Mielenkiintoinen ongelma

Oletetaan avaruusalus joka liikkuu 0,5 valonnopeudella. Aluksessa on lineaarikiihdytin ja ammumme sillä aluksen tulosuuntaan jonkin raskaan atomin 0,5 valonnopeudella.

Kysymys: keveneekö atomi kiihdytyksessä vai muuttuko se raskaammaksi?

2

196

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satunnainen kävijä

No, (lepo)massahan ei muutu miksikään. Luulen että tarkoitat jotain sen tyyppistä, että nopeasti liikuvan kappaleen kiihdyttäminen on "vaikeampaa". Se taas riippuu siitä mistä koordinaatistosta tarkastellaan, ei sen esineen ominaisuudet kuitenkaan muutu.

Jos ajatellaan että vaikkapa 90 % valon nopeudesta kulkevalla aluksella kiihdytetään hiukkasta menosuuntaa kohti, niin millään energioilla sitä ei saada kiihdytettyä yli valon nopeude, joten nopeuden muutos on alle 10% valon nopeudesta. Ja tämä siis tästä "ulkopuolisesta koordinaatistosta" tarkasteltuna.

Mutta itse aluksen koordinaatistosta tarkasteltuna ei ole mitään vaikeuksia kiihdyttää hiukkasta vaikkapa 90 % valon nopeuteen. Nopeusero riippuu siis koordinaatistosta ja samaten se kuinka "vaikea" sitä on kiihdyttää.

Tuossa kysymässäsi tapauksessakin se hiukkasen kiidyttämisen "vaikeus" riippuu siis mistä koordinaatistosta tarkastellaan, eli kuinka nopeasti hiukkanen liikkuu siinä koordinaatistossa. Hiukkanen ei mitenkään yleispätevästi mistä koordinaatistosta vain kevene tai tule raskaamaksi.

Joskus hieman yksinkertaistaen sanotaan että kappaleen "massa" muuttuu kiihdyttäessä ja siksi sitä on vaikeampi kiihdyttää lähemmäs valon nopeutta tultaessa. Silloin kyseessä on ns. liikemassa, joka riippuu siitä mistä koordinaatistosta kappaletta tarkastellaan juuri siinä mielessä kuin tuossa ylempänä kuvailin. kappaleen ominaisuudet ei sinänsä muutu, vaan kyse on siitä millä tavalla havaitsija näkee kappaleen kulkemat matkat ja siihen kuluneen aja kustakin koordinaatistosta. Eli vastaus kysymykseesi riippuu siitä mistä koordinaatistosta asiaa tarkastelet, jos haluat tuota liikemassan käsitettä käyttää.

En tiedä selvensikö.

• Ihan liian hyvä vastaus. Oletin että joku olisi mennyt kunnolla metsään ja sitten toinen yhtä metsässä oleva olisi alkanut väittää sille vastaan.

Noh, täytyy laittaa jotain hankalampaa seuraavaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      337
      703
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      109
      648
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      646
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56