rullaluistimien laakerit kuntoon naftassa?

laakerihuolto

kävin paikallisessa urheiluliikkeessä kysymässä että miten huollan laakerit. sanoivat että ota laakerit irti, ja laita ne naftaan likoomaan. Onko kokemuksia toimiiko? ei puhunut mitään että pitäisi kylkipellit avata jne.... ja entäs sitten ku oon liottanu niit vaikka yön yli nii kauanko niitä pitäs kuivata ennenku ne voi asentaa takaisin rulliksiin?

7

2283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manu43

      kauppias tarjoo kaupan oman tai jonkin valmistajan rullaluisteluun tarkoitetun puhdistussetin. En kyllä usko, että käskee laittamaan naftaan likoomaan suoralta kädeltä. Kyllä kaupassa myydään rullaluistimen puhdistussettejä, jos on oikee rullaluistimia myyvä kauppa. En nyt usko tuohon tarinaan. Eikä naftassa liotus ole mikään ohje.
      Minkä paikkakunnan ja minkänimisessä urheilukaupassa kävit?

    • liukaslätkä
    • yks putsaaja

      Kyllä varmaan toimii, mutta nafta haisee kyllä senverran pahalta etten ihan ekaksi sitä käyttäisi.
      Itse olen yleensä käyttänyt laakereitten (polkupyörän, rullaluistinten ja pienkoneiden) putsaamiseen lamppuöljyä.
      Ja putsauksen jälkeen sitten ns "ompelukoneöljyä". Eli siis näitä ohuita jokapaikan öljyjä.

      • sujuu öljyttynä

        laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).

        Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.

        Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen

        Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.

        Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto.


      • laakerit amazonista
        sujuu öljyttynä kirjoitti:

        laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).

        Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.

        Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen

        Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.

        Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto.

        kattelin tossa amazonia. sieltä löytyi aika hyvii laakeripaketteja esim: http://www.amazon.com/gp/product/B0000ASDR8/ref=s9_simh_gw_p200_i1?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-3&pf_rd_r=1TDWQFWH7DDEQNWPCRSN&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938811&pf_rd_i=507846

        http://www.amazon.com/Boss-608-ABEC-Speed-Bearings/dp/B003E05N2I/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1272905599&sr=1-3

        tuossa jälimmäisessä näyttää olevan laakerin toinen kylki auki? onko se nyt sitten parempi vai huonompi? tällä hetkellä omistan K2 moto 90 ja niissä on alkuperäiset laakerit ja ne on kummaltakin puolelta kiinni. onko nuo koot stadardeja pyörien reijän koon kanssa? että voi ostaa mikkä tahansa abecit niin sopii pyörien keskiöön? ja onkos kellään tietoa, että mistä noita alumiinisia väliholkkeja saa ostettua?


    • Jussi (slow&scared)

      http://kotisivu.dnainternet.net/mamoi/

      Tuossa on tuollainen laakeripesuri... tekee oikeastikkin puhdistuksesta paljon miellyttävämmän toimen piteen, jos siis ihan oikeasti aikoo laakereita putsata. Ja edelleen jos meinaa ihan oikeasti putsata laakereita kannattaa laakereiden toinen kylki pitää auki aina. Käytännössä laakerien puhdistus on näin äärimmäisen helppo ja lopputulos on suht. hyvä. Ei tarvitse kuin irroittaa laakerit ja asettaa ne pesimeen ja pestä, kuivata sekä asentaa takaisin (tietty joku voitelu on paikallaan kuivatuksen jälkeen). Tuo kylkipeltien irroitus ja takaisin asennus on nimittäin V mäistä puuhaa. Niin tietysti laakeri, josta on toisen puolen kylkipelti irti asennetaan renkaaseen auki oleva puoli sisäänpäin (renkaaseen päin).

      Sitten olen myös nähnyt netissä, jonkin sortin "ultraääni"? puhdistimen (vai perustuiko se jonkinlaiseen muuhun värähtelyyn). Kokoemusta ei ole sen enempää...

      Lopuksi... voi tietysti ajatella, että kannattaako niihin laakereihin käyttää kauheesti aikaa ja vaivaa, jos 30 € saa laakerisetin (netistä varmaan paljon halvemmallakin). Itse olen vain sitä mieltä, että nuo halvat laakerisetit on huonoja kestävyydeltään ja muutenkin.

      • avolaakerit?

        kannattaisko ostaa tollaset avonaiset laakerit missä on toinen puoli avonainen? meinaan vaan että laittais ne avonaiset osat sinne pyörän sisäpuolelle. Vois olla helpompi putsata, ottaa vaan irti ja upottaa naftaan ja antaa olla yön yli ja takasi kiinni? mitäs sanotte?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Asianajaja Herman Ljungberg

      Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      158
      6967
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

      Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4063
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

      Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2102
    4. Ja taas kerran

      Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      62
      1936
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

      Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1456
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

      Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      194
      1447
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

      tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

      Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      14
      986
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

      vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

      Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe