Kasteasiaa..

Markku Tampio

Yksi uskoo, että lapsikaste on OK, ja toinen uskoo, että uskovien upotuskaste on OK..

Jos kerran toinen toisemme kunnioittamisessa kilpailemme keskenämme, niin mikä silloin kasteasiasta tekee ristiriitaisen?

Olkaa siis sanan tekijöitä, eikä pelkästään sen kuulijoita..

140

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos kerran toinen toisemme kunnioittamisessa kilpailemme keskenämme, niin mikä silloin kasteasiasta tekee ristiriitaisen?
      -----

      Itse ymmärrän, miten kasteen erilaiseen näkemiseen vaikuttaa usko.Taas ihmisen asian uskomiseen, vaikuttaa erittäin monmet terkijät ja tähän liittyy miten ihmisen mielikuvia on erittäin vaikea muuttaa.Siis muuttaa ihmisen uskomista.Tähän uskomiseen ja muuttamiseen vaikuttaa jo ihmisen pelkuruus/pelkotilat.

      Esim. KAIKKI ihmiset näkisivät kasteenkin samalla tavalla,- jos se olisi vain tiedollinen/tiedostamisen asia. Näin yksinkertainen asia ei ole ja siksi monasti on erittäin viisasta lopettaa asian käsitely kun on tiedostanut kantansa kasteasiassa Raamatun ilmoituksin. Jos vastapuoli ei usko selkeisiin ilmoituksiin, niin on turhaa alkaa kiistelemään heikkouskoisen ihmisen kanssa.Siis heikkouskoisuudesta on kysymys ja mikä tekee ihmisestä heikkouskoisen Jujmalan aivoituksia kohtaan;- se on lihallisuus yhdessä pelkuruuden kanssa.

      Jo kasteen ottaminen vaatii ihmiseltä uskoa Jumalan aivoituksia kohtaan ja rohkeutta kuuliaisuudessa.Tähän liittynee Raamatun ilmoitus, ettei pelkurit peri Jumalan valtakuntaa. Muuten, tuo pelkuruus ei tarkoita ihmisen geneettistä arkuutta tms , vaan aivan toista tilaa ihmisessä.

    • käyttää..

      kastetta hyväkseen kastaessaan suuren osan sunnuntai uskoviksi, sekä pienenä, että aikuisena. Paholaiselle ei koko totuus kelpaa, vain osa totuus eihän muuten voisi pettää.

      • leahim

        Kaste oli aikojen alussa
        peseytymis rituaali.
        Vain ihminen on tehnyt siitä tärkeän.
        Näin aikojen kuluessa
        sitä on muunneltu ja muutettu.


      • Ermata

        - ei varsinkaan uudestikastaville hurmahengille: he kun eivät ymmärrä kasteasiastakaan höykäsen pölähtämää!


      • leahim kirjoitti:

        Kaste oli aikojen alussa
        peseytymis rituaali.
        Vain ihminen on tehnyt siitä tärkeän.
        Näin aikojen kuluessa
        sitä on muunneltu ja muutettu.

        Raamatussa, "yksi kaste" ? Ja tämöä yksi kaste on se, minkä Raamattu opettaa ja ilmoittaa evankeliumeissa.
        * Ja se on todella aivan selvä ja kirkkaana omistettavissa, jos vaan ei ns. teologit ala selittäämään joutavia ja harahuttamaan tietämätömiä ja Raamatuissa oppimattomia.
        * Yksi kaste on uskovien kaste upottamlaa, ja kastesta nouseminen kuvaa ylösnousemusta, heräämistä kuolleista.
        * Tämä ei mitenkään voi millään opilla eikä uskolla sopia vauvakasteeseen, siksi vauvakaste on täysin kirkon kaste, ei Raamatun opettama.
        * Enkä koskaan ole puuttunut vauvaksteeseen, että sekaantuisin kirkon piispojen määräysvallan rikkomseen?
        * Vaan asetan vasta väitteen kirkon vauvakasteen vastakohdaksi, mikään vaihtoehto se ei ole, koska on vain yksi kaste. Kirkko saa kastaa ihan niinkuin se tekeekin, mutta se ei ole Raamatun opetusta, vaan kirkon vauvakaste, ja siinä on se elämän ja kuoleman erotus.
        Vauvakaste ei hyödytä ketään, no, ehkä kirkkoa jäsenluvun saamiseksi korkealle? Mitään hengellistä eikä taivasosuuteen vaikuttavaa sillä ei ole.
        * Kaste kun ei pelasta, ei vauva, eikä uskovien upotuskaste. Jeesus pelastaa uskonkautta Häneen, niihän Jeesukin sanoo lähetyskäsyssään. " Joka uskoo, ja kasteaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Kaste ei siis voi pelasta, vaan usko Jeesukseen, asia on yksinkertainen, juuri siksi, koska se on sitä, että jokainen sen voisi ymmärtää oikein, viisastelut ne kasteen sitten viekin harhaplouluille!


      • Ykseys...
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        Raamatussa, "yksi kaste" ? Ja tämöä yksi kaste on se, minkä Raamattu opettaa ja ilmoittaa evankeliumeissa.
        * Ja se on todella aivan selvä ja kirkkaana omistettavissa, jos vaan ei ns. teologit ala selittäämään joutavia ja harahuttamaan tietämätömiä ja Raamatuissa oppimattomia.
        * Yksi kaste on uskovien kaste upottamlaa, ja kastesta nouseminen kuvaa ylösnousemusta, heräämistä kuolleista.
        * Tämä ei mitenkään voi millään opilla eikä uskolla sopia vauvakasteeseen, siksi vauvakaste on täysin kirkon kaste, ei Raamatun opettama.
        * Enkä koskaan ole puuttunut vauvaksteeseen, että sekaantuisin kirkon piispojen määräysvallan rikkomseen?
        * Vaan asetan vasta väitteen kirkon vauvakasteen vastakohdaksi, mikään vaihtoehto se ei ole, koska on vain yksi kaste. Kirkko saa kastaa ihan niinkuin se tekeekin, mutta se ei ole Raamatun opetusta, vaan kirkon vauvakaste, ja siinä on se elämän ja kuoleman erotus.
        Vauvakaste ei hyödytä ketään, no, ehkä kirkkoa jäsenluvun saamiseksi korkealle? Mitään hengellistä eikä taivasosuuteen vaikuttavaa sillä ei ole.
        * Kaste kun ei pelasta, ei vauva, eikä uskovien upotuskaste. Jeesus pelastaa uskonkautta Häneen, niihän Jeesukin sanoo lähetyskäsyssään. " Joka uskoo, ja kasteaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Kaste ei siis voi pelasta, vaan usko Jeesukseen, asia on yksinkertainen, juuri siksi, koska se on sitä, että jokainen sen voisi ymmärtää oikein, viisastelut ne kasteen sitten viekin harhaplouluille!

        Itsekin ymmärrän Raamatusta uskovien kasteen.

        Olen monesti ihmetellyt lapsikasteesta puhujia koska jos esimerkiksi äidin sisällä oleva lapsi kuolee auto-onnettomuudessa tai juuri autossa syntynyt ja kukaan ei ehdi hätäkastaa niin joutuisiko muka vauva helvettiin.
        Uskon rakastavaan Jumalaan ja siksi Jumala on säätänyt niin, että lapsia ei tarvitse kastaa koska ovat Jumalan armon alla ja kuten Jeesuskin sanoi, että "Sallikaa lasten tulla minun tyköni sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta". Siis lasten on taivasten valtakunta ja ei terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat. Kun ihminen on ns. sairas syntinen niin silloin tarvitaan parantajaa eli pelastajaa ja silloin tulee vasta kaste. Kaste ei minunkaan mielestä ole pelastava asia vaan usko Jeesukseen ja syntien anteeksisaaminen. Kaste on on vain Jeesuksen esimerkin seuraamista uskoontultaessa. Mitä hyötyä on ottaa uskovan kaste vauvana jos elämä ei ole uskossa elämistä ja ei tunnustakaan Jeesusta. Mistä pappi tietää, että tämä ja tuo nyt menee sen mukaan kuten Raamatussa sanotaan, että yksi usko, yksi kaste, yksi Jumala. Nämä kolme asiaa ovat kaikki yhdessä kun ihminen tulee uskoon.

        Selvää on, että kadotustuomiota ei saa kukaan julistaa sellaiselle joka ei ole päässyt kasvamaan uskossa vaan on juuttunut paikoilleen esim. kasteasiassa. Uskova on silloin jostain syystä jumittunut tiettyyn tasoon ja ei kasva. Kasvun esteitä voi olla esim. katkeruus, anteeksiantamattomuus, Raamatun luvun laiminlyönti ja ylpeys.

        Kuitenkin kaikki jotka uskovat samaan Raamatun Jumalaan ovat Jumalan silmissä samanarvoisia kuten Raamatussa kerrotaan Kristusruumiin jäsenistä. Jokaisella on tehtävä ja jokainen on tärkeä ja kukaan ei voi toiselle sanoa, että minä en tarvitse sinua.


      • Markku Tampio
        Ermata kirjoitti:

        - ei varsinkaan uudestikastaville hurmahengille: he kun eivät ymmärrä kasteasiastakaan höykäsen pölähtämää!

        olet viisaampi muita noissa kasteasioissa, niin valista sinä sen seurauksena lähimmäisiäsi, etteivät joudu ojasta allikkoon, äläkä turhia lärpätä..


      • Ermata
        Markku Tampio kirjoitti:

        olet viisaampi muita noissa kasteasioissa, niin valista sinä sen seurauksena lähimmäisiäsi, etteivät joudu ojasta allikkoon, äläkä turhia lärpätä..

        kuin hän jolle vastasin. >> Myös Paholainen käyttää kastetta hyväkseen kastaessaan suuren osan sunnuntai uskoviksi, sekä pienenä, että aikuisena. Paholaiselle ei koko totuus kelpaa, vain osa totuus eihän muuten voisi pettää.>>


      • Markku Tampio
        Ermata kirjoitti:

        kuin hän jolle vastasin. >> Myös Paholainen käyttää kastetta hyväkseen kastaessaan suuren osan sunnuntai uskoviksi, sekä pienenä, että aikuisena. Paholaiselle ei koko totuus kelpaa, vain osa totuus eihän muuten voisi pettää.>>

        Onko se adventismiin, vai ev.luth.kirkkouskovaisuuteen liittyvä asia?

        Täsmennä nyt asia ermata..


      • Ermata
        Markku Tampio kirjoitti:

        Onko se adventismiin, vai ev.luth.kirkkouskovaisuuteen liittyvä asia?

        Täsmennä nyt asia ermata..

        Tuossa viestinketjun alkupäässähän nimimerkki "käyttää" sunnuntaiuskovaisuudesta puhui, jonka johdosta juuri rupesin venkoilemaan.


    • Pete..

      sanoo, joka uskoo ja kastetaan se pelastuu. Eli Raamattu kertoo selkeästi miten tulee menetellä. En ymmärrä miksi kirkko ei noudata Raamattua siinäkään asiassa, kuten ei monessa muussakaan asiassa. Luterilaista kirkkoa tässä tarkoitan. Raamattu kertoo myöskin että nainen vaijetkoon seurakunnassa joten siksi naisen ei pidä alkaa papiksi, mutta tässäkään kirkko ei noudata Raamattua. Joten luterilainen kirkko on harhaajohtava ja vääryyteen ohjaava.

      • Hedelmistä puu;

        Tärkein asia on omata uudestisyntymän kautta Kristuksen mieli/syys. Muotomenot on muotomenoja, mutta sydämentila on tärkein.


      • Ermata

        isäänsä ja äitiänsä ei voi olla "minulle sovelias". Miksi helluntalaiset eivät opeta vihaamaan isäänsä ja äitiänsä vaikka sanovat uskovansa Jeesukseen? Tässäkään helluntalaiset eivät noudata Raamattua , joten helluntalaisuus "on harhaanjohtava ja vääryyteen ohjaava".


      • Ermata kirjoitti:

        isäänsä ja äitiänsä ei voi olla "minulle sovelias". Miksi helluntalaiset eivät opeta vihaamaan isäänsä ja äitiänsä vaikka sanovat uskovansa Jeesukseen? Tässäkään helluntalaiset eivät noudata Raamattua , joten helluntalaisuus "on harhaanjohtava ja vääryyteen ohjaava".

        * Et todennäköisesti ymmärrä ollenkaan, miksi Jeesus tuon kuuluisan väitteensä antoi julki? Ei Jeesus opeta vihaamaan ketään, sen sinä keksit itse !
        * Sanotaan näin, jos sinä olet vaikka isä, sinun lapsesi on 18v. oletettu ikä, lapsesi tulee uskoon, vaikka helluntaiseurakunnassa, menee kasteelle Raamatun opetuksen mukaisesti uskovien upotuskasteelle.
        * Hän tulee onnellisena kotiin, todistaa uskostaan Jeesukseen, sanoo uudestisyntyneensä elävään uskoon, ja kertoo käyneensä myös kasteella.
        * Sinä olet eriuskoinen, vaikka kunnon luterilainen, olet isiesi kirkon perinteen mukaan lapsena kastettu, ja se riittää kaikkeen, siinä on koko uskon sakramentti, muuta ei tarvita.
        * Lapsesi kuitenkin on erimieltä, hän todistaa aivan päinvastaista Raamatun tuntemusta ja opetusta, sinä et hyväksy, käsket lapsesi lähtemään kotoaan, ellei luovu uskostaan.
        * Tässä tulee vastaan se "viha" vanhempia kohtaan, ketä tosissaan rakastaa enemmän, Jeesusta vaiko äitiään ja isäänsä. Jos haluaa ola Jeesukselle uskollinen, seuraa Jeesusta, ja ns. viha kohdistuu vanhempiin, koska Jeesus oli lapsellesi rakkaampi? Vaikka lapsesi ei varmasti vihaa sinua, eikä ketään kotonaan. Mutta se valinta Jeesuksen puoleen, on se viha, mistä Jeesus puhuu.
        * Sama koskee aina perheessä, jopa miehen ja vaimon välisessä suhteessa, se on johtanut moniin avioeroihin.
        * Jos Jeesus on rakkaampi, kuin mies tai vaimo, siitä tulee ajanmittaan mustasukkaiseksi Jeesukselle, ja se alkaa kohdistua seurakuntaan ja uskoviin, sekä lopuksi puolisoon, joka uskoo Jeesukseen !

        * Jeesus sanoo, joka ei rakasta perhekuntalaisiaan, on uskotonta pahempi. Ei siis voi olla kyse vihasta sanan täydessä merkityksessä rakkauden vastakohtana.
        * Se viha on vähän sellasita, kun esm. nousee aamulla varhain töiden tähden ylös, voi sanoa, " voi että mä vihaan tätä aamulla ylösnousua." Eihän sekään ole mitään vihaa, joka olisi rakkauden vastakohtaisuutta?


      • Ermata
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        * Et todennäköisesti ymmärrä ollenkaan, miksi Jeesus tuon kuuluisan väitteensä antoi julki? Ei Jeesus opeta vihaamaan ketään, sen sinä keksit itse !
        * Sanotaan näin, jos sinä olet vaikka isä, sinun lapsesi on 18v. oletettu ikä, lapsesi tulee uskoon, vaikka helluntaiseurakunnassa, menee kasteelle Raamatun opetuksen mukaisesti uskovien upotuskasteelle.
        * Hän tulee onnellisena kotiin, todistaa uskostaan Jeesukseen, sanoo uudestisyntyneensä elävään uskoon, ja kertoo käyneensä myös kasteella.
        * Sinä olet eriuskoinen, vaikka kunnon luterilainen, olet isiesi kirkon perinteen mukaan lapsena kastettu, ja se riittää kaikkeen, siinä on koko uskon sakramentti, muuta ei tarvita.
        * Lapsesi kuitenkin on erimieltä, hän todistaa aivan päinvastaista Raamatun tuntemusta ja opetusta, sinä et hyväksy, käsket lapsesi lähtemään kotoaan, ellei luovu uskostaan.
        * Tässä tulee vastaan se "viha" vanhempia kohtaan, ketä tosissaan rakastaa enemmän, Jeesusta vaiko äitiään ja isäänsä. Jos haluaa ola Jeesukselle uskollinen, seuraa Jeesusta, ja ns. viha kohdistuu vanhempiin, koska Jeesus oli lapsellesi rakkaampi? Vaikka lapsesi ei varmasti vihaa sinua, eikä ketään kotonaan. Mutta se valinta Jeesuksen puoleen, on se viha, mistä Jeesus puhuu.
        * Sama koskee aina perheessä, jopa miehen ja vaimon välisessä suhteessa, se on johtanut moniin avioeroihin.
        * Jos Jeesus on rakkaampi, kuin mies tai vaimo, siitä tulee ajanmittaan mustasukkaiseksi Jeesukselle, ja se alkaa kohdistua seurakuntaan ja uskoviin, sekä lopuksi puolisoon, joka uskoo Jeesukseen !

        * Jeesus sanoo, joka ei rakasta perhekuntalaisiaan, on uskotonta pahempi. Ei siis voi olla kyse vihasta sanan täydessä merkityksessä rakkauden vastakohtana.
        * Se viha on vähän sellasita, kun esm. nousee aamulla varhain töiden tähden ylös, voi sanoa, " voi että mä vihaan tätä aamulla ylösnousua." Eihän sekään ole mitään vihaa, joka olisi rakkauden vastakohtaisuutta?

        Puuskahdukseni oli tarkkoitettu lähinnä nimimerkki "Petelle" yrityksenä osoittaa kuin Raamatusta voi "repiä" lähes mitä tahansa uskon-näkemystensä tueksi.


    • *2010*

      ovat ns. siirtymäriittejä. Ne kuuluivat primitiiviseen menneisyyteen, joka oli taikauskoisuuden ja tietämättömyyden aikaa.

      • Totta kai mm. kasteet ovat siirtymäriittejä. Kuitenkin näillä siirtymäriiteillä, kasteilla, häillä, hautajaisilla, jne., on oma, sanoisiko, psyko-sosiaalis-yhteiskunnallinen merkityksensä vielä tänäkin päivänä. - Ihminen nyt kuitenkin on sellainen kuin on ja mieltää tarvitsevansa jotain muutakin kuin pelkän viettien tyydyttämiseen perustuvan toiminnan.


      • Totta sekä oikeaa
        Epiktetos kirjoitti:

        Totta kai mm. kasteet ovat siirtymäriittejä. Kuitenkin näillä siirtymäriiteillä, kasteilla, häillä, hautajaisilla, jne., on oma, sanoisiko, psyko-sosiaalis-yhteiskunnallinen merkityksensä vielä tänäkin päivänä. - Ihminen nyt kuitenkin on sellainen kuin on ja mieltää tarvitsevansa jotain muutakin kuin pelkän viettien tyydyttämiseen perustuvan toiminnan.

        Jumalan tahto ei ole muuttunut. Raamatullinen kaste on aina pysynyt samanlaisena. Ihmiset vääntelevät omakeksintöisiä kasterituaalejaan.
        Kirkkojen lapsikaste ei ole kristillinen kaste, joten ei voida sanoa, että kirkolliset olisivat muuttaneet Raamatun käytännön. He ovat keksineet kokonaan oman kasteen, ei muutosta Raamatun opettamaan kristilliseen kasteeseen.
        Raamatullinen käytäntö on yhä edelleen kastaa uskoon tullut ihminen upottamalla vedessä Jeesuksen Nimeen. Apt. 2:38. 10:48. Tämä ei muutu, jos jotkut tekevät toisin.


      • on ollut ? Mutta nyt puhutaankin Jeesusken Kristuksen asettamasta kasteesta Häneen uskoville. Ja se kaste on uskovien kaste uopottamlla, koska kyse on hautaamisesta . Mutta sinä et uskosta osattomana voisikaan tätä ymmärtää. Eikä sinun tarvitsekkaa, sinun tulee ensin tulla uskoon, eli uudestisyntyä, ja uudestisyntyneet ainoastaan kastetaan.


      • Totta sekä oikeaa kirjoitti:

        Jumalan tahto ei ole muuttunut. Raamatullinen kaste on aina pysynyt samanlaisena. Ihmiset vääntelevät omakeksintöisiä kasterituaalejaan.
        Kirkkojen lapsikaste ei ole kristillinen kaste, joten ei voida sanoa, että kirkolliset olisivat muuttaneet Raamatun käytännön. He ovat keksineet kokonaan oman kasteen, ei muutosta Raamatun opettamaan kristilliseen kasteeseen.
        Raamatullinen käytäntö on yhä edelleen kastaa uskoon tullut ihminen upottamalla vedessä Jeesuksen Nimeen. Apt. 2:38. 10:48. Tämä ei muutu, jos jotkut tekevät toisin.

        >>Kirkkojen lapsikaste ei ole kristillinen kaste, >>

        Jaaha! No kertoisitko sitten mikä kaste se näiden kirkkojen suorittama kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen sitten on, koska se ei ole kristikkinen kaste.


      • Anonyymi
        Epiktetos kirjoitti:

        >>Kirkkojen lapsikaste ei ole kristillinen kaste, >>

        Jaaha! No kertoisitko sitten mikä kaste se näiden kirkkojen suorittama kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen sitten on, koska se ei ole kristikkinen kaste.

        Pyhä Henki kirkastaa sovitustyön, eli sijaisen. Kristuksen, joka on nyt taivaassa Ylimmäisenä pappina. Hän on tämä Sana, joki oli ennen luomista, Jumalan Sana.
        Näin Jumala on YKSI.
        Jos Herra tulisi Pyhänä sinun silmillesi - kuolisit helvetin tulessa.
        Mutta Hän tuli Pojassa, eli juuri Poika on Pyhän Hengen siintämä - luomisteko Mariassa.
        Eli Pojan kautta näet Isän, eli MINÄ OLEN! Hän sanoo nimensä MINÄ OLEN!

        Ja nyt hänen Pappeutensa on valtaisuimena - vielä Isän oikealla puolen.
        Koska näin? = Pelastustyö on vielä keskeneräinen. Tarvitaan Poika - Ylimmäisenä Pappina.
        Kun kaikki asetetaan paikalleen, niin tuo Valtaistuin yhdentyy samaksi.

        Et sinä tee Jumalaa, vaan kultaisen vasikkasi, joka kieltää Jeesuksen Jumaluuden.

        Jumala on aina ollut Yksi ja Jumalan salaisuus ilmenee tämän langenneet katoavaisuuden silmille Pyhän Hengen vaikutuksesta, joka tutkii Jumalan salaisuudetkin, Pojassa, meille katoavaisuuteen tulleena. Astui alas Kirkkaudesta, riisui itsensä, että näkisi Isän.
        Älä kiellä Jumalaa - luulo - inhimillisen juttimaisuuteen. Herran esiintulema kokonaisuus näkyy juuri tuossa Ykseydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki kirkastaa sovitustyön, eli sijaisen. Kristuksen, joka on nyt taivaassa Ylimmäisenä pappina. Hän on tämä Sana, joki oli ennen luomista, Jumalan Sana.
        Näin Jumala on YKSI.
        Jos Herra tulisi Pyhänä sinun silmillesi - kuolisit helvetin tulessa.
        Mutta Hän tuli Pojassa, eli juuri Poika on Pyhän Hengen siintämä - luomisteko Mariassa.
        Eli Pojan kautta näet Isän, eli MINÄ OLEN! Hän sanoo nimensä MINÄ OLEN!

        Ja nyt hänen Pappeutensa on valtaisuimena - vielä Isän oikealla puolen.
        Koska näin? = Pelastustyö on vielä keskeneräinen. Tarvitaan Poika - Ylimmäisenä Pappina.
        Kun kaikki asetetaan paikalleen, niin tuo Valtaistuin yhdentyy samaksi.

        Et sinä tee Jumalaa, vaan kultaisen vasikkasi, joka kieltää Jeesuksen Jumaluuden.

        Jumala on aina ollut Yksi ja Jumalan salaisuus ilmenee tämän langenneet katoavaisuuden silmille Pyhän Hengen vaikutuksesta, joka tutkii Jumalan salaisuudetkin, Pojassa, meille katoavaisuuteen tulleena. Astui alas Kirkkaudesta, riisui itsensä, että näkisi Isän.
        Älä kiellä Jumalaa - luulo - inhimillisen juttimaisuuteen. Herran esiintulema kokonaisuus näkyy juuri tuossa Ykseydessä.

        Mutta Jeesus huusi ja sanoi: "Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt. Isä ja Poika ei ole yksi.


    • Anonyymi

      Toinen uskoo, että kaste ei ole merkitykseltään uskovien kaste, vaan pikemminkin uskoontulevien kaste (apt.2:38-38; Joh.3:5-6; Ef.5:26-27) . Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä (room.6:3).

      • Anonyymi

        Ai että kaste välittää Jumalan tahtoa? Ikäänkuin Jumala tarvitsisi vettä voidakseen toimia?
        Oletko kuullut koskaan Pyhästä hengestä?
        "Henki on se, joka eläväksi tekee"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että kaste välittää Jumalan tahtoa? Ikäänkuin Jumala tarvitsisi vettä voidakseen toimia?
        Oletko kuullut koskaan Pyhästä hengestä?
        "Henki on se, joka eläväksi tekee"!

        Jumala ei tarvitse vettä voidakseen toimia, mutta hän säätänyt kasteen, ettemme olisi hurmahenkiä ja tietäisimme mistä ja keneltä olemme Hengen saaneet: "Ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt on liha ja mikä Hengestä on henki (Joh.3:5-6). Ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä.


    • Anonyymi

      Jeesuksen veri puhdistaa synnit. Jotkut kastehihhulit pitävät aikuiskastetta tärkeämpänä kuin Jeesuksen sovintouhri.

      • Anonyymi

        Ja eräät vauvakastefanaatikt uskovat veden taikavoimaan, eivätkä tarvitse Jeesuksen uhrikuolemaa meidän puolestamme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja eräät vauvakastefanaatikt uskovat veden taikavoimaan, eivätkä tarvitse Jeesuksen uhrikuolemaa meidän puolestamme.

        Joo uudestikastefanaatikot eivät tarvitse Jeesusta. He tarvivat vain veden taikavoimaa kuten uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa todistaa.


      • Anonyymi

        Kasteen vesi on Jeesuksen verellä punattu (Room.6:3). Jeesuksen kuolo ja kasteeni kallis, siinä mä kurja oon taivaaseen valmis.


    • Kasteen tekeminen merkitystään suuremmaksi, suorastaan pelastuskysymykseksi, on samaa farisealaista fanatismia kuin kaiken maailman sapattihihhuloinnit ja muut epäolennaisuuksiin keskittymiset.

      • Anonyymi

        Kaste onkin ihmismielipiteitä suurempi ja tuntuukin siltä kuin

        1.Johanneksen kirje: 1:3-7 KR 1933/-38
        minkä olemme nähneet ja kuulleet,
        sen me myös teille julistamme,
        että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme;
        ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
        Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
        Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme:
        että
        Jumala on valkeus
        ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
        Jos sanomme,
        että meillä on yhteys hänen kanssaan,
        mutta vaellamme pimeydessä,
        niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
        niinkuin hän on valkeudessa,
        niin meillä on yhteys keskenämme,
        ja Jeesuksen Kristuksen,
        hänen Poikansa,
        veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaste onkin ihmismielipiteitä suurempi ja tuntuukin siltä kuin

        1.Johanneksen kirje: 1:3-7 KR 1933/-38
        minkä olemme nähneet ja kuulleet,
        sen me myös teille julistamme,
        että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme;
        ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
        Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
        Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme:
        että
        Jumala on valkeus
        ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
        Jos sanomme,
        että meillä on yhteys hänen kanssaan,
        mutta vaellamme pimeydessä,
        niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
        Mutta jos me valkeudessa vaellamme,
        niinkuin hän on valkeudessa,
        niin meillä on yhteys keskenämme,
        ja Jeesuksen Kristuksen,
        hänen Poikansa,
        veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

        KR 1933/-38, 1Piet. 3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa,
        kasteena
        - joka ei ole lihan saastan poistamista,
        vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta
        - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta


      • Anonyymi

        Jo kastaminen itsessään on sen tekemistä merkitystään suuremmaksi.

        Kastamisella ei ole mitään merkitystä. Vaikutuksia on mutta vain kielteisiä vaikutuksia.


      • Anonyymi

        Eihän Jeesuksen sovitustyö tule ristiltä osaksemme, muuten kuin jotakin kanavaa pitkin. Kaste on tällainen armonväline, jossa Jumala voimallisesti toimii. Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat eivät yllä samaan. Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä (Room.6:3).


    • Anonyymi

      Helluntailaisten johdonmukaisuus?
      Helluntailaiset eivät tunnusta perisyntiä. Sitten kun monin Raamatunkohdin todistaa perisynnistä, jotkut (rehlisimmistä) heistä sen myöntää. No tässä on yksi selkeä kohta: 5:18 "Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi...". Nyt joku heistä joutuu perisynnin tunnustamaan. "Synnin palkka on kuolema" (Room.5:12). Nyt he vasta suostuvat ottamaan jatkon tuohon (Room.5:18): "niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi". Nytpä he rupeavatkin väittämään, että Jeesus on kuollut vauvan puolesta, joten se pelastuu.

      Tässä heillä nyt meneekin yleinen vanhursauttaminen ja henkilökohtainen uskon kautta vanhurskauttaminen aivan sekaisin. Raamattu sanoo: "hän on meidän syntiemme sovitus, ei ainoastaan meidän vaan koko maailman"(1.Joh.2:2). Siis kaikkien ihmisten synnit on Jeesus ristillä sovittanut. Ei ainoastaan perisyntistä lasta vaan myös ihan kaikkien tekosynnitkin. Jeesus on pelastuksen välittäjä ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä (Room.6:3). Vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta, Mitään muuta pelastustietä Raamattu ei tunne.

      • Anonyymi

        Tarkoitin sanoa: "Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä" (Room.6:3). Oikein sanoo ihan apostolinen uskontunnustus: "uskomme apostolisen kirkon, ruumiin ylösnousemuksen, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi"

        apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitin sanoa: "Jeesus on pelastuksen hankkija ja kaste kaiken tuon hyvän välittäjä" (Room.6:3). Oikein sanoo ihan apostolinen uskontunnustus: "uskomme apostolisen kirkon, ruumiin ylösnousemuksen, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi"

        apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'

        Se takiakohan vauvat usein huutavat kastettaessa, kun ne kastetaan väkisin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se takiakohan vauvat usein huutavat kastettaessa, kun ne kastetaan väkisin?

        Ns. Lasten evankeliumeissa Jeesus opettaa, että pienet lapset uskovat, kun Jeesus heissä vaikuttaa. Esim. Luuk.18:15. "Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia16. Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        17. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
        Tässä kohden Luukkaan sana "pienistä lapsista" prevos/äskensyntynyt vauva. kyllä Jeesus kutsui heitä luokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ns. Lasten evankeliumeissa Jeesus opettaa, että pienet lapset uskovat, kun Jeesus heissä vaikuttaa. Esim. Luuk.18:15. "Ja he toivat hänen tykönsä myös pieniä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta sen nähdessään opetuslapset nuhtelivat tuojia16. Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        17. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
        Tässä kohden Luukkaan sana "pienistä lapsista" prevos/äskensyntynyt vauva. kyllä Jeesus kutsui heitä luokseen.

        Se takiakohan vauvat usein huutavat siunattaessa, kun ne siunataan väkisin?


    • Anonyymi

      Edelleen jatkan: "Kun minut pienenä lapsena kastettiin, luovuin uskosta myöhemmin noin 18vuotiaana. Sain sitten palata uskon kautta taivaan tielle, kasteen armoon ts. siihen samaan syntymiseen jonka olin kerran kasteessa saanut (Joh.3:5-6). Vaikka olisimme menneet tuhlaajapojan tielle tai lahkojen ojaan, emme tarvitse uudelleen kastamista, vaan uudelleen uskomista. Tarvitsemme uudelleen uskomista tänäänkin.

      • Anonyymi

        Kerro siitä ensimmäsestä uskomisestasi, siellä vaunuissa?


      • Anonyymi

        älä hyvä ihminen viitsi höpöttää enempää noita isiltä perittyjä fraaseja !

        kerro kuitenkin millä sivulla Raamattu kertoo kasteen armosta?

        ei pidä sekottaa lutterin sekavia höpinöitä Raamatun opetuksiin ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro siitä ensimmäsestä uskomisestasi, siellä vaunuissa?

        Sain äsken sellaisen sanan, että olen konna tai pyhimys, tarkkaa oppia, se on Jumalan. Jumalan sanasta löytyy totuus. Apostolien teoissa oli niitä jaloja tessanovalaisia, jotka tutkivat alati kirjoituksia, puhuiko Paavali totta. Muistaaksi kohta oli siellä. Muroman kirjoituksessa "Kristus kaste", menee laki ja evankeliumi sekaisin, että jää vain omaa vanhurskautta. Hän mm. Julistaa muistaaxsi: "vauvalla ei ole synnynnäistä kykyä uskoa, eikä ymmärtää sanojen merkitystä, niinpä se ei voi uudestisyntyä ex-oprate kasteessa". Me kysymme, voiko hengellisesti kuollut aikuinen ottaa Jumalan valtakunnan vastaan? Luonnollinen ihminen kun ei ota, vastaan, mikä Jumalan Hengen on, sillä se on hänelle hullutusta. Koska Jeesus ei elä maanpäällä, kuten lihansa päivinä, kun hän kutsui ns. Lasten evankeliumeissa vauvoja ja lapsia luokseen, otti heidät syliinsä ja antoi heille omakseen Jumalan valtakunnan. Sitä Jeesuksen luokse meneminen tarkoittaa. Nyt me haluamme viedä lapset hänen luokseen kasteessa, jossa Jeesus ottaa heidät syliinsä ja antaa omakseen Jumalan valtakunnan. Tämä ei tapahdu sen tähden, että vauva tai ihminen osaisi ottaa omakseen Jumalan valtakunnan luonnostaan, vaan koska sen Jumala vaikuttaa. Sitä ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana, joka on vedessä ja veden kanssa. Jeesus sanoo: "ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt on liha ja mikä Hengestä, on henki. Uskotko sinä Ritva kulta, että vauva ei osaa uskoa? Ole huoletta Jeesus vaikuttaa kasteessa lupauksensa mukaan Kristuksen uskon, niinkuin tuokin kohta todistaa. Kristuksen suu ei voi valehdella ja pettää.


    • Anonyymi

      Kaste on kristityksi kääntymisen merkki.

      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että kaste on kristityksi kääntämisen merkki?
        Vauvathan käännytetään väkisin kristityksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kaste on kristityksi kääntämisen merkki?
        Vauvathan käännytetään väkisin kristityksi.

        Harmittaako se sinua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmittaako se sinua?

        Kyllä pelleily aina harmittaa jopa sivullisia !

        ja ihmetyttää miksi aikuiset pelleilee ja vielä lasten kustannuksella.

        Jos sama kenelle annetaan luettavaksi Raamattu ilman mitään laisuuden pohjalastia, niin miltähän sivulta se löytää sen vauvan kastamisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pelleily aina harmittaa jopa sivullisia !

        ja ihmetyttää miksi aikuiset pelleilee ja vielä lasten kustannuksella.

        Jos sama kenelle annetaan luettavaksi Raamattu ilman mitään laisuuden pohjalastia, niin miltähän sivulta se löytää sen vauvan kastamisen?

        Ateisteille kristityksi kääntyminen ja lapsen kastaminen/opettaminen on harmituksen aihe


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko, että kaste on kristityksi kääntämisen merkki?
        Vauvathan käännytetään väkisin kristityksi.

        Kaste ei ole uskovien kaste, vaan merkitykseltään pikemminkin uskoontulevien kaste. Siis sana antaa mitä lupaakin kasteessa:

        apt.2:38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."
        Lapsillekki on kasteen lupauksessa luvattu synnit anteeksi ja Pyhän Hengen lahja.
        Näin kaste on pikemminkin tuossa ja tässä uskoontulevien kaste:
        kol. 2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".

        Kasteessa hengellisesti kuollut herää ja siinä Jumala vaikuttaa uskon.

        On se ihmeellistä, kun esim. helluntailaiset väittävät selvää sanaa vastaan. Kasteessa siis sana antaa mitä lupaakin.
        Lähetyskäsky sanoo ihan saman kasteen merkityksestä: 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pelleily aina harmittaa jopa sivullisia !

        ja ihmetyttää miksi aikuiset pelleilee ja vielä lasten kustannuksella.

        Jos sama kenelle annetaan luettavaksi Raamattu ilman mitään laisuuden pohjalastia, niin miltähän sivulta se löytää sen vauvan kastamisen?

        "Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua." (2.Moos.20:24). Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto. 1. Piet. 3:21
        "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus. (1.Piet.3:21). _
        -Kaste pelastaa. Tämä on Raamatun sanaa!!! Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, niin ettei niitä lueta(apt.22:16). Kaste on hyvänomantunnon/sovituksen liitto Jumalan kansa. Kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (Room.6:3-5).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua." (2.Moos.20:24). Kasteessa on eittämättä Jeesuksen nimen muisto. 1. Piet. 3:21
        "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus. (1.Piet.3:21). _
        -Kaste pelastaa. Tämä on Raamatun sanaa!!! Kaste ei poista syntiä, mutta antaa synnit anteeksi, niin ettei niitä lueta(apt.22:16). Kaste on hyvänomantunnon/sovituksen liitto Jumalan kansa. Kasteen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus (Room.6:3-5).

        Outoa, että eräät luterilaiset eivät hyväksy vauvojen siunaamista, vaikka Raamattu siihen kehoittaakin:
        ""Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua." (2.Moos.20:24


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outoa, että eräät luterilaiset eivät hyväksy vauvojen siunaamista, vaikka Raamattu siihen kehoittaakin:
        ""Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua." (2.Moos.20:24

        "Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua." (2.Moos.20:24" Kasteessa on Jeesuksen nimen muisto ja lupaus pelastuksesta. Pelastusta ei saa aikaan vesi, vaan Jumalan sana joka on vedessä ja veden kanssa. Kasteessa on lupaus pelastuksesta. Siunauksessa ei ole mitään nimen muistoa, eikä lupausta pelastuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ateisteille kristityksi kääntyminen ja lapsen kastaminen/opettaminen on harmituksen aihe

        Ja onko ateisteilla jokaisessa asiassa Pyhää henkeä kertomassa sen heille miten asia todella on? Kun eivät ole uudestisyntyneitäkään? Heille on harmistuksen aihe myös se että lauletaan esimerkiksi virsiä vaikka virren laulaminen ei pelasta ketään eikä ole mikään uskovan ”tuntomerkki”, nykyään se on jo melkein vanhojen ihmisten uskonnonharjoittamisen merkki. Kristityksi kääntyminen ei ole mitenkään yhteydessä vauvakasteeseen, se on syntisen ihmismielen (ulkoapäin uskovia katselevan) ajatus että kaikki kirkolliset asiat/tavat ja usko liittyvät toisiinsa vaikka oikealla kristillisyydellä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja onko ateisteilla jokaisessa asiassa Pyhää henkeä kertomassa sen heille miten asia todella on? Kun eivät ole uudestisyntyneitäkään? Heille on harmistuksen aihe myös se että lauletaan esimerkiksi virsiä vaikka virren laulaminen ei pelasta ketään eikä ole mikään uskovan ”tuntomerkki”, nykyään se on jo melkein vanhojen ihmisten uskonnonharjoittamisen merkki. Kristityksi kääntyminen ei ole mitenkään yhteydessä vauvakasteeseen, se on syntisen ihmismielen (ulkoapäin uskovia katselevan) ajatus että kaikki kirkolliset asiat/tavat ja usko liittyvät toisiinsa vaikka oikealla kristillisyydellä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa.

        Tässä tarvitaan henkien erottamisen armolahjaa. Ateistit ei tiedä moisesta/usko siihen. He yhdistelevät kaikkea (Huom, heidän mielestään) uskovan elämään liittyvää uskoon itseensä. Kristityn ei pidä tehdä samaa virhettä että yhdistää kaiken eteen tulevan uskoonsa mitä maailma kutsuu kristilliseksi. Kaikki on koeteltava.


    • Anonyymi

      Ei mikään. Mutta sinä teet sen nostamalla toisarvoisen asian huomion keskipisteeksi.

    • Anonyymi

      "toinen toistenne kunnioittaminen" ei tarkoita Saatanan kunnioittamista tai harhaoppien kunnioittamista.

      • Anonyymi

        Lutherin opetus kirkkopostilla 3:sesta., Joh.3:5:teen.

        yksi ote s. 33: ”Meidän täytyy siis vähän tarkemmin kiinnittää huomiota näihin sanoihin. Mitä vedestä ja Hengestä syntyminen siis on?

        Ota ensiksi huomioosi: hän johdattaa osoittaa Nikodeemuksen seurakuntansa ulkonaiseen virkaan, saarnaan ja kasteeseen, sanoessaan, sanoessaan, että ihmisen täytyy syntyä uudesti vedestä ja Hengestä. Näin hän puhuu siitä virasta, jonka Johannes Kastaja Kristuksen edeltäkävijänä ja palvelijana oli pannut alulle, niin kuin fariseukset ja Nikodeemus tarkoin tiesivät ja olivat nähneet. Hän tahtoo osoittaa hänet siihen, näin vahvistaen Johanneksen saarnan ja kasteen: se virka on täydessä arvossaan, ja Jumala on määrännyt sen sitä varten, että sen kautta uudestisynnytään, ja että kukaan ei ole pääsevä taivaaseen, joka ei sitä omaksu tai sitä halveksii.

        s.34: Näillä sanoilla: ”Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä” ilmaistaan siis seuraava hänen ajatuksensa: Ihmisen täytyy uudestisyntyä evankeliumin saarnan ja kasteen viran kautta, jossa Pyhä Henki vaikuttaa…”

        s.35 Vieläpä Kristus tässä panee sanat siihen järjestykseen, että asettaapi alkuun, ensimmäiseksi veden ja sen jälkeen Hengen, siten osoittaaksensa , ettei Henkeä saa etsiä ilman ulkonaista merkkiä tai sen ulkopuolelta, vaan on se tiedettävä: Henki tahtoo vaikuttaa ulkonaisessa merkissä ja virassa, niiden kautta ja niiden yhteydessä. Molempien on pysyttävä yhteydessä toistensa kanssa, ja ihmisen on synnyttävä uudesti Vedestä Pyhän Hengen kautta, eli Hengestä, joka on veden kanssa ja sen yhteydessä…ei siis ole kysymys vain vedestä syntymisestä, vaan myös veden ohella ja veden yhteydessä tapahtuvasta Hengestä syntymisestä. Henki on miehenä ja vesi on vaimona ja äitinä.


    • Anonyymi

      >>Jos kerran toinen toisemme kunnioittamisessa kilpailemme keskenämme, niin mikä silloin kasteasiasta tekee ristiriitaisen?<<

      Helluntailaisuus. Tämän uususkonnon ainoa olemus on ollut aina, alunperin (anabaptistit) jo n. 500 vuoden ajan, hyökätä kristillistä kastetta vastaan ja aikaansaada tästä riita.

      • Anonyymi

        Vauvakaste ei ole kristillinen kaste.


      • Anonyymi

        Eihän siihen mitään uususkontoa tarvita jos seuraa sitä minkä Raamatusta lukee !

        kerrotko mikä vika on seurata Raamatun oppia?

        JOS löydät Raamatun opista vauvan kasteeseen edes yhden esimerkin tai opetuksen, lait anyt hyvänen aika se jo esiin että voimme seurata sitä !!?

        emme me lukutaitoiset lutteria ala seurata, ei leviä eikä lapinukkoja, miksi pitäisi!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siihen mitään uususkontoa tarvita jos seuraa sitä minkä Raamatusta lukee !

        kerrotko mikä vika on seurata Raamatun oppia?

        JOS löydät Raamatun opista vauvan kasteeseen edes yhden esimerkin tai opetuksen, lait anyt hyvänen aika se jo esiin että voimme seurata sitä !!?

        emme me lukutaitoiset lutteria ala seurata, ei leviä eikä lapinukkoja, miksi pitäisi!?

        Ethän sinä seuraa sitä mitä Raamatuss lukee! Ei Raamatussa ole oppia eri ikäryhmien kastamiselle vaan siellä on yksi yhteinen kasteoppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä seuraa sitä mitä Raamatuss lukee! Ei Raamatussa ole oppia eri ikäryhmien kastamiselle vaan siellä on yksi yhteinen kasteoppi.

        Ilmeisesti uususkonnot opettaa että Raamattu on väärin käännetty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ethän sinä seuraa sitä mitä Raamatuss lukee! Ei Raamatussa ole oppia eri ikäryhmien kastamiselle vaan siellä on yksi yhteinen kasteoppi.

        Jos olet selvinnyt peruskolusta ja autokoulusta sinun pitäisi selvitä siitäåkin että näet ketä ja mitä se Raamatrun kasteoppi tarkoitta!

        Se EI tarkoita mitään ikäryhmiä vaan sitä että ketään EI kasteta ilman omaa ENSIN tapahtuvaa uskoontuloa.

        onko se aivan mahdotonta nähdä tätä kuusvuotiaan tasolla olevaa luetun ymmärtämisen vaikeusastetta, onko !

        JOS on niin koit aedes kerran elosi aikana lukea edes jotain ilman lutterilaista ja hedberiläistä silmälinssiä ok !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti uususkonnot opettaa että Raamattu on väärin käännetty

        Erikoista, että ei missään käännöksessä puhuta halaistua sanaa vauvojen kastamisesta!


      • Anonyymi

        voisitko sinä käsittää kuinka pientä tämä suomen luterilaisuus oikein on mailman mitassa !?

        ymmärrätkö kuinka pieni joukko teitä on jotka taistelette jotain omituista vauvan kastamisen puolesta vaikka Raamattu ei tiedä mitäänm sellaisesta, kukaan Apostoli ei tiedä mitään eikä taivaassa ole kuultu moisesta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voisitko sinä käsittää kuinka pientä tämä suomen luterilaisuus oikein on mailman mitassa !?

        ymmärrätkö kuinka pieni joukko teitä on jotka taistelette jotain omituista vauvan kastamisen puolesta vaikka Raamattu ei tiedä mitäänm sellaisesta, kukaan Apostoli ei tiedä mitään eikä taivaassa ole kuultu moisesta !

        Erikoista että uususkonnot opettavat että Raamattu on väärin käännettu.

        Oli luterilaisuus miten pientä tahansa niin Raamatun kasteoppiin se ei vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista että uususkonnot opettavat että Raamattu on väärin käännettu.

        Oli luterilaisuus miten pientä tahansa niin Raamatun kasteoppiin se ei vaikuta.

        Erikoista sekin että jotkut alkavat höpöttämään vauvoita kun puhutaan kasteopista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista sekin että jotkut alkavat höpöttämään vauvoita kun puhutaan kasteopista.

        johtuu ihan vaan siitö että se on ainut mitö kirkko tarjoaa maksaville jöäsenilleen pelastuksen panttina.

        ikänäni en ol e kuullut muusta saarnattavan kuin kasteen armosta.

        ei ihme jos väki saa tarpeekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista sekin että jotkut alkavat höpöttämään vauvoita kun puhutaan kasteopista.

        Hellareilla ei ole kasteoppia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        voisitko sinä käsittää kuinka pientä tämä suomen luterilaisuus oikein on mailman mitassa !?

        ymmärrätkö kuinka pieni joukko teitä on jotka taistelette jotain omituista vauvan kastamisen puolesta vaikka Raamattu ei tiedä mitäänm sellaisesta, kukaan Apostoli ei tiedä mitään eikä taivaassa ole kuultu moisesta !

        Luterilaista oppia on vain yksi. Ei kansanlähetys ole luterilaisuutta, eikä muutkaan herätysliikkeet. Ne on nimiluterilaisia liikkeitä. Olen itse lähtenyt pois nimiluterilaisista liikkeistä. Niin jos ei halua keskustella, vika ei ole minussa, vaan heidän raamatunvastaisessa opissa. Kyllä olen näyttänyt kohdat Raamatusta. Kaste EI ole merkitykseltään Raamatussa uskovien kaste, Vaan on merkitykseltään uskoon tulevien kaste:

        Kol2:12 "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."

        38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. [Matt. 3:11 ]
        39 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        Joh.3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
        6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä. (1. Kor. 15:50; Ef. 2:3)

        Uudesti kastajien kasteesta ei löydy armoa, vaikka kuinka yritettäisiin puhua siitä. Sehän on vertauskuvallinen näytelmä, jossa seurakunta muodostaa katsomon. Siinä ihminen oman kuuliaisuuden lisäksi, omaa vanhurskautta esittää. Kuulin kerran (tunnen tapauksen) ja luki lehdessäkin, että eräs Uk teki uskonratkaisun, mutta sitten lankesi takasin maailmaan. Sitten kehuskeli, että on tehnyt kunnolla uskonratkaisun, mutta taas lakesi juomaan ja maailmaan. Tämä siis oli lehdessäkin.

        Kun Jumalan sana kutsuu ihmistä tuhlaajapojan/tytön tiellä tai lahkojen ojassa, kaste kutsuu meitä Jumalan ihanasta pelastusteosta, jota ei milloinkaan tarvitse uusia. Parannuksessa saamme, uskon kautta omistaa sen saman uudestisyntymisen, jonka olemme kasteessa jo usein vauvana saaneet. Kaste on yhden kerran toimitettava liitto ja Jumalan puolelta aina voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellareilla ei ole kasteoppia

        On sitä ainakin saman verran kuin Raamatussa ja se riittääkin oikein hyvin.

        mitään omia keksittyjä kasteoppeja ei tosiaankaan ole vapaalla puolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoista että uususkonnot opettavat että Raamattu on väärin käännettu.

        Oli luterilaisuus miten pientä tahansa niin Raamatun kasteoppiin se ei vaikuta.

        Siitä olemme tosi iloisia, tosiaankaan se ei Raamatun oppiin vaikuta.


    • Anonyymi

      Lähetyssäätiö on riittävän iso, noin 100 henkilöä käy tilaisuuksissa esim. seinäjoella. Sisarkirkkoja on ympärimaailman esim. Ameriikassa
      Missouri-synodi. http://www.luthersaatio.fi/seurakunnat/ Kaikki vanhat kirkot opettavat kasteen armoa ja myös alkukirkko ja apostolit. Määrällä ei mitään todisteta. "Ei väellä eikä voimalla, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra". Löytäneekö uskoa maan päältä kun Jeesus tulee? Harvat sen löytävät.

    • Anonyymi

      Raamatussa ei ole sanan sanaa kasteen armoista eikä Kirja anna sellaiselle touhulle minkäänlaista tukea, ei sanan sanaa.

      on siinä sitten selittämistä lopputiskillä miksi Hänen antamansa malli ei kelvannut vaan piti keksiä oma, ikioma taikaseremonia jossa monta palkkaihmistä häätää karvajalkaa kauemmaksi, siinö yhtääön onnitumatta kuitenkaan.

      kylää kiertämällä löytää hedberiläiset ihan vaan vertaamalla seinäteeveen kokoa, mitä suurempi, sen isompi on kasteen armo.

      • Anonyymi

        Suomen helluntailaisuus on vielä paljon pienempään kuin luterilaisius. Armo nyt tulee esille mistä vaan kasteopetuskohdasta jos s vaan uskoo mitä Raamattu sanoo !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen helluntailaisuus on vielä paljon pienempään kuin luterilaisius. Armo nyt tulee esille mistä vaan kasteopetuskohdasta jos s vaan uskoo mitä Raamattu sanoo !

        Hellarien taikaseremoniat ei löydy Raamatusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hellarien taikaseremoniat ei löydy Raamatusta

        Ne ei kai usko armoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen helluntailaisuus on vielä paljon pienempään kuin luterilaisius. Armo nyt tulee esille mistä vaan kasteopetuskohdasta jos s vaan uskoo mitä Raamattu sanoo !

        Suomen vapaat uskovat ovat pieni joukko mutt avain siksi että siihen liitytään omaehtoisesti, ei keihäällä avustaen takapuolesta kuin eräänkirkon jäsemistö rakennettiin aikanaan.

        mailmalla heitä on kymmenen kertaa enemmän kuin lutterin joukkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen vapaat uskovat ovat pieni joukko mutt avain siksi että siihen liitytään omaehtoisesti, ei keihäällä avustaen takapuolesta kuin eräänkirkon jäsemistö rakennettiin aikanaan.

        mailmalla heitä on kymmenen kertaa enemmän kuin lutterin joukkoa.

        Alaikäisiltä ei kysytä liitetään vain yhteisöön,jotta saataisiin jäsenluvut suuremmiksi.Aikuiseksi tullessaan muutetaan ja jäädään pois ja mutama kertoi,ettei puhuta mitään entisestä ,jos aikoo olla yhteydessä.


    • Anonyymi

      Mitä kastetumpi, sen märempi pakanallisestikin.

    • Anonyymi

      Helluntaiseurakunnan opettavat monella tavalla, ihan saman liikkeen sisällä. Esim. ilmestyskirjasta voidaan pitää viikkojen luento ja toinen pastori kumoaa sen. Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla, hänen omillaan on sama mieli ja ajatus. Ilmestyskirjaakin opetetaan yhdellä tavalla, koska se ei saa mennä ristiin muun Raamatun kanssa. En millään haluaisi käydä teidän tilaisuuksissa, ei omatunto salli.

      • Anonyymi

        Ilmestyskirja on kaikille mailman uskoville kirja josta kenelläkään ei ole täyttä ymmärrystä.

        ei se silti estä siitä puhumasta, oletuksena on että kuulijallakin on oma ymmärrys ja siltä pohjalta kuulemaansa miettii.

        Kerro missä on ne tilaisuudet jossa mikään ei mene ristiin, laita osoite menen heti kuuntelemaan.


    • Anonyymi

      Armoliitosta on Raamatussa monen monta kohtaa, koska siinä ollaan ydinasioissa.

      Tuossa muutama
      Joh. 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
      Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

      Room. 5:1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,

      Miksi sitten kaste on käsitteen tähän liitetty.

      Koska Uuden Testamentin kaste on niissä yhteyksissä (so. niissä teksteissä) se, minkä kautta uudestisynnytään uskoon ja päästään Jumalan lapseksi.

      Sitähän ei tarvitse totena pitää, niin kuin tosiasiassa ei pidetäkään, että Uusi Testamentti on niiltä kohdin oikeassa.

      Ns. vapaissa suunnissa ei pidetä Uuden Testamentin kasteteologiaa totena , mutta vain sanoja hölskytellen sanotaan että uskotaan mitä sinne on kirjoitettu, ja sitä sitten selitellään.
      Kysymys heidän kohdallaan on epätietoisuudesta ja se saa aikaan voimakkaita väittelyitä.

      • Anonyymi

        harvempi siellä kukaan, kastetta edes tutkinut, muuta kuin, "yhdellä silmällä", kun avaa sen toisenkin silmän, kasteasiakin avautuu, ja moni muua asia . . .


        Amerikasta tullut lahko, sen ny kaikki tietää.


      • Anonyymi

        No mikä se sinun asiasi sitten oli noiden arvalla vedeltyjen sanankohtien lisäksi?


    • Anonyymi

      Uudelleenkastamisia voi ottaa useampia vaihtamalla lahkosta toiseen ja vaikka samaan lahkoon takaisin jos ei tunnu hyvältä. Kastamisten lukumäärää ei tiettävästi ole rajoitettu lailla.

    • Anonyymi

      Ainut todella vaikuttava kaste on kun sitoo myllynkiven kaulaan ja plumps...
      Loppu se synninteko ja -tunto.

    • Anonyymi

      Tuo luterilainen karvalakkiteologi valehtelee täällä suut ja silmät täyteen puolustellessaan luterilaista lasten paskakastettaan. Onko hän luterilaisen kirkon virallinen edustaja ja asiantuntija kasteasioissa vai onko hän vain yksinäinen saastaisella mielikuvituksella ja luterilaisella propagandalla varustettu ammattivalehtelija. Eikö luterilaisesta kirkosta löydy ketään asiallista ihmistä kommentoimaan kasteasioita.

      Helluntailaiset kastavat ihmisiä niinkuin Raamatussa kaikki kastettiin vasta uskoon tulon jälkeen. Kysymyksessä ei ole mikään "anababtistien kaste" niinkuin tuo saatainen luterilainen valehtelija väittää.

      • Anonyymi

        Musta tuntuu että hellareilla on vaikeuksia keskustella asiallisesti kuten karvalakista näkyy.


    • Anonyymi

      Miksi Raamatun antama Apostolien toimintamalli ei kelpaa muille kuin vapaille uskoville?

      • Anonyymi

        Apostolit julistivat parannusta ja evankeliumia, ne kastettiin jotka halusivat ottaa evankeliumin sanan vastaan, ja niin he liittyivät uskovien ekleesiaan.

        ja kuin luemme mm" ja lukuisa joukko pappejakin tuli uskolle kuuliaiseksi ja moni aylhäisiä naisia jne.. "

        mikä siinä on vikana kun se ei kelpaa kirkolle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Apostolit julistivat parannusta ja evankeliumia, ne kastettiin jotka halusivat ottaa evankeliumin sanan vastaan, ja niin he liittyivät uskovien ekleesiaan.

        ja kuin luemme mm" ja lukuisa joukko pappejakin tuli uskolle kuuliaiseksi ja moni aylhäisiä naisia jne.. "

        mikä siinä on vikana kun se ei kelpaa kirkolle?

        Uskovat pehekuntineen kastettiin
        Miksi tämä ei kelpaa? Eikä kelpaa apostolien operuskaan
        Kaste syntien anteeksi saamiseksi, milloin ukastajat on opettanut Pietarin tavoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovat pehekuntineen kastettiin
        Miksi tämä ei kelpaa? Eikä kelpaa apostolien operuskaan
        Kaste syntien anteeksi saamiseksi, milloin ukastajat on opettanut Pietarin tavoin?

        Sanontaa "perhekunta kastettiin" käytetään myös sellaisessa tapauksessa, kun perheen kaikki uskovat kastettiin. Luterilaiset ovat tehneet tuosta sanonnasta itse sellaisen tulkinnan, että se tarkoittaa myös perhekunnan ei-uskovien kastamista. Se on luterilaisten oma moka ja he ovat siitä vastuussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanontaa "perhekunta kastettiin" käytetään myös sellaisessa tapauksessa, kun perheen kaikki uskovat kastettiin. Luterilaiset ovat tehneet tuosta sanonnasta itse sellaisen tulkinnan, että se tarkoittaa myös perhekunnan ei-uskovien kastamista. Se on luterilaisten oma moka ja he ovat siitä vastuussa.

        Perhekunnan pään mukana kastettiin pienet lapset

        Mitä kai jättää pienet lapset kastamatta jos on mahdollisuus heidät Kristuksen kuolemaan liittää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perhekunnan pään mukana kastettiin pienet lapset

        Mitä kai jättää pienet lapset kastamatta jos on mahdollisuus heidät Kristuksen kuolemaan liittää?

        Ei se ole mahdollista eikä tarpeellista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perhekunnan pään mukana kastettiin pienet lapset

        Mitä kai jättää pienet lapset kastamatta jos on mahdollisuus heidät Kristuksen kuolemaan liittää?

        Uusi ihminen liitetään Kristukseen mutta uutta ihmistä ei voida liittää, jos uutta ihmistä ei ole. Uusi ihminen syntyy uudestisyntymisessä, sitä ennen ei ole mitään uutta ihmistä.
        Ei ulkopuoliset ihmiset voi päättää uuden ihmisen liittämisestä Kristukseen vaan ihminen itse tekee sen päätöksen.

        Raamattu ei puhu mitään ihmisen liittämisestä Kristukseen. Lähinnä tuollaista ajatusta on seuraava jae:
        Galatalaiskirje:
        3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        Tästä näkee sen, ihminen itse pukee Kristuksen päälleen, ulkopuoliset eivät pue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi ihminen liitetään Kristukseen mutta uutta ihmistä ei voida liittää, jos uutta ihmistä ei ole. Uusi ihminen syntyy uudestisyntymisessä, sitä ennen ei ole mitään uutta ihmistä.
        Ei ulkopuoliset ihmiset voi päättää uuden ihmisen liittämisestä Kristukseen vaan ihminen itse tekee sen päätöksen.

        Raamattu ei puhu mitään ihmisen liittämisestä Kristukseen. Lähinnä tuollaista ajatusta on seuraava jae:
        Galatalaiskirje:
        3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        Tästä näkee sen, ihminen itse pukee Kristuksen päälleen, ulkopuoliset eivät pue.

        Kasteessa Kristus puetaan päälle. Kuulostaa tärkeältä


    • Anonyymi

      Lapsikasteen nimi jo pelkästään täytyisi olla ”valelu” eikä ”kaste”, jolloin nimi olisi mitä se tarkoittaakin kun lapsi ”kastetaan”, se siis ei enää ole kastekaan ollenkaan. Kaste on jonkun asian kastamista veden alle niinkuin lapsikin voi ymmärtää mitä se tarkoittaa että jotain kastetaan niin se laitetaan veden alle. Yksinkertaista. Ei tarvitse hienostella asiaa yhtään tai hämmentää lapsenkaan mieltä siitä onko kastettu vai ei kun kaste on jäänyt jotenkin puolitiehen, koska hän ei itse ollut päättämässä siitä sylivauvana. Minä luulin lapsena että minut oli laitettu veden alle kokonaan upottamalla kun kerrottiin että minut joskus kastettiin, sitten kun selvisi mitä se ”kaste” tarkoittaa niin ymmärsin heti että eihän se mikään kastaminen edes ollut oikeasti.

      • Anonyymi

        Minä katsoin sormea mutta en laittanut sitä veden alle. Sulla on termit hakusessa


      • Anonyymi

        Annetaan Uudestikastajien kasteelle uusi nimi: "Turhuuden kaste", koska kasteen merkitys on siinä turha. Laitan vielä lestadiolaiselle opille huomion, että kaste on merkitykseltään uskon tulevien kaste. Saul, sai kasteen syntien anteeksisaamiseksi (apt.22:16). Se oli siis todellista eikä vertauskuvallista. Ei tullut viivytellä tarpeettomasti. Lähetystilanteessa, toki aikuisen tulee ottaa sana vastaan ja kastaa evankeliumiin osalliseksi. Kasteella on voima antaa Raamatussa olevien ja antamieni kohtieni mukaan, myös usko. Kaste ja usko tulee molemmat olla pelastukseen. Vain ja ainoastaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä (Joh.3:5).

        Oikein siis sanoo ihan apostolinen uskontunnustus: "uskomme apostolisen kirkon, ruumiin ylösnousemuksen, yhden kasteen syntien anteeksisaamiseksi"

        apt.22:16 Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


    • Anonyymi

      Se, ettei vauvojen kastaminen ole Raamatun mukaista.

      • Anonyymi

        Kyllä se vaan on


    • Anonyymi

      Pappi meni kastamaan vauvaa. Vauva pelästyi vierasta miestä mustassa puvussa ja liperit kaulassa, joka vielä alkoi hipelöidä vauvaa ja heitti vettä sen kasvoille.Vauvaparka työnsi paskat vaippoihin.

      Poistuessaan kastepaikalta pappi totesi:"Paska homma mutta tulipahan tehtyä!".

      • Anonyymi

        Uudestikastajasetä meni siunaamaan vauvaa. Sitten hän alkoi raiskaamaan,

        Uudestikastajat ymärpiutllä huusivat innosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestikastajasetä meni siunaamaan vauvaa. Sitten hän alkoi raiskaamaan,

        Uudestikastajat ymärpiutllä huusivat innosta.

        Siihen toinen uudestikastaja; paska homma mutta tätä me teemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siihen toinen uudestikastaja; paska homma mutta tätä me teemme.

        Joku vauvafetissi niillä tuntuu olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudestikastajasetä meni siunaamaan vauvaa. Sitten hän alkoi raiskaamaan,

        Uudestikastajat ymärpiutllä huusivat innosta.

        Jonglööri taas elementissään.

        Missä ne olivat: "ymärpiutllä". Oliko tuo sakasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jonglööri taas elementissään.

        Missä ne olivat: "ymärpiutllä". Oliko tuo sakasti?

        Tuo on se uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa, jolal on joku sairas suhde vauvoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on se uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa, jolal on joku sairas suhde vauvoihin.

        Liittyyköhän tuo ymärpiutllä jotenkin kastealtaaseen?


    • Anonyymi

      Taikauskoiset kirkolliset kastakoon vaavinsa vaikk a joka päivä, mitään virkaa sillä ei ole eikä siitä vauvast a tule yhtään mikään sen kasteensa perusteella!

      koko asetelma on aivan pöhkö ihmetellä' pitää miten aikuiset ihmiset eivät näe kuinka se on pelkkää kirkon kirstun täyttämistä, taivas jää tyhjäksi kuten suomalaisten menosta näemme, mitään uskoa ei ole kuin muutamalla promillella kirkon jäsenistössä.

      • Anonyymi

        taikaukoisset lahkolaiset saa kastaa itensä vaikka joka päivä.

        Koko uudestikasteasetelma onb pöhkö ja uusien jäsenien kalastelua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taikaukoisset lahkolaiset saa kastaa itensä vaikka joka päivä.

        Koko uudestikasteasetelma onb pöhkö ja uusien jäsenien kalastelua

        Kasteella on Raamatun mukaan paljonkin tekemsitä mutta uudestikastajlle se on vain tyhjä rituaali


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasteella on Raamatun mukaan paljonkin tekemsitä mutta uudestikastajlle se on vain tyhjä rituaali

        Taikarituaali kuten he itse asian sanovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taikarituaali kuten he itse asian sanovat.

        Mutta saavathan he kastaa vaikka joka päivä itsensä uudesti. Luterilaiset kastavat vain kerran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta saavathan he kastaa vaikka joka päivä itsensä uudesti. Luterilaiset kastavat vain kerran.

        Luterilaiset ovat ainoa kirkko, joka kastaa useasti samoja vauvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luterilaiset ovat ainoa kirkko, joka kastaa useasti samoja vauvoja.

        Eivät kasta kuin vain kerran. Samoin muut lapsia kastavat kirkot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät kasta kuin vain kerran. Samoin muut lapsia kastavat kirkot.

        Sinä et tiedä asioita. Minut luterilainen kirkko on kastanut pakolla kaksi kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et tiedä asioita. Minut luterilainen kirkko on kastanut pakolla kaksi kertaa.

        Mihähän tuohon on syynä?


    • Anonyymi

      Ajatelkaa jos potilas menee lääkäriin ja valittaa pahoja sydänongelmia, niin mitä tekee lääkäri !?

      määrää potilaan kylpytynnyriin.

      yhtä vähän ihmisen syntisyys puhdistuu vauvakasteilla ja millään kasteilla.

      • Anonyymi

        Ajatelkaa, jos lääkärit toimisivat samoin kuin kirkon papit!
        Kun tulehtunut umpisuoli pitää poistaa vain niiltä, joilla se on tulehtunut, niin lääkäri leikkaisi umpisuolen jokaiselta vauvalta, koska vanhat lääkärikäsikirjat niin vaativat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatelkaa, jos lääkärit toimisivat samoin kuin kirkon papit!
        Kun tulehtunut umpisuoli pitää poistaa vain niiltä, joilla se on tulehtunut, niin lääkäri leikkaisi umpisuolen jokaiselta vauvalta, koska vanhat lääkärikäsikirjat niin vaativat.

        olipa "älykäs vertaus", just tyypillistä lahkouskovilta . . .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        olipa "älykäs vertaus", just tyypillistä lahkouskovilta . . .

        Tuo on se rippilapsia himoitseva kääkkä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on se rippilapsia himoitseva kääkkä

        Määrääkö hellluntailaislääkäri potilaan upotattavaksi? Se ei kyllä mitään sydänvauvoihin auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrääkö hellluntailaislääkäri potilaan upotattavaksi? Se ei kyllä mitään sydänvauvoihin auta.

        Mutta ajatelkaa jos lääkärit toimisivat samalla tavoin kuin uudestikastajat! Upottaisivvat jokaisen sydänvaivaisen ja käskisivät rukoilla.

        Synnin vaivaan taas ainnoa lääke on Jeesus Kristus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ajatelkaa jos lääkärit toimisivat samalla tavoin kuin uudestikastajat! Upottaisivvat jokaisen sydänvaivaisen ja käskisivät rukoilla.

        Synnin vaivaan taas ainnoa lääke on Jeesus Kristus.

        Vauvoillakin voi olla sydänvaivoja eivätkä ne osaa edes varoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauvoillakin voi olla sydänvaivoja eivätkä ne osaa edes varoa.

        Eikös niitä sydänvaivoja ole vasta sitten kun ymmärtää mitä sydänvaivat ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vauvoillakin voi olla sydänvaivoja eivätkä ne osaa edes varoa.

        vauvakasteesta, kirjoitti: vauva "väkisin kastetaan", jne.
        Juu, ihan "väkisin" vaihdetaan myös kuivat vaipat vauvalle, ja ihan "väkisin" vauva puetaan, säänmukaiseen vaatetukseen, ym, ym

        Kristillinen kaste: ANNETAAN LAHJAKSI, ja kastevesi/kastetilaisuus, - s i u n a t a a n.

        ja täällä, joku vielä kirjoittaa sanamuodolla "väkisin kasteelle", huh, huh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrääkö hellluntailaislääkäri potilaan upotattavaksi? Se ei kyllä mitään sydänvauvoihin auta.

        Täh?
        Et tainnut tajuta, mitä tuo "vertaus" edellä tarkoitti.

        Lääkärit toimivat samoin kuin helluntaiseurakunnat: He hoitavat vain sellaisia sydänvaivaisia, joilla on oireita. Eivät he anna hoitoa kaikille vauvoille liukuhihnan tavoin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vauvakasteesta, kirjoitti: vauva "väkisin kastetaan", jne.
        Juu, ihan "väkisin" vaihdetaan myös kuivat vaipat vauvalle, ja ihan "väkisin" vauva puetaan, säänmukaiseen vaatetukseen, ym, ym

        Kristillinen kaste: ANNETAAN LAHJAKSI, ja kastevesi/kastetilaisuus, - s i u n a t a a n.

        ja täällä, joku vielä kirjoittaa sanamuodolla "väkisin kasteelle", huh, huh

        Pääseekö vaippoja vaihtamallkin taivaaseen?
        Tuo oli uusi tieto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääseekö vaippoja vaihtamallkin taivaaseen?
        Tuo oli uusi tieto.

        Täh?

        Eli jos ei synnin oireita ole niin ei ole syntinen eikä tarvitse Jeesusta?

        Tuo oli uusi tieto


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh?

        Eli jos ei synnin oireita ole niin ei ole syntinen eikä tarvitse Jeesusta?

        Tuo oli uusi tieto

        Mikä on vaihtamallkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täh?

        Eli jos ei synnin oireita ole niin ei ole syntinen eikä tarvitse Jeesusta?

        Tuo oli uusi tieto

        Mitähän ne synnin oireet ovat?
        Kova kuume vai lihassärky?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän ne synnin oireet ovat?
        Kova kuume vai lihassärky?

        Niin, joidenkin mukaan vain tappamien ja varastaminn ym. näkyvät teot ovat syntejä. Mutta Jeesus oli toista mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, joidenkin mukaan vain tappamien ja varastaminn ym. näkyvät teot ovat syntejä. Mutta Jeesus oli toista mieltä.

        <<< Mitähän ne synnin oireet ovat?

        Miten kristitty vo kysellä tuollaista?

        <<< joidenkin mukaan vain tappamien ja varastaminn ym. näkyvät teot ovat syntejä.

        Ne ovat juuri oireita mutta synti on jotakin paljon syvempää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ajatelkaa jos lääkärit toimisivat samalla tavoin kuin uudestikastajat! Upottaisivvat jokaisen sydänvaivaisen ja käskisivät rukoilla.

        Synnin vaivaan taas ainnoa lääke on Jeesus Kristus.

        luuletteko t eettä vapaalla osastolla kasteit aotetaan synnin vaivaan...voi teitä pölvästejä, kaste otetaan siitä ilosta kun synnin vaivasta on päästy, joko nyt tajuatte jotain !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vauvakasteesta, kirjoitti: vauva "väkisin kastetaan", jne.
        Juu, ihan "väkisin" vaihdetaan myös kuivat vaipat vauvalle, ja ihan "väkisin" vauva puetaan, säänmukaiseen vaatetukseen, ym, ym

        Kristillinen kaste: ANNETAAN LAHJAKSI, ja kastevesi/kastetilaisuus, - s i u n a t a a n.

        ja täällä, joku vielä kirjoittaa sanamuodolla "väkisin kasteelle", huh, huh

        vai että oikein siunataan se pullovesi hohoijaa... etkö ol elukenut että maa on kirottu, siinä ei kuul emuutosta tule vaikka oko appiskunta siunaa vesiä ja maita j ahautausmaita, se pysyy kirottuna.

        HOHOIJAA tätä tajuttomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, joidenkin mukaan vain tappamien ja varastaminn ym. näkyvät teot ovat syntejä. Mutta Jeesus oli toista mieltä.

        Ketään ei rangaista mistään muust akuin omista tekosynneistä, koita nyt tajut aedes jokin perusasia.

        olkoon synnin juuret vaikka kuinka syvällä, vain kun palvelet synnin tarpeita niistä tulee omakohtainen ongelma.

        ja kun yksilöäihminen on siirtynyt Jumalan lapseuten uudestisyntymän kautta, mitä väliä on kuinka syvällä synnin juuret on, se on Jeesuksen ongelma hoita ane juuret.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketään ei rangaista mistään muust akuin omista tekosynneistä, koita nyt tajut aedes jokin perusasia.

        olkoon synnin juuret vaikka kuinka syvällä, vain kun palvelet synnin tarpeita niistä tulee omakohtainen ongelma.

        ja kun yksilöäihminen on siirtynyt Jumalan lapseuten uudestisyntymän kautta, mitä väliä on kuinka syvällä synnin juuret on, se on Jeesuksen ongelma hoita ane juuret.

        Jeesus kyllä hoitaa synnin ongelman mutta ongelma on syvällä ihmisen luonnossa ja vain Kristus ja uudestisyntymä Jumalan lapseksi voi ongelman ratkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<< Mitähän ne synnin oireet ovat?

        Miten kristitty vo kysellä tuollaista?

        <<< joidenkin mukaan vain tappamien ja varastaminn ym. näkyvät teot ovat syntejä.

        Ne ovat juuri oireita mutta synti on jotakin paljon syvempää

        Kateellisuus, katkeruus, viha, rakkaudettomuus, laiskuus, epäusko jne. ovat syntejä.


    • Anonyymi

      <<<<Pappi meni kastamaan vauvaa. Vauva pelästyi vierasta miestä mustassa puvussa ja liperit kaulassa, joka vielä alkoi hipelöidä vauvaa ja heitti vettä sen kasvoille.Vauvaparka työnsi paskat vaippoihin.

      Poistuessaan kastepaikalta pappi totesi:"Paska homma mutta tulipahan tehtyä!".<<<<

      Tuo kaunis kertomus välittää meille sen surullisen tiedon, että vauvakasteessa on käytännön puolella selviä ongelmia. Vauvakasteen teoriakin on huteralla pohjalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      264
      3630
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      120
      2314
    3. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      99
      1604
    4. Olen päättänyt saada sinut

      Minua ei estot pidättele. Otan vaikka väkisin.
      Ikävä
      25
      1520
    5. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      196
      1460
    6. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      45
      1373
    7. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      34
      1354
    8. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      113
      1264
    9. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      49
      1174
    10. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1133
    Aihe