Sopiva ikä aloittaa meikkaaminen? Potaskaa!

Ei ymmärrä, ei!

En ymmärrä, miksi aika ajoin keskustellaan siitä, mikä on "oikea" ikä aloittaa meikkaaminen. En ymmärrä, mitä oikeaa ikää siinä oikein tarvitaan. Miksi meikkaus näyttäisi suurimman osan mielestä kuuluvan vasta murrosikäisille ja sitä vanhemmille? Kyllähän jokainen ihminen haluaa näyttää kauniilta, onpa sitten kyseessä seitsemänvuotias tai 25-vuotias! Ei se meikki kenestäkään tee huoraa tai aikuista. Joidenkin mielestä meikki tekee kauniimman, joten annetaan heidän meikata huolimatta siitä, minkä ikäisiä he ovat. Jotkut tykkäävät käyttää paljon meikkiä ja jotkut vähän. Jokaisella on oma maku ja sitä noudattakoon.

Olen itse jo parikymppinen ja aloitin meikkaamisen joskus lukioiässä. Puuteri ja huulirasva tai huulikiilto on siitä lähtien laitettu aina naamaan, kun on ulos lähtenyt. Vaikka en itse aloittanut meikkaamista ala-asteikäisinä tai sitäkin nuorempana, niin en siltikään näe mitään väärää siinä, että sen ikäiset meikkaisivat. En vaan todellakaan ymmärrä, miksi meikkaaminen liitetään tavallaan jotenkin seksiin ja aikuisiin. Se on vaan kaunistautumista.

45

6731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öiu7tyrs

      tunnustaa, että kuulun just niihin, joiden mielestä meikkaaminen ei kuulu lapsille. Olen samaa mieltä siitä, ettei ole mitään pahaa siinä, jos haluaa näyttää kauniilta -päinvastoin! Sehän on ihan perustarve ihmisellä olla kaunis, ja nähdä ympärillään kauneutta, mitä se sitten kenellekin tarkoittaa. Mutta meikkaaminen tekee tytöstä jotenkin aikuisemman näköisen, ja se ei mielestäni ole hyvä asia. Lapsen pitää saada olla lapsi, ja myös näyttää lapselta! Sitäpaitsi minusta lapsi näyttää kauniimmalta ihan omana itsenään. Riittää, että on puhdas ja siisti, tukka nätisti ja kivat vaatteet!

      • Osaan Meikata!

        Se on jokaisen oma asia miten ja missä iässä meikkaa... Oon 13 vuotias, ja äiti vinkuu sitä miten en muka osaisi meikata... Mutta se on jokaisen oma asia, ja mun mielestä ihminen on kaunis, kun se ite ajattelee olevansa kaunis! Aika monta kertaa oon kuullu, kun pikkutyttö kysyy äidiltä että miks tyttöjen pitää meikata niin pajon jne jne. Jä äiti tietysti vastaa että "kun teinitytöt haluaa näyttää pandakarhuilta!!!" Ei LoL!!! Että sit on kiva varmaa niistäkin menn tollsii laukomaan, ku asianomainen kuuntelee vierestä... :/


      • Anonyymi
        Osaan Meikata! kirjoitti:

        Se on jokaisen oma asia miten ja missä iässä meikkaa... Oon 13 vuotias, ja äiti vinkuu sitä miten en muka osaisi meikata... Mutta se on jokaisen oma asia, ja mun mielestä ihminen on kaunis, kun se ite ajattelee olevansa kaunis! Aika monta kertaa oon kuullu, kun pikkutyttö kysyy äidiltä että miks tyttöjen pitää meikata niin pajon jne jne. Jä äiti tietysti vastaa että "kun teinitytöt haluaa näyttää pandakarhuilta!!!" Ei LoL!!! Että sit on kiva varmaa niistäkin menn tollsii laukomaan, ku asianomainen kuuntelee vierestä... :/

        Oon ite 11v tyttö ja meikkaan joskus, helmikuussa (nyt joulukuu) sain ekan meikkini ripsiväri joka on kyllä ihan paska mut ihs ja nyt syksyllä ja talvella oon pyytänyt äitiltä ja oon saanu mitä oon halunnu/tarvinnu nyt mulla Puuteri, peitepuikko, luomiväri (glitter beige) sivellin, ripsiväri, ripsentaivuttaja ja huulikiiltoja ja toivon joululahjaksi pariin normi kamaa mut en tajuu niitä jotka sanoo "oot vasta 11 oot vasta lapsi et saa TOD meikkaa viel" se on oma asia, mä ite käytän säännöllisesti vaan peitepuikko ja Puuterii ku on finnejä tms mut niinku mitä hittoo niinku vaik oon aika nuori mut vaan tykkään meikata ja se on musta kivaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oon ite 11v tyttö ja meikkaan joskus, helmikuussa (nyt joulukuu) sain ekan meikkini ripsiväri joka on kyllä ihan paska mut ihs ja nyt syksyllä ja talvella oon pyytänyt äitiltä ja oon saanu mitä oon halunnu/tarvinnu nyt mulla Puuteri, peitepuikko, luomiväri (glitter beige) sivellin, ripsiväri, ripsentaivuttaja ja huulikiiltoja ja toivon joululahjaksi pariin normi kamaa mut en tajuu niitä jotka sanoo "oot vasta 11 oot vasta lapsi et saa TOD meikkaa viel" se on oma asia, mä ite käytän säännöllisesti vaan peitepuikko ja Puuterii ku on finnejä tms mut niinku mitä hittoo niinku vaik oon aika nuori mut vaan tykkään meikata ja se on musta kivaa

        ite alotin meikkaamisen 10v


    • Tervehdys teille.

      Onko tosiaan ihan ok nähdä 7-vuotias lapsi kävelemässä kouluun vahvat eyelinerit silmissään ja huulipunat huulillaan?

      7-vuotiaalla ja vaikkapa murrosikäisellä on huima ero. Itse olen sitä mieltä, että meikkaus ei kuulu seitsenvuotiaan tytön arkipäivään. Tietysti on ihan eri juttu puhutaanko nyt "puuterista ja huulikiillosta" vai "eyelinereistä, meikkivoiteista ja aurinkopuutereista". Viimeistään ala-asteen loppupuolella monikin varmasti haluaa testata meikkausta ja se on ihan ok. Luomiväri ja huulikiilto ei satuta ketään, mutta sen vahvemmat meikit kuuluvat ehdottomasti vanhemmille.

      Yläasteella meikkauksesta tulee monelle tärkeää kun on ulkonäköpaineita, iho huonontuu ja finnejä pukkaa. Teini-iässä muutenkin pitää kokeilla kaikkea ja etsiä itseään, ja on tärkeää tuntea itsensä kauniiksi. Eiköhän monen mielestä tämä ole juuri syynä siihen, että murrosikä on "oikea" aika aloittaa enempi meikkaus jonkun huulikiillon lisäksi. Ja teini-iässä sitä luultavammin osaa käsitelläkin meikkejä vähän paremmin kuin 7-vuotiaana, jolloin huulipuna menee vahingossa poskipäille asti...

      Jos joku kuitenkin tuntee suurta halua meikkaamiseen jo tosi nuorena, niin mikäs minä olen sitä estämään. Toivon kuitenkin, että vanhemmat osaavat pistää stopin jos lapsi on lähtemässä esikouluun pandarajauksilla.

    • ....

      Suurimmalla osalla alakoululaisista on ihanan kaunis ja sileä iho, jota ei tarvitse sen kummemmin kaunistaa. Sitten kun alkaa tää akneikä, niin parempi keskittyä ihon puhdistamiseen ja hoitamiseen kuin meikkaamiseen. Jos muistaa puhdistaa ihonsa säännöllisesti voi jo aloittaa kokeilun meikeillä, mutta kokeilusta on vielä matkaa siihen että mennään kouluun meikattuna - ja tällä en tarkoita puuteria ja huulikiiltoa vaan meikkivoidetta tai -puuteria, ripsiväriä, luomiväriä ja/tai rajausta, poskipunaa.

      • Sturmundrangonihana

        olen 11v tyttö (nelosella) ja laitan kouluun ripsaria, kulmakynää, meikkivoidetta, peitepuikkoo ja puuteria, vähän. ja keneltäkään ei tuu haukkumisia. enkä oo mikään pissis.


      • jösses
        Sturmundrangonihana kirjoitti:

        olen 11v tyttö (nelosella) ja laitan kouluun ripsaria, kulmakynää, meikkivoidetta, peitepuikkoo ja puuteria, vähän. ja keneltäkään ei tuu haukkumisia. enkä oo mikään pissis.

        voi härrekyyd :D


      • Anonyymi
        jösses kirjoitti:

        voi härrekyyd :D

        Itsekkin olen nyt nelosella ENKÄ käytä meikkiä yhtään, en haluaisi nähdä 7 v. Eyelinerin kanssa se olisi kammottavaa.


      • Anonyymi
        Sturmundrangonihana kirjoitti:

        olen 11v tyttö (nelosella) ja laitan kouluun ripsaria, kulmakynää, meikkivoidetta, peitepuikkoo ja puuteria, vähän. ja keneltäkään ei tuu haukkumisia. enkä oo mikään pissis.

        Voisit alkaa vasta meikkaa ennemkkn vitosen puolivälis tai vast 6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekkin olen nyt nelosella ENKÄ käytä meikkiä yhtään, en haluaisi nähdä 7 v. Eyelinerin kanssa se olisi kammottavaa.

        En halua nähdä seitsemän vuotiaan meikkaavan YHTÄÄN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua nähdä seitsemän vuotiaan meikkaavan YHTÄÄN

        No jep! Oon 11 täytän koht 12 ja meikkaan hillitysti. Lautan kouluun finnien ja epätasaisuuksien peitoksi peitepuikkoa,concealeria ja Puuteria lisäksi laitan kulmageeliä ja taivutan ripset joskus laitan ripsiväriä ja hajuvettä kun kaveritkin :/ ei siin mitää ku tykkään meikkaa mut saan vaan tuntumaan et mun äiti o tyhmä kun ei ehkä suostuisi siihen et meikkaan kouluun tai ostamaan mitään meikkivoidetta (en tarvitse siis) mulle kuin taas mun kaverit jotka saa aina kaiken minkä haluaa niin äideiltään :( ymmärrän että pitää olla lapsi ja viimeksi tänään mun 18 v sisko piti paasauksen meikeistä 😂 tajusin vielä vähän enemmän siitä että ei mikään 12 v lapsi tarvitse mitään meikkivoidetta yms. Kuitenkin mielipiteeni : musta 5-7 luokkalaisena saa alkaa meikata😃 ( tiiän et oon senmoset pari vuotta myöhässä🤣)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekkin olen nyt nelosella ENKÄ käytä meikkiä yhtään, en haluaisi nähdä 7 v. Eyelinerin kanssa se olisi kammottavaa.

        Sma olisi sulla jos näkisin alle yläaste ikäisellä eyelinerin ja huulipunaa, meikkivOIDETTA!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jep! Oon 11 täytän koht 12 ja meikkaan hillitysti. Lautan kouluun finnien ja epätasaisuuksien peitoksi peitepuikkoa,concealeria ja Puuteria lisäksi laitan kulmageeliä ja taivutan ripset joskus laitan ripsiväriä ja hajuvettä kun kaveritkin :/ ei siin mitää ku tykkään meikkaa mut saan vaan tuntumaan et mun äiti o tyhmä kun ei ehkä suostuisi siihen et meikkaan kouluun tai ostamaan mitään meikkivoidetta (en tarvitse siis) mulle kuin taas mun kaverit jotka saa aina kaiken minkä haluaa niin äideiltään :( ymmärrän että pitää olla lapsi ja viimeksi tänään mun 18 v sisko piti paasauksen meikeistä 😂 tajusin vielä vähän enemmän siitä että ei mikään 12 v lapsi tarvitse mitään meikkivoidetta yms. Kuitenkin mielipiteeni : musta 5-7 luokkalaisena saa alkaa meikata😃 ( tiiän et oon senmoset pari vuotta myöhässä🤣)

        Minkä takia laitat hajuvettä? Se ei kyl kuulu ihan alakoulu ikäisille. Kannattaa vasta oikeesti yläasteel!


    • rwwegwg

      oma mielipide siinä, että ymmärrän murrosikäisten meikkaamisen...tässä iässä alkaa kiinnostaa ulkonäkö ja kaikki muukin. mutta jos mietin alle 12 vuotiaita, niin ihan sama mulle jos meikkaavat, mutta kun ovat niin paljon "lapsemman" näkösiä ku jotkut teinit, niin se siinä vaan naurattaa. itse olen 15 ja aloin meikkaamaan 14 vuotiaana. 13 vuotiaana oli kyl jo ripsari käytös :D

      • ...

        Olen nyt 12, mutta täytän pian 13. En osaa sanoa milloin aloitin käyttämään peiteväriä ja sun muuta, (ärsyttävän punottaviin poskiin, verisuonet on katkeillut sieltä,..) Mutta silmämeikkiä eli , rajauskynää, aloin käyttää nyt joskus kutosen lopulla. (Laitan sitä vain alas, ja häivytän aika näkymättömiin) (En käytä mitään ripsaria) Onhan noita finnejäkin aika monta...
        Välillä en haluaisi meikata ollenkaan. Siitä meikkaamisesta tulee kyllä hyvä olo, mutta en haluaisi olla sellainen kamalan teini äidin silmissä... :( Onko huono jos meikkaan noin?!


      • voi voi
        ... kirjoitti:

        Olen nyt 12, mutta täytän pian 13. En osaa sanoa milloin aloitin käyttämään peiteväriä ja sun muuta, (ärsyttävän punottaviin poskiin, verisuonet on katkeillut sieltä,..) Mutta silmämeikkiä eli , rajauskynää, aloin käyttää nyt joskus kutosen lopulla. (Laitan sitä vain alas, ja häivytän aika näkymättömiin) (En käytä mitään ripsaria) Onhan noita finnejäkin aika monta...
        Välillä en haluaisi meikata ollenkaan. Siitä meikkaamisesta tulee kyllä hyvä olo, mutta en haluaisi olla sellainen kamalan teini äidin silmissä... :( Onko huono jos meikkaan noin?!

        Kuulun itse siihen sukupolveen joka 12 vuotiaana leikki luokkakavereiden kanssa barbeilla eikä meikit, pojat tai muut tulleet pieneen mieleenkään. Itse aloitin meikkaamisen rippikouluiässä, milloin se tarkoitti lähinnä ripsiväriä ja huulikiiltoa, joskus koulun limudiscoon kevyttä luomiväriä.

        Itselläni on äiti, joka on meikannut aina sekä isosisko joka osti minulle lahjaksi ensimmäit meikkini minun olessä sen 15 vuotias. Jälkikäteen ajateltuna, se oli se oikea ikä aloittaa meikkaaminen.

        Minä sain rauhassa olla lapsi ja nauttia iänmukaisista asioista joihin 12 vuotiaana ei meikkaaminen vielä kuulu. Se on isojen tyttöjen juttu ja kuuluu aikuisuuteen. Olen nykyään ammatiltani kosmetologi/meikkaaja joten en todellakaan vastusta meikkaamista ja mieluusti minä näitä 12-13 vuotiaita pikku tyttöjä opastan meikkaamaan, siitä syystä että he näyttäisivät kauniilta, mikä meikin tarkoitus on. Mutta jos minulla on joskus oma tytär, en anna hänen meikata ennen yläaste ikää, koska ei sitä nuorempien tyttöjen vielä tarvitse leikkiä aikuista. Ei sitä kenenkään pitäisi koittaa olla vanhempi ja kypsempi ku on.

        Olkaa lapset rakkaat rauhassa lapsia, kyllä sitä aikuinen ehtii ihan varmasti olla, ihan kyllästymiseen asti. Ei ole psykologisesti 12 vuotiaat vielä sillä kehitystasolla missä meikkaamisesta tulee arkipäivää.

        PS. Kuunnelkaa vain äitiä meikki asioissa, he ovat usein oikeassa sanoessaan että tytär ei osaa meikata. Ehdottakaa vaikka äidille yhteistä päivää meikkiopastuksen merkeissä. Sen jälkeen ei äidillä ole pokkaa sanoa, ettette osaisi meikata ;) Parntaa äidin ja tyttären välejä huomattavasti


      • Anonyymi
        voi voi kirjoitti:

        Kuulun itse siihen sukupolveen joka 12 vuotiaana leikki luokkakavereiden kanssa barbeilla eikä meikit, pojat tai muut tulleet pieneen mieleenkään. Itse aloitin meikkaamisen rippikouluiässä, milloin se tarkoitti lähinnä ripsiväriä ja huulikiiltoa, joskus koulun limudiscoon kevyttä luomiväriä.

        Itselläni on äiti, joka on meikannut aina sekä isosisko joka osti minulle lahjaksi ensimmäit meikkini minun olessä sen 15 vuotias. Jälkikäteen ajateltuna, se oli se oikea ikä aloittaa meikkaaminen.

        Minä sain rauhassa olla lapsi ja nauttia iänmukaisista asioista joihin 12 vuotiaana ei meikkaaminen vielä kuulu. Se on isojen tyttöjen juttu ja kuuluu aikuisuuteen. Olen nykyään ammatiltani kosmetologi/meikkaaja joten en todellakaan vastusta meikkaamista ja mieluusti minä näitä 12-13 vuotiaita pikku tyttöjä opastan meikkaamaan, siitä syystä että he näyttäisivät kauniilta, mikä meikin tarkoitus on. Mutta jos minulla on joskus oma tytär, en anna hänen meikata ennen yläaste ikää, koska ei sitä nuorempien tyttöjen vielä tarvitse leikkiä aikuista. Ei sitä kenenkään pitäisi koittaa olla vanhempi ja kypsempi ku on.

        Olkaa lapset rakkaat rauhassa lapsia, kyllä sitä aikuinen ehtii ihan varmasti olla, ihan kyllästymiseen asti. Ei ole psykologisesti 12 vuotiaat vielä sillä kehitystasolla missä meikkaamisesta tulee arkipäivää.

        PS. Kuunnelkaa vain äitiä meikki asioissa, he ovat usein oikeassa sanoessaan että tytär ei osaa meikata. Ehdottakaa vaikka äidille yhteistä päivää meikkiopastuksen merkeissä. Sen jälkeen ei äidillä ole pokkaa sanoa, ettette osaisi meikata ;) Parntaa äidin ja tyttären välejä huomattavasti

        Mulla on silleen et ite oon vähän molempia leikin nuorempien kavereiden kanssa barbeilla petseillä kotista yms koska mun luokkalaisia tai saman ikäsiä ei oikeen enään kiinnosta joka on harmillista kun oli joskus kolmosella kiva leikkii harry potterii jota ei sit näillä pienemmillä porukoilla oikein voi leikkiä mut toisaalta kiinnostaa myös meikkaaminen mut siis ollaan sovittu äitin kanssa että meikkiä vain juhliin on minulla kyllä meikki voide mutta sitä en kamalasti käytä sillon tällöin juhlissa äiti auttoi valitsemaan oikean sävyn hankittiin sen takia että saa vähän harjoitella ettei ylä asteella näytä ihan linnun pelättimeltä jolloin sovittiin että saa käyttää koulussa meikkiä mutta nyt kun aloitan syksyllä kutosen sovittiin äitin kanssa että koulussa saa huulikiiltoa käyttää


      • Anonyymi
        voi voi kirjoitti:

        Kuulun itse siihen sukupolveen joka 12 vuotiaana leikki luokkakavereiden kanssa barbeilla eikä meikit, pojat tai muut tulleet pieneen mieleenkään. Itse aloitin meikkaamisen rippikouluiässä, milloin se tarkoitti lähinnä ripsiväriä ja huulikiiltoa, joskus koulun limudiscoon kevyttä luomiväriä.

        Itselläni on äiti, joka on meikannut aina sekä isosisko joka osti minulle lahjaksi ensimmäit meikkini minun olessä sen 15 vuotias. Jälkikäteen ajateltuna, se oli se oikea ikä aloittaa meikkaaminen.

        Minä sain rauhassa olla lapsi ja nauttia iänmukaisista asioista joihin 12 vuotiaana ei meikkaaminen vielä kuulu. Se on isojen tyttöjen juttu ja kuuluu aikuisuuteen. Olen nykyään ammatiltani kosmetologi/meikkaaja joten en todellakaan vastusta meikkaamista ja mieluusti minä näitä 12-13 vuotiaita pikku tyttöjä opastan meikkaamaan, siitä syystä että he näyttäisivät kauniilta, mikä meikin tarkoitus on. Mutta jos minulla on joskus oma tytär, en anna hänen meikata ennen yläaste ikää, koska ei sitä nuorempien tyttöjen vielä tarvitse leikkiä aikuista. Ei sitä kenenkään pitäisi koittaa olla vanhempi ja kypsempi ku on.

        Olkaa lapset rakkaat rauhassa lapsia, kyllä sitä aikuinen ehtii ihan varmasti olla, ihan kyllästymiseen asti. Ei ole psykologisesti 12 vuotiaat vielä sillä kehitystasolla missä meikkaamisesta tulee arkipäivää.

        PS. Kuunnelkaa vain äitiä meikki asioissa, he ovat usein oikeassa sanoessaan että tytär ei osaa meikata. Ehdottakaa vaikka äidille yhteistä päivää meikkiopastuksen merkeissä. Sen jälkeen ei äidillä ole pokkaa sanoa, ettette osaisi meikata ;) Parntaa äidin ja tyttären välejä huomattavasti

        Sori nyt vaan mutta mus vaan alkaa ärsyttää et te kutsutte 12-13 v pikkulapsiks, he eivät ole pikkulapsia vaan Nuoria! Alle 8v ovat pikkulapsia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori nyt vaan mutta mus vaan alkaa ärsyttää et te kutsutte 12-13 v pikkulapsiks, he eivät ole pikkulapsia vaan Nuoria! Alle 8v ovat pikkulapsia!

        No on ne kyl lapsii mutt ei kyl iha niinkun teinei


    • TyttöVaa

      itse aloitin meikkaamisen kuudennelle luokalle mennessäni. olisin aloittanut aikasemminkin mutta koulussani vanhimmat oppilaat paheksuivat jos esim viides luokkalainen meikkaisi. olen aivan samaa mieltä siinä että ei ole mitään väliä miiloin aloittaa meikkaamisen

      • on väliä

        "olen aivan samaa mieltä siinä että ei ole mitään väliä miiloin aloittaa meikkaamisen "

        Kyllä sillä on psykologisesti ja lapsen kehityksen kannalta merkitystä. jos liian aikaisin aletaan tehdä asioita jotka eivät kuulu normaaliin kasvu ja kehitys vaiheeseen on sillä myöhemmin vaikutuksia. Tässä tapauksessa siis meikkaamine ala-aste ikäisellä ei ole suotavaa, sillä sen ikäinen on vielä lapsi ja meikkaus ei kuulu lapsuuteen eikä tue normaalia lapsen kehitystä.

        Mutta, eiväthän nämä lapset sitä itse ymmärrä, vanhempien se kuuluu heille tehdä selväksi ja antaa lasten olla lapsia!


    • huulikiilto1

      Meikkaamiseenhan ei oo mtn tiettyy ikää mutta ite alotin ripsarin ja luomivärin käytön 5luokan puolivälissä (meikkaus oli todella vähäinen hyvä jos huomasi) Sitten 7 alussa tuli mukaan puuteri ja sitten meikkivoide(ei meikkiä suuria määriä vaan kumminkin niin että ripsiväri näkyi), en nykyäänkään meikkaa paljoa. Minulla on 9vuotias tyttö joka on nyt kolmosella ja on kiinnostunut hieman meikkauksesta,mutta ei hän käytä kuin joskus esim synttäreillä hieman huulikiiltoa ja luomiväriä. Kouluun hän taivuttaa ripsiään mutta muuta ei sitten teekkään ja se on minusta ihan ok taivuttaa ripsiään, oikean meikkauksen voi sitten aloittaa myöhemminkin:)

    • duck.duck

      Mie oon kans 11v. Välillä ny voi johonki diskoon (diskoja ei meillä enää pidetä) tai synttäreille mut en mä oikeastaa muualla käytä. En alota ihan vielä meikkausta kuitenkaa, ei vaa siks että äiti sanois jotai mut mun luokalla on semmone tyttö joka närppii joka asiasta. Se varmasti tulis mun luo kattoo ja sitte se vaa " ootsä alottanu meikkaamisen? Eihä kouluun saa meikata! Mä meen kertoo opelle!"

    • ripsari

      Oon viidennellä ja käytän ripsarii huulirasvaa ja ihan mun kulmien väristä kulmakynää. Pesen kasvot aamuin illoin ja en näe meikkaamiselle oikein ikärajaa. Paitsi en oikein suosittele alle 8 vuotiaille. :|
      Aikuiset on kyllä oikeassa ettei liika meikki esim.ala-asteella ole kauheen hyväksi (meikkivoide,puuteri,luomiväri ja eyelinerit) mutta kyllä mielestäni lapsilla on oikeus laittaa esim. huulikiiltoa ja ripsaria ja kokea itsensä kauniiksi.
      Kun vanhempamme olivat lapsia ei ne välttämättä meikannut ylä-asteellakaan ja sen takia ei tajua lasten laittautumistarvetta. :'(
      Mutta meikatkaa vaan. Ei kukaan kaveri tai koululainen voi määrätä miten laittaudut. Rohkeasti vaan. ;)

    • jaamakka

      Tässä yksi yli viiskymppinen täti joka ei ole koskaan meikannut. Eikä ole koskaan kaivannutkaan tunnetta mikä tulisi meikkaamisesta.

      Meikeissä on hirmu määrä kemikaaleja jotka imeytyy suoraan kehoon. Ne kemikaalit aiheuttaa syöpää ja muita sairauksia.
      Jos voit välttää meikkaamista niin tee se.
      Tuskin haluat syöpää vanhemmalla iällä vain siksi että olet laittanut kemikaaleja naamaasi.

      Kaikki voiteet ja meikit sisältävät aineita jotka ei ole terveellisiä ihmiselle vaikka toisin väitetään.

      • Ei tarvitse meikata, itsekään en kauheasti meikkaa, mutta on olemassa luonnonkoskemtiikka tai luomukosmetiikkaa (tosin yleensä aika kallista). Jokainen tyylillään =)


    • Anonyymi

      Oon 11-vuotias. Tänä vuonna täytän 12. Kaveriporukas kukaa ei meikkaa mut sit kyl tiiän mun ikäsii jotaka käyttää meikkivoiteit ripsarii ja huulikiiltoo mut ei nyt mistään eyeleineristä puhuta. (En tiiä miten kirjotetaan). Äiti ei oo ikinä ehdottanu et voisin laittaa mitään mut oon pari kertaa kummiski lainannu sen ripsarii. Ei se aina oo huomannu, mutta aika useasti. Itse haluisin just silleen ”meikkivoiteteita ja ripsarii ja huulikiiltoo tai jotai, mut ek sen vakavampaa. Tykkään kummiski meikata itseä ja muisia ja on ihanan tunutsta jos joku mua meikkaa.

    • Anonyymi

      Ihan tyhmää ku kaikki muut mun luokan tytöt laittaa jotain ripsarii ja mulle äiti sano et se voi ostaa mut mä en saakaan laittaa sitä kouluun ni vähä ärsyttää. Onko jollain jotain neuvoa että miten saisin äitin suostumaan siihen et mä laitan ripsarii kouluun. Ku kaikki muut luokkalaiset käyttää ni vähä "nolottaa" ja mä sanoin et jopa mun BFF käyttää ni ei tehonnut. Help me please

      • Anonyymi

        PS. Ja oon 11v kohta 12v ja vitos luokka loppuu kohta


      • Anonyymi

        Mul on just sama :/ ja oon 09/12 ja 6lk ://////


    • Anonyymi

      Oon 11v tyttö, vitosel ja laitan kouluun aina ripsarii, ihan vaa ripsarii, musta se on ok. Ei siihen oo mitään oikeeta ikää. Mulla on meikkejä: aika paljon huulikiiltoja, sellanen pieni meikkivoide jolla peitän jotai näppylöitä(ostin sen eilen enkä todellakaan aio laittaa kouluun), ripsari ja eyeliner( en eyelineriä käytä koskaan mut ostin sen silti). Oon alottanu meikkaamisen nyt vitosella joulun jälkeen. Ku mun ikäisenä yleensä tulee esim. ulkonäköpaineita, ni saahan meikkiä laittaa, jos kokee itsensä kauniiksi, eikä oli paineita. Pääasia että on hyvä olo ja ei oo paineita, ei kukaan random ihminen voi tulla sulle sanoo ”et sä voi meikkaa noin nuorena” se on jokasen oma päätös. Ite en kysyny äitiltä lupaa meikin ostamiseen ja sit vaan ostin, ni ei voinu ainakaa kieltää;) Nähtiin kerran välkällä ykkösluokkalaiset laittamassa huulikiiltoo ja snäppäämässä. Ei siinä mitään väärää oo mutta toi vaikuttaa jo vähän pissikseltä/esittämiseltä🥲

    • Anonyymi

      Liian aikaisin aikuista esittäminen ei ole sopivaa. Ei tytöillä eikä pojilla.

    • Anonyymi

      Mun mielestä voit meikata oikeestaan sillon millon ite tuntuu hyvältä, no juu ei ehkä oo sopivaa meikata alle 10 vuotiaana mut voit sä sillonki laittaa esim vaan huulikiiltoo. Ja kun te aikuiset ette vaan ymmärrä että kyllä lapsi voi meikata jos han itse haluaa ( oma keho, oma valinta ) ite oon 6 luokalla ja laitan kouluun ripsarii ja huulikiiltoo. Kaikki eivät meikkaa sen takia että näyttäisi aikuiselta, pissikseltä tai kauniimmalta vaan voi meikata jos se on sun mielestä kivaa ja se näyttää kivalta kun on meikkiä naamassa, joten aikuiset olkaapa vaan hiljaa tässä asiassa ja antakaa lapsien meikata jos he itse sitä haluavat😊

      • Anonyymi

        Mä oon aivan samaa mieltä mut mun äiti ei anna meikata tai ei se oo varsinaisesti kieltänyt mut en uskalla kysyy että millon voin meikata (oon 12.v)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon aivan samaa mieltä mut mun äiti ei anna meikata tai ei se oo varsinaisesti kieltänyt mut en uskalla kysyy että millon voin meikata (oon 12.v)

        Itekki oon 12 (meen siis kutoselle tässä syksyllä) ja vanhemmat aina antanu meikata. Käytän kyllä pelkästään ripsaria, mutta kyllä en mun antais käyttä vaikka ja mitä meikkejä. Onhan 12v aika nuori meikata, mutta kaikki saa meikkaa siinä iässä kun haluu!


    • Anonyymi

      Ei todellakaan ole mitään yhtä oikeaa ikää aloittaa meikkaamista. Kukin aloittaa silloin, kun siihen on jokin tarve ja kun pystyy hankkimaan meikkaamiseen vaadittavat välineet ja aineet. Osaaminenkin olisi hyväksi, mutta se kehittyy harjoittelemalla. Meikkaamista ei ole pakko aloittaa koskaan!

    • Anonyymi

      Ei oo oikeeta ikää. Itse käytin huulikiiktoa, ripsiväriä 5 luokalla, ja noin 12 vuotiaana aloin käyttämään vähän peitevoidetta kun naama puhkaili finnejä =)

    • Anonyymi

      Poliisin perhe avioero, Päivi Facebook lapset vuoronperään meikkaa itkut muille, terveydentilan koulutus saanto Ylivieska jne

    • Anonyymi

      Jos meikkaaminen on vain kaunistumista, kuten aloittaja sanoo, miksi myös kauniit meikkaavat?

      Lapsi, alle 15-vuotias, on melkein aina kauniimpi ilman meikkiä.

    • Anonyymi

      No ite oon 12-vuotias tyttö (meen kutoselle) ja meikkaan kyllä. Tai enpä tiiä voiko meikkaamiseks sanoa. Joka päivä laitan kyllä ripsaria, joskus high litteriä. Siinä se mun meikki onki. En tykkää käyttää puutereita, consealereitä, huuli tai kulmajuttuja tai poskipunia yms. Ja itsessään meikkaaminen on mun mielestä hauskaa, tottakai tunnen välillä itteni kauniimmaks kun oon saanu hyvin ripset laitettua. Mutta se ei oo syy miks meikkaan! Alotin meikkaaman tossa joskus 5lk puolessa välissä varmaankin. Siitä lähtien on ripsari ollu arjessa mukana. Vanhemmat antaa meikata ihan miten haluu, elikkä ei siinä sillon ollu muuta kun sanoa äitille että haluaa kauppaan jotta voi ostaa oman ripsarin. Itellä 2v vanhempi isosisko joka oli syy minkä takia innostuin meikeistä ja aloin sit itekki meikkaa. Mut tosiaan joskus 11v aloin meikkaa ja mun mielestä se kai on ihan normi ikä. Ainaki tosi suuri osa mun kavereista meikkas sillon jo.

    • Anonyymi

      Ite en oikeen ymmärrä miks ei saisi muka meikata ennen esim yläastetta. Tottakai jotkut 11-12v on aika nuoria meikkaamaan, mutta sellanen pieni meikkaaminen ei varmaan haittaa? Ite oon 12 ja meen tosiaan nyt kutoselle. Aina oon saanu meikata, tosin jouluna elikkä jotain 8-9kk sitten aloin vasta tykkää meikkaamisesta ja sillon sain mun ekan ripsarin ja ekat meikit. Olin sillon 11v. Ikinä en oikeen oo meikannu, ripsaria laitan joka päivä mutta muuten en meikkaa. Ymmärrän että joidenkin vanhemmat ei vaan aattele meikin kuuluvan ala-aste ikäsille ja niinhän se varmaan onkin. Omat vanhemmat kuitenkin aina antaneet meikata miten haluaa joten siksi vaikee ymmärtää muita aikuisia jotka on eri mieltä💁‍♀️

    • Anonyymi

      Uskon että iässä 10 voi jo laittaa vähän huulikiiltoa mutta varsinaisen meikkaamisen voi aloittaa 12-14 iässä.

    • Anonyymi

      Oon 12-v ja meen syksyllä seiskalle. Ostin tänään mun ekan peitevoiteen ja äiti alkoi heti kyselemään että miksi ostin ja kaikkea mahdollista muuta ja vastasin vaan että joo en nyt jaksa kertoa. Onko 12-v ihan ok ikä ostaa ekat meikit ripsari, peitevoide yms. Meikkivoidetta en oo tulossa kyllä ostamaan hetkeen.

      • Anonyymi

        Mun mielestä se on ok koska mä oon sua vuotta nuorempi ja mulla on jo melkein kaikki mahdolliset meikit😭😂ja en siis oo mikään lellitty kakara vaan oon ostanu suuremman osan omilla rahoilla (luvalla) ja saanu lahjaksi, mut kaikilla perheillä on omat säännöt👍


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2453
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1115
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1004
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      883
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      40
      790
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe