Olen radiota ja telkkaria kuunnellessani alkanut ihmetellä, miksi niissä esiintyy aivan hirveän paljon ihmisiä, joilla on jonkinlainen puhevika. Varsinkin l- ja r-lausuntaviat ovat erittäin tavallisia. Eikö nykyään lapsia enää viedä logopedille korjauttamaan näitä puhevikoja?
Logopedikato Suomessa?
4
253
Vastaukset
- M. Uggla
Osallistun ihmettelyysi, sillä samaa puhevika-asiaa olen itsekin miettinyt. Yksi syy kyseisiin vikoihin on mielestäni Suomessa vallitseva kaikki-käy -asenne. Mitä turhia logopedille menemään, kun kerran voi yhtä hyvin jäädä laiskanpedille makaamaan - artikulointihan on hienostelua.
Puhevikojen lisäksi ihmettelen yleiskielen sanojen muuttumista arkiseksi slangiksi. Esimerkkinä olkoon sinun sanavalintasi "telkkari". Miksi valitsit juuri sen? Se antoi sinusta ainakin minulle heti mielikuvan henkilöstä, joka menee yleiskielen tyylistä välittämättä massan mukana. Mitä vikaa on "televisiossa"?
Onko peräti niinkin, että "töllötät telkkaria", niin kuin kaikki Helsingin Sanomien kolumnistitkin teksteissään kertovat tekevänsä.- joo epäkorrektia
En "töllötä telkkaria", sen sijaan kuuntelen asiaohjelmia televisiosta niin kuin radiostakin. Roskaohjelmien pölisijöiden puhekyvystä en välitä tuon taivaallista.
Tiesitkö, että puhelimessa on nykyään "luuri"? Ja kyllä, se on aivan hyväksytty muoto. Itse en sitä käyttäisi missään korrektiutta vaativassa yhteydessä. Telkkari-sana on television arkikielinen muoto, joten se sopii käytettäväksi näin juttelupalstoilla, sama koskee mielestäni luuria.
Minusta l- ja r-vikaiset ym. vastaavat eivät sovi ammattimaiseen ohjelmanjuontoon tai julkisiin virkoihin. Sen verran pitäisi ammatinharjoittajalla itsellään olla itsekritiikkiä.
Sitä en tiedä, onko logopedien ammattiryhmää kohdannut kato. Jollei logopedeja ole, eivät ihmiset tietystikään voi saada apua puheongelmiinsa.
P.S. Inhoan Magnus Ugglaa yli kaiken. Hän on monien muidenkin inhokkijulkimo, joten sinuna välttäisin käyttämästä nimimerkkiä, joka ilman muuta vie ajatukset käkkäräpäähän. Säälin sinua, jos nimesi todella on M. Uggla. joo epäkorrektia kirjoitti:
En "töllötä telkkaria", sen sijaan kuuntelen asiaohjelmia televisiosta niin kuin radiostakin. Roskaohjelmien pölisijöiden puhekyvystä en välitä tuon taivaallista.
Tiesitkö, että puhelimessa on nykyään "luuri"? Ja kyllä, se on aivan hyväksytty muoto. Itse en sitä käyttäisi missään korrektiutta vaativassa yhteydessä. Telkkari-sana on television arkikielinen muoto, joten se sopii käytettäväksi näin juttelupalstoilla, sama koskee mielestäni luuria.
Minusta l- ja r-vikaiset ym. vastaavat eivät sovi ammattimaiseen ohjelmanjuontoon tai julkisiin virkoihin. Sen verran pitäisi ammatinharjoittajalla itsellään olla itsekritiikkiä.
Sitä en tiedä, onko logopedien ammattiryhmää kohdannut kato. Jollei logopedeja ole, eivät ihmiset tietystikään voi saada apua puheongelmiinsa.
P.S. Inhoan Magnus Ugglaa yli kaiken. Hän on monien muidenkin inhokkijulkimo, joten sinuna välttäisin käyttämästä nimimerkkiä, joka ilman muuta vie ajatukset käkkäräpäähän. Säälin sinua, jos nimesi todella on M. Uggla."puhevikaiset eivät sovi julkisiin virkoihin", tai jotain sen suuntaisesti kirjoitit.
Metsään menee ja aiakas rankasti, jos etiketti,fonetiikka,artikulaatio yms.
toisisijainen muotoseikka menee asioiden ja pätevyyden ohi.
Ja mielestäni ei muuten ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa lausua r:ää tai l:ää.- edellistä
Warum kirjoitti:
"puhevikaiset eivät sovi julkisiin virkoihin", tai jotain sen suuntaisesti kirjoitit.
Metsään menee ja aiakas rankasti, jos etiketti,fonetiikka,artikulaatio yms.
toisisijainen muotoseikka menee asioiden ja pätevyyden ohi.
Ja mielestäni ei muuten ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa lausua r:ää tai l:ää.Puhevika / valtavirrasta tuntuvasti poikkeava puhetapa nyt vain valitettavasti sattuu korvaan sillä tavalla, että kuulijan huomio kiinnittyy liikaa siihen eikä puhujan välittämään asiaan.
Ihmettelen suuresti, mikä ihmeen voima saakin puhevikaisen ihmisen ehdoin tahdoin hakeutumaan tehtäviin, joissa vika nousee korostetusti esiin! Sen luulisi ohjaavan ammatinvalinnassa toisin. Joillakin lienee vain outo hinku potkia tutkainta vastaan.
Itse sain oman r-vikani (ammattitaitoisen logopedin opastuksella) koko lailla kondikseen joskus 10. ikävuoden korvilla, mutta olen siitä huolimatta aikuisiälläkin visusti vältellyt suullisia esiintymisiä. Kameroiden edessä en viihdy senkään vertaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten279679- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483