"keskustelu"palstalla joku halus tietää mikä on laskisanko ja mistä se laski tulee sanana - että vastatkaas nyt ne jotka omistavat nykysuomen sanakirjan tai jonkun muun opuksen - tuo googlekaan ei tarjoa muuta kuin Pauli Hanhiniemeä ja Perunatiatteria.......
TOISELLA
7
1238
Vastaukset
- Männistön muori
Laskisangoksi on sanottu muun muassa sitä sankkoa, johon viemärittömissä talouksissa kaadettiin tiski- ym. likavedet. Saattoipa siihen joskus päätyä perunanhituja ja kalanperkkeitäkin.
Minun ihan itse keksimäni aihetta sivuava sananparsi kuuluu näin: "Laiskottaa kuin lahnanpäätä laskisankossa" (huomaa alkusoinnuttelu!).
Laski-sanan etymologiaa en osaa edes arvailla.- googlettaa
tarjoama pätkä oli ikään kuin merenkäyntiin liittyvää kun laskisankoa oltiin viemässä ruumaan - tulisko merenkulkijoitten sanastosta siis...
- Ruoansuu
>"Laiskottaa kuin lahnanpäätä laskisankossa"
Kuhmolainen, jo taannoin edesmennyt metsuri Erkki Tampio asteli kerran ”Aakustissa” (Aug. Korhonen Oy:n elintarvikeliike) suolasillitynnyrin luo, raotti sen kantta, tiiraili sisään ja tuumi: ”Teällä ei kun moataan.”
Erkki ei ollut nimestään huolimatta mikään tampio vaan sanavalmis ukkeli. Viikolla kovaa työmiestä, viikonloppuisin viihteellä tyyliin ”tili siliäksi ennen pahnoille joutumista”.
Kun Erkkiä taas kerran kiikutettiin putkaan selviämään, sanoi hän häntä retuuttaville poliiseille: ”Minua niin ilettää, kun minä aena oon teillä ja työ että käy meillä millonkaa.”
[Lähdeteos: Matti Salo: Savottalaisten ja uittomiesten Kuhmo]
- slask
Laskiämpäri eli slaskämbare. Sana slask on ruotsia ja tarkoittaa tässä tapauksessa likavettä. Slaskigt före tarkoittaa sohjoista nkeliä, esim.
>Slaskigt före tarkoittaa sohjoista nkeliä, esim.
Mikäs se kelirikko olikaan ruotsiksi? Menföre. Mitä siinä merkitsee "men"?- Anonyymi
MaamiesPellollansa kirjoitti:
>Slaskigt före tarkoittaa sohjoista nkeliä, esim.
Mikäs se kelirikko olikaan ruotsiksi? Menföre. Mitä siinä merkitsee "men"?Vanha ketju, mutta hyppäsi googlaamalla esiin.
Men tässä tulee sanasta menig, joka tarkoittaa samaa kuin dålig. Eli menig före, huono (ajo)keli.
- Anonyymi
Laskiämpäriä ulos vievää sanottiin meillä laski-Tarzaniksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial341962Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1651890Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3821792Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2161248- 921123
Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip34970- 95765
Kiantama oy
Tämän päivän uutiset.....https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012036470.html.15698- 32674
Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise47665