Törmäsiin keskusteluun jossa tunnetun kokin kerrotaan sanoneen "Grillaaminen on ruuan kypsentämistä tulella, parilan päällä se on paistamista" mitä olette mieltä?
käsittääkseni ei valurautapannussa hellanpäällä tehty ruoka juurikaan eroa parilalla tehdystä.
Itse olen makkarat laavakivigrillillä käristellyt ja siihen tyytynyt joten viisaammat kertokaa.
grillausta
2
738
Vastaukset
- Tapparan miäs
Tästä saa saivarreltua loputtomiin, jos vain haluaa.
Grillaus (useimpien mielestä) määritellään suurin piirtein siten, että se on kypsentämistä tulella, tai hiilloksella ritilän, tai verkon päällä.
Paistamiseksi kypsennysmuoto muuttuu, kun kontaktipintana on esim. tuo mainitsemasi parila.
Jos sitten haluaa saivarrella, niin jos parilassa on reikä (tai useampia), muuttuko parila silloin verkoksi? Jos ei, niin kuinka monta ja kuinka suuria reikiä pitää esineessä olla, että se on esim. verkko?
Helpointa lienee ymmärtää asia siten, että kaikki grillillä valmistettu ruoka on grillaamista (tätä ei kaikki hyväksy).
Sitten vielä se pannulla paistaminen. Milloin on kyse paistamisesta ja milloin kyseessä on paahtaminen? Joku esitti, että jos pannussa on rasvaa, niin silloin on kyeessä paistaminen, muutoin pitää puhua paahtamisesta. Entäpä teflon -pnnoitettu pannu, joka ei ainakaan uutena tarvitse rasvaa? Onko siis tässä tapauksessa "paistettu kananmuna" siis oikeammin "paahdettu kananmuna"? Vai onko niin, että vain uunissa paahdetaan? Olen kyllä kuullut oikein kokkiohjelmissa puhuttavan esim. Pinjansiementen paahtamisesta kuumalla pannulla (paistinpannulla).
Kuten alussa totesin, voi tästä asiasta saivarrella lähes loputtomiin, mutta toivottavasti se ei sinun elämääsi pilaa ja saat tyydytystä grillailuistasi!!- Vanha kokki
Erinomainen esimerkki paahtamisesta on nähtävissä aurinkorannikolla, kun turistit ruskettavat itseänsä auringon paahteessa. Toisaalta kebapin valmistuskin tapahtuu paahtaen. Paahtaminen siis tarkoittaa sitä etä lämmönlähteen ja kypsennettävän välissä on vain ilmaa. Puhutaan myös loistelämmöstä.
Grillaaminenkin on tavallaan loistelämmössä kypsentämistä, sillä ritilän tarkoitus ei ole kypsyttää grillattavaa, vaan toimia sen alustana, ettei pääse syntymään suoraa kontaktia lämmönlähteeseen.
Paistaminen on sitten viimein se, jossa nimenomaa syntyy kontakti lämmönlähteeseen eli yleensä paistinpannuun tai paistolevyyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1044641Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743911391- 1861072
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091062Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86970Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64901
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11892tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10877- 64866