Hyvät uunijuurekset?

juures juures

Olisiko teillä jotakin tosi hyvää ohjetta uunijuureksille, tai lähinnä et millä maustatte ne ja saatteko ne rapeiksi? Varmaa pitää tosi pitkään paistaa. Ku kukkakaalisose ja muut soseet alkaa tympiä, mutta jotenki en oo ikinä tykännyt esim. keitetyn porkkanan mausta, mutta varmaan uunissa tekemällä, öljyllä ja suolalla maustettuna niistä tulisi ihan hyviä? Mikä on paras uunijuures teidän mielestä ja onko esim. nää kaupan valmiit pakastejuurekset hyviä? Vai kannattaako tehdä tuoreista juureksista, vaikuttaako se siihen saako niistä rapeita..? Kiitos jos autatte.

9

11159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensin

      ......voin ja öljyn seoksessa paistinpannulla kaunis pinta, sitten uuniin.
      Mausteeksi käy kuivatutyrtit (yrtittiöljytkin), suola, ehkä ihan vähän hunajaa.

      • ensin (jatkoa)

        ... juu TUOREISTA tulee hyvä - pakasteista huonompi.


    • nälkäinen kili

      punajuurta, sipulia ja porkkanaa, miksei lanttuakin.

    • kasvis vuokaa

      pakasteesta esim. wokkivihanneksia, feta-juustoa, joko maustettuna tai maustamattomana, pannulle öljy, johon jäiset kasvikset, kun ne ovat sulaneet lisää feta kuutioina, sipulia, tomaatteja kuutioina, tomaattisosetta loraus, mausta yrtein ja pippurein, käytän usein maustettuja tuorejuustoja mausteena, vielä uuniin n. 1/2 tuntia ja maukas ruoka on valmis!

    • 5+4

      Ehdottomasti tuoreita kasviksia/juureksia, maun mukaan. Itse käytän porkkanaa, parsaa, lanttua/naurista, etenkin kesäisin tuoretta kaalia. Ja joskus perunaakin, mutta en ole vhh-ihminen. Homman juju on Römertophin savipata, johon pilkotut kasvikset laitetaan ja josta tulee se ainutlaatuinen aromi. Heitän mukaan ihan vähän oliiviöljyä, tilkan soijaa. Maustan kuivatuilla yrteillä. Jos haluaa sapuskan "al dente" lyhyempikin kypsennys riittää, esim. porkkana on yllättävän kovaa kamaa. Yleensä hauduttelen reilun parikin tuntia riippuen annoksen suuruudesta. Siihen pataan tulee tietysti tilkka vettä pohjalle, mutta palamista on turha pelätä, koska etukäteen kostutettu pata siirtää nestettä sisälle ja itse kasviksissa on nestettä runsaasti.
      Aivan herkullinen lopputulos; tykkään nimenomaan siitä, että lopputulos on pehmeä ja hautunut.

      Joskus olen laittanut kesäasunnolla padan puuttuessa kasviksia ihan uunipussissa tai toinen juttu on kasvisnyytit, jotka kypsennetään folion sisällä kesäkeittiön grillissä. Pääasiallinen mauste molemmissa kevyt suola, vähän pipurisekoitusta - siis tosi vähän - ja yrttejä.

    • nammmi

      Provencen uunikasvikset (muistaakseni?) Findukselta on tosi hyviä! Haittana vaan, että joukossa on myös perunaa ja melko paljonkin.. :/ Mutta ne on tosi hyvin maustettuja.

    • Uunijuures

      Kokeile mukaan naurista ja bataattia, ovat erittäin maukkaita. Juuresten päälle voi lorauttaa hieman siirappia tai voita.

      • KokkiKokkinen

        Tuoreista saat parasta. Käytä porkkanaa, lanttua, naurista, erivärisiä paprikoita, sipulia, punasipulia, kesäkurpitsaa ja kuorellisia valkosipulin kysniä. Valele öljyllä, lisää herbamarea ja voinokareita. Mausta esim. pippureilla ja paprikajauheella tai tee yrttikasviksia ja laita monenlaisia yrttejä tai tee vaikka rosmariinikasviksia. Jos haluat voimakkaammin maustettua niin "pihvimauste" on tosi hyvä sekoitus, taitaa olla meiran. Ja vaihtelua: yrttipippuriseos on hyvää. Hunaja ja siirappi ei kuulu vhh-ruokavalioon, eikä edes maistu hyvälle kun tottuu sokerittomaan ruokaan.

        paistoaika riippuu kasvisten koosta, sitäkin kannataa vaihdella niin tulee vaihtelua. Ja jos on sekaisin juureksia ja vaikka kesäkurpistaa, niin juurekset ihan pieniksi ja kesäkurpitsa suuremmiksi paloiksi. Asteitakaan en osaa sanoa, mutta aikas kuuma, olisko 225. En käytä keittiössä kelloa, enkä ajattele asteita. Seuraan vaan ruuan kypsymistä. olen hullu kokki.

        Muista myös kasvisgratiinit, höyrytety kasvikset, wokatut kasvikset, pannulla voissa paistetut ja grillatut.


    • fineliin...

      sisältävät usein runsaasti tärkkelystä (esim. peruna, bataatti) ja hiilareita, joten "maan päällä" kasvavat kasvikset ovat tässä mielessä suositeltavampia peruslisukkeina, ja juureksia käytetään maltilla.
      http://www.fineli.fi/compbyfood.php?class=root&specdiet=none&cmpclass=macrocmp&classif=igclass&lang=fi
      Kesähelteillä varmaan paras lisuke on tuoresalaatit, kurkku, paprika, kesäkurpitsa, tomaatti, sipulit ym vihannekset. Rapeutta kaivatessa salaattiin voi hyvin pilkkoa tuoretta kaalia/kukkakaalia, eikä sitä keitettyä mössöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      245
      5613
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      126
      4515
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2142
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1472
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      180
      1091
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      847
    10. 46
      813
    Aihe