Niska

kipeytyy

Oma uintitekniikkani on pahasti hakusessa, koska metrejä kertyy epätoivoisella räpiköimisellä pisimmillään vain 300m, vaikka kuntoni on muuten hyvä. Ongelma on, että jalat "valuvat pohjaan" ja niska taittuu ja kipeytyy, jolloin hengitys muuttuu lähes mahdottomaksi. Ja kaikki tämä ihan tavallisessa "sammakkouinnissa". Mikä avuksi?
Tekniikkaa olen yrittänyt "ammattilaiselta" kysyä, mutta vastaukseksi olen saanut vain epämääräisen: pää veden alle ja vatsa sisään.

6

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      No joo, kuulostaahan tuo kieltämättä aika hakusessa olevan.
      Mutta niin se oli itselläkin reilu vuosi sitten. Mummot meni rintauinnilla ohi vaikka eivät juuri käsiään ja jalkojaan liikutellut.
      Tutkiskele netistä oikeaa tekniikka ja uidessa hallissa katso miten uimarit nopeitten uimareiden radalla uivat. (heillä kun se yleensä menee sinne oikeaan suuntaan se tekniikka).
      Uimalasit ovat ehdottomat ja pää on vietävä pinnan alle liukuvaiheessa, muuten ei tule mitään.

      http://uimarit.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=34

    • zxzx..

      Kasvot täytyy painaa veteen ja vetää vatsaa sisäänpäin uloshengityksessä. Keuhkot täytyy tyhjentää, että uutta ilmaa mahtuu sisään. Sisäänhengityksessä ei pidä vetää ilmaa sisään turhan paljon. Ilmaa tulee itsestään sisään, kun vapauttaa pallean.

      • Juhana S.

        Mene ihmeessä uimatekniikkakurssille niin opit uimaan hetkessä! Itse tein niin ja johan alkoi aktiivinen uimaharrastus, ja edelleen jatkuu usean vuoden jälkeen!


    • Liian kauan uinut.

      Hei.
      Joku tuossa jo kirjoitti että tekniikka kurssi on hyvä käydä. olen samoilla linjoilla.
      uinti tekniikkaa on hankala oppia ilman että joku katsoo tekniikkaa sivusta ja viellä tietää mitä kannattaa tehdä.
      Yksityis tunti on tietysti kaikista paras vaihto ehto jos valuuttaa löytyy. Siinä on viellä se hyvä puoli, että oppiminen on todennäköisesti nopeampaa kun keskitytään pelkästään yhteen hekilöön.
      Itse olen muutaman kerran opettanut ja oppilas on ollut hekilö jolla 25m oli jo raskas matka.
      3 kerran jälkeen jaksoi uida yhtä soittoa 200m rintauintia ilman voltti käännöstä.
      Tietysti kaikki riippuu opettajasta ja millaisen taustan omaa.
      Rinta uinti on teksinseti viakea jos haluaa liikkua vauhikkaamin vedessä. Mutta perus hyvän tekniikan kyllä oppii.

      - opettele kellumaan selällään pinnassa niin että jalat on myös pinnassa. Sitten kun se onnistuu niin sama mahallaan. (kädet kun mitää pään yläpuolella niin se helpottaa jos jalat meinaa vajota. voi tehdä pientä potku liikettä jos ei jalat meinaa pysyä pinnassa.)
      - Kannatta myös yrittää olla mahdollisimman rentona vedessä. Ei saa jännittää lihaksia turhaan. (kokeile niin että kun olet pinnassa pakallaan keuhkot täynnä, jännitä lihakset ja kun olet vajonnut vähän aikaan niin rentouta ihan rennoksi. Tällä tavalla huomaa miten rentona oleminen vedessä auttaa kellumaan ja lopulta muos uintia.)
      Kehon hallinta on todella isossa osassa uintia. Sitä ei opi kuin haroittelemalla.

      - youtube:ssa on monta hyvää tekniiklla pätkää mitkä kertoo aika hyvin mitä pitää tehdä. Mistä kannatta lähteä jos itse opettelee.

      Toivottavasti selvitti edes jotain.

      • polskija

        uimalasien käyttö on hyvin suositeltavaa tekniikkaa parannettaessa, niinkuin edellä onkin mainittu. Kannattaa tosiaan mennä uintitekniikkakouluun nii jo rupee uinti kulkeen!
        Uidessa kannattaa pitää mielessä mielikuva kireistä farkuista jotka olisit pukenut päälle, näin saat jännitettyä vatsalihaksiasi jolloin kehonhallinta paranee ja uinti helpottuu.

        (ps. "Liian kauan uinut" : rintauinnissa ei tehdä yleensäkkään volttikäännöstä, vain kroolissa (vapaauinnissa) ja selkäuinnissa. Rintauinnissa kosketetaan molemmilla käsillä päätyyn, käännytään ja ponkaistaan seinästä, ei volttia.)


    • vetehiset <3

      Kun tuot kädet lähelle rintakehää (ja hengität), lantion kuuluu pudota melko alas. Vastaavasti viedessäsi käsiä eteen, pitäisi lantio nostaa pintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe