Maantiepyörissä käytetään ainakin kilpailutasolla useimmiten tuubirenkaita ja vanteita. Osaako joku kertoa mitä tapahtuu kun se tuubirengas sitten puhkeaa tienpäällä. Kisoissahan huoltoauto tuo pikapikaa uuden vanteen, jossa ehjä rengas valmiina ja pumpattuna. Mutta mitä tapahtuu kun yksinäiseltä kuntopyöräilijältä se tuubi puhkeaa. Voiko sen vaihtaa tienreunalla uuteen tuubikumiin. Irtoaako liimauksista vain vetämällä ja pitääkö se uusi tuubi sitten liimata taas vanteelle? Kauanko sen liiman pitää kuivua? Tarvitaanko työkaluja? Kaikista ASIALLISISTA vastsuksista kiitos jo etukäteen.
Vastaukset 2
- tuubimies
etenkään Suomen kisoissa käytetä tuubirenkaita. Uskoisin, että 95 % käyttää avorenkaita. Huippuammattilaistalleissa varmaan käytetäänkin paljon tuubeja. Lenkillä pidetään mukana käytettyä tuubia, jossa valmiina jo vanhaa liimaa pysyäkseen vanteessa kiinni. Tuubin kiskotaan vain sen puhjettua pois vanteelta ja asennetaan varatuubi alle, paljon nopeampaa kuin avorenkaiden kanssa pulaaminen. Kotona sitten liimataan aivan uusi tuubi alle.
- Alkup. Maantiepyöräi
Selinin kommenteista plokkasin joskus, että TdF:ssa renkaat jakaantuvat tyypin mukaan 1/3 ja 2/3:aa. En muista kumpaa käytetään nykyään enemmän. Ehkä tuubia, koska se on laskuissa turvallisempi puhjettuaan.
Itse vaihdoin työmatkapyörän kiekeot tuubikiekoiksi pari kesää sitten. Aikaisempaa tuubikokemusta ei ollut. Parin kesän kokemuksella pidän vaihtoa järkevänä.
Renkaita on kesää kohden mennyt alle viisi kappaletta ja uusi tuubi on paljon nopeampi vaihtaa kuin uusi sisärengas. Osa puhjenneista renkaista on vielä pistettävä tekijän piikkiin, kun en ole ihan kaikkia asioita hoksannut yhdellä kertomalla. Suurin haitta on tietysti pienoinen kustannusten nousu.
Varatuubi valmistellaan ennen käyttöön ottoa liimaamalla se vanteelle ja renkaaseen laitetaan täydet paineet yhdeksi yöksi. Minulla on sitä varten ylimääräinen, rikkinäinen kiekko. Sain kiekon ilmaiseksi pyöräliikkeen huollosta.
Kun renkaan vaihto tulee eteen, revitään vanha rengas irti ja uusi tarttuu siihen valmistelussa jääneiden liimojen ansiosta kiinni niin, että sillä voi ajella rauhallisesti kotiin. Kotona sitten parempi liimaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1771600
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.105807En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58735Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203608- 128561
- 48546
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50528- 37526
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15510- 25493