Jokos tästä netin aktiivisimmasta aiheesta on keskusteltu suomeksi tällä foorumilla ?
Eli suomeksi tuulivoimalla suoraan myötätuuleen tuulta nopeammin.
http://www.fasterthanthewind.org/
ddwfttw
18
501
Vastaukset
- Qippari-Qalle
Tuohan onnistuu purjeveneelläkin, ei tosin suoraan myötätuuleen.
- ddwfttw
"On keskusteltu Qippari-Qalle"
Missä on keskusteltu suomeksi suomi24:ssä ?
Laitatko linkin ?
- Kölliasas
perustuu. Otat siitä vehkeestä kölin pois ja laitat tasapohjan, niin johan homma menee vaikeaksi.
- hfjjkitykk
Surfilautaa vedetään varjolla joka on ylempänä kovassa tuulessa (tuulen nopeus kasvaa ylöspäin mennessä)
ysein metsälön takana on miltei tyyntä, vaikka ylääll╨ tuulee kovemmin.- ddwfttw
Tavoite on kulkea tuulta kovempaa suoraan myötätuuleen tuulenvoimalla, vaikka tuulen nopeus mitataan sieltä missä se on voimakkainta niistä paikoista, joissa jokin vehkeen osa on. Eli jos laitat leijan yläilmoihin vetämään, mitataan tuulen nopeus yläilmoista, ja se nopeus pitää ylittää.
ddwfttw kirjoitti:
Tavoite on kulkea tuulta kovempaa suoraan myötätuuleen tuulenvoimalla, vaikka tuulen nopeus mitataan sieltä missä se on voimakkainta niistä paikoista, joissa jokin vehkeen osa on. Eli jos laitat leijan yläilmoihin vetämään, mitataan tuulen nopeus yläilmoista, ja se nopeus pitää ylittää.
Jatkuva tuulta nopeampi myötätuuleen kulkeminen ei onnistu. Kun alus kulkee lähellä tuulen nopeutta, ei enrgiaa tule enää mistään ja kuitenkin aluksella on kitkaa laakereissa tai vedessä kulkiessaa.
Asiasta ei edes kannattaisi keskustella tällä palstalla niin mahdoton asia on :) Olette ikiliikkujan keksimisen kynnyksellä, yksi askel vielä ja teillä on ikiliikkuja.
Se mitä te näette netissä, youtubessa ja muualla, ette mitenkään voi tietää mitä voimia laitteeseen kätkeytyy.
Pitäneen ihan katsoa linkki mihin viitataan, palaan asiaan jos aihetta ilmenee.airfoil kirjoitti:
Jatkuva tuulta nopeampi myötätuuleen kulkeminen ei onnistu. Kun alus kulkee lähellä tuulen nopeutta, ei enrgiaa tule enää mistään ja kuitenkin aluksella on kitkaa laakereissa tai vedessä kulkiessaa.
Asiasta ei edes kannattaisi keskustella tällä palstalla niin mahdoton asia on :) Olette ikiliikkujan keksimisen kynnyksellä, yksi askel vielä ja teillä on ikiliikkuja.
Se mitä te näette netissä, youtubessa ja muualla, ette mitenkään voi tietää mitä voimia laitteeseen kätkeytyy.
Pitäneen ihan katsoa linkki mihin viitataan, palaan asiaan jos aihetta ilmenee.Pääsisi myötätuuleen tuulta kovemmin.
- ddwfttw
airfoil kirjoitti:
Jatkuva tuulta nopeampi myötätuuleen kulkeminen ei onnistu. Kun alus kulkee lähellä tuulen nopeutta, ei enrgiaa tule enää mistään ja kuitenkin aluksella on kitkaa laakereissa tai vedessä kulkiessaa.
Asiasta ei edes kannattaisi keskustella tällä palstalla niin mahdoton asia on :) Olette ikiliikkujan keksimisen kynnyksellä, yksi askel vielä ja teillä on ikiliikkuja.
Se mitä te näette netissä, youtubessa ja muualla, ette mitenkään voi tietää mitä voimia laitteeseen kätkeytyy.
Pitäneen ihan katsoa linkki mihin viitataan, palaan asiaan jos aihetta ilmenee."Kun alus kulkee lähellä tuulen nopeutta, ei enrgiaa tule enää mistään ja kuitenkin aluksella on kitkaa laakereissa tai vedessä kulkiessaa."
Maasta katsoen energiaa tulee ilman liike-energiasta. Potkuri hidastaa ilman nopeutta maan havaintokoordinaatistosta katsottuna, joten liike-energian täytyy energian häviämättömyyden perusteella päätyä jonnekin. Kerro mihin se sinun mielestäsi päätyy ?
Minä olettaisin sen päätyvän potkurin lapojen kautta työntövoiman kautta alukseen.
Tässä havaintokoordinaatistossa P= F * v
jossa P on työntövoiman välittämäteho, F on työntövoima, ja v on ajoneuvon nopeus havaintokoordinaatistossa. Vastaavasti tehty työ on ajoneuvon kulkema matka havaintokoordinaatistossa kertaa työntövoima, suoraan mekaanisen työn määritelmän perusteella, olettaen voima vakioksi. Jos oletus on väärä, korvataan kertominen integroinnilla matkan yli.
Vakionopeudella kulkevan ajoneuvon havaintokoordinaatistosta katsottuna, energiaa tulee alla olevan maapallon liike-energiasta. Nopeuden muutos on valtavan massan takia käytännössä olematon, mutta kun huomioit liikemäärän säilymislain maa_ajoneuvo_ilma systeemissä, huomaat maan liikemäärän muuttuvan saman verran kuin ilmankin, mutta vastakkaiseen suuntaan, kun ajoneuvo kulkee vakio nopeudella, ja siten vakio liikemäärällä. Koska ajoneuvon ja maan välinen liike on nopeampaa, tulee siellä voiman vaikutuksesta enemmän tehoa, kuin suurempi voima tarvitsee paljon hitaammin liikkuvaan ilmaan potkurivirrassa tehoa. Näin tehoero on oikeaan suuntaan kattaen tehohäviöt.
Kun nyt on energialähde osoitettu, ja hyötysuhteet oletettu selvästi alle 100%, niin koitapa perustella, miksi tämä siltikin olisi ikiliikkuja ?
Minkähän lajin ikiliikkuja olisi kyseessä ?
Tai osoita missä virhe on ?
Ps. katsopa ne pdf tiedostot siitä toisesta ketjusta, tai edes yksi niistä, ja kerro missä logiikka & kaavat ovat pielessä ?
Pitäisi olla helppoa, kun kerran tiedät tämän varmuudella ikiliikkujaksi ...
- Jagsjälv
Tuossa virityksessä vain ei tarvita köliä, koska "toiselta laidalta" puhaltaa tasan yhtä voimakas tuuli. Ei oo leen puolta ollenkaan. Hyvä tarvii kuitenkin olla viritys ennen kuin onnistuu.
- ddwfttw
"Hyvä tarvii kuitenkin olla viritys ennen kuin onnistuu."
Oletko ihan varma ?
Oletko googlannut DDWFTTW youtubesta, kaikki näyttää onnistuneen jotka on edes yrittäneet kuivalla maalla.
Ja ihan kohtuu hinnalla ja lelu kokoisena.
- ddwfttw
Katsokaa tämä kuvasarja tässä järjestyksessä :
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/28459d1232151040-wind-powered-sail-les...
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/28460d1232151040-wind-powered-sail-les...
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/28461d1232151040-wind-powered-sail-les...
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://www.boatdesign.net/forums/attachments/boat-design/28492d1232231134-wind-powered-sail-les...
Ja kertokaa mistä kohdasta alkaen olette erimieltä. - ddwfttw
Nyt se iso vehje sitten teki sen ...
http://www.youtube.com/watch?v=c5VlX-xEk00&feature=player_embedded
Suoraan myötätuuleen tuulta nopeammin tuulivoimalla,
... kunnes voimansiirto hajosi.
Mutta tämähän oli vasta ensimmäinen kenttäkoe, ennätysyritys NALSA:n ratifioimana sitten myöhemmin.
Kulkisiko 2 kertaa tuulen nopeudella tuossa videossa, vai mitäs mieltä ollaan ...
http://www.fasterthanthewind.org/- windexit
Ainakin reilusti yli tuulennopeuden
- propelli?
windexit kirjoitti:
Ainakin reilusti yli tuulennopeuden
Olisiko tuossa jonkinlainen systeemi, joka muuttaa energiaa tyyliin
Mv1^2 = mv2 ^2 eli suurempimassaisen enrgian pienempimassaisen energiaksi, jolloin pienempimassaisen nopeus tietysti lisääntyy.
Ongelma taitaa vaan olla, että suurempimassainen on tässä tapauksessa ilma.
Mites on, jos kyseinen ajoneuvo on jotain muuta kuin alumiiniputkinen kehikko? Tarvitaanko sellaisen yli tuulen nopeudella tapahtuvaan kuljettamiseen jo sadan metrin kokoinen propelli? - ddwfttw
videoita :
http://www.youtube.com/watch#!v=7SYvg40NHtc&feature=channel
http://www.youtube.com/watch#!v=aDzWh9J1dk4&feature=channel
http://www.youtube.com/watch#!v=c5VlX-xEk00&feature=channel
, joista viimeinen olikin jo tuossa yllä.
PITKÄ blogi vehkeestä on täällä :
http://www.fasterthanthewind.org/
" Ongelma taitaa vaan olla, että suurempimassainen on tässä tapauksessa ilma. "
No mikäs siinä on ongelma ? ? ?
Ilman massahan on juuri niin iso kun haluat, tarvitsee vaan tarkastella isompaa tilavuutta, onhan tiheys käytännössä vakio. Roottorin läpi virtaaman ilman tilavuudellahan ei ole ylärajaa, jos vaan tuulee tarpeeksi kauan ja jaksat odotella läpi virranneen ilman massan kasvamista ajan mukana ... Ja energiaahan siirtyy ilmasta ilmaan myös sivusuunnassa potkurin hidastamaan ilmavirtaukseen muualta, joten massa josta energiaa otetaan hyödyksi on vieläkin suurempi kuin läpivirranneen ilman massa.
" Mites on, jos kyseinen ajoneuvo on jotain muuta kuin alumiiniputkinen kehikko? Tarvitaanko sellaisen yli tuulen nopeudella tapahtuvaan kuljettamiseen jo sadan metrin kokoinen propelli? "
Tuossa laitteessa on puusta tehdyt I-palkit, joiden välissä on täytteenä vaahtoa (oisko ehkä xp-vaahtoa ? )
ja se on sitten laminoitu -45 asteen kulmassa olevalla hiilikuitulangalla kiertojäykkyyden lisäämiseksi riittävälle tasolle. Lisäksi pyörien tuennassa on käytetty teräsputkea, joka blogin kuvista päätellen on selvästi jo pinnasta ruostunut, eikä suinkaan alumiinia. Akselit on myös terästä samoinkuin laakerit. Alumiinia on lähinnä potkurin navassa. Painoa laitteella ilmeisesti siinä 180kg, ja potkurin halkaisija 17 jalkaa, eli noin 5 metriä.
Selvästikin erittäin pienellä budjetilla tehty, mutta osaamista näyttää olleen riittävästi tulosten saavuttamiseksi niukasta budjetista huolimatta. Greanbird:illa oli varmaan 50 ... 150 kertainen budjetti maapurjehduksen nopeusennätysten rikkomiseen ...
Ps. kiinnittäkääpä huomiota siihen, että nuo "tuuliviirit" vaihtaa suuntaa alhaalta alkaen, eli kuskin edessä oleva ensin, ja ylin potkurin päällä oleva viimeiseksi. Ylhäällähän tuulee kovempaa, joten siellä mennään vielä tuulta hitaammin samaan aikaan kun maanpinnassa ollaan jo tuulta kovemmassa vauhdissa. Sopivasti kun painaa "pause":a videossa, niin hyvin näkee miten herkkiä tuommoiset muovisuikaleet on tuuliviireinä näyttämään pienenkin tuulen suunnan.
- Hessu Pappa
Hyvä idea: Propelli pieksää ilmaa virtaamaan vastatuuleen. Voiman propelli saa vaunun pyörivältä akselilta. Vaunua vie eteenpäin myötätuuli propellin aiheuttama takapaine. Toimii varmasti.
- LoistavaVehje
Selityksesi on hieman omituinen ja loppukommenttisi vähän irrallaan muusta mutta täysin oikea vaikka saattoi ollakin sarkasmiksi tarkoitettu.
Potkuri siis ainoastaan hidastaa ilman vauhtia maan koordinaatistosta katsottuna, eikä suinkaan muuta sen liikesuuntaa vastakkaiseksi.
Vääntömomentin potkuri todellakin saa pyörivältä akselilta ja tehon ketjun ja rattaiden sekä akselien välityksellä pyöriltä saakka. Energian lähteenä ei maan koordinaatistosta katsottuna tietenkään ole maa, vaikka se sitä laitteen koordinaatistosta katsottuna onkin.
Tarkastelussa kannattaa olla tarkkana mitä havaintokoordinaatistoa käyttää, sillä liike-energiahan on koordinaatisto sidonnainen ja niin on liike-energian muutoskin!
Luonnollisesti kuvays muuttuu silloin koordinaatistosta toiseen vaihdettaessa, mikä saattaa hämätä asiaan tottumatonta lukijaa.
- Anonyymi
Mielenkiintoinen laite, ja toimi fysiikan lakien mukaan hyvin.
Toivottavasti tämän laitteen toimintaan tutustuminen on osana tuulivoimatekniikan opetusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424505- 932149
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152071Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi771918Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421542Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041395- 751326
- 1011307
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109