Olisi tarkoitus laittaa lampaan ulkofilettä (2 x n.250g). Lähinnä kysymys paistoajoista. Vaihtoehtoisia valmistustapoja on tällä hetkellä mielessä kaksi: 1) paistetaan maustetut ja hunajasinapilla sivellyt fileet pelkästään uunissa: uunin lämpötila ja paistoaika?; 2) otetaan fileisiin pintaa paistinpannulla ja viimeistellään uunissa: uunin lämpötila ja paistoaika? (Jälkimmäisen osalta jäi jostain ohjeesta mieleen 175 astetta ja n. 12 min).
Lampaan ulkofilee
5
12237
Vastaukset
Terve,
Kappas vain kun kukaan ei ole tarttunut näin herkulliseen aiheeseen!
Minä olen tässä sellainen yhden koulukunnan mies, joka näkee oikeastaan vain yhden tavan tehdä lampaan ulkofilettä ja se on nopea parilointi. Lampaan ulkofile kun on sen verran lituska ja helppo kuivumaan, niin en käyttäisi sitä enää uunissa lainkaan, muuten kuin ehkä grillivastuksen alla puoleensa käännellen ja nopeasti paahtaen.
Nopea paisto parilapannulla - 3-6 minuuttia per puoli - ja sen jälkeen fileelle nuo glasyyrit ja yrtit. Jos käyttää rosmariinia, niin oksa pannulle samalla kuin voi/öljy sulaa ja paisto tässä yrttirasvassa. Jos käytät sokeria sisältävää glasyyria, niin silloin kiillotus vasta valmiin tuotteen pintaan.
Oma ohjeeni on: pannuun voi-öjy-seos ja seokseen tuore rosmariininoksa. Suolattu ja pippuroitu file pannulle ja paistoa neljä minuuttia valellen koko ajan pintaa voi-öljyseoksella nostellen seosta pannulta fileen päälle. Kääntö ja sama toiselle puolelle.
Joissakin ohjeissa on näkynyt jopa 200 astetta uunissa ja 20 min - puoli tuntia uunissa. Lopputulos on kuitenkin taatusti karmea ja varsinkin karitsanfileelle. Oikea lienee juuri tuo mainitsemasi 175 astetta ja rapia 10 min. Vähän riippuu siitä millainen kuorrutus fileen päällä on. Uunissa on kuitenkin vähän vaikea saada rapeata paistopintaa, joten lienee syytä ruskistaa todellakin sitä ennen pannulla, mutta varoa ylikypsymistä.- Poro.Tallinnasta
Meni minullakin loppujen lopuksi aika perinteiseksi, eli jätin sen hunajasinappikuorrutuksen pois, paistoin pintaa pannulla ja sitten uuniin (n. 175 astetta) vajaaksi vartiksi. Mausteina suolaa, pippuria ja rosmariinia. Lopputulos oli juuri sitä, mitä halusinkin.
Ajattelin kokeilla seuraavalla kerralla suolataikinassa uunissa paistettua ulkkaria. Minulla on tallessa parikymmentä vuotta vanha ranskalaiskokki Joel Robuchonin resepti, jossa tosin lihana on lampaan kyljysrivistä (puolikas lampaan satula) rasvoineen irrotettu liha (luut käytetään ohjeessa vihannesten kanssa kastikepohjaan). Ainakin noissa ulkkareissa oli sen verran rasvaa, että ohjetta voinee soveltaa niihinkin. Luita kun ei ole, täytyy kastike vääntää jotenkin muuten kuin reseptissä. - Stadin käärmelahje
Älkää koskaan pariloiko lammasta kuusi minuuttia per puoli et sillei hei! Tulee syömäkelvotonta lihaa. Crudo voisi ensin itse kokeilla käytännössä ruoanlaittoa ja sitten vasta antaa mielipuolisia neuvojaan.
Kun sillä puolella olet, niin en tohdi olla kysymättä, josko tunnet sellaisen eestiläisen leikkeleen, joka on valmistettu siankamarasta, joka on ikäänkuin pantu rullalle, keitetty ja kamaran välissä on jotain hyytelöainetta? Kun leikataan leikkeleeksi kamarakerrokset näkyvät vielä oikein hyvin leikkauspinnasta viipaleessa.
Jos tunnistat tuotteen, niin oletko nähnyt jossain teko-ohjetta?
Koetin muistella eestiläistä nimeä, mutta ei tullut mieleen, mikä "rulaadi" se saattoi olla.- syllerö
rullasyltty tai painosyltty varmaankin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236945Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47834Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733