Miten ravioli

Boris G

Eroaa pelmenistä, vai eroaako?

5

1722

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • kstue

        On mitäänsanomaton, kysyjää aliarvioiva ja tyhmä!


    • Vaikka ravioli ja pelmeni ovat varsin samanlaisia tuotteita - yleensä lihaa ohuessa takinakuoressa - on niillä ilmeisesti eri perimä ja alkuperä. Pelmenin katsotaan olevan tyypillinen Keski-Siperian ruoka, joita voitiin valmistaa etukäteen matkalle, kestivät hyvin pakkasta ja jäätyneitä pelmenejä otettiin pussista, heitettiin kuumaan veteen ja ruoka oli valmis metsästäjälle, poropaimenelle yms.

      Venäjällä katsotaan pelmeneitten tulleen Kiinasta - kiinalaisissa nyyteissä onkin paljon samoja piirteitä. Mistä sitten raviolit ovat Italiaan tulleet - Marco Polon mukana Kiinasta kuten pastakin? Ehkä kyseessä on sama tuote, mutta eri kulkutiet.

      Raviolien ja pelmeneitten syöntitavat ovat toki varsin erilaiset. Lämpimän ilma-alan Italiassa raviolit keitetään hetimiten valmiiksi kun taas kylmän, ikiroudan Siperiassa ja muuallakin talvisessa Venäjässä pelmeneitten annettiin pakastua ja tarvittava määrä otettiin aina valmistusta varten käyttöön.

      Samoin raviolien/pelmeneitten särpimet ovat varsin erilaisia: pelmenejä syödään yleensä voisulalla ja smetanalla höystettynä kun taas ravioleihin tehdään vaikkapa tomaatti- tai juustokastike tms. mutta kyllähän niitäkin syödään vaikka vain salviavoilla maustettuna - siinäkin mielessä varsin samanlaisia.

      Olen joskus kuullut eron, jota Venäjälläkin käytetään: jos mykyssä on sisällä lähes vain lihaa ja mausteita on kyseessä pelmeni - jos taas sisältö on vähemmän lihapitoista, kasviksia yms. on kyseessä ravioli. Vähän huono määritelmä mielestäni kun pelmeneissä voi olla sisältönä paljon muutakin kuin vain lihaa: sieniä, kalaa, riisiä.. Pelmenejä saa myös keitoissa ja silloin ollaan tosi lähellä parasta ravioliperinnettä, missä raviolit tarjotaan kirkkaassa liemessä.

      Onpa olemassa jopa makeita pelmenejäkin - varenikeja.

      Itse asiassa pelmenit voidaan lukea Venäjän laajaan piirakkaperinteeseen kuuluvaksi, eräänlaiseksi sen sivuhaaraksi, joka ulottuu jopa Suomenkin puolelle - karjalainen mummoni teki pelmejä siinä, missä muitakin piirakoita.

      • Vanha kokki

        Ja arveluusi kiinan osuudesta molempiin mainittuihin ruokiin on syytä yhtyä. On varsin luonnollista että tavat valita täytteet ja tavat tarjoilla ovat aikain saatossa muuntuneet, mutta ehkäpä kuitenkin jossain hamassa menneisyydessä on ollut kyse aivan samasta ruokalajista.
        Väljästi otettuna piirakat voidaan lukea samaan luokkaan ja oikein väljästi tulkittuna myös italian kalzone ja suomalainen kukko! Kaikissa noissa varsinainen makupala kätketään erilaisen taikinasta tehdyn peitteen sisään.


      • Pk-seudulla ?
        Vanha kokki kirjoitti:

        Ja arveluusi kiinan osuudesta molempiin mainittuihin ruokiin on syytä yhtyä. On varsin luonnollista että tavat valita täytteet ja tavat tarjoilla ovat aikain saatossa muuntuneet, mutta ehkäpä kuitenkin jossain hamassa menneisyydessä on ollut kyse aivan samasta ruokalajista.
        Väljästi otettuna piirakat voidaan lukea samaan luokkaan ja oikein väljästi tulkittuna myös italian kalzone ja suomalainen kukko! Kaikissa noissa varsinainen makupala kätketään erilaisen taikinasta tehdyn peitteen sisään.

        En tarkoila valmispakkauksia kuten :
        http://www.stockmann.fi/portal/fi/herkku/reseptit_ja_menyyt/reseptit/kasvisruoat/kasvisruoat/raviolia_tomaatti-sienikastikkeessa/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe