Kaksi kysymystä
Miksi autosta tulee "erilainen" ääni kun peruttaa vähän kovempaa, kyllä te tiiätte, semmonen ihme kumimainen ääni.
Kun autolla peruutetaan, niin miksi kädellä täytyy ottaa tukea matkustajan pääntuesta, eikö pää muuten taivu takaikkunan suuntaan (ja en halua vastauksia "mä oon niin taitava kuski et peruutellessa kattelen vaan vähän sivupeilejä")
Autolla peruuttaminen
74
6307
Vastaukset
- Vaahtoparts
Siis manuaalivaihteista tarkoitit.. ÄÄNI.. se tulee kai vaihdelaatikon peruutusrattaan suorista hampaista, kun eteenpäin vievissä rattaissa on vinot hampaat..
Häiritteeks se, jos joku ottaa peruuttaessa pääntuesta kädellä kiinni? On pojalla pienet murheet..- autom.
automaatista ei kuulu mitään erilaista ääntä.
Miksi pitää ottaa kiinni jostain pääntuesta kun autossa on vähintään kaksi peiliä mistä katsellaan taaksepäin. - hölkynkölkyn
autom. kirjoitti:
automaatista ei kuulu mitään erilaista ääntä.
Miksi pitää ottaa kiinni jostain pääntuesta kun autossa on vähintään kaksi peiliä mistä katsellaan taaksepäin."Miksi pitää ottaa kiinni jostain pääntuesta kun autossa on vähintään kaksi peiliä mistä katsellaan taaksepäin. "
Ei ole mikään pakko ottaa pääntuesta kiinni. - dskjfhjksd
autom. kirjoitti:
automaatista ei kuulu mitään erilaista ääntä.
Miksi pitää ottaa kiinni jostain pääntuesta kun autossa on vähintään kaksi peiliä mistä katsellaan taaksepäin.Mua on ainakin autokoulussa opetettu kääntämään päätä. Peileistä katsoen pakitan vain kuormuria ja pakua.
Ketään ei luulis haittaavan se, pidänkö kiinni apumiehen pääntuesta vai ei. ei sitä enää tällä iällä taivu niinkuin ennen..
- FJEss
Pakittaessa kuuluu sellainen uliseva ääni, johtuu siitä, että vaihdelaatikossa pakki kytketään pienestä hammaspyörästä isompaan.
Käden täytyy ottaa niskatuesta kiinni, koska muuten ei taivu. Toisaalta oikeissa ajoneuvoissa ei näy tällä tavalla kuin hytin takaseinä, mutta jos sitä sitten haluaa ihmetellä. - ....
Että erilainen ääni tulee siitä että perutusvaihdetta ei ole synkronoitu, ja sen kiekko on sileä, joka väkisinkin luista hieman perutettaessa kovaa, ja siksi sileä kiekko, koska synkronointia ei ole, niin muuten hajoaisi liian helpolla.
Ja kyllä, kun haluataan peruuttaa nopeasti niin kannattaa katsoa suoraan takaikkunaan, ja koska ajossa katsotaan suurin osa ajasta eteenpäin, niin ei vanhuksilla kuule nikamat taivu pelkästään pään lihaksilla sinne takaikkunan suuntaan, vaan pakko kammeta koko kehoa, mutta jos taas haluaa peruttaa tarksti, todella ahtaasene väliin, niin silloin kannattaa katsoa niitä peilejä(kin)- jääärä
Synkronointi ei aiheuta mitään ääntä, kun vaihde on jo päällä! Se tulee ääni tulee pakkirattaiden suorista hampaista, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin.
- Kukas idiootti sinä
jääärä kirjoitti:
Synkronointi ei aiheuta mitään ääntä, kun vaihde on jo päällä! Se tulee ääni tulee pakkirattaiden suorista hampaista, kuten joku tuossa aiemmin sanoikin.
Lyhyesti sanoin näin:
Perutusvaihteessa ei ole synkronointia
Tämän takia perutusvaihteen rattaat ovat sileitä, että ei hajoaisi niin helpolla
Ja näiden sileiden rattaiden ansiosta, tulee pientä ääntä, koska ne luistaa aina hieman
Tietääkseni kukaan ei ole väittänyt, että eteenpäin ajaessa kuuluisi omituista ääntä - JanneK_69
Kukas idiootti sinä kirjoitti:
Lyhyesti sanoin näin:
Perutusvaihteessa ei ole synkronointia
Tämän takia perutusvaihteen rattaat ovat sileitä, että ei hajoaisi niin helpolla
Ja näiden sileiden rattaiden ansiosta, tulee pientä ääntä, koska ne luistaa aina hieman
Tietääkseni kukaan ei ole väittänyt, että eteenpäin ajaessa kuuluisi omituista ääntäJoo voi siinä luistoa vähän tulla...
- Luistaa luistaa
JanneK_69 kirjoitti:
Joo voi siinä luistoa vähän tulla...
Tottakai luistoa tulee jos on kaksi sileää ostaa vastakkain, vaikka olisikin pirun tiukasti toisiaan vasten (kuten esim perutusvaihteessa)
Ja autoissa on usein, esim laturin hihna sileä hihna, jossa ei ole hammastuksia, ja tämä hihna saattaa luistaa, jos se ei ole todella piukassa, ja hihnaa kuormitetaan suurella voimalla, tämä luisto vastaa siis perutusvaihdetta.
Ja sitten taasen jakohihna on hammastettu, ja se ei luista, vaikka ei olsikaan ihan pirun tiukassa, ja tämä vastaa siis ajovaihdetta.
Eli omituinen ääni syntyy siitä, kun perutusvihteen rattaa luistaa himena, koska niitä ei voi painaa toisiaan vasten niin kovaa, ettei ne luistaisi hieman. - KyyPoika75
Luistaa luistaa kirjoitti:
Tottakai luistoa tulee jos on kaksi sileää ostaa vastakkain, vaikka olisikin pirun tiukasti toisiaan vasten (kuten esim perutusvaihteessa)
Ja autoissa on usein, esim laturin hihna sileä hihna, jossa ei ole hammastuksia, ja tämä hihna saattaa luistaa, jos se ei ole todella piukassa, ja hihnaa kuormitetaan suurella voimalla, tämä luisto vastaa siis perutusvaihdetta.
Ja sitten taasen jakohihna on hammastettu, ja se ei luista, vaikka ei olsikaan ihan pirun tiukassa, ja tämä vastaa siis ajovaihdetta.
Eli omituinen ääni syntyy siitä, kun perutusvihteen rattaa luistaa himena, koska niitä ei voi painaa toisiaan vasten niin kovaa, ettei ne luistaisi hieman.Kiitos, provo tai ei, niin hyvä =P
- ja nielaise
Kukas idiootti sinä kirjoitti:
Lyhyesti sanoin näin:
Perutusvaihteessa ei ole synkronointia
Tämän takia perutusvaihteen rattaat ovat sileitä, että ei hajoaisi niin helpolla
Ja näiden sileiden rattaiden ansiosta, tulee pientä ääntä, koska ne luistaa aina hieman
Tietääkseni kukaan ei ole väittänyt, että eteenpäin ajaessa kuuluisi omituista ääntäTyhmästi sanoit näin
"Perutusvaihteessa ei ole synkronointia"
Ei ole, mutta tällä ei ole mitään tekemistä sen äänen kanssa. Eihän kaikissa (vanhoissa) autoissa ole edes eteenpäin vievissä vaihteissa synkronointia. Mutta vinohampaiset hammaspyörät kuitenkin!
"Tämän takia perutusvaihteen rattaat ovat sileitä, että ei hajoaisi niin helpolla"
Ja paskat. Suorahampaiset ovat halvempia valmistaa ja niistä ei tule akselinsuuntaisia voimia, mikä helpottaa laakeroinninkin virittelyä.
"Ja näiden sileiden rattaiden ansiosta, tulee pientä ääntä, koska ne luistaa aina hieman"
Ainoa mikä luistaa, on hihna sun vintillä. Kyllä suorahampaisiinkin rattaisiin saa aikaiseksi profiilin, missä tapahtuu pelkkää kosketusta eikä yhtään luistoa hampaiden välillä.
- ................
olette kaikki hakoteillä tuon äänen suhteen, sillä se ääni tulee vetopyörästöstä joka pyörii väärin päin kun perutetaan (ps. jos joku ei tiedä mikä on vetopyörästö ni se on ns. perävälitys!) Vetopyörästö kuluessaan antaa myös ääntä eteenpäin ajaessa kun välytkset liian suuret!
- tyhmä tynnyri
Kyllä säkin voisit vetää itsesi narun jatkoksi, niin nousisi keskimääräinen älykkyysosamäärä taas melkoisella harppauksella.
Onhan noita työkoneita ja maastoautojakin (made in Russia), missä on vissiin kaikki vaihteet suorahampaisilla hammaspyörillä, koska voimansiirto huutaa kuin haavoittunut eläin (ylittäen roimasti moottorin melutason) myös eteenpäin ajettaessa.
Normi hlöautoissa se ulina tulee vain ja ainoastaan siitä, että peruutusvaihteen rattaista ei ole viitsitty tehdä vinohampaisia. Tätä vinohampaisuuttahan käytetään just metelin takia. Suorahampaiset hammaspyörät ovat halvempia valmistaa ja myös "laakeriystävällisempiä", koska niistä ei aiheudu akselin suuntaisia voimia. - yleensä,
tyhmä tynnyri kirjoitti:
Kyllä säkin voisit vetää itsesi narun jatkoksi, niin nousisi keskimääräinen älykkyysosamäärä taas melkoisella harppauksella.
Onhan noita työkoneita ja maastoautojakin (made in Russia), missä on vissiin kaikki vaihteet suorahampaisilla hammaspyörillä, koska voimansiirto huutaa kuin haavoittunut eläin (ylittäen roimasti moottorin melutason) myös eteenpäin ajettaessa.
Normi hlöautoissa se ulina tulee vain ja ainoastaan siitä, että peruutusvaihteen rattaista ei ole viitsitty tehdä vinohampaisia. Tätä vinohampaisuuttahan käytetään just metelin takia. Suorahampaiset hammaspyörät ovat halvempia valmistaa ja myös "laakeriystävällisempiä", koska niistä ei aiheudu akselin suuntaisia voimia.Se ulina kuuluu yleisimmin "perästä" jossa vetopyörästö/rattaat ovat kuluneet, harvemmin vaihdelaatikosta. Toki kuorkeissa on ollut aikanaan paljonkin suorahampaisia ja ilman synkronointia olleita vaihdelaatikoita ja mahdetaanko autokouluissa vieläkin opettaa välikaasun käyttöä...
- jääärä
Ainakin toisissa 80-luvun saabeissa oli vinohampaiset rattaat myös peruutusvaihteessa ja niissä ei kuulu muiden autojen tapaan minkäänlaista "valitusta" peruuttaessa! näin se vaan on, vaikka silloinkin vetopyörästö pyörii mainitsemaasi "väärään suuntaan"!
- epätoivoa ilmassa
yleensä, kirjoitti:
Se ulina kuuluu yleisimmin "perästä" jossa vetopyörästö/rattaat ovat kuluneet, harvemmin vaihdelaatikosta. Toki kuorkeissa on ollut aikanaan paljonkin suorahampaisia ja ilman synkronointia olleita vaihdelaatikoita ja mahdetaanko autokouluissa vieläkin opettaa välikaasun käyttöä...
Olisiko sulla ihan vaan pikkuisen luetun ymmärtäminen hukassa?
Nyt ei puhuttu mistään loppuukuluneesta pommista, vaan siitä, että kaikissa, uusissa & ehjissäkin henkilöautoissa peruutusvaihde on enemmän/vähemmän äänekäs ...johtuen juurikin siitä, että peruutusvaihteen hammaspyörissä ei ole viitsitty panostaa vinohampaisuuteen.
- reversegear
kovin lujaa ei kannata peruutella kun näkyvyys taaksepäin on yleensä paljon rajoitetumpi kuin eteenpäin, C-pilarit ovat yleensä melko paksut ja takaikkuna yleensäkin pienempi kuin tuulilasi, alareuna korkeammalla jne.
Itse olen esim. parkkipaikoilla peruutellut hiljakseen ja päätä käännellen moneen eri suuntaan, peilitkin tarkasti katsoen koska sitä tulijaa on niin paljon, autoja ja jalankulkijoita, lapset eivät edes näy korkealla olevan takalasin alareunan takia muuta kuin peilistä. Parkkipaikoillahan vakuutusyhtiöiden mukaan koliseekin eniten pikkukolareita kun peruutellaan huolettomasti katsomatta juuri mitään.- kovaa peruuttamalla
Edes peruuttamalla kuin joku 30-40km/h (poislukien vanhat variaattoriautomaatit, jotka kulki yhtä kovaa eteen, ja taaksepäin.
Mutta välillä kuitenkin tulee tilanne, että autoa tulee peruuttaa kovemmin (niin kovaa että tuolee tuo omituinen ääni)
Miten muuten on, jos autossa on neljä vaihdetta eteenpäin, sekä aluevaihteisto, niin vastaako peruutusvaihde isolla alueella siis voimaltaan vitosvaihdetta? - exobelixi
kovaa peruuttamalla kirjoitti:
Edes peruuttamalla kuin joku 30-40km/h (poislukien vanhat variaattoriautomaatit, jotka kulki yhtä kovaa eteen, ja taaksepäin.
Mutta välillä kuitenkin tulee tilanne, että autoa tulee peruuttaa kovemmin (niin kovaa että tuolee tuo omituinen ääni)
Miten muuten on, jos autossa on neljä vaihdetta eteenpäin, sekä aluevaihteisto, niin vastaako peruutusvaihde isolla alueella siis voimaltaan vitosvaihdetta?Yleensä pakki on välitykseltään hiukan nopeampi kuin ykkösvaihde.
70-luvun automaativaihteinen commodore kulki pakilla noin satasta. Ohjaus oli siinä vauhdissa todella äkkinäinen ja jarruja piti käyttää varovasti kun peruuttaessa etujarrut lukkiintuivat todella helposti.
Nykyisessä rellussa on peruutusvaihteella rajoitin, moottori ei ota yli 3000 kierrosta ja vauhti jää viiteenkymppiin. Ilman rajoitinta kulkisi pakilla ilmeisesti noin 110-120 km/h.
Ja manuaalivaihteisen ääni tulee nimenomaan suorahampaisesta pakkirattaasta. - aikas pieni vaihde
exobelixi kirjoitti:
Yleensä pakki on välitykseltään hiukan nopeampi kuin ykkösvaihde.
70-luvun automaativaihteinen commodore kulki pakilla noin satasta. Ohjaus oli siinä vauhdissa todella äkkinäinen ja jarruja piti käyttää varovasti kun peruuttaessa etujarrut lukkiintuivat todella helposti.
Nykyisessä rellussa on peruutusvaihteella rajoitin, moottori ei ota yli 3000 kierrosta ja vauhti jää viiteenkymppiin. Ilman rajoitinta kulkisi pakilla ilmeisesti noin 110-120 km/h.
Ja manuaalivaihteisen ääni tulee nimenomaan suorahampaisesta pakkirattaasta.välityksiltään yleensä hieman isompi kuin ykkösvaihde, joten tuskin mikään keppivaihteinen auto peruttaamalla menee yli viittä kymppiä.
Ja tosiaan ainut mikä tulee mieleen on vanhat variaattoriautot, jotka kulkee tietenkin pakttimalla melkein yhtä kovaa (ilmavastuksesta johtuen) peruuttamalla kuin eteenpäin ajamalla
- Tuleepi siitä
Ei johdu siitä, etteikö pakissa olisi synkronointia, tai että on suorahampaiset rattaat, vaan siitä että tasauspyörästä yms käy silloin väärinpäin, ja siitä tulee tämäö omituinen ääni, kun ne on kulunut toimimaan "oikein päin"
Ja siksi perutellessa otetaan tukea, koska yleensä jos vain kääntää päätä, niin näkeää oman pääntuen, joten siksi tulee kammeta itseänsä enemmän- Vaahtoparta
Jaksat jankuttaa.. Auton keskeltä se ääni tulee eli laatikosta. Oliko uusissakin autoissa muka valmiiks paikat kulunut toimimaan "oikein päin", kun niistäkin kuului? Mistä muusta syystä vaihderattaissa on vinohampaat.. no sano syy vinohampaisuuteen. Jotkut työkoneet ulisee eteenpäinkin mennessä, koska niissä on kaikki rattaat suorahampaiset.
- Ei ihan uusissa
Vaahtoparta kirjoitti:
Jaksat jankuttaa.. Auton keskeltä se ääni tulee eli laatikosta. Oliko uusissakin autoissa muka valmiiks paikat kulunut toimimaan "oikein päin", kun niistäkin kuului? Mistä muusta syystä vaihderattaissa on vinohampaat.. no sano syy vinohampaisuuteen. Jotkut työkoneet ulisee eteenpäinkin mennessä, koska niissä on kaikki rattaat suorahampaiset.
Jos auton moottorin laitat aivan ekaa kertaa päälle niin taatusti ei kuulu erilaista ääntä perutettaessa taaksepäin.
Mutta autolla ajetaan yli 99,9% eteenpäin joten tottakai tasasuspyörästöt, vetoakselit, laakerit yms kuluu toimimaan "oikeinpäin" joten taatusti kuuluu perutellessa vähintäänkin omituista ääntä.
Ja veikkaisin vinojen hampaiden syyksi sitä, että vaihteet pysyisi paremmin päällä, koska keppivaihteisissa harvoin kokoajan työnnettään vaihdetta päälle, perutusvaihde joka taasen on suorahampainen, ei pysy ihan niin hyvin päällä, eli jos vaikkapa sutii rajusti/kiihdyttää perkeleen kovaa pakilla, voi se pompata itsestään vapaalle. - Foambeard
Ei ihan uusissa kirjoitti:
Jos auton moottorin laitat aivan ekaa kertaa päälle niin taatusti ei kuulu erilaista ääntä perutettaessa taaksepäin.
Mutta autolla ajetaan yli 99,9% eteenpäin joten tottakai tasasuspyörästöt, vetoakselit, laakerit yms kuluu toimimaan "oikeinpäin" joten taatusti kuuluu perutellessa vähintäänkin omituista ääntä.
Ja veikkaisin vinojen hampaiden syyksi sitä, että vaihteet pysyisi paremmin päällä, koska keppivaihteisissa harvoin kokoajan työnnettään vaihdetta päälle, perutusvaihde joka taasen on suorahampainen, ei pysy ihan niin hyvin päällä, eli jos vaikkapa sutii rajusti/kiihdyttää perkeleen kovaa pakilla, voi se pompata itsestään vapaalle.Jaa, sieltäkö kuuluu.. Mulla on kaksi automaattivaihteista autoa.. ei neitseellisiä, mutta hyvin valmiiksi käytettyjä kunnossa olevia vanhoja harrasteautoja. Selitä miksei kummassakaan pakittaessa ulise mikään perä, akselit, laakerit ym. vaikka ne pyörii silloin "väärinpäin", kun ne on muovautunut pyörimään jo muutaman vuosikymmenen "oikeinpäin". Vain moottorin ääni voimistuu, jos peruutan tarkoituksella kovempaa.
- Ehkä vähän väärin
Foambeard kirjoitti:
Jaa, sieltäkö kuuluu.. Mulla on kaksi automaattivaihteista autoa.. ei neitseellisiä, mutta hyvin valmiiksi käytettyjä kunnossa olevia vanhoja harrasteautoja. Selitä miksei kummassakaan pakittaessa ulise mikään perä, akselit, laakerit ym. vaikka ne pyörii silloin "väärinpäin", kun ne on muovautunut pyörimään jo muutaman vuosikymmenen "oikeinpäin". Vain moottorin ääni voimistuu, jos peruutan tarkoituksella kovempaa.
Olisi ehkä pitänyt kysymyksessä olla, miksi jostain autoista tulee erilainen ääni.
Oli minullakin aikoinani käytössä keppivaihteinen 323F, vuosmallia 93, ja peruutettaessa tuli samanlainen ääni, tiedä sitten mistä johtui, oliko vetoakselit yms niin kuluneita että tuli aina "samanlainen" ääni.
Toki vanhoissa hydraulisissa laatikoissa ei ainkaan laatikko pidä erilaista ääntä peruuttaessa, muut osat toki voi pitää - Foambeard
Ehkä vähän väärin kirjoitti:
Olisi ehkä pitänyt kysymyksessä olla, miksi jostain autoista tulee erilainen ääni.
Oli minullakin aikoinani käytössä keppivaihteinen 323F, vuosmallia 93, ja peruutettaessa tuli samanlainen ääni, tiedä sitten mistä johtui, oliko vetoakselit yms niin kuluneita että tuli aina "samanlainen" ääni.
Toki vanhoissa hydraulisissa laatikoissa ei ainkaan laatikko pidä erilaista ääntä peruuttaessa, muut osat toki voi pitääEn tiedä tosin muutakaan automaattivaihteista autoa, joka pitäis samanlaista ulinaa pakittaessa kuin manuaalivaihteiset. Eikö tästä voi vetää järkeenkäypää johtopäätöstä, että se ulina kuuluu manuaalilaatikosta eikä mistään vetoakselista, tasauspyörästöstä ym.. Mikähän sen peruutusrattaan välitys on? Jos se kovempaa pakittaessa pyörii vaan aivan helkkarinmoista haipakkaa ympäri isompaa akseliratasta vasten ja siitä ääni..
- ei kannata tehdä
Peruteella todella kovaa koska tuo ääni tulee juuri siitä kun suurin osa voimansiirrosta joutuu toimimaan väärinpäin ja se ei ainakaan hyväksi ole osille.
Eli jos peruttelet jatkuvasti niin kovaa että osat huutaa viimeistä (eli omituista ääntä) niin älä huoli, kyllä se omituinen ääni loppuu lähiaikoina pamaukseen tai rusahdukseen.
Eli älä perutteele niin että tuo ääni kuuluu, koska silloin on voimansiirron osat TODELLA kovilla - "kuski"
Vaihteisto peruuttaessa ääntää juurikin sen takia, että pakin suorat hampaan pitää ääntä ne toimii suhteellisen suuren rasitteen alaisena johtuen niiden pienestä koosta.
Joissain autoissa on pakissa viistetyt hampaat ja ne ei äännä, mutta monessa pakin hampaat on suorat niiden pienen koon takia, koska suorat hampaat on kestävämmät.Ääni loppuu aikanaan kun hampaat pyörii tarpeeksi kauan ja sopeutuu toisiinsa, esim. paljon peruutetut jakelu autot. Synkronointi ei liity ulinaan mitenkään. http://www.andersbild.se/galleri/Media/synk.html tuossa linkki synkronointi videoon.
Sama ääni kuuluu myös fullerin synkronoidusta vaihdelaatikosta uutena kun suorat hampaat ei vielä ole sopeutuneet pyörimään keskenään. Monissa uudemmissa kuorma-autoissa on äänen vaimentimia ujelluksen vähentämiseksi.
Myös venäläiset suorahampaiset maasturit ujeltaa jotkut traktorit ja kaikissa jotka ujeltaa on suorat hampaat.
Isot pyörä kuormaajat missä on hydraulinen/"automaattinen" vaihdelaatikko niissä ujeltaa perän rattaat jotka ei ole samanlaiset kuin normaaleissa autoissa, niissä pinioni (pieni perän ratas) on suora hampainen ja pyörittää perän lautas pyörää (perän iso ratas) ulko syrjältä.
Se että pitää kiinni niskatuesta johtuu siitä, että ei jaksa tai pysty taittumaan tarpeaksi katsoakseen taakse päin.
Takapeilistä katsominen tosin on väärä peruutus tapa! ne jotka väittää, että se on oikea tapa ne ei osaa peruuttaa peileistä.
Jos taakse katsominen olisi oikea tapa, miksi peilit peruutuspeilit tai englanniksi rearwiew mirror eli takanäkymä peilit?
Kun peruuttaa peileistä havainnoi koko auton ympärillä olevat tapahtumat ja esteet myöskin ETUkulmat jos katselet joskus autoja parkki paikoilla, joissa on auton etu sivuilla vaurioita ja katsot miten kuljettaja peruuttaa auton ruudusta niin useimmin kuljettaja katsoo takalasista ulos.
Olen kerran meinannut joutua auton alle kun kuljettaja katsoi takalasista ulos ja meinasi peruuttaa etukulmalla päälleni onnekseni huomasin ajoissa ja ehdin väistämään, katsoin kuljettajaa joka ei edes älynnyt mitä meinasi tapahtua, kun ei nähnyt minua "selkänsä" takaa.- Höpö höpö
Päätä kääntämällä näkee suoraan taakse, sekä taakse sivuille yms yms (olettaen että auto siis henkilöauto, jossa on takaikkunat ja takasivuikkunat) mutta katsomalla vain sivupeilejä, ei näe suoraan mitä takana on, eli silloin joko vain toivotaan ettei takana ole mitään, tai ajetaan siksakkia.
Toki jos on ahdas ja tarkka paikka, jossa on hitaat nopeudet (esim ruudusta perutus) niin on parempi käyttää peilejä(kin)
Ja mitä ääntämiseen tulee, niin jossain ajamissani autoissa tulee erilainen ääni, jossain ei, eikä tuo ääni ainakaan minua ole haitannut, se on senverran yleinen ilmiö, että tuskin on vaaraksi autolle
- 2+7=?
Huvittavaa seurata peruuttajia.. muutaman kerran olen nähnyt kun kuski peruuttaa katsomalla vasemman olan yli . Muutenkin monilla pää pyörii kuin onnenpyörä ja kokeilee peruttaa samaan ruutuun seitsemättä kertaa. Arvatkaas mitä sukupuolta nämä päänpyörittäjät ovat??? :-) heh!
- kortti 60v
1 ääni ei ole kumimainen, eikä liity kumiin mitenlään, vaan ääni tulee siitä kun perutusvaihteen välitys on niin pieni että vaihdelaatikko kiertää kovassa vauhdissa kuin viimeistä päivää, tästä omituinen ääni
Ja peruttelessa en ainakaan itse roiku taaksepäin, vaan vilkuilen vuorotellen oikeaa ja vasenta peiliä- tämänkin kerran
> erutusvaihteen välitys on niin pieni että vaihdelaatikko kiertää kovassa vauhdissa kuin viimeistä päivää, tästä omituinen ääni
Omituinen ääni kuuluu päästäsi. Kannattaisi lukea enemmän ja luulla vähemmän. Autolehtien testeissäkin usein listataan eri vaihteiden välityssuhteet eikä ole mitenkään harvinaista, että peruutusvaihde on hieman harvemmin välitetty kuin 1. vaide ts. peruutettaessa 20 km/h moottori pyörii hitaammin kuin ajettaessa ykkösellä eteenpäin 20 km/h.
- automönttööri-deluxe
että näinkin pitkä ketju eikä kukaan oikein tiedä äänen lähdettä, joku
oln hiukan hajulla mutta onko nykykansa tosiaan jo näin etääntynyt
tee-se-itse-autontuntemuksesta?
Ääni lähtee perävälityksestä, tarkemmin ottaen ns. hypoidivetopyörästöstä.
Joo, on, on etuvetoisessakin "perävälitys", siellä vetoakselien päissä
vaihdelaatikon sisällä.
Perävälitykseen kehitettiin ns. isoon vetopyörään aikoinaan kaarevahampainen
ns. hypoidivetopyörästö jotta saatiin perä hiljaisemmaksi.
Näin kävikin ja perä ei juuri ääntele eteenpäin ajettaessa, mutta hintana
on sitten että peruutettaessa se ujeltaa jonkin verran.
kts
http://www.google.fi/#hl=fi&cr=countryFI&q=hypoidivetopyörästö&start=10&sa=N&fp=eb3d078c705f635f- heikko esitys
> Ääni lähtee perävälityksestä, tarkemmin ottaen ns. hypoidivetopyörästöstä.
Joo, on, on etuvetoisessakin "perävälitys", siellä vetoakselien päissä
vaihdelaatikon sisällä.
Meinasit sitten, että sokea kana löytää jyvän, kun tarpeeksi monta kertaa yrittää?
Eipä löydy hypoidipyörästöä etuvetoisista, joissa on moottori poikittain (kuten se useimmiten on).
Että se siitä selityksestä - Älä enää viitsi
No miksi se ääni kuuluu takavetoisissa sieltä laatikosta eikä perästä ja automaatissa ei ollenkaan.
- lölölölöl
heikko esitys kirjoitti:
> Ääni lähtee perävälityksestä, tarkemmin ottaen ns. hypoidivetopyörästöstä.
Joo, on, on etuvetoisessakin "perävälitys", siellä vetoakselien päissä
vaihdelaatikon sisällä.
Meinasit sitten, että sokea kana löytää jyvän, kun tarpeeksi monta kertaa yrittää?
Eipä löydy hypoidipyörästöä etuvetoisista, joissa on moottori poikittain (kuten se useimmiten on).
Että se siitä selityksestäLöytyy jokaisesta kulkuneuvosta jossa on samalla akselilla kaksi vetävää pyörää..Moottorin asennolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
- pitemmittä puheitta
lölölölöl kirjoitti:
Löytyy jokaisesta kulkuneuvosta jossa on samalla akselilla kaksi vetävää pyörää..Moottorin asennolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
Ei kai vaan ressukalla mennyt nyt hypoidi ja tasauspyörästö sekaisin? Etuvetoisessa & poikittaismoottorisessa on kyllä tasauspyörästö, muttei mitään tarvetta tehoa hukkaavalle kulmavaihteelle, jollainen tämä hypoidikin on.
http://www.brother-usa.com/usaimages/gearmotors/HypoidGearPhoto.jpg - "kuski"
pitemmittä puheitta kirjoitti:
Ei kai vaan ressukalla mennyt nyt hypoidi ja tasauspyörästö sekaisin? Etuvetoisessa & poikittaismoottorisessa on kyllä tasauspyörästö, muttei mitään tarvetta tehoa hukkaavalle kulmavaihteelle, jollainen tämä hypoidikin on.
http://www.brother-usa.com/usaimages/gearmotors/HypoidGearPhoto.jpgTarkoittaa erilinjassa vetoakseliden kanssa olevaa pinioni pyörää! Normaali tasaus pyörästön pinioni pyörä on samalla tasolla vetoakseleiden kanssa ja hypoidissa joko ylempänä tai alempana.
- "kuski"
Vaihteisto peruuttaessa ääntää juurikin sen takia, että pakin suorat hampaan pitää ääntä ne toimii suhteellisen suuren rasitteen alaisena johtuen niiden pienestä koosta ei nopeudesta.
Joissain autoissa on pakissa viistetyt hampaat ja ne ei äännä, mutta monessa pakin hampaat on suorat niiden pienen koon takia, koska suorat hampaat on kestävämmät.Ääni loppuu aikanaan kun hampaat pyörii tarpeeksi kauan ja sopeutuu toisiinsa, esim. paljon peruutetut jakelu autot. Synkronointi ei liity ulinaan mitenkään. http://www.andersbild.se/galleri/Media/synk.html tuossa linkki synkronointi videoon.
Sama ääni kuuluu myös fullerin synkronoidusta vaihdelaatikosta uutena kun suorat hampaat ei vielä ole sopeutuneet pyörimään keskenään. Monissa uudemmissa kuorma-autoissa on äänen vaimentimia ujelluksen vähentämiseksi.
Myös venäläiset suorahampaiset maasturit ujeltaa jotkut traktorit ja kaikissa jotka ujeltaa on suorat hampaat.
Isot pyörä kuormaajat missä on hydraulinen/"automaattinen" vaihdelaatikko niissä ujeltaa perän rattaat jotka ei ole samanlaiset kuin normaaleissa autoissa, niissä pinioni (pieni perän ratas) on suora hampainen ja pyörittää perän lautas pyörää (perän iso ratas) ulko syrjältä, jolloin hammas kosketus on suora hampainen.
Perän malli ei liity mitenkään asiaan, oli se sitten normaali tai pinioni.
Jos liittyisi olisi monessa trike moottoripyörässä valtava ulina ajaessa koska moneen kartaanin pyörimis suunnasta johtuen joutuu asentamaan perän pyörimään väärin päin. - hidasjärkinen
"kuski" kirjoitti:
Tarkoittaa erilinjassa vetoakseliden kanssa olevaa pinioni pyörää! Normaali tasaus pyörästön pinioni pyörä on samalla tasolla vetoakseleiden kanssa ja hypoidissa joko ylempänä tai alempana.
> Normaali tasaus pyörästön pinioni pyörä on samalla tasolla vetoakseleiden kanssa ja hypoidissa joko ylempänä tai alempana.
Edelleenkään reppana ei ymmärrä, mitä eroa on kahden samansuuntaisen ja kahden kohtisuorassa kulmassa toisiinsa nähden olevan akselin välisessä hammaspyörävälityksessä.
Etuvetoisessa kaikki akselit ovat samansuuntainen, joten sitä tasauspyörästöä pyörittää ihan samallainen = äänetön ja pienikitkainen ratasvälitys kuin viahdetoosassa muutenkin.
- takaperä
Sitä varten on peilit keksitty.
- Pommisimo
Onks kanki niskassa? Tarkassa pakituksessa pitää kuikuilla takalasin kautta, koska peileillä ei näe kuin osan näkymästä ja ne valehtelee etäisyyden. Kohteet näkyy peileissä kauempana kuin ne todellisuudessa ovat.
- takaperä
Pommisimo kirjoitti:
Onks kanki niskassa? Tarkassa pakituksessa pitää kuikuilla takalasin kautta, koska peileillä ei näe kuin osan näkymästä ja ne valehtelee etäisyyden. Kohteet näkyy peileissä kauempana kuin ne todellisuudessa ovat.
Peiliin onkin toden totta kirjoitettu uusavuttomille, että peilit vääristävät (ei sitä muuten tietäisikään?) !!
Kyllä ne peilit on tarkoitettu käytettäväksi ja on omaa hölmöyttä, jos niiden käyttöä ei viitsi opetella. Ne on säädettävissä, jos et satu tietämään (ei lue siinä peilissä, mutta ohjekirjassa on ohjeet säätämisestä) - KiKi.
takaperä kirjoitti:
Peiliin onkin toden totta kirjoitettu uusavuttomille, että peilit vääristävät (ei sitä muuten tietäisikään?) !!
Kyllä ne peilit on tarkoitettu käytettäväksi ja on omaa hölmöyttä, jos niiden käyttöä ei viitsi opetella. Ne on säädettävissä, jos et satu tietämään (ei lue siinä peilissä, mutta ohjekirjassa on ohjeet säätämisestä)Itse olen töissä ajanut kymmeniä eriliaisia kuorma- ja pakettiautoja ja vain yhdessä on ollut takaikkuna, joten todellakin peruttelemaan joutuu vain pailejä käyttämällä,
Mutta silti en ole kyllä yhdessäkään autossa nähnyt peilien säätöä, että saisi säädettyä näkyykö kuva isompana (lähempänä) tai pienemoänä (kauempana) - Pakkimies
KiKi. kirjoitti:
Itse olen töissä ajanut kymmeniä eriliaisia kuorma- ja pakettiautoja ja vain yhdessä on ollut takaikkuna, joten todellakin peruttelemaan joutuu vain pailejä käyttämällä,
Mutta silti en ole kyllä yhdessäkään autossa nähnyt peilien säätöä, että saisi säädettyä näkyykö kuva isompana (lähempänä) tai pienemoänä (kauempana)Voisikohan toi takaperä, joka kertoi säädettävistä peileistä, kertoo vähän enemmänkin niistä zoomaavista peileistään? Miten mielenkiintoista.
Eihän sitä peileistä nyt aivan sata kaikkea näe mitä takana on, vaikka kuinka säätäisi .. - takaperä
Pakkimies kirjoitti:
Voisikohan toi takaperä, joka kertoi säädettävistä peileistä, kertoo vähän enemmänkin niistä zoomaavista peileistään? Miten mielenkiintoista.
Eihän sitä peileistä nyt aivan sata kaikkea näe mitä takana on, vaikka kuinka säätäisi ..En ole puhunut mitään "zoomaavista" peileistä. Kerroin vain tietämättömille, että autoissa on säädettävät taustapeilit joiden käyttöä voi opetella.
- Puhuit puhuit...
takaperä kirjoitti:
En ole puhunut mitään "zoomaavista" peileistä. Kerroin vain tietämättömille, että autoissa on säädettävät taustapeilit joiden käyttöä voi opetella.
Sanoit näin: että peilit vääristävät ... Ne on säädettävissä, jos et satu tietämään
No ei todellakaan ole olemassa (tai ainakaan yleisessä valmistuskessa) säädettävie peilejä, mutta eiköhän sellaisiakin ala vielä joskus tulemaan, sillä turkat ja kamerat tuskin ikinä korvaa peilejä... - Pommisimo
takaperä kirjoitti:
En ole puhunut mitään "zoomaavista" peileistä. Kerroin vain tietämättömille, että autoissa on säädettävät taustapeilit joiden käyttöä voi opetella.
Kirjoituksestasi sai kyllä käsityksen, että peilien aiheuttama VÄÄRISTYS on säädettävissä. Tuo ammattimieskin ymmärsi niin.. Se hämäsi, kun niin päivän selvää asiaa kuin peilien normaalia säätöä ei tarvitse muuten mainita erikseen. Olitpa tietäväinen..
Ei mun peilessä lue mitään tekstiä, ehkä jollain lukee. Peilejä käytän pakituksessa, mutta mitä haittaa siitä on, kun tarkistaa taakseen suoraan katsomalla, jos peilien ulottumattomilla alueilla on joku tolppa, pylväs, lapsi tai muuten tiukka tila. Kuulopelillä vissiin itse toimit. - minä itse
Pommisimo kirjoitti:
Onks kanki niskassa? Tarkassa pakituksessa pitää kuikuilla takalasin kautta, koska peileillä ei näe kuin osan näkymästä ja ne valehtelee etäisyyden. Kohteet näkyy peileissä kauempana kuin ne todellisuudessa ovat.
pommisimolla taitaa olla kanki jossain muualla.
Mites simopoju peruutat autolla jossa ei ole takaikkunaa? Esim iveko daily tai oma chevy vanini jossa on tavara mallin takaovet.
Itse peruutan aina peileistä kaikista kolmesta jos on takaikkuna käytettävissä.
Sivupeilit ja taustapeili.
- Nenonen
Tiedän erään joka peruuttaa pakettiautoa niin että avaa kuskin oven ja katselee ulkopuolelta. Kyydissä ollessani tein pienen tsoukin: Kun hän peruutti ja avasi oven niin minäkin avasin pelkääjän puolen oven ja tarkkailin peruuttamista.
Varsin koominen tilanne, mutta kuski on vanha kaveri ja meillä oli hyvin hauskaa sen jäkeen :-) - eri hätää kyllä se k
kun kaikki kytkimen jälkeiset osat on muotounut pyörimään tiettyyn suuntaan, ja sitten toiminta kääntyykin väärinpäin niin takuulla silloin tulee vähintään erilainen ääni ja jos paljon kuulet erilaisia ääniä niin saattaapi olla voimansiirto aika loppu
- "kuski"
Ainoa vika selityksessä on, että ei se koneen pyörimis-suunta muutu mihinkään vaikka peruutus vaihde kytkätäänkin jos kaikki kytkimen jälkeen pyörii väärinpäin niin silloin kytkimen täytyy samalla olla suunnan vaihdin.
- KUMINEN VAIHTEISTO
AIKAS HAUSKA NIMITYS TUOLLE ÄÄNELLE, TAI NO TULEE SIITÄ KUMIMAINEN ÄÄNI, JOS PERUTTAT NIIN KOVAA, ETTÄ RENKAAT SUTII ASVALTTIA VASTEN
JA MONI ON SANONUT ETTÄ SE JOHTUU VAIHTEISTON SUORISTA HAMPAISTA MUTTA EI KUKAAN OSAA SANOA MIKSI SE ÄÄNI TULISI SEN TAKIA, ITSE VÄITTÄISIN ETTÄ TUO OMITUINEN ÄÄNI TULEE SIITÄ KUN TASAUSPYÖRÄSTÖT YMS OSAT TOIMII VÄÄRINPÄIN, JOLLOIN ESIM VOITELU EI TOIMI KUNNOLLA.
MEILLÄ ON MUUTEN TÖISSÄ TODELLA PIENI TAKAVETOINEN PAKU, NIIN MIKSI PAKIN SAA LUMELLA PÄÄLLE ILMAN KYTKINTÄ REPÄISEMÄLLÄ VAIN PERUTUSVAIHTEEN PÄÄLLE, MUTTA YKKÖNEN EI MENE VAIKKA KUINKA SURVOISI, TOSIN AUTO KOITTAA SILLOIN RYÖMIÄ HITAASTI ETEENPÄIN, ILMAN ETTÄ KUITENKAAN ETTÄ HAMPAAT ROHISEE
JA TUOSTA NISKATUESTA VÄÄNTÄMISEEN SENVERRAN, ETTÄ JOS KÄÄNTÄÄ VAAN PÄÄTÄ 180 ASTETTA (MIKÄ EI KYLLÄKÄÄN KENELLÄKÄÄN KÄÄNNY) NÄKEE VAIN NISKATUEN, MUTTA JOS KÄÄNTÄÄ PÄÄTÄ 90 ASTETTA, JA KAMPEAA KÄDELLÄ KEHOTA TOISET 90 ASTETA, NIIN NÄKEE SUORAAN AUTON KESKIKOHDASTA TAAKSEPÄIN, ILMAN ETTÄ TIELLÄ OLISI NISKATUKIA TAI MUITA- lölölölöl
Menee sen takia päälle ilman kytkintä kun sitä ei ole synkronoitu,olettaisin.
Mutta tuolla ajotyylillä vaihteisto on kyllä pian entinen. - NO MIKSI SITTEN EI
lölölölöl kirjoitti:
Menee sen takia päälle ilman kytkintä kun sitä ei ole synkronoitu,olettaisin.
Mutta tuolla ajotyylillä vaihteisto on kyllä pian entinen.SYNKRONOIMATON PERUUTUSVAIHDE MENEE PÄÄLLE ILMAN KYTKINTÄ (AINAKIN LIUKKAALLA) MUTTA SYNKRONOITU EI MENE, VAAN AUTO VAAN HIEMAN "RYÖMII" EI MIKÄ OSA SIELLÄ VAIN HIPOO VÄHÄN?
JA EN USKO ETTÄ VAIHTEISTO TUOSTA HAJOAISI, KOSKA TÄSSÄ NIMENOMAISESSA AUTOSSA ON TAPANA KYTKEÄ PERUUTUS NIIN, ETTÄ LYÖDÄÄN KYTKIN POHJAAN, JA SEN PERÄÄN HETI VEDÄÄN PAKKI PÄÄLLE, JOLLOIN SE KYTKEYTYY ARMOTTOMAN PAMAUKSEN SAATTELEMANA - Vaahtoparta
Toimii väärinpäin - "VOITELU EI TOIMI KUNNOLLA".. rataspäässäs ei toimi voitelu! Pakita vaikka Hangosta Utsjoelle väärinpäin, auto ei siitä hajoo. Ja jos et näe omaa tekstiäs pienillä kirjaimilla, niin viisaampaa luovuttaa kortti poliisille. Pään kääntämisestkää mitää hyötyy, jos ei näe..
Kaikki jotka täällä kirjoittivat suorahampaat vs. viistohampaat ovat oikeassa:
Why does my manual transmission car make a loud whirring noise in reverse?
http://www.howstuffworks.com/question522.htm
"Manuaalinen vaihdelaatikko käyttää enimmäkseen viistohammaspyöriä, mutta peruutus on erikoistilanne mikä vaatii erilaisen ratastyypin - lieriöhammaspyörän. Viistohammaspyörien hampaat on leikattu vinoon kulmaan ratastasoon nähden. Kun kaksi hammasta viistohammaspyörissä yhdistyy, kontakti alkaa hampaan toisesta päästä ja asteittaisesti etenee rattaiden pyöriessä, kunnes kaksi hammasta ovat täydessä kytkennässä. Tämä asteittainen kytkentä tekee viistohammaspyörien toiminnasta paljon sulavamman ja hiljaisemman kuin lieriöhammaspyörien..."
"Lieriöhammaspyörät, millä on suorat hampaat, liukuu kytkentään paljon helpommin kuin viistohammaspyörät, joten kolme ratasta joita käytetään peruutusvaihteessa ovat lieriöhammaspyöriä"
"Kun kuulet äänekkään, surisevan äänen peruuttaessasi autoasi, olet kuulemassa lieriörattaiden hampaiden kolisevan toisiinsa vasten!" - MIKÄÄN VOITELU
Vaahtoparta kirjoitti:
Toimii väärinpäin - "VOITELU EI TOIMI KUNNOLLA".. rataspäässäs ei toimi voitelu! Pakita vaikka Hangosta Utsjoelle väärinpäin, auto ei siitä hajoo. Ja jos et näe omaa tekstiäs pienillä kirjaimilla, niin viisaampaa luovuttaa kortti poliisille. Pään kääntämisestkää mitää hyötyy, jos ei näe..
Kaikki jotka täällä kirjoittivat suorahampaat vs. viistohampaat ovat oikeassa:
Why does my manual transmission car make a loud whirring noise in reverse?
http://www.howstuffworks.com/question522.htm
"Manuaalinen vaihdelaatikko käyttää enimmäkseen viistohammaspyöriä, mutta peruutus on erikoistilanne mikä vaatii erilaisen ratastyypin - lieriöhammaspyörän. Viistohammaspyörien hampaat on leikattu vinoon kulmaan ratastasoon nähden. Kun kaksi hammasta viistohammaspyörissä yhdistyy, kontakti alkaa hampaan toisesta päästä ja asteittaisesti etenee rattaiden pyöriessä, kunnes kaksi hammasta ovat täydessä kytkennässä. Tämä asteittainen kytkentä tekee viistohammaspyörien toiminnasta paljon sulavamman ja hiljaisemman kuin lieriöhammaspyörien..."
"Lieriöhammaspyörät, millä on suorat hampaat, liukuu kytkentään paljon helpommin kuin viistohammaspyörät, joten kolme ratasta joita käytetään peruutusvaihteessa ovat lieriöhammaspyöriä"
"Kun kuulet äänekkään, surisevan äänen peruuttaessasi autoasi, olet kuulemassa lieriörattaiden hampaiden kolisevan toisiinsa vasten!"VOITELU KUNNOLLA KOSKA KAIKKI OSAT SIELLÄ VAIHTEISTON JÄLKEEN PYÖRII VÄÄRINPÄIN NIIN EI SE ROISKEVOITELU OIKEIN MITENKÄÄN PYSTY TOIMIMAAN KUNNOLLA. JOTEN TAATUSTI JOS PERUUTAT HANGOSTA UTSJOELLE, TAI VAIKKAPA TURUSTA PAIMIOON, NIIN EI TAATUSTI TARTTE ENÄÄ AUTOLLA AJAA ENNEN KALLISTA REMONTTIA.
JA MUISTIN VIRKISTYKSEKSI, ETTÄ KUN AUTOSTA KUULLUU OMITUISIA ÄÄNIÄ, ON SILLOIN JOKU PIELESSÄ, JA EI SE AINAKAAN HYVÄKSI KONEELLE OLE - Vaajtoparta
MIKÄÄN VOITELU kirjoitti:
VOITELU KUNNOLLA KOSKA KAIKKI OSAT SIELLÄ VAIHTEISTON JÄLKEEN PYÖRII VÄÄRINPÄIN NIIN EI SE ROISKEVOITELU OIKEIN MITENKÄÄN PYSTY TOIMIMAAN KUNNOLLA. JOTEN TAATUSTI JOS PERUUTAT HANGOSTA UTSJOELLE, TAI VAIKKAPA TURUSTA PAIMIOON, NIIN EI TAATUSTI TARTTE ENÄÄ AUTOLLA AJAA ENNEN KALLISTA REMONTTIA.
JA MUISTIN VIRKISTYKSEKSI, ETTÄ KUN AUTOSTA KUULLUU OMITUISIA ÄÄNIÄ, ON SILLOIN JOKU PIELESSÄ, JA EI SE AINAKAAN HYVÄKSI KONEELLE OLELakkaa saathnana HUUTAMASTA senkin äijä!! Totesin vaan, että se manuaalilaatikon peruutusääni mistään tasauspyörästön väärinpäin pyörimisestä johdu ja voitelun puutteesta, niinkuin väitit. Joko uskallat myöntää mistä se ääni tulee? Jos, et ymmärrä mitä tuossa ylhäällä lukee suomennettuna, niin ei sille mitään voi..
Autolla peruuttamisen Suomen ennätys on 635 km Alastaron radalla ja auto ei hajonnut.. - "kuski"
NO MIKSI SITTEN EI kirjoitti:
SYNKRONOIMATON PERUUTUSVAIHDE MENEE PÄÄLLE ILMAN KYTKINTÄ (AINAKIN LIUKKAALLA) MUTTA SYNKRONOITU EI MENE, VAAN AUTO VAAN HIEMAN "RYÖMII" EI MIKÄ OSA SIELLÄ VAIN HIPOO VÄHÄN?
JA EN USKO ETTÄ VAIHTEISTO TUOSTA HAJOAISI, KOSKA TÄSSÄ NIMENOMAISESSA AUTOSSA ON TAPANA KYTKEÄ PERUUTUS NIIN, ETTÄ LYÖDÄÄN KYTKIN POHJAAN, JA SEN PERÄÄN HETI VEDÄÄN PAKKI PÄÄLLE, JOLLOIN SE KYTKEYTYY ARMOTTOMAN PAMAUKSEN SAATTELEMANAPamaus johtuu siitä kun rattaat pysähtyvät. Uskoisin sen kyllä kestävän, mutta parempi olisi opetella kytkimellä pyörittämään pääakselia vain sen verran, että hammaskosketus saadaan kunnolla kohdalleen.
Olen tosin tavannut myös sellaisen vaihteiston jossa pakkia ei kytketä pääakselille, vaan sille joka on kardaaniin yhteydessä ja sitä ei saa nätisti paikalleen koska seisovaa ratasta kytketään seisovaan rattaaseen.
Pamauttamalla kytkeminen on parempi kuin pitkä hampaita kuluttava rallatus.
Synkronoitu vaihde ei mene sen takia päälle ilman kytkintä eikä äännä koska synkronirengas estää vaihteen hammaskosketuksen kunnollisen syntymisen/ottamisen synkronissa on "tehoa" vain sen verran, että vapaana seisova ratas saadaan kiihdytettyä kytkeytyvän rattaan nopeuteen. - "kuski"
Vaajtoparta kirjoitti:
Lakkaa saathnana HUUTAMASTA senkin äijä!! Totesin vaan, että se manuaalilaatikon peruutusääni mistään tasauspyörästön väärinpäin pyörimisestä johdu ja voitelun puutteesta, niinkuin väitit. Joko uskallat myöntää mistä se ääni tulee? Jos, et ymmärrä mitä tuossa ylhäällä lukee suomennettuna, niin ei sille mitään voi..
Autolla peruuttamisen Suomen ennätys on 635 km Alastaron radalla ja auto ei hajonnut..Samaa mieltä vaahtoparran kanssa.
Ei kannata välittää huutajista ne ei usko kun ei itse ymmärrä.
- ei hätää
Tulee, koska peruutusvaihde on vaan ykkönen, ja kuminen pyörä yhdistää sitten rattaa toisiinsa, ja kääntää suunnan väärinpäin.
Joten tottakai tulee kumianinen ääni kun sileä kumipyörä luistaa vähän - Utelias poika
61 vastausta tullut, osa näistä on vitsillä kirjoitettu, osa tosissaan, osa totta, osa valhetta, mutta edelleen puuttuu vastaus kysymykseen MIKSI sieltä tulee se erilianen luistavan kuuloinen ääni, ei mistä tulee, vaan haluan tietää juurikin miksi vaihteistoa tai mistä lie se ääni tulee...
Ja vastuas "suorat hampaat" on yleisin, mutta se ei selitä että miksi sieltä tulee tuollainen ääni. - On se saatana
Miten on tullut kymmeniä vastauksia, mutta kukaan ei ole tiennyt MIKSI autosta tulee erilainen ääni (aloittaja kysyi nimenomaa, MIKSI, ei MISTÄ se tulee)
No eiköhäs tämä mysteeri joskus selviä, kun löytyy joku joka on esim purkanut auton vaihteostja ja voimansiirtoa...- vajukille tiedoksi
Et tainnut olla ihan jonon kärjessä, kun aivoja jaettiin...
Useimmissa autoissa eteenpäin vievien vaihteiden rattaat ovat vinohampaiset, mutta peruutusvaihteen rattaat suorahampaiset. Vinohampaisia ovat myös tasauspyörästöä pyörittävät hammaspyörät.
Suorahampaiset rattaat ovat helvempia valmistaa, mutta niissä on semmottinen ongelma, että ainoastaan 1 hammas kummastakin pyörästä on kerrallaan tiukassa kosketuksessa naapurirattaan hampaaseen & välittää voimaa ... eli tulee väistämättä jonkinmoinen epäjatkuvuuskohta siinä vaiheessa, kun kosketus yhden hammasparin välillä päättyy kertarysäyksellä ja seuraava puolestaan ottaa kontaktia. Ja sama XXXX kertaa sekunnissa (moottorin RPM * käyttävän hammaspyörän hampaiden lukumäärä) = ääntä taajuudella XXXX Hz.
Vinohampaiset ovat äänettömiä, koska niissä seuraava hammaspari alkaa jo ottaa kontaktia (toisesta reunastaan) edellisen lopetellessa. Mutta kalliimpia valmistaa ja vinohampaisuus aiheuttaa myös akselin suuntaisia voimia, mikä asettaa myös lisävaatimuksia = lisää hintaa laakeroinnille.
Ja sitten tää vajukkien epätoivoinen selitysyritys n:o 372 eli "ääni johtuu siitä, että voima välittyy eri suuntaan". Miksikäs ei voimansiirto sitten huuda moottorijarrutuksen aikana. Silloinhan on kanssa päällä tilanne, jossa hampaiden "takareunat" ottavatkin kontaktia, kun renkaat pyörittävät moottoria eikä päinvastoin.
Ja sitten selitysyrityn n:o 373 eli ääni johtu sittä, ettei hampaat ole hioutuneet ... aika karkeat toleranssit teidän Ladoissa .... mut niissä kait huutaa kaikki vaihteet uutena? Vai olisiko niin, ettei näillä asiantuntijoilla ole ainakaan uusista autoista kokemusta, hyvä jos vanhan mopon "virittämisestä" (pakoputkesta roinat pois = lisää melua = pakko kulkea paremmin). - On vastattu
Vastattu, että ääni tulee siitä kun kaikki vaihteiston yms osat on hiotuneet/kuluneet toimimaan yhteen suuntaan, ja sitten kun perutetaan niin kaikki toimii väärinpäin, jolloin laakerit, rattaat yms osat ei oikein "osu kohdallee" ja syntyy kitkaa yms josta tulee outo ääni, ymmärrätkö?
- ???????????
On vastattu kirjoitti:
Vastattu, että ääni tulee siitä kun kaikki vaihteiston yms osat on hiotuneet/kuluneet toimimaan yhteen suuntaan, ja sitten kun perutetaan niin kaikki toimii väärinpäin, jolloin laakerit, rattaat yms osat ei oikein "osu kohdallee" ja syntyy kitkaa yms josta tulee outo ääni, ymmärrätkö?
Huvittavaa luettavaa.. oikeesti, moniko teistä on purkanut vaihdelaatikon? aloittakaa siitä ja huudelkaa sitten vasta.
- kuulo riittää
??????????? kirjoitti:
Huvittavaa luettavaa.. oikeesti, moniko teistä on purkanut vaihdelaatikon? aloittakaa siitä ja huudelkaa sitten vasta.
Vaan jos omaa sellaisen osan kuin korva, niin se riittää kertomaan tuon, koska tuo "erilainen" äänihän jatkuu vaikka laittaisi vaihteen vapaalle/eteenpäin auton mennessä vielä taaksepäin.
Eli nivelet yms huuttaa väljyyttään vaan tuossa tilanteessa kun ne toimii "väärinpäin" ei sen kummempaa... - ????????
kuulo riittää kirjoitti:
Vaan jos omaa sellaisen osan kuin korva, niin se riittää kertomaan tuon, koska tuo "erilainen" äänihän jatkuu vaikka laittaisi vaihteen vapaalle/eteenpäin auton mennessä vielä taaksepäin.
Eli nivelet yms huuttaa väljyyttään vaan tuossa tilanteessa kun ne toimii "väärinpäin" ei sen kummempaa...selitäppä miksi uudetkin japsit tekevät sen äänen?
ja ps. mun vm.'87 Nissankaan ei pidä ääntä taaksepäin mentäessä vapaalla, ainoastaan pakittaessa ;) - Juuri näin
???????? kirjoitti:
selitäppä miksi uudetkin japsit tekevät sen äänen?
ja ps. mun vm.'87 Nissankaan ei pidä ääntä taaksepäin mentäessä vapaalla, ainoastaan pakittaessa ;)Koska osat on suuniteltu toimimaan eteenpäin ajamista varten, siksi ei tule erilaista ääntä.
Ja voi olla että jos laakerit yms on niin hyvässä kunnossa, että ne pääsyy pyörimään niin kevyesti vapaalla ollessa että ei tule ääntä, niin ei tietenkään tule.
1998 vuoden sprintteri muuten piti vielä paljon erilaisempaa ääntä kun teki voimakkaan moottorijarruksen, koska silloinkin voimat oli ikäänkuin "väärinpäin"
- vkupelo
Ensiksikin, se outo ääni tulee siintä kun tämä nuori mies
peruuttaessaan puristaa tyttöä kaulasta,ja toiseksi,
päätä pittää kääntää se 90 astetta,molempien et . . .jne.
Mutta,harjoittelu tekee mestariks. - Anonyymi
Haluaisin kysyä että mikä on peruuttamisen ensimmäinen sääntö/ohje
- Anonyymi
No ihan ensimmäiseksi pitää varmistaa ettei ketään tai mitään ole osumassa autoon aiotulla peruutusalueella, ettei peruuta kenenkään päälle.
Esim. kauppakeskusten parkkipaikoilla voi olla viisaampaa peruuttaa parkkiruutuun, että poislähtö on helpompaa kun saa lähteä eteenpäin, parempi näkyvyys eteenpäin. Parkkiruutuun päin peruuttaessa yleensä on vähemmän tulijoitakin ainakin parkkiruudun suunnasta :P - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan ensimmäiseksi pitää varmistaa ettei ketään tai mitään ole osumassa autoon aiotulla peruutusalueella, ettei peruuta kenenkään päälle.
Esim. kauppakeskusten parkkipaikoilla voi olla viisaampaa peruuttaa parkkiruutuun, että poislähtö on helpompaa kun saa lähteä eteenpäin, parempi näkyvyys eteenpäin. Parkkiruutuun päin peruuttaessa yleensä on vähemmän tulijoitakin ainakin parkkiruudun suunnasta :PKiitän (•‿•)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264