Puolukkasurvos

...outoa....

Syksyllä tuli niin mahtavasti noita puolukoita et osan laitoin kokonaisen pakkaseen ja osan survoin sokerin kera, laitoin lasipurkkiin ja jääkaappiin. Mutta, mistä mahtaa johtua että puolukkani HIVENEN KUPLII, ELI KÄY. Mistäs moinen ilmiö? Ei koskaan ennen ole näin käynyt!! Makukaan ei sitten ole ihan sama. Voinko käyttää vielä nämä puolukat?? Ajattelin että jos laittaisin pakastusrasioihin, pakkaseen ja sieltä sitten käyttäisin vaikka puolukkavispariin?? Mitä mieltä? Onkos kenellekkään muulle käynyt näin??!!

10

13526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • japan san

      Arvelisin, että puolukkasurvos on alkanut käymään, kun siinä on sokeria ja sokeri käy alkoholiksi.
      Yksinkertainen konsti on, että keität käyneen puolukkasurvoksen, niin ei tarvitse heittää
      hyvää puolukkasosetta kompostiin.
      Yksi hyvä keino säilöä puolukkasurvosta on keittää siitä syksyllä puolukkahilloa hillosokerin
      kanssa, niin säilyy hyvin viileässä.

      Joskus, kun omista marjoista tehty mehu tuppaa joskus vähän käymään, niin olen
      sen keittänyt ja tehnyt siitä marjakiisseliä.
      Kyllä se niinkin menee, kun ei hukkaankaan viitsisi heittää mehua.

      Meillä on puolukat syksyllä survottu isoon ämpäriin ilman sokeria ja säilötty ihan ulkona sellaisessa
      laudoitetussa kopissa. Aika pitkään puolukkasurvos säilyi sellaisena, että siitä sai otettu
      puolukka survosta, mutta välillä joutui tuomaan sisälle vähän sulamaan, koska talvi oli niin kylmä.
      Sokeria lisätään sitten kun syödään puolukkasurvosta.
      Ei ole tarvinut pakastaa, kun on hyvin säilynyt ulkolämpätilassa.

      • ap

        Hei ;)
        Muistan kun anoppini myös survoi puolukat ämpärissä ja vei ne vintin kylmään komeroon. Sieltä sitten kävi kaapimassa tarpeen tullen! Ajattelin myös että vispipuuroa kun teen niin keitän ne hyvin ja sit teen normisti sen visparin....Eihän siihen silloin jää mitään makuja tms.
        Kiitos vastauksestasi!! :)


      • Käteväemäntä
        ap kirjoitti:

        Hei ;)
        Muistan kun anoppini myös survoi puolukat ämpärissä ja vei ne vintin kylmään komeroon. Sieltä sitten kävi kaapimassa tarpeen tullen! Ajattelin myös että vispipuuroa kun teen niin keitän ne hyvin ja sit teen normisti sen visparin....Eihän siihen silloin jää mitään makuja tms.
        Kiitos vastauksestasi!! :)

        Juu keitä vaan oikein hyvin, niin ei jää MITÄÄN -ei makua, ei vitamiineja ja värikin mukavasti haalistuu.
        'Oletteko te nykyajan emännät näin vieraantuneet ruuan säilönnästä. Kysykää äideiltänne, anopeiltanne tai vaikka mummoiltanne, ettette sössi hyviä raaka-aineita tärviölle.
        Puolukka säilyy survottuna vaikka huoneenlämmössä KUNHAN SIIHEN EI LISÄÄ SOKERIA. Ja vielä parempi rakenne tulee, jos seassa on hieman raakojakin marjoja.... ne sisältää pektiiniä, joka on hyytelöitymis- ja säilöntäaine. Survosämpäristä otetaan tarvittava määrä sosetta PUHTAALLA miel. metalliastialla (meillä käytetään vanhaa puolenlitran mittaa) ja vasta sitten sokeroidaan tms. käyttötarkoituksen mukaan..... Meillä ei vispipuuroon puolukoita keitetä lainkaan, vaan puuron kiehuttua puolukat lisätään kuumaan puuroon ja viedään kuistille jäähtymään. Sitten vaan vatkataan kuohkeaksi. Säilyy vitamiinit......


      • Anonyymi
        Käteväemäntä kirjoitti:

        Juu keitä vaan oikein hyvin, niin ei jää MITÄÄN -ei makua, ei vitamiineja ja värikin mukavasti haalistuu.
        'Oletteko te nykyajan emännät näin vieraantuneet ruuan säilönnästä. Kysykää äideiltänne, anopeiltanne tai vaikka mummoiltanne, ettette sössi hyviä raaka-aineita tärviölle.
        Puolukka säilyy survottuna vaikka huoneenlämmössä KUNHAN SIIHEN EI LISÄÄ SOKERIA. Ja vielä parempi rakenne tulee, jos seassa on hieman raakojakin marjoja.... ne sisältää pektiiniä, joka on hyytelöitymis- ja säilöntäaine. Survosämpäristä otetaan tarvittava määrä sosetta PUHTAALLA miel. metalliastialla (meillä käytetään vanhaa puolenlitran mittaa) ja vasta sitten sokeroidaan tms. käyttötarkoituksen mukaan..... Meillä ei vispipuuroon puolukoita keitetä lainkaan, vaan puuron kiehuttua puolukat lisätään kuumaan puuroon ja viedään kuistille jäähtymään. Sitten vaan vatkataan kuohkeaksi. Säilyy vitamiinit......

        Puolukan säilyvyys tulee kyllä puolukan kuorissa olevasta bentsoehaposta. Siitä joskus takavuosina oli mediassa pientä paniikkia, koska suurina määrinä se aiheuttaa syöpää. Puolukka siis ei aiheuta syöpää, mutta säilyy, koska siinä on oma tuju kemikaali mukana.


    • harmistunut

      Ostettiin puolukoita torilta, survoin ne puunuijalla ja laitoin muoviämpäriin
      sokeria sekaan ja jääkaappiin. Näin olen aina tehnyt ,mutta nyt ne alko
      käymään eli kuohu yli. Ennen ei ole näin käynyt. Heitin ne roskkin!

      • kaupasta saa uusia

        Pakkoko sitä sokeria on lykätä joka paikkaan? Eikö puolukassa itsessään ole säilöntäaineita riittävästi?


    • odotan

      Puolukkasurvos alkoi käymään jääkaapissa, siinä ei ollut sokeria. Voiko sitä syödä?

      • Anonyymi

        Syö pois vaan.


    • Anonyymi

      Lapsuudessa puolukat säilöttiin survottuna ilman sokeria vanerisiin tynnyreihin, jotain 40-50 litraa. En muista nähneeni missään muualla ja tuntuu nykyään aika erikoiselle, mutta hyvin säilyivät huoneessa missä ei ollut lämmitystä, ei mennyt pakkasellekaan.

    • Anonyymi

      Lapsuudessa puolukat survottiin pieneen puusaaviin ja vietiin puohiin. Siitä sitten jäätynyttä huuppaa talvella jukerrettiin puukolla, joskus kirveelläkin niin paljon kuin sillä kertaa tarvittiin. Ei ollut koskaan hometta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      128
      1256
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1068
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      904
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      828
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      764
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      695
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      18
      677
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      42
      615
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      565
    Aihe