Palsternakan hinta

palsteri

Miksi palsternakka on niin kallis juures? Muita kotimaisia juureksia myydään alle euron kilohintaan mutta palsternakka maksaa jopa reilut 6 €/kg! Mikä palsternakassa maksaa?

10

15014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa

      se että sitä myydään niin pieniä määriä esim. lanttuun verrattuna, että sen käsittelystä eri vaiheissa matkalla kasvattajalta kaupan tiskiin muodostuu melkoisesti kuluja esim. kiloa kohti laskettuna.

      Näin on tilanne aina kaiken sellaisen kanssa, jota myydään vähän, mutta pitäisi kuitenkin löytyä joka kaupasta joka kylästä ja kaupunginosasta. Suuret määrät pudottavat yksikköhintoja - pienet nostavat. Aivan normaaleja markkinatalouden lainalaisuuksia - mutta valitettavan vieraita tämän sossumaan asukkaille.

      • palsteri

        Voi harmi kun sitä myydään vähän. Minä ostaisin sitä mielelläni isoissa säkeissä ja käyttäisin vaikka mihin. Sellaisenaan rouskuteltunakin erinomaisen makuinen juures.


    • Viljelijä

      Vastaanpa ikivanhaan kysymykseen. Palsternakasta viljelijän saama tukkuhinta on vaihdellut tällä vuosikymmenellä välillä 1,00-1,25 €/kg (alv 0) eli se on yksi arvokkaimmista juureksista. Esimerkiksi porkkanan tukkuhinta ei ole kuin puolet tuosta. Tuotantokustannukset ovat muihin juureksiin nähden paljon suuremmat, koska muut juurekset pystytään nostamaan pellosta koneellisesti, mutta varastoitava palsternakka nostetaan pääasiassa käsin. Jos palsternakkaa yrittää nostaa pellosta koneellisesti, siihen tulee vaurioita paljon herkemmin kuin muihin juureksiin ja vaurioitunut palsternakka ei säily varastossa.

      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alasvedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • alv_ettula

        Palsternakkaa mahaan nakkaan http://www.fineli.fi/food.php?foodid=309&lang=fi
        Antaa Välimerellisen maun, kun vertaa porkkanaan.
        http://www.pastinaak.nl/ google kääntäjällä eteenpäin !
        http://www.kasvikset.fi/kasvitieto/syotavat-kasvit/juurekset/palsternakka
        http://mukulaari.fi/kutemaisenautio.html
        http://kotiliesi.fi/ruoka/ruokaideat/palsternakka
        sipsi-herkku http://villikataja.blogspot.fi/2012/03/sipseja-palsternakasta.html
        Tallinnan Keskturg vihanneskauppiailta sitä haalin , tulee kera hapankaalin.
        http://www.saartehaal.ee/2015/12/09/rautsi-talu-laks-oma-juurikatega-veebi/
        Sama tuottajahinnan alas vedätys sielläkin.
        Pastinaak maksab Pärnu turul 2.50 ja Nõmmel 4.50 €/kg (Tallinnan kallein tori)
        Näin vuos sitten.


      • Anonyymi

        Kyllä. Markan aikana paikallinen tavaratalo maksoi kauunista pestystä pussitetusta palsternakasta 2,50 mk/kg. Kun se samassa paikallisessa tavaratalossa siirettiin varastosta myyntihyllyyn hinta oli 47,00 mk/ kg ! Joten repikää siitä ja arvostelkaa viljelijöitä!
        Ostopuoli vertaa sitä sokerijuurikkaaseen ja myyntipuoli maustekasviksi joten huijaus on valmis.


      • Anonyymi

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta, noilla miljardien tukiaisilla pitäisi antaa tuotteet ilmaisiksi.

        Niin, onhan viljelijät Suomen kovatuloisinta porukkaa, ainakin ministerien tasoa?


    • Anonyymi

      Minäkin kysyin tänään Keskon aluejohtajalta miksi pesty ja muoviin pakattu palsternakka maksaa 5,95 €/kg kun porkjsbat pestyt maksavat 1,49 €/kilo.

      • Anonyymi

        Liiteristä saanut halvemmalla ellei nyt ole hinta noussut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe