Rasismi ja siihen liittyvä yleistäminen.
"Rangaistavina voidaan pitää ainakin lausumia, joissa yleistäen väitetään rikollisiksi.". Näin sanoo valtionsyyttäjä Mika Illman ja laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan rikoslaki 11 luku 10 §.
Onko tällainen laki perusteltu? Jos oletetaan, että jonkin kansanryhmän rikollisuuden esintyvyys on kiistatta sangen korkea, miksi tällaista asiaa ei voisi esittää yleistäen siinä kuin muitakin vastaavia yleistyksiä tehdään?
Laihialaiset ovat kitsaita, Hämäläiset hitaita, naiset ovat genettisesti vähemmän loogisesti ajattelevia, kehonrakentajilla on pienet munat ja rakennusala on korruptoitunutta ym tuhansia yleistyksiä.
Milloin on sallittua yleistää? Jos ajatellaan että yleistäminen on kiellettyä kun on olemassa yleistykseen jokin siitä eriävä poikkeus, vaikka yleistys olisi muutoin kattavasti paikkansa pitävä, niin onko meillä lopulta sallittua yleistää yhtäkään asiaa.
Yleistä oikein?
2
217
Vastaukset
Yleistäminen ilman luotettavia tilastoja on valehtelemista. Valehteleminen on inhimillistä.
Siis jos haluat jotakin väittää ja turvata selustasi syytteiltä ym. niin pidä huolta että sinulla on lähdeviittaukset tutkimuksiin, etkä sano yhtään mitään, mitä ei tutkimuskaan sano. Jos esim jonkin sosiaalisen tai etnisen ryhmän rikollisuus on kaksinkertaista kokonaisväestöön nähden, et voi käyttää tilastoa kertomaan yksilöistä, tai edes jostakin pienemmästä ryhmästä mitään.
Jos käytät, syyllistyt rasismiin tai vastaavaan.
Minusta näin on hyvä.- sdfghjgfdgh
Ihmisistä yleistyksiä tehdessä voidaan loukata yksittäistä ihmistä. En osaa antaa perustelua, miksi ihmisiä ei sitten saisi loukata. En voi kieltää ketään toimimasta yleisiä normeja vastaan, mutta kaipa sellaisten noudattaminen tuo lopuksi hyödyn ihmiselle itselleenkin. Vaikka itse yritän olla mahdollisimman suvaitsevainen ja välttää yleistyksien vuoksi tekemästä päätelmiä yksittäisestä ihmisestä, jolla ei ole välttämättä muiden "samanlaisten" kanssa muuta yhteyttä kuin se yksittäinen piirre, jonka minä näen, vaikka se ei välttämättä ole juuri olennainen piirre edes, niin ei se johdu siitä, että välittäisin muista ihmisistä enkä näin usko muillakaan olevan. En siis voi antaa perusteluksi sitä, että niin ja niin ei saa tehdä, koska se loukkaa toisia ihmisiä. Voin perustella ennemminkin sillä, että tulee itse fiksummaksi, kun kehittää ajatteluaan eikä ajattele liikaa ryhmittäen asioita, joiden yhdistävät seikat eivät kuitenkaan tee niistä samanlaisia välttämättä muilta osin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k463623On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole352347Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802276Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä572181Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.251605Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma641532- 761437
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?55993Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69977Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi39859