Miten kerrotte lapselle...

--------

Miten kerrotte lapselle, että mistä liha tulee? Minä olin kesällä vahtimassa naapurintyttöä ja ruuaksi oli määrä olla kalkkunapihvejä. Tyttö kysyi minulta, että mikä on kalkkuna ja enempiä miettimättä vastasin, että se on lintu. Tyttö katsoi minua järkyttyneenä ja kysyi, että miten se lintu voi olla pihvissä ja miksi se ei lähde lentoon? Menin vielä tyhmänä vastaamaan, että koska lintu on jo kuollut ja tapettu ruuaksi. Tyttö ei suostunut syömään ollenkaan niitä pihvejä. Pelkkää muusia vaan, kun olin vakuutellut moneen kertaan, ettei siinä ole lintua. Kuulemma ei vieläkään syö mitään, jos kuulee sen olevan kalkkunaa. Niinpä naapurissa tarjotaan aina pelkkiä "pihvejä".

Nyt olen menossa uudenvuodenaattona vahtimaan siskon lapsia ja minua mietityttää se, miten tulisi toimia jos kohtaan vastaavanlaisia kysymyksiä? En todellakaan halua, että lapset on minun takiani nälässä koko iltaa.

5

796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaupunkilaisperhe

      Meillä kukaan lapsista (2v, 5,5v ja 7v) ei saanut viime pääsiäisenä kohtausta, vaikka Haltialan maatilalla vieraillessamme kerroin kuinka pääsiäisenä monet syövät lampaan lihaa ja osoitin samalla lampaita lampolassa. Samassa paikassa oli myös kalkkunoita ja kerroin että niistä linnuista tehdään se paisti mitä meillä pääsiäisenä syötiin. Keskimmäinen tokaisi vain että: "Onpa ruma!" =D

      Voi olla, että jos lapset ovat tottuneet näkemään eläimiä vain eläinpuistoissa ihasteltavina, niin silloin niiden syöminen saattaa tuntua ikävältä. Ehkä asiaa voisi kuvailla niin että maatila ja sinne kuuluvat eläimet esitellään lapsille eräänlaisina ruokatehtaina mistä tulee viljaa leipään ja lihaa lautaselle. Jos ei pääse oikealle maatilalle vierailulle, niin maatiloja löytyy legoista ja kirjoista kerronnan tueksi.

    • asiat ovat

      Olen aina kertonut niin kuin asia on eli liha tulee lihakarjasta, joka teurastetaan ruoaksi. Olen varmaan tosi julma ja raaka mutta näin asia on. Miksi sanoisin, että kasvaa puissa? Lapsi on myös pienestä pitäen ymmärtänyt että eläimet syövät luonnossa toisiaan eli hän on tuntenut eron petoeläinten ja kasvissyöjien välillä ja sekaravintoa syövien välillä. Olemme aika tarkkaankin pohtineet, mitä mikin eläin syö. Hän ei ole ollut moksiskaan näistä asioista. Se kun on elämään kuuluva totuus. Muutenkin tutkimme paljon asioita eläimistä ja niiden käyttäytymisestä kirjojen ja tietokoneen avulla. Kananmunista olen selittänyt, että niistä ei tulisi tipuja vaikka me emme söisi niitä, koska kanalasta puuttuu kukko ja tipuja ei tule ilman isää. Ja olen erottanut maitoa tuottavat lehmät lihakarjalehmästä kuten maatiloillakin tehdään. Hän myös on pienestä pitäen oppinut asioita ihmisen kehosta, mikä on luu ja mikä on lihas ja mitkä ovat aivot ja veri ja sisäelimet, mikä on murtuma, mikä venähdys jne. Ja hän tietää eron bakteerien ja virusten välillä. Ostin hänelle oikean stetoskoopin jo aika pienenä että hän voi kuunnella sydäntä ja leikkiä lääkäriä. Juuri tuli postissa mainos, jossa on leikki-röntgen-kuva sydämestä ja keuhkoista ja joka on oiva väline hänen leikkeihinsä.
      Lapset ovat älykkäitä ja ymmärtävät asioita paljonkin kun jaksaa heille kertoa ja selittää.

    • 17

      ihan selvästi kasvissyöjän alku :)
      kyllä lapselle pitää kertoa mistä liha tulee syö tai on syömättä sitten .ei se ole maailmanloppu jos lapsi ei halua syödä lihaa (viisas valinta) äidin kannattaa perehtyä kasvisruokiin ja tarjota sitten niitä. lapseni ovat kasvissyöjiä omasta tahdostaan ei vaan mene liha alas....

    • kasvissyöjäperheenä

      luulisin meillä olevan varsin perusteelliset keskustelut aiheesta, kunhan tyttö hieman kasvaa. Tärkein pointti kuitenkin on, ettei lapselle selitetä satuja aiheesta. Totuus tulee ilmi ennemmin tai myöhemmin mikä voi vain aiheuttaa pahemman reaktion, ja toisekseen, sinulla ei ole vastuu lapsista vaan vanhemmilla. Toki voit kysyä siskoltasi mitä sanoa tällaisessa tilanteessa, mutta jos se tulee puskan takaa niin aikuisen on kerrottava miten asia on. Jos vanhemmat eivät ole tätä tehneet, se ei ole kertojan vika ( eikä kyllä välttämättä vanhempienkaan jos lapsi on kovin nuori).

      Toinen tärkeä seikka on pitää tietty neutraalius. Moralisoinnilla on tietenkin turha mässäillä, mutta toisaalta en puhuisi liian arvopohjaisesti toiseenkaan suuntaan (esim. "nämä ja nämä eläimet on tarkoitettu ruuaksi") koska et voi tietää jakaako lapsi tämän ajatuksen kanssasi vai ei. Älä selitä liikaa, vaan vastaa siihen mitä lapsi kysyy. Järkyttyneelle lapselle hyvä vastaus voisi olla esimerkiksi: "Ei lihasyönti tee ihmisestä pahaa. Näin joidenkin ihmisten ja eläinten vain täytyy tehdä jotta he puolestaan saavat syödä ja pysyä hengissä."

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      429
      1906
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      198
      1593
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1441
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      179
      1423
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1066
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      1050
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      976
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      120
      968
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      948
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      906
    Aihe