Tämä tuli minulle todellisena pommina pian loman jälkeen:
Suomessa ei sovelleta ns. kaksoisrangaistusvaatimusta. Niinpä suomalainen voidaan tuomita kotimaassaan ulkomailla tekemästään teosta, vaikka teko olisi ollut kohdemaassa täysin laillinen.
Tulipa sitten ajeltua Thaimaassa prätkällä ihan B-ajokortilla. Paikallinen poliisi tarkasti ja hyväksyi ajokorttini eli meno oli sikäläisittäin ihan laillista. Mutta koska olen suomalainen ja teko ei olisi ollut oikeutettu Suomessa, olen syyllistynyt ajo-oikeudetta ajamiseen.
Näin minulle selitettiin. Nyt odotellaan tuomiota. Älkää koskaan kehuskelko moisella teolla, koska aina löytyy joku joka tekee asiasta ilmoituksen.
B-kortilla moottoripyörän selkään Thaimaassa - sakot Suomessa?
9
627
Vastaukset
- ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Aika hyvä provo. Eipä taida suomessa poliisia kiinnostaa, jos olet ulkomailla kyseisen maan lakeja noudattaen käyttäytynyt. Älä usko kaikkia kylän tietotoimistoja.
- sakkolihaa...
tilanne on laiton.
jos suomalaismies käväisee venäjällä ja nussii siellä 14-vuotiasta tyttöä, kukaan ei puutu tekoon. mutta jos suomimiehen tekonen paljastuu suomalaisviranomaisille, kotiovelle kolkutetaan pian.
olihan lehdissä juttua suomalaismiehestä joka asuu jossain venäjällä 14-vuotiaan avovaimon kanssa. suomen viranomaiset olivat hänen teoista käärmeissään. - gnbdghfn
sakkolihaa... kirjoitti:
tilanne on laiton.
jos suomalaismies käväisee venäjällä ja nussii siellä 14-vuotiasta tyttöä, kukaan ei puutu tekoon. mutta jos suomimiehen tekonen paljastuu suomalaisviranomaisille, kotiovelle kolkutetaan pian.
olihan lehdissä juttua suomalaismiehestä joka asuu jossain venäjällä 14-vuotiaan avovaimon kanssa. suomen viranomaiset olivat hänen teoista käärmeissään.Taitaa mies hakea poliittista turvapaikkaa venäjältä.
Ruotsissa ikäraja taitaa myös olla 14 tai 15, eli periaatteessa voit ruotsissa hässiä 14 vuotiasta ilman että ruotsin poliisi häiritsee, mutta suomessa voit joutua poseen
Mutta käsittääkseni ns. alaikäisten paneminen on poikkeus, eli se on erikseen säädetty rangaistavaksi myös ulkomailla suorittettuna, mutta useimmat rikokset eivät ole suomessa rangaistavia jos ne suoritusmaassa ovat sallittuja
- KIKI.
SUOMESSAHAN SAA AJAA B-KORTILLA MYÖSKIN M JA T LUOKAN AJONEUVOJA, MUTTA VAIN SUOMESSA, ELI JOS MENET NORJASSA AJAMAAN MOPOA PELKÄLLÄ B-KORTILLA, EIKÄ SINULLA OLE KORTIN TAAKSE MERKATTU M:ÄÄ, NIIN TULEE SAKOT, TOKI NORJASSAKIN MYÖS A-KORTTI ANTAA OIKEUDET MOPON AJOON.
SAMATEN JOS NORJASSA AJAT NORMAALI TRAKTORIA B-KORTILLA (TAI VAIKKAPA ABECEDE-KORILLA) JA KORTIN TAAKSE EI OLE MERKITTY T:TÄ, NIIN SAKOT TULEE.
ITSELLÄNIKIN ON NYT ABEC-KORTTI JA KORTIN TAKANA KYLLÄKIN ON MYÖS MERKITTYNÄ M, KOSKA OLEN SEN ERIKSEEN SUORITTANUT.
MITÄ VEIKKAATTE, ONNISTUISIKOHAN HELPOLLA JOS JOKU ABECEDE-KORTIN OMAAVA MENISI SUORITTAMAAN T-KORTTIA SUOMESSA? Suomi on pilkunnussijoiden luvattu maa. Minä en ainakaan keksi mitään järkevää perustelua sille, miksi esim. vain 80km/h huippunopeutta kulkeva mp/skootteri vaatii erikseen A-kortin?
Muuta kuin rahanahneuden. Täytyyhän autokoulut pystyssä pitää ja viranomaismaksuja maksaa....mutta mitään liikenneturvallisuuteen liittyvää syytä siihen, miksi hitaita kaksipyöräisiä ei saa ajaa B-kortilla, minä en keksi.- KIKI.
AJANEUVOLUOKKAA, MOOTTORIPYÖRISSÄ, JOKA OLISI RAJOITETTU 80KM/H, AINUT ON MOPOT, JOTKA SAA KULKEA 45KM/H SAA OLLA 50CC KONE JA TEHOJA VAIKKA 10 KILOWATTIA, JA NÄITÄ SAA AJAA B-KORTILLA, AIVAN KUTEN VÄITITÄKIN
SITTEN TAASEN ON ERIKSEEN KEVARILUOKKA (125CC KONE, 11 KW), JOKA VAATII VÄH A1 KORTIN, MUTTA NÄMÄ KEVARIT SAA KULKEA JA NIILLÄ SAA AJAA IHAN YHTÄ KOVAA KUIN 1000 KUUTIOISETKIN MOOTTORIPYÖRÄT (120KM/H)
ELI HITAITA KAKSIPYÖRÄISIÄ SAAT AJAA B-KORTILLA, MUTTA ET NOPEITA.
TOKI VOITAISIIN TEHDÄ UUSI AJONEUVORYHMÄ VAIKKAPA L9e, JOSSA SAA OLLA MAKS 8 KILOWATTISTA PYÖRÄÄ, JONKA HUIPPUNOPEUS ON RAJOITETTU 80KM/H, JA TÄTÄ SAISI AJAA MYÖS B-KORTILLA KIKI. kirjoitti:
AJANEUVOLUOKKAA, MOOTTORIPYÖRISSÄ, JOKA OLISI RAJOITETTU 80KM/H, AINUT ON MOPOT, JOTKA SAA KULKEA 45KM/H SAA OLLA 50CC KONE JA TEHOJA VAIKKA 10 KILOWATTIA, JA NÄITÄ SAA AJAA B-KORTILLA, AIVAN KUTEN VÄITITÄKIN
SITTEN TAASEN ON ERIKSEEN KEVARILUOKKA (125CC KONE, 11 KW), JOKA VAATII VÄH A1 KORTIN, MUTTA NÄMÄ KEVARIT SAA KULKEA JA NIILLÄ SAA AJAA IHAN YHTÄ KOVAA KUIN 1000 KUUTIOISETKIN MOOTTORIPYÖRÄT (120KM/H)
ELI HITAITA KAKSIPYÖRÄISIÄ SAAT AJAA B-KORTILLA, MUTTA ET NOPEITA.
TOKI VOITAISIIN TEHDÄ UUSI AJONEUVORYHMÄ VAIKKAPA L9e, JOSSA SAA OLLA MAKS 8 KILOWATTISTA PYÖRÄÄ, JONKA HUIPPUNOPEUS ON RAJOITETTU 80KM/H, JA TÄTÄ SAISI AJAA MYÖS B-KORTILLANimenomaan tarkoitan, että tarvittaisiin vaikkapa tuollainen uusi 80km/h luokka. Ja eiköhän monen kevariskootterin huippu jää alle sataseen nykyäänkin? Minusta nekin ovat aika "hitaita", mutta vaativat silti A-kortin, mielestäni turhaan. Ja vanhoissa moottoripyörissä on myös hitaita malleja. Asia on varmaankin jätetty laissa täysin huomiotta. Siis se, että moottoripyöräkin voi olla hidas.
Mopohan ei ole enää laillinen mopo, jos se kulkee vaikka 60 km/h, mutta mikä moottoripyörän nopeus se 60 toisaalta muka on? Etanahan se on. Mopon ja moottoripyörän välinen kuilu on yhä liian suuri. Jos sallittaisiin viritetty mopo B-kortin omistajalle, sekin vaihtoehto olisi hyvä.- njgbi
KIKI. kirjoitti:
AJANEUVOLUOKKAA, MOOTTORIPYÖRISSÄ, JOKA OLISI RAJOITETTU 80KM/H, AINUT ON MOPOT, JOTKA SAA KULKEA 45KM/H SAA OLLA 50CC KONE JA TEHOJA VAIKKA 10 KILOWATTIA, JA NÄITÄ SAA AJAA B-KORTILLA, AIVAN KUTEN VÄITITÄKIN
SITTEN TAASEN ON ERIKSEEN KEVARILUOKKA (125CC KONE, 11 KW), JOKA VAATII VÄH A1 KORTIN, MUTTA NÄMÄ KEVARIT SAA KULKEA JA NIILLÄ SAA AJAA IHAN YHTÄ KOVAA KUIN 1000 KUUTIOISETKIN MOOTTORIPYÖRÄT (120KM/H)
ELI HITAITA KAKSIPYÖRÄISIÄ SAAT AJAA B-KORTILLA, MUTTA ET NOPEITA.
TOKI VOITAISIIN TEHDÄ UUSI AJONEUVORYHMÄ VAIKKAPA L9e, JOSSA SAA OLLA MAKS 8 KILOWATTISTA PYÖRÄÄ, JONKA HUIPPUNOPEUS ON RAJOITETTU 80KM/H, JA TÄTÄ SAISI AJAA MYÖS B-KORTILLAPieni korjaus...
Vuoden 85 jälkeen syntyneet eivät saa ajaa mopoa B-kortilla, vaan siihen vaaditaan erikseen suoritettava mopokortti.
- GE
Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei ole A1-, A-, tai B-luokan ajokorttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032175
- 1341198
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58806
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34761ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46577- 10550