Palsternakan hinta

palsteri

Miksi palsternakka on niin kallis juures? Muita kotimaisia juureksia myydään alle euron kilohintaan mutta palsternakka maksaa jopa reilut 6 €/kg! Mikä palsternakassa maksaa?

10

15017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa

      se että sitä myydään niin pieniä määriä esim. lanttuun verrattuna, että sen käsittelystä eri vaiheissa matkalla kasvattajalta kaupan tiskiin muodostuu melkoisesti kuluja esim. kiloa kohti laskettuna.

      Näin on tilanne aina kaiken sellaisen kanssa, jota myydään vähän, mutta pitäisi kuitenkin löytyä joka kaupasta joka kylästä ja kaupunginosasta. Suuret määrät pudottavat yksikköhintoja - pienet nostavat. Aivan normaaleja markkinatalouden lainalaisuuksia - mutta valitettavan vieraita tämän sossumaan asukkaille.

      • palsteri

        Voi harmi kun sitä myydään vähän. Minä ostaisin sitä mielelläni isoissa säkeissä ja käyttäisin vaikka mihin. Sellaisenaan rouskuteltunakin erinomaisen makuinen juures.


    • Viljelijä

      Vastaanpa ikivanhaan kysymykseen. Palsternakasta viljelijän saama tukkuhinta on vaihdellut tällä vuosikymmenellä välillä 1,00-1,25 €/kg (alv 0) eli se on yksi arvokkaimmista juureksista. Esimerkiksi porkkanan tukkuhinta ei ole kuin puolet tuosta. Tuotantokustannukset ovat muihin juureksiin nähden paljon suuremmat, koska muut juurekset pystytään nostamaan pellosta koneellisesti, mutta varastoitava palsternakka nostetaan pääasiassa käsin. Jos palsternakkaa yrittää nostaa pellosta koneellisesti, siihen tulee vaurioita paljon herkemmin kuin muihin juureksiin ja vaurioitunut palsternakka ei säily varastossa.

      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alasvedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        Antaa Välimerellisen maun, kun vertaa porkkanaan.
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alas vedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • Anonyymi

        Kyllä. Markan aikana paikallinen tavaratalo maksoi kauunista pestystä pussitetusta palsternakasta 2,50 mk/kg. Kun se samassa paikallisessa tavaratalossa siirettiin varastosta myyntihyllyyn hinta oli 47,00 mk/ kg ! Joten repikää siitä ja arvostelkaa viljelijöitä!
        Ostopuoli vertaa sitä sokerijuurikkaaseen ja myyntipuoli maustekasviksi joten huijaus on valmis.


      • Anonyymi

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.

        Niin, onhan viljelijät Suomen kovatuloisinta porukkaa, ainakin ministerien tasoa?


    • Anonyymi

      Minäkin kysyin tänään Keskon aluejohtajalta miksi pesty ja muoviin pakattu palsternakka maksaa 5,95 €/kg kun porkjsbat pestyt maksavat 1,49 €/kilo.

      • Anonyymi

        Liiteristä saanut halvemmalla ellei nyt ole hinta noussut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe