"Mehustin"?

stb

Myydaanko Suomessa mitaan "mehustimia" (juicer)? Eli sellaisia jotka puristavat mehun irti niin hedelmista kuin kasviksista? Paljonko sellaiset maksavat suurinpiirtein?

14

5408

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mössääjä

Käsittääkseni "mehustimia" on myynnissä kolmenlaisia: mehupuristimet, mehulingot ja mehumaijat. Puristimissa ja lingoissa raaka-aineita ei kuumenneta, vaan mehu pakotetaan irti mehuista tai marjoista mekaanisesti joko puristamalla ne rikki (puristimet) tai antamalla keskipakovoiman hoitaa sama asia (lingot). Mehumaijat ovat 3-kerroksisia kattiloita, joista alimmassa oleva vesi saatetaan kiehumaan. Höyryn annetaan vaikuttaa ylimmässä (rei'itetyssä) kerroksessa oleviin hedelmiin tai marjoihin, jolloin soluseinämät pehmenevät ja mehu valuu ulos kertyen keskimmäisen kerroksen pohjalle, mistä se valutetaan letkulla pulloihin tms. astioihin.

Hinnoista minulla ei ole tuoretta tietoa, valitettavasti.

Mehumaijat valmistettiin aikoinana alumiinista. Sitten joku keksi, että mehuissa olevat hapot liuottavat alumiinia eikä mehuun liuennut alumiini ole terveydelle hyväksi. Siirryttiin käyttämään ruostumattomasta teräksestä valmistettuja mehumaijoja, jotka ovat tuntuvasti kalliimpia.

Pihavarastossamme taitaa lojua käyttämättömänä, vanhojen aikojen muistona, kaksikin alumiinista mehumaijaa – yksi kolmatta kymmentä vuotta sitten itse ostettu ja yksi peritty.

• stb

en ole varma onko mikaan noista sellainen mita tarkoitan. Se mista puhuin on sahkoinen kodin keittiokone johon laitetaan hedelmia, vihanneksia yms. itse painetaan niita hedelmia tms teraslevyille ja teraslevyt puristavat mehun irti kiinteasta aineesta, ja se kiintea aine tulee ulos toisesta paikasta ja mehu valutetaan kuppiin tms. Sitten se mehu juodaan koska siina itse mehussa on kaikki ravintoaineet.
        Halusin tata kysya koska en muista kuulleenni tasta mitaan Suomessa ollessani, ja nyt kun olen muuttamassa takaisin Suomeen, mietin etta pitaako minun ostaa taalta USAsta tuo mehustin vai saako sen hankittua Suomesta. En edes tieda mika "mehustimen" oikea suomalainen nimi on, mutta englanninkielinen nimi on "a juicer".

• Mössääjä
        stb kirjoitti:

en ole varma onko mikaan noista sellainen mita tarkoitan. Se mista puhuin on sahkoinen kodin keittiokone johon laitetaan hedelmia, vihanneksia yms. itse painetaan niita hedelmia tms teraslevyille ja teraslevyt puristavat mehun irti kiinteasta aineesta, ja se kiintea aine tulee ulos toisesta paikasta ja mehu valutetaan kuppiin tms. Sitten se mehu juodaan koska siina itse mehussa on kaikki ravintoaineet.
        Halusin tata kysya koska en muista kuulleenni tasta mitaan Suomessa ollessani, ja nyt kun olen muuttamassa takaisin Suomeen, mietin etta pitaako minun ostaa taalta USAsta tuo mehustin vai saako sen hankittua Suomesta. En edes tieda mika "mehustimen" oikea suomalainen nimi on, mutta englanninkielinen nimi on "a juicer".

Noitakin ”juicereita” näkyy olevan monenlaisia:
        http://images.google.fi/images?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=juicer

Tässä erilaisia Google-kuvahaulla saatavia mehustimia:
        http://images.google.fi/images?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=mehupuristin
        http://images.google.fi/images?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=mehulinko
        http://images.google.fi/images?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=mehumaija

Muista lukeneeni muinoin tämänkaltaisen jutun: Jossakin suomalaisessa kunnassa (Pusula eli nyk. Nummi-Pusula?) oli poliisi erinäisiä vuosikymmeniä sitten käymässä eräässä mökissä ties missä asioissa – ulosotto taisi olla kyseessä. Sisällä hän ihmetteli ääneen sitä, että talossa oli perhettä enemmältikin, mutta pienessä asumuksessa ei nykynyt ainoatakaan sänkyä. Pienen tytön kirkas ääni selittämään: ”Oli meillä heteka, mutta isi teki siitä mehukoneen!” Poliisi pyysi isää esittelemään mehukoneen samalla reissulla, ja pakkohan se luomus oli sitten esitellä… Mehukone sekä mehujen valmistus ja myynti käytiin sitten läpi aikanaan käräjillä – tuollaiset puuhat kun oli jostain syystä keksitty kriminalisoida.

• Asafoetida
        stb kirjoitti:

'Juicer' on nimenomaan mehulinko ja niitä on ollut Suomessa saatavilla ainakin 40 vuotta.

• stb
        Asafoetida kirjoitti:

'Juicer' on nimenomaan mehulinko ja niitä on ollut Suomessa saatavilla ainakin 40 vuotta.

ainakaan kuvien perusteella!

• lacey
        stb kirjoitti:

kylla minakin ymmartaisin juicerin tarkoittavan tassa samaa kuin mehulinko. mallit voivat vaihdella, mutta periaate on sama; mehu lahtee irti.
        on sitten olemassa viela erittain tehokas vita-mix - sekoitin, joka jauhaa hedelmat ja vihannekset mehuiksi, etta kuitukin tulee mukaan. http://www.vitamix.com/household/

helpottaisi, jos voisit etsia netista kuvan.

minulla on tama alemmassa linkissa oleva juicer, jolla puristan porkkanoista mehua, enka tieda mika muu se voisi olla kuin mehulinko. http://www.kitchenpalace.com/acme_5001.htm

• Asafoetida
        stb kirjoitti:

Kun vilkaisin USA:ssa myytäviä 'juicereita' ne näyttävät aivan samanlaisilta kuin meillä Australiassa myytävät 'juicerit' ja Suomessa myytävät mehulingot. Samoja saksalaisia merkkejäkin näkyy olevan...

• lacey
        stb kirjoitti:

missa taalla valloissa myydaan kuvaamiasi mehustimia? olisi mielenkiintoista nahda mita tarkoitat, ellei netista loydy kuvaa.

• stb

• lacey

• stb
        lacey kirjoitti:

kylla suomesta saa niita, vielapa samaa merkkia:)

http://www.novakari.fi/index.htm --->

http://www.novakari.fi/Terveysvalikko.htm

SUURIN SUURI kiitos sinulle! :) Et arvaakaan miten helpottunut olen :)

• jo vuodesta 1981

Juicereita saa ainakin ssj:ltä (www.ssj-import.com), josta ostin oman Huromin. Kaveri osti jonkun fruit juicerin ja se hajos neljännellä viikolla. Ei kannta ostaa halpaa ja huono vaan mielummin satsaa laatuun.

• alentaja

Isot joulualennukset ssj:llä. Tsekkaa heidän FB sivut www.facebook.com/ExcaliburSuomi

• Vaimolleparasta

Tuolla ssj.fi on kaupan päivitys tarjous 15% kaikesta. Hae oma juiceri halvalla, vaimokin tilasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      222
      1537
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1207
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      942
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe