ykkös vai kakkos kummi

todella pettynyt

Meitä on pyydetty kummeiksi mieheni kanssa, ja lupauduimme. Meitä kuitenkin harmittaa, kun emme Meitä pyydettiin kummeiksi, ja suostuimmesiihen -tosin emme päässeet ns. sylikummeiksi. Sylikummiksi tuli sellainen tuttava, joka asuu toisessa kaupungissa ja joka koko ajan on lainaamassa rahaa kummilapsemme vanhemmilta. He eivät ole oikeastaan muuten tekemisissä, kun taas me näemme viikottain.

Suoraan sanottuna olemme erittäin pettyneitä, koska pidämme itseämme kakkosvalintana. Nyt ristiäiset ovat reilu viikon kuluttua, ja varsinkin minun (raskaana ja muutenkin hormonit hyrrää...) pitäisi saada itseni "koottua" ja näytellä tyytyväistä kummia.

Tiedän, että jokaisella on oikeus valita kummiksi kenet haluaa, mutta... kuten sanoin, olemme pettyneitä!

Onko muut samaa mieltä, että sylikummi on SE kummi, ja kakkoset ovat vain hätävara/lahjan ostaja (niinkuin me tässä tilanteessa koemme)

111

6776

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä

      Itsekin valitsimme lapsellemme kolme kummia: meille erityisen tärkeän pariskunnan ja yhden yksittäisen ihmisen. Kaikki kolme meille rakkaita, mutta erityisesti tämän pariskunnan kanssa olemme paljon yhteydessä ja tiedämme, että he kuuluvat lapsen arkeen pysyvästi. Juuri siksi halusimme sylikummiksi tämän kolmannen henkilön, ja toivoimme että sylikummius vahvistaisi hänen kummin rooliaan ja auttaisi sitoutumaan tehtävään. Pariskunnan kohdalla kun emme nähneet tätä "vahvistusta" tarpeellisena.

      • pesään illalla?

        Siitä päättää pariskunta keskenään.


      • Saddu ;-)
        pesään illalla? kirjoitti:

        Siitä päättää pariskunta keskenään.

        ...jotta ristillistä pidättyväisyyttä kammoksuen moista perversiota yhä harrastetaan,kö ?!?
        Mutta toki gummipapan toimi tärkeä lienee ehkäisypolitiikkaa saneltaessa,kö ?!?
        Lisääntykää ja tukehduttakaa...eiku tuhotkaa...eiku täyttäkää maa,kö ?!?
        lollotiloo...ja sitten ne vielä ihmettelee mistä kaikki onkelmat syntyvät... !?!
        ;-)


      • ...
        Saddu ;-) kirjoitti:

        ...jotta ristillistä pidättyväisyyttä kammoksuen moista perversiota yhä harrastetaan,kö ?!?
        Mutta toki gummipapan toimi tärkeä lienee ehkäisypolitiikkaa saneltaessa,kö ?!?
        Lisääntykää ja tukehduttakaa...eiku tuhotkaa...eiku täyttäkää maa,kö ?!?
        lollotiloo...ja sitten ne vielä ihmettelee mistä kaikki onkelmat syntyvät... !?!
        ;-)

        sä oikein selität?


      • Saddu ;-)
        ... kirjoitti:

        sä oikein selität?

        ...Tiimarissa muutaman pussillisen marmorikuulia hankkimassa niin voidaan samaa peliä pelata,kö ?!?
        lol
        ;-)


    • godmom

      Kummi luo itse asemansa tärkeyden kummilapsen elämässä pitämällä kummiutta arvossa. Ei ole mitään ykkösiä tai kakkosia kummeissa. Sylikummina olo ei vähennä muiden kummien arvoa.

      • sylikummi

        ykköskummi on eri asia kuin kakkoskummi.


    • humpsis

      siis kirkollisestihan ei mitään eroittelua ole, on sitten sylikummi tahi ei, kaikki ovat aivan saman arvoisia. Lastahan saattaa aivan hyvin pitää esim. isä tai äitikin. Meidän suvussa ainakin on tullut tavaksi jo monessa polvessa, että isä on aina se joka pitää lasta kasteella sylissään, ja kummit on sitten kummeja.

      • sylikummi

        Kummi on eri asia kuin vanhempi ja sylikummi eri asia kuin tavallinen kummi.


    • itseriittoisuus?

      Ei ole olemassakaan mitään ykkös- ja kakkoskummeja. Se on tasan omassa päässäsi. Ovat ehkä haluneet antaa lapsen mielummin toisen pariskunnan kannateltavaksi, jos sinäkin olet kerran raskaana. Ihan normaali valinta, ja vaikkei olisikaan sinun tulee kunnioittaa sitä. Syyt saattaa olla ihan jotain sellaista mitä et itse ymmärrä. Mieti jos joku kävisi kyseenalaistamaan omia kummivalintojasi. Todella epäkypsää ja loukkaavaa.

      Vaikutat kovinkin pikkumaiselta ...niin, tai sitten vain hormoonit vetää ylikierroksia. Kokeilehan ihan järjellä uudelleen.

      • rohkaisija

        Tämä on tuolla "jo on ongelma"-kirjoittajalle. Tuossa kysymyksessä ei ole ensinnäkään mitään epäkypsää taikka loukkaavaa. Ja toiseksi millä oikeudella nimeät kysyjän pikkumaiseksi koska se ei vastaa sinun omia ajatuksia ja mielikuvaa? Sinunlaisia ihmisiä on maapallo täynnä, jotka kritisoivat toisia näkemättä omaa naamaa peiliin katsoessa. Asioita pitää kyseenalaistaa ja pohtia jos se tuntuu tärkeältä. Huomioitko sinä oman ukkosi kun se ruinaa seksiä ja läheisyyttä vai viittaatko kintaalla omaan napaasi tuijottaen että "vaikutat kovin pikkumaisilta ja hormoonit vetää ylikierroksilla". Tämän koko kysymysketjun aloittajaa voin rohkaista sillä, että merkitystä ei ole mikä osa sinulla on kummina, tiedät sen omassa sydämessäsi milloin ks.lapsi tarvitsee sinua. Ota ensin selville asiat omassa sydämessäsi ja ohjaa sitten Kristuksen osoittamaan suuntaan elämässä eteenpäin! Voimia sinulle kummi!


      • rauhaa sielulle
        rohkaisija kirjoitti:

        Tämä on tuolla "jo on ongelma"-kirjoittajalle. Tuossa kysymyksessä ei ole ensinnäkään mitään epäkypsää taikka loukkaavaa. Ja toiseksi millä oikeudella nimeät kysyjän pikkumaiseksi koska se ei vastaa sinun omia ajatuksia ja mielikuvaa? Sinunlaisia ihmisiä on maapallo täynnä, jotka kritisoivat toisia näkemättä omaa naamaa peiliin katsoessa. Asioita pitää kyseenalaistaa ja pohtia jos se tuntuu tärkeältä. Huomioitko sinä oman ukkosi kun se ruinaa seksiä ja läheisyyttä vai viittaatko kintaalla omaan napaasi tuijottaen että "vaikutat kovin pikkumaisilta ja hormoonit vetää ylikierroksilla". Tämän koko kysymysketjun aloittajaa voin rohkaista sillä, että merkitystä ei ole mikä osa sinulla on kummina, tiedät sen omassa sydämessäsi milloin ks.lapsi tarvitsee sinua. Ota ensin selville asiat omassa sydämessäsi ja ohjaa sitten Kristuksen osoittamaan suuntaan elämässä eteenpäin! Voimia sinulle kummi!

        Hienoa Jeesus on sinun sydämmessä, kuin minunkin. Toivottavasti ihminen ymmärtäis elämisen arvon, Jeesus on meidän vapahtajamme.


      • .......
        rauhaa sielulle kirjoitti:

        Hienoa Jeesus on sinun sydämmessä, kuin minunkin. Toivottavasti ihminen ymmärtäis elämisen arvon, Jeesus on meidän vapahtajamme.

        Jeesus ei tosin käsittääkseni itse käskenyt ottamaan ketään suoranaisesti kummiksi saati kastamaan lapsia. Tuskin hän silti pahakseen pistää. Ajatus on tärkeintä.


      • sylikummi

        Hyvä tavaton, olen MIES.


      • sylikummi

        ykköskummi on ja en ole raskaana olen MIES.


      • Kristuksen lapsi
        rohkaisija kirjoitti:

        Tämä on tuolla "jo on ongelma"-kirjoittajalle. Tuossa kysymyksessä ei ole ensinnäkään mitään epäkypsää taikka loukkaavaa. Ja toiseksi millä oikeudella nimeät kysyjän pikkumaiseksi koska se ei vastaa sinun omia ajatuksia ja mielikuvaa? Sinunlaisia ihmisiä on maapallo täynnä, jotka kritisoivat toisia näkemättä omaa naamaa peiliin katsoessa. Asioita pitää kyseenalaistaa ja pohtia jos se tuntuu tärkeältä. Huomioitko sinä oman ukkosi kun se ruinaa seksiä ja läheisyyttä vai viittaatko kintaalla omaan napaasi tuijottaen että "vaikutat kovin pikkumaisilta ja hormoonit vetää ylikierroksilla". Tämän koko kysymysketjun aloittajaa voin rohkaista sillä, että merkitystä ei ole mikä osa sinulla on kummina, tiedät sen omassa sydämessäsi milloin ks.lapsi tarvitsee sinua. Ota ensin selville asiat omassa sydämessäsi ja ohjaa sitten Kristuksen osoittamaan suuntaan elämässä eteenpäin! Voimia sinulle kummi!

        Ei ole toista minunlaistani, olen ainutlaatuinen kuten Sinäkin.


      • A-kummitus
        rauhaa sielulle kirjoitti:

        Hienoa Jeesus on sinun sydämmessä, kuin minunkin. Toivottavasti ihminen ymmärtäis elämisen arvon, Jeesus on meidän vapahtajamme.

        Ykköskumia käytetään tortun kanssa peuhatessa, kakkoskumia taas rektum-penetraatiossa. Ja kaikille kakaroille myllynkives karvaiseen kainaloon, lausahti Kiesus humalassa.


      • kastatutti
        ....... kirjoitti:

        Jeesus ei tosin käsittääkseni itse käskenyt ottamaan ketään suoranaisesti kummiksi saati kastamaan lapsia. Tuskin hän silti pahakseen pistää. Ajatus on tärkeintä.

        itse itsensä aikuisena ja sen jälkeen rupesi Jumalan eli Isän töihin. Jeesus ei käskenyt kastaa lapsia, vaan sanoi että tehkää niinkuin minä juuri nyt tein. Jeesuksella ei ollu mitäään kummeja ja hää oli 30-vuotias aikainen mies ku kasteensa sai. Kasteella ei kukaan pelastu vaan sydämen uskolla Jeesukseen Kristukseen ainoana ja oikeana vapahtajana. Armo tulee vain ja ainoastaan uskolla Jeesukseen.

        Koko tämä sinun ongelmasi arvoisa alottja on täysin turhaa hapatusta.

        Et ole mitenkään kypsä kummin hommiin muutenkaan. Luterilaisen kirkon mukaan kummin työ on olla opastamassa, opettamassa ja varmistamassa että kummilapsi saa oikean kristillisen kasvatuksen.
        Nämä sinun omat motiivit ovat vain omien narsististen kevitelmiesi peilauma.

        AJATTELE ENSIN kummilastasi ja luovu kummiudestasi, koska olet kummiksi kerran rupeamassa vain sen takia että pääsisit itse parrasvaloihin hetkeksi.


      • Ootko tollo
        kastatutti kirjoitti:

        itse itsensä aikuisena ja sen jälkeen rupesi Jumalan eli Isän töihin. Jeesus ei käskenyt kastaa lapsia, vaan sanoi että tehkää niinkuin minä juuri nyt tein. Jeesuksella ei ollu mitäään kummeja ja hää oli 30-vuotias aikainen mies ku kasteensa sai. Kasteella ei kukaan pelastu vaan sydämen uskolla Jeesukseen Kristukseen ainoana ja oikeana vapahtajana. Armo tulee vain ja ainoastaan uskolla Jeesukseen.

        Koko tämä sinun ongelmasi arvoisa alottja on täysin turhaa hapatusta.

        Et ole mitenkään kypsä kummin hommiin muutenkaan. Luterilaisen kirkon mukaan kummin työ on olla opastamassa, opettamassa ja varmistamassa että kummilapsi saa oikean kristillisen kasvatuksen.
        Nämä sinun omat motiivit ovat vain omien narsististen kevitelmiesi peilauma.

        AJATTELE ENSIN kummilastasi ja luovu kummiudestasi, koska olet kummiksi kerran rupeamassa vain sen takia että pääsisit itse parrasvaloihin hetkeksi.

        on toisaalla. Jälleen yksi idiootti kiihkoilija!!!!


    • ei sylikummi

      mitä se kummius käytännössä on? Vainko se lyhyt hetki, kun lapsi kastetaan? Kuka määrittelee kummiuden arvon? Kummi itse vaiko sylivauva, joka ei vielä mitään kummeja tiedosta olevankaan?

      Konkreettisesti kummius on lapsesta välittämistä, hänelle ajan antamista. Sinä ja vain sinä siis päätät siitä, kuinka paljon lapsesta välität ja hänelle aikaasi annat. Sinun päätöksesi on myös se, haluatko olla tyytyväinen vaiko tyytymätön ja katkera kummi. Se kummilapsesi ei tällaisia päätöksiä voi tehdä, sinä voit. Sinulla on tällä hetkellä lasta suurempi vaikutusvalta siihen, miten läheinen ja tärkeä kummi sinusta tulee. Kummin arvo ei koskaan ole pelkän kastetilaisuuden marssijärjestyksen varassa. Mieti omia kummejasi. Kuka sinulle on läheisin ja miksi? Määrittyykö sinun kummiesi arvo sinulle sen mukaan, kuka sattui sinua sylissään pitämään kastehetkelläsi?

      Toivon parempaa mielialaa sinulle.

      • sylikummi 2

        Kummilla on suuri vastuu hoitaessaan lapsen kasvatusta vanhempien apuna. Myös Kristillistä kasvatusta.


    • olovo

      "Kummi luo itse asemansa tärkeyden kummilapsen elämässä pitämällä kummiutta arvossa. Ei ole mitään ykkösiä tai kakkosia kummeissa. Sylikummina olo ei vähennä muiden kummien arvoa."

      Olen täsmälleen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa.

      Meillä kävi esikoisen kohdalla niin, että valitsimme sylikummiksi sukulaisen joka ei nykyään ole meidän elämässä usein läsnä kiireiden takia, mutta kakkoskummi on tyttärellemme erittäin rakas ja tärkeä ihminen.

      • sylikummi 2

        On olemassa ykkös ja kakkoskummeja, joilla on eri tehtävät. Osanottoni, jos arvioitte ykköskummin väärin alunperin.


      • ???????????
        sylikummi 2 kirjoitti:

        On olemassa ykkös ja kakkoskummeja, joilla on eri tehtävät. Osanottoni, jos arvioitte ykköskummin väärin alunperin.

        Missä muualla kuin sinun näkemyksissäsi tämä asia kerrotaan? Meillä kun kasteen toimittava pappi on täysin yksiselitteisesti eri mieltä kanssasi. Hänen mukaansa kaikki kummit ovat tasaveroisia kummeina ja heillä on samat tehtävät.


    • g

      Pääskää yli kateudestanne. Jos mittaatte tuollaisessa asiassa kuka on ensimmäinen ja kuka toinen, niin mitä voitte opettaa kummilapsellenne? Kummius ei ole mikään mitali.

      • äippä

        Kummeushan on lähinnä sitä,että "rakastaa" lasta ja haluaa hänelle kaikkea hyvää. Paljon tuntuu ihmiset ajattelevan että valitaan sellainen kummi jolta myös kummilahjat ovat hyviä ja arvokkaita..Minin lasten kummit on valittu lähinnä niin,kuka tuntuu läheiseltä ihmiseltä ja kuka osaa minun perhettäni arvostaa vaikka yksinhuoltaja olenkin. Nuorin lapseni kastettiin kesäkuussa ja kummiksi siis sylikummiksi tuli vanhin lapseni...18 v.Vaikka lahjoihin ei takuulla opiskelijana ole juuri varaa niin rakkautta ja läheisyyttä antaa veljelleen ja nyt myös kummilapselleen takuulla paljon ja niitä arvoja ei rahalla voi ostaa.


      • g
        äippä kirjoitti:

        Kummeushan on lähinnä sitä,että "rakastaa" lasta ja haluaa hänelle kaikkea hyvää. Paljon tuntuu ihmiset ajattelevan että valitaan sellainen kummi jolta myös kummilahjat ovat hyviä ja arvokkaita..Minin lasten kummit on valittu lähinnä niin,kuka tuntuu läheiseltä ihmiseltä ja kuka osaa minun perhettäni arvostaa vaikka yksinhuoltaja olenkin. Nuorin lapseni kastettiin kesäkuussa ja kummiksi siis sylikummiksi tuli vanhin lapseni...18 v.Vaikka lahjoihin ei takuulla opiskelijana ole juuri varaa niin rakkautta ja läheisyyttä antaa veljelleen ja nyt myös kummilapselleen takuulla paljon ja niitä arvoja ei rahalla voi ostaa.

        Kummin tehtävä on opettaa lapselle jeesuksesta ja raamatusta.


      • g
        g kirjoitti:

        Kummin tehtävä on opettaa lapselle jeesuksesta ja raamatusta.

        mitenkään pois sulkematta tietenkin tuota mitä sanoit... Enkä ymmärrä miksi käytät lainausmerkkejä. Aika perverssi määritelmä rakkaudelle jos ymmärtää sen jonain jota on vain miehen ja naisen välisessä suhteessa. Rakkaus on välittämistä.


      • yksi monista,vai
        g kirjoitti:

        Kummin tehtävä on opettaa lapselle jeesuksesta ja raamatusta.

        Justiinsa näinhän se asia on,mutta moniko tätä virkaa kunnialla hoitaa. Itse en osaa kyllä sillä asialla kehuskella.Siinä asiassa sain piston sydämmeeni.


      • sylikummit
        äippä kirjoitti:

        Kummeushan on lähinnä sitä,että "rakastaa" lasta ja haluaa hänelle kaikkea hyvää. Paljon tuntuu ihmiset ajattelevan että valitaan sellainen kummi jolta myös kummilahjat ovat hyviä ja arvokkaita..Minin lasten kummit on valittu lähinnä niin,kuka tuntuu läheiseltä ihmiseltä ja kuka osaa minun perhettäni arvostaa vaikka yksinhuoltaja olenkin. Nuorin lapseni kastettiin kesäkuussa ja kummiksi siis sylikummiksi tuli vanhin lapseni...18 v.Vaikka lahjoihin ei takuulla opiskelijana ole juuri varaa niin rakkautta ja läheisyyttä antaa veljelleen ja nyt myös kummilapselleen takuulla paljon ja niitä arvoja ei rahalla voi ostaa.

        Vanhemmat valitsevat kummin. Pahoittelen väärää valintaa.


    • Kummi vaiko ei

      Itse koen kummiuden hieman kummalliseksi! Suostuimme mieheni kaverin lapsen kummiksi mutta jos nyt jälkiviisaana saisin valita uudelleen niin... toivoisin lapsen ja meidän vuoksi etteivät kysyisi!

      Me olimme (olemme) se kakkosvalinta!

      Aika kului ja me erkanimme toisistamme eli emme olleet enää tekemisissä mutta muistimme sitkeästi sekä perhettä jouluna kortilla että kummilasta joulun lisäksi syntymäpäivänä lahjoin. Lapsen ollessa n. 12 - 13 -vuotias lopetimme itsekin yhteydenpidon koska tiesimme heidän muuttaneen mutta meille sitä ei ilmoitettu.

      Perheeltä tai kummilapselta emme saaneet milloinkaan korttia, ei muuttoilmoitusta, ei joulukorttia, ei kutsua rippijuhliin saati muutakaan. Lapsen toki ymmärrän ettei hän osaa tai ymmärrä lähettää sillä kaikki on lopulta vanhemmista ja heidän opeistaan kiinni.

      Tämä kyseinen kummilapsemme on nyt täysi-ikäinen ja minulla on sekä vihansekainen että hyvin pettynyt tunne kummilapsemme vanhempia kohtaan!

      Kummius ei ole tai ei saisi olla vain yksipuolista!

      PS.meillä on kolme kummilasta joista kaksi pitää edelleen meihin yhteyttä, muulloinkin kuin oman syntymäpäivän alla.

      • minä myös

        Olet itse vastuussa tekemisistäsi, etkä voi siirtää vastuuta kellekkään. Sorry.


    • Atte Ateisti

      Oletko sitoutunut ko. lapsen kristilliseen kasvatukseen?

      Kummiuden merkitys on ainoastaan kirkollinen. Esimerkiksi Suomen lain edessä kummiudella ei ole mitään juridista merkitystä.

      Itse en kirkosta eronneena edes kelpaisi kummiksi, sillä kummin hyväksyy pappi, ja vain kirkon jäsen kelpaa.

    • TOKIKO

      Nykyään pitäisi kaikkien kummien olla saman arvoisia, jos epäilet kysy kirkosta.

    • yxäxä

      "...ja joka koko ajan on lainaamassa rahaa kummilapsemme vanhemmilta. He eivät ole oikeastaan muuten tekemisissä..."
      Aika erikoinen tilanne. Vähän niinkuin uhri ottaisi lähestymiskiellon alla olevan alistajan läheisekseen. Sanotaanhan , että uhri yrittää pitää alistajansa hyvillä mielin.Katson, että vanhemmat ovat todella uhreja ja alistettuja.
      Mielestäni olet hyvinkin oikeassa, että otat asian esille. Mä en ottaisi tuollaista rahan lainaajaa ollenkaan kummiksi.
      Tällainen "ystävyys" varmaan lisää rahan lainaamista ja huonontaa ajanoloon heidän välejään. Papit eivät yleensä tällaisiin asioihin puutu, vaikka tässä tapauksessa olisi syytä puuttua kenen tahansa ja käydä rakentava keskutelu vanhempien kanssa, ei ainoastaa kummiuden kannalta vaan yleensä vanhempien ja rahanlainaajan välisestä "ystävyydestä", sillä ystävyyttä se ei ole.

      • ???

        Jos se heille sopii,miksi toisia haittaa jos lainaa rahaa.Ehkäpä hän ajallaan on maksanut lainansa takaisin. Tietääkö tämä kakkos-kummi asian toden.


      • Rahan mahti

        Olen itsekin joutunut tilanteeseen, jossa piti valita ystävyys tai raha. Valitsin ystävyyden. Tee Sinä oma päätöksesi, molempia ei ehkä voi saada.


      • huit hapelli roks

        Meillä ei ole mitään muuta kuin tämän aloittajan todistus siitä että syslikummi on EHKÄ MAHDOLLISESTI lainannut rahaa lapsen vanhemmilta. Mikään ei todista että näin on koskaan käynyt tai saati että niin on käynyt usein. Mikään ei todista että sylikummi on jättänyt lainansa takaisin maksamatta. Mikään ei todista että sylikummi olisi huono ihminen.
        EHKÄPÄ juuri sylikummiin luotetaankin enemmän. Hänellehän rahaa lainataan ja lapsi annetaan syliin kasteessa. Ehkäpä aloittaja miehineen ei ole vastaavan luottamuksen ansainneita. Ehkäpä juuri sylikummi on se johon pidetään vilkkaasti yhteyttä vaikka hän asukin toisella paikkakunnalla. NIIN sylikummi ei tässä tarinassa olekkaan se pahis vaan se kateuden kohde. Se jolla on enemmän arvostusta ja rakkautta , koska hän pitää yhteytä aidosti yllä. Aito ihminen joka ei häpeä ongelmiaan, toisinku eräät kakkoskummit.


    • Mammales

      Itselläni on kuusi kummilasta

      • muisti ei pätki

        Hassua, ettet muista sylikummina oloa. Et ole kyllin kiinnostunut omista asioistasi.


    • vai olenko?

      minun kummilapseni äiti pyysi minua kummiksi sanoen-- en enään keksinyt ketään muuta ja haluan kummallekin pojalleni 6 kummia.. hölmö minä, en osannut heti kieltäytyä vaan hädissäni suostuin. Lapsi on kohta kouluikäinen, mutta en ole koskaan saanut lapselta joulukorttia, tarha-tai eskarikuvaa tms. Lapsen syntymäpäivän lähestyessä tulee kyllä kutsu synttäreille tekstiviestinä. Ensimmäiset viisi vuotta jaksoin laittaa lahjoja ja käydä lasta katsomassa, mutta nyt olen jättänyt käynnit väliin ja viime jouluna en laittanut lahjaakaan. Eihän se lapsi minun pakettiani odota vaan lapsen äiti... olkoon ominensa sanon minä, ja jätän tänävuonna kaikki lahjat ostamatta!!

      • En ymmärrä

        Olet todella TYHMÄ, jos teet omaatuntoasi vastaan. Oletko itse muistanut heitä korteilla.

        Olet paitsi hölmö myös TYHMÄ. Huono valinta kummiksi kertakaikkiaan. Kummilapsen velvollisuus ei ole muistaminen, se on kummin velvollisuus.


    • Nyt 25v nainen

      Minä en tunne omia kummejani. Olen nähnyt nimet vilaukselta jostain paperista. Ristiäisistäni ei ole yhtään kuvaa. Vanhempani ovat kuolleet, joten en asiasta pääse kysymään. Muutama sukulainen kertoi, ettei päässyt ristiäisiini eivätkä tiedä ketä kummini ovat. Päättelin, että jotain riitaa oli tullut.

      Kyllähän se vähän harmitti pienenä, kun sisarukset saivat lahjoja kummeiltaan. Rippikouluiässä en valinnut oman evlut seurakunnan leiriä, vaan menin sellaiselle missä kummeilla ei ollut niin väliä.

      Minut kutsuttiin kummiksi 20-vuotiaana. Vaikka perhe asuu kaukana, muistan kummilastani kortein ja lahjoin. Joskus puhumme puhelimessa. Sitten kun lapsi on isompi, hän voi reissata kylään kummin luokse.

      Toivon, että sinä aloittaja oppisit tästä jotain. Ei ole ykkös ja kakkos kummeja. Jollekin lapselle se yksi ainut kummisuhde olisi ollut valtavan tärkeä!

      • mamitsukka

        Meidän lapselle valitsimme kolme kummia. Kaikki yhtä tärkeitä. Sylikummina toimi henkilö, joka pärjäsi silloin parhaiten niin pienen lapsen kanssa jännittävässä tilanteessa. (eli oli varmimat otteet pidellä vastasyntynyttä)


      • äiti pian x 2
        mamitsukka kirjoitti:

        Meidän lapselle valitsimme kolme kummia. Kaikki yhtä tärkeitä. Sylikummina toimi henkilö, joka pärjäsi silloin parhaiten niin pienen lapsen kanssa jännittävässä tilanteessa. (eli oli varmimat otteet pidellä vastasyntynyttä)

        Sillä periaatteella mekin valitsimme sylikummin! Meidän mukulalla on 5 kummia, joista 3 lapsettomia ja yhdellä pariskunnalla 3 lasta...no tietty se kolmen lapsen äiti sylikumiksi josko saisi pidettyä ristittävän hiljaa ja tyytyväisenä! Samalla tavalla ajattelin valita seuraavankin sylikummin!


      • Krist. arvot omaava

        Itselläni oli ihana kummi. Onnittelut siitä Minulle. Menestystä ja Jumalan siunausta jatkossa.


      • Sylikummi
        mamitsukka kirjoitti:

        Meidän lapselle valitsimme kolme kummia. Kaikki yhtä tärkeitä. Sylikummina toimi henkilö, joka pärjäsi silloin parhaiten niin pienen lapsen kanssa jännittävässä tilanteessa. (eli oli varmimat otteet pidellä vastasyntynyttä)

        Jos vanhemmat luottavat sylikummiksi, niin lapsen piteleminen ei ongelma. Varmasti antavat ohjeet.


    • anlepy

      Se, oletteko ykkös vai kakkoskummeja riippuu itsestänne. Antakaa aikaa kummilapsellenne, sitä hän itse arvostaa ihan taatusti enemmän kuin sitä, että saa muutaman paketin vuodessa. Tehkää itsestänne se ns. ykköskummi! Nauttikaa vauvasta ja ristiäisistä, tsemppiä!

    • miksi indoktrinoida viatonta lasta lähi-idän väkivaltauskontojen jäseneksi?

      • skörä

        Kasvatus on yhdeltä osaltaan sitä, että vanhemmat välittävät lapsilleen omia arvojaan ja asenteitaan, mihin tietysti kuuluvat myös hengelliset arvot ja asenteet. Onko kasvatus indoktrinaatiota? Pitäisikö jättää lapset kasvattamatta ettei vain tule aivopestyä?


      • sanat hukassa

        SElvittäisitkö vähän. Sivistyssanat hukassa.


    • ...se,miten pidät yhteyttä ja annat aikaasi kummilapselle ,on pääasia. Kummius on nykyään enää "klisee" ja harvat pitävät mitään yhteyttä. Minusta jos ei voi tapailla esim matkan takia,KIRJE esim syntymäpäivänä ja jouluna(tietysti jatkuva yhteydenpito on paras)on mainio tapa. Kun lapsi kasvaa,on ihana saada ekoja kirjeitä häneltä.
      Meitä oli neljä kummia kummilapsellani ja sylikummi ratkaistiin siten,että äiti piti itse lasta. Hieno päätös.

    • 4x kummi

      Kaikki kummit ovat samanarvoisia, sylikummi ei ole sen erikoisempi kuin muutkaan kasteessa nimetyt kummit. Myös kirkkoon kuulumattomat kelpaavat kummeiksi, jos kastettavalla lapsella on vähintään 2 muuta kristilliseen kirkkoon kuuluvaa kummia.

      Valitsimme itse lapsen sylikummiksi miehen juuri siksi, ettei ykkös-kakkoskummi ajattelua tulisi. Lapsellamme on 2 naiskummia ja 2 mieskummia, kaikki ystäväpiiristä ajatuksella valittuja (ja tarkoituksella ei pariskuntia). Näiltä ystäviltä pyysimme, että he seuraisivat lapsen kehitystä ja olisivat mukana tarvittaessa tukemassa lapsen kehitystä eri elämäntilanteissa.

      Virallisesti kummin tehtävä on kristillinen kasvatus, mutta meille tapakristityille ehkä se vähemmän tärkeä juttu. Kummin roolista kannattaa puhua yhdessä kummilapsen vanhempien kanssa, millaiset odotukset ja toiveet kummallakin on.

      Meillä perheessä on yhteydenpito kummeihin ja satunnaiset yhteiset hetket (esim käynti kummisedän työpaikalla) olleet kaikille, myös lapselle tärkeimpiä!

    • lapsipiení

      Näin lapsen kannalta katsottuna, mun oma sylikummini on ollut aika merkityksetön elämässäni, tätä oon yleensä nähnyt vaan kun hän on pikaisesti toimittanut lahjoja ym. eli ehkä kerran vuodessa, joskus harvemminkin.
      Kakkoskummini taas on mulle äärimmäisen tärkeä ja läheinen ihminen ja viihdyn paljon hänen seurassaan ja luonaan. Onko sillä loppujen lopuksi niin väliä, kuka on sylikummi ja kuka "vaan" kakkoskummi? Onko kummin ainoa tehtävä vain osallistua kastetilaisuuteen ja/tai pidellä lasta kastettessa?

    • bayback-time

      Tahtoo rahansa takaisin. Nyt kun heistä tulee sylikummeja niin heidän on "pakko" antaa lahjoja lapselle.

    • kummisetä.

      Mikä estää luomasta hyvää suhdetta kummilapseen? Ei se sitä katso kuka on "ykkönen" tai kakkonen... Herranjestas mikä ajatuksenjuoksu sinulla!

      • ?????+????

        mihin liittyi ?


    • kolmen kummi

      voisi olla, että vanhemmat valitsisvat myös eri-ikäisiä kummeja, joilla on erilaista elämän kokemusta. Kummilapsi on kummille erityisasemassa läpi elämän.

    • äiti99

      Kaikki kummit ovat tasavertaisia. EI ole mitään ykkös ja kakkoskummeja. Minun tytölläni on sylikummi ja pariskunta toisina kummeina. Kummitäti puhui itsestään kakkoskummina. Minua rupesi se ärsyttämään niin paljon. Menin ja kysyin meidän kastepapilta, mitä eroa on sylikummilla ja muilla kummeilla. Pappi sanoi kaikkien olevan tasavertaisia kummeja. TURHA OLLA PETTYNYT !!!

    • .............

      Ehkä he ajattelivat, että eivät viitsi sinua häiritä vauvan pitelyllä kun olet raskaana..?

      Varmasti olet heille tärkeä ja tulet olemaan tärkeä kun osallistut lapsen elämään.. :)

      Tsemppiä kummiuteen! Saat varmasti pidellä lasta kylliksi ristiäisten jälkeenkin, älä huoli.. :)

    • kymmenen kummi

      ...sylikummilla nähtiin olevan se merkitys,että sylikummin tuli osallistua lapsen kristilliseen kasvatukseen vanhempien tukena.Nykypäivänä tuo sylikummin tehtävän tarkoitus on unohtunut ja kaikki kummit ovat ihan yhtä tärkeitä.Jospa lapsen vanhemmat ajattelivat,että tämä yksinäinen ihminen voi pidellä vauvaa,ilman että teidän,pariskunnan,tarvitsee päättää kumpi lasta pitää?Jos kyseessä on niinkin hyvät ja läheiset ystävät,etkö voi suoraan kysyä mitä lapsen vanhemmilla oli mielessä?Iloitse kummiudesta,ja muista ettet unohda kummilasta ikinä,se on sen oikean kummin tehtävä,ei se että turhaan pohdit että oletteko arvokkaampia,tai arvottomampia kuin joku muu!Iloisia ristiäisiä ja muhkeaa loppuodotusta Sinulle!

      • ei voi olla totta?

        Jos joku jostakin kummiasiasta ottaa pulttia niin taitaapi olla yläkertavika. *olemme pettyneitä* --joo o.


      • skörä

        ...ja toivottavasti yhä nykyäänkin KAIKKIEN kummien tehtävänä on osallistua lapsen kristilliseen kasvatukseen! Kummi on suomeksi henkilö jonka tehtävänä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Meneekö se, kymmenen kummi, sinun mielestäsi sitten niin, että vain sylikummi on kummi ja muut kummit ovat vain synttäri- ja joululahja-automaatteja? Sylikummiudella ei ole minkään muun suhteen yhtään mitään väliä kuin sen, kuka sitä lasta siellä ristiäisissä pitelee, kuten jo äiti99 tuossa pari viestiä sitten sanoi!


    • kolmen lapsen kummi

      Ei tosiaankaa ole kakkkoskummeja... Olkaa tyytyväisiä ja iloisia että teidät on lasten vanhemmat haluneet kummiksi omalle rakkaalle lapselleen. Minä ainakin olisin enkä alkais miettimään olenko nyt kakkos vai ykköskummi.... Te voitte sen lapsen kasvaessa lapselle osoittaa tavoin ja teoin miten tärkeä te tulette olemaan kummilapsellenne.

      Kummius ei ole vain ristiäisissä olemista. vaan tukemista, lapsen rinnalla olemista ja lasta muistaessa hänen kasvaessaan. Näillä jäätte ainakin lapsen mieleen. Ei pienokainen välttämättä isompana muista sitä että kuka sattu olemaan hänen sylikumminsa. Pääasia että osaatte nauttia lapsesta ja pitää häneen yhteyttä kuin myös lapsen vanhempiin.

      Olkaa onnellisia että olette päässeet kummiksi! Minä ainakin olisin.... on mulla jo kolme kummilasta ja yksi omakin lapsi mutta aina olen iloinen jos joku pyytää lapsensa kummiksi se on minun mielestäni sellainen ystävyyden osoitus vanhemmilta ettei parempaa ole.

      • Sylikummi 100

        On olemassa henkisesti 1. ja 2. liiga

        Kummius on ennenkaikkea Kristillisistä arvoista huolehtimista, ei niinkään taloudellisista seikoista.

        Onnea valitsemallasi tiellä.


    • Näin meillä

      Esikoisella on 4 kummia. Sylikummi ei ole muitten yläpuolella, kaikki yhtä tärkeitä meille. Kuopuksella vain 2 kummia joista sylikummi ei kuulu enää meiän elämään koska erosi kuopuksen kummisedästä(mieheni veli) eikä ole pitäny yhteyttä sen jälkeen.

      Ja vaikka kuopuksen kummit ois yhdessä ei se silti olisi ollu kummisetää ylempänä.

    • missvihannes

      mutta kummipojan mielestä ehottomasti ykköstäti ;P ei sill äsylikummisuuella oo merkitystä, ainut millä on on se miten virkansa hoitaa :D

    • vanhanaikaista

      Olette arvoasteikossa toisena, ihan kuin arveletkin. Parempi jättäytyä pois koko kummiudesta, muuten kannat kaunaa ja katkeruutta aina kummiasiaa ajatellessa.

      Koko kummijuttu on muutenkin mennyt aikalailla kilpailuksi ja muutenkin kaikenlaista harmia on mennen tullen niin kummeilla kuin kummilapsillakin.

      • Minä vaan

        Lasta älä hylkää, sillä lasten kaltaisten on Taivasten Valtakunta.


    • Kumminkainen

      Et ole lahjojen ostaja,vaan "katastrofin" sattuessa velvollinen huolehtimaan,rakastamaan,kouluttamaan, elättämään ja tarjoamaan kummilapsellesi saman jonka omat lapsesi saavat.En usko että siinä on ongelmia koska hän tuntee ja tietää kumminsa rakkauden.Se että kummilapsesi ymmärtäessään maailman asioita tietää sen...että sinä olet se yksi niistä henkilöistä jotka luovat hänelle turvallisuuden tunnetta,se on tärkeintä..ei lahjat.Se että olet olemassa. (kakkoskummina)Jollei se lapselle vanhempana riitä niin olkoon,sä olet silti kummi kaikkine velvollisuuksineen.Ei mitään kilpajuoksua ja lahjontaa siitä kuka on paras kummi.
      Hätävara,ole sitten jos näin olet jo päättänyt,sun pitää päättää oman lapsesi kummit myös.
      Sulle rakkaita ihmisiä ja niistä sun täytyy valita hätävara.
      Onnea!

    • Kumminkainen

      Onnea!Suvi
      Onnea!Maiju
      Onnea!Mirka
      Soon Ari,no Jusalle kans vaikka oletkin vaimoni sylikummi...

    • 4 X kummi

      Se on aivan sama onko ykkönen, kakkonen vai kolmonen..Tuommoinen sylikummiksi haaveilu on materialistisen/tittelin kipeitten ihmisen vouhotusta. Todellinen kummi näyttää asiat sydämellään ja teoillaan, jälkipelissä kun kummien "velvoitteet" loppuvat rippikoulun jälkeen, silloin kummilapsi tietää sydämessään kuka se tärkein ja kannustavin kummi on ollut..Ei kummius ole kilpailu eikä titteli..Itselläni on neljä kummilasta ja viidennen kohdalla jo kieltäydyin, koska "resurssit" loppuvat..

      Meillä lapsi kävi ristiäisissä H-Hetkellä molempien kummien sylissä, joten meillä ei ollut edes varsinaista sylikummia..Toiseksi itse kerran kolmoskummina vein kummilapselle ristiäisiin KIRSIKKAPUUN ristiäislahjaksi, kun kehykset ja lusikat olivat jo ostettu muiden osalta, niin tänäkin päivänä (12 v. sitten) kun vierailen kummilapseni luona, kirsikkapuu vahvana ja kauniina tervehtii minua ja kummityttöni muistaa aina mainita kuinka paljon on tullut kirsikoita jne.. Luultavasti olet joku parikymppinen vouhottaja, joka ei ole vielä elämää nähnyt, on maailmassa muutakin kuin kummius ja lahjat..Sait minut kirjopituksellasi pahalle tuulelle..!!!

    • Jee, kummilapsia

      Ei kannata potea huonoa omaatuntoa siitä miltä tuntuu, tunteilleen ei voi mitään - varsinkaan raskaana ollessa! Kummiudessa on kuitenkin kyse lapsen tarpeista eikä aikuisten. Kummius ei ole kilpailu. Kakkoskummi voi olla "ykkönen" jos käyttäytyy niin. Millainen kummi haluat olla? Ole sellainen! Ole paljon yhteydessä kummilapseesi, tee juttuja uhdessä tai muista ainakin kortilla välillä. Tue lasta ja vanhempia. Hyvä jos voitte oikeasti tavata usein! Vanhemmilla on varmaan jokin syy valinnallen. Se ei välttämättä liity teihin - ehkä se on yritys muutta suhdetta siihen tulevaan sylikummiin? Voitte toki kysyä ihan suoraan, mutta ehkä vasta kastejuhlan jälkeen... Itsellä useita kummilapsia enkä muista kenen syli- / kakkoskummi olen, ei sillä ole väliä.

    • haavuka-ahon.ajatelijja

      kummiksi pääseminen on aina kunnia ja lasta ei voi kannatella kuin yksi siinä tilanteessa.
      valinta on ollut varmasti vaikea myös lapsen vanhemmille. Varakummeja ei ole.
      Kummin velvollisuus alkaa vasta siitä tilaisuudestä.
      Sinun arvosi kummina teet ihan itse auttamalla vaikeissa kysymyksissä läpi elämän
      parhaan kykysi mukaan.
      Toivottavasti lapsi rakastaa kaikkia kummejaan ja te häntä.
      Kummina olo ei ainakaan minulla ole ollut vain lahjojen ostamista vaan tapailu ja
      harrastaminen läpi elämän jota on kulunut jo noin 25 vuotta. Siis hän on 25v.

      minullakin on kummi, jopa kaksi. Toisen kanssa pidämme yhteyttä vaikka hän asuu
      300 kilometrin päässä, toisen tiedän ja näinkin pari kuukautta sitten mutta en vieläkään
      tuntisi jos hän kävelisi kadun toisella puolella vastaan.
      Ei kummin pidä olla parempi tai huonompi vaan kummi.
      Anna kummilapsesi olla ylpeä siitä että olet hänen kummi, mutta älä
      kilpaile siitä.

    • ....

      Kummilapsen kannalta ikävää, jos ajattelet noin. Itse en edes tiedä, olenko ollut ristiäisissäni äitini vai jomman kumman kummitädin sylissä, eikä tuosta tilaisuudesta ole edes yhtään valokuvaa. Silti kummitätini ovat minulle aivan samanarvoisia, vaikka toinen on sukua ja toinen ei.

      Omien lasteni kummeista esikoisen toinen kummi piti lasta tilaisuudessa sylissään ja toinen kummi taas piti hienon puheen. Kuopuksen kummeista ei kumpikaan tuntenut oloaan tarpeeksi varmaksi lapsen käsittelyssä, joten pidin lasta itse sylissäni. Tuskin se heikentää kummien asemaa.

      Lapset pitävät kummeja arvossa, ja haluavat, että kummit käyvät kylässä, ja kummeille on aina lähetetty lasten viimeisimmät päikky- ja kouluvalokuvat ja kuulumisia vaihdetaan usein. Nyt on molemmilla ikää jo niin paljon, että soittelevat omatoimisesti kummien kanssa ja lähettelevät sähköpostit jne.
      Vanhemman lapset kummit ehdottivat, että lapset menevät heidän luokseen viikonlopuksi helmikuussa, eli laitamme lapset junaan lauantaina, ja he "palauttavat" lapset sitten sunnuntaina junalla takaisin.

      Alkuvuosina kummin ja kummilapsen suhde etenee vanhempien tahdilla mutta kummikin voi olla aktiivinen. Näin kun lapset varttuvat on heillä itselläänkin sanansa sanottavana, ja meillä ainakin on tosi hyvät välit kummien kanssa, sekä meillä vanhemmilla että meidän lapsilla. Emme ole koskaan pitäneet kummeja lahja-automaatteina ja olemme opettaneet lapsillekin, että lahjoja ei aina tule, eikä tarvi tulla, tärkeämpi on tavata kummia, joko kutsua heidät kylään tai vierailla heidän luonaan (toisen lapsen kummit asuivat monta vuotta ulkomailla, kävimme sitten välillä heidän luonaan kyläilemässä koko perhe). Kaikki kummit olivat sinkkuja kun heidät kummeiksi pyydettiin, mutta heidän perheellistyttyään olemme nimenneet myös puolisot kummitädeiksi/-sediksi, eivätkä näytä pahastuneen.

    • kahdenäiti77

      Hei!
      (en ole koko ketjua lukenut, toivottavasti en vain toista muiden puheita :)
      Suotta pahoitit mielesi. Meillä on kaksi lasta, ja molemmilla neljä kummia. Esikoisellamme on sylikummi, toisella ei. Kuopuksemme kärsi koliikista 3kk, enkä itse halunnut "ahdistella" ketään tuoreista kummeista tunkemalla kirkuvaa (huusi vuorokaudet ympäri) vauvaa kesäkuumalla syliin ;) Pappikin meille sanoi aikanaanasiaa pohtiessamme, että SYLIkummiudesta on vain tullut tapa - se ei ole mikään kirkollinen juttu.
      Meille kaikki kummit ovat samanarvoisia, sekä lähellä että kaukana asuvat. Ikävä kyllä esikoisen yksi kummi on lähes kokonaan poistunut kuvioista erottuaa puolisostaan, ja kuopuksemme kummeista yhden kanssa yhteydenpito on vain meidän varassamme, hän ei käy tai soittele tms..
      Mielestäni koko sylikummius-ajatus on hieman turha. Kummeista kenestä vaan saattaa muodostua lapselle se kaikkein läheisin, lapsihan sen aikanaan "päättää.."
      Itsestäni olisi ihanaa, jos kummit touhuaisivat lasten kanssa, tulisivat käymään ja antaisivat aikaansa ja huomiotaan, olisivat lapselle turvallisena aikuisena ystävänä lähellä.. Lahjat yms ovat sivuseikka, merkkipäivien muistaminenkin voisi hyvinkin olla touhuamista yhdessä.

      Kenties tuttavanne eivät osanneet teistä pariskunnasta valita sitä yhtä sylikummia, joten valitsivat toisen jotteivät olisi teistä jommankumman mieltä pahoittaneet?
      Nauti pienestä uudesta kummilapsestasi, älä anna tuon pikkuseikan häiritä. Teistä voi tekojenne, intonne ja läsnäolonne myötä tulla lapselle paljon tärkeämpiä kuin tuo sylikummi,!

    • Jonzan

      Et siis luota tulevan kummisi vanhempien arvostelu/päättämiskykyyn? Jos et ole paras, niin hyväksy se...

      • zyjö

        vielä enempi pettynyt omaan veljeensä. minä asun samassa kaupungissa kuin he ja heidän ensimmäinen lapsensa. kuinka ollakkaan. en päässyt kummiksi.pikkusiskoni valittiin miesystävänsä kanssa. olin todella katkera ja pettynyt, mutta en tietenkään alkanut mitään puhumaan pettymyksestä.olen varma että se loisti naamaltani kun oli "pakko "mennä ristiäisiin. se oli todella vaikea ja kipeä paikka. sattuu vieläkin vaikka jo puoli vuotta aikaa.olin näet varma että minä olen se kummi ja jopa sylikummi. ei, soittoa ei kuulunut ja pikkusiskoni loisti onnesta kun hän oli päässyt siihen tehtävään. olen vieläkin kateellinen.en ymmärtänyt alkuunkaan.
        se oli vaan parempi kummiksi entä minä jota en todellakaan vieläkään ymmärrä. heän poika kyllä on niin ihana ja monesti vierailen heillä. en tajua , miten kehtasivat jättää minut ulkopuolelle. se oli kamala se häviö minkä jouduin kokemaan. en koskaan viitsi kysyä miksi minua ei valittu. en koskaan.kävin sairaalassakin katsomassa kun poika oli syntynyt samalla kun tuleva kummi oli 300 km päässä.en vain ymmärrä. olen pahimman yli päässyt mutta ... kalvaa edelleen.halusin niin kovasti. kaitpa he sitten kokevat olevansa enemmän samalla aaltopituudella keskenänsä....katkeran tempun mulle tekivät. en hankala päästä yli tästä tapahtumasta, kertakaikkiaan. jospa olen lapsellinen ja vastuuton ? jospa en oikein ymmärtänyt lapsen kasvatustarpeita. ehkä...


      • kklrr
        zyjö kirjoitti:

        vielä enempi pettynyt omaan veljeensä. minä asun samassa kaupungissa kuin he ja heidän ensimmäinen lapsensa. kuinka ollakkaan. en päässyt kummiksi.pikkusiskoni valittiin miesystävänsä kanssa. olin todella katkera ja pettynyt, mutta en tietenkään alkanut mitään puhumaan pettymyksestä.olen varma että se loisti naamaltani kun oli "pakko "mennä ristiäisiin. se oli todella vaikea ja kipeä paikka. sattuu vieläkin vaikka jo puoli vuotta aikaa.olin näet varma että minä olen se kummi ja jopa sylikummi. ei, soittoa ei kuulunut ja pikkusiskoni loisti onnesta kun hän oli päässyt siihen tehtävään. olen vieläkin kateellinen.en ymmärtänyt alkuunkaan.
        se oli vaan parempi kummiksi entä minä jota en todellakaan vieläkään ymmärrä. heän poika kyllä on niin ihana ja monesti vierailen heillä. en tajua , miten kehtasivat jättää minut ulkopuolelle. se oli kamala se häviö minkä jouduin kokemaan. en koskaan viitsi kysyä miksi minua ei valittu. en koskaan.kävin sairaalassakin katsomassa kun poika oli syntynyt samalla kun tuleva kummi oli 300 km päässä.en vain ymmärrä. olen pahimman yli päässyt mutta ... kalvaa edelleen.halusin niin kovasti. kaitpa he sitten kokevat olevansa enemmän samalla aaltopituudella keskenänsä....katkeran tempun mulle tekivät. en hankala päästä yli tästä tapahtumasta, kertakaikkiaan. jospa olen lapsellinen ja vastuuton ? jospa en oikein ymmärtänyt lapsen kasvatustarpeita. ehkä...

        Voi olla, että veljesi vaimoineen halusi sitoa pikkusiskosi lapseen lujemmin. Jos hän asuu kaukana niin silloin on varmaan vaikeata pitää yllä kontaktia lapseen, mutta kummina yhteyttä yritetään varmaan pitää enemmän.


      • lellu..
        zyjö kirjoitti:

        vielä enempi pettynyt omaan veljeensä. minä asun samassa kaupungissa kuin he ja heidän ensimmäinen lapsensa. kuinka ollakkaan. en päässyt kummiksi.pikkusiskoni valittiin miesystävänsä kanssa. olin todella katkera ja pettynyt, mutta en tietenkään alkanut mitään puhumaan pettymyksestä.olen varma että se loisti naamaltani kun oli "pakko "mennä ristiäisiin. se oli todella vaikea ja kipeä paikka. sattuu vieläkin vaikka jo puoli vuotta aikaa.olin näet varma että minä olen se kummi ja jopa sylikummi. ei, soittoa ei kuulunut ja pikkusiskoni loisti onnesta kun hän oli päässyt siihen tehtävään. olen vieläkin kateellinen.en ymmärtänyt alkuunkaan.
        se oli vaan parempi kummiksi entä minä jota en todellakaan vieläkään ymmärrä. heän poika kyllä on niin ihana ja monesti vierailen heillä. en tajua , miten kehtasivat jättää minut ulkopuolelle. se oli kamala se häviö minkä jouduin kokemaan. en koskaan viitsi kysyä miksi minua ei valittu. en koskaan.kävin sairaalassakin katsomassa kun poika oli syntynyt samalla kun tuleva kummi oli 300 km päässä.en vain ymmärrä. olen pahimman yli päässyt mutta ... kalvaa edelleen.halusin niin kovasti. kaitpa he sitten kokevat olevansa enemmän samalla aaltopituudella keskenänsä....katkeran tempun mulle tekivät. en hankala päästä yli tästä tapahtumasta, kertakaikkiaan. jospa olen lapsellinen ja vastuuton ? jospa en oikein ymmärtänyt lapsen kasvatustarpeita. ehkä...

        Jäin hämmästelemään kirjoitustasi. Olet katkera veljellesi ja kateellinen pikkusiskollesi, kun sinut ohittiin kummivalinnassa. Et voi olla loukkaantunut tuollaisesta asiasta. Kaikki vanhemmat tekevät päätökset omista lähtökohdistaan. Ehkä veljesi vaimo on ollut pikkosiskosi kannalla. Hänellä on miesystävä, josta on tullut kätevästi toinen kummi. Veljesi/siskosi voivat saada lisää lapsia. Ehkä silloin tulee sinun vuorosi. Jos nyt näytät loukkaantumisesi heille, he ohittavat sinut seuraavallakin kerralla. Tapaat kuitenkin vauvaa usein ilman lahjaveljoitteita. Nauti siitä.

        Olen yhden lapsen kummi. Kummiksi pääsin yllättäen kovin nuorena. Sittemmin aikuisena salaa olen myös toivonut pääseväni jonkun toisen sisarukseni lapsen kummiksi. Näin ei kuitenkaan käynyt. Missään tapauksessa en ole ollut katkera. Omassa suvussani herttainen pikku siskoni on useimmiten haluttu kummiksi. Itse valitsin lapselleni sellaiset kummit, joilla ei ollut sillä hetkellä muita kummilapsia.


    • Täti vaan ei kummi

      Ehkäpä kannattaisi harkita kirkosta eroamista ihan kokonaan, jos siihen kuuluminen tuottaa moisia ongelmia ja ahdistusta.

      Jos syntynyt lapis on teille rakas, niin mitä ihmeen virkaa tuollaisella tittelillä on?

    • --------------------

      Olet nainen ja kun sanot me tarkoitat sinä, en oikein usko et kukaan mies moisella asialla päätään vaivaisi!

    • 46+24

      Kummiksi valikoitui pummi!!!!!!!!!

    • Kummi&Isä

      Se on vaan tabu että sylikummi olisi hierarkiassa jotenkin tärkeempi. näin ei ole. Kaikki kummit ovat tasa-arvoisia. Jättäkää jo pois se sylikummi titteli. Tai kierrättäkää lapsta kaikkien sylissä. Kaikilla kummeilla sama vastuu. Kummista itsestä on kiinni kuinka paljon tulee sitten viettämään aikaa lapsen kanssa.

      • uskonnot tuhoisia

        Ei ole mikään tabu vaan ihan totta on, että sylikummi on se vanhemmille mieluisin kummi, jonka haluavat, ja ei sylikummi tulee pakosta, koska kirkko niin vaatii.

        Kaikille parasta, kun moinen uskontohömpötys, josta tulee vain harmia, lopetattisiin kokonaan. Annetaan lasten itse aikuisena päättää liittyykö tuohon uskonlahkoon vai ei, eikä pakkoliitetä ymmärtämättömiä lapsukaisia tuohon eripuraa ja sotia aiheuttavaan aatesuuntaan.


      • kummiton82
        uskonnot tuhoisia kirjoitti:

        Ei ole mikään tabu vaan ihan totta on, että sylikummi on se vanhemmille mieluisin kummi, jonka haluavat, ja ei sylikummi tulee pakosta, koska kirkko niin vaatii.

        Kaikille parasta, kun moinen uskontohömpötys, josta tulee vain harmia, lopetattisiin kokonaan. Annetaan lasten itse aikuisena päättää liittyykö tuohon uskonlahkoon vai ei, eikä pakkoliitetä ymmärtämättömiä lapsukaisia tuohon eripuraa ja sotia aiheuttavaan aatesuuntaan.

        Mun kummisetä lopetti yhteyden pidon kun kummitäti kuoli, taitaa olla about 20 vuotta kun viimeks nähtiin. Pyydettiin kyllä rippijuhliinkin ym. mutta eipä ehtinyt kun oli se kesäloma just menossa. No eipä muakaan enää kiinnosta yhteyden pito.


      • hienosti toimii
        uskonnot tuhoisia kirjoitti:

        Ei ole mikään tabu vaan ihan totta on, että sylikummi on se vanhemmille mieluisin kummi, jonka haluavat, ja ei sylikummi tulee pakosta, koska kirkko niin vaatii.

        Kaikille parasta, kun moinen uskontohömpötys, josta tulee vain harmia, lopetattisiin kokonaan. Annetaan lasten itse aikuisena päättää liittyykö tuohon uskonlahkoon vai ei, eikä pakkoliitetä ymmärtämättömiä lapsukaisia tuohon eripuraa ja sotia aiheuttavaan aatesuuntaan.

        Lapsilla on kummit ihan niin kuin kaikilla kastetuilla lapsillakin. Kummihenkilö on aivan erityinen aikuinen lapsen elämässä, enemmän kuin muut ympärillä olevat aikuiset. Meidän lasten kummeista ainoastaan yhdellä on omia lapsia, joten nämä kummit saavat välillä halutessaan katsella myös lasten maailmaa kummilastensa kanssa, hyvin on maistunut.
        Kukaan kummeista ei ole maininnut sanaa sylikummi, ja selvästi vierastivat pienen lapsen pitelyä nimenantojuhlissa, joten itse pitelin lapsiamme.

        Ehkä (näin jälkikäteen ajateltuna) valitsimme lapsille kummit sen vuoksi, että ihan väkisinkin tulee pidettyä heihin yhteyttä enemmän kuin muuten ehkä tulisi. Ja kyllä tuosta kummi ja kummilapsi -kuviosta on ollut vuosien varrella apua siinä hommassa. Yksi kummisetä kyseli aina että milloinkas tulee uusi valokuva, ja hänellä on kaikki kuvat kirjahyllyssä esillä, kuvia tilattiin aina niin monta että mummoille ja kummeille riitti varmasti. Yleensä kehystimme kuvat ja annoimme joululahjojen mukana, kun kuvat saatiin aina marras-joulukuun vaihteessa.


      • ykköskummi

        Kummit ovat keskenään yhtä hyviä, mutta ykköskummin tehtävä eri kuin kakkoskummilla.


      • Kummisetä 2
        kummiton82 kirjoitti:

        Mun kummisetä lopetti yhteyden pidon kun kummitäti kuoli, taitaa olla about 20 vuotta kun viimeks nähtiin. Pyydettiin kyllä rippijuhliinkin ym. mutta eipä ehtinyt kun oli se kesäloma just menossa. No eipä muakaan enää kiinnosta yhteyden pito.

        Ikävä kuulla, mutta elämä tuntuu joskus epäoikeudenmukaiselta.

        Tsemppiä


      • Ihmettelevä uros
        hienosti toimii kirjoitti:

        Lapsilla on kummit ihan niin kuin kaikilla kastetuilla lapsillakin. Kummihenkilö on aivan erityinen aikuinen lapsen elämässä, enemmän kuin muut ympärillä olevat aikuiset. Meidän lasten kummeista ainoastaan yhdellä on omia lapsia, joten nämä kummit saavat välillä halutessaan katsella myös lasten maailmaa kummilastensa kanssa, hyvin on maistunut.
        Kukaan kummeista ei ole maininnut sanaa sylikummi, ja selvästi vierastivat pienen lapsen pitelyä nimenantojuhlissa, joten itse pitelin lapsiamme.

        Ehkä (näin jälkikäteen ajateltuna) valitsimme lapsille kummit sen vuoksi, että ihan väkisinkin tulee pidettyä heihin yhteyttä enemmän kuin muuten ehkä tulisi. Ja kyllä tuosta kummi ja kummilapsi -kuviosta on ollut vuosien varrella apua siinä hommassa. Yksi kummisetä kyseli aina että milloinkas tulee uusi valokuva, ja hänellä on kaikki kuvat kirjahyllyssä esillä, kuvia tilattiin aina niin monta että mummoille ja kummeille riitti varmasti. Yleensä kehystimme kuvat ja annoimme joululahjojen mukana, kun kuvat saatiin aina marras-joulukuun vaihteessa.

        Ei ole maininnut, koska ei ole sylikummi ?


      • Jesse on pop
        uskonnot tuhoisia kirjoitti:

        Ei ole mikään tabu vaan ihan totta on, että sylikummi on se vanhemmille mieluisin kummi, jonka haluavat, ja ei sylikummi tulee pakosta, koska kirkko niin vaatii.

        Kaikille parasta, kun moinen uskontohömpötys, josta tulee vain harmia, lopetattisiin kokonaan. Annetaan lasten itse aikuisena päättää liittyykö tuohon uskonlahkoon vai ei, eikä pakkoliitetä ymmärtämättömiä lapsukaisia tuohon eripuraa ja sotia aiheuttavaan aatesuuntaan.

        Puhut uskontohömpötyksen lopettamisesta, siitäkö onkin kyse eikä kummeudesta. Kukaan ei pärjää ilman opettajaa (Jeesus). Sodat johtuvat ihmisistä.


      • uskonto on pahasta
        Jesse on pop kirjoitti:

        Puhut uskontohömpötyksen lopettamisesta, siitäkö onkin kyse eikä kummeudesta. Kukaan ei pärjää ilman opettajaa (Jeesus). Sodat johtuvat ihmisistä.

        Pärjään loistavasti ilman jeesus-juttuja ja niin moni muukin tuntemani ihminen ja maailmalla suurin osa! Vastaavasti tunnen monia jeesus-ihmisiä, jotka ovat elämäänsä kyllästyneitä, vaivaisia ja negatiivisia ja todella sairaita (mielenterveydelisestikin..).

        Sekä että, lopetetaan molemmat!


    • axertius

      Nykyvanhemmat eivät ajattele asiaa lapsensa kannalta vaan jonkin kumman kaveruuden perusteella. Kirkon pitäisi puuttua vakavalla kädellä asiaan nimittäin jos lapsen vanhemmat todella kuolevat tai ei muuten kykene lapsestaan huolehtimaan niin ei pysty nykyisistä kummeistakaan kuin murto-osa.

      • miiuu

        Voi kuule. Kummeilla ei ole mitään velvollisuuksia lasta kohtaan jos vanhemmille jotain sattuu. Eikä oikeuksia. Lasta ei todellakaan anneta kenellekään sillä perusteella, että sattuu olemaan kummi, siinä tilanteessa kummiudella ei ole mitään väliä.


    • kdowekowd

      "Suoraan sanottuna olemme erittäin pettyneitä, koska pidämme itseämme kakkosvalintana."
      Tuosta vähän hämmentyy.. Eli mikäs oli ongelma?

    • Outi371

      Minun lapsellani on kaksi kummia, ajattelin että se läheisempi pitäisi lasta sylissä, mutta koska hänellä oli selkä kipeä, päätimme jo etukäteen että joku muu pitelee lasta. Yhtään ei ole harmittanut se, että lapsi on ollut jonkun toisen kuin "ykkösystäväni" sylissä.

      Äidillä voi olla jokin erityinen syy pyytää toista ihmistä sylikummiksi, ehkä hän kokee että tämä toinen "tarvitsee" sitä. Sinä voit olla iloinen siitä, että koet jo nyt olevasi hyvä kummi, se on kaikkein tärkeintä.

      • yksi meidän puolesta

        Onko selkä jo parantunut ? Onnea kuitenkin.


    • Sylikummi itsekin

      Miksi juuri sylikumminaolo on niin tärkeää Sinulle

    • höynäytetty

      Mitä mieltä olette kun meille selvisi vasta kirkossa ettemme ole mieheni kanssa ainoat kummit vaan lapsella on 2 muutakin kummia !? Sielläkään vanhemmat eivät meille asiasta kertoneet vaan itse huomasimme että näin vaan on ! Olisi ollut kiva kyllä tietää!

      • -

        Tarina tosielamasta parin vuoden takaa: yksi parhaista ystavattaristani sai lapsen pari vuotta sitten. Olin tietysti erittain iloinen hanen puolestaan ja sanoin etta tulisin oikein mielellani kummiksi jos kelpaan, kutsuhan tulikin sitten. No, suunniteltiin ristiais-asiaa puolin ja toisin, asun etela-Euroopassa nykyaan joten paivamaaran suunnittelu oli tarkeampaa kuin ehka jos asuisin edelleen Suomessa. Paivamaara ilmoitettiin, varasin matkaliput, reissun aika tuli muutamaa kuukautta myohemmin.. Lensin Suomeen ja ristiaisia edeltavana paivana kuulin omalta AIDILTANI enka suinkaan uuden vauvan aidilta, etta ristiaiset olikin tietamattani siirretty seuraavaan viikkoon. En tietysti toitten takia pystynyt vaihtamaan paluulippua myohempaan paivaan eli ristiaisiin en sitten paassyt, vaikka olin lentanyt varta vasten niitten takia Suomeen.
        Kaiken kukkuraksi "ystavani" kysyi etta olisinko lahtenyt ristiaispaikalle toihin paivaksi, silla 'hommaa riittaa ennen juhlia'. Etta osaakin tuntea itsensa kaivatuksi - piiaksi kelpaan mutta ristiaisiin en.


      • kummius turhaa
        - kirjoitti:

        Tarina tosielamasta parin vuoden takaa: yksi parhaista ystavattaristani sai lapsen pari vuotta sitten. Olin tietysti erittain iloinen hanen puolestaan ja sanoin etta tulisin oikein mielellani kummiksi jos kelpaan, kutsuhan tulikin sitten. No, suunniteltiin ristiais-asiaa puolin ja toisin, asun etela-Euroopassa nykyaan joten paivamaaran suunnittelu oli tarkeampaa kuin ehka jos asuisin edelleen Suomessa. Paivamaara ilmoitettiin, varasin matkaliput, reissun aika tuli muutamaa kuukautta myohemmin.. Lensin Suomeen ja ristiaisia edeltavana paivana kuulin omalta AIDILTANI enka suinkaan uuden vauvan aidilta, etta ristiaiset olikin tietamattani siirretty seuraavaan viikkoon. En tietysti toitten takia pystynyt vaihtamaan paluulippua myohempaan paivaan eli ristiaisiin en sitten paassyt, vaikka olin lentanyt varta vasten niitten takia Suomeen.
        Kaiken kukkuraksi "ystavani" kysyi etta olisinko lahtenyt ristiaispaikalle toihin paivaksi, silla 'hommaa riittaa ennen juhlia'. Etta osaakin tuntea itsensa kaivatuksi - piiaksi kelpaan mutta ristiaisiin en.

        Ole vain onnellinen, ettei tarvinnut ryhtyä sen enempää pitämään yhteyttä moisiin tyyppeihin ja kummiuskin vain rassaa turhaan monen ihmisen mieliä ja välejä.


    • Suomi_poika

      Kuten useampi on jo kommentoinutkin, en miettisi tuota asiaa liikaa. Jos kuitenkin haluat pähkäillä asiaa, selityksiä tilanteelle voi olla monenlaisia. Voi olla jopa (jos tämä on sinulle tärkeää), että he ovat ensin "keksineet" kummeiksi sinut ja miehesi ja voi olla sattumaa, että tästä toisesta kummista on tullut ns. sylikummi. Ehkä ovat olleet hänen kanssa puheissa ja hän on sanonut "ihanko totta? Saanko pitää vauvaa sylissä?" tms. jolloin vastaus on ollut "ilman muuta". Jotain tällaista. Mahdollisuuksia on monenlaisia, miten "tilanne" on kehittynyt. Ja jos tuo henkilö on perheetön, he ovat saattaneet haluta ilahduttaa häntä jostakin syystä tässä asiassa. Itse saattaisin nimittäin toimia noin. Jos te olette koko ajan tekemisissä ja hän pyytäisi sinua sylikummiksi, tämä harvemmin tekemisissä oleva saattaisi tuntea itsensä varakummiksi, kun taas perhe on pitänyt teitä niin läheisinä, ettei "lisäjuttua" teidän kohdalla tarvita. Voi olla joku tällainen inhimillinen juttu.

      Olen itse lähemmäs kymmenen lapsen kummi. En muista koskaan miettineeni, että valituilla kummeilla olisi jotakin suosituimmuusjärjestystä. En siis edes tiedä, että olisin jollakin "sijaluvulla" 1. tai 2. kenenkään kummilapseni kohdalla. Kun on kummiksi kysytty, olen suostunut, enkä ole joka kerta edes kysynyt, joko teillä on muita kummeja.

      Oleellisinta joka tapauksessa on se, mikä rooli teillä käytännössä tulee olemaan lapsen elämässä. Kastetilaisuus on vain ohikiitävä hetki siihen verrattuna, enkä pohtisi sitä liikaa. Oikein mukavia ristiäisiä ja onnittelut kummeillekin!

    • jooopajoo!

      Enpäs tämmöistä tiennyt. Itse olen veljeni lapsen kummi, mutta en sylikummi. Sylikummi oli lapsen äidin puolelta. En itse kokenut olevani jotenkin kakkoskummi. Olin vain otettu siitä että he luottavat minuun ja pyysivät minua kummiksi. Se on suuri kunnia, oli sylikummi tai ei. Ja olen erittäin onnellinen tuosta ja vietänkin paljon aikaa kummityttöni kanssa!

    • naperon äiti

      Olen viiden lapsen kummi enkä ole koskaan kuullutkaan mistään ykkös tai kakkoskummeista, mitä ihmettä höpisette. Sylikummi-käsitteen olen kyllä kuullut, mutta eihän se sylissä pitäminen kasteen aikana tee kenestäkään kummista sen tärkeämpää. Olen pitänyt kastetoimituksen aikana kahta lasta sylissä enkä koe että olisin sen vuoksi mitenkään kummemmassa asemassa kuin muutkaan lapsen kummit. Mielestäni on ihan hoopoa ajatella toisin. Jokainen saa olla sellainen kummi kuin haluaa.

      Seurakunnan sivuilta tai soittamalla kirkkoherran virastoon asian voi vielä varmistaa. Itse pidin omaa lastani sylissäni kasteen aikana ja sanoin kummeille, että lahjominen ei sitten olisi tärkeää emmekä odota keneltäkään kummeilta lahjoja. Hengelliset arvot ja ystävyys, läsnäolo sekä henkisen tuen antaminen, esim. kuunteleminen ja kannustus jossain elämänvaiheessa ovat materiaa arvokkaampia asioita ja jokainen voi osallistua lapsen elämään omalla tavallaan ja resursseillaan.

    • irim-

      teillä ilmeisesti sama tilanne tulossa niin näytä mallia ja tee valinta niin että kaikki tuntee olevansa samanvertaisia.. toisinsanoen voi voi, aina on se kakkonen ja ykkönen.. koita kestää kateudessasi.

    • ........

      Mielestäni ei ole olemassakaan ykkös- ja kakkoskummeja, vaan kaikki ovat saman arvoisia. Itse valitsimme lapsemme kummeiksi meille läheisimmät henkilöt, joiden myös uskoimme olevan kiinnostuneita lapsemme kasvusta, kehityksestä ja elämästä aidosti. Päätimme kuitenkin, että minä äitinä pidin lasta sylissäni ristiäisissä ja tätä tulevaa lasta pitää ristiäisissä sylissä isänsä, joten lapsella ei ole lainkaan sylikummia eikä kummit ala miettiä mtn arvoasteikkoa, kun sellaista ei meillä oikeasti ole.

      Olkaa tyytyväisiä siihen, että edes saatte olla kummeja! Eiköhän lapselle kaikkein läheisin kummi ole kuitenkin hän, joka on eniten tekemisissä ja kiinnostunut mukana elämässään, riippumatta siitä, kenen sylissä on ollut sen muutaman minuutin ajan, kun on saanut nimen.

      • turha riita

        Meillä sylikummi "valittiin" näin: juttelin toisen kummiksi lupautuneen kanssa, että koska vauvamme alkaa olla aika painava, lapsen isä pitää vauvaa tilaisuuden ajan. Kummiksi lupautunut totesi, että hänkin jaksaisi pitää, koska on tottunut kantamaan omaa 10 kk ikäistä lastaan päivät pitkät. Joten näin hänestä tuli sylikummi! Mitän sen kummempaa dramatiikkaa tai kummien asettamista tärkeysjärjestykseen ei tapahtunut. Mielestäni asiaa on turha suurennella; varmasti kaikki kummeiksi pyydetyt ovat tärkeitä ihmisiä koko perheelle. Mutta jos sen vuoksi, ettei ole sylikummi, jää itse tarkoituksella taka-alalle, tulee varmasti tulevaisuudessa olemaan lapselle "se toinen kummi". Meillä lapset muistavat parhaiten ne kummit, jotka soittavat merkkipäiväinä ja kyselevät lapselta kuulumisia tavatessa, eikä niitä, joilta tulee hienoja lahjoja.


    • lopettaa

      Vaikka sillä ei todellakaan ole mitään merkitystä, mutta haluan sanoa, että en ole kuin ensimmäisen ja tämän kirjoituksen takana.

      Kaikki muu sanaharkka on muiden kirjoittamia!!!

      On kuitenkin "kiva" nähdä, että muutkin miettivät asiaa samalta kantilta kuin minä. Toisaalta tiedän, että vaikka olemmekin "kakkosia", tulemme varmasti olemaan "ne kummit", jotka kastettava neiti tulee muistamaan :) Tälläkin asialla on taas kaksi puolta...

    • 2*kummi

      Tiedän ja tunnistan olotilasi. Mutta konfliktitilanteissa, tunteet sekoittaa aina järjen!
      Nauti joka hetkestä lapsen kanssa, kumi olet ja sillä sipuli. Käyttäydyt just niinko sinä katsot oikeaksi. Mutta jätä katkeruus ja kateus . Hautaa ne maakuoppaan tai polta ne paperinpalassa, kirjotettuna, nuotiossa. Tee mitä vain , mutta älä missään nimessä ikinä elämäsi aikana katkeroidu tai ole kateellinen kellekkään. Nekatiivisessa mielessä. Sellainen positiivinen pikkukateus on aina paikallaan. Ja silloin pyrkii ikäänkuin parantamaan omia asioitaankin--haluaa samanlaisen jne.
      Entä mitä mieltä olet kun minä olisin halunnut kieltäytyä kummiudesta, mutta en kehdannut......

    • *-**-

      mutta etkö ole ottanut selvää, millä perusteella kummit saavat täyttää tehtävää??? Minulla elää vanhin lapseton sisareni ulkomailla, kun kysyin kummiksi häntä, en saanut häntä poissaolevana ev.lut.kirkon jäsenenä lapselleni kummiksi vaan miehen puolelta pikkuserkku oli hyväksyttävä ekakummi, kun oli kirkon jäsen. Myös aiemmin avoliitossa oleva ei saanut olla ykköskummi.

      • miiuu

        Miksi ei poissaolevaa hyväksytty kummiksi? Kysyitkö jostain vai päättelitkö itse? Mikä ekakummi? Mikä ykköskummi? Ja miksi avoliitossa oleva ei saa olla "ykköskummi"?

        Poissaolo ja avoliitto eivät ole esteitä kummiudelle ja ihan oikeasti, kirkko ei tunne sanaa "ykköskummi". Kaikki kummit ovat saman arvoisia, siitä huolimatta missä järjestyksessä nimet kastetodistuksessa ovat tai kuka lasta pitää sylissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      175
      7037
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      41
      4129
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2085
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1619
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1578
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe