Pescovegetaristit!

tunnontuskainen

Aloin vähentää lihansyöntiäni ensin pääasiallisesti terveydellisistä syistä jättämällä punaisen lihan pois. Kasvispainotteinen ruokavalio tuntui sopivan minulle, ja tämän jälkeen kasvissyönti alkoi tuntua luonnolliselta ja ympäristöystävälliseltä vaihtoehdolta. Olen tällä hetkellä pescovegetaristi eli syön kasvisten lisäksi kalaa.

Törmään jatkuvasti kiperiin kysymyksiin liittyen ruokavalioon. Miksi syön kalaa kun muu liha ei kelpaa, onko kalan syönti muka eettisempää. Syön kalaa vain ja ainoastaan itsekkäistä syistä. Tästä syystä harkitsen jättäväni myös kalan, mutta käytännön seikat tuntuvat tulevan vastaan kun esim. ulkona syöminen on jo nyt melko vaikeaa (olen myös maitoallergiggo) eikä tuttavapiirissäni ole lainkaan kasvissyöjiä. En kuitenkaan tiedä, kuinka kauan pystyn jatkamaan kalan syömistä kun nykyisin saan siitä tunnontuskia.

Minua kiinnostaisi tietää, miten te muut pescovegetaristit perustelette ruokavalionne? Miksi syötte kalaa?

21

7633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+18

      olet sekasyöjä, niin kuin muutkin, kaikista hienoista nimityksistä huolimatta. Syöt eläinperäistä ja kasvisperäistä ravintoa.

      • käytännön ongelmia

        Viestisi kuulostaa jotenkin tuomitsevalta. Ajattelen kanssasi samalla tavalla, kalan syönti ei enää tunnu oikealta. Mutta en silti tuomitsisi (tai yrittäisi käännyttää) niitä, jotka syövät lihaa, sillä kyse on henkilökohtaisista valinnasta.

        Luulen, että olen hiljalleen jättämässä myös kalan pois. Suurin ongelmani on, se etten tiedä miten saisin täydellisen kasvissyönnin sopimaan hektiseen elämänrytmiini. Joskus esimerkiksi en ehdi töistä kotiin ennen urheiluharrastustani, ja silloin pelastukseni on ollut napata mukaani kaupasta valmis tonnikalasalaatti. Omat eväät olisi tietysti hyvä vaihtoehto, mutta aina en ehdi laittamaan eväitä eikä minulla ole mikroa töiden jälkeen käytössäni, joten salaatti on ollut se toimiva ratkaisu. Kyllähän kaupasta saa kreikkalaista salaattiakin, mutta koska en voi syödä maitotuotteita (fetajuustoa), en saa salaatista niin paljon energiaa että jaksaisin liikkua monta tuntia.

        Miten te kasvissyöjät hoidatte vastaavanlaiset tilanteet? Kun on kiire ja ehtii juosta ruokakaupan kautta, muttei laittamaan itse ruokaa eikä käytössä ole mikroa? Aterian pitäisi vastata päivällistä eli leipä hedelmä ei myöskään tule kyseeseen vaan hakusessa on proteiinipitoinen ateria. Kyllähän sitä kasvisruokaa kuppiloista ja ravintoloista saisi, mutta sellaiseen ei minulla ole varaa eikä aikaa...


      • 18+18
        käytännön ongelmia kirjoitti:

        Viestisi kuulostaa jotenkin tuomitsevalta. Ajattelen kanssasi samalla tavalla, kalan syönti ei enää tunnu oikealta. Mutta en silti tuomitsisi (tai yrittäisi käännyttää) niitä, jotka syövät lihaa, sillä kyse on henkilökohtaisista valinnasta.

        Luulen, että olen hiljalleen jättämässä myös kalan pois. Suurin ongelmani on, se etten tiedä miten saisin täydellisen kasvissyönnin sopimaan hektiseen elämänrytmiini. Joskus esimerkiksi en ehdi töistä kotiin ennen urheiluharrastustani, ja silloin pelastukseni on ollut napata mukaani kaupasta valmis tonnikalasalaatti. Omat eväät olisi tietysti hyvä vaihtoehto, mutta aina en ehdi laittamaan eväitä eikä minulla ole mikroa töiden jälkeen käytössäni, joten salaatti on ollut se toimiva ratkaisu. Kyllähän kaupasta saa kreikkalaista salaattiakin, mutta koska en voi syödä maitotuotteita (fetajuustoa), en saa salaatista niin paljon energiaa että jaksaisin liikkua monta tuntia.

        Miten te kasvissyöjät hoidatte vastaavanlaiset tilanteet? Kun on kiire ja ehtii juosta ruokakaupan kautta, muttei laittamaan itse ruokaa eikä käytössä ole mikroa? Aterian pitäisi vastata päivällistä eli leipä hedelmä ei myöskään tule kyseeseen vaan hakusessa on proteiinipitoinen ateria. Kyllähän sitä kasvisruokaa kuppiloista ja ravintoloista saisi, mutta sellaiseen ei minulla ole varaa eikä aikaa...

        En kritisoi ruokavaliotasi, vaan tuota nimillä leikkimistä. Kyseessä on selvästi jonkinlainen itsepetokseksi luokiteltava asia, joka liittyy juuri tähän moraali/eettisyysasioiden tuomisen ruokavalionsa muodostamiseen. Biologian kannalta me olemme lajina sekasyöjä, joskin aikuiset yksilöt voivat selviytyä ilman eläinperäistä ravintoakin joten kuten. Toiset taas vastaavasti käytännössä ilman kasvisravintoakin, joskin se on jo aika vaikeaa.

        Ruokavalion kannalta asia on selkeä, joko olet sekasyöjä, jos siis syöt sekä eläinkunnan tuotteita sekä kasviksia, tai olet kasvissyöjä jos syöt pelkkiä kasviksia. Sekasyöjänä se on sitten ihan se ja sama syötkö härän sisäfileetä, silakkaa vai heinäsirkkoja, eläinperäistä ravintoa ne ovat kaikki. Kaikenlaiset nimikikkailut ovat juuri sitä mitä kuullostavat, eli oman omantunnon pesemistä kun ei osaa selkeästi olla sillä ruokavaliolla millä tahtoisi. Sinänsä minulle se on ihan se ja sama miten itsensä sanallisesti määrittelee, kunhan nyt ohimennen satuin tuon aloitustekstin lukemaan ja tuli mieleen jotain asiasta todeta. Ettei tarvitse koko pussillista niitä herneitä nenään vetää. :D


      • perhosvaikutus.
        18+18 kirjoitti:

        En kritisoi ruokavaliotasi, vaan tuota nimillä leikkimistä. Kyseessä on selvästi jonkinlainen itsepetokseksi luokiteltava asia, joka liittyy juuri tähän moraali/eettisyysasioiden tuomisen ruokavalionsa muodostamiseen. Biologian kannalta me olemme lajina sekasyöjä, joskin aikuiset yksilöt voivat selviytyä ilman eläinperäistä ravintoakin joten kuten. Toiset taas vastaavasti käytännössä ilman kasvisravintoakin, joskin se on jo aika vaikeaa.

        Ruokavalion kannalta asia on selkeä, joko olet sekasyöjä, jos siis syöt sekä eläinkunnan tuotteita sekä kasviksia, tai olet kasvissyöjä jos syöt pelkkiä kasviksia. Sekasyöjänä se on sitten ihan se ja sama syötkö härän sisäfileetä, silakkaa vai heinäsirkkoja, eläinperäistä ravintoa ne ovat kaikki. Kaikenlaiset nimikikkailut ovat juuri sitä mitä kuullostavat, eli oman omantunnon pesemistä kun ei osaa selkeästi olla sillä ruokavaliolla millä tahtoisi. Sinänsä minulle se on ihan se ja sama miten itsensä sanallisesti määrittelee, kunhan nyt ohimennen satuin tuon aloitustekstin lukemaan ja tuli mieleen jotain asiasta todeta. Ettei tarvitse koko pussillista niitä herneitä nenään vetää. :D

        pöh ja pah. se että jättää edes joskus lihaa ostamatta vaikuttaa. se on aivan sama onko se vegaani joka ei ikinä osta eläinperäisiä tuotteita vai onko se lihansyöjä. ostamattajättö-päätös vaikuttaa. se on raha mikä ratkaisee. turha yrittää ylentää itseään. eli siis EI ole sama mitä syö, jos syöt kirahveja muttet siilejä, se on hyvä siileille. tuo väite että sekasyöjänä on aivan sama mitä syö on verrattavissa väitteeseen että jos joku lääkäri erikoistuu vain yhteen alueeseen, hänen tekemisensä ovat yhtä tyhjän kanssa kun ei muuta hallitse.

        olen itse vegaani, mutta yritän tsempata ystäviäni jättämään edes joskus sen makkaran siitä leivän päältä pois.


    • silja234

      Musta sun perustelut ovat tarpeeksi hyviä, täytyykö sitä sen enempää selittää? Et ehkä ole täydellisen ympäristö-/eläinystävällinen ruokavaliosi suhteen, mutta jos kuitenkin syöt nyt enemmän kasviperäistä ruokaa ja vähemmän kalaa kuin ennen lihaa ja kalaa, olet muuttanut tapojasi ympäristöystävällisempään suuntaan. Ja jos vielä olet tarkkana kalavalintojesi suhteen, eli valitset kotimaista luomua
      ( http://www.wwf.fi/ymparisto/ekovinkit/ruoka.html ), niin vielä parempi. Jos valitset ympäristöystävällisesti, on kala ymmärtääkseni ainakin ympäristön kannalta selkeästi parempi valinta kuin tehotuotettu liha. Parempi tehdä edes vähän eläinten ja ympäristön puolesta kuin ei mitään.

      Oma, aika uusi valintani on, että en syö kalaa, mutta syön kuitenkin luomumunia ja -maitotuotteita.

    • happy fish

      Kasvissyöntini perustuu siihen etten halua tukea lihan epäinhimillistä tehotuotantoa. Ostan kalaa ehkä kaksi kertaa vuodessa. Voin syödä kalaa jos se on eettisesti kalastettu, mutta lajeja jotka ovat vähentymässä liiallisen kalastuksen seurauksena en syö, enkä esim. tonnikalaa joka on usein ryöstökalastettua (on tuotteita jotka ovat eettisesti kalastettuja mutta niitä ei paikkakunnaltani saa), ja kalaa ostaessa myös ikä=koko tulee ottaa huomioon, eli ostan vain "vanhoja" kaloja jotka ovat jo ehtineet lisääntymään. Eli siis vapaasti eläneet ja inhimillisesti kalastetut kalat ovat ok minulle. Voisi verrata vaikka luomuun.

      • selleri-siili

        Eikö Pescovegetaristin toinen nimitys ole semivegaani?


      • paskohulikaani
        selleri-siili kirjoitti:

        Eikö Pescovegetaristin toinen nimitys ole semivegaani?

        Ei ole. Vegaani on vegaani ja sillä siisti kun muut ovat asiallisesti ottaen sekasyöjiä.
        Pescovgetaristin sijasta kannattaisi käyttää englannin mallin mukaan mieluummin termiä pescetaristi / pesketaristi ettei tulisi niin ilmiselviä turhia kytköksiä kasvissyöntiin.
        Kalansyönnillä ja veganismilla ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään niilläkään.


      • ei-lihalle
        paskohulikaani kirjoitti:

        Ei ole. Vegaani on vegaani ja sillä siisti kun muut ovat asiallisesti ottaen sekasyöjiä.
        Pescovgetaristin sijasta kannattaisi käyttää englannin mallin mukaan mieluummin termiä pescetaristi / pesketaristi ettei tulisi niin ilmiselviä turhia kytköksiä kasvissyöntiin.
        Kalansyönnillä ja veganismilla ei todellakaan ole mitään tekemistä keskenään niilläkään.

        Voi teitä nuoriso...

        Mitä niillä titteleillä tekee? Samahan tuo on loppujen lopuksi! Kunhan itse tietää mitä suuhunsa laittaa. Itse kyllästyin vuosia sitten leikkimään titteleillä. Ja syön kasviksia sekä käytän maito- että munatuotteita (mutten tietenkään liivatetta, kalaa, kanaa, äyriäisiä jne).

        Jokainen määrittäkööt itse sen mikä minä olen.

        Loppujen lopuksi se mihin tulokseen määrityksen kanssa tulitte ei minua kiinnosta pätkän vertaa.

        Lopettakaa se titteleillä leikkiminen ja syökää vain omaksi terveydeksenne. Säästytte stressiltä ja päävaivoilta, kun ette kiinnitä huomiota tuollaisiin mitättömiin pikkuseikkoihin. ;)


      • Kalansyöjä

        Lopetin lihan eläinravinnon syönnin juuri eettisistä enkä terveyssyistä, mutta en koe kalan ja muiden veden elävien syömistä epäeettisenä jos ne eivät ole nisäkkäitä tai uhanalaisia lajeja. Söisin myös heinäsirkkoja jos täällä olisi. Käytän myös hunajaa. Eettisyysongelmani liityy nimenomaisesti ravintoeläinten kasvatusolosuhteisiin, joita en voi hyväksyä. Söisin esimerkiksi munia jos saisin kasvattaa kanani itse ja ne olisivat maatiasrotua, jotka olisivat vapaana pihalla ja kanala olisi asianmukaisen tilava eikä mikään tehotuotantoyksikkö. Kymmenen kanaa ja pari kukkoa on sopiva yksikkö.

        Kaikilla eläimillä olisi oltava lajinmukainen onnellinen elämänkaari, eikä mikään tehokasvatuselämä muutaman viikon pituinen. Sellainen eläinten hyödyntäminen on täysin moraalitonta kuten myös nykyinen jalostustoiminta. Vastustan myös metsästämistä, koska se ei ole millään pätevällä syyllä perusteltavissa paitsi luonnonkansoilla. Luen itseni myös peskovegetraariksi sanokoot aidot vegaanit mitä hyvänsä. Käytän myös käytöstä poistettuja nahkatuotteita, koska se voidaan nähdä raadonsyömisen kaltaisena toimintana. Keräisin myös roskalaatikoista lihatuotteita jos se olisi mahdollista samasta syystä. Lihansyönti ei ole paha-asia jos eläinten kaikkinaiset oikeudet huomioidaan ja niiden elämää kunnioitetaan. Lihatuotteiden ostaminen on tuotantoketjuun syyllistymistä. En ole mikään maailmanparantaja ja nykyinen ihmissivilisaatio saa puolestani rauhassa tuhoutuakin. Siitä ei koidu mitään vahinkoa, koska olen ajatuksiltani misantrooppi. Ihmiskunta on tämän planeetan sairaus ja syöpä.


      • vegetmyass
        Kalansyöjä kirjoitti:

        Lopetin lihan eläinravinnon syönnin juuri eettisistä enkä terveyssyistä, mutta en koe kalan ja muiden veden elävien syömistä epäeettisenä jos ne eivät ole nisäkkäitä tai uhanalaisia lajeja. Söisin myös heinäsirkkoja jos täällä olisi. Käytän myös hunajaa. Eettisyysongelmani liityy nimenomaisesti ravintoeläinten kasvatusolosuhteisiin, joita en voi hyväksyä. Söisin esimerkiksi munia jos saisin kasvattaa kanani itse ja ne olisivat maatiasrotua, jotka olisivat vapaana pihalla ja kanala olisi asianmukaisen tilava eikä mikään tehotuotantoyksikkö. Kymmenen kanaa ja pari kukkoa on sopiva yksikkö.

        Kaikilla eläimillä olisi oltava lajinmukainen onnellinen elämänkaari, eikä mikään tehokasvatuselämä muutaman viikon pituinen. Sellainen eläinten hyödyntäminen on täysin moraalitonta kuten myös nykyinen jalostustoiminta. Vastustan myös metsästämistä, koska se ei ole millään pätevällä syyllä perusteltavissa paitsi luonnonkansoilla. Luen itseni myös peskovegetraariksi sanokoot aidot vegaanit mitä hyvänsä. Käytän myös käytöstä poistettuja nahkatuotteita, koska se voidaan nähdä raadonsyömisen kaltaisena toimintana. Keräisin myös roskalaatikoista lihatuotteita jos se olisi mahdollista samasta syystä. Lihansyönti ei ole paha-asia jos eläinten kaikkinaiset oikeudet huomioidaan ja niiden elämää kunnioitetaan. Lihatuotteiden ostaminen on tuotantoketjuun syyllistymistä. En ole mikään maailmanparantaja ja nykyinen ihmissivilisaatio saa puolestani rauhassa tuhoutuakin. Siitä ei koidu mitään vahinkoa, koska olen ajatuksiltani misantrooppi. Ihmiskunta on tämän planeetan sairaus ja syöpä.

        Lopetin nimitysten käytön eettisistä syistä ja olen nykyään hyvillä mielin sekasyöjä ja mihinkään puoli-latinalliseen nimitykseen en ole siirtymässä.


      • hurratkaa_

        Minäpä oon macsalaatioisti. En syö kaalikääryleitä että pääsisin joskus taivvaaseen ja että voisin kertoa kaikille mitä en syö.
        Olen myöskin macaronilaaticcoisti, canaisti, jochruti-isti, calageittoisti ja ginccuvoileäpisti.
        Ai vähänkös oon hyvä ja pätevä, noin monta titteliä
        Vasinkaan kun en ole simpuccaisti enkä mustecalaisti.


      • lisäätulossa
        hurratkaa_ kirjoitti:

        Minäpä oon macsalaatioisti. En syö kaalikääryleitä että pääsisin joskus taivvaaseen ja että voisin kertoa kaikille mitä en syö.
        Olen myöskin macaronilaaticcoisti, canaisti, jochruti-isti, calageittoisti ja ginccuvoileäpisti.
        Ai vähänkös oon hyvä ja pätevä, noin monta titteliä
        Vasinkaan kun en ole simpuccaisti enkä mustecalaisti.

        Entä oletko myös lauantaimakkaristi tai edes hamburgisti?

        Tai edes pizzanisti?


      • hurratkaa_

        Nuo koirat on lauantaimaggaristejä , ja todelakin segasyöjiä.
        Jos tänään ois 80 % ovo-lacto-pecto ja vetäsis calaa cananmunacasticeella ja ne loput 20 % vegani-nisti eli salaattia viereen.
        Pitää muistaa päivittää tänne kellonajat ja grammat.


      • tämätässäkiitos
        hurratkaa_ kirjoitti:

        Nuo koirat on lauantaimaggaristejä , ja todelakin segasyöjiä.
        Jos tänään ois 80 % ovo-lacto-pecto ja vetäsis calaa cananmunacasticeella ja ne loput 20 % vegani-nisti eli salaattia viereen.
        Pitää muistaa päivittää tänne kellonajat ja grammat.

        Eihän salaatti ole vegaania välttämättä vaan senkin tulee olla kunnon kodissa hellyydellä kasvatettua ja luomuna ennenkuin sitä voi kutsua vegaaniksi ravinnoksi - tänne keropää, tsehtseh.


    • panzer

      Oli aika kun ei ollut mitään ruokaa, mutta pyysin anteeksi luonnolta kun nappasin käärmeitä/rusakoita /lokkeja/paikalissorsia jne. Siksi annan huomennakin ryynejä pikulinnuile!

      • joskusosuutoisinaanei

        Ja minäkin teen kirotusvireitä tai ainakin panovirepaholaisia.


      • eivegaani
        joskusosuutoisinaanei kirjoitti:

        Ja minäkin teen kirotusvireitä tai ainakin panovirepaholaisia.

        Mistä tulikin mieleen, että aikoinaan Epsoossa toimi yritys nimeltään Pekan Pikapaino - ajatelkaa, jos käyntikortteja, kirjeitä ja laskuja tulostettaessa olisikin käynyt alalle tyypillinen typo-virhu ja nimi olisikin ollut Pekan PikaPano - olisi siinä ollut asiakkailla naurussa pitelemistä.

        Toinen vastaava oli kun eräs vanha tuttuni avasi grillikioskin. Tuttuani kutsuttiin yleisesti Härskiksi, joten aina kun näin tai kävin kioskilla mieleeni tuli Härskin Liha enkä voinut olla nauramatta - einekset kyllä olivat yleensä ihan syötäviä.

        Muita ihmeellisiä asioita sanojen maailmasta on naisen nimi Anna Selin tai PAMin johdossa ollut Ann Selin eli ans elin tai näyttelijä Ken Olin (kundi on kateissa), paras kuitenkin taitaa olla eräässä New Yorkin ravintolossa toimiva juustomestarii Pascal Vittu ja mikä parasta, kun tein haun nimestä Googlella sain ehdotukseksi Pascal Vittupier.

        Maaailma on hauska paikka - ei voi kuin nauraa välillä.


      • Nyt seis. En ole tässä keskustelussa varsinaisesti mukana, mutta pakko tulla sanomaan että tällainen keskustelutyyli menee aivan liian pitkälle. Asiat asioina ja ihmiset ihmisinä, jokaista täytyy kunnioittaa. #pienipalarakkautta


      • älytöntekoäly
        LovebotBlue kirjoitti:

        Nyt seis. En ole tässä keskustelussa varsinaisesti mukana, mutta pakko tulla sanomaan että tällainen keskustelutyyli menee aivan liian pitkälle. Asiat asioina ja ihmiset ihmisinä, jokaista täytyy kunnioittaa. #pienipalarakkautta

        Tekoäly on tullut mukaan kampanjaan, jossa ihmisen ajatuksista ja asenteista alkaa tulla päättäjien omaisuutta.


      • persaukkooon
        eivegaani kirjoitti:

        Mistä tulikin mieleen, että aikoinaan Epsoossa toimi yritys nimeltään Pekan Pikapaino - ajatelkaa, jos käyntikortteja, kirjeitä ja laskuja tulostettaessa olisikin käynyt alalle tyypillinen typo-virhu ja nimi olisikin ollut Pekan PikaPano - olisi siinä ollut asiakkailla naurussa pitelemistä.

        Toinen vastaava oli kun eräs vanha tuttuni avasi grillikioskin. Tuttuani kutsuttiin yleisesti Härskiksi, joten aina kun näin tai kävin kioskilla mieleeni tuli Härskin Liha enkä voinut olla nauramatta - einekset kyllä olivat yleensä ihan syötäviä.

        Muita ihmeellisiä asioita sanojen maailmasta on naisen nimi Anna Selin tai PAMin johdossa ollut Ann Selin eli ans elin tai näyttelijä Ken Olin (kundi on kateissa), paras kuitenkin taitaa olla eräässä New Yorkin ravintolossa toimiva juustomestarii Pascal Vittu ja mikä parasta, kun tein haun nimestä Googlella sain ehdotukseksi Pascal Vittupier.

        Maaailma on hauska paikka - ei voi kuin nauraa välillä.

        Ja mä nauran edelleen.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe