rullaluistimien laakerit kuntoon naftassa?

laakerihuolto

kävin paikallisessa urheiluliikkeessä kysymässä että miten huollan laakerit. sanoivat että ota laakerit irti, ja laita ne naftaan likoomaan. Onko kokemuksia toimiiko? ei puhunut mitään että pitäisi kylkipellit avata jne.... ja entäs sitten ku oon liottanu niit vaikka yön yli nii kauanko niitä pitäs kuivata ennenku ne voi asentaa takaisin rulliksiin?

7

2511

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manu43

      kauppias tarjoo kaupan oman tai jonkin valmistajan rullaluisteluun tarkoitetun puhdistussetin. En kyllä usko, että käskee laittamaan naftaan likoomaan suoralta kädeltä. Kyllä kaupassa myydään rullaluistimen puhdistussettejä, jos on oikee rullaluistimia myyvä kauppa. En nyt usko tuohon tarinaan. Eikä naftassa liotus ole mikään ohje.
      Minkä paikkakunnan ja minkänimisessä urheilukaupassa kävit?

    • liukaslätkä
    • yks putsaaja

      Kyllä varmaan toimii, mutta nafta haisee kyllä senverran pahalta etten ihan ekaksi sitä käyttäisi.
      Itse olen yleensä käyttänyt laakereitten (polkupyörän, rullaluistinten ja pienkoneiden) putsaamiseen lamppuöljyä.
      Ja putsauksen jälkeen sitten ns "ompelukoneöljyä". Eli siis näitä ohuita jokapaikan öljyjä.

      • sujuu öljyttynä

        laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).

        Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.

        Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen

        Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.

        Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto.


      • laakerit amazonista
        sujuu öljyttynä kirjoitti:

        laakerit juoksevalla öljyllä (1-2 tippaa), jolla määrällä huoltoväli jää 2-8 viikoksi, kevyemmät kotoa löytyvät pesuaineet kelpaavat - sitruspohjainen painepesuripesuaine K-Raudasta on hyvä, astianpesuainekin hätätilassa kelpaa. Vesi riittää pesuun ja huuhteluun näiden aineiden kanssa . Urheilukaupan kallis sitruspohjainen puhdistusaine on riittävä normaalitarpeisiin. Ohut öljy riittää korkeintaan viikoiksi, paksummilla vaseliineillä (jotka on tarkoitettu rullaluistinlaakeriin tai vastaaviin).

        Normaali vaseliini on hyvä, jos haluaa raskaan menon ja pitkän huoltovälin, jopa vuosi huoltovapautta ellei luistele märällä asvaltilla! Normaali kuntoilija tarvinnee kuitenkin paremman ja juoksevamman öljyn, jotta meno tuntuu mielekkäältä läpi kesän.

        Yleensä ottaen mitä juokevampi öljy, sitä lyhyempi huoltoväli, sitä puhtaampana pysyvät laakerit, sitä helpompi huoltaa, ja sitä kevyemmät ja iisimmät pesuaineet, joita löytyy kotoa. Juokseva hyvä öljy/lyhyt huoltoväli helpottaa huoltoa. Pelkään laakerihuoltoon nopeimmillaan riittää puoli tuntia. Eniten aikaa kuluu putsaukseen ja kuivaukseen

        Nafta on hyvä, jos työtila sietää sotkua ja käyttää käsi- ja hengityssuojia. Nafta esim. vuoden/ostopäivästä alkaen pitänyt samoja öljyjä, usein tehdasvaseliinia/rasvaa, laakereissa. Nafta puhdistaa paremmin pahasti likaantuneet ja hapettuneet laakerit. Nafta siis diesel on valmiiksi öljytty dieselmoottorin tarpeisiin (kuten kaikki tietävät!!!), laakeri ei tarvitse siis edes lisäöljyä tai rasvoja. Nafta antaa juoksevan (ja lyhytkestoisen, korkeintaan kuukausi) öljypinnan laakerille. Huoltoväli on tiheä naftalla paitsi jos lisää paksumpia rasvoja laakereihin.

        Mutta todella paljon lenkillä viihtyvälle juokseva öljy, esim. wd-40 tavarataloista, on loistava aine. Rullaavuus säilyy mainiona ja huollossa riittää vaivaton pikahuolto.

        kattelin tossa amazonia. sieltä löytyi aika hyvii laakeripaketteja esim: http://www.amazon.com/gp/product/B0000ASDR8/ref=s9_simh_gw_p200_i1?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=center-3&pf_rd_r=1TDWQFWH7DDEQNWPCRSN&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938811&pf_rd_i=507846

        http://www.amazon.com/Boss-608-ABEC-Speed-Bearings/dp/B003E05N2I/ref=sr_1_3?ie=UTF8&s=sporting-goods&qid=1272905599&sr=1-3

        tuossa jälimmäisessä näyttää olevan laakerin toinen kylki auki? onko se nyt sitten parempi vai huonompi? tällä hetkellä omistan K2 moto 90 ja niissä on alkuperäiset laakerit ja ne on kummaltakin puolelta kiinni. onko nuo koot stadardeja pyörien reijän koon kanssa? että voi ostaa mikkä tahansa abecit niin sopii pyörien keskiöön? ja onkos kellään tietoa, että mistä noita alumiinisia väliholkkeja saa ostettua?


    • Jussi (slow&scared)

      http://kotisivu.dnainternet.net/mamoi/

      Tuossa on tuollainen laakeripesuri... tekee oikeastikkin puhdistuksesta paljon miellyttävämmän toimen piteen, jos siis ihan oikeasti aikoo laakereita putsata. Ja edelleen jos meinaa ihan oikeasti putsata laakereita kannattaa laakereiden toinen kylki pitää auki aina. Käytännössä laakerien puhdistus on näin äärimmäisen helppo ja lopputulos on suht. hyvä. Ei tarvitse kuin irroittaa laakerit ja asettaa ne pesimeen ja pestä, kuivata sekä asentaa takaisin (tietty joku voitelu on paikallaan kuivatuksen jälkeen). Tuo kylkipeltien irroitus ja takaisin asennus on nimittäin V mäistä puuhaa. Niin tietysti laakeri, josta on toisen puolen kylkipelti irti asennetaan renkaaseen auki oleva puoli sisäänpäin (renkaaseen päin).

      Sitten olen myös nähnyt netissä, jonkin sortin "ultraääni"? puhdistimen (vai perustuiko se jonkinlaiseen muuhun värähtelyyn). Kokoemusta ei ole sen enempää...

      Lopuksi... voi tietysti ajatella, että kannattaako niihin laakereihin käyttää kauheesti aikaa ja vaivaa, jos 30 € saa laakerisetin (netistä varmaan paljon halvemmallakin). Itse olen vain sitä mieltä, että nuo halvat laakerisetit on huonoja kestävyydeltään ja muutenkin.

      • avolaakerit?

        kannattaisko ostaa tollaset avonaiset laakerit missä on toinen puoli avonainen? meinaan vaan että laittais ne avonaiset osat sinne pyörän sisäpuolelle. Vois olla helpompi putsata, ottaa vaan irti ja upottaa naftaan ja antaa olla yön yli ja takasi kiinni? mitäs sanotte?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      147
      3942
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      10
      3438
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      46
      2933
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2862
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      142
      2513
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      50
      2174
    7. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      16
      1388
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      99
      1355
    9. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      63
      1304
    10. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      80
      1166
    Aihe