Palsternakan hinta

palsteri

Miksi palsternakka on niin kallis juures? Muita kotimaisia juureksia myydään alle euron kilohintaan mutta palsternakka maksaa jopa reilut 6 €/kg! Mikä palsternakassa maksaa?

10

15012

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa

      se että sitä myydään niin pieniä määriä esim. lanttuun verrattuna, että sen käsittelystä eri vaiheissa matkalla kasvattajalta kaupan tiskiin muodostuu melkoisesti kuluja esim. kiloa kohti laskettuna.

      Näin on tilanne aina kaiken sellaisen kanssa, jota myydään vähän, mutta pitäisi kuitenkin löytyä joka kaupasta joka kylästä ja kaupunginosasta. Suuret määrät pudottavat yksikköhintoja - pienet nostavat. Aivan normaaleja markkinatalouden lainalaisuuksia - mutta valitettavan vieraita tämän sossumaan asukkaille.

      • palsteri

        Voi harmi kun sitä myydään vähän. Minä ostaisin sitä mielelläni isoissa säkeissä ja käyttäisin vaikka mihin. Sellaisenaan rouskuteltunakin erinomaisen makuinen juures.


    • Viljelijä

      Vastaanpa ikivanhaan kysymykseen. Palsternakasta viljelijän saama tukkuhinta on vaihdellut tällä vuosikymmenellä välillä 1,00-1,25 €/kg (alv 0) eli se on yksi arvokkaimmista juureksista. Esimerkiksi porkkanan tukkuhinta ei ole kuin puolet tuosta. Tuotantokustannukset ovat muihin juureksiin nähden paljon suuremmat, koska muut juurekset pystytään nostamaan pellosta koneellisesti, mutta varastoitava palsternakka nostetaan pääasiassa käsin. Jos palsternakkaa yrittää nostaa pellosta koneellisesti, siihen tulee vaurioita paljon herkemmin kuin muihin juureksiin ja vaurioitunut palsternakka ei säily varastossa.

      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alasvedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        Antaa Välimerellisen maun, kun vertaa porkkanaan.
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alas vedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • Anonyymi

        Kyllä. Markan aikana paikallinen tavaratalo maksoi kauunista pestystä pussitetusta palsternakasta 2,50 mk/kg. Kun se samassa paikallisessa tavaratalossa siirettiin varastosta myyntihyllyyn hinta oli 47,00 mk/ kg ! Joten repikää siitä ja arvostelkaa viljelijöitä!
        Ostopuoli vertaa sitä sokerijuurikkaaseen ja myyntipuoli maustekasviksi joten huijaus on valmis.


      • Anonyymi

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.

        Niin, onhan viljelijät Suomen kovatuloisinta porukkaa, ainakin ministerien tasoa?


    • Anonyymi

      Minäkin kysyin tänään Keskon aluejohtajalta miksi pesty ja muoviin pakattu palsternakka maksaa 5,95 €/kg kun porkjsbat pestyt maksavat 1,49 €/kilo.

      • Anonyymi

        Liiteristä saanut halvemmalla ellei nyt ole hinta noussut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1350
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1199
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1000
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      281
      894
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      877
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      755
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      30
      723
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      719
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe