Kalaa

vaiski 1

Kalaa kahdelle.

2kpl Pangasiusfile
Sitruunamehua vähän
Viola ruohosipuli tuorejuustoa 3 tl Tai vastaavaa
Kermamaitoa tai kermaa 3 rkl eli noin 0,5 dl
Suolaa 1/4 tl
Sitruunapippuria hyppysellinen
Juutoraastetta päälle maun mukaan

Sulata pangasiusfileet ja nosta esim talouspaperille hetkeksi käännä välillä, lähtee ylimääräinen kosteus.

Laita vaikka kahvi tuoppiin sitruunamehua, tuorejuusto tai (kermamaito) pyöräytä haarukalla seosta lisää sitruunapippuri
ja tarvittaessa suolaa vähän. Sekoita seos haarukalla ta lusikalla.

Laita fileet uunivuokaan ja levitä seos päälle vaikka lusikalla.

Paista 180-200 asteisessa uunissa noin 15 min

Ota pois uunista ja lisää juusto päälle ja paista vielä noin 15 min lisää valmis kuin juusto reunilta ruskistuu.


Kokonais paistoaika uunissa 180- 200 astetta noin 20- 30 min riippuen uunista.


Jos oli kiire tehdä ja kalat vetisiä niin juuston lisäyksen vaiheessa poista nestettä vuuasta esim lusikalla.

Lisää makua jos haluat lisää seokseen maun mukaan jotain näistä
piparjuuri, curry, wasapi tai vastaavaa tahnaa seokseen noin 1/2 teelusikallista.

Sama ohje käy kaikille vaaleille kaloille, ahven, kampela, kuha, pangasius ja muut vastaavat.



Riisiä kehotan välttämään sillä se on aasian tärkein ravinnon lähde, kuin me euroopalaiset ja pohjois ameriikalaiset
ostamme aasian riissiää niin se lisää nälänhätää aasian markkinoilla.

Oatamalla taasen Pangasiusfileitä lisäämme mm. Vietnamissa hyvinvointia ja suojelemma mailman merien kalakantoja.

Norjalainen kasvatettu lohi kuluttaa mailman meriä ja kaakantoja noin 10 kertaa enemmän kuin Pangasiusfile.


Jos haluat olla kuluttaja tietoinen kalan kuluttaja, jätä Norjalainen kala kalatiskiin, ja valitse ympäristö ystävällisempi vaihtoehto.

3

1131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R. L. Olari

      Ohje löytyikin sopivasti tämän päivän ruuaksi. Tein tarkallen ohjeen mukaisesti ja perhe meinasi murhata minut.
      Luulin tuota todellakin ihan oikeaksi reseptiksi, mutta se taisikin olla feikki.
      Niin kuivaa kalaa emme ole ikinä yrittänet syödä. Kiitoksia vain kovasti reseptin antajalle, mutta harmittaa kun meni 1,5 kiloa kalafilettä täysin tärviölle! Vähän minä epäilin tuota aikaa kaikkiaan, mutta tein kuitenkin niin kuin neuvottiin!
      Kiukuttaa niin vietävästi, tästä lähin en katso näiltä sivuilta ainakaan ruokaohjeita ikinä!
      Perheemme lähtee vartin päästä lähiravintolaan syömään, onneksi lupasivat ottaa minut, äidin mukaansa!

    • Panhandle

      Miten vietnamilaisten hyvinvointia lisää se, että ruoka, joka heidän pitäisi saada syödä, rahdataan toiselle puolelle maailmaa? Pangasiusta myös kasvatetaan, eikä se ole ollenkaan ongelmatonta. Luonnoneliöt kärsivät niissä vesistöissä, missä kalaa kasvatetaan. Kalan kuljettaminen Eurooppaan kuluttaa turhaan luonnonvaroja, kun meillä on kalaa omastakin takaa.

      WWF:n kalaoppaassa pangasiukselle näytetään keltaista valoa. Se ei siis ole ympäristön kannalta huonoimpia vaihtoehtoja, mutta ei kovin suositeltavakaan.

      http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/kalaopas_2009_meren_herkkuja.pdf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe