Puhelinajan varaus/ Potilaan tietoturva

Ihmettempä vaan...

Olen jo pitkään miettinyt puhelinajan varaamista lääkärille ja sitä, miten potilaan tietoturva tällaisessa tilanteessa oikein toteutuu.

Aika täytyy varata tiettynä aikana, yleensä se ajoittuu sellaiseen ajankohtaan, jolloin minä ainakin olen matkalla työhön. Aikaa varatessa täytyy ilmoittaa syy, miksi haluaa lääkärin vastaanotolle. Tämä on tietenkin periaatteessa ihan ok, mutta kun satut istumaan täpötäydessä bussissa, niin menee kyllä vähän hankalaksi. Kanssamatkustajat kuulevat tahtomattaan mistä on kysymys. Ei tunnu kivalta ei.

Sitten kun tämän puhelinajan on saanut varattua, lääkäri soittaa tietyllä kellon ajalla erittäin harvoin, voi mennä 1,5 tuntiakin ennen kuin puhelin pirahtaa. Mitenkä siinä sitten kukainenkin järjestää asian, niin että voi työpaikalla puhua lääkärin kanssa, niin ettei ole sen sata korvaa kuulemassa.

Ei tässä kyllä ole minun mielestäni järjen hiventä. Niin kuin sitä varjellaan potilastietoja ja sitten ei välitetä hölkäsenpölkkää potilaan tietoturvasta tässä asiassa.

25

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omituista

      Ei toteudu todellakaan kertomassasi tilanteessa.

      Asia jota itse olen miettinyt on, että kun Alvariin voi viedä reseptit uusittaviksi, onko siellä henkilökunnalla vaitiolovelvollisuus?
      Lääkityksistäkin selviää aika paljon mikä kenelläkin on vaivana.

      • Miten on?

        Olisi mukava saada tästä enemmän keskustelua aikaan. Mitä mieltä ovat esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaiset? Entä asiakkaat/potilaat? Eikö kukaan uskalla vastata?


    • ???????

      Tämä pohdinta tuntuu hieman uusavuttomalta, mutta vastaan kuitenkin.

      Kun varaa aikaa, eikö voi sanoa, että ei voi kertoa syytä ajanvaraukseen koska on bussissa ja muut voivat kuulla... Tuskin tuollaisia tilanteita niin usein on, etteikö lääkärinaikaa (10 - 20 minuuttia) voisi ilman syytä saada.

      Eikö töissä löydy WC:tä tai "pimeää nurkkaa" johon vetäytyä lääkärin soiton tultua ja ehkäpä etukäteen kertoa, että odottelee lääkärin soittoa lähimmän tunnin aikana ja joutuu poistumaan siksi aikaa soiton tultua. Jos se ei mahdollista, kertoo tilanteen lääkärille ja jos tarve vaatii, pyytää uuden soittoajan lääkäriltä itseltään...

      • kaikkien asia

        Hieno asia tuo intimiteettisuoja ja tietoturva, mutta ketä oikeastaan kiinnostaa "sinun" peräpukamat tai klamydia? Kuka niillä tiedoilla tekee mitään? Minulla ei ainakaan kiinnosta jos hoitajien kahvipöydässä jutellaan minun satiaisista.


      • !!!!
        kaikkien asia kirjoitti:

        Hieno asia tuo intimiteettisuoja ja tietoturva, mutta ketä oikeastaan kiinnostaa "sinun" peräpukamat tai klamydia? Kuka niillä tiedoilla tekee mitään? Minulla ei ainakaan kiinnosta jos hoitajien kahvipöydässä jutellaan minun satiaisista.

        Ei kannata yhtään vähätellä ihmisten sairauksia ja halua pitää niitä omana tietonaan.


      • Voi jestasjee

        Kun ajanvarauksesta ei anneta aikoja, ellei kerro syytä. Se on sanottava. Ei ole siis kysymys uusavuttomuudesta. Eli käytäntö on näin AINA. Muuten ei anneta aikaa.

        Toinen juttu on sitten se, että ei niitä uusia aikoja yleensäkään ottaen saa siitä syystä, ettei voi puhua, vaan lääkärin oletuksena on, että silloin kun on ajan saanut, silloin puhutaan.
        Tuo vessassa puhuminen ja pimeässä nurkassa puhuminen huvittaa... Olet mitä ilmeisimmin sellaisessa onnellisessa asemassa, että olet pysynyt terveenä eikä sinun ole tarvinnut tätä "Huuda-vaivasi-kylältä-kirkolle" -palvelua lainkaan käyttää.


      • *huoh*
        kaikkien asia kirjoitti:

        Hieno asia tuo intimiteettisuoja ja tietoturva, mutta ketä oikeastaan kiinnostaa "sinun" peräpukamat tai klamydia? Kuka niillä tiedoilla tekee mitään? Minulla ei ainakaan kiinnosta jos hoitajien kahvipöydässä jutellaan minun satiaisista.

        Voi sinua ressukkaa. On paljon työssäkäyviä ihmisiä, jotka sairastavat erilaisia kroonisia sairauksia ja joutuvat olemaan säännöllisesti yhteydessä lääkäriin. Vastasit aika ikävästi. Ymmärrettävää tietysti siitä näkökulmasta, että jos sinulla ei ole kokemusta muista kuin sukupuolitaudeista.... Suomessa kun sattuu olemaan laki potilaan tietoturvasta.


      • ??????????
        Voi jestasjee kirjoitti:

        Kun ajanvarauksesta ei anneta aikoja, ellei kerro syytä. Se on sanottava. Ei ole siis kysymys uusavuttomuudesta. Eli käytäntö on näin AINA. Muuten ei anneta aikaa.

        Toinen juttu on sitten se, että ei niitä uusia aikoja yleensäkään ottaen saa siitä syystä, ettei voi puhua, vaan lääkärin oletuksena on, että silloin kun on ajan saanut, silloin puhutaan.
        Tuo vessassa puhuminen ja pimeässä nurkassa puhuminen huvittaa... Olet mitä ilmeisimmin sellaisessa onnellisessa asemassa, että olet pysynyt terveenä eikä sinun ole tarvinnut tätä "Huuda-vaivasi-kylältä-kirkolle" -palvelua lainkaan käyttää.

        Ihan vain kokemuksesta kerroin. Olen varsin tarkka siitä, että omat jutut pysyy omassa päässä.. :D

        Helpompi puolustautua.


    • W.I.T.C.H.

      Tulipa tuossa itsekkin soitettua tk:hon ja aikaa lääkärille. Puhelimessa jonottaessa meni 37 min ja itse asian hoidossa minuutti, kylläkin sillä seurauksella, että puhelimeen vastannut henkilö, ei tiennyt mitä on luomet ja minkälaista mahdollista vaivaa ne kantajalleen aiheuttaa, joten antoi sit ajan hoitajalle. Tapa se on tuokin jolla saadaan hoitotakuun puitteessa aikoja siirrettyä hamaan tulevaisuuteen!

    • juorut jatkuu

      Eipä ne tietojen salaisuudesta mitään välitä. Sehän oli se LKS n juttu oikeudessaki ja siinä todistaja kerto näkemyksenä että on ihan tavallista ja hyväksyttävä käytäntö että potilaiden sairauksista juorutaan kylillä baareissa. Ei niihin voi luottaa pätkääkään että pysyvät hiljaa.

      • 6+4

        Niin se vain on, että tämä tämmönen tiimityöskentely on liian yliarvostettua hoitoalalla. Mitä löysemmät kielenkannat, sitä varmemmin töitä.


      • blääääähhh
        6+4 kirjoitti:

        Niin se vain on, että tämä tämmönen tiimityöskentely on liian yliarvostettua hoitoalalla. Mitä löysemmät kielenkannat, sitä varmemmin töitä.

        juoruilu kylillä baareissa tavallista ja hyväksyttävä käytäntö?? kuka tämä tämmönen todistaja oli? on olemassa vaitiolovelvollisuus jonka rikkominen on RIKOS...


      • sellasta kerto
        blääääähhh kirjoitti:

        juoruilu kylillä baareissa tavallista ja hyväksyttävä käytäntö?? kuka tämä tämmönen todistaja oli? on olemassa vaitiolovelvollisuus jonka rikkominen on RIKOS...

        Se oli se sairaanhoitaja todistajana joka kerto. Oikeuden mielestä tollanen oli lieventävä asianhaara.


      • 7+1
        sellasta kerto kirjoitti:

        Se oli se sairaanhoitaja todistajana joka kerto. Oikeuden mielestä tollanen oli lieventävä asianhaara.

        Eli, tiedämme sen, että Rovaniemellä on olemassa oma laki tai tavallista ammattitaidottomompia ihmisiä hoitotyössä ja se on hyväksyttävää. Ei muuta kuin käräyttelemään hoitotyöntekijöitä baareihin, vaikka korvauksien toivossa, jos ei muuten.


      • toivossahyväelää
        7+1 kirjoitti:

        Eli, tiedämme sen, että Rovaniemellä on olemassa oma laki tai tavallista ammattitaidottomompia ihmisiä hoitotyössä ja se on hyväksyttävää. Ei muuta kuin käräyttelemään hoitotyöntekijöitä baareihin, vaikka korvauksien toivossa, jos ei muuten.

        Pitäkää myös muittenkin ihmisten puolta jos vähänkin löytyy oikeustajua,,,


      • utelias..
        sellasta kerto kirjoitti:

        Se oli se sairaanhoitaja todistajana joka kerto. Oikeuden mielestä tollanen oli lieventävä asianhaara.

        Ihanko näin asia ilmaistaan, että kertoillaan baareissa asioita? Kiinnostaa siinä mielessä, että olen joskus aiemmin törmännyt tällaiseen väitteeseen, joka ei millään muotoa voi pitää paikkaansa.


      • vähäsen...
        utelias.. kirjoitti:

        Ihanko näin asia ilmaistaan, että kertoillaan baareissa asioita? Kiinnostaa siinä mielessä, että olen joskus aiemmin törmännyt tällaiseen väitteeseen, joka ei millään muotoa voi pitää paikkaansa.

        Muisteleppa sitä LKSsän oikeusjuttua. Siitä oli lehdessäkin mitä siellä oikeudessa oli tuomarille kerrottu.


      • 15+15
        sellasta kerto kirjoitti:

        Se oli se sairaanhoitaja todistajana joka kerto. Oikeuden mielestä tollanen oli lieventävä asianhaara.

        Sopinee aiheeseen...

        "Enämbi viina saataa ihmisen tompelixi, wiisaat willidze ja hullut teke vielä hullummax, turmele taidon, sytyttä hecuman, saatta capinan ja punaiset silmät: teke köyhäxi ja kiwuloisexi, ilmoitta salaisuudet, kehoitta Jumalan wihan, ja saatta cadotuxen. Sentähden ei yxikän pidä juoman enä cuin tarpeexi ja terweydeksi. Juoda myös ilo picarit, eli iloxi ystäwällises cocouxis ei ole kielty, cosca ylönpaltisus estetyxi, ja taito, tieto ja ymmärrys talles on, ja wircans töihin sovelias. Pitä siis waari otettaman, ettei yxikän määrä mital ja ylönpaltisudel pacota ja yllätä toistans (erinomaisesti Nuorucaisia ja waimo wäke, ja ei yhtäkän) ylidze sen Jumalisen tahdon, woiman, terveyden ja cunniallisuuden."


      • 7+12
        vähäsen... kirjoitti:

        Muisteleppa sitä LKSsän oikeusjuttua. Siitä oli lehdessäkin mitä siellä oikeudessa oli tuomarille kerrottu.

        Onko tuohon lehtijuttuun linkkiä?


      • 16+20

        Täytyy myös huomioida se, että on olemassa ihmisiä, jotka aivan melkeinpä työkseen päivystävät esim. sairaaloiden auloissa "tavatakseen tuttuja".


    • vuokaa kun seula

      Oli tällanenkin:

      http://yle.fi/alueet/lappi/2009/11/potilastietojen_vuotamisesta_sakkoja_1141867.html

      "Hovioikeuden mukaan osastonsihteeri oli sähköpostiviestissä paljastanut potilasiakirjoista saatuja arkaluonteisia tietoja potilaan terveydentilasta. Taustalla oli mustasukkaisuus entisestä miesystävästä. Tuomittu osastonsihteeri näki entisen miesystävänsä luona naisen. Otettuaan selvää naisen henkilöllisyydestä hän tilasi tämän potilastiedot ja kertoi niistä löytyneistä arkaluontoisista asioista entiselle miesystävälleen sähköpostilla."

      • hölösuut töissä

        Sakot sai ja silti piti työnsä vaikka kerto potilaan tiedot mustasukkasuuttaan. Kertoo paljon mikä meno terveydenhuollossa nykysin on.


    • onko rahat loppu

      takarajaa LEIKKAUSJONOSSA ?
      10kk .ollut sappikivipotilas .tuskaset kivut .

    • Anonyymi
      UUSI

      Kerro jos uskallat, hoitaja. Merkinnät köynnit, merkitsee tekee kela. Kortilla tunnustuksen, käyttää alkoholista välissä, alkaa kirjerumpa eri kaupungit Posti. Ilmoittavat potilaan käyneen Terveyskeskuksessa kun on muuttanut. Eipäs juupas peliä on ja ei. Annetaan omaturva käänteinen tunne nyt asiat selviää johtava lääkäri vastaa korjaa jos korjaa.
      Alkaa tekemään vesivahonko käänteistä väärän olinpaikan ilmoittamisen perustella, puhelintaan käyttäen.
      Potilas on suutette joka on yleisavain oikeutettu muuten ei sisälle pääse ja aiheuttaa isot vedivahinko onglmat lääkäri keskukset ym. Julkiset rakennukset
      Joihin on poliisin valvonta valvonta kamerat

    • Anonyymi
      UUSI

      Tama pitta hoita tekstuviestina, ei tarvi puhuta mitta ja sairaus hoitu huva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe