TM kesärengastesti -käytetyt kitkarenkaat

Basso72

TM kesärengastesti
Käytetty kitkarengas menestyi testissä erittäin huonosti.
Mitenkähän niillä voi kesällä pärjätä liikenteessä?
Talvella samoilla renkailla menee ihan hyvin, vaikka tien pinnalla on vielä jäätäkin?

Käytetyistä kitkoista tulis varmaan lehden testissä turvallisemmat jos joku lähettäis lehdelle vähän mainosrahaa.

39

2147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hynynen

      kitkarengas on se sitten uusi tai käytetty, ei sovellu kesäkeliin. Syy on yksinkertaisesti siinä että kitkan kumiseos on todella pehmeä kun verrataan kesärenkaaseen. Eron huomaat näin pakkasilla kun nostat kesärenkaan ulos, annat sen jäätyä ja kokeilet sormella kuinka hemmetin kova sen pintakuvio on. Tämä sama tapahtuu kitkan osalla, mutta käänteisesti eli kitka on aivan liian pehmeä kesäoloihin. Tavallisessa ajossa se toki voi tuntua mukavalta mutta itse en haluasi joutua tekemään yhtäkään nopeaa väistöliikettä 30C lämmössä kitkarenkailla.. pito voi olla nimittäin lähes yhtä huono kuin kesärenkaalla -30C pakkasessa.

      Ja sitten toiseksi, kitkarengas kuluu kesällä todella nopeasti ja varmasti vie enemmän polttoainetta kuin oikea kesärengas.

      • musta tuntuu ...

        "Ja sitten toiseksi, kitkarengas kuluu kesällä todella nopeasti ja varmasti vie enemmän polttoainetta kuin oikea kesärengas."

        Kirjoitat juuri sillä varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemattomuus voi tuoda!
        TM:n testissä kulunut kitkarengas sai arvosanan 10 vierintävastuksesta ja mitattu kulutuksen lisäysprosentti oli 0,2 kun se kesärenkailla oli keskimäärinkin yli kymmenkertainen ja huonoimmalla kesärenkaalla yli 30-kertainen.
        Kolmen talven käytön jälkeen kitkoilla ajaa ainakin kahden kesän ajot vielä ihan laillisilla millimetreillä. Osaavalle autoilijalle kitkarengas on kaikinpuolin taloudellinen ratkaisu kesälläkin.


      • Keuuiss
        musta tuntuu ... kirjoitti:

        "Ja sitten toiseksi, kitkarengas kuluu kesällä todella nopeasti ja varmasti vie enemmän polttoainetta kuin oikea kesärengas."

        Kirjoitat juuri sillä varmuudella, jonka vain täydellinen asiantuntemattomuus voi tuoda!
        TM:n testissä kulunut kitkarengas sai arvosanan 10 vierintävastuksesta ja mitattu kulutuksen lisäysprosentti oli 0,2 kun se kesärenkailla oli keskimäärinkin yli kymmenkertainen ja huonoimmalla kesärenkaalla yli 30-kertainen.
        Kolmen talven käytön jälkeen kitkoilla ajaa ainakin kahden kesän ajot vielä ihan laillisilla millimetreillä. Osaavalle autoilijalle kitkarengas on kaikinpuolin taloudellinen ratkaisu kesälläkin.

        "TM:n testissä kulunut kitkarengas sai arvosanan 10 vierintävastuksesta"." - Riippuu kuinka kulunut kitkarengas on. Mikäli yhden talven ajaa, niin kesäkulutus on takuuvarmasti isompi kuin saman kuntoisilla kesärenkailla. Mutta mikäli kitkarengas on pilalla (kumiseos kulunut ja kovettunut), niin vierinvastus onkin todennäköisesti pienempi kuin paremmassa kunnossa olevassa kesärenkaassa.

        "mitattu kulutuksen lisäysprosentti oli 0,2 kun se kesärenkailla oli keskimäärinkin yli kymmenkertainen ja huonoimmalla kesärenkaalla yli 30-kertainen." - Mitattu kulutuksen lisäysprosentti oli 0,2.. verrattuna mihin? Ja näyttää kyllä raflaavalta kun prosentin kymmenykseen tulee kymmenkertainen lisäys.. Mutta en kovinkaan pahasti yllättyisi vaikka mittaustarkkuuskin olisi prosentin luokkaa =D

        "Kolmen talven käytön jälkeen kitkoilla ajaa ainakin kahden kesän ajot vielä ihan laillisilla millimetreillä. Osaavalle autoilijalle kitkarengas on kaikinpuolin taloudellinen ratkaisu kesälläkin." - Täysin samaa mieltä. Itsekin olen monet kitkat ajanut loppuun, ja hyvin fiiliksin. Pitoa on ollut kaikkiin tilanteisiin nähden varsin riittävästi. Mitään vaaratilanteitakaan en ole koskaan kokenut kitkarenkailla, en kesällä enkä talvella. Ehdottomasti osaavalle suositeltavampi vaihtoehto kuin nastarenkaat.


      • tiedät ...
        Keuuiss kirjoitti:

        "TM:n testissä kulunut kitkarengas sai arvosanan 10 vierintävastuksesta"." - Riippuu kuinka kulunut kitkarengas on. Mikäli yhden talven ajaa, niin kesäkulutus on takuuvarmasti isompi kuin saman kuntoisilla kesärenkailla. Mutta mikäli kitkarengas on pilalla (kumiseos kulunut ja kovettunut), niin vierinvastus onkin todennäköisesti pienempi kuin paremmassa kunnossa olevassa kesärenkaassa.

        "mitattu kulutuksen lisäysprosentti oli 0,2 kun se kesärenkailla oli keskimäärinkin yli kymmenkertainen ja huonoimmalla kesärenkaalla yli 30-kertainen." - Mitattu kulutuksen lisäysprosentti oli 0,2.. verrattuna mihin? Ja näyttää kyllä raflaavalta kun prosentin kymmenykseen tulee kymmenkertainen lisäys.. Mutta en kovinkaan pahasti yllättyisi vaikka mittaustarkkuuskin olisi prosentin luokkaa =D

        "Kolmen talven käytön jälkeen kitkoilla ajaa ainakin kahden kesän ajot vielä ihan laillisilla millimetreillä. Osaavalle autoilijalle kitkarengas on kaikinpuolin taloudellinen ratkaisu kesälläkin." - Täysin samaa mieltä. Itsekin olen monet kitkat ajanut loppuun, ja hyvin fiiliksin. Pitoa on ollut kaikkiin tilanteisiin nähden varsin riittävästi. Mitään vaaratilanteitakaan en ole koskaan kokenut kitkarenkailla, en kesällä enkä talvella. Ehdottomasti osaavalle suositeltavampi vaihtoehto kuin nastarenkaat.

        Minä nyt vain siteerasi TM 5/10 rengastestiä ja kommentoin näitä viestejä.
        Hynynen tuossa juuri kirjoitti edellä:
        "Tämä sama tapahtuu kitkan osalla, mutta käänteisesti eli kitka on aivan liian pehmeä kesäoloihin."

        Yrittäkkää nyt edes päättää onko se kitka pehmeä vai kova kesäkelillä!!!?

        TM-testissä oli 4-millinen kitkarengas eli juuri sellainen kolme talvea normaalikilometreillä ajettu rengas. Ei tässä nyt ole puhe uusilla kitkoilla kesäajosta.
        "Testissä vanha kitkarengas suorastaan loisti. Listan alapäästä löytyy Sava, jonka kulutus oli yli 6% suurempi kuin testin parhaalla." Näin TM!
        Kyllä se 0,2% lisäys on aika oleellisesti pienempi kuin 6% lisäys tai joidenkin ihan kärkirenkaiden yli 3% lisäys. Lisäys tarkoittaa kulutuksen lisäystä verrattuna vierintävastukseltaan parhaaseen, jonka lisäys-% oli siis 0%.
        Tätä se on kun tuntuu olevan niin varmaa tietoa ja mutu hallussa - ei siinä sitten enää muuta kuin antaa tuulen huulia heilutella!


      • Halvalla mennään???

        edessä ja kesärenkaat takana. Kyllä jumalattoman pehmeät ovat renkaat, ja suorilla jarrutuksilla kumiseos tuntuu ns. joustavan, mutta kyllä kumi nappaa hyvin tiehen kiinni ajettaessa, joten ei se ainakaan bensan kulutusta vähennä. Mutta takana on kesärenkaat, koska niissä oli pintaa sopivasti vielä jäljellä. Kitkarenkaat otettiin pois heitettyjen renkaiden kasasta, kun kerran sopivat löytyi. Ja itse laitettiin vanhoille vanteille, tuli halvaksi. Ei kylläkään ole tasapainoitettu, mutta tuo kitka rengas hieman kyllä tasoittaa ajettavuutta, kun ei hakkaa niin pahasti mitä kesärenkaiden kanssa, hakkaaminen on yleensä tullut moottoritiellä oman auton kohdalla 115-118 nopeudessa, joten ajelen yleensä 110 paikkeilla hyvilläkin keleillä. Jos kiire on niin sitten saan ajaa yli 125, sitten hakkaaminen taas loppuu...

        Siitä en osaa sanoa että kuinka kitkarengas kuluu kesällä verrattuna talveen, mutta kyllä tarvittaessa liikkeelle lähdettäessä niistä savua irti saa. Kuivalla kelillä kyllä kulumista on varmasti kitka renkaissa enemmän, mutta sateella en uskoisi olevan niin pahasti, kun vesi viilentää renkaita. En tosin tiedä miten kitkat reagoi vesiliirtoon, oma uskomukseni on että niillä ei ole niin pahaa vesiliirtoriskiä mitä tavallisilla kesärenkailla. Talvella luotan kyllä nastarenkaisiin, mutta niissäkin on kitka pinta.


    • ei voi vaihtaa

      Keliä ei voi muuttaa, renkaat voi. En ymmärrä miksi ihmeessä pitää ajaa kitkarenkailla kesällä, kun paremman pidon saa oikeilla kesärenkailla. Itse koitin yhtenä kesänä ajaa kitkarenkailla ja pito märällä asvaltilla oli luokattoman huono. En voinut uskoa, etä pito voi olla niin huono. Ja kyllähän varmaan kitkoillakin pärjää kesällä, kun joskus pärjättiin kesärenkailla talvellakin. Esim märällä kelillä ajaa 100 km/h alueella 80 km/h, niin jarrutusmatka on suunnilleen sama kuin kesäkumeilla, eli ottaa huomioon huonomman pidon ja sopeuttaa vain vauhdin sen mukaan, vähän niinkuin ajaisi koko ajan lähes "sakkorenkaalla".

    • Kallonkutistaja11

      "Mitenkähän niillä voi kesällä pärjätä liikenteessä?"

      Homma on hieman sama kuin F1:llä ajaisi kuivalla kelillä sadekelin renkailla. Ihan hyvin niillä pärjää, joskaan mitään kisaa tuskin voitettaisiin tuolla taktiikalla.

      Ja miksei kitkoilla pärjäisi myös kesällä, kun monet pärjäävät jopa ilman autoa, ja ovat pärjänneet jo monta kesää ja talveakin.

    • > Talvella samoilla renkailla menee ihan hyvin, vaikka tien pinnalla on vielä jäätäkin?

      Tässä olet täysin oikeassa.

      > Käytetty kitkarengas menestyi testissä erittäin huonosti

      Verrattuna kesärenkaisiin? En ole hirveän yllättynyt. Varsinkaan, jos uusiin verrattiin... Minulla kyllä käytety kitkat ovat olleet jopa paremmat kuin käytety kesäkumit. Olivat sen verran vanhaa kumia kai, ettei enää oikein pitoa löytynyt kostealla kelillä (siis kun jopa vanha kitka pitää paremmin, silloin on rengas huono).

      > Mitenkähän niillä voi kesällä pärjätä liikenteessä?

      Ihan hyvin, jos osaa ajaa. Kaikki eivät osaa. Ei siinä hyväkään rengas hirveästi auta, mutta huonolla kuskilla toki vähän parantaa mahdollisuuksia selvitä kolaroimatta.

    • Rautaa renkaassa

      Talvirengastestissä kitkat eivät menestyneet, ja kun kitkakuski yrittää ajaa renkaansa loppuun kesällä, tulokset ovat vielä huonommat. Talvirengastestissähän ehdotettiin kitkarenkaille erillistä nopeusrajoitusta, mutta nyt jopa kitkarenkaiden käyttökieltoa kesällä. Vertailu antoi kyllä jälleen harvinaisen selvät tulokset, mutta uskovaisiahan riittää. Toivottavasti ei lopu tosipaikassa jarrutusmatka kesken.

      • Qwertzy

        Kuivalla asfaltilla jarrutusmatka oli kitkoilla 41,0 m ja Kleberillä 37,7 m.
        Saa olla oikein tosi tosipaikka jos tuo kolme metriä jonkun pelastaa.


      • Rautaa renkaassa
        Qwertzy kirjoitti:

        Kuivalla asfaltilla jarrutusmatka oli kitkoilla 41,0 m ja Kleberillä 37,7 m.
        Saa olla oikein tosi tosipaikka jos tuo kolme metriä jonkun pelastaa.

        Olisit varmaan etsinyt huonomman kesärenkaan jos olisit löytänyt. Katsopa sieltä toisesta päästä listaa niin alkaa tulla eroa elämän ja kuoleman välillä.


      • metrejä?
        Qwertzy kirjoitti:

        Kuivalla asfaltilla jarrutusmatka oli kitkoilla 41,0 m ja Kleberillä 37,7 m.
        Saa olla oikein tosi tosipaikka jos tuo kolme metriä jonkun pelastaa.

        Paljonko jarrutusmatkassa oli eroa laadukkaisiin renkaisiin ja paljonko eroa märällä asvaltilla?


      • masennus..

        "uskovaisiahan riittää."
        Näkyy tosiaan teitä TM-uskovaisia riittävän.


      • heikompi...
        metrejä? kirjoitti:

        Paljonko jarrutusmatkassa oli eroa laadukkaisiin renkaisiin ja paljonko eroa märällä asvaltilla?

        Märällä asvaltilla jarrutusmatkassa oli eroa mukavat 60%. Jopa kiinalaiset ja puolalaiset etäisesti kesärenkaita muistuttavat kumit oli merkittävästi parempia. Kun 120 km/h vauhdista täysjarrutuksessa kunnon kesärenkailla varustettu auto on pysähtynyt kokonaan, jatkaa kitkarenkain varustettu auto matkaa vielä 70 km/h vauhdilla...


      • jyrsijätyyliin
        heikompi... kirjoitti:

        Märällä asvaltilla jarrutusmatkassa oli eroa mukavat 60%. Jopa kiinalaiset ja puolalaiset etäisesti kesärenkaita muistuttavat kumit oli merkittävästi parempia. Kun 120 km/h vauhdista täysjarrutuksessa kunnon kesärenkailla varustettu auto on pysähtynyt kokonaan, jatkaa kitkarenkain varustettu auto matkaa vielä 70 km/h vauhdilla...

        Enää puuttuu talvirengastesti, johon otetaan verrokiksi kulunut kesärengas.

        Tämä voisi kanssa olla tärkeä silmien avaaja jyrsijöille, joilla tuntuu aina jäävän renkaanvaihto viimetinkaan (ja keväällä siitäkin eli sallitun käyttöajan päättymisestä myöhästytään usein parilla viikolla) = syksyn ensilumilla liukastellaan kuluneilla kesärenkailla.

        Eli kumpi on pahempi?

        a) ajaa keväällä/kesällä renkaalla, jolla jarrutusmatka on vaikka 60 %pidempi kuin kesärenkaalla

        b) ajaa syksyllä renkaalla, jonka jarrutusmatka on talvikelin yllättäessä 100 % pidempi kuin talvirenkaalla


      • joo ..
        heikompi... kirjoitti:

        Märällä asvaltilla jarrutusmatkassa oli eroa mukavat 60%. Jopa kiinalaiset ja puolalaiset etäisesti kesärenkaita muistuttavat kumit oli merkittävästi parempia. Kun 120 km/h vauhdista täysjarrutuksessa kunnon kesärenkailla varustettu auto on pysähtynyt kokonaan, jatkaa kitkarenkain varustettu auto matkaa vielä 70 km/h vauhdilla...

        Montako kertaa olet vetänyt täysjarrutuksen 120 km/h vauhdista?


      • Kallonkutistaja11
        Qwertzy kirjoitti:

        Kuivalla asfaltilla jarrutusmatka oli kitkoilla 41,0 m ja Kleberillä 37,7 m.
        Saa olla oikein tosi tosipaikka jos tuo kolme metriä jonkun pelastaa.

        Jos Kleberillä juuri ja juuri välttää törmäämisen, niin kitkarenkaalla vastaavassa tilanteessa törmäysnopeus olisi n. 25-30km/h. Tuskin kukaan kiittelisi kitkarenkaallista, jos tämä olisi törmännyt tuolla nopeudella kylkeen. Kitkarenkaallisella on tietysti mahdollisuus noudattaa varovaisuutta pudottamalla nopeuttaan renkaita vastaavaksi. Siihen riittäisi nopeuden pudottaminen satasesta n. 91km/h:hon. Eipä kukaan taaskaan kiittelsi kitkarengaskuskia.

        Renkaita on tietty erilaisia ja erikuntoisia tuolla liikenteessä. Useimmilla pärjää useimmissa tilanteissa. Mutta, jos haluaa parhaat renkaat, niin kitkat kannattaa unohtaa kesällä.


      • paljon on paljon
        joo .. kirjoitti:

        Montako kertaa olet vetänyt täysjarrutuksen 120 km/h vauhdista?

        Kuinka monta kertaa olet hyötynyt turvavöistä ja turvatyynyistä? Paljonkohan säästäis, jos sais tilattua auton ilman turvavöitä ja turvatyynyjä. Jos satasen säästäis, niin varmaan tilaisit?


      • viis !
        paljon on paljon kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa olet hyötynyt turvavöistä ja turvatyynyistä? Paljonkohan säästäis, jos sais tilattua auton ilman turvavöitä ja turvatyynyjä. Jos satasen säästäis, niin varmaan tilaisit?

        MIssä on se EU-direktiivi, mikä määrää, että törmättävä kohde on juuri 40 metrin päässä.
        Se on moottoritoimittajien keksimä viiva tiessä, mikä eikä perustu mihinkään tosiseikkoihin..
        Mm. AB:n jarrutustestissä kaikki pakut ja maastirit menivät reippaasti yli sen 40 metriä.
        Ja käytännössä vain harvalla henkilöautolla on uudet jarrupalat ja levyt. Suurimmalla osalla sen sijaan on huonokuntoiset ja vanhat.
        Paljon tärkeämpää on se, että tietää minkälaisilla renkailla ajaa ja miten toimii, jos tilanne tulee päälle. Se mitä korvien välissä tapahtuu ja sen myötä polkimissa on paljon merkityksellisempää kuin se, minkä merkkiset renkaat on alla. Mullakin on pirun liukkaat NASTArenkaat, mitkä ei kesää tee vaikka useat niin luulee.
        Sen sijaan kehotan harjoittelemaan tilanteita. MIten olis vaikka tuo klassinen jarrutus-väistö-jarrutus. Jokaisella pitäisi olla tuntuma siihen,. miten oma auto käyttäytyy tuollaisessa äkkiä eteen tulevassa tilanteessa.


    • oli nimenomaan

      siitä, että ns. loppuun ajetut kitkat (eli kitkarenkaat, joilla ei enää pärjää talvella) otetaan kesäkäyttöön. Arvaahan sen, ettei niistä ole märällä kelillä mihinkään. Kyllä uusilla kitkoilla varmasti pärjääkin kesäkeleillä, mutta kesällä ne vaan tuppaavat menemään pilalle, kun pehmeä kumiseos kuluu nopeasti kuumalla asfaltilla ja kumiseos kovettuu niin, että renkaan kitka heikkenee.

    • nastat tappoi

      Kannattaa lukea myös se onnettomuusraportti.

      Nastarenkain varustettu auto lähti luisuun yllättäen, "paljaalla asvaltilla" (tosiasiassa tien pinnassa oli ohut & näkymätön kerros jäätä = mustaan jäätä, johon nastat eivät pure), henkilöauto törmäsi rekkaan ja kuljettaja kuoli. Että semmoinen on nastarenkaiden "ylivertainen kyky tasata kelin vaihteluita".

      Erityisen naurettavaksi em. väitteen tekee se, ettei TM edes testaa nastarenkaiden pitoa juuri tässä vaarallisimmassa tilanteessa eli mustalla jäällä. Mutta sehän on ymmärrettävää, kuten myös tarkoitushakuiset vertailut tyyliin nastarenkaat vs. ei Suomen oloihin tehdyt kitkat. Sen lauluja laulat, joka laskut maksaa.

      • ei välttämäti

        Jossain tilanteessa ei pelasta mikään, oli sitten nastat tai ei, jos tilanne on jo "karannut".
        Ja jos raportissa luki että "nastarenkaat", oliko siinä kerrottu missä kunnossa ne nastat oli ja oliko renkaat tunnetut merkiltään. Jos on jotain kiinalaiskiekkoja nastoilla tai ilman, niin en kovin kummoiseksi ja turvallisiksi noteeraa niitä.


      • etkö edes häpeä
        ei välttämäti kirjoitti:

        Jossain tilanteessa ei pelasta mikään, oli sitten nastat tai ei, jos tilanne on jo "karannut".
        Ja jos raportissa luki että "nastarenkaat", oliko siinä kerrottu missä kunnossa ne nastat oli ja oliko renkaat tunnetut merkiltään. Jos on jotain kiinalaiskiekkoja nastoilla tai ilman, niin en kovin kummoiseksi ja turvallisiksi noteeraa niitä.

        > Ja jos raportissa luki että "nastarenkaat", oliko siinä kerrottu missä kunnossa ne nastat oli ja oliko renkaat tunnetut merkiltään.

        No nyt sitten alkoi selittely, odotetusti.

        Jyrsijät täällä kovasti toitottaa nastarenkaiden ylivertaisuutta TÄYSIN sen piikkipyörän eli jyrsimen iästä tai merkistä/laadusta riippumatta.

        Vaikka käytännössä
        - 4 v nastarengas on jo pidoltaan merkittävästi uutta huonompi (kumi kovettuu ikääntyessään)
        - uusi, mutta huono nastarengas häviää uudelle, hyvälle, kitkarenkaalle
        - taitaa olla aika monella "minulle kelpaa vain paras = jyrsin" huutelija autonsa ensiasennusrenkailla, joilla on ikää 4 vuotta

        Eli oikeasti turvallisuudesta piittaava kuljettaja
        - vaihtaa talvirenkaat 3 vuoden välein
        - valitsee uudet renkaat sieltä testien kärkipäästä
        - ei aja kuluneita talvirenkaita (onnistuu myös nastakumeilla, kun nyppii nastat pois) loppuun kesällä
        - eikä myöskään aja kuluneita kesärenkaita syksyllä loppuun ihan sallitun käyttöajan lopulle saakka

        Siinä onnettomuusraportissa mainittiin, että "Corsan alla olleet renkaat olivat lailliset, mutta merkiltään sellaiset, joiden pito jääkelillä oli rengastesteissä todettu melko huonoksi".

        Siis halpisrenkaat ja mahdollisesti vielä iäkkäät & melko kuluneet sellaiset. Ja tämän lisäksi on hyvä muistaan, että se TM:n toitottama "pito jääkelillä" tarkoittaa paksulla & sileällä jäällä tehtyjä testejä.

        Renkaan käytös mustalla jäällä voi poiketa tästä, koska 1) jääkerros on nastaulkonemaa ohuempi, jolloin nastat eivät pysty pureutumaan siihen täydellä teholla ja 2) mustan jään pinta myötöilee asvaltin pinnan karheutta. Onkin aika erikoista, ettei TM katso tarpeelliseksi testata pitoa mustalla jäällä, joka on yllättävyytensä vuoksi sileää luistinrataa vaarallisempi alusta. Tai eihän se yllättävää ole, jos osaa ajatella omilla aivoillaan & näkee, miten selvästi tiettyä rengastyyppiä väännetään palkintopallille.


      • ossss

        TM testin paras ja Autobildin huonoin.Taitaa tosiaan raha painaa testeissä...


      • Money talks
        ossss kirjoitti:

        TM testin paras ja Autobildin huonoin.Taitaa tosiaan raha painaa testeissä...

        Nokian voittaa aina TM:n testit mutta miksei muitten testeissä menesty?


      • aivan sama kuin
        Money talks kirjoitti:

        Nokian voittaa aina TM:n testit mutta miksei muitten testeissä menesty?

        Se on aivan sama kuin saksalaisten autotestit. Omat merkit parhaina ja muut perässä. Oli luokka sitten mikä tahansa. Vaikka niin se taitaa olla suomalasissakin lehdissä, kun ei ole kotimaisia vaihtoehtoja. Englantilaisissa ja ranskalaisissa lehdissä on taas eri voittajat. Olisikohan kyse makuasioista?


      • ossss
        Money talks kirjoitti:

        Nokian voittaa aina TM:n testit mutta miksei muitten testeissä menesty?

        testit kerrankin yhdessä niin saatais oikea tulos.Autobildissä voittaa aina continental-taitaa raha pelata asiassa.Uskaltaisko tuohon kuluttaja-lehden testiin parhaiten luottaa...


    • ////

      Kesällä kesärenkaat ja talvella talvirenkaat. Mikä tässä voi olla niin vaikeaa? Rahastako kiikastaa?

    • ajaa voi

      Kyllä kitkoilla suomen suvessa voi ajaa, mutta pitää muistaa että ne ovat kesäpyöriä huonommat ajo-ominaisuuksiltaan, siitä on kokemusta itselläkin ja liukkaat olivat.

      • '¨äåöplokijuhygtfgbh

        kevääseen,ei kesään.Ja tuon asian sekä nastoilla että kitkoilla ammatikseni(13v) ajaneena,että ohuen ohut(ns mausta jää)niin siinä hyvä kitka voittaa nastan,siksi ajan syksy/kevät kitkoilla.Talvella sitten nastoilla ja kesällä kesärenkailla


      • suitsaitsukkelaan
        '¨äåöplokijuhygtfgbh kirjoitti:

        kevääseen,ei kesään.Ja tuon asian sekä nastoilla että kitkoilla ammatikseni(13v) ajaneena,että ohuen ohut(ns mausta jää)niin siinä hyvä kitka voittaa nastan,siksi ajan syksy/kevät kitkoilla.Talvella sitten nastoilla ja kesällä kesärenkailla

        eli kitkoilla, tällä hetkellä Nokian R 205/50/17, kesällä Hakka V ja kokona sama. Renkaat vaihdan tarvittaessa eli keväisin ja syksyisin uusiin, säiden mukaan ja huomioiden tietystikin minnepäin reissu suuntautuu. Vuositasolla kilsoja tulee noin 70tkm, ei vielä itse aiheutettuja kolareita huolimatta yli kahdenkymmenen vuoden ajokokemuksesta. Ottavana osapuolena puolenkymmentä kertaa, esim. risteyksessä tullut rekka perään, punaisten takaa eläkeläisvaari keulaan ja muuta vastaavaa.

        Kolleegoiden autoja katsellessa rengastus pääsääntöisesti samantyyppistä - kitkat talvella ja kunnon kesärenkaat kesällä!


      • Kallonkutistaja11
        suitsaitsukkelaan kirjoitti:

        eli kitkoilla, tällä hetkellä Nokian R 205/50/17, kesällä Hakka V ja kokona sama. Renkaat vaihdan tarvittaessa eli keväisin ja syksyisin uusiin, säiden mukaan ja huomioiden tietystikin minnepäin reissu suuntautuu. Vuositasolla kilsoja tulee noin 70tkm, ei vielä itse aiheutettuja kolareita huolimatta yli kahdenkymmenen vuoden ajokokemuksesta. Ottavana osapuolena puolenkymmentä kertaa, esim. risteyksessä tullut rekka perään, punaisten takaa eläkeläisvaari keulaan ja muuta vastaavaa.

        Kolleegoiden autoja katsellessa rengastus pääsääntöisesti samantyyppistä - kitkat talvella ja kunnon kesärenkaat kesällä!

        Koska ajat luultavasti n. 35tkm kesärenkailla vuotta kohden, niin miten pitkään uudet renkaat olet saanut kestämään? Jos keväällä vaihdat uudet kesärenkaat, niin loppukesästä vaihdat sitten taas uusiin? Rauhallisessa maantieajossa kestänee jopa tuon 35tkm. Omalla kohdalla kesärenkaat on kestäneet 21-29tkm, jolloin osa on ollut jo laittoman rajalla.


      • iwewewueewueeuwe
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        Koska ajat luultavasti n. 35tkm kesärenkailla vuotta kohden, niin miten pitkään uudet renkaat olet saanut kestämään? Jos keväällä vaihdat uudet kesärenkaat, niin loppukesästä vaihdat sitten taas uusiin? Rauhallisessa maantieajossa kestänee jopa tuon 35tkm. Omalla kohdalla kesärenkaat on kestäneet 21-29tkm, jolloin osa on ollut jo laittoman rajalla.

        on nyt auton mittarissa 153 tkm ja molemmat renkaat sekä talvi ovat vielä ensimmäiset, siis alkuperäiset, kesärenkaat on bridgestone b390 ja niissä on pintaa enää 2-3 mm mutta kolometrejä on n. 75t takana talvirenkaat on michelin maxi-ice kitkat joissa on vielä 6mm reunoilla ja 5 mm keskellä (tänään mitattu työntömitalla). niillä on ajettu jo miltei 80 tkm. Edelliseeä auossanikin renkaat kesti kauan 530 tkm matkalla ostin kesärenkaita 8 kpl ja alkuperäiset auton ensiasennusrenkaat 4 kpl tietenkin eli 3 sarjaa , ja kitkarenkaita 3 sarjaa 2 kpl siis sarja kohti kilometrejöä tuli 530t/6,5 = 81 tkm ja vaihdossa sillosissa kesärenkaissa oli n. puoletjäljellä.
        Kitkat kestää hyvin 100tkm eli 5 talvea a' 20tkm ja pintaa jää vielä 4 mm eli lähes yhden kesän ajoon.


      • suitsaitsukkelaan
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        Koska ajat luultavasti n. 35tkm kesärenkailla vuotta kohden, niin miten pitkään uudet renkaat olet saanut kestämään? Jos keväällä vaihdat uudet kesärenkaat, niin loppukesästä vaihdat sitten taas uusiin? Rauhallisessa maantieajossa kestänee jopa tuon 35tkm. Omalla kohdalla kesärenkaat on kestäneet 21-29tkm, jolloin osa on ollut jo laittoman rajalla.

        Kesärenkaat ovat yleensä kesän ajon jälkeen vaihtokunnossa, kävin katsomassa viime keväänä allelaitettuja, näissä tällä hetkellä 3 - 4 mm eli vaihtoon. Kitkarenkailla pääsee noin puolitoista talvea.


      • Volvoo945
        Kallonkutistaja11 kirjoitti:

        Koska ajat luultavasti n. 35tkm kesärenkailla vuotta kohden, niin miten pitkään uudet renkaat olet saanut kestämään? Jos keväällä vaihdat uudet kesärenkaat, niin loppukesästä vaihdat sitten taas uusiin? Rauhallisessa maantieajossa kestänee jopa tuon 35tkm. Omalla kohdalla kesärenkaat on kestäneet 21-29tkm, jolloin osa on ollut jo laittoman rajalla.

        Continental eco contact 3 kesti minulla yli 50000 km (on monta kesää, ajan kesärenkailla n. 10000 km ja talvella vain 5000 km (ei oikeastaan työmatka-ajoa)). Olisi kai mennyt sen 60000 km, jos olisin
        ajanut ns. loppuun. Joku kovempi kumi kestäisi varmaan vielä enemmän kilometrejä.
        Autona on Volvo 945, 85 kw bensiini ei turboa, ei siis mikään raketti kiihtymään. Voi olla että jarrutustavatkin vaikuttavat renkaiden kulumiseen.


    • psla

      Omassa autossa on kitkat alla. Autona vm 1999 M-B C-sarja. Kulutus pintaa~4mm ja etuvetoiset avensikset sutiii rinnalla tyhjää... Nastarenkaissa ongelmana on yksi sutaisu, ja nastat ovat entiset. Mersussa luistonesto estää koneen kierrokset ja pitää pidon kunnossa. Itse en aijo vaihtaa kitkoista nastoihin.... (ehkä uusiin kitkoihin). Ajomukavuus kunniaan ja mersu perseen alle.

    • pelkkää mainosta

      kyllä se maailma kusettaa sua ihan tuelta, voi raukkaa näinhän se menee.

    • Anonyymi

      hyh

    • Anonyymi

      hih

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      109
      2820
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2320
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1930
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      169
      1341
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      284
      1169
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      979
    Aihe