Kertokaas miehet mikä on

zisel

armeijan normaali marssitahti? Eli onko se esim. 3,5km/h vai mikä se on?


Heh, teen kartotusta :D

Ei saa Googlata, kyllä mun veljet tiesi heti eikä ollut koneen lähelläkään eikä kumpikaan parhaillaan intissä kun kysyin.

90

3270

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zisel

      tulkinta kiinnostaa erityisesti.

      Huom. En kaipaa syväanalyysia vaan selkeän vastauksen :D

      • Ei ainakaan meille kerrottu että tälläinen olis. Kai peruskoulutuksessa ja kuntokoulutuksessa on tarkoitus että porukka saadaan kälppimään täyspakkauksessa jotain tiettyä nopeutta muttei meille ryhmänjohtajillekaan kerrottu että mikä on tavoite.

        Korkeasta ja arvokkaasta iästäni johtuen muistutan että armeija oli ennen ihan eri juttu kuin nykinen teoria-nörttipaja. Meidät opetettiin torjumaan ratsuväen rynnäkköä keihäinkin :)


      • Kukkomies kirjoitti:

        Ei ainakaan meille kerrottu että tälläinen olis. Kai peruskoulutuksessa ja kuntokoulutuksessa on tarkoitus että porukka saadaan kälppimään täyspakkauksessa jotain tiettyä nopeutta muttei meille ryhmänjohtajillekaan kerrottu että mikä on tavoite.

        Korkeasta ja arvokkaasta iästäni johtuen muistutan että armeija oli ennen ihan eri juttu kuin nykinen teoria-nörttipaja. Meidät opetettiin torjumaan ratsuväen rynnäkköä keihäinkin :)

        itse! Tiedätkö miten sotilas pystyy metsässä piiloutumaan viholliselta? :)


      • zisel
        Kukkomies kirjoitti:

        Ei ainakaan meille kerrottu että tälläinen olis. Kai peruskoulutuksessa ja kuntokoulutuksessa on tarkoitus että porukka saadaan kälppimään täyspakkauksessa jotain tiettyä nopeutta muttei meille ryhmänjohtajillekaan kerrottu että mikä on tavoite.

        Korkeasta ja arvokkaasta iästäni johtuen muistutan että armeija oli ennen ihan eri juttu kuin nykinen teoria-nörttipaja. Meidät opetettiin torjumaan ratsuväen rynnäkköä keihäinkin :)

        Kukkis ei tiedä intin perusmarssi- tahtia - NOLO! :D


      • Kukkomies kirjoitti:

        Ei ainakaan meille kerrottu että tälläinen olis. Kai peruskoulutuksessa ja kuntokoulutuksessa on tarkoitus että porukka saadaan kälppimään täyspakkauksessa jotain tiettyä nopeutta muttei meille ryhmänjohtajillekaan kerrottu että mikä on tavoite.

        Korkeasta ja arvokkaasta iästäni johtuen muistutan että armeija oli ennen ihan eri juttu kuin nykinen teoria-nörttipaja. Meidät opetettiin torjumaan ratsuväen rynnäkköä keihäinkin :)

        Tuo on niin urbaanilegendaa kuin vain olla voi, eikä mene edes huumorin piikiin. Ja tuskin sinä paljon minua vanhempi olet. Sluibattiin sitä ennenkin.

        T. Ratikkakuski, huonokuntoinen alikersantti, nykyinen vapattu jumalan (tai siis työnantajan armosta). ;-)


      • zisel kirjoitti:

        Kukkis ei tiedä intin perusmarssi- tahtia - NOLO! :D

        Nyt muuten virnistelen ihan oikeastikin, saamari, miehinen maailmani kaatuu tämän faktan puutteeseen ihan just nyt... eikun nyt... eikun ... no äh, mä katson milloin kaatuu.

        Sä et taida jättää kesken ennenkuin joudut pillahtaan itkuun, eikös? ;-)


      • zisel
        Kukkomies kirjoitti:

        Nyt muuten virnistelen ihan oikeastikin, saamari, miehinen maailmani kaatuu tämän faktan puutteeseen ihan just nyt... eikun nyt... eikun ... no äh, mä katson milloin kaatuu.

        Sä et taida jättää kesken ennenkuin joudut pillahtaan itkuun, eikös? ;-)

        paljastit itsestäsi just enemmän kuin uskoitkaan :D Miehinen maailma... vai niin ;)

        No mutta sovitaan nyt sitten että mä poraan täällä - niin mikä se marssitahti nyt sitten kuitenkin on? :D


      • zisel
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Tuo on niin urbaanilegendaa kuin vain olla voi, eikä mene edes huumorin piikiin. Ja tuskin sinä paljon minua vanhempi olet. Sluibattiin sitä ennenkin.

        T. Ratikkakuski, huonokuntoinen alikersantti, nykyinen vapattu jumalan (tai siis työnantajan armosta). ;-)

        olen sua paljonkin vanhempi! :D

        Sano nyt saatana se oikea vastaus äläkä soita suutas! Oikea vastaus on kuitenkin tasaluku, kuten 3km tai 4km per tunti.


      • zisel kirjoitti:

        paljastit itsestäsi just enemmän kuin uskoitkaan :D Miehinen maailma... vai niin ;)

        No mutta sovitaan nyt sitten että mä poraan täällä - niin mikä se marssitahti nyt sitten kuitenkin on? :D

        Sä haluut selvästi päteä, kokeileppa jotain sellaista missä sä olet omimmillasi, armeija-aihe nyt vaan ei voi toimia koska puhut miesten kanssa asiasta :)

        Ei mulla ole ongelmia paljastaa itsestäni asioita. Onko sulla?


      • zisel
        Kukkomies kirjoitti:

        Sä haluut selvästi päteä, kokeileppa jotain sellaista missä sä olet omimmillasi, armeija-aihe nyt vaan ei voi toimia koska puhut miesten kanssa asiasta :)

        Ei mulla ole ongelmia paljastaa itsestäni asioita. Onko sulla?

        Mä voin ihan hyvin kysyä saatana marssi-tahtia.

        Mitä? Meinaatko että pitäis kertoa kotiosote? Muahahahaaaa! Kukkis, laita se sähköpostiosote mulle galleriaan niin voin laittaa kuvia, ei tarvii päälle käydä!


      • zisel kirjoitti:

        Mä voin ihan hyvin kysyä saatana marssi-tahtia.

        Mitä? Meinaatko että pitäis kertoa kotiosote? Muahahahaaaa! Kukkis, laita se sähköpostiosote mulle galleriaan niin voin laittaa kuvia, ei tarvii päälle käydä!

        Sä nyt varmaan toivotkin että sut tultais hakeen himasta.

        Eikä siinä mitään väärää oo, relax.


      • zisel kirjoitti:

        Mä voin ihan hyvin kysyä saatana marssi-tahtia.

        Mitä? Meinaatko että pitäis kertoa kotiosote? Muahahahaaaa! Kukkis, laita se sähköpostiosote mulle galleriaan niin voin laittaa kuvia, ei tarvii päälle käydä!

        Ja toisekseen mun mailiosoite on mun gallerissa enkä mä kaipaa mitään kuvia, niitä on netti pullollaan jos sellaista haluun. Kirje kelpaa.


      • zisel
        Kukkomies kirjoitti:

        Sä nyt varmaan toivotkin että sut tultais hakeen himasta.

        Eikä siinä mitään väärää oo, relax.

        Ei jumalauta :D Mä olen hiljaa omassa mielessäni ajatellut susta (en ole kellekkään puhunut susta mitään) sillain että oot psykopaatti, no siis mun ajatukset on ollut huumoria ja olen itekkin naureskellut niille ajatuksilleni. Et sä oikeesti psyko ole, jos oisit niin sä et ois tehnyt yhtä juttua ja lisäks sä oisit nyt jo tehnyt yhen klassisen :)

        Ps. Suksi vittuun Kukkamies


      • zisel kirjoitti:

        Ei jumalauta :D Mä olen hiljaa omassa mielessäni ajatellut susta (en ole kellekkään puhunut susta mitään) sillain että oot psykopaatti, no siis mun ajatukset on ollut huumoria ja olen itekkin naureskellut niille ajatuksilleni. Et sä oikeesti psyko ole, jos oisit niin sä et ois tehnyt yhtä juttua ja lisäks sä oisit nyt jo tehnyt yhen klassisen :)

        Ps. Suksi vittuun Kukkamies

        Heh, saa mua testata just niin paljon kuin lystää. Ei sulla ole sellaista valtaa millä saisit mut hermostumaan, ja muutkin tunteet on kyl kortilla. Mut sä oot kivaa seuraa.

        Nyt tarvii joutaa nukkuun. Öitä pikkupullukka ;-)


      • Nää. Kyse on siitä että sä et uskalla, siis oikeasti uskalla kertoo kuka oot.

        Just sen takia sun kannattaiskin kirjoittaa ja just mulle. Mä pystyn suojeleen sua.


      • zisel
        Kukkomies kirjoitti:

        Heh, saa mua testata just niin paljon kuin lystää. Ei sulla ole sellaista valtaa millä saisit mut hermostumaan, ja muutkin tunteet on kyl kortilla. Mut sä oot kivaa seuraa.

        Nyt tarvii joutaa nukkuun. Öitä pikkupullukka ;-)

        Kuljin askeleen perässä :D Mä odotin sun siirtoa ja oisin kyseenalaistanut sen taas (sikäli että oisit vastannut juuri siten kuin odotin sun vastaavan)

        Jep, mä pullukka nukun hyvin pullukka.... läskieni (miksi niitä sanotaan? :D:D ) ... kanssa. Nuku sä kukkAmies sen tiedon kanssa että jos oisit ollut kiva niin sulla vois olla vieressä ihan nätti nainen mutta kun sä et vaan OSAA! :D:D


      • Kukkiz.
        zisel kirjoitti:

        Kuljin askeleen perässä :D Mä odotin sun siirtoa ja oisin kyseenalaistanut sen taas (sikäli että oisit vastannut juuri siten kuin odotin sun vastaavan)

        Jep, mä pullukka nukun hyvin pullukka.... läskieni (miksi niitä sanotaan? :D:D ) ... kanssa. Nuku sä kukkAmies sen tiedon kanssa että jos oisit ollut kiva niin sulla vois olla vieressä ihan nätti nainen mutta kun sä et vaan OSAA! :D:D

        Loppujen lopuksi tärkeempää on se että on sellainen nainen joka osaa olla miehen kanssa, on luotettava ja sopii just mulle. Satunnaisen näppärännäköisen naisen ohittaminen ei ole tuskallista; tapahtuuhan sitä kadulla noin tuhat kertaa päivässä.

        Mulla on ollut ihan kiva ilta, kiitos siitä. Tää on just niin kevyttä hupailua kuin mihin susta on sen perusteella mitä olet itsestäsi kertonut. Jokin muu tapahtuisi siitä kertomatta jätetystä osuudesta, mutta se ei oo mun käsis.

        Nauti tunteista kun sulla niitä on ;-)


      • kiisselin sisältö
        dazu kirjoitti:

        itse! Tiedätkö miten sotilas pystyy metsässä piiloutumaan viholliselta? :)

        On pojilla kiinnostus kadonnu kiisselin takia


      • z
        zisel kirjoitti:

        Kukkis ei tiedä intin perusmarssi- tahtia - NOLO! :D

        Siinä tarvii vaan pysyä


    • Hyvä jos marssiessa mainitsemasi 3,5 kilsaa tunnissa tauot poislukien. Askel lyhenee kummasti, kun pistetään ne ryönät selkään. Ilman niitä kävelee helposti kaksi kertaa nopeammin väsymättä yhtään enempää.

      • zisel

        mä kävelen tiettyä vauhtia, ja mun veljet sano että toi vauhti (olkoon se nyt sitten se esimerkiks 3,5km/h) on armeijan normaali marssi-tahti. Mikä se siis oikeesti on kun 3,5 ei ole oikea vastaus? :)


      • sanoin just ziselille mesessä, että se oikea vastaus on jonkun laskema vauhti, että kuinka kovaa ihminen teoriassa pääsee liikkumaan.
        Ne tavarat selässä käveleminen on raskaampaa, kuin hölkkä, lähinnä matka-juoksuvauhtiin verrattavaa rasittavuudeltaan, mutta vauhti on hidasta.


      • zisel
        dazu kirjoitti:

        sanoin just ziselille mesessä, että se oikea vastaus on jonkun laskema vauhti, että kuinka kovaa ihminen teoriassa pääsee liikkumaan.
        Ne tavarat selässä käveleminen on raskaampaa, kuin hölkkä, lähinnä matka-juoksuvauhtiin verrattavaa rasittavuudeltaan, mutta vauhti on hidasta.

        et vihjaile täällä oikeeta vastausta.


      • zisel kirjoitti:

        et vihjaile täällä oikeeta vastausta.

        En vihjaillukaan! Äkäpussi! :)


      • zisel kirjoitti:

        mä kävelen tiettyä vauhtia, ja mun veljet sano että toi vauhti (olkoon se nyt sitten se esimerkiks 3,5km/h) on armeijan normaali marssi-tahti. Mikä se siis oikeesti on kun 3,5 ei ole oikea vastaus? :)

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Täyspakkaus

        Riippuu maastosta, kantamuksista, porukan kunnosta jne.

        Voipi olla, että lontustat lenkkareissasi yhtä hitaasti kuin hyväkuntoiset miehet täyspakkauksen kanssa. Ja onhan siinäkin eroa, kävelläänkö 2 vai 20 kilometriä. Mutta sen sanon, että minä olen aina ollut kova poika kävelemään ja väittänyt, ettei matka tapa vaan vauhti.

        Meille väitettiin intissä, että kävelimme 26 kilometriä vuorokaudessa, mutten usko siihen. Hyvä jos 15 ja siinäkin oli tarpomista. Kaupunkilomalla vetää päivässä helposti tuplat, vaikka olisi vähän kankkusentynkää aamutuimaan.


      • zisel
        Ratikkakuski kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Täyspakkaus

        Riippuu maastosta, kantamuksista, porukan kunnosta jne.

        Voipi olla, että lontustat lenkkareissasi yhtä hitaasti kuin hyväkuntoiset miehet täyspakkauksen kanssa. Ja onhan siinäkin eroa, kävelläänkö 2 vai 20 kilometriä. Mutta sen sanon, että minä olen aina ollut kova poika kävelemään ja väittänyt, ettei matka tapa vaan vauhti.

        Meille väitettiin intissä, että kävelimme 26 kilometriä vuorokaudessa, mutten usko siihen. Hyvä jos 15 ja siinäkin oli tarpomista. Kaupunkilomalla vetää päivässä helposti tuplat, vaikka olisi vähän kankkusentynkää aamutuimaan.

        mitä mä sanoin googlesta.

        Voin antaa vinkin että oikea vastaus ei ole mikään "3,5km" vaan se on tasalukema kuten "3,0km"


      • zisel kirjoitti:

        mitä mä sanoin googlesta.

        Voin antaa vinkin että oikea vastaus ei ole mikään "3,5km" vaan se on tasalukema kuten "3,0km"

        Voipi hyvinkin pitää paikkansa. Sitä on vain vaikea arvailla karmean vitutuksen vallassa ilman gps:ää semminkin kun siitä tarpomisesta on 20 vuotta aikaa. Siksi toisekseen hyväkuntoinen kaveri pystyy aivan mielettömiin suorituksiin keskivertopulliaiseen verrattuna.

        Paskalla kunnolla kävelee cooperiin 1000 metriä ja olympiavoittaja vetää melkein 5000 metriä. Lihaskunnon puolella ero on vielä suurempi. Moni ei vedä yhtään leukaa ja minäkin varhaiskeski-ikäisenä vedän 16. Menepäs kokeilemaan, montako lähtee. ;-)


      • zisel
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Voipi hyvinkin pitää paikkansa. Sitä on vain vaikea arvailla karmean vitutuksen vallassa ilman gps:ää semminkin kun siitä tarpomisesta on 20 vuotta aikaa. Siksi toisekseen hyväkuntoinen kaveri pystyy aivan mielettömiin suorituksiin keskivertopulliaiseen verrattuna.

        Paskalla kunnolla kävelee cooperiin 1000 metriä ja olympiavoittaja vetää melkein 5000 metriä. Lihaskunnon puolella ero on vielä suurempi. Moni ei vedä yhtään leukaa ja minäkin varhaiskeski-ikäisenä vedän 16. Menepäs kokeilemaan, montako lähtee. ;-)

        tangolla täysiä leukoja 16 ja pystyn punnertaa miesten punnerruksia yhdellä kädellä.

        Mutta tässä ei ollut kyse lihaskunnosta vaan siitä marssi- tahdista.


      • zisel kirjoitti:

        tangolla täysiä leukoja 16 ja pystyn punnertaa miesten punnerruksia yhdellä kädellä.

        Mutta tässä ei ollut kyse lihaskunnosta vaan siitä marssi- tahdista.

        Marssitahti vain on hidas normaaliin kävelyyn verrattuna. Jos ottaisin Rouva Ratikan hartioille, niin olisi oikeasti täysi päivätyö kävellä keskustasta vaikkapa Vuosaareen. ;-)


      • almasty
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Marssitahti vain on hidas normaaliin kävelyyn verrattuna. Jos ottaisin Rouva Ratikan hartioille, niin olisi oikeasti täysi päivätyö kävellä keskustasta vaikkapa Vuosaareen. ;-)

        Kenttä varustus ei taida painaa ihan samaa kuin rouva Ratikka.


      • almasty kirjoitti:

        Kenttä varustus ei taida painaa ihan samaa kuin rouva Ratikka.

        Sitä suuremmalla syyllä. Puhumattakaan, että eukonkanto vaatii erilaista tekniikkaa kuin täyspakkauksen kantaminen. Vaikkei painossa olisikaan kuin viiden kilon ero. Mahtaisiko se muuten tasoittaa 15 vs. 25 km:n eron? ;-)


      • Ratikkakuski kirjoitti:

        Voipi hyvinkin pitää paikkansa. Sitä on vain vaikea arvailla karmean vitutuksen vallassa ilman gps:ää semminkin kun siitä tarpomisesta on 20 vuotta aikaa. Siksi toisekseen hyväkuntoinen kaveri pystyy aivan mielettömiin suorituksiin keskivertopulliaiseen verrattuna.

        Paskalla kunnolla kävelee cooperiin 1000 metriä ja olympiavoittaja vetää melkein 5000 metriä. Lihaskunnon puolella ero on vielä suurempi. Moni ei vedä yhtään leukaa ja minäkin varhaiskeski-ikäisenä vedän 16. Menepäs kokeilemaan, montako lähtee. ;-)

        omituinen laji, koska siinä jotkut vetää 25 kokonaan treenamatta mitään ihan olemattomalla lihaskunnolla ja joku bodari vetää 15... mä vetäisin treenamatta varmaan 5.
        Toisaalta, jos on hyvä lihaskunto pohjalla ja alkaa treenata leukoja, niin tulos nousee muutamassa kuukaudessa sen 20.


      • dazu kirjoitti:

        omituinen laji, koska siinä jotkut vetää 25 kokonaan treenamatta mitään ihan olemattomalla lihaskunnolla ja joku bodari vetää 15... mä vetäisin treenamatta varmaan 5.
        Toisaalta, jos on hyvä lihaskunto pohjalla ja alkaa treenata leukoja, niin tulos nousee muutamassa kuukaudessa sen 20.

        vedin kylmiltään leukoja yli 15, enkä puntteja nostellut.


      • runontaja kirjoitti:

        vedin kylmiltään leukoja yli 15, enkä puntteja nostellut.

        saman ikäisenä ehkä 5, vaikka treenasin joka päivä. Kun aloin säännöllisesti tehdä leukoja, niin kuukauden harjoittelun jälkeen meni 15.


      • dazu kirjoitti:

        saman ikäisenä ehkä 5, vaikka treenasin joka päivä. Kun aloin säännöllisesti tehdä leukoja, niin kuukauden harjoittelun jälkeen meni 15.

        yhtään, koska tirskahdin nauruun siitä "voitte suorittaa"-käskystä, roikuin hetken aikaa nauraen tangossa ja putosin alas.


      • Anonyymi
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Voipi hyvinkin pitää paikkansa. Sitä on vain vaikea arvailla karmean vitutuksen vallassa ilman gps:ää semminkin kun siitä tarpomisesta on 20 vuotta aikaa. Siksi toisekseen hyväkuntoinen kaveri pystyy aivan mielettömiin suorituksiin keskivertopulliaiseen verrattuna.

        Paskalla kunnolla kävelee cooperiin 1000 metriä ja olympiavoittaja vetää melkein 5000 metriä. Lihaskunnon puolella ero on vielä suurempi. Moni ei vedä yhtään leukaa ja minäkin varhaiskeski-ikäisenä vedän 16. Menepäs kokeilemaan, montako lähtee. ;-)

        Voi perse mitä sössöjä!


    • nainen.

      5km tunti onko?

      • zisel

        Ei ole oikea vastaus. Eikö täällä kukaan ole käynyt inttiä??? Ziisus! :D


    • Matkasta ja varusteiden painosta. Myös sää vaikuttaa.

      Perinteisesti armeija on liikkunut jalan 30 km päivässä ja tätä nopeampi liikkuminen on aiheuttanut mieskatoa vammojen ym. takia.
      Ilmoitetulla nopeudella päästäisiin 28 kilometrin päähän 8 tunnissa. Käytännössä kyetään kuitenkin marssimaan kauemmin, mutta nopeus on hitaampi. Veikkaan täyspakkauksen kanssa 2,5 km/h olevan ihan riittävästi.

      • zisel

        Ei ole armeijan perus-marssi tahti.


      • muistaakseni täyspakkauksen kanssa 27km marssilla aika jotain 5 tuntia, mutta me juostiin osa matkasta.


      • zisel kirjoitti:

        Ei ole armeijan perus-marssi tahti.

        Tässä lukemista:
        http://eprints.ru.ac.za/672/1/Cardiac-responses.pdf

        Nuo testityypit ovat sitten keskimääräistä armeijaa parempikuntoisia, mikä pitää ottaa tässä huomioon.

        (asia ei ole ihan yksiselitteinen)


    • almasty

      Kävely nopeus on 6 km/h mikä tahtimarssinopeus on en suoraan sanoen tiedä meillä ei tahti marssia marssittu kuin varuskunnan alueella.Sen tiedän että askelmäärissä mitattuna se on Suomen armeijassa muistaakseni 120 askelta minuutissa eli voisi hyvin olla se 3.5 kilometriä tunnissa.Sotlilas osastojen marssi nopeus kenttä oloissa kai on laskettu tuohon 6 kilometriin tunnissa.Mikä sekin on turha aikamääre koska vauhti riippuu osaston yleisestä kunnosta.

      • Huom! Ei tarkoita tahtimarssia, tai paraatimarssia, vaan laskettua maksiminopeutta varusteet päällä.


      • zisel

        lähimpänä tähän mennessä.

        Tiesin että sä tiedät jossei muut :)


      • zisel
        dazu kirjoitti:

        Huom! Ei tarkoita tahtimarssia, tai paraatimarssia, vaan laskettua maksiminopeutta varusteet päällä.

        SINÄ ET NYT OSANNUT VASTATA OIKEIN! MENE POIS!


      • zisel kirjoitti:

        SINÄ ET NYT OSANNUT VASTATA OIKEIN! MENE POIS!

        VASTANNUT, VAAN TARKENSIN, MITÄ TARKOITETTIIN, kUN EN ITEKÄÄN SITÄ YMMÄRTÄNY, VAAN LUULIN SUN TARKOITTANEEN TAHTIMARSSIN NOPEUTTA.

        Almastyn 6km oli siis lähellä.


    • Cranky_geek

      sanoisin et 5km/h, vaikka käytännössähän toikin riippuu just siitä et miten ne hitaammat pysyy mukana vaikka hyväkuntosemmat laitetaankin auttamaan niitä kaikin tavoin et vauhti pysyis yllä. Nykyään se tarkottaa vaan sitä, että heitetään fillari, mies tai molemmat auton lavalle ja muut jatkaa marssia parhaansa mukaan. Mut ihan vaan siitä päättelin ton nopeuden, ku oon ajanu pari noin 5h marssia rekalla letkan perässä huoltoajoneuvona ja pystyin suunnilleen koko ajan pitämään jalkaa kaasulla ja köröttelemään ykkösellä.

      • zisel

        Ei ole 5km/h


    • almasty

      Se marssinopeus muuten maantiellä tai metsässä?

      • zisel

        perus-marssi nopeus eli suoraa tietä


      • almasty
        zisel kirjoitti:

        perus-marssi nopeus eli suoraa tietä

        mun vastaus on edelleen se 6km/h.


      • yläraja annettu
        zisel kirjoitti:

        perus-marssi nopeus eli suoraa tietä

        Teoriassa marssinopeuden maksimi suoralla tiellä tunnissa Suomen oloissa on 19,365 km. Se ei voi teoriassakaan olla enempää, sillä sen pidempää suoraa ei suomen tiestöltä löydy.


    • U.S. Army field manual No. 21-18 vuodelta -90

      4 km/h päivällä
      3,2 km/h yöllä

      2,4 km/h päivällä maastossa
      1,6 km/h yöllä maastossa

      Päivässä 20-32 kilometriä.

      Mukanaraahattavien painoa ei ole ilmoitettu.

      • jotka vastaavat Suomen erikoisjoukkoja? Paljonkohan laskuvarjojääkärit marssivat Suomessa?


      • dazu kirjoitti:

        jotka vastaavat Suomen erikoisjoukkoja? Paljonkohan laskuvarjojääkärit marssivat Suomessa?

        Mutta raahattava massa heikentää liikkumiskykyä yllättävästi:

        http://ftp.rta.nato.int/public//PubFullText/RTO/TR/RTO-TR-HFM-080///TR-HFM-080-03.pdf

        Falklandissa oli liikaa roinaa mukana ja niillä oli suuria vaikeuksia päästä yhtään minnekään.


      • osaa hiihtää
        dazu kirjoitti:

        jotka vastaavat Suomen erikoisjoukkoja? Paljonkohan laskuvarjojääkärit marssivat Suomessa?

        Tämä on käytännössä koettu. Komppania siirretty 10km hiihtomarssina 55 minuutissa tiettömässä maastossa toimintaalueella. Mutta epäilen, että löytyykö nykyaikana enää miehiä siihen.


    • Alokasaikana olen marssinut silloin joskus kun aseina käytettiin vielä hirven reisiluita.

    • varustus korkeintaan "vitutusliivit".

      Koska itse en osallistunut marsseihin, paitsi ruokalaan jonne puoli km. Arvaan 8 km/h.

    • Koska harhaisesti kerotaan, "Armeija tekee pojista miehiä" ja tuohan ei pidä paikkaansa.
      Vastaan 7 km/h, sillä uskomusten mukaan 7 on valehtelijan luku.

      • almasty

        7-8kilometriä tunnissa on jo juoksu vauhtia.ihan sillä vauhdilla eivät nykyarmeijat marssi,tieteen kuvalehdessä esiteltiin joskus prototyyppejä ihmiseen kiinnitettävistä laitteista joita Jenkkiarmija oli suunnitellut nimen omaan tukemaan fyysistä suorituskykyä.Joten voi olla että tuokin on saavutettavissa vaikka luulen näiden laitteiden olevan sen verran kalliita ettei niitä koskaan tule ainakaan koko miehistön käyttöön.Ja pitkillä matkoillahan osastot siirretään ajoneuvoissa nykypäivänä.


      • almasty kirjoitti:

        7-8kilometriä tunnissa on jo juoksu vauhtia.ihan sillä vauhdilla eivät nykyarmeijat marssi,tieteen kuvalehdessä esiteltiin joskus prototyyppejä ihmiseen kiinnitettävistä laitteista joita Jenkkiarmija oli suunnitellut nimen omaan tukemaan fyysistä suorituskykyä.Joten voi olla että tuokin on saavutettavissa vaikka luulen näiden laitteiden olevan sen verran kalliita ettei niitä koskaan tule ainakaan koko miehistön käyttöön.Ja pitkillä matkoillahan osastot siirretään ajoneuvoissa nykypäivänä.

        on lyhkäsiä ja kunnon kohotessa ei ole mikään mahdottomuus.

        Meillä taisi kestää ruokalan (noin 0,5 km) marssi noin viisi minuttia.

        Voisi tietysti kokeilla ja sauvakävellä tuon hieman alle 3 km lenkki ajan kanssa.

        Kyse lienee kuitenkin teoreettisesta matkasta, siinä missä rynnäkkökivärillä pystyy ampumaan ties kuinka monta luotia.


      • zisel

        Jep, 7km/h on armeijan marssitahti.


      • zisel kirjoitti:

        Jep, 7km/h on armeijan marssitahti.

        Voisi bilettää vaikka lasillisella konjakkia.


    • pahapena

      marssi ja marssitahti,ei laivastossa tunnettu tollasii sanoja ;D

      • Oopust

        marssinopeus on veneilyn vakiosanastoa, varmasti sen tuntevat myös sillit...


    • Enrique_Lister

      Kysytäänkö tässä nyt perinteistä sulkeismarssi nopeutta, vai kenties siirtymä marssin nopeutta joka suoritetaan vapaalla tahdilla?

      3,5km/h on kyllä liian hidas ja ehkä lähempänä muukalaislegioonan käyttämää tahtia.

    • Oopust

      Muistaisin, että 100 km pyörämarssiin meni melkein koko päivä, siis taisi olla jotain 8 - 9 tuntia, tauot kyllä mukana...

      Pisin marssi, missä olin mukana, oli vajaa 18 km, mutten muista, kuinka kauan kesti ja päällä oli vain taisteluvarustus, pirusti kuitenkin mentiin pitkin maastoa, kun ryhmyreillä oli aina kilpailu. Komppanian ennätys oli kyllä kova, mutten muista sitäkään...

      Ei saa kysyä asioista ennen kivikautta, eihän niitä muista kukaan...

      Sanoisin, että kunnon marssivauhti on 4 km/h, jos on pakattu, tetsareilla ehkä 5... jos on kuntsaria haluavat ryhmyrit, 6...

      Ja se täyspakkaus, sitähän ei käytetä, se on nimittäin koko kaappi, että väittäisin, ettei todellisella täyspakkauksella ole kovinkaan moni marssinut metriäkään...

    • 3krtKerrannut

      ...riippuu vissiin millaisella hopulla johonkin tarvisi päästä. Kertaamassa ollessa marssinopeus on huomattavasti hiljaisempaa ja rytmissä ei pysy juurikaan ketään :)

    • aj2

      tuo on kapiais näsäviisastelua. normaali sotilas joka siellä marssii varusteissa määrittää nopeuden joko "liian nopea" tai "sopivan hidas".

      kulmamies määrittää marssinopeuden muodostelmassa. se olen minä. ja jos ollaan menossa aamiaiselle niin lyhemmät joutuvat juoksemaan. ja jos ollaan menossa jäpittään jonnekki pakkaseen niin siinä voi kääriä sätkiä löntystellessä.

      seuraava.

    • ...

      eipä kyllä kiinnostakaan.

      Onneksi on noista leikeistä tarpeeksi kauan aikaa.

    • scale

      mutta Parolassa ei oikein tykätty ajaa yli kuuttakymppiä.

      • ei auta parolan opit

        alkuperäisen aloittajan seliselin mukaan kyse oli kuitenkin siitä kuinka pitkälle armeija Suomessa pääsee tunnissa suoraa maantietä. Tuolla edellä se tuli jo yksiselitteisesti tiedoksi. Ei edes vilin suora mene yli 19,365:en

        koettakaa vaan kiemurrella ... oli alla sitten mitä vaan niin suora ei mene siitä pidemmälle.


    • 2 hz

      Marssitahtia vai marssinopeutta?

      Oikea vastaus: Sama kuin joukkoa johtavalla "vääpelillä"

      • miehen logiikalla

        Nopeus on siis näin ollen askelpituuden funktio. Näin ollen pisin armeija on myös nopein.


      • miehen logiikalla
        miehen logiikalla kirjoitti:

        Nopeus on siis näin ollen askelpituuden funktio. Näin ollen pisin armeija on myös nopein.

        Perus-tahti 120 askelta minuutissa.
        Tunnissa otetaan tällöin 120*60=7200 askelta.
        Matkaa kertyy tällöin 7200*0,70m=5040m

        Eli Perus marssi-tahdilla 70cm askeleella edetään nopeudella 5,0km/h
        eli tällöin marssinopeus on 5,0km/h


    • kyssä selville

      Tiedätkös mitä? Kerro se oikea vastaus, niin voin kertoa sinulle sen oikean kysymyksen?

    • -..,,

      Off- topic: Hei kyssä sulle. Missä se sun tän iltainen ketjusi mielestäsi "vähemmän viehättävien" naisten seksuaalikäytätymisestä on?! Ei muuta mitään, mutta ärsyttää, kun kirjoitin siihen ketjuun ja nyt kun palasin sitä lukemaan, oli se poistatettu.

      Sua itseäskin varmasti haittaa se poisto? Vai poistatiks sä sen ketjun kenties itse? Ei muuta mitään, mutta olis melkein kiva saada lista niistä teistä rekisteröityneistä palvelun käyttäjistä, joiden ketjuihin kantsii kirjoittaa ollen varma, että esim. parin päivän päästäkin se ketju on samanlaisena palstalla pystyssä... Jos sellanen tieto mulla olis, laittaisin korkeintaan parin sanan viestiä aina ainakin niille untamoille, joilla ei pätkänkään vertaa kunnioitusta tai käsitystä keskustelemisesta ole.

      • "Jos sellanen tieto mulla olis, laittaisin korkeintaan parin sanan viestiä aina ainakin niille untamoille, joilla ei pätkänkään vertaa kunnioitusta tai käsitystä keskustelemisesta ole."



        Ja mistäs sä kuvittelet tietäväs kenelle vastaat? Rekatut voi kirjoittaa puskista ja puskat voi rekata nikkejä ja rekatut voi jopa kirjoitella yhdellä tai useammalla nikillä miten lystäävät tai jopa käyttää yhteistä nikkiä juttujensa levittämiseen. Jos tollasia jatkuvasti mietit, niin väärä palsta sulle.

        Niinjoo, ei millään pahalla jne jne. Muistutuksena vaan.


    • Silloin kun mä olin armeijassa mentiin aina sellaista tahtia, että kun 10% oli oksentamassa tai veksissä, niin sitten vähän hidastettiin. Eräältä 26 tunnin täyspakkaushiihtomarssilta 20% porukasta vietiin kesken kaiken autolla pois. Osalle nousi kuume ylirasituksesta, toiset vaan oksensi ja kolmannet pyörtyili nälissään.

      Sotilaspoliisit veti 2 kertaa viikossa kolmen viikon ajan 160 kilometrin polkupyörä marssin päiväseltään. Sieltä tuli aina enemmän tai vähemmän miehiä ambulanssin kyydillä pois.

    • tässä kerran

      kun olen tässä 3kk ajan kävellyt 1,9km matkan torin bussipysäkille, että kuinka kovaa täytyy kävellä ehtiäkseni bussiin tietyssä ajassa. Laskin että 1,58m/s täytyy laittaa jalkaa toiseen eteen. Ilman täyspakkausta tosin, mutta kyllä se työn jälkistressi ajanee saman asian.

    • .

      .

    • herrakomentaja

      Armeijassa ei ole normaalia marssitahtia ja jos marssi on 20km silloin se marssitaan meni siinä sitten vaikka koko päivä. Yleensä marssit mennään ilman tahtia ja taukoja pidetään aina sopivin väliajoin, että täys pakkaus marssi on pahin kaikista.

    • Anonyymi

      Ihansassa elisasa oli yksi tarkka-ampuja joka ei tahtonut tehdä sitä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2782
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      253
      2749
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      66
      2382
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      206
      1875
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      49
      1245
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe