grillausta

vai paistamista

Törmäsiin keskusteluun jossa tunnetun kokin kerrotaan sanoneen "Grillaaminen on ruuan kypsentämistä tulella, parilan päällä se on paistamista" mitä olette mieltä?
käsittääkseni ei valurautapannussa hellanpäällä tehty ruoka juurikaan eroa parilalla tehdystä.
Itse olen makkarat laavakivigrillillä käristellyt ja siihen tyytynyt joten viisaammat kertokaa.

2

659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapparan miäs

      Tästä saa saivarreltua loputtomiin, jos vain haluaa.

      Grillaus (useimpien mielestä) määritellään suurin piirtein siten, että se on kypsentämistä tulella, tai hiilloksella ritilän, tai verkon päällä.

      Paistamiseksi kypsennysmuoto muuttuu, kun kontaktipintana on esim. tuo mainitsemasi parila.

      Jos sitten haluaa saivarrella, niin jos parilassa on reikä (tai useampia), muuttuko parila silloin verkoksi? Jos ei, niin kuinka monta ja kuinka suuria reikiä pitää esineessä olla, että se on esim. verkko?

      Helpointa lienee ymmärtää asia siten, että kaikki grillillä valmistettu ruoka on grillaamista (tätä ei kaikki hyväksy).

      Sitten vielä se pannulla paistaminen. Milloin on kyse paistamisesta ja milloin kyseessä on paahtaminen? Joku esitti, että jos pannussa on rasvaa, niin silloin on kyeessä paistaminen, muutoin pitää puhua paahtamisesta. Entäpä teflon -pnnoitettu pannu, joka ei ainakaan uutena tarvitse rasvaa? Onko siis tässä tapauksessa "paistettu kananmuna" siis oikeammin "paahdettu kananmuna"? Vai onko niin, että vain uunissa paahdetaan? Olen kyllä kuullut oikein kokkiohjelmissa puhuttavan esim. Pinjansiementen paahtamisesta kuumalla pannulla (paistinpannulla).

      Kuten alussa totesin, voi tästä asiasta saivarrella lähes loputtomiin, mutta toivottavasti se ei sinun elämääsi pilaa ja saat tyydytystä grillailuistasi!!

      • Vanha kokki

        Erinomainen esimerkki paahtamisesta on nähtävissä aurinkorannikolla, kun turistit ruskettavat itseänsä auringon paahteessa. Toisaalta kebapin valmistuskin tapahtuu paahtaen. Paahtaminen siis tarkoittaa sitä etä lämmönlähteen ja kypsennettävän välissä on vain ilmaa. Puhutaan myös loistelämmöstä.

        Grillaaminenkin on tavallaan loistelämmössä kypsentämistä, sillä ritilän tarkoitus ei ole kypsyttää grillattavaa, vaan toimia sen alustana, ettei pääse syntymään suoraa kontaktia lämmönlähteeseen.

        Paistaminen on sitten viimein se, jossa nimenomaa syntyy kontakti lämmönlähteeseen eli yleensä paistinpannuun tai paistolevyyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2062
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1936
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe