kuivatut banaanit

Kun huoneilma on nyt vain kuiva, meillä vain 15%, tuli mieleen kuivattujen bananien teko, eräs nuoruuden herkku.

Ihan yksinkertainen juttu:

Hyvin kypsytettyt banananit kuoritaan ja leikataan suikaleeksi, laitetaan jonkun ritilän päälle ja annetaan vaikkapa patterin päällä pari päiviä kuivua. Volyymi pienenee puoleen, ainakin, ja maku senkun parannee.

Näitä voi siten ulkoilun yhteidessä napostella ja lapsetkin tykkää.

4

1429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti ei suosittele.

      Banaanin kuivaus on erittäin vaikeaa. Sinun konstillasi tulee mädäntyvää banskumassaa ja miljardi banaanikärpästä löytää kotisi.
      Olen kokeillut kotikuivurilla, sillä tulee niin tahmeita paloja että kun niitä puraisee, hampaat tarttuvat toisiinsa kuin liimatut.

      Ikävä kertoa, mutta näin siinä käy.

      • se sama

        En ymmärrä tuota. Juuri tehtiin näin ja hyvä tuli. Aikoinaan kuivatetiin sellaisessa vaateiden kuivauskaapissa , jos oli erikoitarjous banaaneista. Jääväät kyllä puolipehmeäksi ja sellaisia olivat aikoinaan kaupastakin saattavilla olleet pienissä nelikantisissa paketteissa, aivan tummaruskeita. Nykyisin on saattavissa vain kovia banaanichipsiä, jossa taas ties mitä lisäaineita ja ovat ikäviä syödää.

        Ei ole meillä koskaan ollut havaintoja kärpäsistä kun pinta kuivuu melko nopeasti. Se on sitä sama kuin afrikkalaisen biltongin kuivatus savannilla yli kolmenkymmenen asteen lämmössä (siis kuivalihan). Sielläkin pinta kuivuu niin nopeasti, ettei kärpäisilläole mielenkiinto siihen.

        Jotain teitte väärin.


      • Elsi P
        se sama kirjoitti:

        En ymmärrä tuota. Juuri tehtiin näin ja hyvä tuli. Aikoinaan kuivatetiin sellaisessa vaateiden kuivauskaapissa , jos oli erikoitarjous banaaneista. Jääväät kyllä puolipehmeäksi ja sellaisia olivat aikoinaan kaupastakin saattavilla olleet pienissä nelikantisissa paketteissa, aivan tummaruskeita. Nykyisin on saattavissa vain kovia banaanichipsiä, jossa taas ties mitä lisäaineita ja ovat ikäviä syödää.

        Ei ole meillä koskaan ollut havaintoja kärpäsistä kun pinta kuivuu melko nopeasti. Se on sitä sama kuin afrikkalaisen biltongin kuivatus savannilla yli kolmenkymmenen asteen lämmössä (siis kuivalihan). Sielläkin pinta kuivuu niin nopeasti, ettei kärpäisilläole mielenkiinto siihen.

        Jotain teitte väärin.

        Kävin ihanassa thaimaalaisessa kaupassa ostoksilla, ja hyllyssä oli erilaisia kuivattuja banaaneja, paistettuja, aurinkokuivattuja, sokeroituja, seesaminsiemenillä jne.
        Mutta verkkokaupasta en niitä nyt löytänyt. Kannattaa varmaan kysellä heiltä suoraan, tai käydä paikan päällä katsomassa
        http://www.siam-house.fi/haku.php?search=banana&x=8&y=12


      • se sama
        Elsi P kirjoitti:

        Kävin ihanassa thaimaalaisessa kaupassa ostoksilla, ja hyllyssä oli erilaisia kuivattuja banaaneja, paistettuja, aurinkokuivattuja, sokeroituja, seesaminsiemenillä jne.
        Mutta verkkokaupasta en niitä nyt löytänyt. Kannattaa varmaan kysellä heiltä suoraan, tai käydä paikan päällä katsomassa
        http://www.siam-house.fi/haku.php?search=banana&x=8&y=12

        Kyllä nyt on taas kuivattuja banaaneja. Erikoistarjouksena Lidlstä hankitut banaanit kuivasin kolmen aurinkoisen päivän aikana siten, että päinohäviö oli n. 70%. Kuivatusaika yhteensä n. 20 tuntia. Kerron siten lisää, kun kunnollinen solar-kuivaaja on valmis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe