pulassa uhmaikäisen kanssa

...

2,5-vuotias on viime aikoina koetellut todella äidin voimia ja pinnaa. Yhtenä aamuna kynästä ei tule mustetta. Kynä lensi, vihko perässä ja pöydälllä olevaa viereistä maitomukia tavoiteltiin. Mukin ehdin siirtää syrjään. Aloitin pikaisesti ensimmäisellä keinolla, huomion kiinnittämisellä muualle, kun näin että raivo nousee, mutta ei ole vielä täysin transsissa. Ei onnistunut. Raivo pääsi valloilleen. Pitelin rimpuilevaa lasta sylissä, väliin yritin sanoa jotain rauhallisesti mutta napakasti, kuten tässä ei ole nyt mitään hätää, siitä kynästä vain loppui muste. Sanat tai syli ilmeisesti vain ärsyttivät, sillä sain kunnon kämmenlyönnin kasvoihin. Siihen loppui lohdutus, ja marssitin lapsen suorinta tietä jäähypenkille. Jäähypenkiltä lapsi ei karkaa, mutta on sen verran pitkävihaista sorttia, että jäähyt tuppaavat venyä liian pitkiksi. Annan istua kunnes rauhottuu, 5-10 min, ja sitten puhutaan. Kysyn, mikä harmitti, siitä kynästäkö tämä alkoi, kun se ei toiminut. Ei vastausta. Selitän, että lyödä ei saa, ei vaikka miten harmittaisi, siitä joutuu jäähylle. Nyt pyydät anteeksi ja voidaan jatkaa aamutoimia. Ei mitään vastetta. Lapseen ei tässä vaiheessa saa mitään kontaktia, kääntää katseenkin pois, joten jätän istumaan vielä ja toistan kuviot taas vähän ajan päästä. Joko harmitus meni ohi? Tuletko pyytämään anteeksi? Ei tule. No istuu sitten vielä. Tähän meneekin helposti puoli päivää. Keskustelu ei onnistu ja ilmeisesti jäähyllä ei ole kurjaa. Mitä tämän jälkeen? Miten tästä voi jatkaa? Se anteeksipyyntö täytyy jotenkin saada kuitenkin puristettua ulos. Jos vihdoin saadaan yksi kiukku käsiteltyä, niin hetken päästä ollaan taas samoissa kuvioissa toisen kiukun takia. Ulkona me ei enää voida olla, jos on muita lapsia pihalla. Sen verran kaameasti lapsi käyttäytyy muita kohtaan, varsinkin pienempiä kohtaan. Päiväkodissa on alkanut mennä huonosti, saa raivareita myös siellä. Ennen niin aurinkoisesta lapsesta puskee nyt monta kertaa päivässä esille aika hirviö. Tuntuu että kohtaukset tulee äärimmäisen "vähästä" näin aikuisen näkökulmasta, ja joskus jopa niin yllättäen, että minulle ei edes jälkeenpäin selviä, mitä tapahtui. Onkohan lapsi sitten kielellisesti jälkeenjäänyt, kun ei pysty selittämään mikä harmittaa, vai eikö vain halua. En tiedä. Potalle opettelu yhtä tuskaa, vaipan vaihto, pukeminen, riisuminen, nukkumaanmenot yhtä tuskaa. Ei iltaa ilman raivaria, raivoaa itsensä uneen. Surullista minusta. Jos jään hänen viereensä, huutaa että mene pois ja potkii niin että lopulta menen pois. Huuto ei lopu kuitenkaan siihen, joten en tiedä, haluaako hän minut siihen vai ei, ei kai tiedä itsekään mitä haluaa. 5-vuotiaalla sisaruksella myös edelleen vahvoja raivareita, voiko olla ettei loppua tule koskaan...

121

7093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettele aikuiseksi

laittaa äidin pulaan jo, niin haloooo... oletko edes valmis vanhemmuuteen? Ei tuon ikäinen pysty aikuista pompotteleen! Mieti kun lapsei on 13-17 v miten se sitten pompottaa sua, jos nyt jo on sun niskan päällä!!!

• Äiti minäkin

ja avuton kommentti. Toivottavasti tuon kirjoittajalla ei ole lapsia, koska niiden ennuste paljon huonompi kuin alkuperäisen asiallisen keskustelunavaajan.

• ei siitä kyse

Tässähän aikuinen laittaa itse lapsen pulaan, kun ei ymmärrä, että lapsen kaikki tunteet ovat luonnollisia ja sallittuja, ja yrittää kieltää tunteet mm. rankaisemalla niistä lasta.

Lapsia ei kuulu alistaa, vaan kunnioittaa. Lapset oppivat mallista.

• äiti ja isoäiti
        Äiti minäkin kirjoitti:

ja avuton kommentti. Toivottavasti tuon kirjoittajalla ei ole lapsia, koska niiden ennuste paljon huonompi kuin alkuperäisen asiallisen keskustelunavaajan.

Olin kesällä sijaisena eräässä päiväkodissa. Siellä toimittiin juuri noin kun lapsi sai raivarin tai teki jotain muuta luvatonta. Siellä oli rippituoli johon lapsi laitettiin istumaan ja tentattiin että ymmärrätkö nyt mitä teit väärin ja kun lapsi riittävän selvästi toisti hoitajan sanat että näin ei saa tehdä jne. Sitten vielä yksin huoneeseen ja pois ei tulla ennenkuin käytös muuttuu. Menin huoneeseen ja sanoin lapselle että löytyiskö täältä joku kirja jonka haluaisit luettavan. Lapsi toi kirjan ja otin lapsen syliin ja aloin lukemaan. Kohta koko lapsijoukko istui ympärillä kuuntelemassa. Ei ne vakinaiset oikein tainneet ymmärtää. Kurilla pitäis kasvattaa. Ison perheen äitinä ymmärrän että varmasti nuori äiti on ymmällä kun kiltti suloinen lapsi alkaakin kiukutella mutta niin se vain on että kurin ja rakkauden yhteensovittamista joutuu koko ikänsä opettelemaan. Täydellistä vanhempaa ei olekaan.

• voi ei..

Voi ei!! Olet sitten katsonut noita ulkomaalaisia lapsen alistusohjelmia!

Raivarit kuuluvat tuon ikäisen ja vanhemmankin elämään LUONNOLLISENA osana, eikä niistä kannata välittää. Annat lapsen murehtia ihan itsekseen harmiansa ja itse puuhailet jotain muuta siinä vierellä, antamatta huomiota lapsen raivoon, koska siitä hän kimpaantuu vielä enemmän. Harmi menee ohi viidessä minuutissa ja sitten lapsi jatkaa elämäänsä kuin ei mitään.

Lapsi menee enemmän sekaisin ja ahdistuu, jos hänen luonnollinen tunteensa tuomitaan ja siitä rangaistaan jollain naurettavalla jäähypenkillä. Lapsen raivo EI ole VÄÄRÄ tunne, vaan täysin NORMAALI!

Eli kaikista paras, kun annat lapsen hoitaa itse raivarinsa.

• nxnbfgxnfgnfg

oon periaatteessa samaa mieltä MUTTA jos äitiä on läimäyttänyt niin se ei enää ole normaalia kiukkua vaan se on väärin ja siitä syystä voisin itekki laittaa jäähypenkille. eihän ketään saa lyödä.

• ap

ei kyllä ollut tarkoitus tuomita luonnollista tunnetta vaan lyöminen. Mutta kumpi nyt on parempi, pitelen tiukasti sylissä niin ettei pääse lyömään minua vai antaa raivota vieressä ja olla välittämättä? Kumpikaan ei ole ongelmatonta, on helpommin sanottu kuin tehty, että pitelee vaan niin ettei pääse lyömään. Ja jos annan raivota, mielestäni annan silloin lapselle viestin, että tavaroita saa heittää ja rikkoa. Miten lapsi voi itse hoitaa raivarinsa? Ja kyllä, olen katsonut niitä ohjelmia :)

• syliä...
        nxnbfgxnfgnfg kirjoitti:

oon periaatteessa samaa mieltä MUTTA jos äitiä on läimäyttänyt niin se ei enää ole normaalia kiukkua vaan se on väärin ja siitä syystä voisin itekki laittaa jäähypenkille. eihän ketään saa lyödä.

On normaalia kiukkua vielä 2,5 vuotiaalta. Hänellä ei ole sanoja tunteille. Hän ei todennäköisesti edes tiedä tai ymmärrä mitä hänessä tapahtuu. Raivarin aikana moni lapsi puree, potkii, lyö, huitoo...mitä vaan pystyy tekemään. Hän ei hallitse tilannetta tunteiden ollessa liian voimakkaita pienelle mielelle. Siksi suosittelisin sylissäpitoa enkä yksin jättämistä. Samalla äiti voi kertoa lapselle vaikka "Nyt Emppua suututtaa. Emppua näyttää olevan todella vihainen ja harmissaan. Empua harmittaa kun kynä oli rikki. Kun Emppu rauhoittuu niin haetaan uusi kynä. Sitten Emppu voi taas piirtää. Emppu rauhoittuu nyt". Jotain tämän kaltaista rauhoittelua.

• voi että..
        syliä... kirjoitti:

On normaalia kiukkua vielä 2,5 vuotiaalta. Hänellä ei ole sanoja tunteille. Hän ei todennäköisesti edes tiedä tai ymmärrä mitä hänessä tapahtuu. Raivarin aikana moni lapsi puree, potkii, lyö, huitoo...mitä vaan pystyy tekemään. Hän ei hallitse tilannetta tunteiden ollessa liian voimakkaita pienelle mielelle. Siksi suosittelisin sylissäpitoa enkä yksin jättämistä. Samalla äiti voi kertoa lapselle vaikka "Nyt Emppua suututtaa. Emppua näyttää olevan todella vihainen ja harmissaan. Empua harmittaa kun kynä oli rikki. Kun Emppu rauhoittuu niin haetaan uusi kynä. Sitten Emppu voi taas piirtää. Emppu rauhoittuu nyt". Jotain tämän kaltaista rauhoittelua.

Ei ole kyse YKSIN jättämisestä!!! Kun vihanpurkaus on ohi, voi lasta halata ja sanoa, että sua taisi suututtaa, kun kynä ei toiminut, mutta ei se mitään vaikka harmitti, kun se menee sitten ohi. Ei tunteita tarvitse yrittää tukahduttaa, ja kiinni pitäminen vain lisää lapsen tuskaa. Parasta kun lapsi saa tuoda kaikki tunteensa esiin ihan vapaasti omana itsenään, puuttumatta siihen. Aikuinen on kuitenkin siinä vierellä ja läsnä, jos lapsi tarvitsee häntä, ja turvallisuuden tunne säilyy.

• voi että..
        ap kirjoitti:

ei kyllä ollut tarkoitus tuomita luonnollista tunnetta vaan lyöminen. Mutta kumpi nyt on parempi, pitelen tiukasti sylissä niin ettei pääse lyömään minua vai antaa raivota vieressä ja olla välittämättä? Kumpikaan ei ole ongelmatonta, on helpommin sanottu kuin tehty, että pitelee vaan niin ettei pääse lyömään. Ja jos annan raivota, mielestäni annan silloin lapselle viestin, että tavaroita saa heittää ja rikkoa. Miten lapsi voi itse hoitaa raivarinsa? Ja kyllä, olen katsonut niitä ohjelmia :)

Menet tietenkin lyömättömyysetäisyydelle lapsesta!

Kiinni pitäminen vain lisää raivoa.

Lapsi voi heitellä omia tavaroitaan, ja jos ne menevät rikki, hän näkee miten käy kun tavaroita heittelee. Yhden kynän ja lehtiön heittäminen ei maailmaa kaada, ja homma olisi hoitunut sillä, että lapsi olisi saanut muutamassa minuutissa raivota harminsa pois. Nyt sinä teit lapsellesi kärpäsestä härkäsen ja lisäsit lapsen hämmennystä ja pahaa oloa, joka aiheutti lyömisen. Lyömiseen reagoiminen tuon ikäisellä on parasta lääkettä se, ettei siihen reagoi eikä noteeraa muuten, kun vaikka että "au, sattui". Noin pieni lapsi ei osaa erotella tekoja ja tunteita, vaan hän yhdistää pahan olon ja lyömisen samaan nippuun. Vanhemmille lapsille voi ja tietysti kannattaakin asiasta jutella, mutta vasta sitten kun raivari on ohi.

Lapset saavat raivareita ja aikansa raivottuaan väsyvät, kun kuluttavat "raivarienergiansa" loppuun. Lapset siis osaavat ihan itse hoitaa pahaa oloaan. Aikuinen voi vain todeta, että kyllä sua varmaan harmittaakin, kun kynä ei toiminut, mutta kohta se harmi menee ohi. Sitten aikuinen vain sulkee korvansa, laulelee vaikka mielessään ja laskeskelee siihen sataan asti. Tilanteen rauhoituttua "lohtuhali" on tietysti paikallaan..

• se on kasvamista

Joskus tuossa iässä tuntuu että siitähän ne lasten päivät koostuu,halutaan milloin mitäkin ja taas jotain muuta.Mielestäni näihin ei pitäisi niin paljon kommentoida.Nykyään on ehkä liiankin paljon aikaa joka jutun selvittelyyn.Jos raivostuu niin raivostúkoon,mitäs siitä sitten.Anna kiukutella aikansa,ei se sitä kauan jaksa.Ja kyllä saa ottaa pikku-uhmista pattiin,sehän on sen kasvamista.
        Toisia ei saa satuttaa,tavaroita ei rikota,jotkus rajat on oltava,mutta se muu sitten on oma juttunsa.Jos saa hepulin,kun ei olekaan lempiruokaansa,no syököön seuraavalla kerralla,jos ei halua saappaita vesisateella,niin äiti vaan vetäisee saappaat jalkaan ja ei kun menoksi.Turha tehdä joka mittelöstä liian isoa selvittelyä.

• Äityli72
        ap kirjoitti:

Meillä - kun lapsella oli juuri tuo ikäisenä sellainen vaihe, että ykskaks saattoi ruveta puremaan ja varsinkin, kun jokin asia ei mennyt niin kuin piti - minä tein niin, että varoitin ensin lasta, että "äitikarhu" ottaa haliin, jos riehuminen ei lopu. Jos riehuminen jatkui varoituksesta huolimatta, otin lapsen ns. karhun syleilyyn eli pitelin kiinni niin kuin vain pystyin lasta vahingoittamatta ja niin kauan, että kiukku vaihtui itkuun. Jos lapsi irti päästettyäni jatkoikin riehumista, kysyin rauhallisesti, haliiko äitikarhu taas. Ja karhunsyleilyt toistettiin niin monesti, että vain pelkkä varoitus enää riitti.

En tiedä, toimiiko kaikilla lapsilla ja joku kukkahattutäti tästäkin kuitenkin vetää herneen nenään, mutta kun uhma on pahimmillaan, lähes kaikki keinot ovat sallittuja...

• Vanhempi äiti---

Niissä "ulkomaisissa lapsen alistusohjelmissa" pyritään aivan samaan mitä itse sanoit: Älä anna huomiota. Koska se on se mitä lapsi HALUAA raivareillaan ja jos annat sen hänelle, edes jäähypenkit eivät riitä. Sen jälkeen olet pulassa SEITSENVUOTIAAN kanssa joka käyttäytyy noin! Koska lapsi on tottunut saamaan niin huomiota!

Näissä ohjelmissa toimitaan MIELETTÖMÄN hyvin. Lapsen mielestä tietysti vanhemmat ovat ikäviä kun laittavat jäähypenkille, mutta jälkeenpäin kun penkillä ollaan oltu tietty aika tullaan sanomaan esimerkiksi lyömistilanteessa: "Oli hyvin ilkeää ja äitiin/isään sattui kun löit. Pyytäisitkö anteeksi niin voidaan jatkaa aamutoimia. Jos et pyydä anteeksi, istut tässä vielä 5 minuuttia ja saat aina 5 lisää jos et pyydä anteeksi". Todennäköisesti jo toisella kerralla lapsi ymmärtää että vanhempaan sattui lyöminen, tai häntä SURETTAA se että lapsi käyttäytyy niin ja harvat lapset ovat luonnostaan pahoja, joten he omaavat omantunnon ja pyytävät lopulta anteeksi. Anteeksipyynnön opettelu on nykymaailmassa unohdettu täysin näiden uusvanhempien "vapaan kasvatuksen" myötä.

Aikuisena lapsi tietysti ymmärtää sen että vanhemmat rakastavat häntä ja siksi jäähypenkkiä käytettiin, mm. siksi että äitiin sattui lapsen lyöminen. Mutta lisäksi tämän metodin käyttäminen opettaa lasta pyytämään anteeksi, kuuntelemaan omaatuntoaan ja löytämään sen, ja hän tietää rajat ja sen että vanhempia ihmisiä ei lyödä tai käyttäydytä heitä kohtaan epäkunnioittavasti.

IKINÄ ei saisi lasta päästää kuin koira veräjästä kun hän esimerkiksi lyö. Eikä ikinä saa antaa huomiota siitä. Lapsi myös kärsii siitä jos hänelle alkaa suuttumaan ja raivoamaan, fyysiseksi ei saa myöskään käydä. Jäähypenkki on onkin AINOASTAAN AJATUKSEN tasolla rangaistus, fyysistä tai sanallista väkivaltaa lapseen ei saa missään tilanteessa käyttää. Lapsen roolimallit ovat hänen vanhempansa ja jos häntä lyö, hän oppii lyömisellä tilanteet selvittämään. Jos hänelle alkaa karjumaan ja käyttää henkistä väkivaltaa kuten haukkumista, lapsi oppii että niin nämä vastoinkäymiset hoidetaan kaikkien ihmisten ja varsinkin lähimpien (kuten puolison tai oman lapsen) kohdalla: karjutaan ja haukutaan. Mistään sovinnollisesta keskustelusta TAI ANTEEKSIPYYNNÖN opettelusta ei tietoakaan!

• --häirikkö--
        Vanhempi äiti--- kirjoitti:

Niissä "ulkomaisissa lapsen alistusohjelmissa" pyritään aivan samaan mitä itse sanoit: Älä anna huomiota. Koska se on se mitä lapsi HALUAA raivareillaan ja jos annat sen hänelle, edes jäähypenkit eivät riitä. Sen jälkeen olet pulassa SEITSENVUOTIAAN kanssa joka käyttäytyy noin! Koska lapsi on tottunut saamaan niin huomiota!

Näissä ohjelmissa toimitaan MIELETTÖMÄN hyvin. Lapsen mielestä tietysti vanhemmat ovat ikäviä kun laittavat jäähypenkille, mutta jälkeenpäin kun penkillä ollaan oltu tietty aika tullaan sanomaan esimerkiksi lyömistilanteessa: "Oli hyvin ilkeää ja äitiin/isään sattui kun löit. Pyytäisitkö anteeksi niin voidaan jatkaa aamutoimia. Jos et pyydä anteeksi, istut tässä vielä 5 minuuttia ja saat aina 5 lisää jos et pyydä anteeksi". Todennäköisesti jo toisella kerralla lapsi ymmärtää että vanhempaan sattui lyöminen, tai häntä SURETTAA se että lapsi käyttäytyy niin ja harvat lapset ovat luonnostaan pahoja, joten he omaavat omantunnon ja pyytävät lopulta anteeksi. Anteeksipyynnön opettelu on nykymaailmassa unohdettu täysin näiden uusvanhempien "vapaan kasvatuksen" myötä.

Aikuisena lapsi tietysti ymmärtää sen että vanhemmat rakastavat häntä ja siksi jäähypenkkiä käytettiin, mm. siksi että äitiin sattui lapsen lyöminen. Mutta lisäksi tämän metodin käyttäminen opettaa lasta pyytämään anteeksi, kuuntelemaan omaatuntoaan ja löytämään sen, ja hän tietää rajat ja sen että vanhempia ihmisiä ei lyödä tai käyttäydytä heitä kohtaan epäkunnioittavasti.

IKINÄ ei saisi lasta päästää kuin koira veräjästä kun hän esimerkiksi lyö. Eikä ikinä saa antaa huomiota siitä. Lapsi myös kärsii siitä jos hänelle alkaa suuttumaan ja raivoamaan, fyysiseksi ei saa myöskään käydä. Jäähypenkki on onkin AINOASTAAN AJATUKSEN tasolla rangaistus, fyysistä tai sanallista väkivaltaa lapseen ei saa missään tilanteessa käyttää. Lapsen roolimallit ovat hänen vanhempansa ja jos häntä lyö, hän oppii lyömisellä tilanteet selvittämään. Jos hänelle alkaa karjumaan ja käyttää henkistä väkivaltaa kuten haukkumista, lapsi oppii että niin nämä vastoinkäymiset hoidetaan kaikkien ihmisten ja varsinkin lähimpien (kuten puolison tai oman lapsen) kohdalla: karjutaan ja haukutaan. Mistään sovinnollisesta keskustelusta TAI ANTEEKSIPYYNNÖN opettelusta ei tietoakaan!

Tuskin 2 1/2vuotias tietää,mikä on 5 tai 10 minuuttia. Lasta kielletään,että Meillä ei kyniä ja vihkoja heitetä ja haetaan uusi kynä. Koska talossa varmasti on muita toimivia kyniä. Joten turhaa pikkujutusta alkaa lasta kiusaamaan jäähypenkeillä. Tiukka kielto ja positiivinen asenne ratkaisee.

• voi että!!!
        Äityli72 kirjoitti:

Meillä - kun lapsella oli juuri tuo ikäisenä sellainen vaihe, että ykskaks saattoi ruveta puremaan ja varsinkin, kun jokin asia ei mennyt niin kuin piti - minä tein niin, että varoitin ensin lasta, että "äitikarhu" ottaa haliin, jos riehuminen ei lopu. Jos riehuminen jatkui varoituksesta huolimatta, otin lapsen ns. karhun syleilyyn eli pitelin kiinni niin kuin vain pystyin lasta vahingoittamatta ja niin kauan, että kiukku vaihtui itkuun. Jos lapsi irti päästettyäni jatkoikin riehumista, kysyin rauhallisesti, haliiko äitikarhu taas. Ja karhunsyleilyt toistettiin niin monesti, että vain pelkkä varoitus enää riitti.

En tiedä, toimiiko kaikilla lapsilla ja joku kukkahattutäti tästäkin kuitenkin vetää herneen nenään, mutta kun uhma on pahimmillaan, lähes kaikki keinot ovat sallittuja...

Sinä teit lapsen tunteista leikin, jossa hänet ajettiin ansaan. Kukapa lapsi nyt ei haluaisi äidin syliin! Puremalla hän sai siis syliä, ja sitten kun pääsi syliin, äiti pitikin väkisin kiinni ja teki sylissäpidosta rangaistuksen, niin että äidin sylissä olikin paha olla ja lapsi alkoi itkemään. Ihan skitsoa!!! Lopulta äidin sylistä tuli niin vastenmielinen, että lapsi oppi patouttamaan tunteensa äidin sylin pelossa.

Uhma on luonnollinen ja tärkeä osa lapsen kehitystä. Väkisin sylissä pitäminen on sadistista vapaudenriistoa.

Itse yllytit puremaan.

• oh god
        voi että!!! kirjoitti:

Sinä teit lapsen tunteista leikin, jossa hänet ajettiin ansaan. Kukapa lapsi nyt ei haluaisi äidin syliin! Puremalla hän sai siis syliä, ja sitten kun pääsi syliin, äiti pitikin väkisin kiinni ja teki sylissäpidosta rangaistuksen, niin että äidin sylissä olikin paha olla ja lapsi alkoi itkemään. Ihan skitsoa!!! Lopulta äidin sylistä tuli niin vastenmielinen, että lapsi oppi patouttamaan tunteensa äidin sylin pelossa.

Uhma on luonnollinen ja tärkeä osa lapsen kehitystä. Väkisin sylissä pitäminen on sadistista vapaudenriistoa.

Itse yllytit puremaan.

mä kuules kattelen päivittäin miten sunlaises vanhemmat on lapsiaan kasvattanu, niin että ne saa olla aivan kuten haluuvat. Ne on ikäänkuin kasvatettu siihen, että kaikki on niitä varten, mikä on vähän sama asia kuin ei käytöstapoja ollenkaan. "Itse yllytit puremaan."

• Äityli72
        voi että!!! kirjoitti:

Itse yllytit puremaan.

Nimimerkille Voi että!!!:
        Lohtusyli ja "karhunhalaus" olivat kaksi aivan eri asiaa. Usko tai älä (et kumminkaan), lapsi oppi eron hyvin äkkiä. Nykyään tulee halaamaan ja pusuttamaan monta kertaa päivässä, pyytämättä ja pakottamatta. Sanoo, että olet äiti niin rakas ja että on onnellinen minusta.

Niin että missä on mennyt vikaan, kun lapsi ei pelkääkään minua??? :) Ja tämä ihan retorisena kysymyksenä...

Sinun mielestä sadistista vapaudenriistoa, mutta oppiipahan olemaan potkimatta mummoja vanhempana.

• hadkj
        syliä... kirjoitti:

Meillä 2,5 vuotias ei halua olla sylissä, kun raivokohtaus tulee. Syliin haluaa vasta, kun on saanut ensin raivota rauhassa. Eli ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa, jokainen muksu on erilainen.

• Crishelle
        voi että.. kirjoitti:

Ei ole kyse YKSIN jättämisestä!!! Kun vihanpurkaus on ohi, voi lasta halata ja sanoa, että sua taisi suututtaa, kun kynä ei toiminut, mutta ei se mitään vaikka harmitti, kun se menee sitten ohi. Ei tunteita tarvitse yrittää tukahduttaa, ja kiinni pitäminen vain lisää lapsen tuskaa. Parasta kun lapsi saa tuoda kaikki tunteensa esiin ihan vapaasti omana itsenään, puuttumatta siihen. Aikuinen on kuitenkin siinä vierellä ja läsnä, jos lapsi tarvitsee häntä, ja turvallisuuden tunne säilyy.

Itse halaan aina tytärtäni kiukkukohtauksen jälkeen ja sanon: "Totta kai ymmärrän että sinua harmittaa ja joskus pitääkin harmittaa, se on ihan luonnollista ja sinä saat tuntea vihaa ja harmia sekä näyttää sen".

• M3965

Ja näin niitä tulevaisuuden mummon potkijoita kasvaa kun kaikki mitä lapsi tekee on normaalia ja hyväksyttävää.

• itsellesi...
        voi että!!! kirjoitti:

Itse yllytit puremaan.

Voi että itsellesi. Lapsi alkaa itkeä raivokohtauksen jälkeen. Se on aivan luonnollista eikä johdu siitä että äidin sylissä on paha olla. Monesti lasta alkaa myös väsyttämään. Ja raivokohtauksen jälkeen kun tulee itku ja saa lohtua niin sen jälkeen lapsi yleensä on super"kiltti"...juttelee mukavia siinä sylissä...on kuin joutuminen yllättäen myskystä myrskynsilmään...niin suuri on muutos. Samalla tavoin lastensairaaloissa autetaan lapsia pääsemään raivon herraksi eli autetaan lasta löytämään keino hillitä raivoa. Se on juuri tukevan ja turvallisen sylin avulla. Kyse ei ole tunteiden patouttamisesta vaan lapsen kasvusta raivon hallintaan ja tunteiden muunlaisten esim sanallisten ilmaisukeinojen löytymistä. Uhma on ihan eri asia kuin raivo vaikka raivokohtaukset kuuluvatkin uhmaikään.

• -sylissä-

Kiinnitin huomiota että lapsi löi sinua "lohdutustilanteessa". Se ei ollut lapsen syy vaan sinun syysi kun et pitänyt lasta siten sylissä ettei saa vahingoitettua sinua. Jäähy oli siistä syystä epäreilua häntä kohtaan koska vika ei ollut hänessä. Hänellä oli raivari ja aikuisena sinun pitää tietää ettei lapsi hallitse itseään raivarin aikana joten sinun tehtäväsi on hallita häntä ja pitää vaikka sylissä siten ettei hän pääse huitomaan käsiään. Sinun tehtäväsi on turvata se ettei hän vahingoita itseään eikä ketään muutakaan raivarin aikana mutta jos hän saa purtua sinua, potkittua sinua tai lyötyä sinua raivarissa niin vika on sinun!! Pidä vaan sylissä tiukassa otteessa puhellen rauhallisesti mutta älä satuta häntä niin hänelle tulee turvallinen olo...kunnes hän rauhoittuu ja voi ottaa lohtua vastaan ja sitten voidaan keskustella.
      Muutenkin 10 min jäähy noin pienelle on aika pitkä aika mielestäni. Miksi anteeksipyyntö pitää "puristaa ulos" lapsesta??? Lapsen maailmassa ei sanat merkitse kuten teot. Lapsi voi vaikka halata kun kykenee ottamaan sitä lohtua vastaan. Mitä hänen pitää pyytää anteeksi??? Miten raivokohtausta voi pyytää anteeksi?? Eihän se ole omassa hallinnassa. Hänen pettymyksensietokyky vain ylittyi. Se vahvistuu iän ja harjoituksen myötä mutta ei tuomiolla vaan tuella.

• kiiikkuuu

ei se kyllä äidin vika ole jos lapsi lyö! herranjumala sentään.

• -sylissä-

Ja näihin lainuksiin kommetteja:
        '"Ennen niin aurinkoisesta lapsesta puskee nyt monta kertaa päivässä esille aika hirviö."
        Mikä hirviö??? Eihän hän ole hirviö vaikka tuleekin ihan normi raivari.

"Onkohan lapsi sitten kielellisesti jälkeenjäänyt, kun ei pysty selittämään mikä harmittaa, vai eikö vain halua.'"
        Pitääkö 2,5 vuotiaan kyetä selittämään tunteitaan sanallisesti???? Sehän on sinun tehtäväsi selittää ne hänen raivonsa sun muut tunteensa hänelle sanallisesti!!! SINUN tehtäväsi, ei hänen. Osta vaikka semmoinen kirja kuin "Miltä Sipukaisesta tuntuu?" Meillä se oli suuressa suosiossa. Saat sen tuolta: http://www.psykologienkustannus.fi/sipukainen/

• kyllä...
        kiiikkuuu kirjoitti:

ei se kyllä äidin vika ole jos lapsi lyö! herranjumala sentään.

Ei suoranaisesti mutta äidin tehtävä on estää 2,5 vuotiasta siten ettei onnistu vahingoittamaan häntä. Ei 2,5 vuotias ole vastuussa itsestään raivarin aikana vaan aikuinen on hänestä vastuussa. Kyseessä on 2,5 vuotias...!!!

• voi että..

Kiinni pitäminen on ahdistavaa, ja lisää lapsen pahaa oloa. Paras tapa on antaa raivota ihan rauhassa vaan. Sitä kautta lapsi oppii miten hän pystyy itse hallitsemaan tunteitaan.

• huh että
        voi että.. kirjoitti:

Kiinni pitäminen on ahdistavaa, ja lisää lapsen pahaa oloa. Paras tapa on antaa raivota ihan rauhassa vaan. Sitä kautta lapsi oppii miten hän pystyy itse hallitsemaan tunteitaan.

Nimimerkille:" Voi että.."Lapsi TARVITSEE tukea jotta kokee hallitsevansa tunteitaan. Jos jätät hänet yksin selvittämään tunteitaan taidoin jotka eivät ole kehittyneet hän ei kykene käymään lävitse uhmaiän vaihetta. Uhmaiässä lapsi opettee oman tahdon käyttöä eli missä saa päättää asioista ja missä ei. Eli lapsi ei saa päättää kaikkea. Tunteiden ilmaiseminen on ok, mutta lyöminen ja tavaroiden rikkominen ei.
        MLL sivut ovat hyvät

• voi että..
        huh että kirjoitti:

Nimimerkille:" Voi että.."Lapsi TARVITSEE tukea jotta kokee hallitsevansa tunteitaan. Jos jätät hänet yksin selvittämään tunteitaan taidoin jotka eivät ole kehittyneet hän ei kykene käymään lävitse uhmaiän vaihetta. Uhmaiässä lapsi opettee oman tahdon käyttöä eli missä saa päättää asioista ja missä ei. Eli lapsi ei saa päättää kaikkea. Tunteiden ilmaiseminen on ok, mutta lyöminen ja tavaroiden rikkominen ei.
        MLL sivut ovat hyvät

Höpö höpö itsellesi. Lapset ovat silloin kypsiä harjoittelemaan uhman ja raivon tunteita, kun niiden aika tulee uhmaiässä. Tunteiden tunteminen on niiden hallitsemista, mutta tunteiden tukahduttaminen on vahingollista. Raivohullusti käyttäytyvän, alistavan ja kurittavan äidin seura vahingoittaa lapsen psyykeä, eikä tue kasvua millään lailla. Lapsi ei pääse edes harjoittelemaan tunteidensa kanssa olemista, jos itse agressiivinen vanhempi tulee höyryämään ja sekoittamaan tilannetta.

Ei tässä ole kyse siitä, että lapsi päättää kaikesta, vaan siitä, miten lapsen tunteisiin suhtaudutaan ja miten raivotilanteessa toimitaan.

MLL:n sivut eivät ole mitkään oikeaoppisen kasvatuksellisuuden mantrat. Sielläkin on kirjoituksia, jotka eivät ole ihan hyviä lapsen kannalta.

• hgjjh
        voi että.. kirjoitti:

Höpö höpö itsellesi. Lapset ovat silloin kypsiä harjoittelemaan uhman ja raivon tunteita, kun niiden aika tulee uhmaiässä. Tunteiden tunteminen on niiden hallitsemista, mutta tunteiden tukahduttaminen on vahingollista. Raivohullusti käyttäytyvän, alistavan ja kurittavan äidin seura vahingoittaa lapsen psyykeä, eikä tue kasvua millään lailla. Lapsi ei pääse edes harjoittelemaan tunteidensa kanssa olemista, jos itse agressiivinen vanhempi tulee höyryämään ja sekoittamaan tilannetta.

Ei tässä ole kyse siitä, että lapsi päättää kaikesta, vaan siitä, miten lapsen tunteisiin suhtaudutaan ja miten raivotilanteessa toimitaan.

MLL:n sivut eivät ole mitkään oikeaoppisen kasvatuksellisuuden mantrat. Sielläkin on kirjoituksia, jotka eivät ole ihan hyviä lapsen kannalta.

Mistä päättelit, että tunteita kontrolloidaan? Tuneteiden ilmaiseminen on ok. Lapsen on oikeus ilmaista vihan tunnetta. lapsi vain ei vielä hahamota mikä tunne on menossa ja aikuinen voi autta nimeämään niitä. Esim. kun lapsi on vihainen, voi sanoa, että olet todella vihainen nyt.
        Mutta jos lapsen antaa lyödä eikä laiat rajaa lapsi ei tiedä mikä on sallittua käytöstä.
        Mistä päättelit,että agressiivinen vanhempi tulee höyryämään....Idea on siinä, että vanhempi pyrkii pysymään itse tyyneenä kun lapsi raivoaa, mutta lapsi ei saa tehdä mitä vain raivossaan.
        Tiukasti sylissä pitäminen tuo lapselle turvallisuuden tunteen jos se tehdään ilman agressiivisuutta. Lapsi kaipaa kokemusta, että vanhemmat ovat vahvempia kuin hän, että hänellä on joku johon turvata. Jos lapsen antaa itsekseen ekksiä kaiken ja selvitä jää turvallisuuden tunne hataraksi. Sama turvattomuus tulee vanhemman agressiivisesta lapsen tunteiden kieltämisestä kuin siitä, että lapsi jätetään yksin selviämään vaikeista tunteista.

• voi että..
        hgjjh kirjoitti:

Mistä päättelit, että tunteita kontrolloidaan? Tuneteiden ilmaiseminen on ok. Lapsen on oikeus ilmaista vihan tunnetta. lapsi vain ei vielä hahamota mikä tunne on menossa ja aikuinen voi autta nimeämään niitä. Esim. kun lapsi on vihainen, voi sanoa, että olet todella vihainen nyt.
        Mutta jos lapsen antaa lyödä eikä laiat rajaa lapsi ei tiedä mikä on sallittua käytöstä.
        Mistä päättelit,että agressiivinen vanhempi tulee höyryämään....Idea on siinä, että vanhempi pyrkii pysymään itse tyyneenä kun lapsi raivoaa, mutta lapsi ei saa tehdä mitä vain raivossaan.
        Tiukasti sylissä pitäminen tuo lapselle turvallisuuden tunteen jos se tehdään ilman agressiivisuutta. Lapsi kaipaa kokemusta, että vanhemmat ovat vahvempia kuin hän, että hänellä on joku johon turvata. Jos lapsen antaa itsekseen ekksiä kaiken ja selvitä jää turvallisuuden tunne hataraksi. Sama turvattomuus tulee vanhemman agressiivisesta lapsen tunteiden kieltämisestä kuin siitä, että lapsi jätetään yksin selviämään vaikeista tunteista.

Tiukasti väkisin sylissä pitäminen on ihmisoikeuden vastaista vapaudenriistoa, joka lisää uhmaa. Lapsi ei koe syliä turvaksi, vaan vastavoimaksi itseään kohtaan. Kun lapsi huomaa olevansa voimaton ylivallan alla, hän lopulta alistuu. Tämä jos mikä murskaa vielä heiveröistä itsetuntoa entisestään, eikä varmasti auta omanarvontunnon kehityksessä.

Tunteet eivät ole ihmiselle luonnostaan vaikeita. Niistä vain TEHDÄÄN vaikeita kiinnittämällä niihin vääristynyttä huomiota. Jokaisen on selvittävä elämässään itsenäisesti tunteidensa kanssa. Lapsi ei kehity normaalisti ja tunne-elämältään tasapainoisesti, jos hänen ei anneta tutustua itseensä rauhassa. Lyömiset, potkimiset ja tavaroiden heittelyt ovat näitä lasten tunteisiin sekaantumisen merkkejä. Ne loppuvat, kun lapsi saa itse hoitaa tunteensa. Tämä on lapsen kunnioittamista, ei heitteillejättöä.

• näin ajattelen
        voi että.. kirjoitti:

Tiukasti väkisin sylissä pitäminen on ihmisoikeuden vastaista vapaudenriistoa, joka lisää uhmaa. Lapsi ei koe syliä turvaksi, vaan vastavoimaksi itseään kohtaan. Kun lapsi huomaa olevansa voimaton ylivallan alla, hän lopulta alistuu. Tämä jos mikä murskaa vielä heiveröistä itsetuntoa entisestään, eikä varmasti auta omanarvontunnon kehityksessä.

Tunteet eivät ole ihmiselle luonnostaan vaikeita. Niistä vain TEHDÄÄN vaikeita kiinnittämällä niihin vääristynyttä huomiota. Jokaisen on selvittävä elämässään itsenäisesti tunteidensa kanssa. Lapsi ei kehity normaalisti ja tunne-elämältään tasapainoisesti, jos hänen ei anneta tutustua itseensä rauhassa. Lyömiset, potkimiset ja tavaroiden heittelyt ovat näitä lasten tunteisiin sekaantumisen merkkejä. Ne loppuvat, kun lapsi saa itse hoitaa tunteensa. Tämä on lapsen kunnioittamista, ei heitteillejättöä.

Mielestäni lapsi ei tarvitse sen kaltaista omanarvontuntoa,että toista saa lyödä tai potkia.Siinä tilanteessa on mielestäni vanhemmalla kyllä oikeus estää lasta,vaikka olisikin alistamista.Eikö se juuri ole sitä rajojen asettamista?Toista ei saa satuttaa ja se on sääntö eikä mikään kaino pyyntö,jos sinä 2,5- vuotias uhmaikäinen mahdollisesti suvaitsisit pohtia tätä epäkohtaa,kun menitkin sitten äitiä ja pikkusiskoa lyömään.

• myötätunnolla
        näin ajattelen kirjoitti:

Mielestäni lapsi ei tarvitse sen kaltaista omanarvontuntoa,että toista saa lyödä tai potkia.Siinä tilanteessa on mielestäni vanhemmalla kyllä oikeus estää lasta,vaikka olisikin alistamista.Eikö se juuri ole sitä rajojen asettamista?Toista ei saa satuttaa ja se on sääntö eikä mikään kaino pyyntö,jos sinä 2,5- vuotias uhmaikäinen mahdollisesti suvaitsisit pohtia tätä epäkohtaa,kun menitkin sitten äitiä ja pikkusiskoa lyömään.

Lapsi ei lyö eikä potki ellei häntä provosoida sellaiseen. Lapset oppivat mallista, ja kun muutkaan eivät lyö eivätkä potki ei hänkään tee niin. Jos lyöntejä ja potkuja tulee, ei niistä tarvitse hirveätä meteliä nostaa. Lapsi vasta harjoittelee elämää, eikä ole mikään paatunut rikollinen, jota pitää rangaista ja laittaa katumaan tekojaan.

• 18

Eikö se väkisin kiinni pitäminen ole alistamista?????
        Oma lapsen ei ainakaan rauhoittunut vasta kun sai olla yksin ja huutaa huutonsa loppuun. Sylissä pitäminen vain pahensi tilannetta ja lapsi muisti mainita siitä aina tilanteen tullen että äiti piti väkisin sylissä.

• urpot

voi vittu mitä paskaa! mites sitten tarhassa toimitaan, kun ei saa mitään tehdä?

• Äityli72
        myötätunnolla kirjoitti:

Lapsi ei lyö eikä potki ellei häntä provosoida sellaiseen. Lapset oppivat mallista, ja kun muutkaan eivät lyö eivätkä potki ei hänkään tee niin. Jos lyöntejä ja potkuja tulee, ei niistä tarvitse hirveätä meteliä nostaa. Lapsi vasta harjoittelee elämää, eikä ole mikään paatunut rikollinen, jota pitää rangaista ja laittaa katumaan tekojaan.

Meillä aikuiset eivät ole koskaan potkineet, lyöneet tai purreet toisiaan, joten ei ainakaan täällä sitä ole aikuisien käytöksestä opittu!

Toisen vahingoittaminen on mielestäni sellainen asia, johon pitää puuttua. Toki tunteita, niitä negatiivisiakin, pitää lapsen saada kokea, mutta väkivaltaan pitää puuttua, oli se sitten tiedostettua tai ei. Ja anteeksipyyntöä, niin kuin myös antoa, on ihan hyvä mielestäni harjoitella alusta pitäen, vaikkei ymmärrystä ihan kaikkeen vielä riittäisikään. Meillä on myös aina selitetty lapselle, miksi tiettyjä asioita ei saisi tehdä, vahingossakaan. Nyt 3,5 vuotiaana osaa jo pyytämättä pyytää anteeksi, jos on tullut jotain tehtyä väärin. Vieläkin rajoja on kokeiltava, mutta osaa jo itsekin kysyä, saako niin tai näin tehdä. Elo tuntuu pikkuhiljaa alkavan mennä kohti seesteisempää vaihetta - edes hetkeksi. ;D

• 6 lapsen äippä :)
        voi että.. kirjoitti:

En tiedä mitä se on mutta minulle neuvottiin tosin jo 19 vuotta sitten neuvolasta että kun poikani saa raivarin niin pitää sylissä kasvot minuun päin,lapsi saa siitä kuulemma turvallisuuden tunnetta..mene ja tiedä.
        Tosiaankin minulla on monta lasta ja heistä yksi poika on ollut poikkeuksellisen uhmakas..eli kun hän ei saanut periksi jotain haluamaansa asiaa niin hän oikein todella hakkasi päätään seinään ja kiukkusi...silloin sain neuvolasta neuvon että pitää tiukasti sylissä lasta että lapsi ei pääse vahingoittamaan itseään.
        Nyt poika onkin jo parikymppinen ja ihan normaali terve mies ja isä itsekkin :)

Täällä palstoilla on useasti ihan turhaa vouhotusta näistä lapsi asioista..toinen sanoo tee niiin ja toinen tee näin..maalaisjärkeä kehiin sanon minä...äsken juuri tulin kotiin tyttäreni(6v)kanssa ja tyttö sai raivarin tai ainakin suuttui kun ei oltu yhtäsoittoa enempää ulkona..selitin asian tytölle ..."nyt mennään hetkeksi kotiin syödään jne ja sittten pääset takaisin pihalle" sieltä hän tuli itkien ja huutaen perässäni kanssani kotiin,aikansa kiukutteli ja sitten rauhottui ja tuli syömään ja sanoi että nyt on jo parempi mieli :) ja taas ollaan menossa kohta ulos..sanon minä :)

Ihania ja rakkaita ovat kaikki lapset satoi tai paistoi :)

• niinpä niiin
        6 lapsen äippä :) kirjoitti:

En tiedä mitä se on mutta minulle neuvottiin tosin jo 19 vuotta sitten neuvolasta että kun poikani saa raivarin niin pitää sylissä kasvot minuun päin,lapsi saa siitä kuulemma turvallisuuden tunnetta..mene ja tiedä.
        Tosiaankin minulla on monta lasta ja heistä yksi poika on ollut poikkeuksellisen uhmakas..eli kun hän ei saanut periksi jotain haluamaansa asiaa niin hän oikein todella hakkasi päätään seinään ja kiukkusi...silloin sain neuvolasta neuvon että pitää tiukasti sylissä lasta että lapsi ei pääse vahingoittamaan itseään.

Täällä palstoilla on useasti ihan turhaa vouhotusta näistä lapsi asioista..toinen sanoo tee niiin ja toinen tee näin..maalaisjärkeä kehiin sanon minä...äsken juuri tulin kotiin tyttäreni(6v)kanssa ja tyttö sai raivarin tai ainakin suuttui kun ei oltu yhtäsoittoa enempää ulkona..selitin asian tytölle ..."nyt mennään hetkeksi kotiin syödään jne ja sittten pääset takaisin pihalle" sieltä hän tuli itkien ja huutaen perässäni kanssani kotiin,aikansa kiukutteli ja sitten rauhottui ja tuli syömään ja sanoi että nyt on jo parempi mieli :) ja taas ollaan menossa kohta ulos..sanon minä :)

Hyvä ruoka ,parempi mieli,vai miten se meni...

• myötätunnolla
        Äityli72 kirjoitti:

Meillä aikuiset eivät ole koskaan potkineet, lyöneet tai purreet toisiaan, joten ei ainakaan täällä sitä ole aikuisien käytöksestä opittu!

Toisen vahingoittaminen on mielestäni sellainen asia, johon pitää puuttua. Toki tunteita, niitä negatiivisiakin, pitää lapsen saada kokea, mutta väkivaltaan pitää puuttua, oli se sitten tiedostettua tai ei. Ja anteeksipyyntöä, niin kuin myös antoa, on ihan hyvä mielestäni harjoitella alusta pitäen, vaikkei ymmärrystä ihan kaikkeen vielä riittäisikään. Meillä on myös aina selitetty lapselle, miksi tiettyjä asioita ei saisi tehdä, vahingossakaan. Nyt 3,5 vuotiaana osaa jo pyytämättä pyytää anteeksi, jos on tullut jotain tehtyä väärin. Vieläkin rajoja on kokeiltava, mutta osaa jo itsekin kysyä, saako niin tai näin tehdä. Elo tuntuu pikkuhiljaa alkavan mennä kohti seesteisempää vaihetta - edes hetkeksi. ;D

Kyse onkin siitä, että lapsi näkee mitä muut eivät tee ja on tekemättä sitä perässä.

Me ihmiset olemme samoilla mekanismeilla varustettuja kuin muutkin eläimet. Uhkaavassa tilanteessa nousee myötäsyntyisesti esiin nuo edellä mainitut puolustukselliset keinot. Kun tämän ymmärtää, tietää miten toimia mahdollisissa potku- lyönti- ja puremistilanteissa. Eli: Lapsen läheisyydestä mennään sellaiselle etäisyydelle, ettei hän pääse vahingoittamaan ketään.
        Lapsilla, kuten aikuisillakin, on tarve kuulua omaan laumaansa. Lapsen läheisyydestä poistuminen on riittävä viesti hänelle, että laumassa ei voi vahingoittaa muita. Iän karttuessa lapsi siis ymmärtää, että eiväthän muutkaan tee noin, joten en minäkään. Jos taas lapsen fyysistä koskemattomuutta loukataan, esim. kiinni väkisin pitämällä, hän oppii, että muidenkin kimppuun saa hyökätä ja vahingoittaa ja loukata heitä.

Tunteet eivät ole positiivisia tai negatiivisia, ne ovat vain tunteita, ilman lisäarvoa.

• elämä sentään
        kyllä... kirjoitti:

Ei suoranaisesti mutta äidin tehtävä on estää 2,5 vuotiasta siten ettei onnistu vahingoittamaan häntä. Ei 2,5 vuotias ole vastuussa itsestään raivarin aikana vaan aikuinen on hänestä vastuussa. Kyseessä on 2,5 vuotias...!!!

Eli sen kun vaan muksii sitte äitiä ja myöhemmin ehkä muitakin? Mun mielestä jäähy on iha hyvä ottaa tossa kohden, vaikka lapsi ei ehkä ymmärrä, että lyöminen on väärin, mut eikös se ala jäähyn kauttaa ymmärtää?

• elikkä
        -sylissä- kirjoitti:

Ja näihin lainuksiin kommetteja:
        '"Ennen niin aurinkoisesta lapsesta puskee nyt monta kertaa päivässä esille aika hirviö."
        Mikä hirviö??? Eihän hän ole hirviö vaikka tuleekin ihan normi raivari.

"Onkohan lapsi sitten kielellisesti jälkeenjäänyt, kun ei pysty selittämään mikä harmittaa, vai eikö vain halua.'"
        Pitääkö 2,5 vuotiaan kyetä selittämään tunteitaan sanallisesti???? Sehän on sinun tehtäväsi selittää ne hänen raivonsa sun muut tunteensa hänelle sanallisesti!!! SINUN tehtäväsi, ei hänen. Osta vaikka semmoinen kirja kuin "Miltä Sipukaisesta tuntuu?" Meillä se oli suuressa suosiossa. Saat sen tuolta: http://www.psykologienkustannus.fi/sipukainen/

siis äidin pitää kertoa lapselle, miltä lapsesta nyt tuntuu.? Mä oon aina luullut, että se on lapsen tehtävä kertoa miltä nyt tuntuu.

• Kasvatushelvetti
        18 kirjoitti:

Oma lapsen ei ainakaan rauhoittunut vasta kun sai olla yksin ja huutaa huutonsa loppuun. Sylissä pitäminen vain pahensi tilannetta ja lapsi muisti mainita siitä aina tilanteen tullen että äiti piti väkisin sylissä.

Pidät kiinni - riistät ja alistat. Menet pois - hylkäät ja hyljeksit.

Tilanteessa tilanteen ja eritoten LAPSEN mukaan tulisi toimia.

Tuppaamme näet olemaan erilaisia - ihan jokainen.

• terve järki
        18 kirjoitti:

Syliin ottaminen ja kiinni pitäminen on todella hyvä keino. Meillä ainakin toimi, kun yksi lapsistani oli erityisen uhmakas. Katsekontakti ja syliin, siinä lapsi rimpuilee, mutta tarkoitushan ei olekaan pitää kovasti kiinni, vain sen verran, että pysyy siinä. Meidän poikamme hyvin äkkiä oppi asian, kun sain katsekontaktin, poika huokaisi ja rupesi nukkumaan. Eikä sitä tarvinnut montaa kertaa tehdä. Tasapainoinen nuori mies nykyisin, väkivallaton ja keskustelee asioista. Me kyllä keskustelimmekin silloin aikanaan asioista, mutta yleensä se on niin, että uhmakas lapsi ei suostu edes siihen, kun on pahimmillaan. .
        Tiedätkös, että sylissä pitäminen, kiinnipitäminen, on tapa jolla laitoksissakin hoidetaan lapsia, joita ei enää kukaan pysty pitämään kuosissa. Silloin se kiinnipitäminen onkin sitten jo kovempi juttu, siinäkään ei vahingoiteta, käytetään vain tiettyä tekniikkaa ja annetaan lapsen rauhoittua. Puhutaan rauhoittavasti ja näytetään rajat. Rajojahan ne lapset etsivät Parempaa paikkaa ei olekaan kuin aikuisen, mieluimmin oman vanhemman syli. Mutta sitten se on huono, jos vanhempi ei hallitse omaa vihaansa. Siinä mielessä kannattaa miettiä kyllä sitä keinoa, jos ei itse pysty rauhoittumaan.

• Marjaanaa

Ihan vaan kysyn, oletko puhunut tuosta neuvolassa. Eihän se välttämättä mitään autismia ole, mutta jos tuon ikäinen pysyy puoli päivää omissa maailmoissa tuolilla, niin onhan se hieman omituista. Lisäksi ne raivarit eli ei osaa käsitellä tunteitaan, ei toisten tunteita ja lisäksi oppiminen on viivästynyt. En ole asiantuntija, siksi pyydänkin kääntymään sellaisen puoleen.

• ---

Höpö höpö. Ei tuo autismilta kuulosta vaan siltä ettei lapsi pääse tunteidensa herraksi kun vielä jäähyllekin laitetaan istumaan aivan liian pitkäksi aikaa ja vielä anteeksipyyntökin pitäisi rustata.

• *haukotus*
        --- kirjoitti:

Höpö höpö. Ei tuo autismilta kuulosta vaan siltä ettei lapsi pääse tunteidensa herraksi kun vielä jäähyllekin laitetaan istumaan aivan liian pitkäksi aikaa ja vielä anteeksipyyntökin pitäisi rustata.

Noniin, otetaanpa iha rauhassa, hengitä syvään tätiseni. Eikös jokainen lapsi ole yksilö, ja tuskin sinä sitten tiedät sitä juuri sopivaa jäähy aikaa ja syytä aloittajan lapselle. Äläpäs yritä nyt noin kauheesti kasvattaa jonkun muun lapsia.-.-'

• en kasvatusta
        *haukotus* kirjoitti:

Noniin, otetaanpa iha rauhassa, hengitä syvään tätiseni. Eikös jokainen lapsi ole yksilö, ja tuskin sinä sitten tiedät sitä juuri sopivaa jäähy aikaa ja syytä aloittajan lapselle. Äläpäs yritä nyt noin kauheesti kasvattaa jonkun muun lapsia.-.-'

En yritä kasvattaa eikä kiinnosta edes miten muut lapsiaan kasvattavat. Mitä se minulle kuuluu. Mutta kommentoin vain tuota autismia. Autismista tuskin on kyse.

• mammanen

tiedän miten avuttomaksi itensä voi tuntea kun lapsi raivarit ja auttaminen taikka lohdutus siinä tilanteessa auta mitään. Olen itsekin kokenut lapsen löynnit tuossa tilanteessa ja tuntui uskomattomattomalta miten kova a pieni lapsi voi lyödä. niinkin lujaa että minulle tuli isoja mustelmia joista sitten miehelleni meinasi tulla ongelmia kun neuvolassa näkivät ne eikä ensin uskoneet että ne lapsen aiheuttamia.

Mutta kuitenkin meillä auttoi että kannoin lapsen meidän "raivopatjalle" jossa sai ihan rauhassa raivota raivonsa loppuun ja eikä satuttaisi itseään kun tapoihin kuului myös hakata päätään lattiaan jos siihen jäi raivoomaan. itse jäin noin 30 sentin päähän viereen istumaan jotta lapsi tietäisi että olen kuitekin vieressä halimassa heti kun hän haluaa. Ja heti kun raivo laantui siitä oli helppo tulla viereen kun lapsi sanoi: äiti ja sitten vasta juteltiin asioista rauhassa. Nopeammin päästiin rauhoittumaan sillä tavalla

tämä siis oli kun lapsi 2.5 vuotias ja nyt kuusivuotiaana on edelleen suuritunteinen lapsi mutta erittäin hyvin kertoa miltä tuntuu ja mikä harmittaa.

Sitä vain että kokeile teille montaa eri keinoa mikä teillä toimisi/auttaisi tämä toimi meille

• jäähypenkki pah!

Maailman typerin keksintö! Ei alle 3v älyä mitään koko asiasta, ei ymmärrä höikäsenpöläystä koko
        jäähypenkistä. Tehoaa vasta isompiin.
        Ja miks et anna raivota, anna palaa.

• fsdgfdzjh

Meillä 2v 2kk ja uhmaikä alkoi. Ennen niin helposta lapsesta on tullut: "Ei, ei, Ei ja ei lapsi" Lyömistä olemme mekin yrittäneet kitkeä. Mieleeni tuli, että josko sylissä kiinnipitäminen olisi parempi vielä kuin jäähypenkki koska lapsi on vielä niin pieni ja siitä ei ole hyötyä. Meillä hiukaksi aikaa katkaisee kiukuttelu putken tiukasti sylissä pitäminen pitkän tovin.

• 14+8

suht normaalilta uhmaikäiseltä, ehkä hieman temperamenttisemmältä, kuin keskiverto lapsi. Tuon ikäiseltää on turha tentata, miksi suuttui jostain asiasta. Ei hän osaa siihen vielä vastata. Pikemminkin sinun tehtäväsi äitinä on kertoa lapselle mitä hän tuntee ja miksi. Esim. "Sinua alkoi kovasti harmittamaan, kun kynä ei enää toiminutkaan, vaikka olisit kovasti halunnut vielä piirtää".

Jäähypenkille en laittaisi vielä noin pientä, ellei se sitten jotenkin erityisen hyvin toimi jonkun lapsen kohdalla. Anteeksi en myöskään pakottaisi pyytämään, tuon ikäinen ei vielä edes kunnolla ymmärrä sen tarkoitusta. Eli, jos pakotetaan noin pieni pyytämään anteeksi, on kyse vain valtataistelusta, jossa lapsi alistetaan sanomaan jokin tietty sana. Yhtä hyvin voisit hokea, että sano "lehmä" tai muuten et saa tulla leikkimään. Myöskään vanhempaa lasta ei kannata pakottaa pyytämään anteeksi, koska pakotettu anteeksipyyntö ei ole koskaan aito. Lapsi oppii varmasti itse pyytämään anteeksi, jos näkee läheisten aikuistenkin niin tekevän.

Kerroit, että 5-vuotiaallakin on vielä voimakkaita raivareita. Keksitkö mitään syytä, mistä tämä voisi johtua? Riitelettekö miehesi kanssa raivokkaasti tai onko jommalla kummalla vanhemmalla kova temperamentti? Huudetaanko lapsille päivittäin? Onko rajoja ja hellyyttä sopivasti? Osaatteko myös joustaa välillä? Entä onko päivässä selkeä rytmi syömisten, ulkoilujen ja nukkumisten suhteen?

Ette tietenkään välttämättä ole tehneet mitään väärin, kunhan vain luettelin joitain asioita, jotka voivat ainakin olla osasyynä raivareihin. Mutta tosiaan, tiettyyn rajaan asti uhma ja raivarit on normaaliin kehitykseen kuuluva vaihe jokaisella lapsella. Jos ne jäävät kokonaan uupumaan, voi itse asiassa kyseessä olla suurempi ongelma kuin raju uhma.

• hmm..

Minusta kyllä 2,5-vuotias saa luvan pyytää anteeksi jos tekee jotain sen arvoista (= satuttaa muita tms.). Kirjoitat että isompikaan lapsi ei pyytäisi aidosti anteeksi, uskallan olla eri mieltä. Voi toki olla että alkuun anteeksipyynnöt ovat mekaanisia ja epäaitoja, mutta pelkästään millään maagisella aikuisten esimerkillä ei monikaan opi anteeksipyytämisen taitoa joka on kuitenkin aika oleellinen sosiaalisissa piireissä. Jos lapsi saa tehdä mitä vaan eikä seurauksia ole...no, sepä vasta onkin pelottava ajatus. Yhteiskunnassa nyt vaan mm. pyydetään anteeksi, sanotaan kiitos ja ole hyvä...opetatko jälkimmäisiäkään tapoja jos kerran "anteeksi" on mielestäsi turha? Pelisäännöt on hyvä osata, myös pienempien (vaikka eivät ymmärtäisikään miksi jotain sanotaan/tehdään niin ympärillä vallitsevan normin mukainen käytös on aikalailla ehto elämiselle). Itse tunnen yhden tapauksen jonka ei tarvinnut mm. oppia odottamaan vuoroaan. Kun lapsi aloitti koulun, hän ohitteli bussipysäkillä jonossa olleet ilman tunnontuskaa ja sai hirveät raivarit kun ei aina päässytkään ensimmäisenä sisään bussiin!

• 16+7
        hmm.. kirjoitti:

Minusta kyllä 2,5-vuotias saa luvan pyytää anteeksi jos tekee jotain sen arvoista (= satuttaa muita tms.). Kirjoitat että isompikaan lapsi ei pyytäisi aidosti anteeksi, uskallan olla eri mieltä. Voi toki olla että alkuun anteeksipyynnöt ovat mekaanisia ja epäaitoja, mutta pelkästään millään maagisella aikuisten esimerkillä ei monikaan opi anteeksipyytämisen taitoa joka on kuitenkin aika oleellinen sosiaalisissa piireissä. Jos lapsi saa tehdä mitä vaan eikä seurauksia ole...no, sepä vasta onkin pelottava ajatus. Yhteiskunnassa nyt vaan mm. pyydetään anteeksi, sanotaan kiitos ja ole hyvä...opetatko jälkimmäisiäkään tapoja jos kerran "anteeksi" on mielestäsi turha? Pelisäännöt on hyvä osata, myös pienempien (vaikka eivät ymmärtäisikään miksi jotain sanotaan/tehdään niin ympärillä vallitsevan normin mukainen käytös on aikalailla ehto elämiselle). Itse tunnen yhden tapauksen jonka ei tarvinnut mm. oppia odottamaan vuoroaan. Kun lapsi aloitti koulun, hän ohitteli bussipysäkillä jonossa olleet ilman tunnontuskaa ja sai hirveät raivarit kun ei aina päässytkään ensimmäisenä sisään bussiin!

itseäni ei koskaan kotona pakotettu sanomaan noita kohteliaisuussanoja. Niitä kuitenkin kaikki meidän perheessä käyttivät päivittäin, joten opin ne itsekin ja olen niitä niin kauan käyttänyt kuin muistan. Kovasti on minua nuoruudessanikin kiitelty kohteliaaksi. Koskaan ei kotona kuitenkaan jankattu: "Mitäs nyt kuuluu sanoa?" ja nolattu ja nöyryytetty milloin missäkin (mielestäni on nimenomaan lapsen nöryyttämistä etenkin julkisesti pakottaa lapsi pyytämään anteeksi tai sanomaan kiitos tms). Uskon positiiviseen kannustukseen ja siihen, että kehutaan oikeanlaista käyttäytymistä.

Tähän liittyen ADHD-keskuksen luennolla puhuttiin erityislasten kanssa toimimisesta. Luennoitsija sanoi, että parhaan tuloksen saa juuri edellämainitulla tavalla. Hän oli antanut rivissä oleville ylivilkkaille lapsille kullekin keksin. Ensimmäinen ei sanonut mitään, eikä toinenkaan. Ottivat vain keksin vastaan ja alkoivat syödä. Kun yksi rivistä sitten kakisteli ulos hentoisen kiitoksen, ohjaaja kiitteli auliisti, että oi, miten hienoa, osasit kiittää. Tästä eteenpäin jokainen rivissä oleva kiitti keksistä.

Ja mitä tulee tuohon esimerkkiisi oman vuoron odottamisesta: tottakai lapselle tulee opettaa oikeanlaista käyttäytymistä. Jos oma lapseni esimerkiksi kiilaisi jonossa, hakisin hänet heti paikalleen takaisin ja kertoisin, ettei jonossa olevia voi ohittaa. Samalla voisin itse pyytää lapseni kuulleen jonossa olleilta anteeksi lapseni käytöstä. Usko tai älä, niin hyvin pian lapsi alkaa itse OMA-ALOTTEISESTI pyytää anteeksi tehdessään väärin ilman turhaa nöyryytystä. Kotona oman perheen kesken voisi vielä keskustella kohteliaisuussanojen käytöstä ja harjoitella niitä.

• oppi mallista
        hmm.. kirjoitti:

Kasvatuksessa ei päde sanonta: "Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon". Lapset tekevät juuri kuten näkevät toisen tekevän. No näitäkin "huonostikäyttäytyviä" lapsia elämä opettaa..

• ....
        16+7 kirjoitti:

itseäni ei koskaan kotona pakotettu sanomaan noita kohteliaisuussanoja. Niitä kuitenkin kaikki meidän perheessä käyttivät päivittäin, joten opin ne itsekin ja olen niitä niin kauan käyttänyt kuin muistan. Kovasti on minua nuoruudessanikin kiitelty kohteliaaksi. Koskaan ei kotona kuitenkaan jankattu: "Mitäs nyt kuuluu sanoa?" ja nolattu ja nöyryytetty milloin missäkin (mielestäni on nimenomaan lapsen nöryyttämistä etenkin julkisesti pakottaa lapsi pyytämään anteeksi tai sanomaan kiitos tms). Uskon positiiviseen kannustukseen ja siihen, että kehutaan oikeanlaista käyttäytymistä.

Tähän liittyen ADHD-keskuksen luennolla puhuttiin erityislasten kanssa toimimisesta. Luennoitsija sanoi, että parhaan tuloksen saa juuri edellämainitulla tavalla. Hän oli antanut rivissä oleville ylivilkkaille lapsille kullekin keksin. Ensimmäinen ei sanonut mitään, eikä toinenkaan. Ottivat vain keksin vastaan ja alkoivat syödä. Kun yksi rivistä sitten kakisteli ulos hentoisen kiitoksen, ohjaaja kiitteli auliisti, että oi, miten hienoa, osasit kiittää. Tästä eteenpäin jokainen rivissä oleva kiitti keksistä.

Ja mitä tulee tuohon esimerkkiisi oman vuoron odottamisesta: tottakai lapselle tulee opettaa oikeanlaista käyttäytymistä. Jos oma lapseni esimerkiksi kiilaisi jonossa, hakisin hänet heti paikalleen takaisin ja kertoisin, ettei jonossa olevia voi ohittaa. Samalla voisin itse pyytää lapseni kuulleen jonossa olleilta anteeksi lapseni käytöstä. Usko tai älä, niin hyvin pian lapsi alkaa itse OMA-ALOTTEISESTI pyytää anteeksi tehdessään väärin ilman turhaa nöyryytystä. Kotona oman perheen kesken voisi vielä keskustella kohteliaisuussanojen käytöstä ja harjoitella niitä.

Eli siis se on lapsen nöyryyttämistä, jos lapsi opetetaan sanomaan kiitos saadessaan jotain. Tai jos esim . tönäsee jotakuta vahingossa.? No, näkeehän niitäkin jotka tönäsevät ja sanonvat sen jälkeen jotain sen tapaista kuin: "Voi vittu." No, ehkä tämä on sinun mielestäsi parempi tapa.

• 16+7
        .... kirjoitti:

Eli siis se on lapsen nöyryyttämistä, jos lapsi opetetaan sanomaan kiitos saadessaan jotain. Tai jos esim . tönäsee jotakuta vahingossa.? No, näkeehän niitäkin jotka tönäsevät ja sanonvat sen jälkeen jotain sen tapaista kuin: "Voi vittu." No, ehkä tämä on sinun mielestäsi parempi tapa.

on mielestäni nöyryyttämistä, jos hoetaan lapselle "mitäs sanotaan?" lausetta monta kertaa vieraiden edessä ja lapsi on paniikissa hiljaa. Toiset lapset ovat arkoja, eikä mielestäni pakottamalla päästä hyvään lopputulokseen. Minä en halua koskaan pakotettuja kiitoksia, jos vien lahjan jollekin pienelle. Joko se tulee sydämestä tai sitten ei ollenkaan. Minulle tulee todella kiusaantunut olo em. tilanteessa, mikäli annan lahjan lapselle ja hänen vanhempansa alkaa nöyryyttämään lasta minun edessäni. Siinä tulee vieraallekin paha mieli.

Lasta opetetaan kotona sanomaan kohteliaisuussanoja. Opetus tapahtuu niin, että näiden sanojen merkityksestä keskustellaan ja niitä käytetään itsekin arkipäivässä. Voidaan perheen kesken sopia, että ruoan jälkeen kiitetään ja kehotetaan lapsia tekemään niin vieraillakin. Kuten jo sanoin, meillä ei koskaan pakotettu ja erittäin hyvin osaan kohteliaisuussanoja käyttää. Välillä ehkä liiankin hyvin, kun vastapuolilta ei niitä läheskään aina kuulu. Sinunkin viestistäsi päätelleen kohteliaisuussäännöt ja toisen kunnioittaminen vaatisi vielä opettelua.

• hmm...
        16+7 kirjoitti:

on mielestäni nöyryyttämistä, jos hoetaan lapselle "mitäs sanotaan?" lausetta monta kertaa vieraiden edessä ja lapsi on paniikissa hiljaa. Toiset lapset ovat arkoja, eikä mielestäni pakottamalla päästä hyvään lopputulokseen. Minä en halua koskaan pakotettuja kiitoksia, jos vien lahjan jollekin pienelle. Joko se tulee sydämestä tai sitten ei ollenkaan. Minulle tulee todella kiusaantunut olo em. tilanteessa, mikäli annan lahjan lapselle ja hänen vanhempansa alkaa nöyryyttämään lasta minun edessäni. Siinä tulee vieraallekin paha mieli.

Lasta opetetaan kotona sanomaan kohteliaisuussanoja. Opetus tapahtuu niin, että näiden sanojen merkityksestä keskustellaan ja niitä käytetään itsekin arkipäivässä. Voidaan perheen kesken sopia, että ruoan jälkeen kiitetään ja kehotetaan lapsia tekemään niin vieraillakin. Kuten jo sanoin, meillä ei koskaan pakotettu ja erittäin hyvin osaan kohteliaisuussanoja käyttää. Välillä ehkä liiankin hyvin, kun vastapuolilta ei niitä läheskään aina kuulu. Sinunkin viestistäsi päätelleen kohteliaisuussäännöt ja toisen kunnioittaminen vaatisi vielä opettelua.

..jos lapsi ei vaikka muistakaan, että esim. siitä keksistä kiitetään! Ei 2,5-vuotias (saati siitä vanhempikaan) kiitä varmaan luonnollisesti, tuo ainoa kiitoksen lausunut lapsi oli melko varmasti opetettu siihen ja hänen jälkeensä muut muistivat "miten kuuluu sanoa" kun jotain saa ;). On vähän omituista olettaa että lapsi ihan hyvää hyvyyttään poimisi ne hyvät asiat muiden käytöksestä- lapsi kun ei alle kouluikäisenä vielä kunnolla käsitä mikä idea on muiden kiittämisessä jne. Toki "apinoi" eli kiittää/haistattelee esimerkin mukaisesti, mutta osa keksii kyllä ihan omastakin päästään ilkeyksiä.

Luulisi että tiedostavana ihmisenä ymmärrät ETTÄ KAIKKI LAPSET EIVÄT OLE SAMANLAISIA!
        Itsekin kuulun porukkaan, joka osasi pienestä pitäen käyttäytyä siivosti ja kohteliaasti, jopa ilman ylitsepursuavaa esimerkkiä. Kuitenkin tiedän monia aikuisia ja lapsia, joilta tämä sama ei noin vain onnistunutkaan- he TARVITSIVAT toisen esimerkkiä ja muistuttamista!

• 16+7
        hmm... kirjoitti:

..jos lapsi ei vaikka muistakaan, että esim. siitä keksistä kiitetään! Ei 2,5-vuotias (saati siitä vanhempikaan) kiitä varmaan luonnollisesti, tuo ainoa kiitoksen lausunut lapsi oli melko varmasti opetettu siihen ja hänen jälkeensä muut muistivat "miten kuuluu sanoa" kun jotain saa ;). On vähän omituista olettaa että lapsi ihan hyvää hyvyyttään poimisi ne hyvät asiat muiden käytöksestä- lapsi kun ei alle kouluikäisenä vielä kunnolla käsitä mikä idea on muiden kiittämisessä jne. Toki "apinoi" eli kiittää/haistattelee esimerkin mukaisesti, mutta osa keksii kyllä ihan omastakin päästään ilkeyksiä.

Luulisi että tiedostavana ihmisenä ymmärrät ETTÄ KAIKKI LAPSET EIVÄT OLE SAMANLAISIA!
        Itsekin kuulun porukkaan, joka osasi pienestä pitäen käyttäytyä siivosti ja kohteliaasti, jopa ilman ylitsepursuavaa esimerkkiä. Kuitenkin tiedän monia aikuisia ja lapsia, joilta tämä sama ei noin vain onnistunutkaan- he TARVITSIVAT toisen esimerkkiä ja muistuttamista!

pysyn kannassani. Ja sanoinhan, että KAIKKI tarvitsevat toisten esimerkkiä, ei kai kukaan asioita itsestään opi. Muistuttaminen joissain tilanteissa saattaa olla paikallaan, mutta hokeminen ja nolaaminen eivät koskaan.

• jupsjupps

lueppa vähän ihmisen temperamentista, liisa keltinkangas-Järvisen kirjoja löytynee kirjastosta..

• arg...

että kysytäänki vielä mistä näitä kusipää pentuja kehkeytyy???? Ottakaa maalaisjärki käteen ja kasvattakaa pentunne sillä luonteelle mitä mitä ne on eikä jonki kirjan mukaan.

• toukka

Keltinkangas-Järvisen kirjoja

• Matti Viikate

Sanomattakin on selvää ettei tilanteesta nauti, totta on kyllä sekin ettei se alun kynä homma vaikuta sinäällään aivan kamalalta. Toisten lasten hakkaaminen alkaa kyllä olemaan aika paha, varsinkin jos tämä siis tapahtuu ilman syytä ja on luokkaa verta tulee päästä ja sitä rataa. Ongelma tässä on se ettei lasta tai sinua näkemättä tietenkään pysty tässä näillä tiedoilla joiden toden peräisyyttä en tiedä kertomaan mitään autuaaksi tekevää yksinkertaista vinkkiä. Piristykseksi voin todeta että voivathan lapset vain olla taiteellisia ja ulospäin suuntautuneita. En ole tavannut niin en tiedä.

http://mattiviikate.newsvine.com/

• kaikesta selviää

Netistä törmäsin tämmoiseen:

Rakkauden tie

Tunne on kuin lapsi,
      joka meissä elää, itkee ja nauraa,
      on nälissään, tahtoo tulla huomatuksi.
      Jos liian usein sanomme tunteellemme:
      Nyt hiljaa,
      nyt minulla ei ole sinulle aikaa
      niin jonakin päivänä
      meidän sisäinen lapsemme
      istuu unohdettuna nurkassaan ja murehtii,
      sairastuu ja surkastuu.

Tunteiden kanssa on elettävä
      kuin pikku lapsen kanssa.
      lasta katsotaan ystävällisesti
      ja tarkkaavasti.

Kuullaan , mitä lapsi valittaa,
      kärsitään hänen kanssaan,
      kun hänellä on paha olla.

Tunteet ovat elinvoimaisimmat
      kaikista meihin kätketyistä voimista
      eikä mikään muu voima meissä
      saa aikaan niin paljon elämää.

Emme suinkaan torju lasta tiehensä.
      Lapsi pystyy ymmärtämään,
      että on mahdotonta saada kaikkea.
      Mutta häntä täytyy rakastaa,
      antaa hänelle rohkeutta ,hilpeyttä,
      ja tilaa koetella voimiaan.

- Jörg Zink -

• Hieno runo

Ollaan vaan ihmisiä ja se kuvastuu tuossa runossa, jos vaivaantuu vähänkin syvemmästi sisältöä ajattelemaan. Aloittajalle on tullut jo monta hyvää vastausta, että kärsivällisyys ja ajan antaminen omalle lapselle, ymmärtääkseen lasta, ja hänen käyttäytymistä, on suositeltavaa, mielestäni.
        Ei mielestäni ole oikein lasta kohtaan, vaatimus anteeksipyynnöstä, ja pakolla suoritettavat, aikuisen vaatimat asiat.

• no voi kauhistus...

Lapsen rankaiseminenhan on nyky-yhteiskunnassa hirveä tabu, missään nimessä ei saa huonosta käytöksestä rangaista vaan paapoa pitäisi.
      Itse 23v nyt, veli 29v, ja molempia kuritettiin lapsina jos tuli tehtyä tyhmyyksiä. Kumpikaan ei ole tästä mitään traumoja saanut, ymmärrettiin jo nuorina että rangaistus tuli aina hyvästä syystä. Ennen kuritusta vanhemmat tekivät selväksi mistä syystä johtuen rangaistus tulee, ja jälkeenpäin osoittivat, että vanhemmat rakastavat meitä ihan samalla tavalla kuin ennenkin, mutta että kun on tuhma, siitä rangaistaan. Rangaistukset vaihteli aina rikkeen vakavuuden mukaan - jos rikkoi jotain tahallaan tai löi, tuli piiskaa (ja jos rikottu tavara oli oma, niin vastaavaa ei uutta saatu), jos ei äidin laittama ruoka maittanut niin oltiin kokonaan ilman, ja jos ei anteeksipyyntöä kuulunut, niin istuttiin saunan pukukopissa miettimässä - sieltä ei vanhempi tullut hakemaan, vaan itse tarpeeksi pitkään kärvisteltyä mentiin nöyrinä pyytämään anteeksi ja saamaan halaus oikein tekemisestä. Olen tosi kiitollinen vanhemmilleni että pitivät kuria kotona, oppi riittävän kovaksi elämään ja kunnioittamaan auktoriteettejä ymv. Vanhemmillani oli erinomainen balanssi kurituksessa ja kehuissa, kumpiakin tuli ansion mukaan. Mitään laiskottelua ja uhmaamista ei koskaan palkittu.
      Ei mikään ihme että lapset ei kunnioita vanhempiaan, ei opettajiaan jnejne, kun kotona opetetaan että senkun teette mitä lystäätte, tavaroiden tahallisen rikkomisen/ raivarin jälkeen annetaan vielä hali, jotta lapsi varmasti ymmärtää että huonosta käytöksestä palkitaan.
      Aloittajan jäähypenkki-idea on hyvä, lapselle ei saakaan antaa mitään positiivista huomiota jos noin aggressiivisesti kiukkuaa. Kuinka montaa nykyään lapsia omaavaa on itseään lapsena kuritettu? Selvisittekö hengissä? Kun miettii miten kuuliaisia lapset joskus ovat olleet, ja millaisia minäminäminä-hirviöitä ovat nykyään, niin kannattaa pohtia mitkä kasvatusmetodit ovatkaan niitä tehokkaimpia.

(Kannattaa myös katsoa mitä lapsilleen suuhun laittaa, roskaruoka tyyliin sipsit ja karkit ymv pistävät kyllä lapsen sekaisin. Yhtenä päivänä viikossa herkkuja, ja jotain pientä erikoistapauksissa - saattaa tuollainen yliaggressiivisuus lapsessa johtua liiasta sokerista tmv.)

• säälittävää

Rikollista toimintaa ovat vanhempasi harjoitaneet ja samaa rikollisuutta ylläpitävää ajattelutapaa jatkat siis sinäkin. Tuollaista se oli, kun ihmiset noudattivat (ja valitettavasti edelleen noudattavat) kristillistä tai kommunistista ihmismallia. Sinäkin olet vain sadistisen kasvatuksesi uhri, mutta nyt aikuisena sinullakin olisi mahdollisuus oppia ajattelemaan lasten ihmisarvoa eri tavalla. Tekstisi perusteella et ole kehittynyt tunne-elämältäsi tasapainoiseksi. Vihaa ja aggressiivisuutta on selvästi näkyvissä.

Kurituksella kasvaa mielenterveyshäiriöisiä lapsia ja myöhemmin mielentereveyshäiriöisiä aikuisia. Sinut on opetettu alistumaan ja siksi et voi ymmärtää niitä lapsia, jotka näyttävät tunteensa ja ovat ulospäin suuntautuneita. Sinulle he ovat hirviöitä, kuten myös nykyiselle koululaitokselle, joka ei ole pysynyt kehityksessä mukana, vaan edelleen yrittää alistaa lapset kurilla ja nuhteella. Onneksi yhä vähemmän lapset alistuvat. Näitä lapsia kuitenkin luokitellaan ADHD:ksi ja yritetään vaientaa lääkkeillä.

Kukaan ei ole ansainnut pahoinpitelyä. Kukaan ei ole tuhma.

• hyvä!!!
        säälittävää kirjoitti:

Rikollista toimintaa ovat vanhempasi harjoitaneet ja samaa rikollisuutta ylläpitävää ajattelutapaa jatkat siis sinäkin. Tuollaista se oli, kun ihmiset noudattivat (ja valitettavasti edelleen noudattavat) kristillistä tai kommunistista ihmismallia. Sinäkin olet vain sadistisen kasvatuksesi uhri, mutta nyt aikuisena sinullakin olisi mahdollisuus oppia ajattelemaan lasten ihmisarvoa eri tavalla. Tekstisi perusteella et ole kehittynyt tunne-elämältäsi tasapainoiseksi. Vihaa ja aggressiivisuutta on selvästi näkyvissä.

Kurituksella kasvaa mielenterveyshäiriöisiä lapsia ja myöhemmin mielentereveyshäiriöisiä aikuisia. Sinut on opetettu alistumaan ja siksi et voi ymmärtää niitä lapsia, jotka näyttävät tunteensa ja ovat ulospäin suuntautuneita. Sinulle he ovat hirviöitä, kuten myös nykyiselle koululaitokselle, joka ei ole pysynyt kehityksessä mukana, vaan edelleen yrittää alistaa lapset kurilla ja nuhteella. Onneksi yhä vähemmän lapset alistuvat. Näitä lapsia kuitenkin luokitellaan ADHD:ksi ja yritetään vaientaa lääkkeillä.

Hyvin kirjoitit "säälittävää". Harvoin näkee tuollaisia mielipiteitä, jotka ovat niin tosi ytimekkäästi ja tyhjentävästi kirjoitettu. Yhdyn sanoishisi täysin. Lisää tälläisiä totuuksia!

• Isä ilman ongelmia
        säälittävää kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Edellinen kirjoittaja on oikeassa, jos et tajua sitä niin omissa periaatteissasi on paljon toivomisen varaa. Vapaan kasvatuksen hedelmät kyllä näkyvät päivittäin kouluissa ja muualla.
        Oletko koskaan kuullut sananlaskua "joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee". Pitää muuten edelleenkin paikkansa. Ajattelitpa sitten mitä tahansa.

• säälittävää
        Isä ilman ongelmia kirjoitti:

Älä puhu paskaa. Edellinen kirjoittaja on oikeassa, jos et tajua sitä niin omissa periaatteissasi on paljon toivomisen varaa. Vapaan kasvatuksen hedelmät kyllä näkyvät päivittäin kouluissa ja muualla.
        Oletko koskaan kuullut sananlaskua "joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee". Pitää muuten edelleenkin paikkansa. Ajattelitpa sitten mitä tahansa.

Tuo sananlasku on suoraan raamatusta ja syynä ihmisten pahoinvointiin (mielenterveyshäiriöt, alkoholismi, itsetuhoisuus, itsemurhat, tappaminen, murhaaminen ja pahoinpitelyt..).

Elämä ei ole mustavalkoista, joko-tai -elämää. Eli se on mielestäsi sitten joko lasten pahoinpitelyä tai totaalista heitteillejättöä, mitään muuta vaihtoehtoa ei ole siinä välissä, niinkö?

Kyllä kaikki kokemukset ja tutkimukset puoltavat väkivallatonta lapsuutta ihmisen (ja eläinten!) tasapainoisen kehityksen tueksi. Tiedetään jo, mitä ongelmia seuraa, jos lapsia kohdellaan väkivaltaisesti, fyysisesti ja psyykkisesti.

Tervetuloa 2000-luvulle, jossa on jo tietoa saatavilla! Raamattu joutaa romukoppaan..

• neljän äitee

Olet aika syvällä kunhan neljän vuoden uhma iskee, jos et kaksi vuotiaan kanssa pärjää. Meillä ovat lapset saaneet raivota rauhassa, olen ollut vain lähellä, en ole ottanut syliin, ennen kuin raivari on loppu. Pääasia on että olet lähellä, annat raivota, vaikka käskee poiskin, silloinhan jätät lapsen yksin ja annat sen käsityksen ettei tunteitaan saa näyttää.

• dfdfdf

Jäähypenkille... Olet sitten seurannut seurannut tv:stä, kuinka lasta "kasvatetaan"... Onko osa äideistä nykyään jo niin pulassa parivuotiaansa kanssa, että hakee mallia kasvatukseen joltain tv: "super-nannyltä"? Ne sarjat on melkein yhtä totta, kuin kauniit ja rohkeat. Monestikko on näytetty, kuinka perheellä oikeasti menee muksujen kanssa jonkun ajan kuluttua? Moinen kiukuttelu kuuluu tuohon ikään ja uutta uhmaa luvassa murrosiässä, kun lapsia hankitaan, silloin pitää myös tietää, mitä on luvassa!

• kolmen äiti

vaikka vuoret kaatuisi ja pilvet tippuisi alas taivaalta, vaikka maa halkeaisi ja vesi täyttäisi maan.

Tuon ikäinen on huomannut olevansa eri ihminen, kuin vanhempansa ja pelkää yksinjäämistä. Potkupallona tai nyrkkeilysäkkinä oleminen ei kuitenkaan ole vanhemman "juttu", aikuisena pysyminen sen sijaan on, vaikka se onkin niin kauhean raskasta... Kokemusta on ja tulossa vielä lisää... Monet itkut on itketty, ei vanhempienkaan tarvi piilotella tunteitaan, jos paha mieli tulee niin se tulee, siitä pitää puhua ja yleensäkkin tunteista pitää puhua, antaa niille nimi, eihän se lapsi muuten opi. Lapsi ei ole koskaan ilkeä tai paha, teot saattaa olla ilkeitä ja pahoja, mutta LAPSI EI!

Ja ois tosi kiva kun ois joku hätäapu toimisto mistä sais tukea juuri sillä sekunnilla, kun lapsi pistää ranttaliksi... joku joka hokis korvaan, että kyllä sä jaksat... sillä se oma jaksaminen on suoraan verrannollinen siihen, kuinka usein lapsen raivokohtaukset kestää ja toistuu.... ikävä kyllä useimmiten olet yksin näinä hetkinä.

• mummo jo

ovat teini-ikäisiä. Silloin mietit kuin helppoa oli elämä kun olivat pieniä. Olen aina sanonut että mitä isompia lapset ovat niin sitä pahempia. Omat jo aikuisia mutta nyt seuraan lastenlasten kehitystä. Ja olen tässä lähdössä hakemaan lastenlasta koulusta . Hän on pirteä ekaluokkalainen.

• odotas vaan

Ajattele positiivisesti,tämä on hyvää valmentautumista siihen,kun murkkuaika alkaa.Silloin on hyvät neuvot todella välillä kalliita,kun se kiukkuava,sauhuava ja tulistuva tapaus on itsesi kokoinen,joissain tapauksissa (pojat) itseäsi päätä pitempi.

• neljän äitee
        odotas vaan kirjoitti:

Ajattele positiivisesti,tämä on hyvää valmentautumista siihen,kun murkkuaika alkaa.Silloin on hyvät neuvot todella välillä kalliita,kun se kiukkuava,sauhuava ja tulistuva tapaus on itsesi kokoinen,joissain tapauksissa (pojat) itseäsi päätä pitempi.

Nyt muistelen itse aikaa kun penskat oli pieniä, kumpikin murkkuikäinen on minua eli äitiään pidempiä ja kun satun vielä olemaan pieni kokoinen eli pätkä ja hoikka. Mutta hyvin nuo tottelee, kun käsken huoneeseensa möykkäämään, muualla ei tarvitse niitä teinikuohuntuja harrastaa. Ihmeen nopeesti teineillä päreet palaa, väliin tuntuu että ovat kuin kaksivuotiaita, mutta minkäs sitä hormonikuohuille mahtaa. Vielä on kaksoset tulossa "siihen ikään", ja ovat hekin kohta minun kokoisia, mutta jospa saisivat ne kuohunnat yhtäaikaa eikä peräjälkeen (toivoa sopii, mutta en jaksa uskoa), että olisi väliin hiljaisuuttakin.

• Äiti-07ja-08 poikien

Hei! Kuulostaapa niin tutulta...
      Meillä ainakin kohta 3v ja 2v pojat testaavat rajojaan ja jos asiat ei mene heidän toiveidensa mukaan niin sitten huudetaan tai parhaimmalla tapauksella jollain tavaralla heitetään, mutta sitten huomaavat tehneensä väärin, kun sanon "HÖPÖ! Ei heitellä!"
      Tietynlainen kuri sentään pitää olla, vaikka tiedänkin poikien olevan siellä ensimmäisen uhmaikä tuloksellisuudessa ja rajojahan pitää kokeilla tottakai... Itse otan asian rennosti ja positiivisella asenteella... tälläiset puuskittaiset tuulet kuuluu lapsien elämään, kehitykseen ja oppimiseen... kaikkea ei saada pelkällä huutamisella tai tavaroiden heittelyllä.
      Suosittelen nauttimaan niistä päivistä kun lapsi leikkii ja oppii uusia asioita! Ainakin itse kiukkupäivien aikana ajattelen että huomenna voi olla iloisempi ja aurinkoisempi ilme lapsella kasvoilla, kun tänään saa tunteensa näyttää!

• sipe0

Luin tota sinun tarinaasi lapsestasi, joka saa raivarin pienistä asioista. Mietin tässä samalla omia lapsiani, olet todella hyvin maltillisesti ottanut raivarit. Mutta mietin edelleen jokin lastasi vaivaa, ehdotankin että otattaisit neuvolassa puheeksi voisiko häntä tutkia tarkemmin psykologi ja vaikka keskussairaalaan ottaa kielelliset testit ja tutkimukset. Tällä tavalla ainakin minä lähdin omaa tytärtäni tutkimaan ja itseaatimaan tutkimuksia. Tällä hetkelläkään ei tyttärestäni olisi minään laista tutkimusta jos en itse olisi niin vaatinut ja nyt hän saa koulussa erilaista tukea kuin muut. Mutta ei kuiten kaan Niin että eristetään ryhmästä pois ja tyttäreni on edennyt looistavasti opinnoissaaan kun tasustalla oli kielellistä viivästymää, jota hän ei saanut sanoiksi puettua minulle. Nyt hän saa kerrttua mikä harmittaa kun on saanut apua koulusta ja teraupeutista ja kiellellistä harjoitteista.

• ....................

Lapset ottaa yleensä mallia vanhemmistaan? Oletko sinä äkkipikaista sorttia? tai riidelläänkö kotonanne paljon?

• Voimia!

Telkkariohjelmien oppien soveltaminen kotioloissa voi johtaa huonompaan tulokseen kuin maalaisjärjen käyttö. 2,5-vuotias ei mitenkään voi osata selittää tunteitaan, älä nyt ihmeessä rupea kaiken muun lisäksi vielä miettimään, onko hän kielellisesti jälkeenjäänyt. Moni ei tuossa iässä osaa vielä kuin muutaman sanan.

Tärkeintä on olla turvallinen aikuinen, joka rakastaa ja välittää siitä huolimatta että lapsi raivoaa. Ei uhmaikäinen ole "tuhma" tai "tyhmä" tai "huonotapainen" tai "kuriton", hänellä on tosi vaikeaa tuntemustensa kanssa. Samoin on murkkuiässä, ja monella naisella kerran kuussa. Tunteet vain heittelevät ilman mitään selitettävää syytä.

Keksi jotain mikä saa lapsen nauramaan, sen jälkeen on helpompi kertoa mitä tapahtui. Ja niin kuin joku viisaasti jo vastasikin, sinun tehtäväsi on kertoa miltä lapsesta tuntui, antaa tunteille nimet ja hyväksyä ne.

• mummo ja äiti

kannattaa varmaan lähteä jo pohtimaan tilannetta ammatti-ihmisen kanssa, vuorovaikutusasia.

• Rohkeasti vaan

Jos annat periksi, niin aikuisenakin hän yrittää saada tahtonsa raivareilla läpi. Niistä on kokemusta, joten sitä kannattaa välttää.
      Periaatteessa se hali voisi auttaa riittävän pitkänä, tiukkana vaan ei musertavana. Jos on liina hellä, niin aikuisena hän voi odottaa raivarin jälkeen rakkauden tuunustustuksia ja haleja. Siitäkin on kokemusta, minä en yksinkertaisesti pysty heti sänkyläheisiin kontakteihin raivarin päälle. Se oli entisen vaimon vaade ja tapa pyytää rakkautta.
      Oletettavasti se huomiotta jättäminen siihen asti, kunnes raivo on laskenut, on paras. Heti sen päälle keskustelutuokio, jossa kuunnellaan lapsen murheita, mutta aikuinen ehdottomasti tekee lopullisen päätöksen, mikä on oikein ja mikä väärin. Sitten rauhassa anteeksipyyntö, sopiminen ja halukset päälle. Asia voi vaatia aikaa, mutta se kannattaa. Tämä ei ole nujertamista.
      Lapset ymmärtävät usein paljon enemmän, kuin me osaamme arvata.
      Oma esimerkki on hirveän tärkeä. Molemmat vanhemmat mukana asiassa!
      Onnistumiset tuovat hyvän mielen sekä sinulle, että lapselle.

• vanhempi vai

Siis aivan samaa mieltä... itsellä 4 -vuotias, 11 -vuotias ja lähes 17 -kesäinen... ja vanhin ja esikoinen oli ja on edelleen haastavin herkkä, määrätietoinen, impulsiivinen... ja erittäin lahjakas kielissä, musiikissa, liikunnassa ja pärjää hienosti kaikessa, jos on vain kiinnostusta... alisuoriutuu välillä kun on lyhytjänteinen...

Samanlainen kimpaantuja kuin tämä 2,5 vuotias tässä ... vieläkin siis tämä 17-vuotias .. vaikka kyllä jo on tunteiden hallintaakin tähän ikään mennessä lisääntynyt... tempperamenttinen, taiteellinen ja herkkä mutta luja ja vahva luonne...

...olisimme kyllä tarvinneet apua, muttei ainakaan yleinen terveydenhuoltopuoli pystynyt antamaan yksilöllistä apua tai yhtään mitään ... joten se siitä

Muiden lasten tahtoraivarit eivät ole olleet mitään, häneen vanhimpaan verrattuna... onneksi :)

Pss. Raivokohtauksissa vanhin tarvitsi lämmintä mutta lujaa syliä... ja vaikka tappeli vastaan lopuksi halasi ja oli todella tyytyväinen, kun joku jaksoi olla lähellä ja turvana... vanhempana se kuitenkin on vaikeampaa ja hankalampaa, joten vihan ja raivonhallintaan tarvitaan todella keinoja sekä lapselle että vanhemmalle/hoitajalle jopa ammattilaisen apua, jos se säilyy hallitsemattomana... siksi suosittelen asian selvittämistä, mutta TÄRKEÄÄ on, että etsitte juuri Teille sopivaa apua!!!

• apostoli mikko

TAAS YX MIES POHOJANMAALTA

Keskustelu on nyt näköjään mennyt äitilinjoille...missä on isät ? Ei kaikki ole töissä,
      itsekkin olen yrittäjänä töissä...ei se estä...teen töitä lasten parissa, on 4 lasta ,
      nyt jo aikuisia...Uhmaikä tulee jokaiselle aikanaan ! voi olla vasta jopa armeija-iässäkin
      pojilla ! Vaikeita aikojahan ne ovat vanhemmille ja siinä koetellaan myös parisuhdetta,
      kun ollaan kurituksesta ja komentamisesta eri mieltä ! Ehdotan tukea ennenkaikkea
      vanhemmille, koska nykyään kaikki eivät halua tehdä lapsia.... sitten ei tule enää lisää
      Suomalaisia ! Pyytäisin teitä tarkistamaan piirrettyjen filmien väkivallan...kun ihmettelette,
      mistä väkivalta tulee lapselle...agressiivista käyttäytymistä ilman seuraamuksia...sitä piirretyt
      näyttävät lapsille...vanhempien tulisi ennemmin hommata jotakin hengellistä...vaikka Raamatun
      kertomista henkilöistä piirrettyjä ! jos jotakin ajanvietettä täytyy löytyä, että vanhemmat
      saisivat vähän hengähtää...! Sitten yksi HYVIN TÄRKEÄ ASIA : RUKOILKAA LASTENNE PUOLESTA !
      ELLETTE ITSE OSAA...PYYTÄKÄÄ JOKU USKOVAINEN AVUKSI ! HÄN AUTTAA TEITÄ !
      MONELLA PALAA PINNA TENAVIEN KANSSA...SIINÄ ON HYVÄT NEUVOT TARPEEN !

• uskonto sairastuttaa

Tässä lapsukaisille raamatusta VÄKIVALLATTOMIA aiheita uskonnollisia piirrettyjä varten:

"Vaikka veljesi, oman äitisi poika, sinun oma poikasi tai tyttäresi, vaimosi, jota rakastat, tai paras ystäväsi salaa houkuttelisi sinua palvelemaan vieraita jumalia, älä suostu hänen ehdotukseensa äläkä kuuntele häntä. Älä sääli häntä, älä osoita hänelle armoa äläkä salaa hänen rikostaan, vaan surmaa hänet. Heitä itse ensimmäinen kivi, ja sinun perässäsi tulkoot kaikki muut. Kivittäkää hänet kuoliaaksi, sillä hän yritti viekoitella teitä luopumaan Herrasta, Jumalastanne." [5. Moos. 17:7]

"Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen." [5. Moos. 33:9]

"Jos vanhemmilla on tottelematon ja uppiniskainen poika, joka kurituksesta huolimatta ei kuuntele heitä, heidän on otettava poika kiinni ja vietävä hänet kaupunkinsa portille. Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä." [5. Moos. 13:6 ]

Kuules apostoli mikko, syy siihen, ettei täällä ole isejä kirjoittelemassa on se, että tämä keskustelu on sijoitettu "äitien jutut" osioon. Ja suurin syy lasten pahoinvointiin on Suomeen kuoleman uhalla istutettu kristinusko, jonka perusopetuksiin kuuluu lasten pahoinpitely ja alistaminen. Vaikka lain puitteissa tällaiset menettelyt on kriminalisoitu, täällä olevien juttujen mukaan löytyy runsaasti äitejä, jotka kannattavat luterilaisen uskonnon lietsomia väkivaltaisuuksia lapsiin kohdistuen.

Kuten kirjoitit, vanhemmat tarvitsevat tukea ja ohjausta lastensa kanssa olemiseen, mutta kaikkein vähiten uskonnollisista piireistä, vaan lasten hyvinvointiin perehtyneiltä asiantuntijoilta.

• ugly girl

tuota joo 2,5vuotiaalla ei ensinnäkään pitäs enää päivällä olla vaippoja että silleen...pitäs olla jo melko kuiva,yövaippa on ok vielä tossa vaiheessa:) ja mitä raivareihin tulee se on sellanen juttu ettei tuolla lällätys tyylillä oikeet kunnon raivarit niinkun tuo avokämmen juttu oli mene ohi.. IKINÄ lyömistä tms väkivaltaa ei tule hyväksyä JA aina raivarin ja oikeen raivarin jälkeen seuraamuksena tulee olla sellasta mistä lapsi
      oppii oikeasti tajuamaan syy-seuraus-suhteen merkitystä.Eli väkivaltasen käytöksen jälkeen pistät kakrun penkkiin ja pidät sellasen saarnan että korvia polttelee ja kerrot että mitä voi sattua jos toista lyö tms 2,5vuotias ei ole mikään vauva joka ei muka ymmärtätäis tms soopaa...ja jos raivarit on jokapäiväsiä ja 5vuotiaalla sisaruksellakin sillon vikaa on oikeasti jossakin...kyllä sillon pitäs jo hälytyskellojen soida päässä.

• tutkisin

jos lapsella on korvissa jotain vikaa?

• 6 lapsen Äippä :)

Ps.Laitoin tämän tänne loppuunkin kun en ole mikään konkari näillä palstoilla,enkä siis tiedä pitääkö vastaukset laittaa väleihin vai loppuun :)

• Äippä vaan
        tutkisin kirjoitti:

jos lapsella on korvissa jotain vikaa?

Tottakai lasta pitää aina kieltää lyömisestä!!! Ikinä ei lapsi saa lyödä ketään, onhan se aikuisiltakin kielletty. Perussäännöt pitää olla; kenenkään kädestä ei oteta leluja, ketään ei lyödä/tönitä, kenenkään tavaroita ei rikota jne. Oli ikä mikä tahansa. Mitä järkeä on siinä, että antaa esim. 1vuotiaan lyödä kaikkia, kun on MUKA NIIN PIENI. Kaikenikäisiä pitää kieltää lyömästä. Minusta palstan aloittaja on oikeilla linjoilla, minäkin varmaan istuttaisin jäähyllä koko päivän, jos ei anteeksipyyntöä tule. Minulla 5v. ja 1v4kk lapset. Isommalla jäähypenkki käytössä, vaikkakin tarvitaan ehkä 1 x kk. Jos sitäkään. Pienempää kiellän aina noista perusjutuista, jotta oppii käytöstavat. Ja jos toista satuttaa, aina on pyydettävä anteeksi. Ovat poikia, ja mielelläni haluan että heistä tulee sellaisia miehiä jotka osaavat pyytää anteeksi myös isompana esimerkiksi parisuhteessa.
        Mutta tuosta "apinaotteesta", sopii toisille lapsille, toisia tosiaan ahdistaa. Meillä ei toimisi, eikä meillä varsinaisia raivareita onneksi olekaan. Yleensä on tehty jotain muuta tuhmaa jos jäähylle on joutunut. Mutta hyvää kesää kaikille, ja yritetään kestää näitä meidän rakkaita riiviöitä!!

• lapset ovat ihmisiä!

Lapsissa ei ole vikaa, mutta kasvatustyylissä sitäkin enemmän. Lasten ongelmat ovat AINA vanhempien tai muun kasvuympäristön taitamattomuuden ja tietämättömyyden syytä.

• perheenäiti

Älä tule teini tänne kirjoittelemaan asioista, joista et tiedä. Esim. 3-vuotiaskin voi olla vaipoissa vielä ja tämä on TÄYSIN NORMAALIA, erityisesti pojilla! Lisäksi tuo "saarnaaminen" ei auta pikkulapselle mitään, sillä 2-vuotias ei jaksa keskittyä niin kauaa että se menisi kokonaisuutena perille (= lause sieltä, täältä voi mennäkin). Moni alle eskari-ikäinen on kovassa uhmassa joten siinäkään ei ole mitään hälyttävää.

• 21

Ei voi olla tosi............ Sinä yrität keskustella 2,5 vuotiaan kanssa niin kuin aikuisen. Haloo..... Sen ikäisen kanssa ei keskustelut onnistu vaan sinä näytät asiallisesti että olet vanhempi ja sinä päätät. Ei ihme että lapsi raivostuu.

• Rimpati rei

Juupa juu, uhmia tulee ja menee. Ei jää uhmaksi toi yksi kausi. Jäitä hattuun ja maalaisjärki kasvatukseen. Mieti onko perheessänne jokin muutos tapahtunut lähiaikoina? Johtuisko siitä? Ja sitten lapsi kyllä vaistoaa, jos vanhemmat soutaa ja huopaa, lapsi kyllä vetelee naruista aika napakasti, jos vain saa sitä tehdä. Kysele neuvolasta josko saisit apua sieltä, jokin syy muutokseen pitää löytyä. Ei kait lapsi puolta päivää äidin kanssa tappele jostain kynästä...

• kikker

Piruko niitä kersoja käski väsätä?

• Kolmen lapsen äiti

Kuuluu lapsen kehitykseen. Vanhemman pitää olla se turvallinen aikuinen joka antaa rakkautta ja asettaa rajoja. Kehu hyvästä käytösestä, huonosta anna johdonmukaista palautetta.

• <3 <3

osta tai lainaa John Gray, mars ja venus vanhempina! Itselle on ollut lasten kanssa PALJON apua siitä, paras kasvatusopas mitä tiedän, hyviä esimerkkejä vaikeista tilanteista ja kuinka ne hoitaa hyvin! myös Anna-Liisa Valtavaara, Ainako anteeksi-kirjaa suosittelen, pakotettu anteeksipyyntö vie pohjaa oikealta anteeksipyynnöltä. Voiskohan päiväkodissa olla ainakin osasyy lapsen käytökselle? Lapset ei aina edes osaa kertoa mitä kurjaa on tapahtunut.

http://wsoy.fi/yk/products/show/22481

• myös äiti

En lukenut kaikkia saamiasi viestejä ja saatan siksi toistaa samaa, mutta oma huomioni kiintyi tuohon tavallaan pakotettuun anteeksipyyntöön, jotta asiassa päästään ikäänkuin eteenpäin. Voiko 2,5-vuotiaalta odottaa anteeksipyyntöä? Voisiko riittää aikuisen selvä toteamus siitä, mikä on hyväksyttävää, mikä ei ja nekin vain juuri ko. tilanteissa? Ohjaisivatko ne lasta tarpeeksi... Onko muu liikaa tilanteessa, jossa lapsi on ollut tunteidensa äärirajoilla.
        Aikuisenkaan ei ole helppo pyytää omia, voimakkaiden tunteiden aiheuttamia tekemisiään anteeksi, vaikka olisikin aiheuttanut toiselle niillä harmia. Tunteet tulee sallia, kaikkea tekemistä ei. 2,5-vuotias vasta on ihan alussa tunteidensa opettelun kanssa ja vielä enemmän alussa niiden hallinnan kanssa. Aikuinen on varmaan paras opettaja omalla mallillaan ja pukemalla lapsen vaikeita tunteita sanoiksi ja hyväksymällä TUNTEET. Ketään ei tietenkään saa lyödä tms.
        Joskus voi lapsella olla jokin neurologinen häiriökin, joka aiheuttaa ylimenevän tuntuisia reaktioita, mutta eihän sekään muuttaisi tapaa,millä lapseen suhtaudutaan, auttaisi vain ehkä ymmärtämään paremmin, miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy. Mutta jos alkaa käydä kovin raskaaksi koko perheelle ja jatkuu pitkään, voi sit´äkin selvitellä. Sekin voi olla lapselle raskasta, joten liian helposti ei kannata "asiantuntijan" luo lasta kiikuttaa, jos suinkin tuntee jaksavansa.

• 3v. uhma käynnissä
        myös äiti kirjoitti:

En lukenut kaikkia saamiasi viestejä ja saatan siksi toistaa samaa, mutta oma huomioni kiintyi tuohon tavallaan pakotettuun anteeksipyyntöön, jotta asiassa päästään ikäänkuin eteenpäin. Voiko 2,5-vuotiaalta odottaa anteeksipyyntöä? Voisiko riittää aikuisen selvä toteamus siitä, mikä on hyväksyttävää, mikä ei ja nekin vain juuri ko. tilanteissa? Ohjaisivatko ne lasta tarpeeksi... Onko muu liikaa tilanteessa, jossa lapsi on ollut tunteidensa äärirajoilla.
        Aikuisenkaan ei ole helppo pyytää omia, voimakkaiden tunteiden aiheuttamia tekemisiään anteeksi, vaikka olisikin aiheuttanut toiselle niillä harmia. Tunteet tulee sallia, kaikkea tekemistä ei. 2,5-vuotias vasta on ihan alussa tunteidensa opettelun kanssa ja vielä enemmän alussa niiden hallinnan kanssa. Aikuinen on varmaan paras opettaja omalla mallillaan ja pukemalla lapsen vaikeita tunteita sanoiksi ja hyväksymällä TUNTEET. Ketään ei tietenkään saa lyödä tms.
        Joskus voi lapsella olla jokin neurologinen häiriökin, joka aiheuttaa ylimenevän tuntuisia reaktioita, mutta eihän sekään muuttaisi tapaa,millä lapseen suhtaudutaan, auttaisi vain ehkä ymmärtämään paremmin, miksi hän käyttäytyy kuten käyttäytyy. Mutta jos alkaa käydä kovin raskaaksi koko perheelle ja jatkuu pitkään, voi sit´äkin selvitellä. Sekin voi olla lapselle raskasta, joten liian helposti ei kannata "asiantuntijan" luo lasta kiikuttaa, jos suinkin tuntee jaksavansa.

Meillä ainakin odotetaan anteeksi pyyntöä, jos toista on satuttanut tai ollut hirveän tuhma. Vanhempi poika täyttää kesällä 3 v. ja osaa pyytää anteeksi mm. halaamalla, ja olemme opastaneet häntä kädestä pitäen siihen ihan pienestä ja sama alkaa nyt nuorimmaisella joka on nyt reilun yhden vuoden ikäinen.
        Meillä on tapana, että jos toisia satuttaa eikä "halua" pyytää anteeksi, niin sitten mennään "jäähylle" miettimään mitä tuli tehtyä ja sieltä saa tulla pois kun anteeksi pyyntö kiinnostaa...
        aloitimme nurkassa käynnin n. 1,5 vuotiaana, ja aika oli aina lapsen ikävuosien mukaan ja se tehosi ainakin lyömiseen. Myöhemmin olemme vaihtaneet tähän kuuluisaan jäähypenkkiin ja sekin on toiminut ihan hyvin ja sieltä saa tulla pois kun osaa pyytää anteeksi. Meillä tämä kiinnipitäminen/sylissä pitäminen raivarin aikana ei ole toiminut, se vain lisää raivoa ja pitkittää tilannetta. Annan pojan raivota, kunhan ketään ei satuteta, ei edes itseä, joskus tietenkin lohdutetaan heti alussa, riippuen raivostuksen kohteesta.

Tosin 3 v. poikamme tekee myös omasta tahdostaan sellaista, että jos on kyönyt jotakuta, ja hänelle sanotaan, että tulee pipi, niin hän puhaltaa ja/tai silittää "pipi" kohtaa :) että kyllä uhmakkaallekkin lapselle voi tulla näitä sympatia kohtauksia, tosin itse olemme mallin hänelle antaneet ja puhallamme joka kerta siihen mihin pipi on tullut.

Tosin nuorempaa, emme ole vielä laittaneet nurkkaan tai jäähylle, mutta kyllä sekin kohta alkaa, jotta oppii myöhemmin sen että teoilla on seurauksensa ja oppii olemaan muiden kanssa sovussa ja satuttamatta muita.

Kasvatustapoja on yhtä monia kuin meitä vanhempia ja ei-vanhempia, joilla on omat mieltymyksensä ja mielipiteensä ja jokainen varmasti löytää omansa, mutta se voinee viedä aikaa.

• kasvattanut lastas??

Kuulostaa huonosti kasvatetulle. Toivottavasti pidät lapses kaukana bussista, että väsyneen työpäivän jälkeen saan rauhassa ottaa torkkuja ja varsinkin pidät lapses kaukana kirjastoista, että muut saa lukee rauhassa. Seinänaapureilla on huonosti kasvatettu lapsi kun se kiljuu niin että korvat hajoo muilla naapureilla. Vanhempansa on juoppoja ja laiskoja lohduttaa lastaan, jos se kiljuu yöllä. Nyt vasta on naapurit ihmetaijalla saanut lapsen yöllä hiljasemmaks, kun oon sen kiljuessa karjunut että tuun seinän läpi, soitan lastensuojelu viran omaisille ja että kostan heidän kakaralleen kun se on sen verran kasvanut että näen sen yksin ja kiitän nyrkillä mun korvien särkymisestä yöllä.

• Aarteita kuitenkin

Tsemppiä vaan kasvatustyöhön. Minulla oli kiltti, ihana lapsi, joka ykskaks jäätyäni kesälomalle alkoi aivan mahdottomaksi. Melkein kaikkea piti vastustaa. Olin ihan hukassa, sillä ei ollut mitään kokemusta "hankalan" lapsen käsittelystä. Jotenkin luovimalla siitä selviytyi mutta joskus piti olla jämäkkä. Esimerkiksi lomamatkalla aarteemme keksi, että nyt ollaan hotellihuoneessa eikä lähdetä syömään. Ei muuta kun isänsä olkapäälle ja siinä hän kiljui muutaman sata metriä rantakadulla kulkiessamme ja oli pian taas aurinkoinen. Johdonmukaisuutta, jämäkkyyttä tarvittaessa, hellyyttä ja jopa huumoriakin. Eikä sitä hankalaa aikaa kestänyt kauan, puolisen vuotta ehkä. Hänestä on tullut vuosien kuluessa keskusteleva, järkevä nuori mies ( 14 v) jota ei edes murkkuikä ole pahasti riivannut ainakaan vielä.

Tuskin lapsi osaa selittää tarkoin, mikä häntä harmittaa. Eihän kaikki aikuisetkaan osaa eritellä, mistä paha mieli tai kiukku todella sai alkunsa. Ristiriitaisia tunteita omien halujen, kykyjen ja sen mitä saa tehdä välillä. Kovin pitkälle ei kannata mennä kiukuttelijan mukaan, sillä siitähän tulee erinomainen keino pyöritellä aikuisia ja olla keskipisteenä. Oli miten oli, selviät kuitenkin. Ennemmin tai myöhemmin. Jaksamista.

• Äiti30

Heippa!

Minullakin on 2v uhmaikäinen. Raivareita ei ole päivittäin, mutta lukuisia kertoja on ollut. Aina en tiedä selitystä, en ymmärrä mistä johtuu. Kunhan kiukuttelee. Ei potalle...ei, ei, ei... Tai ei laiteta ruokalappua... mikä milloinkin. Periksi en anna.

Aiemmin toimin hyvin samankaltaisesti kuin sinä. Yritin pusertaa hetken rauhoittumisen jälkeen keskustelua ja anteeksipyyntöä. Eipä aina onnistunut. Sitten eräänä päivänä ihana ihminen, kahden jo nuoren koululaisen isä, antoi mulle tsemppiä. Olin sanonut pojalle, tuttuun tapaan, että ei saa kiukutella, menehän miettimään asiaa, ja poika oli mennyt omaan huoneeseensa. Aikaa kului, ja poika siellä rauhoittui hiljaisemmaksi. Meinasin mennä sinne juttelemaan, mutta sain vinkin, että älä mene. Anna pojan tulla sinun luoksesi.

Odotin ja odotin. Jonkin ajan päästä poika huusi "äitii, tänne..." Meinasin mennä, mutta jälleen sain vinkin, että älä mene. En mennyt. Tuntui että aika kului vaikka kuinka... Oven raosta salaa hiljaa vilkasin, että poika röhnötti kyljellään lattialla pehmolelu kainalossa ja ajeli pikkuautolla. No, annoin olla. Jatkoin ruuanlaittoa. Poika huuteli uudestaa "äiti tänne..." Vastasin että äiti laittaa nyt ruokaa. Aikaa kului vielä hetki, sitten ruoka oli valmis. Hihkaisin pojalle, että ruoka on valmista. En muuta. Samassa sekunnissa poika ampaisi pystyyn, juoksi keittiöön ja kapsahti kaulaani sanoen "anteeksi äiti!" Mahtavaa!!! Enpä ole enää mennyt anelemaan keskusteluja ja anteeksipyyntöä. Kyllä se tulee, aikanaan, kun lapsi saa sen sanoa omalla ajallaan.

Usko pois, odottavan aika on pitkä... Mutta lopputulos palkitsee! Tsemppiä.:) Meillä on kiukkuilut tämän avulla lyhentyneet kummasti.

• Medina***

Oman lapseni uhmaikä kesti puolisen vuotta ja välillä meinasin jo luovuttaa. Nykyään rangaistukset ovat johdonmukaisia: jos lapsi menee jäähytuolille heti tehtyään pahojaan, hän istuu siinä vain 5 minuuttia, jos hän ei tottele, istuu 10 minuuttia ja pahin rangaistus on nurkassa seisominen. Lapsi löi minuakin, kunnes tarrasin häntä kädestä kiinni, katsoin tiukasti silmiin ja ärähdin: "Sinä et ikinä, IKINÄ enää saa tehdä noin. Ymmärsitkö? Mitä äiti juuri sanoi? Saako lyödä?" Jos lapsi väitti, että saa, kysyin kysymyksen uudelleen.

Jäähytuoli oli yksinkertainen: aina kun hän tuli sieltä pois, nostin hänet uudelleen sanaakaan sanomatta takaisin tuoliin. Hän huusi, raivosi ja itki ja minä totesin tiukasti, mutta tyynesti: "Voit huutaa siellä vaikka maailman tappiin asti, äidillä on kyllä aikaa. Tietäisit vain sen että mitä pidempään huudat, sitä pidempään istut. Heti kun lakkaat huutamasta, jutellaan tästä tilanteesta kuin isot tytöt". Rangaistuksen jälkeen selitin tytölle, miksi ei saa lyödä: "Aikuisten maailmassa poliisit laittavat vankilaan ja siellä ei ole kivaa. Lyöminen on rikos, todella vakava juttu. Aikuisten on noudatettava yhteiskunnan sääntöjä ja sinun pitää noudattaa minun sääntöjäni".

Uhmaikäisen kanssa painiminen vaatii hemmetin pitkää pinnaa. Totta kai tuo varmasti tuntuu toivottomalta, mutta älä luovuta. Ole tiukka! Lapset kaipaavat rajoja vanhemmiltaan ja ne on pidettävä. Ei mitään lässytystä ja sääliä vaan näytät kuka on paikan pomo.

• rangaistus=sadismia

Mitä vikaa huutamisessa on? Kyllä maailmaan ääntä mahtuu. Paha mieli siinä vain purkautuu pois. Tunteiden pidättely saa ihmisen ahdistumaan, ja ahdistuksen kasvaessa tulee vääristymiä psyykeeseen (kuten esim. ADHD).

Mikä ihmeen paatuneiden psykopaattien rangaistuslaitoksen pääjehu ajattelet olevasi. Kyse on heiveröisistä lapsista, jotka eivät tee asioita pahuuttaan ja ilkeyttään, vaan tietämättömyyttään. Heitä kuuluu asiallisesti ohjata elämässä, eikä hitto soikoon laittaa kärsimään elämään opettelemisen takia!

• tmt-82

Periaatteesa uhmaikään kuuluvat tunteenpurkaukset, raivarit tms. Välillä lievemmät ja välillä rajummat. Mielestäni ks. lapsen purkaukset aika ääripäästä, eli suhteellisen rajuja... kehoittaisinkin kysymään neuvoa neuvolasta, jos tilanteenne noin "paha".. Itse olen sitä mieltä, että vaikka kuinka olisi uhmaikä niin se ei saisi haitata normaalia elämää ja joka päiväistä toimintaa.. Jos tahdot kertoa lisää/jutella tms.laita sähköpostia; [email protected]

• myös äiti

Löikö lapsesi sinua tuossa tilanteessa tarkoituksella, vai olisiko raivopässään vahingossa sinua lyönyt? Tulee kyllä pienellä lapselle ihan liikaa paineita ja ajateltavaa tuossa tilanteessa, kun pitäisi selvitä negatiivisista tunteista ja osata vielä pukea ne sanoiksi. Hyvä, jos toinen edes itse ymmärtää mitä omassa mielessä tapahtuu. Sitten, jos lyönti on tullut vahingossa, niin siitä saa vielä äidin raivon omaan niskaan. Ja pitäisi vielä pyytää anteeksi.
      Lapsi tarvitsee myös aikaa. Lapsi ei unohda. Viisainta selvittää yksi asia kerrallaan, kuin että liikaa vaati lapselta kerralla. Anteeksi voi pyytää sitten, kun tilanne on rauhoittunut. Tuskin itsekkään kykenet anteeksi vilpittömästi pyytämään, kun raivo on pahimmoillaan päällä, vaikka tiedät tehneesi väärin. Miksi siis vaatia tätä lapseltakaan. Ja miksi laittaa noin pieni lapsi jäähypenkille?
      Ei väkisin sylissä pitäminen toimi kaikilla lapsilla. Toisilla se raivo vaan siitä kiihtyy. Jos lapsi ei halua olla sylissä kun pahaa mieltä pukkaa päälle, antaa lapsen sitten olla. Mutta vanhemman täytyy pysyä siinä vieressä. Ei se sitä tarkoita, että ei välitä ja että jättää yksin, vaikket väkisin sylissä lasta pidäkään. Meillä ei ainakaan kaksi vuotiaan kanssa väkisin sylissä pitäminen toimi ensinkään. Paljon nopeammin menee kiukku ohi, kun saa olla. Itse olen vieressä, ja kun paha mieli laantuu sitten sylitellään.

• mkzjckl

Uhmaikäisellä ei otsalohko osaa vielä tehtäväänsä eli hillitä tunteita. Kaikki tunteet on sallittuja, mutta teot niiden vallassa ei. Vanhempien pitää yrittää pysyä rauhallisina ja tosiaan ottaa lapsi syliinsä. Siinä lapsen raivotessa ei kannata selitellä mitään, mutta aikuisen kuuluu estää lasta ettei hän vahingoita muita tai itseään. Estä lyöminen ja potku.Kaksivuotiaalla on "minä itse vaihe", alkaa tajuta olevansa äidistä erillinen yksilö. Me aikuisetkin ollaan erilaisia, ei siis lapsenkaan tarvitse olla aina aurinkoinen. Asettaudu lapsen asemaan; jokaiseen toiseen lapseen päiväkodissa hänellä on erilainen suhde ja se väsyttää. Kaksivuotias ei tunnista tunteita ja siksi ei välttämättä pysty sanomaan mikä suututtaa. Ehkä lapsiryhmä on hänelle liian suuri, hukkuu massaan? Rajoja, rajoja. Aikuisen pitää olla se pomo, joka tietää mikä on lapsen paras. Koita olla viilipytty ja näytä lapselle ettet huomioi hänen kiukkuamistaan. Rutiinit tuo turvallisuutta. Nyt syödään, pestään hampaat ja mennään nukkumaan. Yöpuku päälle ja iltasatu. Jos ei halua niin sitten lähdet pois ja sillä siisti. Älä jää potkittavaksi. Ehkä sä murehdit vähän liikaa, sun eka lapsi?
      Meillä auttoi se että olin itse rauhallinen ja otin lapsen syliin siten ettei ole katsekontaktia ja heijasin rauhallisesti kehoa puolelta toiselle. Loppujen lopuksi minun rauhallisuus tarttui poikaan ja hänen vartalonsa rentoutui. Hän henkäisi syvään huokasten ja minä kysyin auttoiko? Mihin hän vastasi että auttoi ja lähti leikkimään. Huuto alkoi kuin myrsky taivaalta ilman syytä ja katosi samalla lailla. Menee kyllä ohi, usko pois.

• Juoposta eronnut

Olen elänyt oudossa perheessä, jossa lasta lopuksi tutkittiin monin tavoin, vikaa löytämättä.
      Miten vanhemmat, koko perhe käyttäytyy.
      Juodaanko.
      Riidelläänkö.
      Huudetaanko.
      Joskus ja toisinaan, usein vastaus on lähempänä kuin luulee.
      Lapsi sitä vain ei osaa kertoa, lapsella on vain tunteet.
      Turvallisuus, rakkaus ja lämpö.
      Tai pinnalliset, kylmät, eleettömät vanhemmat.

• Jonkun lapsi ja äiti

Ihanaa lapselle, että saa ja uskaltaa kiukutella kotona. Samalla saa opetella myös itsehillintää ja hyvää käytöstä. Lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja välitetyksi. Ja sama pätee myös vanhemmalla iällä..

Nimittäin ne lapset, jotka pelossa ovat kasvaneet ja tukahduttaneet tunteensa valitettavan usein purkavat sen kuitenkin johonkin, joten mikä sen parempaa kuin oppia se, että äiti on juuri se oikea ja luotettava henkilö ottamaan vastaan sen munkin kiukun :) Ei tarvi mennä steissille potkiin mummoja ja hajottaan julkisia paikkoja.. Se on sitä tasapainoa.

Joten kaikki äidit jotka harmittelevat sitä, että lapsi käyttäytyy huonosti niin ottakaapa se toinenkin puoli esiin, eli olette ihania äitejä, koska lapsi uskaltaa kiukutella. Se auttaa usein myös siinä, että se kohtaus pysyy aisoissa, kun on itsellä se olo, etten mä olekaan huono äiti.. Lapsi kun siinä kiukun ohella vaistoo sen vanhemmankin mielialan ja siitä riippuu, kuinka se kiukkukohtaus päättyy ja mikä olo siitä kummallekin jää!

Nimimerkillä: Meillä ei saanu kotona kiukutella ja sen huomas sitten vanhemmalla iällä nyt mun lapset saa lapset tiettyyn rajaan kiukutella ja senkin vaikutukset jo huomaa..

• juit8

tänne kannata kirjoittaa ihmiset alkaa vaan tappelee keskenään ja unohtaa alullepanijan,käytöskouluun kaikki puhutaan sitten lasten siitä..

• arska1991

Kun itse kiukuttelin ilman syytä tuossa iässä... tuli remmistä. Siihen loppui kiukuttelu. Tosi on.

• MILES

vyöhihna vaan heilumaan niin eiköhän kakara rauhotu.

• haloo hei..

Jos olet työelämässä toisen palveluksessa, miltä tuntuisi saada raipaniskuja, jos työ ei miellytäkkään pomoa..

Kiukuttelu on tunteiden purkamista. Tunteista ei saa rangaista.

• BEEN THERE

Käykää lääkärillä tai(neuropsykologilla, ellei millään hellitä. Ei ole välttämättä ADHD ollenkaan, mutta ellei isompanakaan saa kavereita tai jatkuu jatkuu, helpottaa kun tietää ettei lapsi ole tieten tahtoen hankala tms. Vaikka eihän ne muutenkaan ole, ihan normaalia uhmailua tuo varmaan on. Tsemppiä 2,5 ja perhe!

• OK

...niin kerrot lapselle että se oli väärin ja se ei saa toistua. Laitat pyytämään anteeksi. Seuraavalla kerralla kun lapsi lyö, niin rauhoitat itsesi, käväiset pihamaalla ja taitat koivusta vitsan. Tulet sisälle ja räppäiset sillä koiville. Ja kyllä oppii aika äkkiä mikä on homman nimi. Kaikin mokomin saatte halia lasta jne. jos sillä saatte tuloksia. Se että lapsi lyö ei ole sallittua. Ensimmäisillä kerroilla koetettava puhumalla selvitä, etenkin sen jälkeen kun lapsi rauhoittunut. Mutta jos homma ei mene perille niin sitten vitsaa.

Asioista ei tarvitse tehdä monimutkaisia. Lasta pitää ohjata oikeaan käyttäytymiseen ja siihen kuuluvat rangaistukset jos puhe ei tepsi. Ei sallittua lain mukaan? Eipä niin ja kun vanhemmilta viedään kasvatuskeinot niin tuloksetkin on näkyvissä. Äidin tai vanhempien ei pidä nyt ryhtyä marttyreiksi ja uhrata koko elämäänsä lapsen tähden jos häneen ei saada kontaktia. Teini-iässähän noita ongelmia on yleensä vielä enemmän. Oletetaan että nuori ei silloin kuuntele, rikkoo jatkuvasti sääntöjä vastaan, aiheuttaa surua koko ajan vanhemmille ja puhe ei mene perille - vitsaa? No, ei tietenkään. Siitä ei enää ole enää samaa hyötyä kuin lapsena ja voihan siinä nuorikin jo tulla päälle. Mutta jos pelisäännöt eivät ala sujua niin kun tietty ikä tulee nakkaat nuoren ulos ja alkakoot selviytyä omin päin. Kerrot toki tilanteen etukäteen että jos ei meno ala muuttua mitkä ovat seuraamukset asiasta. Jos omillaan ollessa pyytää asiallisesti apua, haluaa uuden mahdollisuuden tms. niin toki auttaa kannattaa. Jos sama käytös jatkuu ja pilaa oman elämänsä niin siitä vaan. Tietyssä tilanteessa se on vain kovetettava sydän. Kun itse joutuu hoitamaan asiansa niin voi olla että se järkikin alkaa palailla ja nuoresta kasvaa mies/nainen. Kyllähän lehdissä näkee näitä valittajia että vanhemmat pilasivat elämäni: isä oli alkoholisti tms. Totuus on kuitenkin se että jokainen pilaa lopulta vain oman elämänsä. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua Suomessa: niin köyhemmällä kuin rikkaallakin. Köyhältä voi vaatia enemmän työtä, mutta jos järkeä on niin ei niitä esteitä ole joista ei yli pääsisi.

Kyllä sen "vallan" perheessä pitää olla vanhemmilla ja aikuisilla sanokoot kasvatusoppaat jne. kaikki kaunosielut mitä hyvänsä. Lapsi ei ole perheessä se joka määrää. Keskustelua tiettyyn rajaan asti, mutta kyllä se on niin että kun vanhemmat on päätöksensä tehneet niin lapsi tekee sitten sen mukaan --- tai kestää seuraamukset.

• kuritettu
        OK kirjoitti:

...niin kerrot lapselle että se oli väärin ja se ei saa toistua. Laitat pyytämään anteeksi. Seuraavalla kerralla kun lapsi lyö, niin rauhoitat itsesi, käväiset pihamaalla ja taitat koivusta vitsan. Tulet sisälle ja räppäiset sillä koiville. Ja kyllä oppii aika äkkiä mikä on homman nimi. Kaikin mokomin saatte halia lasta jne. jos sillä saatte tuloksia. Se että lapsi lyö ei ole sallittua. Ensimmäisillä kerroilla koetettava puhumalla selvitä, etenkin sen jälkeen kun lapsi rauhoittunut. Mutta jos homma ei mene perille niin sitten vitsaa.

Asioista ei tarvitse tehdä monimutkaisia. Lasta pitää ohjata oikeaan käyttäytymiseen ja siihen kuuluvat rangaistukset jos puhe ei tepsi. Ei sallittua lain mukaan? Eipä niin ja kun vanhemmilta viedään kasvatuskeinot niin tuloksetkin on näkyvissä. Äidin tai vanhempien ei pidä nyt ryhtyä marttyreiksi ja uhrata koko elämäänsä lapsen tähden jos häneen ei saada kontaktia. Teini-iässähän noita ongelmia on yleensä vielä enemmän. Oletetaan että nuori ei silloin kuuntele, rikkoo jatkuvasti sääntöjä vastaan, aiheuttaa surua koko ajan vanhemmille ja puhe ei mene perille - vitsaa? No, ei tietenkään. Siitä ei enää ole enää samaa hyötyä kuin lapsena ja voihan siinä nuorikin jo tulla päälle. Mutta jos pelisäännöt eivät ala sujua niin kun tietty ikä tulee nakkaat nuoren ulos ja alkakoot selviytyä omin päin. Kerrot toki tilanteen etukäteen että jos ei meno ala muuttua mitkä ovat seuraamukset asiasta. Jos omillaan ollessa pyytää asiallisesti apua, haluaa uuden mahdollisuuden tms. niin toki auttaa kannattaa. Jos sama käytös jatkuu ja pilaa oman elämänsä niin siitä vaan. Tietyssä tilanteessa se on vain kovetettava sydän. Kun itse joutuu hoitamaan asiansa niin voi olla että se järkikin alkaa palailla ja nuoresta kasvaa mies/nainen. Kyllähän lehdissä näkee näitä valittajia että vanhemmat pilasivat elämäni: isä oli alkoholisti tms. Totuus on kuitenkin se että jokainen pilaa lopulta vain oman elämänsä. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua Suomessa: niin köyhemmällä kuin rikkaallakin. Köyhältä voi vaatia enemmän työtä, mutta jos järkeä on niin ei niitä esteitä ole joista ei yli pääsisi.

Kyllä sen "vallan" perheessä pitää olla vanhemmilla ja aikuisilla sanokoot kasvatusoppaat jne. kaikki kaunosielut mitä hyvänsä. Lapsi ei ole perheessä se joka määrää. Keskustelua tiettyyn rajaan asti, mutta kyllä se on niin että kun vanhemmat on päätöksensä tehneet niin lapsi tekee sitten sen mukaan --- tai kestää seuraamukset.

Lasten oikeuksien ja suojeluun tehdyt lait eivät ole mitään päähänpistoja, vaan kehitelty sen mukaan, mitä katsotaan olevan lapsen parasta asiantuntemukseen ja tutkimuksiin nojaten.

Aikuinen on kypsymätön ja kehittymätön, jos alentuu tekemään henkistä / fyysistä väkivaltaa heikompaansa kohtaan. Tekstisi antaa kaikin puolin kuvan tietämättömän ja vanhemmuuteen kyvyttömän henkilön toimintatavoista. Onneksi nykyään lain nojalla puututaan väkivaltaisten vanhempien tapaan olla lastensa kanssa, ja vielä parempaa, että lapset päsevät jopa turvaan huostaanottojen puitteissa.

Lasta alistamalla ei opeteta lasta, muuta kuin vihaamaan alistajaansa ja itseään.

• miessss111

missä mikäkin normaalia...

Temperamentti- ja luonne-eroja toki lasten välillä on.

Onko raivo normaalia?

Entä lyöminen?

Onko taustalla mallioppimista?

Jos tilanne vanhempia kummaksuttaa, niin kannattaa varmaan ottaa konsultaatio ns. ammattilaiselta.

Taviksia ja keittiöpöytäpsykolooogeja on aina tarjolla.

Vanhempien pitää toki olla rehtejä itselle ja miettiä onko itse antanut sitä mallia.

Tietty turha höösääminen ja huomion antaminen väärällä hetkellä ei ketään auta.

• nuori äiti

Meillä ollut saman laista.. Lapset nyt 6v, 3,5v ja pian 2v. jokaisella uhma. totesivat että ei uskota äitiä jos isä ei paikalla. meillä mennään huoneeseen rauhoittumaan eikä sieltä tulla pois ennen kuin on rauhoituttu ja asiasta pystytään keskustelemaan. (tosin tuo 2v ei vielä joudu huoneeseen eikä hänellä vielä tuollaista uhmaa olekaan..)

Itse ollaan jouduttu paljon selvittelemään asioita myös hoidossa. Lapsi lyö tai nimittelee. meillä ei nimitellä mutta lyöminen on saanut alkunsa päivähoidossa aikoinaan eikä sitä ole saatu kitkettyä pois vieläkään.

Tällainen tilanne vaatii aina hyviä hermoja, vaikka itseltäkin välillä pinna palaa. Kyllä se aikanaa helpottaa jos vain itse jaksat. Itse huomasin, että esimerkiksi iltapäivisin jos olen yksin lasten kanssa kotona niin eivät usko/tottele yhtään mitään ja uhoavat paljon. jos lähdetään lenkille niin asiat sujuu paremmin. Toissapäivänä siivosin kotona perusteellisesti, sain lapset mukaani ja meillä oli mukavaa. Yhteisellä tekemisellä asiat sujuu paremmin. vaikka niissäkin tilanteissa meilläkin tulee joskus ongelmia, suututaan jostain ihan mitättömästä asiasta. esim että tyttö haluaa ensin jotain, sitten haluaakin jotain muuta ja jos vaihtaa esim. lusikan toiseen niin haluaakin sen mikä ensin oli annettu. että tällaista pompottelemista on kestänyt pitkään. pitää vaan yrittää olla antamatta periksi, mutta joissain asioissa pääsee paljon helpommalla jos antaa periksi.

Ja ajatella, kaiken tämän hullunmyllyn keskellä minulla on vauvakuume :D
      Että vieläkö tähän yksi riiviö huutamaan ja raivoamaan, sisarusten kiusattavaksi ja härnättäväksi?!

Kaikesta huolimatta, rakastan lapsiani yli kaiken. On ihana seurata, miten lapsi kasvaa ja kehittyy.

Kunhan vaan ne omat hermot kestäisivät...

• rankaisu turhaa

Mitä enemmän kohtelet lapsiasi epäkunnioittavasti (eli rankaiset) sitä vähemmän he kunnioittavat sinua (eli eivät halua tehdä kanssasi yhteistyötä). Kunnioitus ANSAITAAN, siihen ei voi pakottaa (eli raamatun käskyt ovat täyttä sontaa ja ne voi unohtaa!).

Lapsi ei pompota, vaan harjoittelee elämää varten erilaisia asioita erilaisilla välineillä ja tavoilla.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      101
      1704
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1541
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1454
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1336
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      273
      1100
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1011
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      975
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      972
    Aihe