Palsternakan hinta

palsteri

Miksi palsternakka on niin kallis juures? Muita kotimaisia juureksia myydään alle euron kilohintaan mutta palsternakka maksaa jopa reilut 6 €/kg! Mikä palsternakassa maksaa?

10

15013

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa

      se että sitä myydään niin pieniä määriä esim. lanttuun verrattuna, että sen käsittelystä eri vaiheissa matkalla kasvattajalta kaupan tiskiin muodostuu melkoisesti kuluja esim. kiloa kohti laskettuna.

      Näin on tilanne aina kaiken sellaisen kanssa, jota myydään vähän, mutta pitäisi kuitenkin löytyä joka kaupasta joka kylästä ja kaupunginosasta. Suuret määrät pudottavat yksikköhintoja - pienet nostavat. Aivan normaaleja markkinatalouden lainalaisuuksia - mutta valitettavan vieraita tämän sossumaan asukkaille.

      • palsteri

        Voi harmi kun sitä myydään vähän. Minä ostaisin sitä mielelläni isoissa säkeissä ja käyttäisin vaikka mihin. Sellaisenaan rouskuteltunakin erinomaisen makuinen juures.


    • Viljelijä

      Vastaanpa ikivanhaan kysymykseen. Palsternakasta viljelijän saama tukkuhinta on vaihdellut tällä vuosikymmenellä välillä 1,00-1,25 €/kg (alv 0) eli se on yksi arvokkaimmista juureksista. Esimerkiksi porkkanan tukkuhinta ei ole kuin puolet tuosta. Tuotantokustannukset ovat muihin juureksiin nähden paljon suuremmat, koska muut juurekset pystytään nostamaan pellosta koneellisesti, mutta varastoitava palsternakka nostetaan pääasiassa käsin. Jos palsternakkaa yrittää nostaa pellosta koneellisesti, siihen tulee vaurioita paljon herkemmin kuin muihin juureksiin ja vaurioitunut palsternakka ei säily varastossa.

      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alasvedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        Antaa Välimerellisen maun, kun vertaa porkkanaan.
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alas vedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • Anonyymi

        Kyllä. Markan aikana paikallinen tavaratalo maksoi kauunista pestystä pussitetusta palsternakasta 2,50 mk/kg. Kun se samassa paikallisessa tavaratalossa siirettiin varastosta myyntihyllyyn hinta oli 47,00 mk/ kg ! Joten repikää siitä ja arvostelkaa viljelijöitä!
        Ostopuoli vertaa sitä sokerijuurikkaaseen ja myyntipuoli maustekasviksi joten huijaus on valmis.


      • Anonyymi

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.

        Niin, onhan viljelijät Suomen kovatuloisinta porukkaa, ainakin ministerien tasoa?


    • Anonyymi

      Minäkin kysyin tänään Keskon aluejohtajalta miksi pesty ja muoviin pakattu palsternakka maksaa 5,95 €/kg kun porkjsbat pestyt maksavat 1,49 €/kilo.

      • Anonyymi

        Liiteristä saanut halvemmalla ellei nyt ole hinta noussut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      670
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      620
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe