Leipävuoka

Vuokaleipö

Itselläni ei ole ikinä moista kapistusta ollut. Nyt kuitenkin löysin ihanan kauraleseleivän ohjeen. Leipä on tosi hyvänmakuista mutta taikina on niin löysä että se aina lässähtää. Joten leipä on makoisaa mutta litteää. En haluais lisätä jauhojakaan, koska se voi muuttaa sitten leivän koostumusta ja ehkä myös makua.

Tyhmä kysymys, mutta jos ko. taikinan laittaa leipävuokaan, niin lopputulos on varmaan sitten korkea, kaunis leipä..vai?

Minkä tyyppiset vuoat ovat parhaita? Voisitteko vähän kertoa kokemuksia ja muutenkin vinkkiä niin ei tule hutiostosta, aion ensi viikolla mennä lähikaupunkiin ostoksille (meijän kylältä ei moista löytynyt).

16

6819

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ö..Ö

ohje jospa siinä on jotain ?
      Itse olen opiskellut nimenomaan vuokaleipiä(käytänössä) koska talous on tarkan markan paikka...
      Oli kaksi poikaa ja yh, oli meinaan perheen energian kulutus joka vastasi neljää aikuista kun pojat kasvoivat 3600 kcal vauhtia.

• Vuokaleipä

5 dl hiivaleipäjauhoja, 2 dl kauraleseitä, 1 tl suolaa, 1 pss kuivahiivaa, 3 dl vettä, 1 kananmuna.
        Voiteluun 0,5 dl vettä, 1 rkl siirappia.
        Sekoita puuhaarukalla kuivat aineet, lisää 42-asteinen vesi ja kananmuna. Sekoita puuhaarukalla tasaiseksi löysähköksi taikinaksi. Peitä kulho liinalla ja anna kohota puoli tuntia lämpimässä paikassa.
        Kaada taikina keoksi pellille leivinpaperin päälle, ripottele pinnalle hieman jauhoja ja peitä leivinliinalla. Anna kohota vielä puoli tuntia. Paista 200 asteessa 30-25 min uunin alimmalla tasolla.
        Valmista siirappi-vesiseos. Kiehauta veis ja sekoita siihen siirappi. Voitele kuuma leipä seoksella ja paista vielä n. 5 minuuttia. Anna leivän jäähtyä ilman liinaa niinse saa rapean kuoren.

Siinäpä se sanasta sanaan. Olen kokeillut saako se vähemmän lättänäksi jauhojen määrää vähän lisäämällä. Olen usein laittanut vähän enemmän leseitä tai osan hiivaleipäjauhoista korvannut sämpyläjauhoilla tai kaurahiutaleilla. Lopputulos (siis kohoamisen puolesta) ei muutu, maku ja koostumus ehkä vähän. Mutta todella hyvän makuista mielestäni ja kaikkien muidenkin maistaneiden mielestä. Ja vaikka se on littana niin se on silti reikäinen eikä mikään rieska! Kokeilepas sinä tehdä sitä vuokassa ja kerro minkälainen tuli, etten turhaan lähde 60 km päähän vuokaa ostamaan.
        En oo muuten ennen nähnyt leipäohjetta johon tulee kananmuna!

• Rajanka Ö..Ö
        Vuokaleipä kirjoitti:

5 dl hiivaleipäjauhoja, 2 dl kauraleseitä, 1 tl suolaa, 1 pss kuivahiivaa, 3 dl vettä, 1 kananmuna.
        Sekoita puuhaarukalla kuivat aineet, lisää 42-asteinen vesi ja kananmuna. Sekoita puuhaarukalla tasaiseksi löysähköksi taikinaksi. Peitä kulho liinalla ja anna kohota puoli tuntia lämpimässä paikassa.
        Kaada taikina keoksi pellille leivinpaperin päälle, ripottele pinnalle hieman jauhoja ja peitä leivinliinalla. Anna kohota vielä puoli tuntia. Paista 200 asteessa 30-25 min uunin alimmalla tasolla.
        Valmista siirappi-vesiseos. Kiehauta veis ja sekoita siihen siirappi. Voitele kuuma leipä seoksella ja paista vielä n. 5 minuuttia. Anna leivän jäähtyä ilman liinaa niinse saa rapean kuoren.

Siinäpä se sanasta sanaan. Olen kokeillut saako se vähemmän lättänäksi jauhojen määrää vähän lisäämällä. Olen usein laittanut vähän enemmän leseitä tai osan hiivaleipäjauhoista korvannut sämpyläjauhoilla tai kaurahiutaleilla. Lopputulos (siis kohoamisen puolesta) ei muutu, maku ja koostumus ehkä vähän. Mutta todella hyvän makuista mielestäni ja kaikkien muidenkin maistaneiden mielestä. Ja vaikka se on littana niin se on silti reikäinen eikä mikään rieska! Kokeilepas sinä tehdä sitä vuokassa ja kerro minkälainen tuli, etten turhaan lähde 60 km päähän vuokaa ostamaan.

mulla kauppaan 1,3 km ja haen kauraleseitä ei ole kotona.
        Teen kokeen vuokaan mulla on kolme 1,5 l vuokaa joita käytän, koska paistuvat kerralla uunissa.
        Luulen että kyse on sitkosta, sitä ei kauraleseesä ole, eikä hiipaleipäjauhosta pahemmin tule.. Oletan tuon kananmunan olevan siksi, että siitä muodostuu hieman sitkoa. (vertaa lättytaikinaa munalla ja ilman)

Taruilen sitten lisää kun olen kokeillut.

• jauhopeukalo :)
        Rajanka Ö..Ö kirjoitti:

mulla kauppaan 1,3 km ja haen kauraleseitä ei ole kotona.
        Teen kokeen vuokaan mulla on kolme 1,5 l vuokaa joita käytän, koska paistuvat kerralla uunissa.
        Luulen että kyse on sitkosta, sitä ei kauraleseesä ole, eikä hiipaleipäjauhosta pahemmin tule.. Oletan tuon kananmunan olevan siksi, että siitä muodostuu hieman sitkoa. (vertaa lättytaikinaa munalla ja ilman)

Taruilen sitten lisää kun olen kokeillut.

Sitko tulee parhaiten vehnäjauhoista, joten osan (väh. puolet) jauhoista on hyvä olla vehnäjauhoja tai hiivaleipäjauhoja. Kyllä sitkoa tulee siis myös hiivaleipäjauhoista. Taikinaa pitää vaan vaivata kunnolla sitkon aikaan saamiseksi. Kananmunan käyttöä en ymmärrä. Sämpylöissä ei sitkoa niinkään tarvitse olla, mutta vuokaleipässä pitää olla jos ei halua liian murenevaa leipää. Tykkään käyttää rouheita ja leseitä yms. leivonnassa, joten "vaarana" on juuri liian mureneva leipä. Hyväksi olen havainnut tavan kun vaivaan ensin yleiskoneella vehnä- ja hiivaleipäjauhot nesteen kanssa noin 5-10 minuuttia. Sen jälkeen lisään vasta nuo rouheet ja leseet, joita ei tarvitse enää paljoa vaivata, kun eivät sitkoonnu. Leipä pysyy hyvin kasassa ja on helppo viipaloida kun on jäähtynyt. Pakastankin vuokaleivän viipaleina, joten on helppo napata muutama siivu sieltä paahtimeen.

• sokeria
        Vuokaleipä kirjoitti:

Voitelusta en niinkään piittaa, mutta ohjeestasi uupui tärkeä ainesosa eli hiivan ravinne, joksi käy siirappi, hunaja tai sokeri. Pieni määrä riittää, eikä se tee leipää makeaksi jos sitä pelkäät. Leipä kohoaa huomattavasti paremmin. Munan jättäisin itse pois.

• Rajanka Ö..Ö
        Vuokaleipä kirjoitti:

Myllyn paras kauraleseitä.

Tein kolme eri taikinaa, yhtä aikaa sekoitin ne puuhaarukalla en alustanut yhtään käsin.

Yksi aivan ohjeellasi.
        Toiseen laitoin 2,5 dl vehnäjauhoa ja 2,5 dl hiivaleipäjauhoa.
        Kolmas on oma sovitukseni
        1dl soijajauhoa 2,5 dl vehnäjauhoa ja 2 dl ruisjauhoa, sekä loraus kylmäpuristettua oliiviöljyä n.1 rkl

Kaikki taikinat paistoin vuoassa 1,5 l, 200c ja 40 min, leivät ovat tismälleen saman kokoiset
        Pituus 31 cm, leveys 10 cm ja korkeus 6,5 cm.

Maistan ja punnitsen, kun ovat kokonaan jäähtyneet.
        Siivuttaessa näen sitten rakenteen.

• Ö..Ö
        Vuokaleipä kirjoitti:

Tässä sulle mun reseptejä. :D

Terveysleipäni:
        2 tuntia, 200-180 astetta 3 x 1,5 L vuoka
        1. päivänä;
        2,5 dl juurta
        1,5 L kylmää vettä
        14 dl / 700g Ruisjauhoa /ruissihtijauhoa
        3 dl Pellavansiemeniä n. 230g
        3 dl Auringonkukansiemeniä n. 200g
        3 dl kuorittuja Seesamsiemeniä 200g
        1,5 rkl n. 33g suolaa
        Anna seoksen seistä kostean pyyhkeen alla 12–24 tuntia riippuen siitä,
        kuinka maitohappobakteeri alkaa toimia ja kuinka happamaksi leivän haluat.
        2. päivänä;
        0,5 L haaleaa vettä
        7 dl / 350g ruisjauhoa /ruissihtijauhoa
        5 dl / 350 g vehnäjauhoa
        Sekoita, käytän Isoa teräslusikkaa se kestää, vaikka taikina on kohtalaisen kovaa.
        OTA TAIKINASTA JUURI, seuraavaa leipätaikinaa varten säilyy jääkaapissa 4 jauhotettuna. Voi myös pakastaa.
        Jaa taikina kolmeen 1,5 litran voideltuun pitkulaiseen vuokaan (tuo kolme vuokaa, on sähköuuniin, on taloudellisin paisto tapa, uuni täynnä)
        voiteluun ei käy kevytlevitteet, jää kiinni eli leivonta margariinia tai voita.
        Anna nousta vuossa, vie aikaa 2-6 tuntia riippuen kuinka aktiivista kohottava maitohappobakteerisi on. Paisto 2 tuntia, 200–180 astetta
        Leipää tulee ohjeella 4,3 kg.
        Jos leivän paistopinta tulee mielestäsi liian *kova*, sudi paistumisen aikana
        vedellä muutama kerta.

Pakastan leivän aina valmiina siivuina.
        Eli paistamista seuraavana päivänä siivutan hyvällä sahateräveitsellä.
        Syön leivän sitten ottamalla pakasteesta ja sulattamalla leivänpaahtimessa tulee kuiva ja rap-sakka pinta.
        Avokado, siivuina leivän päällä, on taivaallisen hyvää.
        HUOMIO on oltava 1/5 osa vehnäjauhoa, koska muuten murenee sivuttaessa, ruisjauhossa ei ole sitkoa.

Ohje on vanha ja olen sitä muokannut.
        Suolan vähensin puoleen, ja vehnäjauhon vähensin tuohon 1/5 osaa, se oli alkuperäisessä 1/4 osa.
        Alkuperäisessä oli Auringonkukansiementen tilalla kokonaisia kuorittuja ruisjyviä, ne käyvät ihan hyvin samoin kokonaiset kauranjyvät ovat hyviä, saa terveyskaupoista.
        Käytän siemenet kokonaisina.

Uusi juuri; osta kaupasta ruisleipä, jossa ei ole hiivaa. Murenna leipää alustuskolhoon lisää vettä ja ruisjauhoja niin että on paksua ja puuromaista Anna olla 1-2 vrk näin syntyy maitohappobakteeri, joka on kohotusaine leivässä.
        .

• Ö..Ö
        Ö..Ö kirjoitti:

Terveysleipäni:
        1. päivänä;
        2,5 dl juurta
        1,5 L kylmää vettä
        1,5 rkl n. 33g suolaa
        2. päivänä;
        0,5 L haaleaa vettä
        5 dl / 350 g vehnäjauhoa
        Sekoita, käytän Isoa teräslusikkaa se kestää, vaikka taikina on kohtalaisen kovaa.
        OTA TAIKINASTA JUURI, seuraavaa leipätaikinaa varten säilyy jääkaapissa 4 jauhotettuna. Voi myös pakastaa.
        Jaa taikina kolmeen 1,5 litran voideltuun pitkulaiseen vuokaan (tuo kolme vuokaa, on sähköuuniin, on taloudellisin paisto tapa, uuni täynnä)
        Anna nousta vuossa, vie aikaa 2-6 tuntia riippuen kuinka aktiivista kohottava maitohappobakteerisi on. Paisto 2 tuntia, 200–180 astetta
        vedellä muutama kerta.

Syön leivän sitten ottamalla pakasteesta ja sulattamalla leivänpaahtimessa tulee kuiva ja rap-sakka pinta.
        HUOMIO on oltava 1/5 osa vehnäjauhoa, koska muuten murenee sivuttaessa, ruisjauhossa ei ole sitkoa.

Suolan vähensin puoleen, ja vehnäjauhon vähensin tuohon 1/5 osaa, se oli alkuperäisessä 1/4 osa.
        Alkuperäisessä oli Auringonkukansiementen tilalla kokonaisia kuorittuja ruisjyviä, ne käyvät ihan hyvin samoin kokonaiset kauranjyvät ovat hyviä, saa terveyskaupoista.

Uusi juuri; osta kaupasta ruisleipä, jossa ei ole hiivaa. Murenna leipää alustuskolhoon lisää vettä ja ruisjauhoja niin että on paksua ja puuromaista Anna olla 1-2 vrk näin syntyy maitohappobakteeri, joka on kohotusaine leivässä.
        .

Vuokaleipä: 1, 1 kg leipä =1kpl

1/2 Litraa vettä
        Soijajauhoa 100g n. 3dl
        Pellavansiemen kokonainen 100 gramma n.1,5 dl
        Auringonkukansiemen 100 gramma n. 2dl
        Vehnäjauho puolikarkea 400 gramma n.6 dl
        Leivontamargariini juokseva tai öljy 100 gramma = n. 1dl
        Hiiva 30 gramma (kolmeen 2 palaa)
        Kaurahiutale 140 gramma n. 4 dl
        Siirappi 70 gramma n. 1/2 dl

Nostatus vähän taikinana, sitten vuossa pikkuisen..
        Vuoka 1,5 litraa.
        Voitele 200, 30 min uuni kiinni ja vielä 30 min.
        Kuumana murtuu leikatessa... Alusta hyvin..

3 x n. 3,4 kg, kolme 1,5 l vuokaa.

Yksi leipä: 1060 g
        18109.13 KJ ( 4328.08 kcal )
        454.48g HH, 210g Ra, 153.7g proteiini

Saaristolaisleipä: 1 kpl 1,5 l vuoka

1/2 l Valio piimää (soijajauhoa 1,5 dl vettä 0,5 dl)
        1 pak (50 g) hiivaa
        1 1/2 dl tummaa siirappia
        1 tl suolaa
        2 dl ruisleseitä
        1 dl kaljamaltaita
        n. 8 dl vehnäjauhoja

Liuota hiiva kädenlämpöiseen piimään. Lisää siirappi, suola, leseet ja maltaat. Sekoita hyvin. Lisää taikinaan vehnäjauhot, älä vaivaa taikinaa liikaa. Taikina saa jäädä melko löysäksi. Ripota pinnalle jauhoja ja anna kohota liinan alla. Alusta taikinaa sopivasti.
        Laita taikinasta voideltuun vuokaan. Kohota ja paista 200 asteessa 25-30 min.

Setsuuri / maustelimppu soijaa.
        Oulun limppu jota itse tein. Kirnupiimään parasta.

Kaikissa ohjeissani on piimä nesteenä, niinpä kokeilen nyt soijaan..

1 litra vettä 3 dl soijajauhoa = n. 100g
        pala hiivaa 50g
        2 dl Siirappia
        1 rkl Pomeranssinkuorta
        1 rkl Kumina
        1 rkl Suola 18g

Jauhoja 1,5 kg
        1/3 osa aina ; vehnäjauhoa, hiivaleipäjauhoa, ruisjauhoa
        Taikina on napakka
        tulee 4 leipää eli kaksi uunillista tai mahtuu 3x 1,5 Litran vuokaan..
        voitelen siirappivedellä..
        200 ja n. 40 min. (vuossa 45-50 min)

Vehnälesevuoka.:

1 pss (11 g) kuivahiivaa tai/ 50g tuoretta
        2 rkl öljyä
        5 dl vettä
        2 tl suolaa
        4 tl siirappia)
        2 dl vehnäleseitä
        n. 10-12 dl vehnäjauhoja

Lämmitä vesi kädenlämpöiseksi, sulata siihen hiiva ja suola.
        Lisää leseet ja jauhot välillä (esim. puuhaarukalla) sekoittaen. Lisää lopuksi öljy (kun öljyn lisää viimeisenä, taikina irtoaa hyvin kulhon reunoista). Jaa taikina kahteen 1,5 litran vetoiseen voideltuun vuokaan. Anna leipien kohota lähes kaksinkertaiseksi. Paista 200 asteessa uunin pohjalla ritilän päällä 15 minuuttia. Nosta ritilä alimmalle tasolle ja paista vielä n. 15 minuuttia. Anna leivän rauhoittua vuoassaan muutaman minuutin ennen kumoamista ritilälle. Jäähdytä leipä leivinliinaan käärittynä.

Saaristolaisleipä: 2 vuokaleipää

1 l piimää tai vettä 100g soijajauhoa
        50 g hiivaa
        3 dl siirappia
        2 dl sokeroimatonta puolukkasurvosta
        3 dl vehnäjauhoja- tai kauraleseitä
        3 dl mämmi- tai kaljamaltaita
        4 dl ruisjauhoja
        2 tl suolaa
        n. 1 l karkeita vehnäjauhoja
        Liuota hiiva kädenlämpöiseen nesteeseen.
        Lisää loput aineet puuhaarukalla sekoittaen. Sekoita taikina hyvin, mutta älä vaivaa liikaa. Taikina saa jäädä melko löysäksi. Jaa taikina kahteen voideltuun, pitkänomaiseen leipävuokaan. Kohota noin 1 1/2 tuntia. Paista leipiä aluksi 175 asteessa. Kun leipien pinta alkaa tummua, alenna lämpötilaa 160 asteeseen. Peitä leivät kevyesti alumiinifoliolla.
        Kokonaispaistoaika on noin 1 t 15 min.

Saaristolaisleipä 2 vuokaa 1,5l

- 1 l piimää
        - 75 g hiivaa
        - 3 dl siirappia
        - 3 dl kaljamaltaita
        - 3 dl vehnäleseitä
        - 3 dl ruisjauhoja
        - 1 rkl suolaa
        - 12 dl vehnäjauhoja
        Voiteluun siirappivettä siten, että siirappia on määrästä 1/3.
        VALMISTUS
        Lämmitä piimä kädenlämpöiseksi ja sekoita joukkoon hiiva. Kun hiiva on täysin liuennut, sekoita nesteeseen muut ainekset. Ole tarkka, että kaikki jauhot sekotuvat hyvin. Nostata taikinaa pari tuntia. Taikinaa ei vaivata, vaan se vain kaavitaan astioihin. Paista leipiä uunin alaosassa 175 asteessa noin kaksi tuntia. Hieman paistamisen puolivälin jälkeen voit valella leipiä siirappivedellä.

Kumoa leivät vuoista esim. ritilälle jäähtymään ja laita pariksi päiväksi jääkaappiin. Uunituoreena leipä ei ole parhaimmillaan.

Vuokaleipä:

25 g hiivaa
        3 dl vettä
        1 tl suolaa
        2 tl sokeria
        2 dl sämpyläjauhoja
        4 dl vehnäjauhoja
        1 rkl öljyä

Sekoita kuivat aineet kulhossa. Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen ja lisää kuivien aineiden joukkoon. Sekoita puuhaarukalla tasaiseksi massaksi. Lisää öljy ja sekoita se taikinaan.

Ota n. 1.5 litran vuoka (mielellään suorakaiteen muotoinen) ja voitele se öljyllä tai margariinilla. Kaada taikina vuokaan.

Anna taikinan kohota lämpimässä paikassa n. puoli tuntia (kaksinkertaiseksi). Paista leipää 200 asteessa ensin uunin alatasolla 15 minuuttia ja sen jälkeen keskitasolla 20 minuuttia.

Anna leivän levätä vuoassa n. 10 minuuttia ennen kumoamista. Jäähdytä leipä liinaan käärittynä.

.

• Ö..Ö
        Ö..Ö kirjoitti:

1/2 Litraa vettä
        Soijajauhoa 100g n. 3dl

Vuoka 1,5 litraa.

1 pak (50 g) hiivaa
        1 tl suolaa
        2 dl ruisleseitä
        1 dl kaljamaltaita
        n. 8 dl vehnäjauhoja

Liuota hiiva kädenlämpöiseen piimään. Lisää siirappi, suola, leseet ja maltaat. Sekoita hyvin. Lisää taikinaan vehnäjauhot, älä vaivaa taikinaa liikaa. Taikina saa jäädä melko löysäksi. Ripota pinnalle jauhoja ja anna kohota liinan alla. Alusta taikinaa sopivasti.

pala hiivaa 50g
        2 dl Siirappia
        1 rkl Pomeranssinkuorta
        1 rkl Kumina
        1 rkl Suola 18g

Jauhoja 1,5 kg
        Taikina on napakka

Vehnälesevuoka.:

2 rkl öljyä
        5 dl vettä
        2 tl suolaa
        4 tl siirappia)
        2 dl vehnäleseitä
        n. 10-12 dl vehnäjauhoja

Lisää leseet ja jauhot välillä (esim. puuhaarukalla) sekoittaen. Lisää lopuksi öljy (kun öljyn lisää viimeisenä, taikina irtoaa hyvin kulhon reunoista). Jaa taikina kahteen 1,5 litran vetoiseen voideltuun vuokaan. Anna leipien kohota lähes kaksinkertaiseksi. Paista 200 asteessa uunin pohjalla ritilän päällä 15 minuuttia. Nosta ritilä alimmalle tasolle ja paista vielä n. 15 minuuttia. Anna leivän rauhoittua vuoassaan muutaman minuutin ennen kumoamista ritilälle. Jäähdytä leipä leivinliinaan käärittynä.

50 g hiivaa
        3 dl siirappia
        4 dl ruisjauhoja
        2 tl suolaa
        Lisää loput aineet puuhaarukalla sekoittaen. Sekoita taikina hyvin, mutta älä vaivaa liikaa. Taikina saa jäädä melko löysäksi. Jaa taikina kahteen voideltuun, pitkänomaiseen leipävuokaan. Kohota noin 1 1/2 tuntia. Paista leipiä aluksi 175 asteessa. Kun leipien pinta alkaa tummua, alenna lämpötilaa 160 asteeseen. Peitä leivät kevyesti alumiinifoliolla.

- 1 l piimää
        - 75 g hiivaa
        - 3 dl siirappia
        - 3 dl kaljamaltaita
        - 3 dl vehnäleseitä
        - 3 dl ruisjauhoja
        - 1 rkl suolaa
        - 12 dl vehnäjauhoja
        VALMISTUS
        Lämmitä piimä kädenlämpöiseksi ja sekoita joukkoon hiiva. Kun hiiva on täysin liuennut, sekoita nesteeseen muut ainekset. Ole tarkka, että kaikki jauhot sekotuvat hyvin. Nostata taikinaa pari tuntia. Taikinaa ei vaivata, vaan se vain kaavitaan astioihin. Paista leipiä uunin alaosassa 175 asteessa noin kaksi tuntia. Hieman paistamisen puolivälin jälkeen voit valella leipiä siirappivedellä.

Kumoa leivät vuoista esim. ritilälle jäähtymään ja laita pariksi päiväksi jääkaappiin. Uunituoreena leipä ei ole parhaimmillaan.

Vuokaleipä:

25 g hiivaa
        3 dl vettä
        1 tl suolaa
        2 tl sokeria
        2 dl sämpyläjauhoja
        4 dl vehnäjauhoja
        1 rkl öljyä

Sekoita kuivat aineet kulhossa. Liota hiiva kädenlämpöiseen veteen ja lisää kuivien aineiden joukkoon. Sekoita puuhaarukalla tasaiseksi massaksi. Lisää öljy ja sekoita se taikinaan.

Ota n. 1.5 litran vuoka (mielellään suorakaiteen muotoinen) ja voitele se öljyllä tai margariinilla. Kaada taikina vuokaan.

Anna taikinan kohota lämpimässä paikassa n. puoli tuntia (kaksinkertaiseksi). Paista leipää 200 asteessa ensin uunin alatasolla 15 minuuttia ja sen jälkeen keskitasolla 20 minuuttia.

Anna leivän levätä vuoassa n. 10 minuuttia ennen kumoamista. Jäähdytä leipä liinaan käärittynä.

.

Sekavuokaleipä:
        0,5 l vettä
        Pala hiivaa
        1 dl 4-viljan hiutaleita
        1 dl Ruisjauhoja
        8 dl vehnäjauhoa
        2 tl suolaa
        1 rkl siirappia

Sekoita lämpimään veteen ruisjauhot, siirappi, hiiva, suola ja hiutaleet.
        Anna tekeytyä 1/2 tuntia peitettynä. Lisää vehnäjauhoja vähitellen alustaen.
        Taikina saa jäädä löysäksi! Anna kohota 1/2 tuntia liinalla peitettynä.
        Voitele leipävuoka voilla. Nostele taikina vuokaan. Anna kohota vielä n. 1/2 tuntia peiteltynä.
        Paista 220 asteessa n. 35 min.

Nopeatekoinen vuokaleipä

25 g hiivaa
        1 rkl öljyä
        2,5 dl vettä
        1 tl suolaa
        2 tl sokeria
        1 dl vehnäleseitä
        n. 6 dl vehnäjauhoja

Sekoita öljy ja vesi ja lämmitä kädenlämpöiseksi. Murenna hiiva nesteeseen ja sekoita, kunnes se on liuennut. Sekoita muuta ainekset joukkoon. Kaada taikina voideltuun 1,5 litran vuokaan. Anna leivän kohota peitettynä kaksinkertaiseksi. Paista 200 asteessa uunin alaosassa noin 15 minuuttia. Nosta keskitasolle ja paista vielä 15 minuuttia. Anna leivän levätä vuoassa hetken ennen kumoamista. Jäähdytä leipä liinaan käärittynä.

Teen yleensä kolminkertaisena saman tien samalla uuninlämmittämisellä.

KAURAVUOKALEIPÄ: 2 x 1,5 litran vuoka

1 l vettä (proteiinia saa 100g soijajauhoa)
        3-4 dl kaurahiutaleita
        1 rkl suolaa
        1 pala hiivaa
        vajaa 2 l vehnäjauhoja

Laita kaurahiutaleet tunniksi kuumaan veteen. Laita siihen myös suola.

Lisää sitten hiiva ja jauhot.
        Voi käyttää neljäviljaan, ruista, kauraa... Siis hiutaleina.
        Sämpylä, hiivaleipäjauhoja tai ohrajauhoa tms. ei ihan pelkkiä vehnää.
        Taikina onnistuu puuhaarukalla hämmentämällä.
        Anna kohota tunti. Kaada taikina vuokiin ja paista 200 asteessa, n. 50 min. kunnes leipä irtoaa vuoan reunoista.

Laitoin viimeksi hiutaleiden joukkoon desin verran pellavan siemeniä turpoamaan. Laitan myös aina lorauksen öljyä taikinan joukkoon.

.

• Sory
        Ö..Ö kirjoitti:

1/2 Litraa vettä
        Soijajauhoa 100g n. 3dl

Vuoka 1,5 litraa.

1 pak (50 g) hiivaa
        1 tl suolaa
        2 dl ruisleseitä
        1 dl kaljamaltaita
        n. 8 dl vehnäjauhoja

pala hiivaa 50g
        2 dl Siirappia
        1 rkl Pomeranssinkuorta
        1 rkl Kumina
        1 rkl Suola 18g

Jauhoja 1,5 kg
        Taikina on napakka

Vehnälesevuoka.:

2 rkl öljyä
        5 dl vettä
        2 tl suolaa
        4 tl siirappia)
        2 dl vehnäleseitä
        n. 10-12 dl vehnäjauhoja

50 g hiivaa
        3 dl siirappia
        4 dl ruisjauhoja
        2 tl suolaa

- 1 l piimää
        - 75 g hiivaa
        - 3 dl siirappia
        - 3 dl kaljamaltaita
        - 3 dl vehnäleseitä
        - 3 dl ruisjauhoja
        - 1 rkl suolaa
        - 12 dl vehnäjauhoja
        VALMISTUS

Vuokaleipä:

25 g hiivaa
        3 dl vettä
        1 tl suolaa
        2 tl sokeria
        2 dl sämpyläjauhoja
        4 dl vehnäjauhoja
        1 rkl öljyä

.

1/2 l Valio piimää (soijajauhoa 1,5 dl vettä 0,5 dl) SIIS 0,5 LITRAA vettä...

• Rajanka Ö.Ö
        Rajanka Ö..Ö kirjoitti:

Myllyn paras kauraleseitä.

Tein kolme eri taikinaa, yhtä aikaa sekoitin ne puuhaarukalla en alustanut yhtään käsin.

Yksi aivan ohjeellasi.
        Toiseen laitoin 2,5 dl vehnäjauhoa ja 2,5 dl hiivaleipäjauhoa.
        Kolmas on oma sovitukseni
        1dl soijajauhoa 2,5 dl vehnäjauhoa ja 2 dl ruisjauhoa, sekä loraus kylmäpuristettua oliiviöljyä n.1 rkl

Kaikki taikinat paistoin vuoassa 1,5 l, 200c ja 40 min, leivät ovat tismälleen saman kokoiset
        Pituus 31 cm, leveys 10 cm ja korkeus 6,5 cm.

Maistan ja punnitsen, kun ovat kokonaan jäähtyneet.
        Siivuttaessa näen sitten rakenteen.

Paino kaikilla 740-750 g.
        Rakenne ihan kuohkea kohonnut.

Harvoin tulee luettua enää ohjeita ja teen aika paljon nyrkki tuntumalla.
        Mun makuaisti on varmaa jysähtänyt, tl suolaa on 7g, olen aina laittanut vuokaleipääni 10-11g suolaa tuo maistui hieman suolatomalta.
        Lorautan useimmiten siirappia tai hunajaa n. ruokalusikallisen leipää kohti.
        Käytän aina vaaleissa leivissä Oliiviöljyä n. 1-2 ruokalusikallista leipää kohti..
        Kun perhe alkoi maidonvalkuais allergiseksi aloin tehdä kaiken soijajauhoihin.
        Käytän soijajauhoa kursailematta kaikkeen. Suhteella 0,5 litraa nestettä ja 1,5-2 dl soijajauhoa.
        Hups Amynlailla alkaa..

Ö..Ö kirjoitti:

Terveysleipäni:
        1. päivänä;
        2,5 dl juurta
        1,5 L kylmää vettä
        1,5 rkl n. 33g suolaa
        2. päivänä;
        0,5 L haaleaa vettä
        5 dl / 350 g vehnäjauhoa
        vedellä muutama kerta.

.

"Alkuperäisessä oli Auringonkukansiementen tilalla kokonaisia kuorittuja ruisjyviä, ne käyvät ihan hyvin samoin kokonaiset kauranjyvät ovat hyviä, saa terveyskaupoista.
        Käytän siemenet kokonaisina."

- käytän myös paljon jyviä leipätaikinoihin. Kauran ja rukiinjyvien lisäksi sopii vehnä- ja ohran jyvät. Et maininnut jyvien keittämistä, mikä mielestäni on suositeltavaa. Keitän kaurasuurimoita 20 minuuttia, ohran ja rukiin jyviä 30 minuuttia. Vehnänjyvät saavat kypsyä melkein pari tuntia ennen kuin soveltuvat leivontaan. Kerralla voi keittää enemmän ja pakastaa keitetyt jyvät tulevaa käyttöä varten.

• Vuokaleipä
        Rajanka Ö.Ö kirjoitti:

Paino kaikilla 740-750 g.
        Rakenne ihan kuohkea kohonnut.

Harvoin tulee luettua enää ohjeita ja teen aika paljon nyrkki tuntumalla.
        Mun makuaisti on varmaa jysähtänyt, tl suolaa on 7g, olen aina laittanut vuokaleipääni 10-11g suolaa tuo maistui hieman suolatomalta.
        Lorautan useimmiten siirappia tai hunajaa n. ruokalusikallisen leipää kohti.
        Käytän aina vaaleissa leivissä Oliiviöljyä n. 1-2 ruokalusikallista leipää kohti..
        Kun perhe alkoi maidonvalkuais allergiseksi aloin tehdä kaiken soijajauhoihin.
        Käytän soijajauhoa kursailematta kaikkeen. Suhteella 0,5 litraa nestettä ja 1,5-2 dl soijajauhoa.
        Hups Amynlailla alkaa..

Vastaanpa tässä sulle, toivottavasti muutkin mulle vastanneet lukevat.
        Sinun leipäsi mitä ilmeisimmin onnistuivat ja kohosivat tällä ohjeella ja omilla sovellutuksillasi. Eli kannattaa tehdä sitten vuokaan. Tuotakaan en ois älynny että kaks vuokaahan sitä uuniin mahtuu, ostan kaks. Tätä leipää ei mahdu kahta samalle pellille just siks kun se leviää kun lehmän läjä.
        Tuota soijajauhoo en oo ikinä kokeillu, sehän on terveellistä. Antaako se mitään lisä-/outoo makua leipään?
        Joku vastaajista neuvoi munan jättämistä pois, mitenhän se vaikuttais. Niin ja siirapin tai sokerin lisäämistä hiivan ravinnoks. Kysehän ei oo ihan siitä että leipä ei kohoa. Kyllä se kohotusvaiheessa nousee välillä muhkeeks mutta sitten lässähtää kun on löysä.
        Hyvä vinkki tuokin, että ensin kunnolla vatkaa hiivaleipä-/vehnäjauhot ja sitten vasta lisää leseet. Ei varmaan pahenna.
        Käytättekö työ vastaajat teflonvuokia vai mikä ois paras. En aikakaan äkkilukemalla löytänyt semmoista tietoo. Ois kiva osua kerralla nappiin kun nyt ostoksille lähtee. Miten olenkaan 54 vuotta selvinny ilman leipävuokaa!
        Hyviä reseptejä oli myös, otan ne talteen. Siis muut kuin jyviä/siemeniä sisältävät kun niitä en saa käyttää.
        Mukavaa talvista viikonloppua kaikille, täällä Pohjois-Savossa ainakin sataa lunta:( Ois tuo jo tälle talvelle piisannu. Ei tarvii haaveilla vievänsä mattoja ulos. Jääpi siivous huonommalle.

Vuokaan tehty leipä on siitä kätevä, kun taikina voi olla normaalia löysempää. Leipä ei leviä vuoassa, kuten se leviää pellillä. Googlaamalla leipävuoka kuvahaussa tulee näkyviin paljon leipävuokia. Nestemäärä taikinaan tietysti vaihtelee vuoan koon mukaan. 4-4,5 desin taikinat sopivat käyttämiini vuokiin, vetoisuuksia en tosin muista. Kokeilemalla huomaa minkä kokoinen taikina sopii mihinkin. Muista voidella vuoka ennen taikinan laittamista. Itselläni on tapana kohottaa vuokaleipä vain kerran. Asetan taikinalla täytetyn vuoan keittiöaltaaseen kohoamaan, jossa on kuumaa vettä pohjalla. Vuoka ei saa kellua vedessä, koska se voi kohotessa kipata. Näin on päässyt meinaan käymään :). Metalli johtaa lämpöä, joten taikina kohoaa hyvin.

• Vuokaleipä

Onpa tullut paljon juttua sitten eilisen, kiva! Nyt joka tapauksessa ostan pari vuokaa.
        Kiitoksia myös resepteistä. Osaa niistä en voi käyttää, koska suoliston ahtaumani takia kaikki siemenet ja jyvät (myös kypsennetyt) on kiellettyjä, saattaapi tulla sairaalareissu leipojaisten päällisiä:)

Lueskelen tuossa vielä tarkemmin kunhan tämän päivän lapsenlapsen hoidosta selviän.

Mukavaa, aurinkoista päivää teille.

Juu, kyllä minä eilen googletin ja katselin noita vuokaleipäjuttuja, mutta minusta on aina mukavampi keskustella asioista henk.koht. jonkun kanssa. Siis niin henk.koht kun netissä voi:)

• mahd.vähän hiivaa
        Vuokaleipä kirjoitti:

Onpa tullut paljon juttua sitten eilisen, kiva! Nyt joka tapauksessa ostan pari vuokaa.
        Kiitoksia myös resepteistä. Osaa niistä en voi käyttää, koska suoliston ahtaumani takia kaikki siemenet ja jyvät (myös kypsennetyt) on kiellettyjä, saattaapi tulla sairaalareissu leipojaisten päällisiä:)

Lueskelen tuossa vielä tarkemmin kunhan tämän päivän lapsenlapsen hoidosta selviän.

Mukavaa, aurinkoista päivää teille.

Juu, kyllä minä eilen googletin ja katselin noita vuokaleipäjuttuja, mutta minusta on aina mukavampi keskustella asioista henk.koht. jonkun kanssa. Siis niin henk.koht kun netissä voi:)

tosi vähällä hiivalla?

Olen kehitellyt vaalean leivän reseptiä omenajuureen, vain 1/2 tl kuivahiivaa, jauhoina spelttiä yms mutta ei vehnää. Viljat ovat luomua. Psylliumilla saa sitkoa, muuten leipä murenee käsiin(speltti).

Juureen tehty vaalea leipä senkun paranee vanhetessaan ja säilyy melkein viikon :D

Vielä en kuitenkaan ole saanut "täydellistä" leipää. :(

Onko kenelläkään hyvää, kokeiltua reseptiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4392
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1553
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1331
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1093
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      170
      855
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe