Oikea ongelma

Loppuuko maailmankaikkeuden aika lopulta ja jos niin miten?

Tämä kysymys on minulla oikeasti kesken.

35

447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku asia

      maailmassa on varma, niin se että
      sitä ei tiedä kukaan.

      • Että saatan tietää.
        Teoriani ei ole kelvoton.


    • Skomy

      Eli loppuko aika? Kellon viisarit pyörivät ympäri joten miten aika voisi loppua ?

    • T800

      Teknologisen singulariteetin jälkee AI rakentaa auringon ympärille nk. dyson-kehän. Silloin viimeistään tämä luonnonreservaatti hyytyy.

    • se aika lopu...

      samalla, kun materia lakkaa olemasta (protonit hajoavat)!?!

      • Häviämisellä ei ole yhteyttä ajan loppumiseen.

        Mutta samoin kuin ajalla tavallaan on alku, niin sillä on myös loppu.
        Toisaalta sillä ei tavallaan ole alkua tai loppua lainkaan.

        Vähän sama kuin kysyisi missä avaruus tilana alkaa tai loppuu.
        Silti avaruus ei tilanakaan todellisuudessa ole ääretön.


      • ei ole...
        buddy-love kirjoitti:

        Häviämisellä ei ole yhteyttä ajan loppumiseen.

        Mutta samoin kuin ajalla tavallaan on alku, niin sillä on myös loppu.
        Toisaalta sillä ei tavallaan ole alkua tai loppua lainkaan.

        Vähän sama kuin kysyisi missä avaruus tilana alkaa tai loppuu.
        Silti avaruus ei tilanakaan todellisuudessa ole ääretön.

        olemassa mitään (ainetta/materiaa), niin millä sitä ajankulumista mitataan (tai mihin sitä verrataan)?

        Oletetaan esimerkiksi, että on ollut ja tulee olemaan useita alkuräjähdyksiä (joiden välissä materia muuttuu energiaksi, muuttuakseen myöhemmin takaisin materiaksi), niin eihän niiden välistä aikaa pystytä mittaamaan millään... joten onko silloin ollut olemassa mittaamatonta aikaa???

        Ehkä aika on aina ollut ja tulee aina olemaan olemassa (riippumatta siitä, että pystytäänkö sitä millään mittaamaan vai ei)? Mielestäni aika ei ole kuitenkaan voinut alkaa alkuräjähdyksestä, sillä muutenhan koko räjähdys olisi jäänyt tapahtumatta (eihän pysähtyneessä tilassa voi mitään tapahtua).

        En tiedä, onko tuossa tekstissäni mitään päätä taikka häntää... pitäis mennä nukkumaan, ku väsyttää niin maan penteleesti...


      • oikeastaan !
        ei ole... kirjoitti:

        olemassa mitään (ainetta/materiaa), niin millä sitä ajankulumista mitataan (tai mihin sitä verrataan)?

        Oletetaan esimerkiksi, että on ollut ja tulee olemaan useita alkuräjähdyksiä (joiden välissä materia muuttuu energiaksi, muuttuakseen myöhemmin takaisin materiaksi), niin eihän niiden välistä aikaa pystytä mittaamaan millään... joten onko silloin ollut olemassa mittaamatonta aikaa???

        Ehkä aika on aina ollut ja tulee aina olemaan olemassa (riippumatta siitä, että pystytäänkö sitä millään mittaamaan vai ei)? Mielestäni aika ei ole kuitenkaan voinut alkaa alkuräjähdyksestä, sillä muutenhan koko räjähdys olisi jäänyt tapahtumatta (eihän pysähtyneessä tilassa voi mitään tapahtua).

        En tiedä, onko tuossa tekstissäni mitään päätä taikka häntää... pitäis mennä nukkumaan, ku väsyttää niin maan penteleesti...

        >

        Tosin nämä ovat asioita, joita välttämättä ihamismieli ei pysty hallitsemaan. Alkuräjähdyksen tilanne on varmasti ollut epäjatkuvuuskohta (myös siis aika-avaruudessa), joten emme tiedä, onko aika sinänsä syntynyt (ensimmäistä kertaa) silloin. Oma intuitio tietenkin sanoo, että aika on kaikki; kaikki tapahtuu kronologiassa syy-seuraus, syy-seuraus. Kuitenkin tämä ajattelutapa on tämän nykytilanteen luoma (voisiko sanoa illuusio), jossa ei ole koskaan muunlaista ajattelutapaa tarvittu. Alkuräjähdyksen tapauksessa sitä ehkä tarvittaisiin. Pitäisi osata heittää kaikki tällaiset varsin luonnollisilta kuulostavat ajattelun rajoitteet vek ja sitten miettiä, mitä jäi jäljelle.

        Niin tosiaan, aika käsittämänämme ilmiönä on syntynyt alkuräjähdyksessä. Sillä on siis alku. Miksei sillä voisi siis olla myös loppu. Tosin mikään laki ei sano, että sillä pitäisi olla loppu. Emme siis oikeasti tiedä sitäkään.


    • yksinkertaista

      Uskon henkilökohtaisesti että maailmankaikkeuden aika on loppunut jo koska menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus tapahtuvat kokoajan yhtäaikaa. Mutta nämä kolme vaikuttavat jatkuvasti toisiinsa muuttaen toisiaan ja todellisuutta jota kutsumme maailmankaikkeudeksi ja tämä jatkuva muuttuminen antaa ajalle energiaa jatkua loputtomasti. Siinä minun teoriani

      • Oikeaa, mutta eivät vaikuta toisiinsa vaan ovat yksi ja sama kokonainen aika-akseli.


    • heterologi

      Mayat, joiden tärkeimpiä saavutuksia ovat hieroglyfit ja matemaattiset taidot:He keksivät nollan ennen eurooppalaisia.Tähtitieteilijöinä he tekivät uskomattomia havaintoja paljaalla silmällä.Mayat löysivät mm.Venuksen. 13.8.3113 ennen ajanlaskuamme alkanut 5125 vuoden sykli päättyy 21.12.2012 eli silloin tulee maailmanloppu,mayat päättelivät.
      Mitäs siitä sanotte.Eipä ole paljon aikaa jäljellä.

      • tuonne,

        Hihhuloimaan siitä kalenterista, kirjoita hakuun; vaikkapa mayojen
        Yhteensä 732 osumaa


      • meneeee
        tuonne, kirjoitti:

        Hihhuloimaan siitä kalenterista, kirjoita hakuun; vaikkapa mayojen
        Yhteensä 732 osumaa

        Tuntuu muuttuvan tämä keskustelu,
        Jos kerta ennen alkuräjähdystä (BigBang) ei ollut mitään, niin tietysti voi tulla loppuräjähdys, jonka jälkeen ei ole mitään.
        Simppeliä,...


    • Aikaa On

      Kello voi pysähtyä ja koneisto hajota, mutta aikaa se ei pysäytä, koska aika on pelkkä määritelmä. Mullakin vähän väliä jostain kellosta paristo loppuu, mutta määritelmä etenee silti ikuisesti.

    • Etene tässä ketjussa.

      Listaanpa siis mihin olen tähän mennessä päätymässä.

      Koska aika- ja tilaulottuvuudet ovat toistensa kaltaisia, niin minusta näyttää siltä että kun tarkastellaan koko systeemiä yhtä ulottuvuutta korkeammalta (voi olla tässä tapauksessa vain ajattelua helpottava teoreettinen ulottuvuus), niin kaikki tilaulottuvuudet ja aika muodostavat samaa pistettä sivuavan laajenevan pallomaisen kappaleen. Kaikki ulottuvuudet ovat siis kuin pistemäisestä lähteestä pullistuva saippuakupla. Tässä tietysti on se useimpien ajattelua haittaava asia että myös aika-akseli on jo kokonaisena olemassa.

      Nyt sitten kun näemme ajalle selvän alkupisteen, niin sillä täytyy myös olla se piste josta tuo kohtaa alkupisteen toiselta puolelta.

      Nykyhetki puolestaan on todennäköisyysaalto, joka kulkee aika-akselilla. Epäpistemäistä nykyhetkeä tukevat ne ilmiöt joissa esim. fotoni näyttää tietävän jo lähtöhetkellä mihin se joutuu kokeen myöhemmässä osassa. Lisäksi minusta arviot ajan rakeisuudesta sopivat paremmin tuohon todennäköisyysaaltoon.

      Lisäksi jos tuo edellinen on todellinen tilanne, niin mikään ei estä sitä että aika-akselilla on lukuisia "samaan aikaan" liikkuvia todennäköisyysaaltoja ja jokaisessa niissä näyttää ihan samalta kuin tässä todennäköisyysaallossa jossa nyt olemme. Tavallaan siis sama tilanne kuin samaa videonauhaa katsottaisiin useilla peräkkäisillä nauhureilla. Myöskään ei ole estettä todennäköisyysaallon kulkemiselle takaperoiseen suuntaan.

      Varsinainen alkuräjähdyksen takainen on luonnollisesti olematonta, sillä koko systeemi on pallomainen pinta, eikä sen ulkopuolella ole mitään muuta. Ja edelleen koko systeemin mahdollistaa imaginäärinen aika, joka on 90 asteen kulmassa tähän omaan aikaamme. (mutta se on siis todellinen aika-akseli kuitenkin).

      Tuleeko tästä kenellekään mitään mieleen. Kumotkaa ihmeessä jos on ajatuksia.

      • trigonometrinen1

        Oletko varma tuosta 90 asteesta jos vaikka se onki 180???


      • trigonometrinen1 kirjoitti:

        Oletko varma tuosta 90 asteesta jos vaikka se onki 180???

        Sillä 180 on käytännössä sama, mutta vain toiseen suuntaan.


      • suplementti1
        buddy-love kirjoitti:

        Sillä 180 on käytännössä sama, mutta vain toiseen suuntaan.

        90 = 180, Miten niin


      • itsellesi
        suplementti1 kirjoitti:

        90 = 180, Miten niin

        ekaks mitä eroa on vaikka imaginäärisen vektorin reaaliosalla ja imaginääriosalla...


      • Tirak
        itsellesi kirjoitti:

        ekaks mitä eroa on vaikka imaginäärisen vektorin reaaliosalla ja imaginääriosalla...

        varmaan kompleksitason vektoria, jonka imaginääri- ja reaalikompponentit ymmärtääkseni ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan.


      • analyysi++i
        Tirak kirjoitti:

        varmaan kompleksitason vektoria, jonka imaginääri- ja reaalikompponentit ymmärtääkseni ovat kohtisuorassa toisiaan vastaan.

        Vaan resultantti, mites se kääntyy???


      • aika on rahaa

        Sulla on liikaa joutilasta aikaa.

        Jos sä oisit pihalla sulla ois tulevaisuus.


      • perestroika ei etene
        aika on rahaa kirjoitti:

        Sulla on liikaa joutilasta aikaa.

        Jos sä oisit pihalla sulla ois tulevaisuus.

        Sillä on pakko olla mielettömästi joutilasta aikaa jos se rupee murehtimaan sellasta että loppuko aika joskus koko maailmasta.


      • ...
        perestroika ei etene kirjoitti:

        Sillä on pakko olla mielettömästi joutilasta aikaa jos se rupee murehtimaan sellasta että loppuko aika joskus koko maailmasta.

        pihalla


    • martta0

      Ensinnäkin milloin maailmakaikkeuden aika alkoi? Jos kuvitellaan ajan alkaneen alkuräjähdyksestä eli ns. "Big Bang", niin siitä on kulunut meikäläisten (ihmiset maapallolla) ajanlaskun mukaan noin 13,7 miljardia vuotta. Tarkempaa tietoa ei löydy juuri mistään eli tarkoitan sitä, että 13,7 miljardia vuotta 0,01 % tarkkuudellakin tarkoittaa epämääräisyyttä suuruusluokaltaan 1,37 miljoonaa vuotta. Mitä vuotta? Koko ajanlaskuhan on ihmisen keksimä. jatkan myöhemmin...

    • muistan...

      lukeneeni, että aika loppuu mustaan aukkoon.

      • Vaan niin, että se hidastuu meihin nähden lähes äärettömän hitaaksi, koska musta aukko on massaltaan niin suuri.


    • teekkari...

      ajan kuluminen ei periaatteessa ole mikään universaali laki vaan ajan kuluminen on massan hidastuvuuden aiheuttama ilmiö, kuten lämpötila tai liikemäärä.

      • teekkari...

        tarkoitin sanoa, että aika on materiaalin perusominaisuus, vähän niinkuin lämpötila ja liikemäärä. Eri materiaaleilla "aika kuluu eri nopeutta" - toisaalta lapset kokevat ajan kulumisen aikuisia hitaampana (jos heittäisin että aikuisen mielikuva ajan nopeudesta on 200% siitä mitä lapsen, varmaan aika läheltä liippaa).

        Massan hidastuvuus ja ajan kuluminen ovat periaatteessa sama ilmiö. Harmillisesti poistin n. muutama päivä sitten välipohdintoja eräästä dokumentista, niihin muistaakseni olin paljon syvällisemmin käsitellyt sitä mistä aika ja hidastuvuus johtuu...ei tosiaan tule yhtään mieleen mitä syvällisempää...kenties sivusi jotenkin Lorenzin kaavoja...


      • teekkari... kirjoitti:

        tarkoitin sanoa, että aika on materiaalin perusominaisuus, vähän niinkuin lämpötila ja liikemäärä. Eri materiaaleilla "aika kuluu eri nopeutta" - toisaalta lapset kokevat ajan kulumisen aikuisia hitaampana (jos heittäisin että aikuisen mielikuva ajan nopeudesta on 200% siitä mitä lapsen, varmaan aika läheltä liippaa).

        Massan hidastuvuus ja ajan kuluminen ovat periaatteessa sama ilmiö. Harmillisesti poistin n. muutama päivä sitten välipohdintoja eräästä dokumentista, niihin muistaakseni olin paljon syvällisemmin käsitellyt sitä mistä aika ja hidastuvuus johtuu...ei tosiaan tule yhtään mieleen mitä syvällisempää...kenties sivusi jotenkin Lorenzin kaavoja...

        Ei tässä sinänsä ole mitään tekemistä, vaikka se vaikuttaakin paikallisen ajan kulumiseen.
        Koko systeemi siis kyseessä.


    • 7780#*

      koskaan.

      Aikana 500 milj.vuotta ennen ajan alkua oli tilanne X. Eli aina voidaan esittää määritelmä, joka on ennen tai jälkeen jotain. AIka EI SIIS LOPU! se on määritelmä. Se johtuu siitä, että numerotkaan eivät koskaan lopu. Aina voidaan (laittaa maailman suurin luku) 1.

      Voidaan siis kysyä: mitä on silloin, kun ajan loppumisesta on kulunut 1 miljoona vuotta? Entä kun siitä on edelleen kulunut 1 viikko? IDIOOTIT!

      • Osaa tarkastella ulottuvuuksia oikein.

        Kysymys: Mitä on ympyrän alkupisteen toisella puolella?
        Siis ihan tavallisen ympyrän.
        Mistä se alkaa.
        Ja mihin päättyy.
        Nyt sitten katsot onko olemassa sellaista ympyrän osaa, joka ei sijaitse jo tuolla olemassa olevalla ympyrällä.
        Tästä on kysymys.


      • aika-fyysikko
        buddy-love kirjoitti:

        Osaa tarkastella ulottuvuuksia oikein.

        Kysymys: Mitä on ympyrän alkupisteen toisella puolella?
        Siis ihan tavallisen ympyrän.
        Mistä se alkaa.
        Ja mihin päättyy.
        Nyt sitten katsot onko olemassa sellaista ympyrän osaa, joka ei sijaitse jo tuolla olemassa olevalla ympyrällä.
        Tästä on kysymys.

        Jos ympyrä onkin metrinen neliö imaginäärisessä ajassa.

        Jos tämän metrisen yksikkö neliön koko on ajan kvantti on aika kvantittunut. Tällöin aika ei ole jatkumo vaan kvanttien vektorisumma metrisessä aika-avaruudessa.

        Meidän käsittämä maailma ei kuitenkaan ole kaksiulotteinen. Me ymmärrämme maailman kolmiulotteisena avaruutena jossa mukana on aika neljäntenä ulottuvuutena. Tilanne ei kuitenkaan ole tämä, vaan asia on oikeastaan yksinkertaisempi.

        Maailma on metrinen imaginäärinen kaksiulotteinen aika. Tämä aika jakautunut nollatilasta erilleen tilapäisesti. Pyrkimyksenä on palata jälleen nollatilaan ja täydelliseen kaksiulotteisuuteen. Jakautuminen l. "bigbang" on transformaatio kaksiulotteisesta avaruudesta kolmiulotteiseen. Transformaation seurauksena ovat syntyneet: massa, pituus, "yksisuuntainen"-aika, sähkövaraus ja magnetismi kaikki on metrisen ajan kuvaa kolmiulotteisessa "aika"-avaruudessa.

        Miksi emme havaitse ajan "kulumista" negatiiviseen suuntaan? Ajattomassa tilassa kaikki oli kasautuneena metriseen pisteeseen metrisessä imaginäärisessä kaksiulotteisessa avaruudessa. Tässä neliössä ei ole aikaa koska aika on kvantittunut ja tämän neliön kokoinen. Tilapäinen häiriö sai aikaan poikkeaman tämän neliön kohdalla siten, että aikakvantti (sanon sitä "temptoniksi") irtosi kolmanteen ulottuvuuteen l. transformoitui. Kolmiulotteinen avaruus ei ole metrinen, joten temptonin reuna ei voinut enää olla neliö vaan se kutistui pisteeksi. Neliön pinta muuttui pallon pinnaksi, reunan pisteeksi kutistumisen seurauksena. Irronnut temptoni pakotti ajan alkamaan ja muutos hajoitti temptonin kahteen osaan materiaan ja antimateriaan. Muodostuneen materian sisään jäänyt osa sisältää lähtöpisteen sillä onhan se edelleen aikavantin sisällä ja tulevaisuus on ulkopuolella. Tämä on syy miksi negatiivista aikaa ei voi havaita. Mennyt aika piilee materian sisäpuolella. Tunneloitumis ilmiössä on kyse juuri hiukkasen oikaisusta toisen hiukkasen sisäpuolen kautta eli matka nopeutuu kun hiukkanen voi kulkea negatiivisen ajan suunnassa hetken.

        Jos ymmärsit tämän, niin ymmärrät samalla, ettei aikamatkustus ole teoreettisestikkaan mahdollista kuin hiukkasille.

        Hiukkasten pinnan aikakvanttisuudesta johtuen kaikki pisteet pallomaisen hiukkasen pinnalla ovat samanarvoisia l. epätarkkuus periaate toimii. Eli et voi sanoa mistä kohtaa pallon pinnalla ympärikierros alkaa tosin kierros päättyy täsmälleen samaan kohtaan, mutta minne?


    • kristitty t

      Saattaa kääntyä kylläkin kulkemaan takaperin! Jossakin oli juttu, että aika kääntyi kulkemaan takaperin jo v. 1996. Ja jotain havaintojakin on ollut, jossa samantapaiset asiat tulevat vastaan, jotka oli ennen tuota.

      • se...

        Raamattu takaisin oikein päin, niin tuo ongelma poistuu!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe