Lukemalla ei voi tulla uskoon.

11+13

Tänään Helsingin Ry:llä ensimmäisessä seurapuheessa puhuja julisti, että väitteeseen on kaksi perustetta:

Ensinnäkin käsikirjoitukset viittaa siihen, että ihmiset ovat jo aiemmin uskoneet. Toiseksi perusteltiin asiaa sillä, ettei tuona aikana ollut kenelläkään yksityisellä ihmisellä Raamatuita. Raamatun evankeliumitekstit omistivat ainoastaan seurakunnat ja ne oli tarkoitettu seurakunnissa saarnattaviksi. Toisaalta Raamatut olivat erittäin kalliita eikä niitä ollut varaa hankkia kotiinsa.

-Minua alkaa kovasti epäilyttämään onko julistus Jumalan sanan mukaista. Miksi edellä saarnattu teksti sulkee pois sen mahdollisuuden, etteikö ihminen voisi tulla NYKYÄÄN uskoon lukemalla Jumalan sanaa. Nyt Raamatuita on kaikkialla ja vapaasti saatavilla.

No, puhuja jatkaa: Kyse on NYT-uskomisesta.
Usko syntyy ainoastaan opetuslasten todistuksen kuulemisesta. Puhuja ottaa näkemyksensä tueksi Raamatun kohdan Joh. 17:20-21 ja jättää pois edellä olevat kohdat 17-19 joista nimenomaan käy ilmi, että SANA on totuus.

Joh. 17:17-21
17 Pyhitä heidät totuudellasi. Sinun sanasi on totuus. [1. Piet. 1:22]
18 Niin kuin sinä lähetit minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät. [Joh. 20:21]
19 Minä pyhitän itseni uhriksi heidän tähtensä, että heistäkin tulisi totuuden pyhittämiä. [1. Kor. 1:30; Ef. 5:26; Hepr. 10:10]
20 "Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun.
21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]

Kertokaa lukijat omia kokemuksia!
Vedotkaa niihin Raamatun kohtiin joista olisi tulkittavissa, että usko voisi herätä lukemalla!
Uskon, että Raamattua lukemalla heränneitä uskovia on varmasti olemassa!

114

1209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä tietää

puhuvat silkkaa hengellistä paskaa!

• sdfghmmnbv

Kyllä se vaatii jonkinlaisen henkisen kriisin. Anteeksi vaan kun sanoin niin kuin asia on, mutta ei sulla ole mitään tarvetta tulla ns. uskoon, jos kaikki on kunnossa.

• 20+6

Mutta onko sinulla näkemystä itse väitteeseen.

• 88+88
        20+6 kirjoitti:

Mutta onko sinulla näkemystä itse väitteeseen.

tulla Raamattua lukemalla uskoon, niinhän tuli myös Laestadiuksen eräs ystävä. Vaikka olisi kuinka paljon saarnoja ja puheita, mutta ei Raamattua eli Jumalan sanaa ja kuunneltaisi niitä, ei se mitään ihmistä pelastaisi, sillä Sanasta on kaikki lähtöisin. Ei pelastava sana ole millekään liikkeelle yksistään tullut, eikä pelastava sana ole yksistään mistään määrätystä liikkeestä lähtenyt. Raamattu sanoo:

"1. Kor. 14:36
        Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?"

Jumala on lähettänyt pelastavan sanansa Raamatussa, joka ilmenee parhaiten KRISTUKSESSA ja Hänen sovitustyössään meidän tähtemme. Itse Jumala vahvistaa sanassaan tämän:

Ef. 6:17
        ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

• 88+88
        88+88 kirjoitti:

tulla Raamattua lukemalla uskoon, niinhän tuli myös Laestadiuksen eräs ystävä. Vaikka olisi kuinka paljon saarnoja ja puheita, mutta ei Raamattua eli Jumalan sanaa ja kuunneltaisi niitä, ei se mitään ihmistä pelastaisi, sillä Sanasta on kaikki lähtöisin. Ei pelastava sana ole millekään liikkeelle yksistään tullut, eikä pelastava sana ole yksistään mistään määrätystä liikkeestä lähtenyt. Raamattu sanoo:

"1. Kor. 14:36
        Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?"

Jumala on lähettänyt pelastavan sanansa Raamatussa, joka ilmenee parhaiten KRISTUKSESSA ja Hänen sovitustyössään meidän tähtemme. Itse Jumala vahvistaa sanassaan tämän:

Ef. 6:17
        ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

pari Raamatun kohtaa:

1. Tim. 4:9
        Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.

Joh. 11:25
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

• 9+18
        88+88 kirjoitti:

pari Raamatun kohtaa:

1. Tim. 4:9
        Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen.

Joh. 11:25
        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.

Oletko joskus tullut uskoon? Miten?

• 88+88
        9+18 kirjoitti:

Oletko joskus tullut uskoon? Miten?

minua, niin olen tullut uskoon v. 1978 herätyskokouksessa.

• 17+10
        88+88 kirjoitti:

minua, niin olen tullut uskoon v. 1978 herätyskokouksessa.

uskoon julistetun sanan kautta.
        Merkitsikö se sinulle samalla kertaa uudestisyntymistä (parannuksen tekoa)?

• 88+88
        17+10 kirjoitti:

uskoon julistetun sanan kautta.
        Merkitsikö se sinulle samalla kertaa uudestisyntymistä (parannuksen tekoa)?

Jeesuksessa Kristuksessa vakuutti minut. Koko elämä on yhtä parannuksen tekoa ja Kristuksen rakkauteen tukeutumista.

• 6+16
        88+88 kirjoitti:

Jeesuksessa Kristuksessa vakuutti minut. Koko elämä on yhtä parannuksen tekoa ja Kristuksen rakkauteen tukeutumista.

Voihan sen noinkin ilmaista. Uskovainen saa kuitenkin elää Jumalan armosta osallisena ja rauha sydämellään. Eletyn elämän virheet saa uskoa anteeksi jotta tunnonrauha säilyy.

• Trim Cat

"Minua alkaa kovasti epäilyttämään onko julistus Jumalan sanan mukaista"

Oikein on julistettu. Esimerkin ennen uskoneesta voisi mainita vaikka Adamin, jonka Jumala suoraan loi elämään yhteydessään, siis uskovaiseksi, tai Pyhän Hengen omaavaksi. Lukemisella ei ollut siinäkään sijaa.

Usko tulee kuulemisesta, sekin on OK.

Mutta sitten heitit "Vedotkaa niihin Raamatun kohtiin joista olisi tulkittavissa, että usko voisi herätä lukemalla!"

Tätä lukemista ja uskoon tulemista ei voi/saa sekoittaa. Lukeminen lisää tietoa ja se voi viitoittaa ("herättää") ihmistä kaidalle tielle, lukemallahan tienviittoja seurataan. Herääminen, siis väärällä tiellä olemisen havaitseminen auttaa muuttamaan valittua tietä, mutta se tie on TIETOISSTI valittava. Vääräällä tiellä voi olla hereillä, mutta myös nukkua.

Usko on siis kuulemista, kuulemisesta tulevaa ja kuullulle kuuliaisena olemista.

ps. vastaukset perustuvat tietysti kirjoituksiisi, sillä puhetta en ole kuullut.

• Aamun havainto

vl-valhetta.

• "Minua alkaa kovasti epäilyttämään onko julistus Jumalan sanan mukaista"

Oikein on julistettu. Esimerkin ennen uskoneesta voisi mainita vaikka Adamin, jonka Jumala suoraan loi elämään yhteydessään, siis uskovaiseksi, tai Pyhän Hengen omaavaksi. Lukemisella ei ollut siinäkään sijaa. ** Mutta keneltä Hän sai sen kuulemisen,,, lestadiolaiseltako, toiselta juutalaiseltako, sillä Hän oli ensimmäinen heimoamme, keneltä???

Tilannehan on se, että vaikka mitä ”saa” se täytyy itse ottaa, kuten Jeesus vastaan ja kaste, mutta Abrami, joka Hänen nimensä silloin oli, kuuli Jumalan kutsun, vedon, kuten Raamattu sen sanoo, mutta HÄN OTTI ITSE VASTAAN JUEMALAN HERRANAAN.

Usko tulee kuulemisesta, sekin on OK. ** Valtaosassa juuri näin. Siksi ihmetyttää, miksi ei SRK käy julistamassa asiaansa maailmalle, vastus on vain se, ettei sitä evankeliumia löydy sanasta, joten – mitä näillä Raamatuilla tekee.

Miten SRK suhtautuu ihmiseen, joka on yksinäisyydessä lukenut sanaa ja Isä on alkanut Häntä vetää. Kulkee kadulla miettien ja etsien, onko siellä VL julistajia, MUTTA SIELLÄ ON KERTITYYJÄ, JOTKA kertovat, että Jeesus on KRISTUS.

SRK on näiden rinnalla sala- seura.

Mutta sitten heitit "Vedotkaa niihin Raamatun kohtiin joista olisi tulkittavissa, että usko voisi herätä lukemalla!"** Voitko sinä näyttää, että siellä ei lue niin? Miten sinä suhtaudut siihen, kun Jeesus kierto jokaisessa tapahtumassa viimeisen vuoden aikana, - ettekö te tunne kirjoituksia? Se oli Hänen vaatimus, tuntea sanaa lukemalla.

Tämä uupuu kokonaan tältä lahkolta.

Tätä lukemista ja uskoon tulemista ei voi/saa sekoittaa. Lukeminen lisää tietoa ja se voi viitoittaa ("herättää") ihmistä kaidalle tielle, lukemallahan tienviittoja seurataan. ** Vaikuttaa, että lukemisesi on jäänyt kesken. Hän sanoo, Joh. 10:9
        MINÄ OLEN PORTTI ( ei SRK ). Se, joka tulee sisään MINUN KAUTTANI, pelastuu. HÄN VOI VAPAASTI TULLA JA MENNÄ, ja HÄN LÖYTÄÄ LAITUMEN. ja niin te saatte AVATUISTA OVISTA VAPASTI ASTUA SISÄÄN meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen IANKAIKKISEEN VALTAKUNTAAN

Niitä harvoja jakeita, jotka sopii SRK;lle, kuten Isä äidin selkään, Joh. 7:26 Kuinka kummassa hän saa puhua täällä vapaasti eivätkä he sano mitään? Ovatkohan hallitusmiehet nyt varmoja siitä, että hän on Messias?

Niin, kuinka kauan SRK saa puhua vapaasti, ennekuin se otetaan tarkasteluun ja tajuaa, että Hän on Messias, eikä lahkot.

Herääminen, siis väärällä tiellä olemisen havaitseminen auttaa muuttamaan valittua tietä, mutta se tie on TIETOISSTI valittava. Vääräällä tiellä voi olla hereillä, mutta myös nukkua.** Juuri näin voi tapahtua.

Usko on siis kuulemista, kuulemisesta tulevaa ja kuullulle kuuliaisena olemista.** Mitäh, kuullulle, tarkoitatko saarnaaja ja SRK;ta? Vai mitä?

Kes.

• 19+3

uskoa ellen ensin tule tietoiseksi. Mitä sillä on merkitystä avautuuko usko lukemalla vai kuulemalla, jos lähde on totinen Jumalan sana?

• Trim Cat
        Kesitas kirjoitti:

"Minua alkaa kovasti epäilyttämään onko julistus Jumalan sanan mukaista"

Oikein on julistettu. Esimerkin ennen uskoneesta voisi mainita vaikka Adamin, jonka Jumala suoraan loi elämään yhteydessään, siis uskovaiseksi, tai Pyhän Hengen omaavaksi. Lukemisella ei ollut siinäkään sijaa. ** Mutta keneltä Hän sai sen kuulemisen,,, lestadiolaiseltako, toiselta juutalaiseltako, sillä Hän oli ensimmäinen heimoamme, keneltä???

Tilannehan on se, että vaikka mitä ”saa” se täytyy itse ottaa, kuten Jeesus vastaan ja kaste, mutta Abrami, joka Hänen nimensä silloin oli, kuuli Jumalan kutsun, vedon, kuten Raamattu sen sanoo, mutta HÄN OTTI ITSE VASTAAN JUEMALAN HERRANAAN.

Usko tulee kuulemisesta, sekin on OK. ** Valtaosassa juuri näin. Siksi ihmetyttää, miksi ei SRK käy julistamassa asiaansa maailmalle, vastus on vain se, ettei sitä evankeliumia löydy sanasta, joten – mitä näillä Raamatuilla tekee.

Miten SRK suhtautuu ihmiseen, joka on yksinäisyydessä lukenut sanaa ja Isä on alkanut Häntä vetää. Kulkee kadulla miettien ja etsien, onko siellä VL julistajia, MUTTA SIELLÄ ON KERTITYYJÄ, JOTKA kertovat, että Jeesus on KRISTUS.

SRK on näiden rinnalla sala- seura.

Mutta sitten heitit "Vedotkaa niihin Raamatun kohtiin joista olisi tulkittavissa, että usko voisi herätä lukemalla!"** Voitko sinä näyttää, että siellä ei lue niin? Miten sinä suhtaudut siihen, kun Jeesus kierto jokaisessa tapahtumassa viimeisen vuoden aikana, - ettekö te tunne kirjoituksia? Se oli Hänen vaatimus, tuntea sanaa lukemalla.

Tämä uupuu kokonaan tältä lahkolta.

Tätä lukemista ja uskoon tulemista ei voi/saa sekoittaa. Lukeminen lisää tietoa ja se voi viitoittaa ("herättää") ihmistä kaidalle tielle, lukemallahan tienviittoja seurataan. ** Vaikuttaa, että lukemisesi on jäänyt kesken. Hän sanoo, Joh. 10:9
        MINÄ OLEN PORTTI ( ei SRK ). Se, joka tulee sisään MINUN KAUTTANI, pelastuu. HÄN VOI VAPAASTI TULLA JA MENNÄ, ja HÄN LÖYTÄÄ LAITUMEN. ja niin te saatte AVATUISTA OVISTA VAPASTI ASTUA SISÄÄN meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen IANKAIKKISEEN VALTAKUNTAAN

Niitä harvoja jakeita, jotka sopii SRK;lle, kuten Isä äidin selkään, Joh. 7:26 Kuinka kummassa hän saa puhua täällä vapaasti eivätkä he sano mitään? Ovatkohan hallitusmiehet nyt varmoja siitä, että hän on Messias?

Niin, kuinka kauan SRK saa puhua vapaasti, ennekuin se otetaan tarkasteluun ja tajuaa, että Hän on Messias, eikä lahkot.

Herääminen, siis väärällä tiellä olemisen havaitseminen auttaa muuttamaan valittua tietä, mutta se tie on TIETOISSTI valittava. Vääräällä tiellä voi olla hereillä, mutta myös nukkua.** Juuri näin voi tapahtua.

Usko on siis kuulemista, kuulemisesta tulevaa ja kuullulle kuuliaisena olemista.** Mitäh, kuullulle, tarkoitatko saarnaaja ja SRK;ta? Vai mitä?

Kes.

On todella mukava saada palautetta ja kommentteja omiin kirjoitukseiinsa, kiitos Kesitas niistä!

Siten asiaan:
        ** Mutta keneltä Hän sai sen kuulemisen,,, lestadiolaiseltako, toiselta juutalaiseltako, sillä Hän oli ensimmäinen heimoamme, keneltä???

Adam luotiin Jumalan yhteyteen eli uskosta osallisena. Kuulo tulee Jumalan Sanan kautta...ja Jumala loi Adamin Sanallaan.

"Miten SRK suhtautuu ihmiseen, joka on yksinäisyydessä lukenut sanaa ja Isä on alkanut Häntä vetää."
        Suhtautuu aivan myönteisesti, lukeminen on OK. (en tosin edusta täällä SRK:ta).

>>MINÄ OLEN PORTTI ( ei SRK )>Usko on siis kuulemista, kuulemisesta tulevaa ja kuullulle kuuliaisena olemista.** Mitäh, kuullulle, tarkoitatko saarnaaja ja SRK;ta? Vai mitä

• Trim Cat
        19+3 kirjoitti:

uskoa ellen ensin tule tietoiseksi. Mitä sillä on merkitystä avautuuko usko lukemalla vai kuulemalla, jos lähde on totinen Jumalan sana?

Tuossa http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8994465/43577319 selitin jo tämän, mutta...

"Mitä sillä on merkitystä avautuuko usko lukemalla vai kuulemalla, jos lähde on totinen Jumalan sana? "

Usko on luottamusta, joten "avautua" ei sovi uskon perusteeksi. Sanan avautuminen, kenelle se avautuu, on Jumalan lahjaa, mutta usko on tarjolla kaikille.

Uskon päämäärä on lepo Herran tykönä ja sinne pääsevät vain ne, joilla on valkoinen hääpuku. Pukua ei kuitenkaan saa lukemalla, vaan puvun saa tulemalla Isän tykö, kuten tuhlaajapoika teki.

• 5+16
        Trim Cat kirjoitti:

Tuossa http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8994465/43577319 selitin jo tämän, mutta...

"Mitä sillä on merkitystä avautuuko usko lukemalla vai kuulemalla, jos lähde on totinen Jumalan sana? "

Usko on luottamusta, joten "avautua" ei sovi uskon perusteeksi. Sanan avautuminen, kenelle se avautuu, on Jumalan lahjaa, mutta usko on tarjolla kaikille.

Uskon päämäärä on lepo Herran tykönä ja sinne pääsevät vain ne, joilla on valkoinen hääpuku. Pukua ei kuitenkaan saa lukemalla, vaan puvun saa tulemalla Isän tykö, kuten tuhlaajapoika teki.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8994465/43582061

• Trim Cat kirjoitti:

On todella mukava saada palautetta ja kommentteja omiin kirjoitukseiinsa, kiitos Kesitas niistä!

Siten asiaan:
        ** Mutta keneltä Hän sai sen kuulemisen,,, lestadiolaiseltako, toiselta juutalaiseltako, sillä Hän oli ensimmäinen heimoamme, keneltä???

Adam luotiin Jumalan yhteyteen eli uskosta osallisena. Kuulo tulee Jumalan Sanan kautta...ja Jumala loi Adamin Sanallaan.

"Miten SRK suhtautuu ihmiseen, joka on yksinäisyydessä lukenut sanaa ja Isä on alkanut Häntä vetää."
        Suhtautuu aivan myönteisesti, lukeminen on OK. (en tosin edusta täällä SRK:ta).

>>MINÄ OLEN PORTTI ( ei SRK )>Usko on siis kuulemista, kuulemisesta tulevaa ja kuullulle kuuliaisena olemista.** Mitäh, kuullulle, tarkoitatko saarnaaja ja SRK;ta? Vai mitä

Juuri näin. kokeilin myös kompaa. Siksi, että oletko hereillä.

Olit, mutta täsmennyksenä se, että Sana oli Jeesuksen nimi ennen ihmiseksi tuloaan. Samalla Sana on myös evankeliumi Jeesuksessa UL aikaan, Jeesuksen eläessä. Evankeliumi siis alkuperäisessä asussaan.

Suhtautuu aivan myönteisesti, lukeminen on OK. (en tosin edusta täällä SRK:ta). ** Pakko todeta, että et ole aivan oikeassa. Yksin, tai pienemmissä ryhmissä, ilman Lahkon valvojaa, asia on erittäin paheksuttavaa.

Vl:t eivät opeta SRK:n olevan portti. SRK on ajallinen järjestö. Vl:t opettavan mainitsemasi Joh. 10:9-kohdan mukaisesti.** Kyllä opettaa, koska kysymyksessä on ”palaamisen armo” lahkoon. Heitä ei lohduta se, jos ihminen menee ja tunnustaa, julistaa kaikille, että olen löytänyt Jeesuksen, se ei käy, pitää löytää ensin SRK.

Tarkoittaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuulo Jumalan Sanan kautta. Tarkoitan nimenoman kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, tuleepa se Sana sitten kuulluksi mistä tahansa. ** Amen.

Siunausta, Kes.

• Trim Cat
        Kesitas kirjoitti:

Juuri näin. kokeilin myös kompaa. Siksi, että oletko hereillä.

Olit, mutta täsmennyksenä se, että Sana oli Jeesuksen nimi ennen ihmiseksi tuloaan. Samalla Sana on myös evankeliumi Jeesuksessa UL aikaan, Jeesuksen eläessä. Evankeliumi siis alkuperäisessä asussaan.

Suhtautuu aivan myönteisesti, lukeminen on OK. (en tosin edusta täällä SRK:ta). ** Pakko todeta, että et ole aivan oikeassa. Yksin, tai pienemmissä ryhmissä, ilman Lahkon valvojaa, asia on erittäin paheksuttavaa.

Vl:t eivät opeta SRK:n olevan portti. SRK on ajallinen järjestö. Vl:t opettavan mainitsemasi Joh. 10:9-kohdan mukaisesti.** Kyllä opettaa, koska kysymyksessä on ”palaamisen armo” lahkoon. Heitä ei lohduta se, jos ihminen menee ja tunnustaa, julistaa kaikille, että olen löytänyt Jeesuksen, se ei käy, pitää löytää ensin SRK.

Tarkoittaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuulo Jumalan Sanan kautta. Tarkoitan nimenoman kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, tuleepa se Sana sitten kuulluksi mistä tahansa. ** Amen.

Siunausta, Kes.

Kiitos, tiesin tuon Sanan-merkityksen, mutta kertaus on paikallaan.

Tuohon lukemiseen, tietojeni mukaan suhtaudutaan myönteisesti. Olen kuullut siitä eräästä tapauksesta, johon ilmeisesti viittaat. Se tapaus pitäisi tutkia, ja saattaa asia päivänvaloon, kuten hoitokokous/henkioppikin. Kukahan ohjeita lateleekin seurakunnan nimissä?

"pitää löytää ensin SRK"
        Ei pidä paikkaansa, sillä vl:stä vain pieni osa on yhteydessä SRK:hon. Nekin yhteydenotot ovat useimmin rahaan liittyviä.

• vallastaan!

Kysymyshän ei todellakaan ole opillinen, vaan kyse on pelkästään SRK:n valta-aseman säilyttämisestä. SRK on nimittänyt itsensä ainoaksi Jumalan valtakunnan portiksi, eikä tämä teoria toimi jos ihminen voi tulla Jumalan lapseksi ilman SRK:n lupaa.

• 6+2

armovarkaita?

• hyvinkin:)
        6+2 kirjoitti:

armovarkaita?

Mihin SRK:ta enää tarvittaisiin ja missä se valtaansa näyttäisi ja kayttäisi jos siltä viedään Jumalan valtakunnan portinvartijan asema?

Jos ihmiset alkaisivat pääsemään Jumalan valtakuntaan ilman SRK:n tai sen paikallisyhdistysten lupaa, hommahan karkaisi käsistä ihan kokonaan!

• etsivä-xx

Helsingin ensimäinen puhehan oli sellainen, jota voisi tällä palstalla olevien ei vl-kirjoittajien kannalta katsottuna kuvata sanalla maltillinen. Ei ollenkaan sellainen perinnesaarna.

Uskon kokemus ei vaadi olemista vanhoillislestadiolaisisa seuroissa. Kukaan ei voi määritellä millä tavalla Jumala kutsunsa tuo, se pitäisi jätää Jumaln salaisuudeksi. Tämän päivän ihmiselle on toiset mediat kuin tuhansia vuosia sitten. Sen kokemuksen pitäisi kuitenkin saattaa ihmiset seurakunnan yheeyteen kuulemaan, miettimään ja keskustelemaan siitä miten on ymmärtänyt lukemansa. Yksikseen harva lukee koko Raamattua ylipäätään niin, että siitä muodostuu kokonaisuus. Ihmiselllä on halu jättää osa asioista käsittelemättä ja käsitellä itselleen läheisiä kohtia. Kirkon kolmen vuoden kirrolla läpiluettavat tekstit ovat sillä lailla viisaita, että kaikkea käsitellään. Nyt, kun esim Helsingin seuroissa kolmesta viikkoseurasta ainakin jossakin käsitellään viikon tekstiä, on tämäkin lisännyt mielenkiintoa kuunnella. Kun ennakkoon tietää evl.fi sivustoilta mitkä ovat viikon tekstit, voi omaa lukemaansa peilata kuultuu seurapuheeseen ja siitä saa silloin enemmän.

Yksikseen Raamattua lukevillakin on ilmeisesti halu kuitenkin peilata omaa tulkintaansa muiden tulkintaan, täällä palstallahan sellaistakin on. Sitä enemmän paltakeskustelua, mitä vähemmän vapaan keskustelun mahdollisuuksia kussakin seurakunnassa on. (Nyt ei keskustella siitä näkymättömästä). Tämä pitää sisällään myöskin evlut kirkkomme tavalliset seurakunnat. keskustelupalstoista päätellen nuoretkin kokevat että keskustelupaikkaa ei tavallaan ole. Omassa nuoruudessani keskustelimme uskonasoista koko 30-40 luokkayhteisön piirissä. Kun keskusteluaike oli ns tavallinen puheenaihe ei kukaan leimaantuntu uskonnolliseksi "hörhöksi" mikä ehkä on tämän päivän nuoreten pelko. Niinkuin työyhteisössäkin monesti.

• Kukaan ei voi määritellä millä tavalla Jumala kutsunsa tuo, se pitäisi jätää Jumaln salaisuudeksi. ** Amen.

Yksikseen Raamattua lukevillakin on ilmeisesti halu kuitenkin peilata omaa tulkintaansa muiden tulkintaan, täällä palstallahan sellaistakin on. ** Tarkistuksen paikka X. Jos Luther, esitaistelijanne, antisemitisti ja todellakin myös hyvää tehnyt, olisi jättänyt Raamatun tukiaisen vain kuulon varaan, mikä olisi nyt tilanne.
        Hän oli jumal- uskova kuten VL nyt, mutta Hän löysi armon VAIN LUKEMALLA ROOMALSIKIRJEESTÄ YHDEN JAKEEN. Room. 10:10 >> Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen

• Laiteilla

Hyvä kirjoitus. Mutta yksi reunamerkintä: ei seurakkunta tarkoita välttämättä vanhoillislestadiolaisuutta.
        Kristuksen kirkko on maailmanlaajuinen ja ajaton. Keskustleua voi käöydä hyvinkin monimuotoisesti.

Kiitos sinulle asiallisesta ja hyvästä pohdinnasta.

• Juuri lahkot painottavat Raamatun vastaisesti sitä, ettei uskos ( kertomatta, edes mikä se on ) voi löytää ilman Heitä?

SRK;lla ei ole muuta mahdollisuutta, kun pyytää KUULEMAAN, EILLÄ SITÄ SANOMAA EI LÖYDY sanasta?

Voit kysysyä sitä, että mihin olemme uskomassa? Jos vastus on sama kun alkuseurakunnalla, - Uskoa Jeesus Herraksi. Voit jatkaa, eikö sitä löydy Raamatusta? Jos löytyy, se myös kertoo sen, mitä usko on, se on aivan muuta kun olla vain ”uskoamassa”.

Jeesus itse sanoo Joh 6;43/44. >> Jeesus sanoi tähän: "Älkää nurisko! Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.

• Kääriäinen

VL_uskoon ei voi tulla ilman SRK:ta. Kristus uskoon tullaan monin eri tavoin.

Johannes Kastaja teki syntiä niin kuin me muutkin. ELi suurimman osan
      erämaassa yksinäisyydessä ja säilyi Kristus uskossa vaikka ei ollut kukaan höpöttämässä
      syntejä anteeksi.

Jeesus todisti, että Johannes on suurin vaimosta syntyneitten joukossa.

• Nico Deemus

meidän oppirakennelmiimme, vaan Hän toimii suvereenisti ja pelastaa MYÖS ilman toisen
      ihmisen myötävaikuttamista.
      Me emme voi määrätä, miten Jumalan pitää toimia:

"Tuuli puhaltaa, mistä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan mutta et tiedä mistä se
      tulee, tai minne se menee.
      Samoin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Job 33:14
      "Jumala puhuu tavalla ja toisella, sitä vaan ei huomata;
      Unessa, öisessä näyssä, jne."

Paavalillekin Jumala ilmestyi suoraan, ilman toisen ihmisen välitystä:
      Gal 1:12
      "Enkä minä ole sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan
      Jeesus Kristus on sen minulle itse ilmoittanut."

Jumala synnyttää uskon MYÖS SANAN LUKEMISEN KAUTTA:
      Joh 20;31
      "Mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte,...
      ja että teillä uskon kautta olisi iankaikkinen elämä."

Jumalan Sana on elävää ja voimallista ja voi synnyttää uskon lukijan sydämeen.

• etsivä-xx

Jatkan vielä enemmn Nico Demuksen viimeisestä lainauksesta. Se on kuluneen viikon evankeliumitekstiä ja siitä vanhoillislestadiolaisissa puheissa mielellään lainataan alkua ja siitä vaikiokirjoittaj wehankin muistaa aina kirjoittaa.

Evankeliumi

Joh. 20: 19-31

Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi."

Minulle on lhenisempi tämä loppuosa päivän jakeista:

Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli. Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: "Me näimme Herran." Mutta Tuomas sanoi: "En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko."
        Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. Älä ole epäuskoinen, vaan usko!" Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."
        Monia muitakin tunnustekoja Jeesus teki opetuslastensa nähden, mutta niistä ei ole kerrottu tässä kirjassa. Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden.

Viimenenkin lause, jonka Nico Demuskin lainasi on merkittävä. Se kuuluu tähän uskon ja epäuskon rajamaille ja kuvaa uskon syntymistä. Kirjoitettua ei siis pidä mitätöidä Raamatun oman todistuksenkaan mukaan.
        Älä ole epäuskoinen, vaan usko!" Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani!" Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe." Monia muitakin tunnustekoja Jeesus teki opetuslastensa nähden, mutta niistä ei ole kerrottu tässä kirjassa. Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden.

• Julkaisutoimikunta

Mielenkiintoinen saarna. Aika pahasti on puhujalla asiat sekaisin!

"Toiseksi perusteltiin asiaa sillä, ettei tuona aikana ollut kenelläkään yksityisellä ihmisellä Raamatuita. Raamatun evankeliumitekstit omistivat ainoastaan seurakunnat ja ne oli tarkoitettu seurakunnissa saarnattaviksi. Toisaalta Raamatut olivat erittäin kalliita eikä niitä ollut varaa hankkia kotiinsa."

Onko tämä siis syy, jonka takia SRK:n johtokunta on asettanut kiellon julkaista anteeksiantamusta ja synninpäästöä kirjoitettuna? kaikille lehtiavustajille on koulutuksessa tähdennetty että sanat "usko synnit anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä" on kiellettyä kirjoittaa hartauskirjoitukseen Päivämiehessä, SLL:ssa ja muissa kristillisyyden julkaisuissa.

Johtuuko kielto tuosta että 2000 vuotta sitten ei ollut raamattuja, kuten Helsingin seurapuhuja oli kertonut?

• Nico Deemus

SRK:lla on hätä siitä, että jos joku tulee uskoon ilman vl-saarnamiehen opastusta ja
        synninpäästöä, niin tämä uskoontullut meneekin muualle, eikä Rauhanyhdistykselle!

Tuollaisella opetuksella sidotaan ihmset SRK:n alaisuuteen ja kun vielä painotetaan, että
        vain me olemme oikeassa, niin kyllä pitää olla rohkea ihminen joka uskaltaa olla eri
        mieltä saarnamiehen kanssa.

Olen kuullut monia todistuksia siitä, kuinka herätyksessä oleva ihminen on alkanut lukea
        Raamattua ja sen kautta Pyhä Henki on kirkastanut hänelle Kristusta ja pelastusta.

Tokihan toinen uskovakin voi olla avuksi, mutta se ei ole välttämättä tarpeellista. Kuka menee takuuseen siitä, että vaikka
        julistetaankin synnit anteeksi, niin tämä toinen ei pelastukkaan, sillä eihän kukaan voi
        tulla Isän tykö, ellei Isä vedä häntä!
        Tämä Jeesuksen neuvo "sitomisesta ja päästämistä'" on sitä varten, että uskossaan heikko voi sen avulla
        saada vahvistusta sille, että todellinen synninpäästö ON JO TAPAHTUNUT TAIVAASSA.

Ihmisillä on luontainen taipumus monopolisoida oma oppinsa ja hän kuvittelee helposti, että
        kaikkien pitää tulla uskoon samalla tavalla kuin hän itse.
        Juuri tuosta syystä on niin paljon erilaisia kirkkokuntia.

• Acim lai n e n

Raamattua lukemalla ei tietenkään voi tulla sellaiseen uskoon että VAIN vanhoillislestadiolaiset olisivat Jumalan valtakunta. Raamatussa kun ei näin lue.
      Joten jos siihen uskoon haluaa tulla, niin on mentävä vanhoillislestadiolaisen puheille.
      Mutta Raamatun lukeminen voi johtaa kyllä siihen että ihminen alkaa uskomaan JEESUKSEEN.

Selkisiköhän tämä nyt yhtään?

• Matikanopettaja

Puhujalla tuli looginen haksahdus, mikä osoittaa että hän oli ajatellut asian huolimattomasti. Looginen perusteluvirhe.

1. 2000 vuotta sitten sanaa julistettiin ja levitettin suullisesti tietenkin, koska ei ollut kirjoja, ja käsikirjoitukset olivat harvinaisia ja kalliita. Tavallisilla sanakuulijoilla ei myöskään ollut lukutaitoa vielä yli tuhanteen vuoteen. Siksi evankeliumia piti levittää kertomalla ihmisten kokoontumisissa suusanallisesti.
      Vasta Luther toi uskonpuhdistuksessa omille kielille käännetyt Raamatut ja pani alkuun kansanopetuksen lukutaitoon.

2. Mutta tästä mitä tiedonvälitystekniikkaa oli 2000 vuotta sitten, ei tietenkään seuraa millään logiikalla, että uskovaiseksi ei voisi tulla NYKYISIN myös lukemalla.

3. Nyt on monenlaisia tekniikan välineitä painetuista kirjoista nettiin, televisioon ja niin edelleen. Evankelkiumia voidaan levittää monella tavalla. Ihminen voi saada tietoa ja tulla uskoon paikan päällä kuuntelun lisäksi myös kuuntelemalla tiedotusvälineistä, tai lukemalla.

4. Ehkä SRK:n puhujienkurssitukseen tulee lisätä logiikan ja perustelemisen kurssi?

• Lue Luojan kirjaa

Lukematta ei voi tulla uskoon.

• 6+5

Haluan erottaa tässä nyt kaksi eri asiaa: Uskoon tulemisen ja Uudestisyntymisen eli parannuksen armon. Näistä lahjoista yhteensä seuraa vasta VANHURSKAUS Jumalan edessä.

Nyt monet uskovaiset kutsuvat tätä lahjaa siten, että sanovat olevansa USKOMASSA. Moni uskova voi olla kutsuttu elävän Jumalan sanan kautta uskoon. Toisille se on tarkoittanut evankeliumin kuulemista, toisille Raamatun tai jonkun kristillisen julkaisun lukemista ja jotakin on kutsuttu näyssä, unessa, onnettomuuden keskellä, eli tapoja on varsin monia.

Mitä voimme todeta:
      Jumalan SANA on voimallinen synnyttämään uskomisen lahjan monella eri tapaa. Oikean uskon pitäisi kuitenkin avata tietoisuus omasta syntisyydestä. Jokaisen heränneen on siksi tehtävä parannus vapauttavan Kristuksen nimeen.

Jokainen katuva syntinen saa uskoa kaikki syntinsä anteeksi toisen uskovaisen (vanhurskas)
      todistamasta armoevankeliumista. Kaikkia syntisiä varten on myös valmistettu sakramentit
      (ehtoollinen ja kaste) joissa saa uskolla ottaa vastaan omien syntien anteeksiantamuksen.
      Armo ”kynnys” on silloin asetettu matalalle niille jotka jaksavat uskoa omat syntinsä anteeksi.
      Tässä kohtaa minulle avautuu väkisinkin mieleeni eräänlainen ”kolmas” sakramentti, nimittäin se vähiten käytetty: ”armokaste” kun toinen sisar tai veli todistaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä…

Täällä olen aikaisemmin pohtinut asiaa:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8974645

Ensin usko sitten kaste:

Mark. 16:16
      Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. [Joh. 3:18,36; Ap. t. 16:31; Room. 1:16; 1. Piet. 3:21]

Ap.t. 2:38
      Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi.

Room. 10:17
      Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

Me voimme kuulla sanaa, tai toisinpäin, kuulla lukemaamme. Hiljentyä sanan äärelle.
      -Uskovainen hakeutuu ja pysyy sanan alku lähteillä. Hän iloitsee yhdessä muiden uskovien kanssa
      samasta uskosta.

Lopuksi puhujalle:
      Minä voin ilokseni todeta, että olen saanut uskoa sinunkin välittämästä armoevankeliumista kaikki synnit anteeksi, internetin välityksellä. Sillä onneksi se ei ole meidän omaa ansiotamme.

Julkaisujen kirjoittajille:
      Jokainen Jumalan sana joka otetaan uskolla vastaan synnyttää meissä hyvän hedelmän. Miksi en saisi uskoa armoevankeliumia kohdalleni kirjoitetusta sanasta? Mikä on sitten Raamatun tarkoitus?

Joh. 1:12
      Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen. [Room. 8:15; Gal. 3:26, 4:5,6; Ef. 1:5; 1. Joh. 3:1]

9 Hän ei tehnyt mitään eroa heidän ja meidän välillämme, vaan puhdisti heidän sydämensä uskolla. [Ap. t. 10:43]

• 88+88

kaiken kaikkiaan sanoa, että ei riitä, jos pelkästään uskoo Kristukseen ja Hänen sovitustyöhönsä ja pitää Häntä elämänsä Herrana, Kuninkaana ja Messiaana ja tahtoo seurata Häntä ja elää Hänen yhteydessään.

• 2+16
        88+88 kirjoitti:

kaiken kaikkiaan sanoa, että ei riitä, jos pelkästään uskoo Kristukseen ja Hänen sovitustyöhönsä ja pitää Häntä elämänsä Herrana, Kuninkaana ja Messiaana ja tahtoo seurata Häntä ja elää Hänen yhteydessään.

Se on toki Jumalan mielen mukaista, mutta ihmisen on myös synnyttävä uudesti. Muuten ei saa rauhaa omalletunnolle.

• 2+16 kirjoitti:

Se on toki Jumalan mielen mukaista, mutta ihmisen on myös synnyttävä uudesti. Muuten ei saa rauhaa omalletunnolle.

opettavat, että ihmisen ei tarvitse uudestisyntyä elävään uskoon. Riittää, että ihminen syntyy vl-kotiin.

Joh. 3:3

"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

Kumpaa kannattaa uskoa - 1) Jeesusta vai 2) SRK:ta ja vl-puhujia?

• 6+13
        Melperi1 kirjoitti:

opettavat, että ihmisen ei tarvitse uudestisyntyä elävään uskoon. Riittää, että ihminen syntyy vl-kotiin.

"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

Saa uskoa kaikkiin yhtä aikaa :))

• Haluan erottaa tässä nyt kaksi eri asiaa: Uskoon tulemisen ja Uudestisyntymisen eli parannuksen armon. ** Suurinta Raamatun ja Pyhän Hengen pilkkaa taas kuukausiin. Saatanallinen ”parannuksen armo” jota ei ole edes Raamatussa muka korvaa Taivaallisen uudestisyntymän.
        SINÄ TODISTIT JUURI, ETTÄ VL OPPI ON SAATANASTA.
        Näistä lahjoista yhteensä seuraa vasta VANHURSKAUS Jumalan edessä. ** Yhteensä… missä ynnälaskulla on vanhurskaus saavutettu, näytä kohta Raamatusta.

Nyt monet uskovaiset kutsuvat tätä lahjaa siten, että sanovat olevansa USKOMASSA. ** Juuri niin., on aivan sama kun olisi KUSEMASSA. Juuri yhtä lähellä Raamattua MOLEMMAT termit.
        Et hyväkäs pystynyt vastaamaan yhteenkään minun kysymykseen, mutta tuot vain uutta SOOPAA.
        Olipa pitkä mantra taas, ja omasta päästä.

Ensin usko sitten kaste: * Kyllä, kun tulee uskoon Jeesuksessa pitää hakeutua kasteelle. Onko sinut missä upotus kastettu?

Me voimme kuulla sanaa, tai toisinpäin, kuulla lukemaamme. Hiljentyä sanan äärelle.
        -Uskovainen hakeutuu ja pysyy sanan alku lähteillä. Hän iloitsee yhdessä muiden uskovien kanssa
        samasta uskosta.*** MUTTA ; M I H I N?

Lopuksi puhujalle:
        Minä voin ilokseni todeta, että olen saanut uskoa sinunkin välittämästä armoevankeliumista kaikki synnit anteeksi, internetin välityksellä. Sillä onneksi se ei ole meidän omaa ansiotamme.** Naurattaa tuo lööperi, Jeesus On jo hoitanut Homman, en tarvi muita.

• 5+4
        Kesitas kirjoitti:

Haluan erottaa tässä nyt kaksi eri asiaa: Uskoon tulemisen ja Uudestisyntymisen eli parannuksen armon. ** Suurinta Raamatun ja Pyhän Hengen pilkkaa taas kuukausiin. Saatanallinen ”parannuksen armo” jota ei ole edes Raamatussa muka korvaa Taivaallisen uudestisyntymän.
        Näistä lahjoista yhteensä seuraa vasta VANHURSKAUS Jumalan edessä. ** Yhteensä… missä ynnälaskulla on vanhurskaus saavutettu, näytä kohta Raamatusta.

Nyt monet uskovaiset kutsuvat tätä lahjaa siten, että sanovat olevansa USKOMASSA. ** Juuri niin., on aivan sama kun olisi KUSEMASSA. Juuri yhtä lähellä Raamattua MOLEMMAT termit.
        Et hyväkäs pystynyt vastaamaan yhteenkään minun kysymykseen, mutta tuot vain uutta SOOPAA.

Ensin usko sitten kaste: * Kyllä, kun tulee uskoon Jeesuksessa pitää hakeutua kasteelle. Onko sinut missä upotus kastettu?

Lopuksi puhujalle:
        Minä voin ilokseni todeta, että olen saanut uskoa sinunkin välittämästä armoevankeliumista kaikki synnit anteeksi, internetin välityksellä. Sillä onneksi se ei ole meidän omaa ansiotamme.** Naurattaa tuo lööperi, Jeesus On jo hoitanut Homman, en tarvi muita.

Selitä minulle mikä sitten on Saatanallinen ”parannuksen armo”.
        Näyttää olevan sinulta pahinta "Raamatun ja Pyhän Hengen pilkkaa taas kuukausiin."

Jos yritän jostain opillisesta asiasta keskustella, niin tuskin alan heti mustamaalata koko oppia saatanalliseksi.
        Älä sano väärää todistusta... Mene nyt vain itseesi, vai saako sinulle kukaan sanoa mitään!

Jeesus on ainakin minulle Herra. Onko sinulle?

• hymyellen
        Kesitas kirjoitti:

Haluan erottaa tässä nyt kaksi eri asiaa: Uskoon tulemisen ja Uudestisyntymisen eli parannuksen armon. ** Suurinta Raamatun ja Pyhän Hengen pilkkaa taas kuukausiin. Saatanallinen ”parannuksen armo” jota ei ole edes Raamatussa muka korvaa Taivaallisen uudestisyntymän.

Lopuksi puhujalle:

Nythän KK vitsin murjaisi:

"Nyt monet uskovaiset kutsuvat tätä lahjaa siten, että sanovat olevansa USKOMASSA. ** Juuri niin., on aivan sama kun olisi KUSEMASSA. Juuri yhtä lähellä Raamattua MOLEMMAT termit."

Ajattelepas itsekin. Sinä kun sanot olevasi uskossa, niin oman logiikkasi mukaan se menee että kusessa...On toki eri asia olla kusemassa kuin kusessa :-). Kummassa olet, KK?

• 5+4 kirjoitti:

Näyttää olevan sinulta pahinta "Raamatun ja Pyhän Hengen pilkkaa taas kuukausiin."

Jos yritän jostain opillisesta asiasta keskustella, niin tuskin alan heti mustamaalata koko oppia saatanalliseksi.
        Älä sano väärää todistusta... Mene nyt vain itseesi, vai saako sinulle kukaan sanoa mitään!

Jeesus on ainakin minulle Herra. Onko sinulle?

Jos yritän jostain opillisesta asiasta keskustella, niin tuskin alan heti mustamaalata koko oppia saatanalliseksi.** Mustamaalaus koskee mustaa. Jeesus on sanonut, että on vain Pyhät, Jeesuksen seuraajat ja mustat. Musta vääristää raamatun ja musta on sama kun saatana.

Välimaastoa ei ole.

Älä sano väärää todistusta... Mene nyt vain itseesi, vai saako sinulle kukaan sanoa mitään! ** Sanonko minä väärän todistuksen jos halveksin ihmistä, joka väittää uudestisyntymistä ”parannuksen armoksi” kumoten Raamatun tärkeimpiä kohtia. Paheksun Hänen Raamatun raiskaustaan.

Jeesus on ainakin minulle Herra. Onko sinulle?** Hienoa, että on Sinulle. Jumalalle kiitos, silloin jo pitää kellojen soida, jos joku vähättelee Hänen sanomaansa paljastuksesta.

Minä opetan Jeesuksen Herruutta.

Kes.

• Trim Cat
        Melperi1 kirjoitti:

Lapsella on aina syntyessään Pyhä Henki, syntyipä lapsi millaiseen kotiin tahansa. Niinpä lapsi asuu valmiiksi Jumalan valtakuntaa.

Mikäli tämä syntymälahja katoaa, täytyy käydä ahtaasta portista takaisin viheriälle niitylle, ts. Jumalan valtakuntaan, eli syntyä uudestaan ylhäältä, hengellisesti.

• Trim Cat kirjoitti:

Lapsella on aina syntyessään Pyhä Henki, syntyipä lapsi millaiseen kotiin tahansa. Niinpä lapsi asuu valmiiksi Jumalan valtakuntaa.

Mikäli tämä syntymälahja katoaa, täytyy käydä ahtaasta portista takaisin viheriälle niitylle, ts. Jumalan valtakuntaan, eli syntyä uudestaan ylhäältä, hengellisesti.

kumota Jeesuksen opetuksen.

Luuletko olevasi vahvoilla?

• Trim Cat
        Melperi1 kirjoitti:

kumota Jeesuksen opetuksen.

Luuletko olevasi vahvoilla?

Jeesus opetti, miten pieni lapsi on suurin taivasten valtakunnassa.
        Pitikö ko. tilanteessa lapsen uudestisyntyä?
        Miksi?

• Trim Cat kirjoitti:

Jeesus opetti, miten pieni lapsi on suurin taivasten valtakunnassa.
        Pitikö ko. tilanteessa lapsen uudestisyntyä?
        Miksi?

Jeesus alla, että jonkun ryhmän ihmisten ei tarvitse uudestisyntyä? Esim. vl-kotiin syntyneiden.

• Erkki.
        Melperi1 kirjoitti:

Jeesus alla, että jonkun ryhmän ihmisten ei tarvitse uudestisyntyä? Esim. vl-kotiin syntyneiden.

Ovat pois poikenneet

Lapsi ei

• Erkki. kirjoitti:

Ovat pois poikenneet

Lapsi ei

sinun mielestä vl-kotiin syntyneen henkilön tarvitse lainkaan uudestisyntyä elävään uskoon?

• Erlli.
        Melperi1 kirjoitti:

sinun mielestä vl-kotiin syntyneen henkilön tarvitse lainkaan uudestisyntyä elävään uskoon?

On mahdollista säilyttää usko menettämättä sitä välillä jos elää olosuhteissa joissa on evankeljumia tarjolla

Evankeliumin kuulemisessa ja sen uskomiisessa synnytään uudesti

l.parannusta epäuskosta ei tarvitse tehdä jos on säilynyt uskomassa

parannus=kuolleesta uskosta elävään uskoon

• Erlli. kirjoitti:

On mahdollista säilyttää usko menettämättä sitä välillä jos elää olosuhteissa joissa on evankeljumia tarjolla

Evankeliumin kuulemisessa ja sen uskomiisessa synnytään uudesti

l.parannusta epäuskosta ei tarvitse tehdä jos on säilynyt uskomassa

parannus=kuolleesta uskosta elävään uskoon

Täytyykö myös vl-kotiin syntyneen henkilön, joka on koko ikänsä kulkenut seuroissa ja ollut ns. vl-uskovainen, jossain vaiheessa uudestisyntyä elävään uskoon?

1) Täytyy

2) Ei tartte

• Trim Cat
        Melperi1 kirjoitti:

Täytyykö myös vl-kotiin syntyneen henkilön, joka on koko ikänsä kulkenut seuroissa ja ollut ns. vl-uskovainen, jossain vaiheessa uudestisyntyä elävään uskoon?

1) Täytyy

2) Ei tartte

Nimim. "Erkki." vastasi aivan oikein.

Ja nyt haluaisit yksiselitteisen vastauksen? Se on helppo antaa, mutta kysymyksesi "vuotaa" niin paljon, että se jättää tilaa keskusteluihin..?

Vastaus on no:2, "Ei tartte"
        Lapsuudenuskovaisen ei tarvitse uudestisyntyä, sillä hän on syntynyt ylhäältä uutena. (=alunalkaen)
        Sitävastoin seuroissakäynnistä uudestisyntymisen tarvetta ei näe, seuratilaisuudet ovat avoimia kaikille.

• Trim Cat kirjoitti:

Nimim. "Erkki." vastasi aivan oikein.

Ja nyt haluaisit yksiselitteisen vastauksen? Se on helppo antaa, mutta kysymyksesi "vuotaa" niin paljon, että se jättää tilaa keskusteluihin..?

Vastaus on no:2, "Ei tartte"
        Lapsuudenuskovaisen ei tarvitse uudestisyntyä, sillä hän on syntynyt ylhäältä uutena. (=alunalkaen)
        Sitävastoin seuroissakäynnistä uudestisyntymisen tarvetta ei näe, seuratilaisuudet ovat avoimia kaikille.

Ihminen uudestisyntyy elävään uskoon VAIN YHDEN KERRAN. Jos hän hylkää elävän uskon ja palaa takaisin, niin hän ei uudestisynny jälleen vaan palaa takaisin Jumalan yhteyteen.

Sinun mielestäsi siis Jeesus tarkoittaa tuossa syntyviä vauvoja. Käsityksesi on TÄYSIN VÄÄRÄ.

Jokainen ihminen on ns. lapsenuskossa siihen asti, kunnes hänelle tulee oma ymmärrys uskonasioista. Tämän jälkeen JOKAISEN TÄYTYY UUDESTISYNTYÄ elävään uskoon = tehdä tietoinen parannus ja ojentautua Jumalan puoleen.

Sinä ja vl-herätysliike opetatte vastoin Jeesuksen opetusta, kun opetatte, että vl-kotiin syntynyt ja vuosikaudet vl-polkua tarponut hlö on sellainen, jonka ei tarvitse uudestisyntyä.

Mutta tämä on vain rikka rokassa = vain yksi lukuisista vl-VALHEOPEISTA.

• Trim Cat
        Melperi1 kirjoitti:

Ihminen uudestisyntyy elävään uskoon VAIN YHDEN KERRAN. Jos hän hylkää elävän uskon ja palaa takaisin, niin hän ei uudestisynny jälleen vaan palaa takaisin Jumalan yhteyteen.

Sinun mielestäsi siis Jeesus tarkoittaa tuossa syntyviä vauvoja. Käsityksesi on TÄYSIN VÄÄRÄ.

Jokainen ihminen on ns. lapsenuskossa siihen asti, kunnes hänelle tulee oma ymmärrys uskonasioista. Tämän jälkeen JOKAISEN TÄYTYY UUDESTISYNTYÄ elävään uskoon = tehdä tietoinen parannus ja ojentautua Jumalan puoleen.

Sinä ja vl-herätysliike opetatte vastoin Jeesuksen opetusta, kun opetatte, että vl-kotiin syntynyt ja vuosikaudet vl-polkua tarponut hlö on sellainen, jonka ei tarvitse uudestisyntyä.

"Sinun mielestäsi siis Jeesus tarkoittaa tuossa syntyviä vauvoja. Käsityksesi on TÄYSIN VÄÄRÄ."

Olinko tuollaista kirjoittanut? En kai nyt sentään!
        Kun Jeesus opetti, niin Hän opetti muita ihmisiä, ei lapsi/vauvoja. Lapset kun ovat syntyneet taivaskelpoisina.

"Jokainen ihminen on ns. lapsenuskossa siihen asti, kunnes hänelle tulee oma ymmärrys uskonasioista..TÄYTYY UUDESTISYNTYÄ .."

Ei pidä paikkaansa, mutta kysyn, kuka sinun mielestäsi mittaa sen, milloin oma ymmärrys uskonasioista on tullut lapselle?

• Parannuksen armo...

Puhuiko Jeesus Nikodemukselle parannuksen armosta..

Vastaa jo, mutta älä pelleile uudestyntymättömän kastamattomana asialla.

• Trim Cat kirjoitti:

"Sinun mielestäsi siis Jeesus tarkoittaa tuossa syntyviä vauvoja. Käsityksesi on TÄYSIN VÄÄRÄ."

Olinko tuollaista kirjoittanut? En kai nyt sentään!
        Kun Jeesus opetti, niin Hän opetti muita ihmisiä, ei lapsi/vauvoja. Lapset kun ovat syntyneet taivaskelpoisina.

"Jokainen ihminen on ns. lapsenuskossa siihen asti, kunnes hänelle tulee oma ymmärrys uskonasioista..TÄYTYY UUDESTISYNTYÄ .."

Ei pidä paikkaansa, mutta kysyn, kuka sinun mielestäsi mittaa sen, milloin oma ymmärrys uskonasioista on tullut lapselle?

"kuka sinun mielestäsi mittaa sen, milloin oma ymmärrys uskonasioista on tullut lapselle?"

Jumala mittaa.

Ei voida sanoa mitään tiettyä ikärajaa, jolloin ihminen ymmärtää uskonasiat niin, että hän voi uudestisyntyä elävään uskoon. Kaikki varttuvat ja kehittyvät eri tahtia.
        Mutta ole huoleti - Jumala kyllä tietää kyseisen ikärajan jokaisen kohdalla.

• Erkki.
        Melperi1 kirjoitti:

"Jokainen ihminen on ns. lapsenuskossa siihen asti, kunnes hänelle tulee oma ymmärrys uskonasioista. Tämän jälkeen JOKAISEN TÄYTYY UUDESTISYNTYÄ elävään uskoon = tehdä tietoinen parannus ja ojentautua Jumalan puoleen."

lapsen uskoa

Viisaudessa TEHDÄÄN jotakin parempaa?

Se usko jossa lapsi on on Jumalalle kelpaavaa ja täydellistä

Selvennykseksi vielä:
        Jokainen tarvitsee evankeliumia säilyäkseen uskomassa
        Evankeliumissa voima joka siirtää myös epäuskosta elävään uskoon

• 17+7=?
        2+16 kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, minkä ikäisinä vl:t syntyvät uudelleen, siis noin keskimääräisarviona. Tapahtuuko tämä uudestisyntyminen Jeesuksen sanojen mukaisesti ylhäältä vai joltain muulta suunnalta? Jonkinlainen yleisnäkemys riittää tähänkin vastaukseksi.

• 4+5=?
        Trim Cat kirjoitti:

>Lapsella on aina syntyessään Pyhä Henki

Ja kuitenkaan Raamattu ei tuota kerro vaan sen sijaan useita esimerkkejä miten aikuiset ihmiset saavat Pyhän Hengen. Vaikuttaa kummalliselta.

• 18+13
        Kesitas kirjoitti:

Parannuksen armo...

Puhuiko Jeesus Nikodemukselle parannuksen armosta..

Vastaa jo, mutta älä pelleile uudestyntymättömän kastamattomana asialla.

Syntiä tehneen Ihmisen täytyy nöyrtyä parannukseen. Nöyryys on monelle synnin pettämälle ihmiselle suuri KIROSANA koska omantunnon saastuttanut sielunvihollinen on väkevä VASTUSTAJA ja kaiken valheen isäntä.

Kun ihminen lyödään Jumalan toimesta maahan, hän voi olla vasta nöyrä ja valmis vastaanottamaan armon (armokaste). Armo ja nöyryys kulkee näet käsi kädessä. Ymmärrätkö, että näitä asioita on selvitetty Raamatussa monin sanankääntein, mutta jos niitä haluaa tutkia vilpittömällä mielellä, silloin ei varmasti joudu häpeään.

Älä edelleenkään hikeenny!
        Minua ei kiinnosta vastata kysymyksiisi jos alat vain mollaamaan. Nämä vastaukset ovat niin kuin itse uskon.
        Vastaan sinun kysymyksiisi vielä Raamatun valossa:

Tit. 3:5-11
        5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. [Room. 3:20-24; Gal. 2:16]
        6 Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, [Ap. t. 2:33; Room. 5:5]
        7 jotta me hänen ARMONSA ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.
        8 Tämä sana on varma, ja haluan sinun tähdentävän näitä asioita, jotta ne, jotka uskovat Jumalaan, tekisivät ahkerasti hyvää. Tällainen on ihmisille hyväksi ja hyödyksi.
        9 Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. [1. Tim. 1:4 ]
        10 Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti. [Room. 16:17 ]
        11 Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.

Älä tässä kohtaa tuudittaudu ajattelemaan, että Jeesus on jo tehnyt kaiken puolestamme. - On se tehnyt!
        Mutta nyt voi olla sinun osuutesi edessä. Tunnusta syntisyytesi ja pyydä armoa Jumalalta, hän on luvannut auttaa etsivää ja johtaa oikealle tielle. Raamattu kehottaa meitä parannukseen omista synneistämme. Meidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä! Nöyrtyä parannukseen! Uudestaan ja uudestaan, koska synti meihin aina tarttuu ja tahraa omantunnon. Ja vain synti! eikä mikään muu! erota meitä Jeesuksen ja Jumalan (Sama) Rakkaudesta.

Ilm. 3:17-22
        17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]
        18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]
        19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis PARANNUS, luovu penseydestäsi! [Hepr. 12:6]
        20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. [Laul. l. 5:2; Joh. 14:23]
        21 "Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. [1. Kor. 6:2 ]
        22 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille." [Ilm. 2:7]

• 18+13 kirjoitti:

Syntiä tehneen Ihmisen täytyy nöyrtyä parannukseen. Nöyryys on monelle synnin pettämälle ihmiselle suuri KIROSANA koska omantunnon saastuttanut sielunvihollinen on väkevä VASTUSTAJA ja kaiken valheen isäntä.

Kun ihminen lyödään Jumalan toimesta maahan, hän voi olla vasta nöyrä ja valmis vastaanottamaan armon (armokaste). Armo ja nöyryys kulkee näet käsi kädessä. Ymmärrätkö, että näitä asioita on selvitetty Raamatussa monin sanankääntein, mutta jos niitä haluaa tutkia vilpittömällä mielellä, silloin ei varmasti joudu häpeään.

Älä edelleenkään hikeenny!
        Minua ei kiinnosta vastata kysymyksiisi jos alat vain mollaamaan. Nämä vastaukset ovat niin kuin itse uskon.
        Vastaan sinun kysymyksiisi vielä Raamatun valossa:

Tit. 3:5-11
        5 hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. [Room. 3:20-24; Gal. 2:16]
        6 Tämän Hengen hän vuodatti runsaana meidän päällemme Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, [Ap. t. 2:33; Room. 5:5]
        7 jotta me hänen ARMONSA ansiosta tulisimme vanhurskaiksi ja saisimme osaksemme ikuisen elämän, niin kuin toivomme.
        8 Tämä sana on varma, ja haluan sinun tähdentävän näitä asioita, jotta ne, jotka uskovat Jumalaan, tekisivät ahkerasti hyvää. Tällainen on ihmisille hyväksi ja hyödyksi.
        9 Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. [1. Tim. 1:4 ]
        10 Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti. [Room. 16:17 ]
        11 Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.

Älä tässä kohtaa tuudittaudu ajattelemaan, että Jeesus on jo tehnyt kaiken puolestamme. - On se tehnyt!
        Mutta nyt voi olla sinun osuutesi edessä. Tunnusta syntisyytesi ja pyydä armoa Jumalalta, hän on luvannut auttaa etsivää ja johtaa oikealle tielle. Raamattu kehottaa meitä parannukseen omista synneistämme. Meidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä! Nöyrtyä parannukseen! Uudestaan ja uudestaan, koska synti meihin aina tarttuu ja tahraa omantunnon. Ja vain synti! eikä mikään muu! erota meitä Jeesuksen ja Jumalan (Sama) Rakkaudesta.

Ilm. 3:17-22
        17 "Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston. [Hoos. 12:9; 1. Kor. 4:8]
        18 Annan sinulle neuvon: osta minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi, osta valkoiset vaatteet ja pue ne yllesi, niin häpeällinen alastomuutesi peittyy, osta silmävoidetta ja voitele silmäsi, niin näet. [Jes. 55:1; Matt. 13:44; 1. Piet. 1:7]
        19 Jokaista, jota rakastan, minä nuhtelen ja kuritan. Tee siis PARANNUS, luovu penseydestäsi! [Hepr. 12:6]
        20 Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän. [Laul. l. 5:2; Joh. 14:23]
        21 "Sen, joka voittaa, minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittoni jälkeen asettunut Isäni kanssa hänen valtaistuimelleen. [1. Kor. 6:2 ]
        22 "Jolla on korvat, se kuulkoon, mitä Henki sanoo seurakunnille." [Ilm. 2:7]

Syntiä tehneen Ihmisen täytyy nöyrtyä parannukseen. ** Parannukseen mihin???
        Kysyinkin, Saulus teki parannuksen mistä mihin?
        Kun ihminen lyödään Jumalan toimesta maahan, hän voi olla vasta nöyrä ja valmis vastaanottamaan armon (armokaste). ** Jumalan??? Häneenkö Paavali teki parannuksen? Eiköhän se ollut juuri niin, että…..
        Älä edelleenkään hikeenny! ** Mistä sinä minun hikeni teidät, te vaan olette niin nättinokkaisia, että kun loppuu vitsit, toinen on hikeentynyt syyllinen.
        Mutta nyt voi olla sinun osuutesi edessä. Tunnusta syntisyytesi ja pyydä armoa Jumalalta, hän on luvannut auttaa etsivää ja johtaa oikealle tielle. ** Minä en pyytele mitään Jumalalta, kuten musliinit ja SRK, vaan Häneltä, jolla ON KAIKKI VALTA, eli Kristukselta.
        Kerrotko ne kaksi lausetta, mitä Jumala on puhunut 2400 vuoteen ihmiselle? Sinä et ole siinä mukana, enkä minäkään.
        Raamattu kehottaa meitä parannukseen omista synneistämme. Meidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä!** Juuri näin, JOS HEIMANKAAN OLET LUKENUT TEKSTEJÄNI, minä tämän uudestisyntymisen tänne toin 5 vuotta sitten. Te vain raiskaatte sitä jonain parannuksen armona. Olen kokenut uudestisyntymisen voimakkaana, kirkon lattialla.
        VL ei puhu saarnoissaan uudestisyntymisestä.
        Nöyrtyä parannukseen! Uudestaan ja uudestaan, koska synti meihin aina tarttuu ja tahraa omantunnon. Ja vain synti! eikä mikään muu! erota meitä Jeesuksen ja Jumalan (Sama) Rakkaudesta.** Nyt puhut asiaa. Kukaan muu Vl ei ole noin kirjoittanut. Joten mihin minun pitää vielä se parannus tehdä?

Vastaa nyt kuitenkin, mistä Saulus teki parannuksen mihin?

Kes.

• 1+16
        Kesitas kirjoitti:

Syntiä tehneen Ihmisen täytyy nöyrtyä parannukseen. ** Parannukseen mihin???
        Kysyinkin, Saulus teki parannuksen mistä mihin?
        Kun ihminen lyödään Jumalan toimesta maahan, hän voi olla vasta nöyrä ja valmis vastaanottamaan armon (armokaste). ** Jumalan??? Häneenkö Paavali teki parannuksen? Eiköhän se ollut juuri niin, että…..
        Älä edelleenkään hikeenny! ** Mistä sinä minun hikeni teidät, te vaan olette niin nättinokkaisia, että kun loppuu vitsit, toinen on hikeentynyt syyllinen.
        Mutta nyt voi olla sinun osuutesi edessä. Tunnusta syntisyytesi ja pyydä armoa Jumalalta, hän on luvannut auttaa etsivää ja johtaa oikealle tielle. ** Minä en pyytele mitään Jumalalta, kuten musliinit ja SRK, vaan Häneltä, jolla ON KAIKKI VALTA, eli Kristukselta.
        Kerrotko ne kaksi lausetta, mitä Jumala on puhunut 2400 vuoteen ihmiselle? Sinä et ole siinä mukana, enkä minäkään.
        Raamattu kehottaa meitä parannukseen omista synneistämme. Meidän täytyy syntyä uudesti ylhäältä!** Juuri näin, JOS HEIMANKAAN OLET LUKENUT TEKSTEJÄNI, minä tämän uudestisyntymisen tänne toin 5 vuotta sitten. Te vain raiskaatte sitä jonain parannuksen armona. Olen kokenut uudestisyntymisen voimakkaana, kirkon lattialla.
        VL ei puhu saarnoissaan uudestisyntymisestä.
        Nöyrtyä parannukseen! Uudestaan ja uudestaan, koska synti meihin aina tarttuu ja tahraa omantunnon. Ja vain synti! eikä mikään muu! erota meitä Jeesuksen ja Jumalan (Sama) Rakkaudesta.** Nyt puhut asiaa. Kukaan muu Vl ei ole noin kirjoittanut. Joten mihin minun pitää vielä se parannus tehdä?

Vastaa nyt kuitenkin, mistä Saulus teki parannuksen mihin?

Kes.

Saulus teki parannuksen Jeesuksen seuraajien vainomisesta. Jeesus otti hänet "kiinni" ja puhutteli häntä kirkkauden ilmestyksen välityksellä voimakkaasti. Saulus menetti fyysisen näkökykynsä kolmeksi päiväksi. Hän eli suuressa omantunnon tuskassa ja rukoili ilmeisesti apua Jumalalta. Niinpä Jumala vastasi rukoukseen ja lähetti Ananias nimisen opetuslapsen siunaamaan hänet näkeväksi. Kun tämä kaikki oli taphtunut Saulilla heräsi elävä usko Jeesukseen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.

• Trim Cat
        Melperi1 kirjoitti:

"kuka sinun mielestäsi mittaa sen, milloin oma ymmärrys uskonasioista on tullut lapselle?"

Jumala mittaa.

Ei voida sanoa mitään tiettyä ikärajaa, jolloin ihminen ymmärtää uskonasiat niin, että hän voi uudestisyntyä elävään uskoon. Kaikki varttuvat ja kehittyvät eri tahtia.
        Mutta ole huoleti - Jumala kyllä tietää kyseisen ikärajan jokaisen kohdalla.

"Ei voida sanoa mitään tiettyä ikärajaa, jolloin ihminen ymmärtää uskonasiat niin, että hän voi uudestisyntyä elävään uskoon."

Huomaatko, miten uudestisyntymisoppi on ristiriidassa lapsen kohdalla, eihän syntymäpäivääkään tiedetä?

On pitävämpi Jeesuksen opetus, jossa lapsi on taivaskelpoinen sellaisenaan, ilman uudestisyntymistä ja lapsenuskon kadottaneiden on käytävä uudestaan ahtaasta portista (=uudestisyntyä, koska käytät tätä ilmaisua).

"Mutta ole huoleti - Jumala kyllä tietää kyseisen ikärajan jokaisen kohdalla."

Toisin on:
        Jumala tietää, milloin lapsi on niin varttunut, että jätää itse lapsuudenuskon ja sen tietää lapsi itsekin, usein myös toiset ihmiset. Huomaa, että Jumalan puolelta liitto on pitävä, mutta lapsi voi itse sen mitätöidä. lapsi ei voi sitä myöskään vahingossa mitätöidä, sillä mitätöinti vaatii ymmärrystä, ts. ymmärtää itse kieltää lunastajansa.

• Trim Cat kirjoitti:

"Ei voida sanoa mitään tiettyä ikärajaa, jolloin ihminen ymmärtää uskonasiat niin, että hän voi uudestisyntyä elävään uskoon."

Huomaatko, miten uudestisyntymisoppi on ristiriidassa lapsen kohdalla, eihän syntymäpäivääkään tiedetä?

On pitävämpi Jeesuksen opetus, jossa lapsi on taivaskelpoinen sellaisenaan, ilman uudestisyntymistä ja lapsenuskon kadottaneiden on käytävä uudestaan ahtaasta portista (=uudestisyntyä, koska käytät tätä ilmaisua).

"Mutta ole huoleti - Jumala kyllä tietää kyseisen ikärajan jokaisen kohdalla."

Toisin on:
        Jumala tietää, milloin lapsi on niin varttunut, että jätää itse lapsuudenuskon ja sen tietää lapsi itsekin, usein myös toiset ihmiset. Huomaa, että Jumalan puolelta liitto on pitävä, mutta lapsi voi itse sen mitätöidä. lapsi ei voi sitä myöskään vahingossa mitätöidä, sillä mitätöinti vaatii ymmärrystä, ts. ymmärtää itse kieltää lunastajansa.

"On pitävämpi Jeesuksen opetus, jossa lapsi on taivaskelpoinen sellaisenaan, ilman uudestisyntymistä ja lapsenuskon kadottaneiden on käytävä uudestaan ahtaasta portista (=uudestisyntyä, koska käytät tätä ilmaisua)."

että lapsi on koko ikänsä taivaskelpoinen ilman uudestisyntymistä?

• Trin Cat
        4+5=? kirjoitti:

>Lapsella on aina syntyessään Pyhä Henki

Ja kuitenkaan Raamattu ei tuota kerro vaan sen sijaan useita esimerkkejä miten aikuiset ihmiset saavat Pyhän Hengen. Vaikuttaa kummalliselta.

>Lapsella on aina syntyessään Pyhä Henki....Ja kuitenkaan Raamattu ei tuota kerro.."

Niin, aikuiset saavat Pyhän Hengen uskon kautta ja lapset saavat sen jo ennen syntymää. Jumala tunsi lapsen jo kun hänet "punottiin kohdussa". Miten ja missä vaiheessa Jumala tämän hengen lahjoitaa, on yksin Hänen tiedossaan. Sitä ovat maailman tiedemihet selvitelleet tuhansia vuosia...tuloksetta.

• 1+16 kirjoitti:

Saulus teki parannuksen Jeesuksen seuraajien vainomisesta. Jeesus otti hänet "kiinni" ja puhutteli häntä kirkkauden ilmestyksen välityksellä voimakkaasti. Saulus menetti fyysisen näkökykynsä kolmeksi päiväksi. Hän eli suuressa omantunnon tuskassa ja rukoili ilmeisesti apua Jumalalta. Niinpä Jumala vastasi rukoukseen ja lähetti Ananias nimisen opetuslapsen siunaamaan hänet näkeväksi. Kun tämä kaikki oli taphtunut Saulilla heräsi elävä usko Jeesukseen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.

"Kun tämä kaikki oli taphtunut Saulilla heräsi elävä usko Jeesukseen."

Ananias tuli uskovaisen miehen Sauluksen/Paavalin luokse. Ananiaksella ei ollut osaa eikä arpaa Paavalin uskoontuloon.

Apt. 9:17

"Veljeni Saul, Herra lähetti minut"

Puhutteletko sinä naapuriasi, jonka tiedät olevan ateisti: "Kuulehan veljeni Matti"?

• Trim Cat
        Melperi1 kirjoitti:

"On pitävämpi Jeesuksen opetus, jossa lapsi on taivaskelpoinen sellaisenaan, ilman uudestisyntymistä ja lapsenuskon kadottaneiden on käytävä uudestaan ahtaasta portista (=uudestisyntyä, koska käytät tätä ilmaisua)."

että lapsi on koko ikänsä taivaskelpoinen ilman uudestisyntymistä?

Voit lukea sen Matt. 18:3

Huomaa vielä, miten aikuisten pitää myös tulla lasten kaltaisiksi. (lapsi ei ole uudestisyntynyt, kastettu jne)

Mainitsemasi Joh. 3:3 on neuvo Nikodeemukselle, siis aiuiselle hallitusmiehelle. Niinpä hänellekin oli neuvo, "Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

Tässäkään ei puhuta kasteesta, vaan uskosta, siis lapsenkaltaiseksi tulemisesta.

• Trim Cat kirjoitti:

Voit lukea sen Matt. 18:3

Huomaa vielä, miten aikuisten pitää myös tulla lasten kaltaisiksi. (lapsi ei ole uudestisyntynyt, kastettu jne)

Mainitsemasi Joh. 3:3 on neuvo Nikodeemukselle, siis aiuiselle hallitusmiehelle. Niinpä hänellekin oli neuvo, "Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä.

Tässäkään ei puhuta kasteesta, vaan uskosta, siis lapsenkaltaiseksi tulemisesta.

Matt. 18:3

"3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan."

yllä olevassa kohdassa opetuslapsille lapsen kaltaisuutta. Mitä se tarkoittaa?

Lapsi luottaa vanhempiinsa - uskovainen luottaa Jumalaan. Lapsi ei epäile - uskovainen ei epäile esim. "Onkohan Jumala olemassa"jne. Lapsi on vilpitön - uskovainen on vilpitön suhteessa Jumalaan jne.

Tätä Jeesus opettaa tuossa.

Eihän mainittu kohta millään tavalla eikä missään muodossa kumoa Jeesuksen opetusta:

Ikävä kyllä haukut väärää puuta ja olet sokaistunut tässä asiassa vl-saarnamiesten VALHEOPPIIN. Mutta eihän vl-saarnamiehet saarnaa Jeesuksesta eikä Jeesuksen opetuksista. He saarnaavat vain SYNNEISTÄ sekä siitä, kuinka VAIN ME voimme antaa synnit anteeksi.

Jeesuksella ja Jeesuksen opetuksilla ei ole mitään sijaa vl-herätysliikkeessä. On täysin NOLLAN arvoista hokea vl-mantraa "Jeesuksen nimessä ja veressä", kun kuitenkin Jeesuksen ristinkuolema KAIKKIEN IHMISTEN EDESTÄ ym. Raamatun opit ja totuudet poljetaan omavanhurskaiden vl-KORSKAJALKOJEN alle.

Näin se vl-teologia käytännössä toimii.

• 1+19
        Melperi1 kirjoitti:

"Kun tämä kaikki oli taphtunut Saulilla heräsi elävä usko Jeesukseen."

Ananias tuli uskovaisen miehen Sauluksen/Paavalin luokse. Ananiaksella ei ollut osaa eikä arpaa Paavalin uskoontuloon.

Apt. 9:17

"Veljeni Saul, Herra lähetti minut"

Puhutteletko sinä naapuriasi, jonka tiedät olevan ateisti: "Kuulehan veljeni Matti"?

Puhut omiasi!
        "Ananias tuli uskovaisen miehen Sauluksen/Paavalin luokse. Ananiaksella ei ollut osaa eikä arpaa Paavalin uskoontuloon."

Ap. t. 9:17
        Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."

"Herra on lähettänyt minut" - Onko vaikea ymmärtää?
        No, Saul sentään ymmärsi ja USKOI ja sai näkönsä jälleen.

Ensin heräsi usko ja kasteessa hän syntyi uudesti.

• 1+16 kirjoitti:

Saulus teki parannuksen Jeesuksen seuraajien vainomisesta. ** Mitäh. Luuteko sinä, ettei Juutalainen piispa, Saulus ollut uskossa samaan Jumalalaan, kun Sinä, vai väitätkö muuta.
        Stefanus, jolla oli toinen Herra, eli Kristus sanoikin Saulille näin >Apt 7:47 Mutta Salomo rakensi HÄNELLE ASUTTAVAKSI TALON! Korkein ei kuitenkaan asu ihmiskäsin tehdyissä rakennuksissa.

• 18+18
        Kesitas kirjoitti:

Saulus teki parannuksen Jeesuksen seuraajien vainomisesta. ** Mitäh. Luuteko sinä, ettei Juutalainen piispa, Saulus ollut uskossa samaan Jumalalaan, kun Sinä, vai väitätkö muuta.
        Stefanus, jolla oli toinen Herra, eli Kristus sanoikin Saulille näin >Apt 7:47 Mutta Salomo rakensi HÄNELLE ASUTTAVAKSI TALON! Korkein ei kuitenkaan asu ihmiskäsin tehdyissä rakennuksissa.

Ap. t. 22:8
        Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' [1. Kor. 9:1, 15:8]

• Trim Cat
        Melperi1 kirjoitti:

Matt. 18:3

"3. ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan."

yllä olevassa kohdassa opetuslapsille lapsen kaltaisuutta. Mitä se tarkoittaa?

Lapsi luottaa vanhempiinsa - uskovainen luottaa Jumalaan. Lapsi ei epäile - uskovainen ei epäile esim. "Onkohan Jumala olemassa"jne. Lapsi on vilpitön - uskovainen on vilpitön suhteessa Jumalaan jne.

Tätä Jeesus opettaa tuossa.

Eihän mainittu kohta millään tavalla eikä missään muodossa kumoa Jeesuksen opetusta:

Ikävä kyllä haukut väärää puuta ja olet sokaistunut tässä asiassa vl-saarnamiesten VALHEOPPIIN. Mutta eihän vl-saarnamiehet saarnaa Jeesuksesta eikä Jeesuksen opetuksista. He saarnaavat vain SYNNEISTÄ sekä siitä, kuinka VAIN ME voimme antaa synnit anteeksi.

Jeesuksella ja Jeesuksen opetuksilla ei ole mitään sijaa vl-herätysliikkeessä. On täysin NOLLAN arvoista hokea vl-mantraa "Jeesuksen nimessä ja veressä", kun kuitenkin Jeesuksen ristinkuolema KAIKKIEN IHMISTEN EDESTÄ ym. Raamatun opit ja totuudet poljetaan omavanhurskaiden vl-KORSKAJALKOJEN alle.

Näin se vl-teologia käytännössä toimii.

Jos luit sen, niin Matt. 18:4 oli vastaus. "Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa."

Lapsen kaltaisuus merkitsee n ö y r y y t t ä ja luottamista esikuvaansa, sekä opettajansa seuraamista. Lapsi ei myöskään omista mitään ajallista, tavoittele rikkauksia, mainetta, menestystä tms. ajallisia arvoja.

Muuten, pieni lapsi luottaa siihen, että häntä hoidetaan, puhdistetaa, ravitaan ja kaikesta fyysisesta hyvinvoinnista huolehditaan, sekä luottamus elämän antajaan. Niin, hänellä on Pyhä Henki ja elämän kruunu, syntymälahjana.

• 1+19 kirjoitti:

Puhut omiasi!
        "Ananias tuli uskovaisen miehen Sauluksen/Paavalin luokse. Ananiaksella ei ollut osaa eikä arpaa Paavalin uskoontuloon."

Ap. t. 9:17
        Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."

"Herra on lähettänyt minut" - Onko vaikea ymmärtää?
        No, Saul sentään ymmärsi ja USKOI ja sai näkönsä jälleen.

Ensin heräsi usko ja kasteessa hän syntyi uudesti.

= Ananias julisti Saulukselle synnit anteeksi?

"Herra on lähettänyt minut"

Herra Jeesus lähetti Ananiaan nyt jo Kristuksen edessä nöyrtyneen ja uskoontulleen Sauluksen luokse. Ananias toimi välikappaleena, mutta uskon syntymiseen Sauluksen sydämessä Ananiaalla ei ollut osuutta.

"kasteessa hän syntyi uudesti."

Kasteessa ei kukaan uudestisynny.

• Nico Deemus
        Trin Cat kirjoitti:

>Lapsella on aina syntyessään Pyhä Henki....Ja kuitenkaan Raamattu ei tuota kerro.."

Niin, aikuiset saavat Pyhän Hengen uskon kautta ja lapset saavat sen jo ennen syntymää. Jumala tunsi lapsen jo kun hänet "punottiin kohdussa". Miten ja missä vaiheessa Jumala tämän hengen lahjoitaa, on yksin Hänen tiedossaan. Sitä ovat maailman tiedemihet selvitelleet tuhansia vuosia...tuloksetta.

Raamattu ei tunne mitään syntymä-Pyhän Hengen lahjaa!

Sinä sekoitat pahasti ihmisen hengen ja Pyhän Hengen.
        Jälkimmäistä pitää ANOA:
        Luuk 11:13

"Jumala antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä Häneltä anovat."

Ainoastaan Johannes Kastaja täytettiin PH:llä äitinsä kohdussa, mutta muiden kohdalla se ei päde.

Vauva on samankaltaisessa tilassa kuin Aadam ja Eeva ennen syntiinlankeemustaan, eivätkä he
        olleet täyttyneet Pyhällä Hengellä!

• 18+18 kirjoitti:

Ap. t. 22:8
        Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' [1. Kor. 9:1, 15:8]

Jeesuksesta kylillä.

Minä käyn ja kaukankin.

• 10+5
        Trim Cat kirjoitti:

Jos luit sen, niin Matt. 18:4 oli vastaus. "Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa."

Lapsen kaltaisuus merkitsee n ö y r y y t t ä ja luottamista esikuvaansa, sekä opettajansa seuraamista. Lapsi ei myöskään omista mitään ajallista, tavoittele rikkauksia, mainetta, menestystä tms. ajallisia arvoja.

Muuten, pieni lapsi luottaa siihen, että häntä hoidetaan, puhdistetaa, ravitaan ja kaikesta fyysisesta hyvinvoinnista huolehditaan, sekä luottamus elämän antajaan. Niin, hänellä on Pyhä Henki ja elämän kruunu, syntymälahjana.

voi enää sokeasti luottaa siihen, "että häntä oikein hoidetaan, puhdistetaan, ravitaan ja kaikesta fyysisesta hyvinvoinnista huolehditaan." Jokainen lapsi kyseenalaistaa varttuessaan kaiken mitä on opetettu ja on hänen ympärillään. "Joku" saattaa syntyä vääräuskoiseen kotiin jossa vanhemmat tietysti sanoo, että tämä usko on oikea. Niin sanotaan myös kaikissa seurakunnissa ja uskontosuunnissa.

Aikuinen kantaa myös vastuun uskon hedelmistään, sillä onhan hän tullut tietoiseksi mitä synti on. Jokainen on henkilökohtaisesti tilivelvollinen omista tekemisistään. Siksi uskonasioissa on mieletöntä aina vedota "lapsen uskoon" mitä ei edes ole. Raamattu vetoaa lapsenkaltaiseen luottamukseen ihmis-Jumalasuhteessa, joka onkin Raamatun mukaan turvallista silloin kun evankeliumi on ensin ymmärretty. Jeesus myös vetoaa meitä hangelliseen "pienuuteen", jotta pienen paikalla voisimme olla osallisia suuresta, muuten meillä olisi omavanhurskauden vaara lähellä.

Raamatussa meitä kehotetaan tutkimaan sanaa "yötä päivää" ja myös mittailemaan ollaanko oikeilla jäljillä. Kenenkään ei pidä olla "lapsellisen" kuuliainen seurakunnan neuvoille jos hoidettu omatunto on eri mieltä opetuksesta. "Seurakunnan" pitää olla myös kuuliainen jäsenilleen, sillä kaikessa pitäisi päälimmäisenä vaikuttaa keskinäinen Rakkaus ja Raamatun mukainen totuus.

• 17+8
        Kesitas kirjoitti:

Jeesuksesta kylillä.

Minä käyn ja kaukankin.

on erilaisia armolahjoja. Kuka niillä voi retostella.

• Trim Cat
        Nico Deemus kirjoitti:

Raamattu ei tunne mitään syntymä-Pyhän Hengen lahjaa!

Sinä sekoitat pahasti ihmisen hengen ja Pyhän Hengen.
        Jälkimmäistä pitää ANOA:
        Luuk 11:13

"Jumala antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä Häneltä anovat."

Ainoastaan Johannes Kastaja täytettiin PH:llä äitinsä kohdussa, mutta muiden kohdalla se ei päde.

Vauva on samankaltaisessa tilassa kuin Aadam ja Eeva ennen syntiinlankeemustaan, eivätkä he
        olleet täyttyneet Pyhällä Hengellä!

Jeesus opetti aikuisia, jotka saivat Pyhän Hengen.
        Miksi Jeesus ei samassa yhteydessä antanut Pyhää Henkeä pienille lapsille? Unohtiko Hän lapset?

• Nico Deemus
        Trim Cat kirjoitti:

Jeesus opetti aikuisia, jotka saivat Pyhän Hengen.
        Miksi Jeesus ei samassa yhteydessä antanut Pyhää Henkeä pienille lapsille? Unohtiko Hän lapset?

Pyhää Henkeä?

Ap 1:8
        "Vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman ja tulette olemaan minun
        todistajiani sekä Jerusalemissa että Juudeassa ja aina maan ääriin asti."

Pyhä Henki on myös sinettinä jokaiselle uskoontulleelle:
        Ef 1:13
        "Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin,
        uskoviksi tultuanne, pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti."

• Trim Cat
        Nico Deemus kirjoitti:

Pyhää Henkeä?

Ap 1:8
        "Vaan kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman ja tulette olemaan minun
        todistajiani sekä Jerusalemissa että Juudeassa ja aina maan ääriin asti."

Pyhä Henki on myös sinettinä jokaiselle uskoontulleelle:
        Ef 1:13
        "Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin,
        uskoviksi tultuanne, pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti."

Voisitko vastata ensin?

• 17+8 kirjoitti:

on erilaisia armolahjoja. Kuka niillä voi retostella.

jos jättää toteuttamatta Jeesuksen tärkeimmän "käskyn" menneä ja opettaa, sekä kastaa!

Se on vain jättäytymistä mustalle puolelle, Jeesus on se valekan puolen kuningas.

Montako lähetytyöntekijää SRK;lla on

• 3+17
        2+16 kirjoitti:

^-^

• Katsaus menneeseen

Lukeminen ei tuo uskoa, vai niin? Entäpäs jos mennään keskiajalle. Suomessa oli kirkkoja, joissa rahvaalle tarjottiin kuultavaksi pelkkää latinaa. Kirkkorahvas kuuli sen, mutta tuskin ymmärsi sanaakaan. Kirkon seinissä ja jopa katoissa oli ansiokkaita kuvia Raamatun kertomuksista ja reippaita fantasioita niin Helvetin kuin Taivaankin tarjonnasta. Oliko keskiajalla uskoa? Jos oli, niin mistä se tuli ja minne se meni?

• 88+88

sitten todisti sen, että Raamattua lukemalla on ennen tultu uskoon (mm. Erkki Antti ) ja tullaan tulevaisuudessakin uskoon. JUMALAN SANA Pyhän Hengen henkeyttämänä on se, joka herättää ihmisen oli se sitten luettuna tai kuultuna. Jumalan sana tekee työtään ihmisessä, eikä kauniisti sanallisesti muotoiltu saarna. Jumalan sana myös vakuuttaa varmemmin Jumalan rakkaudesta Jeesuksessa Kristuksessa meitä kohtaan kuin puhujaveljen sanat vain kopioituina ja toistettuna siitä alkuperäisestä tekstistä, jonka Jumala on käsittämättömästä rakkaudesta meitä kaikkia kohtaan antanut avoimesti kaikkia ihmislapsia koskevaksi, jotta varmasti se Jumalan rakkaus ja Jumalan pelastussuunnitelma Jeesuksessa Kristuksessa yltäisi jokaiseen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen, että Hän on kuollut viattomana meidän syntiemme ja sairauksiemme tähden, jotta meillä olisi elämä ja yltäkylläisyys Hänen kanssaan.

• Vastatkaa VL:t

Panitpa pahan. Ehkä täällä ei silloin ollut Ainoaa Oikeaa Uskoa? Miten se Mikael Agricola, olikos hän VL?

• Hissan tunti
        Vastatkaa VL:t kirjoitti:

Panitpa pahan. Ehkä täällä ei silloin ollut Ainoaa Oikeaa Uskoa? Miten se Mikael Agricola, olikos hän VL?

Liekkö tuo ollut vielä katolilais-henkinen? Siihen aikaan ei ollut yhtään Ainoaa Oikeaa Uskovaista Suomessa?

• Kristitty t

"Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan saarnan kautta!" eli Apostiolien julistuksen kautta tulivat uskoon!
      'Jumala herättää monella tavalla, mutta vanhurskauttaa Valtakunnassaan parannuksen kautta!'
      Herätylksen voi kokea esimerkiksi lukemalla Raamattua, mutta edelleen vanhurskautus eli parannus toteutuu julistetun sanan eli synninpäästön kautta!
      Tuo saattaa ihmetyttää, mutta herätyksen saanut kilvoittelee omilla voimillaan ja parannuksen saanut Jeesuksen sovitustyön kautta!

• "Herätylksen voi kokea esimerkiksi lukemalla Raamattua, mutta edelleen vanhurskautus eli parannus toteutuu julistetun sanan eli synninpäästön kautta!"

vl-roskaa!

Kelpaa huussin alle.

• 88+88

Tässä täytyy aina muistaa, että ihminen, oli miten hyvä puhujaveli kyseessä tahansa, on vain JUMALAN SANAN välittäjä ja JUMALAN SANA synnyttää uskon kuulijassa. Ihminen ei toista ihmistä vanhurskauta. Ihminen joutuu tyytymään niin omalla kohdallaan Kristuksen armotyön varaan ja samoin tätä jo Kristuksen täydellistä meidän kaikkien syntien edestä suorittamaa sovitustyötä tarjoamaan kuulijoille ja Jumala vanhurskauttaa sen, joka evankeliumin uskoo.

"Veli Rantala muistutti vielä, ettei meillä ole myöskään semmoinen ymmärrys, että ihminen
        ihmisen vanhurskauttaa, vaan että ihminen Jumalan hengen vaikutuksesta saarnaa evankeliumia
        ja Jumala vanhurskauttaa sen, joka evankeliumin uskoo."

• "Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan saarnan kautta!" eli Apostiolien julistuksen kautta tulivat uskoon! * Mistä he tulivat mielestäsi mihin?
        Eli mihin uskovat ennen mihin nyt?
        Mikä oli miehestäsi heidän uskontunnustuksensa?
        'Jumala herättää monella tavalla, mutta vanhurskauttaa Valtakunnassaan parannuksen kautta!'** Jospa näytät kohdan Raamatusta?

Herätylksen voi kokea esimerkiksi lukemalla Raamattua, mutta edelleen vanhurskautus eli parannus toteutuu julistetun sanan eli synninpäästön kautta!** Sama tässä, Päästikö Jeesus Ristin ryövärin synnistä, Hänen vanhurskauduttuaan?
        Tuo saattaa ihmetyttää, mutta herätyksen saanut kilvoittelee omilla voimillaan ja parannuksen saanut Jeesuksen sovitustyön kautta!** Jos näytät tämä Raamatusta.
        Tässä muutama kysymys, vastaatko`?

Kes

• etsivä-xx
        Kesitas kirjoitti:

"Usko tulee kuulosta ja kuulo Jumalan sanan saarnan kautta!" eli Apostiolien julistuksen kautta tulivat uskoon! * Mistä he tulivat mielestäsi mihin?
        Eli mihin uskovat ennen mihin nyt?
        Mikä oli miehestäsi heidän uskontunnustuksensa?
        'Jumala herättää monella tavalla, mutta vanhurskauttaa Valtakunnassaan parannuksen kautta!'** Jospa näytät kohdan Raamatusta?

Herätylksen voi kokea esimerkiksi lukemalla Raamattua, mutta edelleen vanhurskautus eli parannus toteutuu julistetun sanan eli synninpäästön kautta!** Sama tässä, Päästikö Jeesus Ristin ryövärin synnistä, Hänen vanhurskauduttuaan?
        Tuo saattaa ihmetyttää, mutta herätyksen saanut kilvoittelee omilla voimillaan ja parannuksen saanut Jeesuksen sovitustyön kautta!** Jos näytät tämä Raamatusta.
        Tässä muutama kysymys, vastaatko`?

Kes

Minusta näihin Jeesuksen sanoihin sisältyi syntien anteeksiantamus, suoraan Jeesuksen suulla kuten hän antoi syntejä anteeksi eläessään muuloinkin.
        Luuk. 23:43
        Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

Sitä ennen ryväri oli tunnustanut Jeesuksen Jumalakseen ja Messiaaksi.
        39 Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!"
        40 Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta?
        41 Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."

Etsi Kes sellainen esimerkki, joka on Kristuksen kuoleman jälkeen.

• etsivä-xx kirjoitti:

Minusta näihin Jeesuksen sanoihin sisältyi syntien anteeksiantamus, suoraan Jeesuksen suulla kuten hän antoi syntejä anteeksi eläessään muuloinkin.
        Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

Sitä ennen ryväri oli tunnustanut Jeesuksen Jumalakseen ja Messiaaksi.
        39 Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!"
        40 Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta?
        41 Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa."
        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi."

Etsi Kes sellainen esimerkki, joka on Kristuksen kuoleman jälkeen.

Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." ** Vai liittyy, liittyyhän siihen rauha ja synergia Isän kanssa, mutta ei syntien anteeksi antamista, jos se olisi liittynyt siitä olisi mainittu. LAIN TÄYTTYMINEN ON KOKONISVALTISTA, syntien sovituksen varmistus on vain helpottamaan päivän matkaa.

Jos nyt ajatellaan, että ajat autolla. Olet lain alla, eikö vaan. Sinua ohjataan liikenne merkein. Rikkomuksesta ( synnistä ) saat maksaa, eli sakkoa. Mutta jos joku toinen TÄYTTÄÄ LAIN, se on jo puolestasi MAKSETTU, sinun on turhaa VILKUTELLA, ETTÄ RIKOIN TUOTA SÄÄNTÖÄ 60Km/ alueella, KOSKA SITÄ EI OLE, sehän oli jo TÄYTETTY TIEN HOITAJAN TOIMESTA.

Ei kukaan sen jälkeen kysy sinulta ajokorttia, LAKIHAN OLI TÄYTETTY, joten vilkuttelu on turhaa.

Jeesuksen lain täyttämisessä, synti on vain YKSI OSA. VL- mieleisiltä jää näin ollen se kokonaisuus auki, ja se vei heidät kadotukseen.

Etsi Kes sellainen esimerkki, joka on Kristuksen kuoleman jälkeen** Nyt en ymmärtänyt pyyntöäsi? Selvennätkö, mikä esimerkki, Jeesushan elää?

Kes.

• etsivä-xx
        Kesitas kirjoitti:

Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa." ** Vai liittyy, liittyyhän siihen rauha ja synergia Isän kanssa, mutta ei syntien anteeksi antamista, jos se olisi liittynyt siitä olisi mainittu. LAIN TÄYTTYMINEN ON KOKONISVALTISTA, syntien sovituksen varmistus on vain helpottamaan päivän matkaa.

Jos nyt ajatellaan, että ajat autolla. Olet lain alla, eikö vaan. Sinua ohjataan liikenne merkein. Rikkomuksesta ( synnistä ) saat maksaa, eli sakkoa. Mutta jos joku toinen TÄYTTÄÄ LAIN, se on jo puolestasi MAKSETTU, sinun on turhaa VILKUTELLA, ETTÄ RIKOIN TUOTA SÄÄNTÖÄ 60Km/ alueella, KOSKA SITÄ EI OLE, sehän oli jo TÄYTETTY TIEN HOITAJAN TOIMESTA.

Ei kukaan sen jälkeen kysy sinulta ajokorttia, LAKIHAN OLI TÄYTETTY, joten vilkuttelu on turhaa.

Jeesuksen lain täyttämisessä, synti on vain YKSI OSA. VL- mieleisiltä jää näin ollen se kokonaisuus auki, ja se vei heidät kadotukseen.

Etsi Kes sellainen esimerkki, joka on Kristuksen kuoleman jälkeen** Nyt en ymmärtänyt pyyntöäsi? Selvennätkö, mikä esimerkki, Jeesushan elää?

Kes.

ensimmäisen ryöväri, koska vain ne joiden synnit on anteeksi annettu pääsevät paratiisiin täytyy niiden siis olla anteeksi annettu. Ne luvattiin sovitetuksi koska hän uskoi Jeesukseen Messiaana ja Jumalan poikana.

toinen kysymys. Koska silloin kun ryöväri ja Jeesus molemmat olivat ristillä Jeesuskin eli ihmisenä.
        Esimerkki siis ylösnousemuksen jäkeiseltä ajalta.

• etsivä-xx kirjoitti:

ensimmäisen ryöväri, koska vain ne joiden synnit on anteeksi annettu pääsevät paratiisiin täytyy niiden siis olla anteeksi annettu. Ne luvattiin sovitetuksi koska hän uskoi Jeesukseen Messiaana ja Jumalan poikana.

toinen kysymys. Koska silloin kun ryöväri ja Jeesus molemmat olivat ristillä Jeesuskin eli ihmisenä.
        Esimerkki siis ylösnousemuksen jäkeiseltä ajalta.

ensimmäisen ryöväri, koska vain ne joiden synnit on anteeksi annettu pääsevät paratiisiin täytyy niiden siis olla anteeksi annettu. ** Kerrotko, missä näin sanontaan? Se olisi aika vakuuttavaa?
        Ne luvattiin sovitetuksi koska hän uskoi Jeesukseen Messiaana ja Jumalan poikana.** Jos nyt pysytään asiassa. Mikä Jeesuksen ristinkuoleman tehtävä oli?
        Kerron sen sinulle.
        A. Jumala asetti lain ihmisen turvaksi, ja jos ei rikkonut lakia, ei ollut osaa kuolemaan.
        B. Mikä on laki. Laki on 12 käskyä ja n 520 Mizvaa, jonka Hän antoi vain juutalaiselle, mutta se sitoo myös pakanoita.
        C. Miksi laki. Siksi, että tiedetään mikä on synti.
        D. Miten laki täytettiin? Jokaisesta lain rikkomuksesta, jota sanottiin synniksi, koska se tuli Jumalan ja Ihmisen väliin, piti olla uhrilahja, ja juutalainen uhraa vain Temppelissä. Uhrina on viattoman aina veri.
        E. Miten Jeesus sitten liittyy tähän lakiin? Hän liittyy niin, että TÄYTTI LAIN, omalla kuolemallaan ja verellään, HEILLE, JOTKA OTTIVTA HÄNET VASTAAN KUTEN RISTIN RYÖVÄRI, MESSIAANA JA HERRANA. Ei muille.
        F. Mitä lain täyttämisen merkitys oli Jumalalle? Sitä, että Hän teki ”lakia rikkovan ihmisen” kanssa sovinnon JEESUSKESSA. Ei seurakunnissa eikä mantroissa – synnit on anteeksi annettu.
        Miksi painotan tätä lakia, ja sen täyttymistä? Siksi kun se on Raamatussa luettavissa, mutta synti ei. Mooseksen laki esittää Jumalan tahdon, vaikka monet sen ohjeet ovatkin erityisesti vanhan liiton ihmisille suunnattuja. Silti Uuden testamentinkin POHJA ON LAISSA. Mooseksen laki sisältää monia Israelille osoitettuja ohjeita, jotka olivat välttämättömiä vanhassa liitossa. Nyt uuden liiton aikana niillä ei ole enää samaa merkitystä. Vanhassa liitossa pappi oli välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, joka uhrillaan sovitti kansan rikkomukset. Uudessa liitossa ei ole enää tämän kaltaista pappeutta, sillä "YKSI VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Jeesus Kristus" (1. Tim. 2:5). Jeesuksen täydellisen viattoman uhrin takia ei tarvita enää temppeliuhreja.
        Mutta auttaako se, että ei tee syntiä. Eli ei tapa ketään. Ei. YKSINKERTAISESTI EI.
        On Otettava vastaan lain sovittaja Herrana vastaan, ja siitä on paras osoitus seuraavassa; Matt 5; 21 "Teille on opetettu tämä isille ANNETTU KÄSKY: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, ON ANSAINNUT TUOMION. ( eli Hän syyllistyy syntiin rikkomalla lakia )
        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on VIHOISSAAN VELEJELLEEN ( Siis pelkkä AJATUA ), on ANSAINNUT TUOMION. Samoin jokainen, JOKA SANOO veljelleen: SENKIN HÖLMÖ, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: SINÄ HULLU, on ANSAINNUT HELVETIN TULEN.

Niin. Jeesus veti maton alta, heiltä, jotka tottelevat lakia, ja antoi UUDEN LAIN, NIIN KATTAVAN, ETTEI IHMINEN SELVIÄ SIITÄ ILMAN sitä, että tunnustaa Hänet Herraksi, kuten Ristin ryöväri.

Se, että – on synnit anteeksi, ei OLE YHTÄÄN MITÄÄN, laki on Hänelle voimassa joka tapauksessa, mutta ei MEILLE PYHILLE, JOTKA OLEMME UUDESTISYNTYNEET JA KASTETTU KRISTUKSEN RUUMIISEEN.

G. Pappislait eivät ole enää voimassa Jeesuksen pappeuden vuoksi. Tämän selitinkin jo edellä. Pappeuden muuttuessa poistuivat myös siihen kiinteästi liittyvät lait pyhistä esineistä ja vaatteista. Ne pappien rituaalit eivät ole PYHIÄ, vaan omavanhurskautta.

toinen kysymys. Koska silloin kun ryöväri ja Jeesus molemmat olivat ristillä Jeesuskin eli ihmisenä.** Kyllä Hän sinulle varmaan onkin ihminen, mutta minulle, Pyhille ja Ristin ryövärille hän on aivan muuta, Herra. Messias. Hänhän sanoo itse. - Ja sanoi Jeesukselle: Herra, muista minua, kuin tulet valtakuntaasi.

Hän tunnusti Jeesuksen Messiaaksi, Herokseen, mutta syynistä ei puhuttu sanaakaan. Samalla myös pakanat, roomalaiset sotilaat, tulivat uskoon vartiotehtävissään. He ymmärsivät, että Jeesus on Jumalan Poika.
        Näin sanoo Raamattu, mutta voisitko sinä kertoa, missä pelastaa – synnit on anteeksi?

Esimerkki siis ylösnousemuksen jäkeiseltä ajalta.** Ylösnousemuksen jälkeiseen aikaan on merkitys sillä, että Jumala antaa kaiken vallan Pojalleen ja Jeesus luovuttaa sen vasta sitten kun paha on poistettu kokonaan maapallolta.
        1. Kor. 15:24
        Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän LUOVUTTAA KUNINKUUDEN JUMALALLE, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman.

Nyt Jumalalla ei ole kuninkuutta, se on Jeesuksella. Sitä ei VL tajua.

• Etsivä-xx
        Kesitas kirjoitti:

ensimmäisen ryöväri, koska vain ne joiden synnit on anteeksi annettu pääsevät paratiisiin täytyy niiden siis olla anteeksi annettu. ** Kerrotko, missä näin sanontaan? Se olisi aika vakuuttavaa?
        Ne luvattiin sovitetuksi koska hän uskoi Jeesukseen Messiaana ja Jumalan poikana.** Jos nyt pysytään asiassa. Mikä Jeesuksen ristinkuoleman tehtävä oli?
        Kerron sen sinulle.
        A. Jumala asetti lain ihmisen turvaksi, ja jos ei rikkonut lakia, ei ollut osaa kuolemaan.
        B. Mikä on laki. Laki on 12 käskyä ja n 520 Mizvaa, jonka Hän antoi vain juutalaiselle, mutta se sitoo myös pakanoita.
        C. Miksi laki. Siksi, että tiedetään mikä on synti.
        D. Miten laki täytettiin? Jokaisesta lain rikkomuksesta, jota sanottiin synniksi, koska se tuli Jumalan ja Ihmisen väliin, piti olla uhrilahja, ja juutalainen uhraa vain Temppelissä. Uhrina on viattoman aina veri.
        E. Miten Jeesus sitten liittyy tähän lakiin? Hän liittyy niin, että TÄYTTI LAIN, omalla kuolemallaan ja verellään, HEILLE, JOTKA OTTIVTA HÄNET VASTAAN KUTEN RISTIN RYÖVÄRI, MESSIAANA JA HERRANA. Ei muille.
        F. Mitä lain täyttämisen merkitys oli Jumalalle? Sitä, että Hän teki ”lakia rikkovan ihmisen” kanssa sovinnon JEESUSKESSA. Ei seurakunnissa eikä mantroissa – synnit on anteeksi annettu.
        Miksi painotan tätä lakia, ja sen täyttymistä? Siksi kun se on Raamatussa luettavissa, mutta synti ei. Mooseksen laki esittää Jumalan tahdon, vaikka monet sen ohjeet ovatkin erityisesti vanhan liiton ihmisille suunnattuja. Silti Uuden testamentinkin POHJA ON LAISSA. Mooseksen laki sisältää monia Israelille osoitettuja ohjeita, jotka olivat välttämättömiä vanhassa liitossa. Nyt uuden liiton aikana niillä ei ole enää samaa merkitystä. Vanhassa liitossa pappi oli välittäjä Jumalan ja ihmisten välillä, joka uhrillaan sovitti kansan rikkomukset. Uudessa liitossa ei ole enää tämän kaltaista pappeutta, sillä "YKSI VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Jeesus Kristus" (1. Tim. 2:5). Jeesuksen täydellisen viattoman uhrin takia ei tarvita enää temppeliuhreja.
        Mutta auttaako se, että ei tee syntiä. Eli ei tapa ketään. Ei. YKSINKERTAISESTI EI.
        On Otettava vastaan lain sovittaja Herrana vastaan, ja siitä on paras osoitus seuraavassa; Matt 5; 21 "Teille on opetettu tämä isille ANNETTU KÄSKY: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, ON ANSAINNUT TUOMION. ( eli Hän syyllistyy syntiin rikkomalla lakia )
        22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on VIHOISSAAN VELEJELLEEN ( Siis pelkkä AJATUA ), on ANSAINNUT TUOMION. Samoin jokainen, JOKA SANOO veljelleen: SENKIN HÖLMÖ, on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: SINÄ HULLU, on ANSAINNUT HELVETIN TULEN.

Niin. Jeesus veti maton alta, heiltä, jotka tottelevat lakia, ja antoi UUDEN LAIN, NIIN KATTAVAN, ETTEI IHMINEN SELVIÄ SIITÄ ILMAN sitä, että tunnustaa Hänet Herraksi, kuten Ristin ryöväri.

Se, että – on synnit anteeksi, ei OLE YHTÄÄN MITÄÄN, laki on Hänelle voimassa joka tapauksessa, mutta ei MEILLE PYHILLE, JOTKA OLEMME UUDESTISYNTYNEET JA KASTETTU KRISTUKSEN RUUMIISEEN.

G. Pappislait eivät ole enää voimassa Jeesuksen pappeuden vuoksi. Tämän selitinkin jo edellä. Pappeuden muuttuessa poistuivat myös siihen kiinteästi liittyvät lait pyhistä esineistä ja vaatteista. Ne pappien rituaalit eivät ole PYHIÄ, vaan omavanhurskautta.

toinen kysymys. Koska silloin kun ryöväri ja Jeesus molemmat olivat ristillä Jeesuskin eli ihmisenä.** Kyllä Hän sinulle varmaan onkin ihminen, mutta minulle, Pyhille ja Ristin ryövärille hän on aivan muuta, Herra. Messias. Hänhän sanoo itse. - Ja sanoi Jeesukselle: Herra, muista minua, kuin tulet valtakuntaasi.

Hän tunnusti Jeesuksen Messiaaksi, Herokseen, mutta syynistä ei puhuttu sanaakaan. Samalla myös pakanat, roomalaiset sotilaat, tulivat uskoon vartiotehtävissään. He ymmärsivät, että Jeesus on Jumalan Poika.
        Näin sanoo Raamattu, mutta voisitko sinä kertoa, missä pelastaa – synnit on anteeksi?

Esimerkki siis ylösnousemuksen jäkeiseltä ajalta.** Ylösnousemuksen jälkeiseen aikaan on merkitys sillä, että Jumala antaa kaiken vallan Pojalleen ja Jeesus luovuttaa sen vasta sitten kun paha on poistettu kokonaan maapallolta.
        1. Kor. 15:24
        Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän LUOVUTTAA KUNINKUUDEN JUMALALLE, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman.

Nyt Jumalalla ei ole kuninkuutta, se on Jeesuksella. Sitä ei VL tajua.

Kirjtoitat Kes

"Se, että – on synnit anteeksi, ei OLE YHTÄÄN MITÄÄN, laki on Hänelle voimassa joka tapauksessa, mutta ei MEILLE PYHILLE, JOTKA OLEMME UUDESTISYNTYNEET JA KASTETTU KRISTUKSEN RUUMIISEEN."

Miksi sitten on mm nämä kohdat. Kun puhutaan eksyneestä veljestä on kyse uskonveljestä joka on hairahtunut. Veljeksi ei kutsuttane epäuskoista.

1. Joh. 1:9
        Syntien tunnustaminen ja sovitus
        8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.
        9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.
        Jaak. 5:20
        Vastuu eksyneestä
        19 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin,
        20 niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit.

Mitä on synti:
        kymmenen käskyn lisäksi joita Jeesus ei kumonnut, on Raamatussa montakin kohtaa synneistä, tässä vain yksi kohta. Syntiähän tehdään ajatuksin sanoin ja teoin.

Gal. 5:22
        19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, [5:19-21: Room. 13:13 ]
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

• Etsivä-xx kirjoitti:

Kirjtoitat Kes

"Se, että – on synnit anteeksi, ei OLE YHTÄÄN MITÄÄN, laki on Hänelle voimassa joka tapauksessa, mutta ei MEILLE PYHILLE, JOTKA OLEMME UUDESTISYNTYNEET JA KASTETTU KRISTUKSEN RUUMIISEEN."

Miksi sitten on mm nämä kohdat. Kun puhutaan eksyneestä veljestä on kyse uskonveljestä joka on hairahtunut. Veljeksi ei kutsuttane epäuskoista.

8 Jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.
        9 Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
        10 Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä.
        Jaak. 5:20
        Vastuu eksyneestä
        19 Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin,
        20 niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit.

Mitä on synti:
        kymmenen käskyn lisäksi joita Jeesus ei kumonnut, on Raamatussa montakin kohtaa synneistä, tässä vain yksi kohta. Syntiähän tehdään ajatuksin sanoin ja teoin.

Gal. 5:22
        19 Lihan aikaansaannokset ovat selvästi nähtävissä. Niitä ovat siveettömyys, saastaisuus, irstaus, [5:19-21: Room. 13:13 ]
        20 epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, lahkolaisuus,
        21 kateus, juomingit, remuaminen ja muu sellainen. Varoitan teitä, kuten olen jo ennenkin varoittanut: ne, jotka syyllistyvät tällaiseen, eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa.

Miksi sitten on mm nämä kohdat. Kun puhutaan eksyneestä veljestä on kyse uskonveljestä joka on hairahtunut. Veljeksi ei kutsuttane epäuskoista.** Veliä on lähimmäinen, ei se uskoa kysy. SRK vain vääristelee.

8 Jos väitämme, ETTEMME OLE SYNTISIÄ, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä.
        9 Jos me TUNNUSTAMME SYNTIMME, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Juuri näin, synti on lain rikkomista. Mutta se saadaan sovittua Jeesuksen sovitustyön kautta. Jeesus on myös Jumala, yksi kolmiyhteisen Jumalan jalka, josta Johannes kirjoittaa hieman aiemmin > 3 Minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, jotta teilläkin olisi yhteys meihin. Meillä on yhteys Isään ja hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.

• 5+5

vl.uskoon koska jos sellainen hyväksyttäisiin srk.sääntöihin niin se olis katasroohvi.
      Vl.usko on eri usko kun usko Jumalaan joten ei haittaa vaikka srk vaatii ihmisen Jumalan tilalle.
      Onneksi tämä lahko on pieni ja se ei tee lähetystyötä vaan ovat omissa oloissaan.. onneksi.

• ok-ra

Entäs jos lukisi Raamattua ääneen? Olisiko se riittävä kuuloaistimus?

• Ei hyvä

vaarallista, sillä siinä voi mennä harhaan, ellei vl-saarnamies ole selittämässä kirjoitusta.

• ok-ra
        Ei hyvä kirjoitti:

vaarallista, sillä siinä voi mennä harhaan, ellei vl-saarnamies ole selittämässä kirjoitusta.

Osuit asian ytimeen.

• lukemisen

meiltä 70-luvulla. Perusteluna oli se, että yksin Raamattua (tai Bibliaa) tutkiessa saattaa tulla ihan vääriä käsityksiä ja sitä kautta vääriä valvomisia. Sanottiin, että uskovaiselle riittää seuroissa kuultu oikein selitetty Jumalan sana.

Väitetään, että raamatunlukemiskielto on sittemmin peruttu, mutta yhdenkään vl-uskovaisen en tiedä Raamattua lukevan. Kyllä kielto siis on edelleen "tiskin alla" voimassa.

• 9+17
        lukemisen kirjoitti:

meiltä 70-luvulla. Perusteluna oli se, että yksin Raamattua (tai Bibliaa) tutkiessa saattaa tulla ihan vääriä käsityksiä ja sitä kautta vääriä valvomisia. Sanottiin, että uskovaiselle riittää seuroissa kuultu oikein selitetty Jumalan sana.

Väitetään, että raamatunlukemiskielto on sittemmin peruttu, mutta yhdenkään vl-uskovaisen en tiedä Raamattua lukevan. Kyllä kielto siis on edelleen "tiskin alla" voimassa.

en tiedä Raamattua lukevan. Kyllä kielto siis on edelleen "tiskin alla" voimassa."

Kielto on elänyt hoitomiesten puheissa, mutta minä en ole ainakaan vielä törmännyt viralliseen Päivämies-kantaan. Nykyään lukijoiden määrä vaikuttaa kuitenkin lisääntyneen. Monet uskovaiset ovat alkaneet epäilemään elämäntapanormeja, opetusta ja seurakunnan "armoneuvoja".

• ::::
        9+17 kirjoitti:

en tiedä Raamattua lukevan. Kyllä kielto siis on edelleen "tiskin alla" voimassa."

Kielto on elänyt hoitomiesten puheissa, mutta minä en ole ainakaan vielä törmännyt viralliseen Päivämies-kantaan. Nykyään lukijoiden määrä vaikuttaa kuitenkin lisääntyneen. Monet uskovaiset ovat alkaneet epäilemään elämäntapanormeja, opetusta ja seurakunnan "armoneuvoja".

Et ole ajantasalla. Tiedän yhden joka menee uuttatestamenttia(ensin vanha) pitkällä ja moni muu sanoi seurakuntapäivillä lukeneensa. Odotatko,että päivämiehessä käsketään aloittamaan raamatun luku ;-) Se on vaapaaehtoista.
        En odota vakiovastausta keneltäkään. Niin mutta silloin 70-luvulla jne.

Onko viisaampaa kääntää katse tulevaan tai elää nykyisyydessä,kuin elää menneisyydessä juuttuneena kuin täi tervaan.
        Tämä mielestäni pätee joka elämänalueella. Saahan sitä piehtaroida menneissä jos se jonkinlaisen tyydytyksen antaa,mutta silloin on menneisyyden vanki.

• ok-ra
        9+17 kirjoitti:

Onhan se hienoa, että rohkeimmat uskaltavat lukea Raamattua.

• 16+4
        :::: kirjoitti:

Et ole ajantasalla. Tiedän yhden joka menee uuttatestamenttia(ensin vanha) pitkällä ja moni muu sanoi seurakuntapäivillä lukeneensa. Odotatko,että päivämiehessä käsketään aloittamaan raamatun luku ;-) Se on vaapaaehtoista.

Onko viisaampaa kääntää katse tulevaan tai elää nykyisyydessä,kuin elää menneisyydessä juuttuneena kuin täi tervaan.
        Tämä mielestäni pätee joka elämänalueella. Saahan sitä piehtaroida menneissä jos se jonkinlaisen tyydytyksen antaa,mutta silloin on menneisyyden vanki.

Reilu viikko sitten HKI Ry:llä Aimo Hautamäki kehotti lukemaan Raamatuita kaikkien seurakuntalaisten. Minä otin viestissäni vain siihen kantaa mikä ilmapiiri on ollut aikaisemmin voimassa. SRK tai yleisesti monet vl-uskovaiset ei halua koskaan tunnustaa muutoksia. Nämä raamatunluku kehotukset on laitettu nykyään kiiresti liikkeelle kun ollan humattu olevansa väärässä. Mutta mitään ei tietenkään myönnetä ääneen vaan ne julistetaan heti aina olleiksi tai sitten tyyliin silloin "70-luvulla".

"minä en ole ainakaan vielä törmännyt viralliseen Päivämies-kantaan." Tarkoitin kielto-kantaan kun edelliselle vastailin. Täytyy kyllä myöntää, että olen menneisyyden vanki, mutta yritän päästä siitä kovasti eroon.

Päivämiehessä on aina vahvistettu kaikki opilliset asiat. Etkö ole huomannut?

• ::::
        16+4 kirjoitti:

Reilu viikko sitten HKI Ry:llä Aimo Hautamäki kehotti lukemaan Raamatuita kaikkien seurakuntalaisten. Minä otin viestissäni vain siihen kantaa mikä ilmapiiri on ollut aikaisemmin voimassa. SRK tai yleisesti monet vl-uskovaiset ei halua koskaan tunnustaa muutoksia. Nämä raamatunluku kehotukset on laitettu nykyään kiiresti liikkeelle kun ollan humattu olevansa väärässä. Mutta mitään ei tietenkään myönnetä ääneen vaan ne julistetaan heti aina olleiksi tai sitten tyyliin silloin "70-luvulla".

"minä en ole ainakaan vielä törmännyt viralliseen Päivämies-kantaan." Tarkoitin kielto-kantaan kun edelliselle vastailin. Täytyy kyllä myöntää, että olen menneisyyden vanki, mutta yritän päästä siitä kovasti eroon.

En ole tutkinut lehteä sillä silmällä,mitä milloinkin vahvistettaisiin. :-)

Riittää kun käyn seuroissa ja kuuntelen netistä ja kuuntelen mitä siellä on sanottavaa.

• ffgh
        16+4 kirjoitti:

>Hoitokokouksista ei anteeksipyyntöä<
        http://verkkolehti.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=443&Itemid=38

• valehteleminenko

on tosiaan SRK-lainen tapa elää?

• listansa

En ole tutkinut lehteä sillä silmällä,mitä milloinkin vahvistettaisiin. :-)

Riittää kun käyn seuroissa ja kuuntelen netistä ja kuuntelen mitä siellä on sanottavaa.

juuri pää-äänenkannattajassaan Päivämies-lehdessä. Sieltä voit seurata milloin Nalle-Puh-video on syntiä ja milloin taas ei...

• Wiggesford

ihmisten laatimilla ehdoilla.
      "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen KRISTUKSEN sanan kautta" Rom 10:17.
      Usko syntyy Jeesuksen ansioilla, uskomalla Häneen, Hänen aikaansaamaansa sovitukeen joka on Isän Jumalan tahdon mukainen.
      Omatunto tulisi sitoa Jumalan Sanaan, ei jonkun liikkeen itsevalittuiun jumalanpalvelukseen jolla pyritään hallitsemaan ihmisyksilöä.Jumala loi meidät omaksi kuvakseen, siitä seurasi se että järjen ja älyn ja vapauden päätellä kuulemstamme tai lukemastamme mikä oikein on.
      Vanhoillislestadiolainen opetus sotkee luterilaisen tavanmukaan Uuden Testamentin Kristuslaisuuden Vanhan Testamentin juutalaisuuten, jossa meillä pakanoilla ei ole osuutta eukä arpaa.
      Uskon kautta me ymmärrämme,että Jeesus on Uuden Liiton ainoa välimies Jumalan ja ihmisyksilönvälillä.

• 88+88

oikein, että lukemalla voi tulla uskoon niinkuin vl:ätkin aikoinaan ( Erkki Antti ). Sitä vaan ei helpolla tunnusteta.

• joutenkulkija

Totta kai voi tulla uskoon.

Jumalan sanalla on voima vanhurskauttaa (Room. 3:27-28), valaista (Ef. 1:18), kääntää ja uudestisynnyttää (1 Piet. 1:23; Ps. 19:7-8; Jer. 23:29; 2 Tim. 2:25; Jaak. 1:18;1 Kor. 4:15; Gal.4:19), lahjoittaa usko ( Joh.1:7; 17:20; Room. 10:17; 1Kor. 3:5;Kol.1:5-6 ), tehdä eläväksi (2 Kor. 3:6; Ef.2:5; Fil. 2:16), pyhittää (1Piet. 1:22), uudistaa (Ef. 4:2) ja säilyttää armossa ja uskossa (1 Piet.5:10).

Jumala on antanut meille sanansa, Pyhän Raamatun, jotta oppisimme sen kautta tuntemaan Jeesuksen, saisimme syntimme anteeksi, uudestisyntyisimme ja pääsisimme taivaaseen.

"... nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä." (Joh. 20:31)

Raamattu on Jumalan sana (Ps. 119:160, 1Tim. 3:16, jne) - ja Jeesus Kristus on Jumalan Sana (Joh. 1:1)! Siksi pitäessäsi pyhää Raamattua pidät samalla sylissäsi Herraa Jeesusta Kristusta; niin kuin Maria, Joosef ja paimenet saivat pitää sylissään kapaloitua Herraa. Raamatun kirjoitukset ovat ne kapalot, joihin Kristus on kääritty.

• 88+88

totuudellisesti kirjoitit. Kiitos!

• Palstan sheriffi

ei voi tulla uskoon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      60
      844
    2. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      111
      793
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      48
      677
    4. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      225
      660
    5. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      46
      589
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      560
    7. Nykytiedon valossa

Tekisitkö nykyisellä tietämyksellä jotain toisin ja mitä se olisi?
      Ikävä
      76
      533
    8. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      22
      526
    9. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      91
      520
    10. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      37
      500
    Aihe