Karppaus, laihdutus ja liikunta

leere

Minulla on tarve pudottaa n. 5 kg, lähtö paino 65, ei paha, mutta liiallinen pituuteeni nähden.
Olen erittäin liikunnallinen ja raskasta liikuntaa kertyy päivittäin reilu 2 h 1 h hyötyliikuntaa.
Kaverini kertoi, että hän laihdutti 2 viikossa south beach dietillä 5 kg. Juuri tavoitteeni verran.
Olin tällä dietillä 3 päivää ja meni oikein hyvin, paitsi en jaksanut ollenkaan liikkua. Spinnig tuntikin oli pelkkää kärvistelyä, body pumpista puhumattakaan.
Kidutanko vaan 2 vko proteiinipitoisella ruokavaliolla vai mikä olisi parasta.
Mitä kehossa tapahtuu liikunnan aikana, jos ei syö hiilareita? Palaako rasva ja lähteekö kaikki lihaksistani?

17

4033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fghnbhgf

      3 päivää menee keholla totutellessa uusiin meininkeihin. 4-5pvn kohdilla alkaa tuntumaan jo hyvältä ja olo kevenee. Hiilihydraattivarastojen tyhjentymiseen menee n. 2-3 päivään. Jos olo ei viikon jälkeen helpota niin lisää runsaskuituista hiilihydraattia ruokavalioon. Tutustu myös karppaus.info-sivuihin.

      • leere

        Kiitos!
        Eli voin huoletta olla tällä dietillä ja painon pitäisi tippua hyvin?
        Olen lukenut infoa karppauksesta jonkin verran. Onko kellään kokemuksia vastaavasta dietistä?


      • fghnbhgf
        leere kirjoitti:

        Kiitos!
        Eli voin huoletta olla tällä dietillä ja painon pitäisi tippua hyvin?
        Olen lukenut infoa karppauksesta jonkin verran. Onko kellään kokemuksia vastaavasta dietistä?

        Paino tippuu kyllä ja vauhdilla ainakin alussa. Olen välillä rajoittanut hiilihydraatteja rankemminkin n.20g/pv, ja tällä keinolla saanut hyvin tippumaan. Yleensä syön n.50-100g/pv kun tavoitteena ei ole laihtua nopeasti tai muut olosuhteet eivät sovi noudattamaan tiukempaa linjaa (työpaikkaruokailut/kouluruokailut/vierailut/matkat tms.). Pahimmillani painoin vähän alle 70kg ja hh:ta rajoittamalla tippui sinne 64kg/reilussa kuukaudessa, sittemmin on tippunut niin että pyörii 59-60kg ja bmi n. 22. paino on pysynyt samana ja vähän tippunut vaikka en ole tarkkaillut kummemin hh/g/pv. Nyttemmin olen VÄLILLÄ syönyt esim. ruisleipää kerran/pari viikkoon ja hedelmiä ja profeel-jogurttia. Tarkoituksena on rajoitella keväämmällä taas enemmän ja saada paino tippumaan nopeammin. Ei kannata antaa periksi jos sinulta ei lähdekään se 5kg kahdessa viikossa, jokaisella tahti on yksilöllinen vaikka olisi "valmis dieetti". Usein paino saattaa laskea portaittain tai jumittaa hetken samoissa ja sitten hävitä parikin kiloa. Nesteen nauttimisesta pitää pitää hyvää huolta sekä vitamiinien saannista. Ja rasvaa ei pidä todellakaan pelätä, nimittäin rypsiöljy tekee ihmeitä!


      • leere
        fghnbhgf kirjoitti:

        Paino tippuu kyllä ja vauhdilla ainakin alussa. Olen välillä rajoittanut hiilihydraatteja rankemminkin n.20g/pv, ja tällä keinolla saanut hyvin tippumaan. Yleensä syön n.50-100g/pv kun tavoitteena ei ole laihtua nopeasti tai muut olosuhteet eivät sovi noudattamaan tiukempaa linjaa (työpaikkaruokailut/kouluruokailut/vierailut/matkat tms.). Pahimmillani painoin vähän alle 70kg ja hh:ta rajoittamalla tippui sinne 64kg/reilussa kuukaudessa, sittemmin on tippunut niin että pyörii 59-60kg ja bmi n. 22. paino on pysynyt samana ja vähän tippunut vaikka en ole tarkkaillut kummemin hh/g/pv. Nyttemmin olen VÄLILLÄ syönyt esim. ruisleipää kerran/pari viikkoon ja hedelmiä ja profeel-jogurttia. Tarkoituksena on rajoitella keväämmällä taas enemmän ja saada paino tippumaan nopeammin. Ei kannata antaa periksi jos sinulta ei lähdekään se 5kg kahdessa viikossa, jokaisella tahti on yksilöllinen vaikka olisi "valmis dieetti". Usein paino saattaa laskea portaittain tai jumittaa hetken samoissa ja sitten hävitä parikin kiloa. Nesteen nauttimisesta pitää pitää hyvää huolta sekä vitamiinien saannista. Ja rasvaa ei pidä todellakaan pelätä, nimittäin rypsiöljy tekee ihmeitä!

        Toivottavasti nyt tippuisi! Saa nähdä kuinka selviän ja paino toivottavasti tippuu.


      • hiilareita
        fghnbhgf kirjoitti:

        Paino tippuu kyllä ja vauhdilla ainakin alussa. Olen välillä rajoittanut hiilihydraatteja rankemminkin n.20g/pv, ja tällä keinolla saanut hyvin tippumaan. Yleensä syön n.50-100g/pv kun tavoitteena ei ole laihtua nopeasti tai muut olosuhteet eivät sovi noudattamaan tiukempaa linjaa (työpaikkaruokailut/kouluruokailut/vierailut/matkat tms.). Pahimmillani painoin vähän alle 70kg ja hh:ta rajoittamalla tippui sinne 64kg/reilussa kuukaudessa, sittemmin on tippunut niin että pyörii 59-60kg ja bmi n. 22. paino on pysynyt samana ja vähän tippunut vaikka en ole tarkkaillut kummemin hh/g/pv. Nyttemmin olen VÄLILLÄ syönyt esim. ruisleipää kerran/pari viikkoon ja hedelmiä ja profeel-jogurttia. Tarkoituksena on rajoitella keväämmällä taas enemmän ja saada paino tippumaan nopeammin. Ei kannata antaa periksi jos sinulta ei lähdekään se 5kg kahdessa viikossa, jokaisella tahti on yksilöllinen vaikka olisi "valmis dieetti". Usein paino saattaa laskea portaittain tai jumittaa hetken samoissa ja sitten hävitä parikin kiloa. Nesteen nauttimisesta pitää pitää hyvää huolta sekä vitamiinien saannista. Ja rasvaa ei pidä todellakaan pelätä, nimittäin rypsiöljy tekee ihmeitä!

        Tässä on taas oiken taliaivon vastaus. Kuukaudessa oikein 6 kiloa pois.... vau... Olisi suorastaan säälittävää jollei kuukaudessa saisi millä keinolla tahansa 6 kiloa pois. Pyöräile 10 kilsaa viikossa tohon lisäksi ni ei tarvi miettiä mitä tunkee suuhunsa. Ja vaihda toi rypsiöjy oliiviöljyyn, puolet vähemmän tyydyttyneitä rasvoja, omega kolmosta saat muualtakin kun rypsiöljystä. Ja kuitenki käytät sitä pöytäsuolaa ni vaihda sekin oikeaan suolaan...


    • Yks ketooja

      Laihdutus millä tahansa menetelmällä tulee aiheuttamaan sen, ettei reeni kulje. Mitä rankemman energiavajeen teet, sitä varmemmin reeni ei kulje. Etenkin hiilarien poisjättö voi aiheuttaa muutamana ekana päivänä väsymistä ja vetämättömyyttä. Olo menee kuitenkin ohi, joten ei kannata luovuttaa heti. Mukavaa dieettiä ei olekaan, eikä myöskään sellaista jolla reeni kulkisi ihan täysillä ellei elopainoa ole niin paljon että paino putoaa tyyliin sillä että syö 3500kcal päivässä.

      Harrastan itse kehoilua ja olen ketolla pari kertaa vuodessa. En enää saa kovin pahoja keto-oireita (= väsymystä, vetämättömyyttä) kun tila on tuttu mutta suoritusteho kärsii kyllä jossain määrin sekä pitkissä sarjoissa että aerobisessa (jota ohjaan). Ketolla palaa nimenomaan rasva, ei lihakset, ja siksi se on kohtuullisen suosittu dieetti nykyään bodypiireissä.

      Pakkotoistolta löytyy ketoketju jossa käydään nää asiat läpi tarkkaan.

      Jos haluat olla sekä SBD:llä että liikkua rajusti, kehotan ottamaan hiilaritankkauksen käyttöön. Eli vedä latausjuoma ennen harjoittelua, sellainen missä on n. 50% maltoa ja 50% prodea. Huom! Tällä tekniikalla et välttämättä pääse ketoosiin, mutta paino tippuu varmasti ja saat paitsi rasvaa veks myös liikuttua tarpeeksi.

    • Karppaus haisee!

      Karppaus on bisnestä. Sen on kehittänyt instanssi, joka on halunnut lisätä omia valmistamiaan tuotteita. "Karppaus" on ko. instanssille kilpailukeino, eli rahanansaintakeino. Yhdessä markkinointitoimiston kanssa siitä luotiin elämystä. Mukana tietenkin myös ravintoalan asiantuntijoita. Monesta eri tietolähteestä kerätyt tiedot "sokeroidaan" mainos- tai markkinointitoimistossa houkuttelevaksi asiaksi. Vähitellen siitä syntyy ilmiö. Nykyään karppaus onkin muoti-ilmiö, jota kehutaan kilpaa. Siihen uskotaan ja luotetaan. Todellisuudessa karppaajat uskovat siihen, mitä heille on sanottu ja kirjoitettu. Ainoa rehellinen seikka karppauksessa on liiallisten hiilareiden väheneminen, joka pelkästään se saa vatsan toimimaan paremmin. Kun vatsa toimii hyvin niin sehän heijastuu oloon. Lisäksi läskit lähtee. Sekin pelkästään vaikuttaa oloon. Laihtuminen myös vähentää monia riskejä sairastua. Sekin luo hyvää oloa. Kaikki muu on hypeä, kirjoitettua sanaa sekä visuaalista silmäkarkkia alá mainostoimiston graafikot.

      Jos unohdetaan karppaus ja syödään terveellisesti, ilman muoti-ilmiötä, sillä on sama vaikutus kuin karppauksella. Painon hallinta, veriarvot hyvät, vatsa toimii, olo on hyvä. Karppaus on bisnestä, josta maksetaan enemmän, koska hype on hyvin suunniteltu ja visuttu. Se on ilmiö, sitä harrastaa tuhannet ja tuhannet ihmiset, jotka kehuvat kilpaa karppausta.

      Rehellisesti sanottuna: karppaajat on bisneksen pelinappuloita. Nyt varmaan monet karppauksen nimeen vannovat heittävät rankkaa kritiikkiä ja kommentteja kirjoituksestani, mutta totuus on, että se kritiikki ja kommentointi pohjautuu siihen, mitä heidän on haluttu uskovan. Ja sitä uskoa tietenkin puolustetaan nolauksen pelossa.

      • Hiilareita

        Täyttä asiaa! Karppaajat ovat niitä samoja henkilöitä jotka vannovat maailman rauhan nimeen, paasaavat tasa-arvosta toreilla ja ovat vuosikausia valittaneet ylipainoaan. Hyviä seikkoja kaikki, joskaan ne eivät tule koskaan toteutumaan, jollei asioille tosissaan tehdä jotain. Kaikki turhanpäiväinen varojenkeruu ja ihmisarvoista puhuminen ei tee mitään muutosta. Ikävä tosiasia on että maapallo saadaan tasapainoon ainoastaan koko maailman kattavalla ydinsodalla. Too bad... Ja sen aloittaminen taas on yhtä vaikeaa kuin mitä läskin valittajan on alkaa tehdä jotain painolleen, eli LIIKUNTAA LIIKUNTAA JA LIIKUNTAA. Karppaus on taas "helppo" vaihtoehto elämäntapaläskeille, ketkä eivät tähänkään mennessä ole tehneet mitään tosissaan painonsa vuoksi. Itse syön terveellisesti, mutta en välitä pätkääkään hiilihydraattien määrästä. Sen sijaan katson, että ravinto on terveellistä. Tumma pasta, tumma riisi, perunamuusin sekaa puolet porkkanaa. VAIN oliiviöljyä, pähkinää, avokadoa ja muita hedelmiä, sekä kanaa, kanaa, kanaa ja kalaa. Jättäkää ne possun kyljykset ja naudan pihvit sinne juhlapäiville. Ei ne ole mitään ravintoa. Porsaan lihan ravinnosta noin 10% imeytyy ihmiseen, vastaavasti kalasta imeytyy lähes kokonaan (riippuen kalasta). Vetäkää sitä ruispastaa vaikka ämpärillinen, mutta liikkukaa sen mukaan. Itse painan 70kg ja olen 180 pitkä (ja olen 30v.), ja syön ihan just niin paljon ku tekee mieli, ja melkein mitä vaan. Transrasvat pois, vain vähän tyydyttyneitä rasvoja ja oikeen perkeleesti tyydyttymättömiä rasvoja. Poikkeuksena pähkinät (myös kookos) sekä avokado, joissa poikkeuksellisen paljon rasvoja, kuitenkin hyviä. Karpaajat: Te olette säälittäviä! Veikkaan että jokainen teistä syö proteiinimäärästänne puolet silkkaa paskaa (sika, nauta, väärin valmistettu kana, purkkikalaa ymym.) ja käytätte "kevyttuotteita" joissa on muunneltuja kasvirasvoja (en jaksa selittää mitä ovat, lukekaa wikipediasta), ja rasvojen tasapaino muutenkin todella huono, purkin kylkeen on vaan kivasti laitettu omega3 ja 6 merkki niin sittenhän se on vallan mainiota... EI!

        Karppaus ideana ihan kiva, mutta valitettavasti ihmisistä jotka sitä harrastavat, vain noin 1% ymmärtää käyttää sitä oikein, eli oikeita tuotteita. Muut vain jättävät makaronin ja perunan ym. pois ja toivovat parasta. Varmasti myös nämä loput 99% käyttävät ruoan maustamiseen grillimausteita, ja muita maustesekoituksia ja JOZO pöytäsuolaa... pöytäsuolassa on siis paakkuuntumisenestoaineita jotka vaikuttavat myös kehossasi. Ne siis estävät mineraalien imeytymisen kehoonne, koska estoaine ei anna kosketusta ruumiin nesteisiin. Mihinköhän se suola mahtaa kertyä??? No juuri sinne teidän vaivaisiin niveliinne ja nilkkoihinne pöhöttymään. Mersuola ja vuorisuola, pippurit ja yrtit, niillä onnistuu. Lisäksi sääli kyllä ulkomailta tuoduissa vihanneksissa on enemmän ravinteita joten enpä suosisi kotimaista, ainakaan talvella. Viikossa, pienessä purkissa, lämpölamppujen alla kasvatetussa tomaatissa on varmaan ihan perkeleesti ravinteita, mistä se ne on ottanut.... siitä muovipurkista vai?


    • Eräs näkökanta asiaa
    • kaikki mitä tunnen

      karppaajat on lihavia ja laiskoja liikkumaan ja nautiskelijoita

      • jemina1

        sitten tunnet liian vähän karppaajia :D


    • Nunnuti9

      Iltapala taivaasta

      Rakkaat kyläläiset: Ihania nuo kattilat voi kuinka aurinko purppurana iltaruskossa valuneepi,
      hän kattilan kulmakarusellistä kolauttaapi varovasti induktiolle, hiekka on väsynyt, tööttään alastoman broilerin seiskytviis asteiselle alfa teräkselle, avot napsahti kaunis rusketus kolmessa minuutissa.Mausteet pinalle ja tiivis kansi kiinni, coopertestin verran aikaa illan hämärtyessä ja täydellinen mehukas linnuntissi valmiina. Aaah. Made in Tupperware

    • 165/58 - 5kg

      Itse olen karpannut viikon ja painoa tippunut jo 3 kg. Tavoitteena pudottaa 5 kiloa, joten lopetan, kun olen tavoitepainossani. Karppaus on kyllä ihan uskomattoman tehokasta painonpudotuksen kannalta. Eikä tarvitse nähdä nälkää. Liikuntaa en ole enkä aio karppauksen aikana harrastaa.

    • jemina1

      varmaan vatsakivut johtuu että on kahden viikon karppikuurin jälkeen lipsunut syömään hiilareita, nimittäin irtokarkkejakin.??? pakko jatkaa karppia, pakko päästä vatsakivuista eroon.. muilla tapahtunut sama että vatsakivut iskee jos alkaa lipsuu hiilareissa??

    • antti.
    • Sinun kannattaa muistaa että kun elimistösi on tottunut käymään hiilihydraattien eli sokerien voimalla, varsinkin liikuntaa harrastaessasi, niin tulee ongelmia alkuvaiheessa. Jaksaminen vaikeutuu mutta kun jatkat vähähiilihydraattista syömistä eli karppaat niin vähitellen kehosi oppii polttamaan tehokkaasti rasvaa ja tämän jälkeen liikunnan harrastaminen ei aiheuta ongelmia.

    • Sirkka Sini Häkkinen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe