Logopedikato Suomessa?

joo epäkorrektia

Olen radiota ja telkkaria kuunnellessani alkanut ihmetellä, miksi niissä esiintyy aivan hirveän paljon ihmisiä, joilla on jonkinlainen puhevika. Varsinkin l- ja r-lausuntaviat ovat erittäin tavallisia. Eikö nykyään lapsia enää viedä logopedille korjauttamaan näitä puhevikoja?

4

253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M. Uggla

      Osallistun ihmettelyysi, sillä samaa puhevika-asiaa olen itsekin miettinyt. Yksi syy kyseisiin vikoihin on mielestäni Suomessa vallitseva kaikki-käy -asenne. Mitä turhia logopedille menemään, kun kerran voi yhtä hyvin jäädä laiskanpedille makaamaan - artikulointihan on hienostelua.

      Puhevikojen lisäksi ihmettelen yleiskielen sanojen muuttumista arkiseksi slangiksi. Esimerkkinä olkoon sinun sanavalintasi "telkkari". Miksi valitsit juuri sen? Se antoi sinusta ainakin minulle heti mielikuvan henkilöstä, joka menee yleiskielen tyylistä välittämättä massan mukana. Mitä vikaa on "televisiossa"?

      Onko peräti niinkin, että "töllötät telkkaria", niin kuin kaikki Helsingin Sanomien kolumnistitkin teksteissään kertovat tekevänsä.

      • joo epäkorrektia

        En "töllötä telkkaria", sen sijaan kuuntelen asiaohjelmia televisiosta niin kuin radiostakin. Roskaohjelmien pölisijöiden puhekyvystä en välitä tuon taivaallista.

        Tiesitkö, että puhelimessa on nykyään "luuri"? Ja kyllä, se on aivan hyväksytty muoto. Itse en sitä käyttäisi missään korrektiutta vaativassa yhteydessä. Telkkari-sana on television arkikielinen muoto, joten se sopii käytettäväksi näin juttelupalstoilla, sama koskee mielestäni luuria.

        Minusta l- ja r-vikaiset ym. vastaavat eivät sovi ammattimaiseen ohjelmanjuontoon tai julkisiin virkoihin. Sen verran pitäisi ammatinharjoittajalla itsellään olla itsekritiikkiä.

        Sitä en tiedä, onko logopedien ammattiryhmää kohdannut kato. Jollei logopedeja ole, eivät ihmiset tietystikään voi saada apua puheongelmiinsa.

        P.S. Inhoan Magnus Ugglaa yli kaiken. Hän on monien muidenkin inhokkijulkimo, joten sinuna välttäisin käyttämästä nimimerkkiä, joka ilman muuta vie ajatukset käkkäräpäähän. Säälin sinua, jos nimesi todella on M. Uggla.


      • joo epäkorrektia kirjoitti:

        En "töllötä telkkaria", sen sijaan kuuntelen asiaohjelmia televisiosta niin kuin radiostakin. Roskaohjelmien pölisijöiden puhekyvystä en välitä tuon taivaallista.

        Tiesitkö, että puhelimessa on nykyään "luuri"? Ja kyllä, se on aivan hyväksytty muoto. Itse en sitä käyttäisi missään korrektiutta vaativassa yhteydessä. Telkkari-sana on television arkikielinen muoto, joten se sopii käytettäväksi näin juttelupalstoilla, sama koskee mielestäni luuria.

        Minusta l- ja r-vikaiset ym. vastaavat eivät sovi ammattimaiseen ohjelmanjuontoon tai julkisiin virkoihin. Sen verran pitäisi ammatinharjoittajalla itsellään olla itsekritiikkiä.

        Sitä en tiedä, onko logopedien ammattiryhmää kohdannut kato. Jollei logopedeja ole, eivät ihmiset tietystikään voi saada apua puheongelmiinsa.

        P.S. Inhoan Magnus Ugglaa yli kaiken. Hän on monien muidenkin inhokkijulkimo, joten sinuna välttäisin käyttämästä nimimerkkiä, joka ilman muuta vie ajatukset käkkäräpäähän. Säälin sinua, jos nimesi todella on M. Uggla.

        "puhevikaiset eivät sovi julkisiin virkoihin", tai jotain sen suuntaisesti kirjoitit.
        Metsään menee ja aiakas rankasti, jos etiketti,fonetiikka,artikulaatio yms.
        toisisijainen muotoseikka menee asioiden ja pätevyyden ohi.
        Ja mielestäni ei muuten ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa lausua r:ää tai l:ää.


      • edellistä
        Warum kirjoitti:

        "puhevikaiset eivät sovi julkisiin virkoihin", tai jotain sen suuntaisesti kirjoitit.
        Metsään menee ja aiakas rankasti, jos etiketti,fonetiikka,artikulaatio yms.
        toisisijainen muotoseikka menee asioiden ja pätevyyden ohi.
        Ja mielestäni ei muuten ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa lausua r:ää tai l:ää.

        Puhevika / valtavirrasta tuntuvasti poikkeava puhetapa nyt vain valitettavasti sattuu korvaan sillä tavalla, että kuulijan huomio kiinnittyy liikaa siihen eikä puhujan välittämään asiaan.

        Ihmettelen suuresti, mikä ihmeen voima saakin puhevikaisen ihmisen ehdoin tahdoin hakeutumaan tehtäviin, joissa vika nousee korostetusti esiin! Sen luulisi ohjaavan ammatinvalinnassa toisin. Joillakin lienee vain outo hinku potkia tutkainta vastaan.

        Itse sain oman r-vikani (ammattitaitoisen logopedin opastuksella) koko lailla kondikseen joskus 10. ikävuoden korvilla, mutta olen siitä huolimatta aikuisiälläkin visusti vältellyt suullisia esiintymisiä. Kameroiden edessä en viihdy senkään vertaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      279
      679
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      609
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe