Aattelin täällä kysyä, et tietääkö kukaan mitään suosittua ohraleipä merkkiä? Itse en ole kaupasta löytänyt, paitsi joskus hyvin harvoin kauppojen itse paistamia. Tosin, en ole varma onko Tampereen Rievä ohraleipää, ainakaan 100%sesti...
Kiinnostaisi myös tietää, onko ohra terveellisempää kuin esim. vehnä? Ruisleipä lienee se terveellisin vaihtoehto(ko?), mutta mites on muuten kauraleivän laita?
Eikös muuten ohraleiville ole tyypillistä kovahko ja sitkeä kuori? Oleskellessani Portugalissa tarjolla oli vallan ohraleipää, lienee arvostetuin vilja siellä. Leipä itsessäänkin oli sitkeänlaista(vähän sellaista kuin olisi ollut päivän vanhaa), mutta kyllä sitä söi. Onko sellainen sitkeys myös olennaista aidolle ohraleivälle?
Sopiiko ohrajauhot leivosten leivontaan? Onko olemassa tunnettuja leivoksia, joiden olennaisin osa on ohra? Mitä jos on?
... kyselenpähän vaan. Kiitänkin etukäteen!
Kysymyksiä ohrasta(leivästä)
3
663
Vastaukset
- ohranen
Ohrasta saa mitä mainioimpia rieskoja, leipää, lettuja ja miksipä ei velliä/puuroakin. Minä olen koko lapsuuteni tottunut syömään ohraa, meillä puu-uunissa leivottiinkin ohraleipää useasti. Kaupasta en ole koskaan ohraleipiä ostellut, mutta parhaimmat tuotteet lienee yksityisillä pikkuleipomoilla. Googleta rohkeasti reseptejä ja kokeile ohrasuurimoita, hiutaleita ja jauhoja.
- jopjop
Turunmaan saaristossa on aikoinaan leivottu sydänperän leipää joka oli ohraleipä, ja kuvaamasilainen.
Linkosuon ohrariävä on minun ehdoton ykkönen kun tampesterissa käyn, aina on se kotiintuliaisena.
Ohraleivälle on ominaista rapea kuori ja pehmeä sisus.
En tiedä yhtään ohjetta leivoksille joissa olisi ohrajauhoa. - elli-täti
Mustikkakukon taikinaan käytetään ohra- ja ruisjauhoja. Leivoshan se ei toki ole, mutta muuta ei tule mieleen. Kääretorttupohjaankin käytetään yleensä ohratärkkelystä. Voithan kokeilla, miten ohrajauho sopii siihen ja tehdä siitä haluamasi laisia leivoksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835