kimpas kun SOK myi Shellin bensaa ja rajoitetus määräs sillä kortilla sai ostaa vähän tavaraakin osuuskaupasta.
      Osuuskaupasta oli kaikki sopivanhintaaset hiustenkuivaajat jo lahjoiksi myyty, ainoastaan yksi sveitsiläismerkkinen 3 kertaa muita kalliimpi oli hyllys jäljellä.
      Mun oli pakko ostaa se, kun muista liikkeistä halvempia olis pitäny ostaa rahalla, jota ei ollu. Kun sen ostin bensakortilla niin siinä tuli kuukausi maksuaikaa automaattisesti.
      Vaimo sai kerrankin kunnon lahjan, hienoimman ja parasta laatua.Kauan se kestikin.
      Minä olin päässy rautateille työhön alokkahaksi tavaratoimistolle. Alokkahalle siälä maksettihin palkka kuun aluus etukäthen ja toinenkin palkka jo kerkes tulla seuraavan kuun aluus,ennenkun bensakortin maksun eräpäivä tuli. Sen veleka ostoksen sai maksettua komiasti, kun oli nuukasti eikä hurvitellu.
      Mottoni: Kaikilla asioolla on tapana järiestyä!

• Frater

Käsittämätönta, miten aikuiset sekoilevat raha-asioidensa kanssa eivätkä osaa mitoittaa menojansa.
      Kasva aikuiseksi ja opi kantamaan vastuuta!

• Työmies korvaamaton

Menkää köyhät töihin ni ei tarvii valittaa!!!

• Moimoi..

Päätettiin jo muutama vuosi sitten,että kaikki turha krääsä pois.Lapsenlapsille lahjat ostin ja lahjoihin meni n150 €kaikkiaan.Kun emme liiemmin välitä laatikoista ostimme vain muutaman ja muuten ihan tavallista ruokaa.Itse kuntoutustuella ja mies lomautettuna niin miksi pistää rahat kolmen päivän takia menemään.
      Mukavaa nyt,kun ei tullut velkaa ja talous pysyy tasapainossa.Hyvää uutta vuotta 2010

• Jo Nähnyt

Tämähän siitä seuraa, kun pissikset saavuttavat aikuisuuden. Heistä tulee kusi-kaisoja, joilta kaikki hommat kusee alta.

• yritän ainekin,

Käyn töissä, teen 8-14 tuntisia päiviä. Verot on kovat mitkä maksan. Voisi auttaa asiaan että tää ns hyvin vointi valtio ei tukisi noita osaa ihmisistä jotka laiskuuttaan ei mene töihin. Tiukentaisi rahan saantia sieltä sossun luukulta. Kuka ne lopulta maksaa, ne töissä käviät. Ymmärrän sairaat ja esim yksin huoltajat, vanhuksetkin mutta että terve 20- esim 40 vee ravaa siellä eikä edes yritä. Tässä maassa on töitä, kunhan ei ole niin tarkka mitä tekee. Faija on jouluisin joulupukkina tienaa kuulkaa yllättävän hyvin 500-1000 väliin, ideaksi niille ketkä valittaa ettei ole rahaa. Jos se viina on niin tärkeää niin sillan alle. Se on sinun valintasi. Ei minun.

• Hirmumanta

Minulla itselläni on sellainen periaate, jos ei ole rahaa, niin velaksikaan ei osteta. En ole myöskään pikavippeihin langennut ja toivon mukaan en lankeakkaan.
      Jos luottotiedot menee, toivon että jokainen ottaa opikseen moisesta.

• Perseestä

Tätä on nykypäivän Suomi.

• mk

Vaan tein rahaa jouluna kun sattui joulupäivystys ja tammikuun puolivälissä tulee joulusta 650€ käteen rahaa ja joulu meni komeesti plussan puolelle.

• pässinpiä

Joulu on tärkeä juhla, tuntuu että hössötys menee liiallisuuksiin. Itse ostin myös liian kalliita lahjoja, vaikka en velaksi niitä ostanut, niin muuten olen joutunut ottamaan velkaa isoihin hankintoihin. Muista, että kun arki tulee, niin pääset kyllä asioiden kanssa selville vesille, kunhan vaan saat jostain tarpeeksi rahaa. Jos ne luottotiedot olis lähteneet muutenkin, niin ei kai siinä tule ajatelleeksi kun ei jaksa ajatella kun on jo ihan maassa muutenkin. Olet varmasti miettinyt kaikki lisäansiomahdollisuudet, mutta pienenä vinkkinä, se raha tulee joskus sieltä, mistä sitä vähiten odottaa, eli jos olet työtön, etsi sellaista työtä, jota et ollut ajatellut koskaa tekeväsi. Muuta vaikka toiselle paikkakunnalle jos tarvis. Tosiasiassa sinun tilanteessa olevat ihmiset elättävät nämä pikavippifirmat ja myös pankit. Kaikki joutuu itse maksamaan viimeistä senttiä isojen korkojen kera takaisin ja kohdellaan niin kuin suurtakin rikollista. Nyt on työttömyys ja on tosi vaikea nousta kuopasta ylös, mutta kaikkein tärkein asia on se, että älä vaan masennu ja sitä kautta menetä kykyäsi hoitaa asioitasi. Onko sinulla mahdollisuus ottaa pankista kerralla sellainen laina, jolla maksat pikavipit pois ja sitten maksat kaikki samaan tuttuun pankkiin ja sovit sellaiset lyhennykset, että pääset pikavippikierteestä pois, eli saat vähän hengähtää ja rauhaa hoitaa asiat kuntoon? Eli jos mahdollista, ota pankista laina, niin iso, että kaikki pikavipit ja muut maksut maksat sillä,ja sovit ensimmäisen lyhennyksen esim. vuoden päähän. Sitten keskityt siihen , että saat rahaa ja et joudu ottamaan pikavippejä, koska niissä on ihan kauheat korot. Menet Pelastusarmeijaan tai kirkkoon, josta ehkä saat rahallista apua. Jos mahdollista, ota kaikki mahdolliset työt, tee kaikkea mahdollista, mitä vaan pystyt. Yritä pitää menot pieninä ja älä kuuntele väheksyviä kommentteja. Kyllä kaikki selviää!

• yh

VIESTIN ALOITTAJALLE: sama täällä... turhuuksiin ei rahat mennyt vaan lasten ruokaan yms ja lahjojakin pojat minulta sai tasan yhden per naama. velkaa muutenkin tuhansia kun pakko oli huonekalut ostaa luotolla erossa kun kaikki jäi miehelle ( avoliitosta). kävin juuri maksamassa laskuja, 800E oli laskuja kertynyt mutta pystyin maksamaan vain 200e edestä. asia painaa mieltä ihan mahdottomasti eikä muiden ihmisten haukut tunnu enää missään...pitäkööt turvat kiinni niillä joilla asiat hyvin...saa niistä asioista puhua ja hakea vertaistukea vaikka olisikin itse hommansa mokannu...

• 1111111111111111116

bump

• 2+15+1

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      56
      6548
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      39
      4291
    3. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      54
      2139
    4. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      38
      1796
    5. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1401
    6. Joka päivä olen lukenut

Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil
      Ikävä
      15
      1159
    7. Ootko muuten täällä edellee?

A nainen? En luota suhun ja mokasit testin.
      Ikävä
      24
      1084
    8. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1067
    9. Oletteko kaivattunne kanssa samaa tasoa?

Vai onko out of your league?
      Ikävä
      67
      1008
    10. Mitä ajattelisit jos ikäväsi kohde olisi?

Omituinen hiippari?
      Ikävä
      8
      979
    Aihe