Onko teillä kokemusta silikonivuokien käytöstä? Näin mainoksen silikonista tehdyistä kakkuvuuista, jotka olivat sopuhintaisia ja mukavan näköisiä, mutta kelpaavatko ne todellakin tavalliseen uuniin?
silikonit
17
14247
Vastaukset
- Topias
Noista silikonivuuista ei minulla ole kokemuksia - silikonien ominaisuuksia tuntien uskoisin niiden kuitenkin hyvin sopivan tavalliseen uuniin.
Silikoneista elintarvikkeissa kaipaisin tietoa toisenlaista, minäkin: tietääkö joku, missä pikaruokaravintoloissa käytetään silikonivapaita syväpaistoöljyjä? - lacey
kaikkea sita silikonista keksitaankin.
taalla myydaan keittiokaupoissa kintaita ja pannulappuja jotka kestavat hyvin kuumuutta. minulla on jo silikoninen paistinlasta.
tarkoititko tavallisia silikonivuokia, vai varikkaita muovilta tuntuvia vuokia? itsellani ei ole kokemusta, mutta nama kakkuvuokat ja ne tavallisemman nakoiset ovat saaneet hyvia arvosteluja ja ovat kuulemma turvallisia, taalla fda:n hyvaksymia... jos silla on mitaan merkitysta.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0000DC65W/002-2196342-7179211?v=glance
ja tassa se uunikinnas =D
http://www.reluctantgourmet.com/silicone_oven_mitt.htm - Sola
Tutulla on sellainen kakkuvuoka ja tosi hyvin tuntui toimivan ihan normaali sähköuunissa.
Muistaakseni hän sanoi, ettei uunia saisi kuitenkaan kuumentaa yli 230 asteen, muuta eihän kuivakakkuja yleensäkään niin kuumassa paistella...
Vuokaa ei tarvitse edes rasvata, eikä jauhottaa ja kakun pinta oli kiiltävämpi, kuin tavallisella vuoalla tehtynä.
Kyllä tämän perusteella jo uskaltaisi suositella. Hankintahinta on tietysti kalliimpi, mutta eiköhän tuo sijoitus kannata kuitenkin. :) - Titta
Sain itse miniän äidiltä joululahjaksi Tupperwarin silikonisen kakkuvuoan ja hyvin toimii, kun ensin pääsin kammostani sitä lötköä vuokaa kohtaan :)
Siinä voi tehdä myös hyytelöitä yms.
Vuoassa paistetaan yleensä normaalia alemmassa lämmössä ja kakun pohja jää kyllä hiukan kalpeaksi.
Vuokahan pitää vetelyytensä ansiosta laitta leivinpellille ensin. Sitten aineet sisälle ja uuniin.
Ystävättärelläni on hyviä kokemuksia vuoan suhteen myös erilaisten hyydykkeiden valmistuksessa.
Vuoan maksimilämpöä en nyt muista, mutta se on kyllä mainittu ohjeissa.- lacey
onkohan tama amazon.comin sivulla oleva silikonivuoka sitten samanlainen, koska siina sen sanotaan kestavan kuumuutta 500 fahrenheittiin asti joka on 260c.
- Titta
lacey kirjoitti:
onkohan tama amazon.comin sivulla oleva silikonivuoka sitten samanlainen, koska siina sen sanotaan kestavan kuumuutta 500 fahrenheittiin asti joka on 260c.
Aivan samanlainen näyttäisi olevan, en kyllä lukenut, muuta kuin katsoin kuvan.
Tupperin vuoka ei kyllä kestä niin paljoa lämpöä. Alle 200 muistaakseni. Haen jostain sen ohjeen ja laitan asteet sitten. - Titta
lacey kirjoitti:
Ohje on niin pientä tekstiä, että pitää lukea suurennuslasin kanssa.
Hiukan muistin väärin:
Vuoka kestää max. 220 C, tai -25. Lämpötilan kohoamista yli 180 asteen tulee välttää silloin, kun valmisteessa on suklaata, koska se saattaa värjätä vuuan. Tein itse appelsiini/suklaakakkua.
Rasvaa, öljyä tai mitään rasvapitoisia suihkeita ei saa käyttää paistettaessa, koska se saattaa aiheuttaa rasvan palamisen tuotteen pintaan ja vaikeuttaa näin huomattavasti puhdistusta. - lacey
Titta kirjoitti:
Ohje on niin pientä tekstiä, että pitää lukea suurennuslasin kanssa.
Hiukan muistin väärin:
Vuoka kestää max. 220 C, tai -25. Lämpötilan kohoamista yli 180 asteen tulee välttää silloin, kun valmisteessa on suklaata, koska se saattaa värjätä vuuan. Tein itse appelsiini/suklaakakkua.
Rasvaa, öljyä tai mitään rasvapitoisia suihkeita ei saa käyttää paistettaessa, koska se saattaa aiheuttaa rasvan palamisen tuotteen pintaan ja vaikeuttaa näin huomattavasti puhdistusta.loysin tupperwaren sivuille, ja siella se sinun vuokasi naytti olevan.
mielenkiintoista, etta ka:n silikonivuoka kestaa korkeampaa lampotilaa. se on hyva muistaa, jos tulee hankittua tupperwaren vuoka. vaikka tuskimpa paistan kakkua yli 220c uunissa, useimmille kakuille riittaa pienempi uuninlampo. - Titta
lacey kirjoitti:
loysin tupperwaren sivuille, ja siella se sinun vuokasi naytti olevan.
mielenkiintoista, etta ka:n silikonivuoka kestaa korkeampaa lampotilaa. se on hyva muistaa, jos tulee hankittua tupperwaren vuoka. vaikka tuskimpa paistan kakkua yli 220c uunissa, useimmille kakuille riittaa pienempi uuninlampo.Juu, eiköhän se useimpien kakkujen paistolämpötila ole alle kaksisataa astetta.
- amatörköksa
Oikein palkon kiitos kaikille neuvojille. Ehkäpä kakkuvuokavarastoni suurenee parilla silikovuolalla nyt. PS. koska en kuulu suureen Tupeerwaara-perheeseen, siksi en en ole moisiin vuokiin tutustunut ennen.
- Titta
kuulu T-perheeseen. Itse en olisi moista varmaan hankkinut.
Myös muita silikonivuokia on liikkeissä ja huomattavasti halvemmalla.
Täytyy kyllä myöntää, että helppo se on.
Itse olen ollut vannoutunut vanhanaikaisten alumiinisten kakkuvuokien käyttäjä tähän asti. Vaan aina sitä oppii jotain uuttakin vielä vanhoilla päivillään.
Onnea leipomuksille uusilla vuoilla. - kotileipuri
Titta kirjoitti:
Itse olen ollut vannoutunut vanhanaikaisten alumiinisten kakkuvuokien käyttäjä tähän asti. Vaan aina sitä oppii jotain uuttakin vielä vanhoilla päivillään.
Onnea leipomuksille uusilla vuoilla.Moi!
voiko silikonivuokaa käyttää hyydytettyjen kakkujen tekoon? vrt. irtopohjavuoka??
Vuoka olisi uusilla, ja mietin kehtaanko ostaa molempia.. kun en ole silikonivuokiin vielä tutustunut.
Onko kukaan kokeillut? -miten irtoaa? - kotileipuri
Titta kirjoitti:
Onnea leipomuksille uusilla vuoilla.Moi!
voiko silikonivuokaa käyttää hyydytettyjen kakkujen tekoon? vrt. irtopohjavuoka??
Vuoka olisi uusilla, ja mietin kehtaanko ostaa molempia.. kun en ole silikonivuokiin vielä tutustunut.
Onko kukaan kokeillut? -miten irtoaa?
- Mirjami
Hommasin Tupperwaren silikonivuokan, jolla olen nyt kolme kertaa leiponut. Ensimmäinen kerta onnistui erinomaisesti, mutta toisella ja kolmannella kerralla kakut jäi vuokaan niin kiinni, että ne piti lusikalla kaivaa pois. Onko muilla vastaavia kokemuksia vai teenköhän jotakin väärin?
- pois en antas
TW:n silikoni tuotteen pitää, siis täytyy antaa rauhassa jäähtyä ennen kuin aletaan leivottua tuotetta siitä poistamaan. Toisin sanoen jos leivot suuren kuivakakun 15 minuuttia ei ole ollenkaan liikaa jäähdyttämiseen. Voit siis leipoa kakun illalla ja kumoat sen vasta aamulla.
- Katja(tupperwaren myyjä)
pois en antas kirjoitti:
TW:n silikoni tuotteen pitää, siis täytyy antaa rauhassa jäähtyä ennen kuin aletaan leivottua tuotetta siitä poistamaan. Toisin sanoen jos leivot suuren kuivakakun 15 minuuttia ei ole ollenkaan liikaa jäähdyttämiseen. Voit siis leipoa kakun illalla ja kumoat sen vasta aamulla.
Moi kaikille jotka miettii sitä kuin kauan silikoonilla leivottaessa pitää vuoan antaa jäähtyä niin riittää 5-10 min.. mitä pitempään piät sen kosteempi pinnasta tulee...eli jos nyt teet vaikka muffinsseja niin riittää muutama minuutti niin voit jo laittaa seuraavan lastin uuniin...
Silikooneihin liittyen voit ottaa yhteyttä meiliini... [email protected]
- fey
Ostin eilen kaksi silikonista tupperwaren kakkuvuokaa, joita en ole vielä käyttänyt ollenkaan.
Jos kakku sisältää rasvaa, niin vuokaahan ei ainakaan silloin tarvitse voidella?
Mutta entä esim. sokerikakun (jonka taikinahan on rasvaton) teko silikonivuoassa, eikö se silloin kuulu voidella rasvalla ja jauhottaa, jottei tartu kiinni? Sen olen kuullut, että suihkutettavaa rasvaa/öljyä ei saa käyttää, mutta entä tavan leivontamargariini?
Vastaus tulisi todella tarpeen, sillä siskon syntymäpäivät ovat viikon kuluttua ja ajattelin uudella vuoalla leipoa hänelle syntymäpäiväkakun! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769