Vatsan hidas tyhjeneminen

gastropareesi

Voiko olla gastropareesia ilman diabetesta? Sain sen käsityksen tuota googlettaessani, että nuo kuuluvat jotenkin yhteen.
Minulla ei ole todettu diabetesta ja on juurikin tuollaisia vatsavaivoja, ikäänkuin vatsa tyhjenisi todella hitaasti, verensokeri laskee joskus pian ruokailun jälkeen ihan liian nopeasti ihan liian alas jne.
Jos mahalaukun tyhjeneminen on hidastunut, niin kuulemma ruoan hiilihydraatit eivät siirry normaalisti ohutsuoleen mistä niiden sisältämä sokeri imeytyy vereen. Tämän seurauksena verensokeri voi laskea liian alas.
Samanlaista vaivaa on ollut yhdellä lapsistamme, verensokerin laskua ja vatsavaivoja. Sairaalassa taannoin ollessaan hän oksensi ja lääkäri pisti merkille sen, että ruoka oli oudon sulamatonta, vaikka se oli ollut vatsassa jo kauan.
Hänellä todettiin myös hapon nousua ja sai nyt kokeeksi happosalpaajalääkityksen.
Itsekin olen käyttänyt nyt kuureittain happosalpaajia.
Tämä kyseinen vaiva on kuitenkin ollut jo kauan, jo ennen happosalpaajien aloitusta. Olin jo lapsena usein vatsavaivainen.

Nyt olen menossa suolen tähystykseen ja otin tyhjennysaineen jo kaksi tuntia sitten. Juuri mitään ei ole vieläkään tapahtunut, yhden kuivahkon papanan sain väännettyä, mutta ei muuta. Nesteet on vaan hölskyneet sen jälkeen vatsassa ja tuntuu kiusallisen täydeltä ja turvonneelta. Vähän huonoa oloa ja sen sellaista.
Vatsa on usein muutenkin ummella, mutta luulin nyt ainakin tuon tyhjennysaineen pistävän siihen vauhtia, mutta ei kuitenkaan niin mitään. Saman teki Levolac, kun sitä kerran kokeilin. Vatsa tuli ainoastaan kipeäksi.

9

8798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.K.

..mutta mielenkiintoista tuo "mahan jämähtäminen".

Itselläni on yksi mysteerinen kokemus vastaavanlaisesta;
      Söin aamulla klo 10 burgeri-aterian hampurilaispaikassa ruokatunnilla. Olin päivän töissä normaalisti. Ainoa poikkeava asia oli, että oli hellepäivä ja aika rankkaa tehdä ruumiillista työtä.
      Illalla n 17.30-18.00 tuli yht'äkkiä huono olo ja ryntäsin oksentamaan.
      Kaikki hampurilaisaterian osat olivat täysin sulamattomia. Suolakurkuissakin oli selvät hampaanjäljet.
      En oksenna ikinä muuten, mutta tuo ainokainen oksennukseni oli mystinen. 7-8 tuntia syömisestä ruoka on mahalaukussa täysin ennallaan..

Pistin koko jutun helteen syyksi, kun en muutakaan keksinyt. Ajattelin, että elimistöni meni jotenkin sekaisin rankassa helteessä...

• Dr american

toiminta? Onko sitä tutkittu? Ei lääkkeitä ennen kuin syy on selvitetty.

• ap.

Vagus-hermon toimintaa ei ole tutkittu, miten sitä tutkitaan?
        Tuon hermon toiminta kiinnostaa muutenkin, olisko sillä yhteyttä johonkin. Saan myös helposti sydämen lisälyöntejä ja sinustakykardiaa.

• skeleton_

poissuljettu?

• ap.

Imeytymishäiriöitä ei luullakseni pitäisi olla.

• s21
        ap. kirjoitti:

Imeytymishäiriöitä ei luullakseni pitäisi olla.

Minulla on todettu tähystyksessä mahalaukun hidas tyhjeneminen. Uskoisin sen olevan juuri tämä gastropareesi, vaikken tarkkaa nimeä enää muistakaan kun sen vain puhelimessa kuulin.
        Olen kärsinyt jo pitkään närästysvaivoista, eikä refluksiin määrätyt lääkkeet (nexium) auttaneet pahoinvointiin ja vatsavaivoihin, joten vierailin yhä uudelleen ja uudelleen lääkärillä, kunnes sain lähetteen tähystykseen. Tähystyksessä ei näkynyt muuta vikaa vatsalaukussa muuta kuin edelleen sulamatonta ruokaa n.9h paaston jälkeen. Minulla ei siis ole diabeetesta. Tähystyksen hoitaneelta lääkäriltä sain vain kommentin ettei varsinaista lääkettä tähän vaivaan ole.

Kävin eilen jälleen kerran lääkärillä pahentuneen pahanolon ja vatsan väänteiden takia. Tällä kertaa hän sitten selosti minulle tarkemmin taudin kuvaa, ja kirjoitti reseptin pahoinvointilääkkeisiin.

Millaisia vatsavaivoja sinulla on?

• lottamari_1

Itselläni on käytössä entsyymikapselit ja maitohappobagteerit. Onko käytössäsi, oletko koittanut?

• ap.

Entsyymikapseleita ja maitohappobakteereja olen käyttänyt, mutta nyt en taas vähään aikaan, kun ei ole ollut taas rahaa ostaa niitä.
        On ollut jaksoja, jolloin entsyymit ym. ovat tuntuneet auttavan, mutta sitten on ollut välillä taas oireita niistä huolimatta ja sitten taas, vaikka en niitä olisi käyttänytkään, on saattanut myös olla oireeton jakso, että ota tuosta nyt sitten selvää.

• Hassua

Normaalin ihmisen verensokerin laskeminen liian alas paastoamisen seurauksena on nykyihmisen ylikorostunutta luuloa oman kehon hallitsemisen tarpeesta ja mahdollisuudesta. Elimistö käyttää paaston alkuvaiheessa glykogeenivarastot ja sen jälkeen vuorossa ovat rasvat ja proteiinit. Ihminen elää ilman ravintoa viikkokaudet, eikä verensokeri laske sinä aikana vaarallisen alas. On täysin naurettavaa, kun terveet nuoret mittailevat verensokeripitoisuuksiaan ja kantavat mukana suklaapatukoita ja vastaavia hätäavuksi "verensokerin laskuun". Tunne, jota nykyään kutsutaan "hypoglykemiaksi", oli ennen nimeltään nälkä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      38
      5406
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      294
      5235
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      64
      4539
    4. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      69
      2455
    5. Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon

Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt
      Köyhyys
      48
      1890
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      30
      1845
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      26
      1800
    8. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      16
      1742
    9. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      81
      1735
    10. Oon kyllä välillä ollut susta

Nainen huolissani, en oo niin sydämetön mitä tunnut ajattelevan
      Ikävä
      105
      1516
    Aihe