SA-int

Kuppa&Tippuri

Muistuikin mieleen intin palikkatestit. Niissähän kävi jokainen varusmies. Muuta siitä ei ollut tietoa silloin, että huhu liikkui, että pitää vastata mahdollisimman paljon väärin, jos ei halua aliupseeri kouluun.

No en ole katkera menetetystä upseerinurastani. Mutta mitähän siinä testissä oikein mitattiin? Siitä on kolmisenkymmentä vuotta jo aikaa, enkä tosiaankaan muista siitä oikein mitään. Samantyyppisiä palikkatestejä, joita oli jossain ennenkin ollut ja mitä mun mielestä on ollut kaikenmaailman ammatinvalinnoissa.

Ja sitten sekin, että armeijallahan on periaatteessa tiedostoissaan jokin tieto kaikista suomenharmaissa palvelleista miehistä. Eli kattava kartoitus jostain asiasta. Mutta mistä?

7

892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehhehhehhehhee

"Muuta siitä ei ollut tietoa silloin, että huhu liikkui, että pitää vastata mahdollisimman paljon väärin, jos ei halua aliupseeri kouluun."

Vai ei halunnut aliupseeri lähteä kouluun?

"No en ole katkera menetetystä upseerinurastani. Mutta mitähän siinä testissä oikein mitattiin? "

Ehkäpä he testasivat yhdyssanojen käytön osaamista.

• Neekerisankkeri..

eivät ehkä ole vahvin alueeni. Mutta mikä olikaan vastauksesi kyvymyksiin. En usko yhdyssanaosaamisella olevan ratkaisevaa merkitystä maanpuolustuksessa.

• 88

Osalla oli käytössään vanhoja kokeita, osalla ei

Ja osa vanhoista kysymysriveistä toistui

Eli ei ollut täysin puolueeton

Olisivat pistäneet vanhat tentit kaikille avoimesti jakeluun, niin silloin oltaisiin lähdetty samalta viivalta

• jfhytiyii

katsottiin. Itselle jäi myöhemmin sellainen kuva, että ilmatorjuntatykillä ne heikoimmat kaverit oli ammusmiehiä. Paremmat siis enemmän alyä omaavat olivat ampumassa ja tähtäämässä tai aliupseerikoulun kautta ryhmänjohtajia. Mielestäni AUK:hon ottivat kyllä jokaisen joka sinne halusi, olipa aö mitä tahansa.
      En esimerkiksi antaisi kertasinkoa jollekin jonka aö on alle 90.

• Nekrofiliasankkeri

"Älykkyys"-palstalla sitten ei kukaan osaa vastata yksinkertaiseen kysymykseen, kaikkea muuta näkyy kertyvän, mutta itse kysymykseen ei kommentteja ollenkaan. Menkääs jo kipinkapin täytteleen Tieteen Kuvalehden "älykkyystestejä". Taitavat sopia useimmille ihan hyvin.

• iglöh

Jossa itse kävin 2001 mittasi kaverin älyä hieman eritavoin kuin mensan testi, jossa kävin 2009. Eli siinä testissä, jossa armeijassa on käytössä on hyötyä ainakin jonkin verran päässä lasku taidosta sekä kirjallisesta osaamisesta. Esim numeroita ei ole mensan testissä ollenkaan. Tässä yksi esimerkki 9 tyhjä 3 mikä numero on keskellä. Jos kaveri ei osaa laskea kymmeneen mutta on huippuälykäs niin hän reputtaa tentissä.
        Meillä AUK menijöillä oli 40 pistettä maksimi. äö testistä sai maksimissa 9 pistettä. Käytännössä komppaniassa oli yksi tai kaksi jotka saivat 8 tai 9. Heihin sitten kiinnitettiin jo alokas ajalla huomattavaa huomiota, niin että heitä tarkkailtiin muita enemmän. Siksi he saivat myös ns. soveltuvuus arviotkin jonkin verran paremmat tulokset. Käytännössä nämä huippuälykkäät menivät aina RUK ellei kysymyksessä ollut sitten jotain ongelma tapausta.
        Viime sodat kuitenkin osoittivat että tällä ns. älykkyysosamäärällä ei ole huippuupseerien toimintaan paljonkaan merkitystä. Esim Laur Törni ei varmasti olisi noista testeistä varmaan saanut 5 enempää, mutta ainakin mielestäni hän oli Suomen nro 1 alhaisista upseerin arvoista. Toisaalta lutnantti/kapteeni Keinonen sittemmin Puolustusvoimien komentaja ja matematiikan tohtori olisi taatusti vetänyt sen 9.

Usa:n armeija testaa äö mensan testillä. USA:n armeijan upseerien älykkyyssosamäärä on keskimäärin 128. Koska mensan raja on 132 ja koska mensaan kuuluu 1:50, on äötestillä USA:n armeijassa aivan ratkaiseva merkitys johtajiksi valinnoissa. En ota kantaa onko tämä sitten hyvä vai huono asia.

Saksan armeija käytti viime sodissa upseerivalinnoissa periaatetta että jos oli aatelismies niin silloin otettiin upseeriksi, ellei ollut poikkeuksellisen kyvykäs mies. Vanha Rooman armeijan viisaus: "Miehet eivät halua seurata sitä joka ei ole jalosukuinen". Kyllä JR7 Suoraselkäinen komentaja aatelismies Adolf Enhrooth muistettiin koko rykmentinsä sankarina mm. Siiranmäessä, Äyräpäässä jossa rykmentti käytännössä lakaistiin kartalta.

• laukauslaukaus
        iglöh kirjoitti:

Jossa itse kävin 2001 mittasi kaverin älyä hieman eritavoin kuin mensan testi, jossa kävin 2009. Eli siinä testissä, jossa armeijassa on käytössä on hyötyä ainakin jonkin verran päässä lasku taidosta sekä kirjallisesta osaamisesta. Esim numeroita ei ole mensan testissä ollenkaan. Tässä yksi esimerkki 9 tyhjä 3 mikä numero on keskellä. Jos kaveri ei osaa laskea kymmeneen mutta on huippuälykäs niin hän reputtaa tentissä.
        Meillä AUK menijöillä oli 40 pistettä maksimi. äö testistä sai maksimissa 9 pistettä. Käytännössä komppaniassa oli yksi tai kaksi jotka saivat 8 tai 9. Heihin sitten kiinnitettiin jo alokas ajalla huomattavaa huomiota, niin että heitä tarkkailtiin muita enemmän. Siksi he saivat myös ns. soveltuvuus arviotkin jonkin verran paremmat tulokset. Käytännössä nämä huippuälykkäät menivät aina RUK ellei kysymyksessä ollut sitten jotain ongelma tapausta.
        Viime sodat kuitenkin osoittivat että tällä ns. älykkyysosamäärällä ei ole huippuupseerien toimintaan paljonkaan merkitystä. Esim Laur Törni ei varmasti olisi noista testeistä varmaan saanut 5 enempää, mutta ainakin mielestäni hän oli Suomen nro 1 alhaisista upseerin arvoista. Toisaalta lutnantti/kapteeni Keinonen sittemmin Puolustusvoimien komentaja ja matematiikan tohtori olisi taatusti vetänyt sen 9.

Usa:n armeija testaa äö mensan testillä. USA:n armeijan upseerien älykkyyssosamäärä on keskimäärin 128. Koska mensan raja on 132 ja koska mensaan kuuluu 1:50, on äötestillä USA:n armeijassa aivan ratkaiseva merkitys johtajiksi valinnoissa. En ota kantaa onko tämä sitten hyvä vai huono asia.

Saksan armeija käytti viime sodissa upseerivalinnoissa periaatetta että jos oli aatelismies niin silloin otettiin upseeriksi, ellei ollut poikkeuksellisen kyvykäs mies. Vanha Rooman armeijan viisaus: "Miehet eivät halua seurata sitä joka ei ole jalosukuinen". Kyllä JR7 Suoraselkäinen komentaja aatelismies Adolf Enhrooth muistettiin koko rykmentinsä sankarina mm. Siiranmäessä, Äyräpäässä jossa rykmentti käytännössä lakaistiin kartalta.

Lainaus:
        "Meillä AUK menijöillä oli 40 pistettä maksimi. äö testistä sai maksimissa 9 pistettä. Käytännössä komppaniassa oli yksi tai kaksi jotka saivat 8 tai 9. Heihin sitten kiinnitettiin jo alokas ajalla huomattavaa huomiota, niin että heitä tarkkailtiin muita enemmän. Siksi he saivat myös ns. soveltuvuus arviotkin jonkin verran paremmat tulokset. Käytännössä nämä huippuälykkäät menivät aina RUK ellei kysymyksessä ollut sitten jotain ongelma tapausta."

En ole mielestäni juurikaan keskivertoa älykkäämpi vaikka armeijan testit ja tutkinnot kyllä olivatkin helpohkoja, joten todellinen kerma kyllä jää niillä erottumatta.
        Voimakastahtoinen kyllä olen.

37 kokonaispistettä sain, äo osuudesta 9 pistettä,
        8 kk rivimieheksi silti päädyin,
        Henkilökohtaisessa haastattelussakin kapteeni kohteli minua jonkinlaisena uhkana, ongelmatapaus en missään tapauksessa ollut, täysin nuhteeton palvelus siihen asti.

Kapteenin sanoin:
        Teillä on täällä toivomuksena palvella rivimiehenä 8 kk, rukkiin minä teidät laittaisin, mutta,
        te katsotte minua nytkin sillä tavalla että te ette erityisemmin kunnioita minua tai käskyvaltaani.

Minä:
        Herra kapteeni, te olette siinä melko oikeassa, en kunnioitakaan yli oman arvoni, ajan kanssa voisin kunnioittaakin, ainakin ihmisenä, tottelen kyllä kaikkia laillisia ja yksiselitteisiä käskyjä, olenhan siihen sitoutunut palvelukseen astuessani.

Kapteeni tahtomattaan väisteli tuijotustani ja mietti ikuisuudelta tuntuvan ajan:
        Asia selvä, en ala painostaa, te suoritatte palveluksenne lyhimmän kaavan mukaan tässä samassa yksikössä, voitte poistua.

Minä:
        Kyllä herra kapteeni ja kiitos, turhaa se olisi ollutkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      118
      1578
    2. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      77
      1258
    3. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      35
      1247
    4. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      50
      1056
    5. Tulisitko kahville..

Jos pyytäisin?
      Ikävä
      61
      792
    6. Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!

Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten
      Kotimaiset julkkisjuorut
      199
      760
    7. Tiedätkö että

Olet aika vetävä
      Ikävä
      29
      714
    8. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      59
      705
    9. Sosiaalinen lainalaisuus.

Tulipa mieleen tässä useammasta aloituksesta ja kirjoituksesta, että minusta ihmisilläkin (laumaeläimilläkin) on luonnol
      Sinkut
      138
      686
    10. Hei, huomenta

Joskus tarvitaan kipua, että löytää itsestään voimaa ja vahvuutta! Aurinkoista päivää ja muutenkin mukavaa lauantaita ❤️
      Ikävä
      65
      620
    Aihe