Olen jo hetken ollut utelias palikkatestejä kohtaan. Testit ovat ihan mielenkiintoisia lahjakkuuden tason mittareita. Itse huomasin parhaiten pärjääväni visuaalis-spatiaalisissa testeissä. Tämä ei tietenkään tullut minulle yllätyksenä, koska olen hyvä piirtämään ja sen taidon olen oppinut helposti ilman opetusta. Myöskin geometrinen matematiikka on kutkuttanut mielikuvitustani. Kuviopäättelytesteissä pärjään kohtuullisen hyvin, mutta numeeriset testit muuttuvat nopeasti vaikeaksi. Tästä tulikin mieleen, että kuviopäättelytesteissä todella hyvin pärjäävät ovat ilmeisesti, sekä numeerisesti, että visuaalisesti todella lahjakkaita. Mensan tapa määrittää "älykkyys" on mielestani vähän kummallinen, koska siinä ei kielellistä taitoa mitata laisinkaan. Kielellinen lahjakkuus on kuitenkin kiistatta olemassa, josta on saatu aivotukimuksissakin näyttöä.
Väitetään myös, että esimerkiksi musiikissa kuka tahansa tulee hyväksi tarpeeksi harjoittelemalla. Tätä en epäile, mutta epäilen silti sitä etteikö synnynnäistä lahjakkuutta olisi, koska useinhan monet taidot ovat suvussa kulkevia ja periytyviä siinä missä ulkonä ja tietyt tempperamenttipiirteet. Tietääkseni älykkyystestit ovat alunperin oppimisvaikeuksista kärsivien lapsien testaukseen kehitettyjä kyky testejä. Voiko siis mensan testiä pitää älykkyyden mittarina? Olen lukenut mensan testin mittaavan yleistä älykkyyttä, mutta mitä tämä yleinen älykkyys oikein on? Muut kyvyt kuin mitä mensa testaa ovat kuulemman lahjakkuutta, en vain ymmärrä miten lahjakkuus ja älykkyys nyt sitten eroavat toisistaan. Luovuus tuntuu myös olevan yhtä mysteerinen ilmiö.
Mitä mensa mittaa?
43
3210
Vastaukset
- mensalainen
Mensan testit mitaavat loogista päättelykykyä, jota pidetään yleisälykkyystekijänä. Oletus perustuu joihinkin tutkimuksiin, joissa loogisen päättelykyvyn on havaittu korreloivan melko pitkälle muidenkin älykkyyden osa-alueiden kanssa.
Mensan testissä ei voi olla kielellistä osiota, koska sen täytyy olla kulttuurista ja koulutuksesta riippumaton ja kaikille sama.
Olen itsekin ollut skeptinen Mensa testin kattavuuden suhteen, mutta ei sen perustelut tietenkään täysin tuulesta temmattu ole.- Erikoista ja kummaa
Kaiken muun paitsi tunneälyä...
Käytännössä koko Mensa rakentuu sille, että
siihen kuuluvat henkilöt ovat vastaajasta riippuen joko
tunnevammaisia, eivätkä kykene normaaliin vuorovaikutus suhteeseen
tahi sitten liian älykkäitä suhteeseen jonkun 98% kuuluvan kanssa.
Oli niin tai näin 2% mahtuu vähän turhan vähän mahdollisisa
morsian/sulhas kandeja, että kunnon
Mensalainen onkin sinkku tai suhteessa toisen Mensalaisen
kanssa.
Voi olla, että älykkyys on lahja mutta jos se erottaa
väestöstä ja eristää sinut niin pieneen osaan,
niin ehkä on parempi olla sitten täysi taula. - Etsivä löytää
Erikoista ja kummaa kirjoitti:
Kaiken muun paitsi tunneälyä...
Käytännössä koko Mensa rakentuu sille, että
siihen kuuluvat henkilöt ovat vastaajasta riippuen joko
tunnevammaisia, eivätkä kykene normaaliin vuorovaikutus suhteeseen
tahi sitten liian älykkäitä suhteeseen jonkun 98% kuuluvan kanssa.
Oli niin tai näin 2% mahtuu vähän turhan vähän mahdollisisa
kanssa.
Voi olla, että älykkyys on lahja mutta jos se erottaa
väestöstä ja eristää sinut niin pieneen osaan,
niin ehkä on parempi olla sitten täysi taula.Joku muutkin on huomannut saman asian kuin minä. Tunnen mensalaisen naisen, joka on pariin kertaan eronnut, siis kokemuksia yksinhuoltajana olosta on hänellä. Tällä hetkellä tuntuu menettävän kaikkki aloittamansa ihmissuhteet ja on haku päällä koko ajan.
- esko pentti
Etsivä löytää kirjoitti:
Joku muutkin on huomannut saman asian kuin minä. Tunnen mensalaisen naisen, joka on pariin kertaan eronnut, siis kokemuksia yksinhuoltajana olosta on hänellä. Tällä hetkellä tuntuu menettävän kaikkki aloittamansa ihmissuhteet ja on haku päällä koko ajan.
Myy se mul
- ititggjg
"Väitetään myös, että esimerkiksi musiikissa kuka tahansa tulee hyväksi tarpeeksi harjoittelemalla. Tätä en epäile, mutta epäilen silti sitä etteikö synnynnäistä lahjakkuutta olisi, koska useinhan monet taidot ovat suvussa kulkevia ja periytyviä siinä missä ulkonä ja tietyt tempperamenttipiirteet."
Kyllä teknisesti taitavaksi soittajaksi voi tulla musikaalisesti suhteellisen lahjaton, jos omaa hienomotorista lahjakkuutta, mutta mestariksi ei lahjaton tule, vaikka kuinka yrittäisi. Eli sanonta "harjoitus tekee mestarin" pätee vain musikaalisesti erittäin lahjakkaisiin (luonnostaan hyvä sävelkorva, melodiantaju, rytmitaju...). Toinen juttu on säveltäminen, johon ei pysty edes suurin osa muusikoista ja se on hyvin pitkälle synnynnäinen taito, jota voi kehittää, mutta rajatummin kuin instrumentin hallintaa. Suurin osa muusikoistakin on siis säveltäjinä keskinkertaisia tai jopa huonoja.
Mitä tulee mensan testeihin, niin ne ovat aivan liian yksipuolisia ollakseen muuta kuin suuntaa antavia ihmisen älykkyyden suhteen. Eli jos pärjää todella huonosti, on luultavasti aika palikka ja jos pärjää todella hyvin, on varmasti älykäs. Tässä yksi määritelmä, jonka löysin netistä:
"Älykkyys on kyky ratkaista ongelmia ja selviytyä arjesta. Älykkyys koostuu matemaattis-loogisesta päättelystä, havaitsemisesta, tarkkaavuudesta, kielellisyydestä, musikaalisuudesta ja muistista. Jokaisen ihmisen älykkyys on yksilöllisesti rajallista."
Älykkyyttä on myös kyky oppia, ymmärtää laajoja kokonaisuuksia, eritellä asioita ja lukea ihmisiä (ns. tunneäly) ja mainitsemasi luovuus. - ÄO145
Minuakin mietityttää, että kuka, ja millä ÄO määrällä nuo testit on tehty. Testit ovat niin saman tyyppisiä, että muutaman suorittamalla oppii niiden logiikan, vastaavasti kuten ristisanatehtäviä tekemällä oppii täyttämään ristikoita. Monissa kysymyksissä (varsinkin niissä "vaikeimmissa" voi vastaukseksi käydä useampikin vaihtoehto, jota kysymyksen laatijan/laatijoiden älykkyys ei ole riittänyt ymmärtämään.
Esimerkiksi sarja: 2,4,6,.. voi jatkua 8,10 tai 12,18 (2*2=4 ; 1,5*4=6 ; 2*6=12 ; 1,5*12=18 ; jne.
Eli sarja voi lisääntyä aina kahdella tai kerroin voi vaihdella 2 ja 1,5 vuorotellen.
(Tai jollakin muulla tavalla.)
(Tämä siis vain yksinkertaisena esimerkkinä)
Tai sarjan 1,2,3, seuraava luku voi olla 7, koska voidaan ajatella että sarja koostuu alkuluvuista jotka eivät ole viidellä jaollisia.
Samaa logiikkaa voidaan käyttää useissa kuviotehtävissä, mutta niitä on tässä vaikeampi esittää.On ärsyttävää että jokin vastaus on muka "oikeampi" kuin toinen yhtä hyvin säännöt täyttävä.
Itseasiassa noiden testien laatijoita voinee pitää aika huonoina testaajina, sillä kunnollinen kysymys sisältäisi mahdollisuuden vain yhteen oikeaan vastaukseen.
Lisäongelma on myös se miten testit ovat nopeuteen perustuvia ja vaihtoehtojen oikeammuuden ihmettelyyn menee aikaa.- Ossi B.
Tervetuloa Mensan testiin, suuri testipäivä on 1.10.2011 (tai muulloinkin)!
Suomenkieliset testit
La 1.10.2011
- klo 11.30 englanninkielinen testi
- klo 12.30 suomenkielinen testi
- klo 13.30 suomenkielinen testi
- klo 14.30 suomenkielinen testi
Helsingin Yliopisto, päärakennus
Fabianinkatu 33
La 1.10.2011 klo 12.30
Hämeenlinna, Hämeenlinnan kirjasto
Lukiokatu 2
La 1.10.2011 klo 12.15
Joensuu, kaupunginkirjasto
Muikku-sali
Koskikatu 25
La 1.10.2011
Klo 11.00
Klo 13.00
Jyväskylä, kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto
Iso kerhohuone
Vapaudenkatu 39-41
La 1.10.2011 klo 11.00
Kemi, Kemin kirjasto
Marina Takalon katu 3
La 1.10.2011 klo 13 (tarvittaessa myös klo 14)
Kotka, Sokos Hotel Seurahuone
Keskuskatu 21
La 1.10. 2011 klo 11.00
Kouvola, pääkirjasto
Salpausselänkatu 33
La 1.10.2011 klo 12.00
Kuopio, Kuopion lyseon lukio
Puijonkatu 18
La 1.10.2011 klo 14.00
Lahti, ravintola Wanha Herra
Möysä-kabinetti
Laaksokatu 14
La 1.10.2011 klo 11.00
Mikkeli, Etelä-Savon ammattiopisto
Otavankatu 4
La 1.10.2011 klo 12.00
Mäntsälä, Kunnantalo
Heikinkuja 4
La 1.10.2011 klo 14.00
Oulu, pääkirjaston kokoushuone
Kaarlenväylä 3
La 1.10.2011 klo 12.00 (toinen testi, jos osallistujia, klo 13)
Pori, Porin lyseo, ruokalarakennus, luokka 201
Annankatu 5
La 1.10.2011 klo 12.00
Porvoo, Porvoon paahtimo, 2. kerros
Mannerheiminkatu 2
La 1.10.2011 klo 12.00 ja 14.00
Rovaniemi, Lyseonpuiston lukio
Ruokasenkatu 8
La 1.10.2011 klo 14.00
Savonlinna, kaupungintalo, A-ovi (sisäpiha)
Olavinkatu 27
La 1.10.2011 klo 12.00
Seinäjoki, Rytmikorjaamon Varikko-kabinetti, 2.krs
- käynti sisäpihan puolelta pääovesta
Vaasantie 11
La 1.10.2011 klo 15.00
Sipoo, Edupoli, Sipoon toimipiste
Terveystie 2, Söderkulla
La 1.10.2011 klo 12.00
Tampere, Hervannan kirjasto, luentosali
Insinöörinkatu 38
La 1.10.2011 klo 13.30
Tampere, Kirjastotalo Metso
Henkilökunnan luentosali Toivonen, muumikerros
Pirkankatu 2
La 1.10.2011 klo 14.30
Pirkankatu 2
La 1.10.2011 klo 13.00 ja klo 14.00
Turku, Park Hotelli
Rauhankatu 1
La 1.10.2011 klo 12.00
Vaasa, Vaasan ammattikorkeakoulu
Huone 129
Wolffintie 30
La 1.10.2011 klo 13.00
Huone 129
Wolffintie 30 (RUOTSINKIELINEN TESTI) - Vähä-älyinenkö?
Ossi B. kirjoitti:
Tervetuloa Mensan testiin, suuri testipäivä on 1.10.2011 (tai muulloinkin)!
Suomenkieliset testit
La 1.10.2011
- klo 11.30 englanninkielinen testi
- klo 12.30 suomenkielinen testi
- klo 13.30 suomenkielinen testi
- klo 14.30 suomenkielinen testi
Helsingin Yliopisto, päärakennus
Fabianinkatu 33
La 1.10.2011 klo 12.30
Hämeenlinna, Hämeenlinnan kirjasto
Lukiokatu 2
La 1.10.2011 klo 12.15
Joensuu, kaupunginkirjasto
Muikku-sali
Koskikatu 25
La 1.10.2011
Klo 11.00
Klo 13.00
Jyväskylä, kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto
Iso kerhohuone
Vapaudenkatu 39-41
La 1.10.2011 klo 11.00
Kemi, Kemin kirjasto
Marina Takalon katu 3
La 1.10.2011 klo 13 (tarvittaessa myös klo 14)
Kotka, Sokos Hotel Seurahuone
Keskuskatu 21
La 1.10. 2011 klo 11.00
Kouvola, pääkirjasto
Salpausselänkatu 33
La 1.10.2011 klo 12.00
Kuopio, Kuopion lyseon lukio
Puijonkatu 18
La 1.10.2011 klo 14.00
Lahti, ravintola Wanha Herra
Möysä-kabinetti
Laaksokatu 14
La 1.10.2011 klo 11.00
Mikkeli, Etelä-Savon ammattiopisto
Otavankatu 4
La 1.10.2011 klo 12.00
Mäntsälä, Kunnantalo
Heikinkuja 4
La 1.10.2011 klo 14.00
Oulu, pääkirjaston kokoushuone
Kaarlenväylä 3
La 1.10.2011 klo 12.00 (toinen testi, jos osallistujia, klo 13)
Pori, Porin lyseo, ruokalarakennus, luokka 201
Annankatu 5
La 1.10.2011 klo 12.00
Porvoo, Porvoon paahtimo, 2. kerros
Mannerheiminkatu 2
La 1.10.2011 klo 12.00 ja 14.00
Rovaniemi, Lyseonpuiston lukio
Ruokasenkatu 8
La 1.10.2011 klo 14.00
Savonlinna, kaupungintalo, A-ovi (sisäpiha)
Olavinkatu 27
La 1.10.2011 klo 12.00
Seinäjoki, Rytmikorjaamon Varikko-kabinetti, 2.krs
- käynti sisäpihan puolelta pääovesta
Vaasantie 11
La 1.10.2011 klo 15.00
Sipoo, Edupoli, Sipoon toimipiste
Terveystie 2, Söderkulla
La 1.10.2011 klo 12.00
Tampere, Hervannan kirjasto, luentosali
Insinöörinkatu 38
La 1.10.2011 klo 13.30
Pirkankatu 2
La 1.10.2011 klo 14.30
Pirkankatu 2
La 1.10.2011 klo 13.00 ja klo 14.00
Turku, Park Hotelli
Rauhankatu 1
La 1.10.2011 klo 12.00
Huone 129
Wolffintie 30
La 1.10.2011 klo 13.00
Huone 129
Wolffintie 30 (RUOTSINKIELINEN TESTI)Vai on suuri päivä.
Nyt voi mittauttaa että onko itsestä mihinkään, aivan kuin se Mansen mensan entinen testaaja sanoi joskus haastattelussaan.
Sitten on hyvä kertoa ystäville ja kavereille, että on mihinkään jos läpäisi testit (ja tietysti vihjaista, että muista taas ehkä ei ole, tai sitten on muilla muita, ehkä muka vahvuuksia). - Ormzazt
Oikeita vastauksia voi joskus olla useampi, mutta ÄO-testeissä on aina tarkoitus valita niistä oikeista vastauksista se kaikista yksinkertaisin vaihtoehto.
Sarjan 2, 4, 6 yksinkertaisin jatkumo on luonnollisesti 8.
Sarjan 1, 2, 3 kohdalla ei ajatus alkuluvuista ole varmaankaan se yksinkertaisin ratkaisu.
- Freedam
...melko luotettava älykkyysmittari on edelleen henkilökohtainen tuntuma siitä, miten pärjään elämässä. Omien heikkouksien ja vahvuuksien tunnistaminen ja niiden sovittaminen ympäröiviin olosuhteisiin on se avain, ei niinkään jonkin yksittäisen testin korkeat pisteet.
- JanneLapanen
"...melko luotettava älykkyysmittari on edelleen henkilökohtainen tuntuma siitä, miten pärjään elämässä. "
Metro-lehden tekstiviestipalsta on tästä oiva todiste. - Kuioee
JanneLapanen kirjoitti:
"...melko luotettava älykkyysmittari on edelleen henkilökohtainen tuntuma siitä, miten pärjään elämässä. "
Metro-lehden tekstiviestipalsta on tästä oiva todiste."...melko luotettava älykkyysmittari on edelleen henkilökohtainen tuntuma siitä, miten pärjään elämässä. "
Ja tuohon lisätään valehtelija valehtelija leffan pätkä jossa poika sanoo isälleen että sisäinen kauneus on tärkeintä. Isä siihen että " Niin ne rumat ihmiset sanoo" - Vähä-älyinenkö?
Kuioee kirjoitti:
Ja tuohon lisätään valehtelija valehtelija leffan pätkä jossa poika sanoo isälleen että sisäinen kauneus on tärkeintä. Isä siihen että " Niin ne rumat ihmiset sanoo"Mansenmensa
"...melko luotettava älykkyysmittari on edelleen henkilökohtainen tuntuma siitä, miten pärjään elämässä. " Lainasin siinä vähän tekstiä Kuioee:ltä
Mitenkäs tosiaan älykkyysmittarissa elämässä pärjääminen laita mensalaisella on, jos on erottu pariin kertaan ja yksinhuoltajana oltu pariin eri otteeseen ja edelleen pitää kuitenkin yrittää minihameessa eri tanssipaikoilla saada aikaiseksi ihmissuhdetta?
Ei siihen kukaan usko, että kun sanot: "Vaikka et olekaan älykäs, niin on sinusta johonkin."
- vipassa heittää
Suurinosa noista ällitesteistä on sitä, että miten hullummin vastaa, niin saa sen pojon ja joku päivä tajuaa, että yhtä vitun tyhmä ja hullu olet kuin muutkin.
- Ossi B.
Ei oikein pidä Mensan käyttämässä testissä paikkaansa tuo väite.
- ÄO/viisaus
Älykkyydellä tässä saralla tarkoitetaan loogista päättelykykyä. Tähän ei siis periaatteessa kuulu kielelliset lahjakkuudet eikä esim. urheiluissa hyvin suoriutujat.
Toisaalta mitä tämän tulos kertoo saajastaan. Itse olen saanut testistä korkean ÄO:n, kuten myös pari tuttavaanikin (todistetusti). Kuitenkin elämä on meitä vienyt varsin eri suuntiin. Itse olen tällä hetkellä opiskelija, osa näistä muista "älyköistä" eivät ole löytäneet itselleen sellaista vielä 10 vuodenkaan jälkeen eivätkä he muutenkaan ole elämäänsä tyytyväisiä. Tähän voi vielä lisätä ns. sivistymättömyyden, eli yleistiedon puutteen. Kaverilta olisi voinut vielä pari vuotta sitten kysyä: "Mikä on Pariisin pääkaupunki?". Hyvä kun kaveri tietää missä maanosassa elelemme. Kuitenkin hän on saanut todistetusti korkean ÄO:n.
Nopeasti vastaan tulevissa tilanteissa hän onkin varsin skarppi, mutta vähänkin pidempää ajatustyötä vaativa, kuin oman tulevaisuudensa hahmottaminen tuntuu vaikealta. Ihan kuin älykkäältä ihmiseltä olisi imetty pois viisaus. Uusi kysymys kuuluu näin: "mitä viisaus on?"- Tyhmä älykkö
Kuten juuri edellinen postaaja mainitsi, on ÄO ja Viisaus 2 aivan eri asiaa. Itse olen ÄO:lta "parempi", kuin yli 99% väestöstä, mutta varmasti tyhmempi (viisaudessa), kuin yli 60%. Se, että osaa ratkaista jonkun eteen tulevan ongelman käden käänteessä ei tarkoita, että ihminen silti olisi joku supernero, joka on töissä Microsoftilla isolla pallilla tienaamassa enemmän, kuin Nokian toimitusjohtaja. Tai että ko. henkilö pärjäisi naisten kanssa, kuin sutenööri. Tai ylipäätänsä mitään muutakaan. Se vain tarkoittaa, että ko. henkilö yleisesti ottaen hoksaa monet asiat muita nopeammin ja siinä se.
Tietenkin viisautta olisi se, jos osaisi tätä älykkyyttä hyödyntää järkevästi, mutta monet eivät osaa. Ainoa asia, minkä minä ns. osaan on toisten ihmisten manipulointi, mutta siinäkin on ikävät jälkiseuraukset ajan kanssa... toisten ihmisten manipulointi oman mielen mukaan on, kuin ottaisi pankista lainaa. Joskus tulee takaisinmaksun aika... kuten olen saanut huomata jotakuinkin sen karvaimman kautta. - Jape^
Tyhmä älykkö kirjoitti:
Kuten juuri edellinen postaaja mainitsi, on ÄO ja Viisaus 2 aivan eri asiaa. Itse olen ÄO:lta "parempi", kuin yli 99% väestöstä, mutta varmasti tyhmempi (viisaudessa), kuin yli 60%. Se, että osaa ratkaista jonkun eteen tulevan ongelman käden käänteessä ei tarkoita, että ihminen silti olisi joku supernero, joka on töissä Microsoftilla isolla pallilla tienaamassa enemmän, kuin Nokian toimitusjohtaja. Tai että ko. henkilö pärjäisi naisten kanssa, kuin sutenööri. Tai ylipäätänsä mitään muutakaan. Se vain tarkoittaa, että ko. henkilö yleisesti ottaen hoksaa monet asiat muita nopeammin ja siinä se.
Tietenkin viisautta olisi se, jos osaisi tätä älykkyyttä hyödyntää järkevästi, mutta monet eivät osaa. Ainoa asia, minkä minä ns. osaan on toisten ihmisten manipulointi, mutta siinäkin on ikävät jälkiseuraukset ajan kanssa... toisten ihmisten manipulointi oman mielen mukaan on, kuin ottaisi pankista lainaa. Joskus tulee takaisinmaksun aika... kuten olen saanut huomata jotakuinkin sen karvaimman kautta.ts. älykkyys on nopeus, viisaus on suunta.
- edition purple
Jape^ kirjoitti:
ts. älykkyys on nopeus, viisaus on suunta.
Älykkyys on nopeus tiettyyn rajaan asti, varsinkin käytännön elämän ongelmien selvittämisessä tai esi m kielten opiskelussa, älykäs oivaltaa nopeammin, tyhmempi sitte jonkun ajan päästä.
Mut jos mennään todella vaativiin älyllis-avaruudellisiin ongelmiin joiden pohtimisessa nopeudella ei ole merkitystä, esim alueilla yhtälöt, ydinfysiikka, keksinnöt, sävellykset jne - ei voida sanoa että mitä nopeemmin tiedemies keksii jonkun jutun, hups heijaa, niin sitä älykkäämpi se on. Monien juttujen oivaltaminen on vaatinu suhteellisen pitkän päänraapimisajan, esim. Einstein. Mennään siis syvälliseen älyyn ja kykyyn tajuta asioita ja abstraktioita tavalla joka sille nopeelle ja nokkelalle on mahdotonta vaikka sillä ois kaikki maailman aika.
Tai jos ajatellaan säveltäjiä, niin ei niistäkään nerokkaimpia sävellyksiä välttämättä ole ne jotka on tehty aina "nopeimmin".
Karkeesti jaotellen älykkäät ja nokkelat ihmiset voi jaotella kahteen ryhmään: niihin jotka on nopeita, käytännöllisiä, street wise ja niihin joiden erityiset älylliset lahjat vaatii pitkäaikasta yksinäisyyttä, eristäytymistä, mahdollisuuttta saada olla omissa ajatuksissaan, spesifisten ideoiden kehittelyä. - ste stesrt er
Tyhmä älykkö kirjoitti:
Tietenkin viisautta olisi se, jos osaisi tätä älykkyyttä hyödyntää järkevästi, mutta monet eivät osaa. Ainoa asia, minkä minä ns. osaan on toisten ihmisten manipulointi, mutta siinäkin on ikävät jälkiseuraukset ajan kanssa... toisten ihmisten manipulointi oman mielen mukaan on, kuin ottaisi pankista lainaa. Joskus tulee takaisinmaksun aika... kuten olen saanut huomata jotakuinkin sen karvaimman kautta.Älykkyys, viisaus ja oppineisuus. Älä sekoita älyä viisauden kanssa, jos tarkoitat oppineisuutta. Sitten on vielä luovuus ja monenlaiset taidot.
- gjsogj
^ Hyvä teksti ja mielestäni täyttä asiaa, itse ainakin kuulun niihin jotka ovat ns. hitaita, eli en ole hyvä kommunikoimaan ja reakoimaan nopeisiin tilanteisiin. Sen sijaan oivallan paljon asioita jos saan aikaa miettiä. Tosin alkoholiakin kuluu suhteellisen reippaasi joten ehkä saattaa olla syynä neuro jarruiluun... :/
- Friikkiorava
Jos minulta kysytään niin...
Kaikkein älykkäimmät ovat sekä nopeita, että hahmotuskykyisiä. Nopeuden vaikutus näkyy kaikkialla kunnes joku muu kyky ylittää sellaisen kynnyksen, että sen vaikutukset ovat nopeutta suurempia. Kaikkein tyhmimmät elävät sumuisessa kaaoksessa, koska nopeus ja hahmotuskyky eivät riitä. Jos on pelkkää hahmotuskykyä, elää kai pelkässä kaaoksessa.- Vähä-älyinenkö?
Mitä mensa mittaa?
Lue mensaan liittyvät jutut
http://utain.uta.fi/arkisto/2010k/5/index.html
Siellä sanoo mensalainen aivan selvästi, että se mittaa sen onko sinusta mihinkään. Vain jos pääset tuohon 2% sisälle ihmiskunnasta, niin sinusta on mihinkään. Siis vain he alle 2% ovat kelvollisia "mihinkään", näinköhän tämä haastateltava tarkoitti?
Jos tosiaan ajattelee näin, että mensan testin läpäisyn jälkeen henkilöstä on "mihinkään", niin kannattaa tosiaan miettiä, kertooko jäsenkirjasta kenellekään, ainakaan hyville tutuille. Tanssiparketilla Pirkanmaalla voi tietenkin aloittaa keskustelun uuden tuttavuuden kanssa:"Hei, olen läpäissyt mensan testin, olen siis älykäs, entäs sinä."
Mittaako mensa myös perintötekijöitten laatua, ehkä siihenkin Mansen mensa osaa vastata. Äly on ilmeisen perinnöllinen. Lue Mansen mensan sihteerin haastattelu, Me Naisten numerossa 41/2009. - Voi elämä sentäs
Vähä-älyinenkö? kirjoitti:
Mitä mensa mittaa?
Lue mensaan liittyvät jutut
http://utain.uta.fi/arkisto/2010k/5/index.html
Siellä sanoo mensalainen aivan selvästi, että se mittaa sen onko sinusta mihinkään. Vain jos pääset tuohon 2% sisälle ihmiskunnasta, niin sinusta on mihinkään. Siis vain he alle 2% ovat kelvollisia "mihinkään", näinköhän tämä haastateltava tarkoitti?
Jos tosiaan ajattelee näin, että mensan testin läpäisyn jälkeen henkilöstä on "mihinkään", niin kannattaa tosiaan miettiä, kertooko jäsenkirjasta kenellekään, ainakaan hyville tutuille. Tanssiparketilla Pirkanmaalla voi tietenkin aloittaa keskustelun uuden tuttavuuden kanssa:"Hei, olen läpäissyt mensan testin, olen siis älykäs, entäs sinä."
Mittaako mensa myös perintötekijöitten laatua, ehkä siihenkin Mansen mensa osaa vastata. Äly on ilmeisen perinnöllinen. Lue Mansen mensan sihteerin haastattelu, Me Naisten numerossa 41/2009.Joo no vähän se tossa osoitti jo vaadittuja sosiaalisia taitoja,
mutta ainkin tiedät millaisesta porukasta on kyse =D
Voin olla vati, mutta ainakin omaan huumorintajun =D
- integillens???
Itsetuntija, olen samaa mieltä kanssasi. Itse asiassa ei kukaan voi kehittää ketään muuta kuin iteänsä, sillä vaikka kuinka joku yrittäisi opettaa, niin ymmärtäminen täytyy kuitenkin suorittaa omakohtaisesti. Tuo Alkuajatus kirja on työkalu, joka kuvailee sisäistä todellisuuttamme, ja sen antaman tiedon varassa voi tutkia oman mielen ja ajatuksen eri toimintoja. Ihmiset ovat pohjimmiltaan samanlaisia, jos katsotaan ihmistä kuten autoa, eli samat mekanismit pätevät jokaiseen ihmiseen. Yksityiskohdissa on eroja, esimerkiksi minkälaisia ajatuksia olemme matkan varrella oppineet, mitä taitoja olemme hioneet jne.
Kirja on kuin kartta jonka varassa voi suunnistaa, mutta jokaisen on ymmärrettävä ja löydettävä tie itse, aivan kuten sanot. Voin omasta kokemuksesta kertoa että kirja toimii, eli kartta on tarpeeksi tarkka.
Mitä tulee tietoon, niin pelkkä tieto ei sinänsä ole minkään arvoinen. Täytyy ymmärtää mitä tieto tarkoittaa, eli tietää miten asia toimii todellisuudessa, oli kyse sitten sisäisestä- tai ulkoisesta todellisuudesta. Suosittelen todella perehtymään tuohon kirjaan.- minä myös
Adolf Hitler oli nero.Äo 178.
- Arjainen olen.
minä myös kirjoitti:
Adolf Hitler oli nero.Äo 178.
Joo. Se on hyvä todiste testien luotettavuudesta. Ei niillä hyvillä testituloksilla kannata kovin Elvistellä ja olla yimielinen.
- dftuhjfhdtuotsduop
Ihan sama kuinka randomilla mensan netti testin tekee niin tulos on 120 ? ..kusetusta koko paska jos on vähänkään älyä niin tajuaa että mensa on pelkkää markkina paska! mitään tekemistä älykkyyden kanssa, todistaa LÄHINNÄ IHMISTEN TYHMYYDEN jotka uskoo moiseeen paskaan!!
- 115
Ihan sama kuinka randomilla mensan netti testin tekee niin tulos on 120 ? "
Tai sitten siinä luki että "korkeintaan 120"
Tuota pienempiä arvoja se testi ei siiten annakkaan. - Amazing
115 kirjoitti:
Ihan sama kuinka randomilla mensan netti testin tekee niin tulos on 120 ? "
Tai sitten siinä luki että "korkeintaan 120"
Tuota pienempiä arvoja se testi ei siiten annakkaan.Siis testi mittaa myös 120 pienemmät arvot mutta ei kerro niitä. Jos ei ylitä nettitestissä 120, ei ole paljon mahiksia läpäistä itse mensatestiä.
- Ääh-ööh
Tommonen teksti on ylempmämä:
"Oli niin tai näin 2% mahtuu vähän turhan vähän mahdollisisa
kanssa."
Joo, ihmiset viihtyvät parhaiten suunnilleen yhtä älykkäiden kanssa. Koskee kaikkia, myös mensalaisia. - 1234567890
Mielestäni mensan testi antaa suuntaa että olet jollain tavalla älykäs. Siihen lisättynä elämänkokemus ja sopivavalla tavalla tunneälyn empatian sekoitus tekee sinusta viisaan ja älykkään ihmisen. Mielenkiintosi testiä kohtaan kertoo, että tiedät olevasi älykkäämpi kuin valtaväestö.
- antisosiopaatti
Minä viihdyn kaikkien ihmisten kanssa, täysin riippumatta henkilön älykkyydestä. 80, 100, 120 tai 180 - ihan sama minulle. Minulla on kuitenkin yksi ehto: en viihdy sellaisten ihmisten seurassa, jotka ovat ilkeitä muille ihmisille. Tässä tarkoitan ilkeydellä sitä, että kyseinen henkilö leikkii vakavilla asioille, kuten toisen heikkouksilla tai lähimmäisen kuolemalla ja tekee siitä irvokasta pilaa. En myöskään pidä selän takana puhumisesta, koska kuulen lähes varmasti kaiken mitä selkäni takana puhutaan (viimeistään kun sitä on jatkunut jonkin aikaa). Kaikenlainen ylimielisyys ja itseään parempana pitäminen kuvottavat minua, koska niistä yleensä seuraa ilkeyttä toisia ihmisiä kohtaan. Todettakoon nyt, että nämä vaatimukset ovat pudottaneet oman sosiaalisen piirini melko pieneksi. En sanoisi, että ilkeät ihmiset eivät ole älykkäitä. Osa tapaamistani ilkimyksistä oli pirullisen älykkäitä ja käyttivät älyään ilkeilyyn (mikä teki siitä asteen verran pahempaa). Ilkeiltä ihmisiltä puuttuu viisaus ja älykkyyden tietty sosiaalinen komponentti (eikö kyseisillä henkilöillä muka ole muita selviytymiskeinoja?). Hävetkööt he sitä, vaikka omaisivat ÄO:n 215.
PS. En ole mittauttanut älykkyyttäni, mutta olen tarpeeksi älykäs tekemään järkeviä ja todenmukaisia havaintoja maailmasta.- vale tuhkamunanen
Joo. Ei se kaveruus ole älykkydestä kiinni. Tarpeeksi ja oikeasti älykäs kyllä ymmärtää mitä tarkoitan. Ei tartte tämän kummemmin selitellä.
- Sama juttu
Pidän myös kaikenlaisista ihmisistä. Rehelliset, empaattiset ja ystävälliset ihmiset on parhaimpia.
Tiedän kans "älykkäitä" jotka osaa ilkeillä. Mielestäni heiltä kuitenkin puuttuu se oleellisin sektori päästä.
Joku alempana kommentoi että älykkäät pyörittää yhteiskuntaa. En menisi vannomaan. Luulen että kaikista älykkäimmät on enemmän tai vähemmän yhteiskunnan ulkopuolella. Jo pelkästään sana KILPAILUYHTEISKUNTA saa näkemään punaista ja karkottaa fiksuimmat tiehensä. Tehokkainta olisi rakentava yhteistyö eikä nakertava kilpailu. Eläinmaailmassa toki urokset kilpailee keskenään...
Voidaankin siis todeta, että ihmiset on vielä elukoita. Jeesus ei vielä tullutkaan!
- Se on siis...
Siis ei Mensa mitään mittaa...Se on hmm..Se on ..sosiaalinen kanava niille ihmisille jotka ovat älynsä vuoksi isoloituneet niin pahasti,
etteivät enää..pysty toimimaan yhteikunnassa ,sen muiden jäsenten kanssa.
Mensassa samalla tavalla vammautuneet voivat keskustella samanlaisten ihmisten kanssa ilman,että siellä on kaltaisiani pässejä mukana.
Eli Mensaan on niputettu en ihmiset jotka omaavat saman kehitystason.
Heillä on sitä varten testi ja jos sen läpäisee ja on jäänyt sosiaaliset taidot
väliin, niin sinne on tervetullut. Mensan keskeinen ajatus kuitenkin on se,
että ihminen on luomakunna kruunu ja loogista päättelyä ei esiinny
muilla eläinlajeilla.- viiksi
On siihen valikoitumiseen paljon muitakin tekijöitä kuin ns. älykkyys. Vain n. 2 % mensatasoisista kuuluu tuohon järjestöön. 98 % yhtä älykkäistä tekee elämässään jotain muuta. Sivistyneistöä ei Mensassa pahemmin ole. Mensaan jos pääsee, siellä näkee, miten valtava vaikutus ihmiseen on juuri esim. koulutuksella. Mensassa on hyvin helppo traumatisoitua siten, että usko ihmiskuntaan menee... Kannattaa myös muistaa, että A. Hitlerin ÄO:ksi on sanottu 178. Itse kukin voi miettiä, mitä se pahimmillaan tarkoittaa, kun ihminen on samaan aikaan sekä älykäs että paha. Ihmisen arvottamiseen mensalaisuus / korkea ÄO sopii siksi hyvin hyvin huonosti. Mensassa on paljon näitä "älykkäitä", jotka eivät ole koskaan saaneet esim. hyvää koulutuspaikkaa tms. (Siksi heillä voi olla enemmän aikaa esim. hakeutua tuohon järjestöön.) Sitä voi sitten miettiä, millainen on "älykäs" muusta yhteiskunnasta syrjäytynyt huonosti koulutettu ihminen pahimmillaan, etenkin jos sellainen vieläpä pitää itseään nerona... (On siellä suhteellisen "normaalejakin" ihmisiä, mutta tuossa yksi näkökulma älykkyyteen ja kyseiseen aivan suotta jonkinlaiselle jalustalle nostettuun järjestöön.)
- Aristoteles7
On hauska lukea tätä vitsipalstaa, kun tietämättömät ja tyhmät ihmiset puhuvat sellaisesta asiasta kuin Mensa ja älykkyys. Ei kannata vaivata niitä herneen kokoisia aivojanne, kyllä me älykkäät pidämme teistä hyvän huolen. Tehkää te vaan niitä siivojan, duunarin ja lähihoitajan töitä kaikessa rauhassa. Me älykkäät hoidamme vallan käytön ja johtoportaan velvoitteet sekä luomme teille työpaikkoja.
Jos joku tomppeli-kulta kommentoi tähän, että eipäs valtiolla niin hyvin mene, niin voin kertoa, että sillä menisi vielä huonommin, jos alle 110 ÄO:n omaavat olisivat vallassa. Harmittaa nyt jo suuresti, kun vasemmiston ja persujen edustajat ovat jo niin tyhmiä ja vastahakoisia, etteivät näe metsää puilta. Taitavat puistakin nähdä vain lehdet.- Ossi B.
Aristoteles7:n väitteeseen voi kertoa lohduttavasti, että moni Suomen Mensan jäsen on tehnyt siivouksia ammatikseen, ainakin nuorena, jäseninä on myös duunareita ja sairaanhoitajia.
- Ossi B.
Ossi B. kirjoitti:
Aristoteles7:n väitteeseen voi kertoa lohduttavasti, että moni Suomen Mensan jäsen on tehnyt siivouksia ammatikseen, ainakin nuorena, jäseninä on myös duunareita ja sairaanhoitajia.
Mensalaisten sosiaalisista taidoista tiedän sen verran, että esim. marraskuun alun Porin kokouksessa keskustelut olivat ystävällisempiä ja asiallisempia kuin esimerkiksi tässä viestiketjussa.
Kaikki eivät tietenkään ole kaikist asioista samaa mieltä, mutta lähes kaikesta voidaan puhua ja esittää perusteltuja mielipiteitä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_252538Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581913Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup211654Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua161208Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3021170- 2581013
- 60993
- 52915
- 146913
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.108860