rullaluistimien laakerit kuntoon naftassa?

laakerihuolto

kävin paikallisessa urheiluliikkeessä kysymässä että miten huollan laakerit. sanoivat että ota laakerit irti, ja laita ne naftaan likoomaan. Onko kokemuksia toimiiko? ei puhunut mitään että pitäisi kylkipellit avata jne.... ja entäs sitten ku oon liottanu niit vaikka yön yli nii kauanko niitä pitäs kuivata ennenku ne voi asentaa takaisin rulliksiin?

7

2474

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manu43

      kauppias tarjoo kaupan oman tai jonkin valmistajan rullaluisteluun tarkoitetun puhdistussetin. En kyllä usko, että käskee laittamaan naftaan likoomaan suoralta kädeltä. Kyllä kaupassa myydään rullaluistimen puhdistussettejä, jos on oikee rullaluistimia myyvä kauppa. En nyt usko tuohon tarinaan. Eikä naftassa liotus ole mikään ohje.
      Minkä paikkakunnan ja minkänimisessä urheilukaupassa kävit?

    • liukaslätkä
    • yks putsaaja

      Kyllä varmaan toimii, mutta nafta haisee kyllä senverran pahalta etten ihan ekaksi sitä käyttäisi.
      Itse olen yleensä käyttänyt laakereitten (polkupyörän, rullaluistinten ja pienkoneiden) putsaamiseen lamppuöljyä.
      Ja putsauksen jälkeen sitten ns "ompelukoneöljyä". Eli siis näitä ohuita jokapaikan öljyjä.

      • sujuu öljyttynä

        laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).

        Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.

        Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen

        Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.

        Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto.


      • laakerit amazonista
        sujuu öljyttynä kirjoitti:

        laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).

        Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.

        Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen

        Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.

        Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto.

        kattelin tossa amazonia. sieltä löytyi aika hyvii laakeripaketteja esim: http://www.amazon.com/gp/product/B0000ASDR8/ref=s9_simh_gw_p200_i1?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-3&pf_rd_r=1TDWQFWH7DDEQNWPCRSN&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938811&pf_rd_i=507846

        http://www.amazon.com/Boss-608-ABEC-Speed-Bearings/dp/B003E05N2I/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1272905599&sr=1-3

        tuossa jälimmäisessä näyttää olevan laakerin toinen kylki auki? onko se nyt sitten parempi vai huonompi? tällä hetkellä omistan K2 moto 90 ja niissä on alkuperäiset laakerit ja ne on kummaltakin puolelta kiinni. onko nuo koot stadardeja pyörien reijän koon kanssa? että voi ostaa mikkä tahansa abecit niin sopii pyörien keskiöön? ja onkos kellään tietoa, että mistä noita alumiinisia väliholkkeja saa ostettua?


    • Jussi (slow&scared)

      http://kotisivu.dnainternet.net/mamoi/

      Tuossa on tuollainen laakeripesuri... tekee oikeastikkin puhdistuksesta paljon miellyttävämmän toimen piteen, jos siis ihan oikeasti aikoo laakereita putsata. Ja edelleen jos meinaa ihan oikeasti putsata laakereita kannattaa laakereiden toinen kylki pitää auki aina. Käytännössä laakerien puhdistus on näin äärimmäisen helppo ja lopputulos on suht. hyvä. Ei tarvitse kuin irroittaa laakerit ja asettaa ne pesimeen ja pestä, kuivata sekä asentaa takaisin (tietty joku voitelu on paikallaan kuivatuksen jälkeen). Tuo kylkipeltien irroitus ja takaisin asennus on nimittäin V mäistä puuhaa. Niin tietysti laakeri, josta on toisen puolen kylkipelti irti asennetaan renkaaseen auki oleva puoli sisäänpäin (renkaaseen päin).

      Sitten olen myös nähnyt netissä, jonkin sortin "ultraääni"? puhdistimen (vai perustuiko se jonkinlaiseen muuhun värähtelyyn). Kokoemusta ei ole sen enempää...

      Lopuksi... voi tietysti ajatella, että kannattaako niihin laakereihin käyttää kauheesti aikaa ja vaivaa, jos 30 € saa laakerisetin (netistä varmaan paljon halvemmallakin). Itse olen vain sitä mieltä, että nuo halvat laakerisetit on huonoja kestävyydeltään ja muutenkin.

      • avolaakerit?

        kannattaisko ostaa tollaset avonaiset laakerit missä on toinen puoli avonainen? meinaan vaan että laittais ne avonaiset osat sinne pyörän sisäpuolelle. Vois olla helpompi putsata, ottaa vaan irti ja upottaa naftaan ja antaa olla yön yli ja takasi kiinni? mitäs sanotte?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6644
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4512
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3198
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      3017
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1905
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1576
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1574
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1505
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1379
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      47
      1303
    Aihe