Gaia-teoria

opiskelijaj

Olen hiljattain tutustunut Lovelockin Gaia-teoriaan, hieman on asia epäselväksi jäänyt joten läytyykö täältä asiasta enemmän tietävää henkilöä, joka osaisi selittää asian "maallikko-termein"?

5

579

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai sit olen vääräss

Heitämpä tästä ihan stetsonina lonkalta väitteen että Gaia-teorian ajatuksellinen ydin on sellainen että maapallon kaikki elämä yhdessä muodostaa kokonaisuuden joka ohjaa osiensa toimintaa niin että kokonaisuuden etu lopulta toteutuu. Esimerkiksi jos elämän kokonaisuus päätyy siihen johtopäätökseen että homo sapiens -niminen laji on vaaraksi maapallon elämälle niin elämän kokonaisuus ryhtyy toimenpiteisiin ko. häiriökäyttäytyjän eliminoimiseksi.

• tai sit olen vääräss

No jaa, ehkä tuo oli hiukan liian dramaattisesti ilmaistu. Koko maapallon ajatellaan olevan eräänlainen elävä organismi joka esim. ohjaa evoluutiota.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Gaia-hypoteesi

"Gaia-hypoteesi ... biosfääri on itsesäätelevä järjestelmä, joka pystyy kokonaisuutena säilyttämään Maa-planeetan elämiseen soveltuvana asuinpaikkana."

"Lovelockin idea perustui yksinkertaiseen ajatukseen siitä, että biomassa säätelee planeetan oloja, etenkin lämpötilaa ja ilmakehän kemiaa."

Saku sanoo sen saakelin sattuvasti:

http://de.wikipedia.org/wiki/Gaia-Hypothese

"Sie besagt, dass die Erde und ihre gesamte Biosphäre wie ein Lebewesen betrachtet werden kann; in dem Sinn, dass die Biosphäre – die Gesamtheit aller Organismen – Bedingungen schafft und erhält, die nicht nur Leben, sondern auch eine Evolution komplexerer Organismen ermöglichen. Die Erdoberfläche bildet demnach ein dynamisches System, das die gesamte Biosphäre durch Rückkopplungsmechanismen stabilisiert."

• papugaia
    • Sitä on edelleen kehitellyt mm. John Gribbin kirjassaan 'Syvä yksinkertaisuus'. Ursa 2005. Suosittelen!
      Huomiotta voidaan jättää kaiken maailman vanhojen hippien pseudomyytit, jotka takertuivat Lovelockin siivellä pelkkiin kieli- ja mielikuviin.

• Kollimaattori

Eipä tuo ole vielä teoria, vaan hädin tuskin hypoteesi. Tuota ajatelmaa pitäisi nyt työstää eksaktiin muotoon ja väittämiin, jotka sitten voitaisiin tieteen työkaluin joko vahvistaa tai falsifioida. Nyt näyttää siltä, ettei kukaan ole vielä vakavasti toimeen ryhtynyt, vaan kaikki asian tiimoilta on ollut vain suunpieksäntää. Itse en ole havainnut minkäänlaista luonnon itsesäätelymekanismia globaalilla tasolla, joskin evoluutio ja elintilan ja lisääntymisen taistelu kieltämättä sisältää paikallisia tasapainottavia elementtejä tyyliin kasvinsyöjät menestyvät ja lisääntyvät => petoeläimet lisääntyvät ja kasvit vähenevät => kasvinsyöjien määrän kasvu taittuu => pedot vähenevät ja kasvit lisääntyvät jne. jne.

Globaalisti ovat olosuhteiden äkilliset muutokset aiheuttaneet massiivisia joukkotuhoja, joissa tuhansia eliölajeja on lopullisesti pyyhkäisty Maan pinnalta. Ei kovin harmonista ja tasapainoista elämää tuo, kun joukkotuhon jälkeen ovat harvat hengissä selvinneet eläinlajit lisääntyneet ensin silmittömästi, kunnes evoluutio taas on tuonut tätä tilannetta hyväkseen käyttävän eliön. Ja kierto jatkuu, saavuttamatta koskaan tasapainoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4114
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3198
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe