Aloittelijat varusteet

aloi

Hei!

Olen käynyt alkeiskurssin ja sen jälkeen käynyt kiipeämässä muutamilla seuran vuoroilla vuokratuilla kamppeilla. Nyt polttelisi mieli ostaa omat. Kysynkin siis, että millaiset välineet aloittelijan kannattaisi seinäkiipeilyyn ja satunnaisiin kalliovierailuihin hankkia?

Onko jotkin tämäntyyppinen Prismasta saatava setti ok? http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=yokc9zp1wo5qirx6&kategoriaTunniste=MuuRetkelytarv&path=Sport/Retkeily/MuuRetkelytarv&myymala=Prisma Joensuu&paikkakunta=Joensuu&osuuskauppa=PKO&pageName=Main

vai kannattaisiko tehdä niin, että ostaa vain Prismasta kengät ja sitten vaikkapa varuste.netistä tilata muut kamppeet? Selailin myös tuota varuste.nettiä, ja olen aivan sekaisin varsinkin erilaisten valjaiden kanssa. Suositelkaa ihan konkreettisesti joitakin valjaita, mitkä kannattaisi hommata. Entä mitä eroa noilla erilaisilla valjailla on? Näin aloittelijan silmään lähinnä väritys ja varmistuslenkin paikka näyttävät vaihtelevan, muttei juurikaan mikään muu.

Sitten viimeisenä kysymyksenä, että tarvitseeko aloittelija mankkapussia mankkaa alussa? Itse luin joitakin kommentteja muualta netistä siitä, että alle kutosen reiteillä ei mankkaa tarvittaisi => aloittelija pärjää vuoden tai pari ilman mankkaa ja mankkapussia vallan mainiosti. Miten on?

8

4169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hobelf

      Mankka helpottaa huomattavasti välillä.

      Jos tilaat, tilaa ennemmin http://www.bergfreunde.de/ tuolta.

      Valjaiden erot ovat mukavuudessa, kestävyydessä, lenkkien määrässä, painossa, säädettävyydessä; pehmustamattomista remmirimpuloista, joissa on vain 1 säätö, eikä lenkkejä, mukaviin &tukeviin big-wall-valjaisiin. En osaa suositella valjaita, kun kiipeän 15€:n 2 nd hand pehmustamattomilla army-valjailla, jotka riittää mulle, mutta köydessä ei tee mieli viettää aikaa liikaa.

      • aloi

        Kiitos tuosta linkistä, mutta en taida tilata tuolta, sillä nuo näyttävät olevan saksalaiset sivut ja en hallitse itse sanaakaan saksaa.

        Mutta onko sinulla jotain muita vihjeitä siitä, mitä kannattaisi hommata ja mistä?


    • tegu

      Tuo prisman setti on hyvä. Valjaiden koko kannattaa tarkastaa että on oikea ennen ostoa, ja ostaa säädettävillä reisilenkeillä olevat valjaat (=mukavampi kun on säätövaraa).
      Kysy myyjältä apua. Varsinkin tampereen prismassa on asiantuntevat myyjät. Viestistä ei selvinny mistä prismasta olet noita katsellut. Mankkaa kannattaa hommata aloittelijankin, ei kuitenkaan ole se ensimmäinen ostoslistalla. Kesällä voi kädet hikoilla ja näytät oikealta kiipeilijältä kun sulla on mankkapussi valjaissa :)

      ulkomailta en ihan ekoja valjaita muuta tilaisi. Postikulujen kanssa tulee suomen hintoihin ja palautus jne. jutut on hankalampaa tehdä jos koko ei ole oikea. Tai sitten pitää mennä sovittelee vehkeet kotimaan kaupassa ensin. Camuja jos innostut tulevaisuudessa ostaa, niin ne tulee huomattavasti halvemmaksi tilata ulkomailta.

      • aloi

        Kiitos tengu!

        Itse olen katsellut noita Joensuun Prismasta. Lähinnä syy siihen, miksi epäilen tuota settiä on se, että minulle sanottiin, että kannattaisi hommata varmistulaitteeksi ATC:n sijasta Reverso, joten sen joutuisi sitten hankkimaan tuon setin ulkopuolelta. Samoin jauhemankkaa ei saa meidän sisäkiipeilypaikoissa käyttää, vaan sen pitäisi olla pallomankkaa, joten senkin joutuisi siten erikseen hommaamaan, joten olisiko kannattavampaa tehdä niin, että Prismasta valjaat kengät ja sitten varuste.netistä tai muusta suomalaisesta nettikaupasta Reverso mankkapussi pallomankka HMS-sulkkari?


      • gwtrefd
        aloi kirjoitti:

        Kiitos tengu!

        Itse olen katsellut noita Joensuun Prismasta. Lähinnä syy siihen, miksi epäilen tuota settiä on se, että minulle sanottiin, että kannattaisi hommata varmistulaitteeksi ATC:n sijasta Reverso, joten sen joutuisi sitten hankkimaan tuon setin ulkopuolelta. Samoin jauhemankkaa ei saa meidän sisäkiipeilypaikoissa käyttää, vaan sen pitäisi olla pallomankkaa, joten senkin joutuisi siten erikseen hommaamaan, joten olisiko kannattavampaa tehdä niin, että Prismasta valjaat kengät ja sitten varuste.netistä tai muusta suomalaisesta nettikaupasta Reverso mankkapussi pallomankka HMS-sulkkari?

        olisi mielenkiintoista kuulla perusteet miksi Reverso olisi NIIN paljon parempi kuin ATC ja sitten vielä, että mitä reverson versiota tuo neuvoja on tarkoittanut. Niitä kun on ainakin kaksi vai kolme erilaista...
        Ns. tuubityyppisiä varmistuslaitteita ovat molemmat eli perustuvat kitkaan käyttäjän jarrukäden ollessa lukko.
        ATC:llä pärjää ihan hyvin alkuun, sillä olen itsekin aloittanut ja käytän vieläkin (ATC-Guide). Kaverilla on sitten Reverso 3 ja suunnilleen samantuntuinen se on käyttää. Kyse on lähinnä siitä, että saat oikeanlaisen opastuksen sen käyttöön (lienet jo saanut jos kurssin olet käynyt).

        Tuo kuvassa oleva ATC on vieläpä ATC-XP, jossa on samanlainen kitkapuoli aukkojen toisessa päädyssä kuin Reverso 3:ssa, jos neuvoja on tätä eroa tarkoittanut. Perus-ATC:ssä ei tuota ole vaan noide aukkojen kumpikin pääty on tasasileä.

        Tuo paketti vaikuttaa ihan asialliselta. Valjaat näyttävät ihan hyvin säädettäviltä pikakiristeisiltä perusvaljailta ihan ok pehmusteilla eli käyvät varmasti suht. aloittelevalle kiipeilijälle. Ja ihan hyvää tavaraa Petzl tekee sanoivat muille merkeille merkkiuskolliset mitä vaan.
        Sitä mankkajuttua on turha miettiä. Pallomankka maksaa muutaman euron, joten tuskin se tuohon setin hintaan enää ratkaisevaa lisää tuo.
        Ja kyllä se mankka ihan kiva saattaa olla. Ihmisillä on erilainen hikoilu ja käsien luonnollinen kitka. Pari kaveriani eivät juuri mankkaa tarvitse kun taas itse uitan käsiäni selän takana vähän joka toisen muuvin jälkeen, muuten ovat niin hiessä, että ei edes isossa kahvassa pysy=P
        Nuo, jotka väittävät, että alle kutosen reiteillä ei tarvi mankkaa ovat luultavasti joko näitä luonnostaan kuivakätisiä, huomattavasti alle kutosta kovempia kiipeilijöitä tai sitten molempia.
        Tietysti voit kokeilla ilmankin, mutta mankkapussi ja mankka ovat niin halpoja hankintoja, että mitä siinä säästelemään. Saattaa osoittautua hyödylliseksikin.


      • aloi
        gwtrefd kirjoitti:

        olisi mielenkiintoista kuulla perusteet miksi Reverso olisi NIIN paljon parempi kuin ATC ja sitten vielä, että mitä reverson versiota tuo neuvoja on tarkoittanut. Niitä kun on ainakin kaksi vai kolme erilaista...
        Ns. tuubityyppisiä varmistuslaitteita ovat molemmat eli perustuvat kitkaan käyttäjän jarrukäden ollessa lukko.
        ATC:llä pärjää ihan hyvin alkuun, sillä olen itsekin aloittanut ja käytän vieläkin (ATC-Guide). Kaverilla on sitten Reverso 3 ja suunnilleen samantuntuinen se on käyttää. Kyse on lähinnä siitä, että saat oikeanlaisen opastuksen sen käyttöön (lienet jo saanut jos kurssin olet käynyt).

        Tuo kuvassa oleva ATC on vieläpä ATC-XP, jossa on samanlainen kitkapuoli aukkojen toisessa päädyssä kuin Reverso 3:ssa, jos neuvoja on tätä eroa tarkoittanut. Perus-ATC:ssä ei tuota ole vaan noide aukkojen kumpikin pääty on tasasileä.

        Tuo paketti vaikuttaa ihan asialliselta. Valjaat näyttävät ihan hyvin säädettäviltä pikakiristeisiltä perusvaljailta ihan ok pehmusteilla eli käyvät varmasti suht. aloittelevalle kiipeilijälle. Ja ihan hyvää tavaraa Petzl tekee sanoivat muille merkeille merkkiuskolliset mitä vaan.
        Sitä mankkajuttua on turha miettiä. Pallomankka maksaa muutaman euron, joten tuskin se tuohon setin hintaan enää ratkaisevaa lisää tuo.
        Ja kyllä se mankka ihan kiva saattaa olla. Ihmisillä on erilainen hikoilu ja käsien luonnollinen kitka. Pari kaveriani eivät juuri mankkaa tarvitse kun taas itse uitan käsiäni selän takana vähän joka toisen muuvin jälkeen, muuten ovat niin hiessä, että ei edes isossa kahvassa pysy=P
        Nuo, jotka väittävät, että alle kutosen reiteillä ei tarvi mankkaa ovat luultavasti joko näitä luonnostaan kuivakätisiä, huomattavasti alle kutosta kovempia kiipeilijöitä tai sitten molempia.
        Tietysti voit kokeilla ilmankin, mutta mankkapussi ja mankka ovat niin halpoja hankintoja, että mitä siinä säästelemään. Saattaa osoittautua hyödylliseksikin.

        Kiitos, nimimerkki gwtrefd.

        Annoit hyvän ja perusteellisen vastauksen. Neuvoja on tarkoittanut Reverso 3:sta ja perusteli neuvoaan sillä, että Reversoa voi käyttää tarvittaessa paremmin myös laskeutumiseen kuin ATC:tä eli se on monikäyttöisempi.


      • gtrfdc
        aloi kirjoitti:

        Kiitos, nimimerkki gwtrefd.

        Annoit hyvän ja perusteellisen vastauksen. Neuvoja on tarkoittanut Reverso 3:sta ja perusteli neuvoaan sillä, että Reversoa voi käyttää tarvittaessa paremmin myös laskeutumiseen kuin ATC:tä eli se on monikäyttöisempi.

        perustelu jää mielestäni torsoksi.

        ATC:llä pystyy laskeutumaan aivan siinä missä Reverso 3:llakin. Se on siihen ihan loistava laite.
        Ainakin jos otetaan ATC-XP tai ATC-Guide ja on tarve käyttää sitä ns. kitkapuolta, joka Reverso 3:ssa on.
        Itse en käytä koskaan sen paremmin omassa ATC:ssä kuin kaverin Reversossakaan sitä kitkapuolta,
        koska mielestäni se tekee jo liikaakin kitkaa. Laskeminen/laskeutuminen on tahmeaa ja tökkivää varsinkin kun en itse eivätkä kaverinikaan ole sieltä painavammasta päästä.

        Lähinnä tilanne, jossa sitä tarvitaan, voisi tulla oikein painavan laskeutujan ollessa kyseessä tai varmistettaessa selkeästi painavampaa alaköysikiipeilijää, jolloin tarvitaan huomattava kitka pysäyttämään suuri putoamisvauhti ja massa.

        Mutta kuten sanottu, en näe näissä tilanteissa mitään eroa ATC-XP/Guiden ja Reverso 3:n välillä.
        Itseasiassa ne ovat mielestäni kokolailla sama värkki kahden eri valmistajan versioina.

        Pistäpä verraten kuvia tuosta ATC-XP:stä ja Reverso 3:sta. Ainoa ero on tuo Reversossa oleva isompi lenkki laitteen sivussa (sama muuten löytyy sitten ATC-Guidesta). Sitä on tarkoitus käyttää varmistettaessa yläköysikiipeilijää ylhäältä päin (seinän päältä) siten, että laite on kiinni ulkoisessa ankkurissa (ei valjaissa). Tuolloin laite lukitsee köyden kiipeilijän tullessa köyteen, mitä ATC/Reverso ei normaalilla tavalla käytettäessä tee.

        Ominaisuutena se on ainakin itselleni täysin turha. Ylhäältä käsin varmistaminen on huomattavan paljon hankalampaa kuin alhaalta käsin ja varmistajan itsensä putoamisturvallisuuskin pitää jo ottaa ihan toisella tavalla huomioon.
        Itse en ole käyttänyt kyseistä ominaisuutta kuin muistaakseni kerran.


    • Hobelf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe