Juoksun jälkeiset oireet?:s Help!

urheilijatyttö-90

Mä juoksin ensimmäistä kertaa nyt eilen Helsinki City Runin eli sen vähän päälle 21km. Se on ollu pisin matka mitä olen koskaan juossut(tai no hölkkäsin). Aika oli jotain 2tuntia ja 15minuuttia. Mitään oireita mulla ei ollut juoksun aikana, MUTTA...

Juoksun jälkeen söin siis ainoastaan yhden banaanin ja lähdin kotimatkalleni mikä kesti sen pari tuntia. Autossa mulla iski hirveät vatsakrampit ja jouduin olemaan koko automatkan kaksinkerroin pidellen vatsaani. Ja turvotus oli ihan kamalaa. Kotiin päästyäni ripuloin jonkun verran ja oli sellainen olo, että kohta oksennan, mutta en oksentanut. Makasin vain sängyssäni, enkä pystynyt liikkumaan. Yritin juoda vettä ja syödä jotain suolasta, mutta makuuasennossa noiden nauttiminen oli todella hankalaa. Mietin, että meniköhän mun vatsa sekaisin siitä urheilujuomasta mitä Helsinki city runilla tarjoiltiin, kun ekaa kertaa siellä maistoin sitä? Vai oliko mulla niin suuri energiavaje, että pisti vatsan kramppailemaan( ripuli) ja teki minut liikuntakyvyttömäksi? Mulla oli sellainen olo, että ihan kuin olisi ollut elämäni pahin krapula päällä. Se oli aika pelottavaa, koska ei ollut mitään tietoa, että mikä omaa kroppaa vaivaa.

Vielä omaa taustaa sen verran, että olen 19-vuotias nainen. Pituus 165/paino 60kg. Mä harrastan 5 kertaa viikossa salitreenia;bodypumpia,spinningiä,bodyattackia,bodycombatia ja yhdistelen noita. Plus juoksutreenit kerran viikossa(sellaisessa juoksuporukassa intervalleja ja pidempiä lenkkejä). Pisin lenkki minkä oon tota ennen juossu ni on kuitenkin ollut vaan joku 10km verran.

Mä kuitenkin sitten väkisin ängin illalla syömistä suuhuni, samoin nestettä ja vatsa kramppaili tosi paljon silti. Sit jossain vaiheessa nukahdin ja aamulla heräsin eli tänään ja tänään todella hyvä olo.

Osaiskohan kukaan sanoa mikä mulla mahtoi olla? Meinaan juosta tuon puolimaratonin vielä mahdollisesti tänä vuonna uudestaan, mutta en koskaan ikinä tahdo kokea tota samaa mitä eilen koin.

Olisin todella kiitollinen vastauksista, jos edes minkäänlaista mututuntumaa keltään löytyisi:) kiitos!

25

6521

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rossari_

Hei,

Itselläni samankaltaisia kokemuksia 22km lenkin jälkeen. Oikeastaan vatsaa rupesi vääntämään jo puolimatkassa mutta loppuun oli taisteltava. Juoksun jälkeen oireet olivat juuri sinunkin mainitsemiasi ripulia ym. Näitä vatsanpuruja jatkui noin 4h, jonka jälkeen tilanne meni ohi. Ajattelin että joku pöpö sinne oli päässyt livahtamaan, mutta rupesi kiinnostamaan, että ehkä se johtui juoksusta? Mielestäni join reilusti ennen juoksua, joten tuskin nestehukastakaan johtui. Jos jollain tietoa asiasta niin kiinnostaisi minuakin.

Olen melko kovakuntoinen 22v mies. 189/75.

• maraharkkailija

..luulen kropan reagoinnin normaalia rankempaan liikuntasuoritukseen olevan TÄYSIN NORMAALIA. Itselläni myös usein lieviä mahaoireita (ei kuitenkaan kipua) pidempien lenkkien jälkeen. Tankkaus suorituksen jälkeen kannattaa aloittaa varovasti.
      Ei myöskään kannata juoda liikaa juuri ennen suoritusta tai sen aikana; nestetankkaus pidemmille juoksuille on aloitettava jopa muutamia päiviä ennen suoritusta, jolloin keho voi nauttia korkeasta nestepitoisuudestaan lenkin aikana.

Ps. Olen myös kuullut, että 50km:n kävelijöillä saattaa joskus lurahtaa löysät housuun matkan varrella.

• Tugendbold

itse otan pitkien lenkkien, yli 20 km, jälkeen Gainomaxin palautusjuomaa, sellaisen pienen tetran. Maksaa noin 2e supermarketissa. Omalla kohdalla toimii aivan erinomaisesti.

Tänään juoksin 27 km. Tulin kotiin noin 17:00, paridesiä urheilujuomaa, Gainoxai, suihku, venyttelyä. Siinä 17:45 lautasellinen pastaa arrabiata kastikkeella vähän extra chiliä ja litra mehua. Nyt on ok olo. Toki lenkki tuntuu paikoissa mutta mihinkään ei satu. Kello on nyt noin 19:30.

Eli yhdyn kyllä mainoslauseeseen banaanit on apinoille, ota Gainomaxia. Tosin varmaan muutkin palautusjuomat toimii.

• ap.

Mut siis olikohan sit kyseessä energiavajaus vai mikä ihme? En mä pysty jatkossa juoksemaan, jos tiedän, että lenkin jälkeen olen vuodepotilaana sen 4h ja en tiedä mistä päästä lentää:/ Et miks toi reaktio on ollu noinki voimakas mulla? Vai kertooko se vaan kropan tottumattomuudesta tollaseen suoritukseen? Vai olisko ton 21km jälkeen pitänyt heti syödä jotain kunnolla... energiapatukkaa,energiajuomaa yms?

• 22
        ap. kirjoitti:

Mut siis olikohan sit kyseessä energiavajaus vai mikä ihme? En mä pysty jatkossa juoksemaan, jos tiedän, että lenkin jälkeen olen vuodepotilaana sen 4h ja en tiedä mistä päästä lentää:/ Et miks toi reaktio on ollu noinki voimakas mulla? Vai kertooko se vaan kropan tottumattomuudesta tollaseen suoritukseen? Vai olisko ton 21km jälkeen pitänyt heti syödä jotain kunnolla... energiapatukkaa,energiajuomaa yms?

Minäkin hölkkäsin HCR:n eilen. Ei tullut samanlaista oloa kuin aloittajalla, mutta ilmeistä nestehukkaa olen paikkaillut aina tähän päivään saakka (pikkuisen liikaa päällä, etukäteisnesteytys ei riittänyt). Kyllä noin pitkä lenkki helposti jälkensä hetkeksi jättää.

Epäilisin, kuten edelliset kirjoittajatkin, että aloittajan pahoinvointi johtui tosiaan vain kropalle yllättävän kovasta lenkistä. Vaikka muuten treenaisitkin paljon, eivät kympin lenkit puolimaratonin pohjalle ehkä riitä. Juokse vähän pidempiä lenkkejä ennen seuraavaa puolikasta ja kokeile niiden yhteydessä, millainen tankkaus toimii ennen ja jälkeen juoksun.

• p. v. Münchhausen
        ap. kirjoitti:

odottelisi sitä kahta tuntia autossa vaan joisin sitä urheilujuomaa ja palautusjuomaa ja menisin syömään jotain kevyttä josta tiedät pitäväsi. Eli pastaa suosikki kastikkeella, kunhan et syö liikaa. Chiliä ei varmaan kannata ottaa, jos ei syö sitä muutenkin. Tosin en ole pro vaan harrastelija. En tiedä mitä ne prot tekee, mutta itsellä tuo auttaa.

Nyt tuossa ajattelin ottaa vähän iltapalaa: lasi punaviiniä, perunasalaattia, leipää ja kinkkua. Tiedän tiedä: alkoholi on pahasta, mutta pidän siitä enkä ole pro, joten mitä siitä.

• Tugendbold
        p. v. Münchhausen kirjoitti:

odottelisi sitä kahta tuntia autossa vaan joisin sitä urheilujuomaa ja palautusjuomaa ja menisin syömään jotain kevyttä josta tiedät pitäväsi. Eli pastaa suosikki kastikkeella, kunhan et syö liikaa. Chiliä ei varmaan kannata ottaa, jos ei syö sitä muutenkin. Tosin en ole pro vaan harrastelija. En tiedä mitä ne prot tekee, mutta itsellä tuo auttaa.

Nyt tuossa ajattelin ottaa vähän iltapalaa: lasi punaviiniä, perunasalaattia, leipää ja kinkkua. Tiedän tiedä: alkoholi on pahasta, mutta pidän siitä enkä ole pro, joten mitä siitä.

siis minähän tässä Tugendbold. Ehkä olen kuitenkin väsynyt kun kuvittelin olevani paroni. Aikoinani kun juoksi puolikkaan en juossut harjoituksessa 13.5 km pisempää. Ihan hyvin se puolikas meni. Nyt olen kertonut matkat ronskisti 2:lla ja puolikas on kokonainen. :)

• taatin pappi
        ap. kirjoitti:

"Mulla oli sellainen olo, että ihan kuin olisi ollut elämäni pahin krapula päällä"

Kuinka huolehdit nesteiden saannista ennen juoksua ja juoksun aikana? Juoksun jälkeenhän kertomuksesi mukaan jäi aika huonolle, kun söit vain banaanin ja vasta monta tuntia myöhemmin nautit nestettä (sen minkä pystyit)

Joku vatsapöpö on tietysti varteenotettava vaihtoehto, kun kuitenkin porukkuu ympärillä pyörii tuhansittain ja äärisuoritukset heikentävät tilapäisesti elimistön vastustuskykyä.

• diu diu

siis nestehukka.

• vouhotusta

parin tunnin suorituksen takia. Siis nuo tankkaukset ennen ja jälkeen.
        Kun ihminen on terve ja jonkin verran liikunnallinen, niin ei parinkymmenen kilometrin juokseminen
        parissa tunnissa ole mitenkään kovin rasittava suoritus. Jos on syönyt ja juonut normaalisti, niin ei
        merkittävää nestevajausta näillä keleillä tule, vaikka ei matkalla joisi pisaraakaan.
        Mahavaivoihin ja huonoon oloon voi olla sata erilaista syytä, mutta turha dramatisoida "puolimaratonin"
        vaativuutta.

• åoiytea
        vouhotusta kirjoitti:

parin tunnin suorituksen takia. Siis nuo tankkaukset ennen ja jälkeen.
        Kun ihminen on terve ja jonkin verran liikunnallinen, niin ei parinkymmenen kilometrin juokseminen
        parissa tunnissa ole mitenkään kovin rasittava suoritus. Jos on syönyt ja juonut normaalisti, niin ei
        merkittävää nestevajausta näillä keleillä tule, vaikka ei matkalla joisi pisaraakaan.
        Mahavaivoihin ja huonoon oloon voi olla sata erilaista syytä, mutta turha dramatisoida "puolimaratonin"
        vaativuutta.

Ei ole turhaa vouhotusta. Itse treenaan juoksua ihan tosissani (kuitenkin harrastusmielessä), ja mullakin oli useamman tunnin huono olo suorituksen jälkeen -jopa huonompi kuin maratonin jälkeen! En usko, että nesteistä oli kyse (join reilusti heti juoksun jälkeen). Jos ottaa koneesta kaiken irti, niin kyllä se tuntuu -toisilla ehkä enemmän, kuin toisilla!

• eri vaihtoehtoja on
        åoiytea kirjoitti:

Ei ole turhaa vouhotusta. Itse treenaan juoksua ihan tosissani (kuitenkin harrastusmielessä), ja mullakin oli useamman tunnin huono olo suorituksen jälkeen -jopa huonompi kuin maratonin jälkeen! En usko, että nesteistä oli kyse (join reilusti heti juoksun jälkeen). Jos ottaa koneesta kaiken irti, niin kyllä se tuntuu -toisilla ehkä enemmän, kuin toisilla!

Näin vastaavan tilanteen viime kesänä eräällä maratonilla. Nuorehko nainen pyörtyi puolimatkasta, ilman mitään erityistä syytä. Oli juonut ja syönyt riittävästi koko matkan ajan. Ajattelin, että syy voisi olla liika nesteen kittaminen, tai alkava sairaus, esim. flunssa. Sinulla ei seuraavana päivänä mitään taudin oireita, joten syy voisi olla sekin, että ruuansulatus ei toimi kun tuollainen rasitus on elimistölle uutta. Näin ollen energia ei imeydy ja vatsa joutuu tekemään "turhaan" töitä. Maalissa on energiavajetta, ehkä nestevajettakin, ja silti mahalaukku/suolisto on täynnä tavaraa. Toisaalta ei se ripuli ja paha olo mitenkään vaarallista ole kovan suorituksen jälkeen, etenkin jos on joku muu vahtimassa, että taju ei lähde. Voi se paha olo johtua myös maitohappojen jylläämisestä. Jopa täysillä vedetyn cooperin jälkeen voi tulla vastaaavia oireita, vaikka taatusti ei ole merkittävää neste tai energiavajetta. Ehkä kannattaa joskus myös harjoitella vähän rankemmin, jotta elimistö tottuu tuollaiseen kovempaan rasitukseen.

• tyhjä maha
        åoiytea kirjoitti:

Suurin syy lienee urheilujuoma, joka ei sopinut vatsallesi. Turhaa se on parin tunnin lenkille mitään tankata. Vähän nestettä, jos on tosi kova helle. Kokeilkaa niin huomaatte, että syömättä ja juomatta paras. Maraton on asia erikseen. Noihin "tankkauksiin" kun alkaa niin niistä ei pääse irti vaan elimistä tottuu siihen ja aina on oltava eväät mukana lenkille lähdettäessä.

• Maratonille mennään
        tyhjä maha kirjoitti:

Suurin syy lienee urheilujuoma, joka ei sopinut vatsallesi. Turhaa se on parin tunnin lenkille mitään tankata. Vähän nestettä, jos on tosi kova helle. Kokeilkaa niin huomaatte, että syömättä ja juomatta paras. Maraton on asia erikseen. Noihin "tankkauksiin" kun alkaa niin niistä ei pääse irti vaan elimistä tottuu siihen ja aina on oltava eväät mukana lenkille lähdettäessä.

Järkeä puhut.
        Markkinamiehet ovat onnistuneet uskottelemaan nykyihmiselle, että ilman erikoisvarusteita ja mittareita ei lenkille voi lähteä. On erikseen juomat ja ravinteet ennen ja jälkeen lenkin sekä sen aikana. "Eikä maksa kuin muutaman euron purkki". Samaa tavaraa saa hanasta ilmaiseksi ja ruokakaupasta muutaman euron per kilo.
        Saahan toki jokainen syödä ja juoda näitä erikoistuotteita niin paljon kun sielu sietää, mutta ei tarvitse uskotella aloittelijoille, että ne ovat välttämättömiä.
        Terve ihminen ei tarvitse parin tunnin suorituksen aikana lisäenergiaa, mutta jos on kuuma ilma niin vesitilkka tietysti tekee hyvää. Sitten kun mennään kolmen-neljän tunnin suoritukseen, alkaa tilanne muuttua.

Ei kuulu tähän, mutta työskentelin 70-luvulla Ruotsissa metsurina ammattiporukoissa. Tapana oli, että työmaalla oltiin kuutisen tuntia päivässä. Oikeilla metsureilla oli eväänä vain teetä tai kahvia yksi termospullollinen. Työ oli vähintäänkin yhtä raskasta kuin juokseminen selvällä reitillä. Itsekin totesin tuollaisen evästyksen toimivaksi.
        Olen myös juossut matkoja ja maratoneja ja havainnot täsmäävät edelliseen.

Ihminen on historiansa aikana varmaankin tottunut parhaiten tyhjällä mahalla etsimään ja juoksemaan kiinni ravintonsa. Siinä ei puolipäivää ole paljon mitään.

Ja sitten vielä: On hyvä, että on olemassa erikoisvarusteet juoksemiseen, erikoisravinteet tankkaukseen ja palautumiseen sekä mittarit ja pelit suorituksen suunnittelua ja analysointia varten.
        Harrastelijalle niillä ei kuitenkaan ole muuta merkitystä kuin uskon vahvistaminen ja vempainten hankinnan ja käytön antama tyydytys.
        Ja sehän on paljon, se!

• Maratonille mennään kirjoitti:

Järkeä puhut.
        Markkinamiehet ovat onnistuneet uskottelemaan nykyihmiselle, että ilman erikoisvarusteita ja mittareita ei lenkille voi lähteä. On erikseen juomat ja ravinteet ennen ja jälkeen lenkin sekä sen aikana. "Eikä maksa kuin muutaman euron purkki". Samaa tavaraa saa hanasta ilmaiseksi ja ruokakaupasta muutaman euron per kilo.
        Saahan toki jokainen syödä ja juoda näitä erikoistuotteita niin paljon kun sielu sietää, mutta ei tarvitse uskotella aloittelijoille, että ne ovat välttämättömiä.
        Terve ihminen ei tarvitse parin tunnin suorituksen aikana lisäenergiaa, mutta jos on kuuma ilma niin vesitilkka tietysti tekee hyvää. Sitten kun mennään kolmen-neljän tunnin suoritukseen, alkaa tilanne muuttua.

Ei kuulu tähän, mutta työskentelin 70-luvulla Ruotsissa metsurina ammattiporukoissa. Tapana oli, että työmaalla oltiin kuutisen tuntia päivässä. Oikeilla metsureilla oli eväänä vain teetä tai kahvia yksi termospullollinen. Työ oli vähintäänkin yhtä raskasta kuin juokseminen selvällä reitillä. Itsekin totesin tuollaisen evästyksen toimivaksi.
        Olen myös juossut matkoja ja maratoneja ja havainnot täsmäävät edelliseen.

Ihminen on historiansa aikana varmaankin tottunut parhaiten tyhjällä mahalla etsimään ja juoksemaan kiinni ravintonsa. Siinä ei puolipäivää ole paljon mitään.

Ja sitten vielä: On hyvä, että on olemassa erikoisvarusteet juoksemiseen, erikoisravinteet tankkaukseen ja palautumiseen sekä mittarit ja pelit suorituksen suunnittelua ja analysointia varten.
        Harrastelijalle niillä ei kuitenkaan ole muuta merkitystä kuin uskon vahvistaminen ja vempainten hankinnan ja käytön antama tyydytys.
        Ja sehän on paljon, se!

Niin, että veden juominen on markkinamiesten keksintö ja juoda ei oikeasti edes kannata lenkin yhteydessä? Kyllä puolikkaalle kannattaa juoda ennen lähtöä, mutta ei nyt mahaa täyteen. Joku puoli litraa on ihan hyvä määrä nestettä ennen matkaa... toisen, kevyemmän satsin voi juoda vaikka jossain 15km kohdalla, mutta hyvin voi koittaa vetää alkujuomisilla loppuun asti.

• otranjyvä
        dazu kirjoitti:

Niin, että veden juominen on markkinamiesten keksintö ja juoda ei oikeasti edes kannata lenkin yhteydessä? Kyllä puolikkaalle kannattaa juoda ennen lähtöä, mutta ei nyt mahaa täyteen. Joku puoli litraa on ihan hyvä määrä nestettä ennen matkaa... toisen, kevyemmän satsin voi juoda vaikka jossain 15km kohdalla, mutta hyvin voi koittaa vetää alkujuomisilla loppuun asti.

silmässä?
        Kirjoituksessa nimenomaan sanottiin, että markkinamiehet ovat keksineet ilmaisen veden
        ja tavallisen ravinnon tilalle tarpeettomia ja kalliita tuotteita. Ja että, parin tunnin suorituksessa
        ei tarvita erikoisravinteita tai erikoisjuomia etukäteen ja matkalla riittää pieni määrä vettä.

• juomariksi
        otranjyvä kirjoitti:

silmässä?
        Kirjoituksessa nimenomaan sanottiin, että markkinamiehet ovat keksineet ilmaisen veden
        ja tavallisen ravinnon tilalle tarpeettomia ja kalliita tuotteita. Ja että, parin tunnin suorituksessa
        ei tarvita erikoisravinteita tai erikoisjuomia etukäteen ja matkalla riittää pieni määrä vettä.

Just näin. Se on tämä vedenkin juominen lenkillä täysin tottumus kysymys. On aivan turha kantaa juomapulloa joka lenkillä mukana sillä itse suoritukseen sillä ei ole mitään merkitystä.
        Onhan se tietenkin "tyylikästä" kun on kamppeita vyö täynnä, mutta loppupeleissä ne vaan haittaavat suoritusta. Ennen lenkkiä riittävän ajoissa juo riittävästi, niin sillä menee puolikaskin kuin heittämällä.

• Sekin on mahdollista, että sulla on valmiiksi ollut maha sekaisin ja se on vain sitten innostunut siinä juoksun aikana, tai jälkeen. Mulla on muutaman kerran ihan tavallisella lenkillä kääntynyt vatsa ympäri juuri tuosta syystä.

Voi olla myös hetkellistä ylirastusta, jos olet perus anorektikkojumppaja, joka ei tajua pitää useamman päivän taukoa ennen matkaa.

• Klopotiklop

Itselle banaani ja varsinkin raaka, puolivihreä sellainen on totaalisen huono rankan suorituksen yhteydessä. Varmat vatsanväänteet. Palautukseen itselle heti suorituksen jälkeen sopii hyvin joku jugurttijuoma tai maito, jossa tulee sekä nestettä, energiaa että proteiineja, ja vähän myöhemmin sitten vasta kiinteämpää sapuskaa.

• Alo1tteliia

Jos veren natriumpitoisuus laskee alle 125 mmol/l, alkaa esiintyä väsymystä, voimattomuutta, päänsärkyä, pahoinvointia ja lihaskramppeja
      Jos syynä on oksennuksista tai ripulista johtuva natriumin menetys, se korvataan antamalla runsaasti natriumia nestehoitona ("tippana") suonensisäisesti

En tiedä oliko sinulla tuo ylimainittu, mutta hikoillessa menetät suolaa, ja jos juot liikaa vettä, niin myos suolan pitoisuus veressä heikkenee.

Googlaamalla olen loytänyt juoksijoille tarkoitettuja itse tehtyjä juomia, mihin on lisätty suolaa

Homemade Sports Drink Recipe #2

1/2 cup orange juice
      9 tbs. Sugar
      3/8 tsp Salt
      Water to 2 liters

This gives, per an 8 oz serving:
      14.4 grams carb (6.1%)
      104 mg sodium
      28.4 mg Potassium

I believe that you could substitute 2 tbs. of lemon juice for the orange juice and it would come out the same (or at least close).

• Alo1tteliia

mutta googlasin "runner mild hyponatremia"
        Aika pelottavaa lukemista. Neuvoisin että juoksijoiden pitäisi juoksun jälkeen voida soittaa maratonin järjestäjien ensi-apu pisteiseen saadakseen kunnon neuvoa jos tulee huono olo. Voi olla jopa hengenvaarallinen tilanne.

http://runningdoc.competitor.com/2010/04/11/do-the-salt—salt-intake-while-running/

If you understand the above, unfortunately you may know more than medical personnel at a local race or an emergency room

• Live4Running
        Alo1tteliia kirjoitti:

mutta googlasin "runner mild hyponatremia"
        Aika pelottavaa lukemista. Neuvoisin että juoksijoiden pitäisi juoksun jälkeen voida soittaa maratonin järjestäjien ensi-apu pisteiseen saadakseen kunnon neuvoa jos tulee huono olo. Voi olla jopa hengenvaarallinen tilanne.

http://runningdoc.competitor.com/2010/04/11/do-the-salt—salt-intake-while-running/

If you understand the above, unfortunately you may know more than medical personnel at a local race or an emergency room

Hyponatremia aiheutuu pitkään (päiviä) jatkuneesta ripuloinnista, ei päin vastoin. Sen voi lisäksi saada, jos elimistöön kertyy liikaa nestettä, jolloin suolatasapaino järkkyy kun elimistön nesteet laimenevat. Mutta juomalla sitä on aika vaikea saada. Nesteen kertymisen syyt ovat silloin muualla, sairauksissa tms.

Ennemminkin kyse on kiinteän ruuan nauttimisesta suorituksen aikana/välittömästi sen jälkeen. Tästä seuraa usein vatsakramppeja ja turvotusta. Ihan hyvä neuvo on siis käyttää urheilujuomia tai mehua tai vaikka laimennettua jugurttia. Syö kiinteää ruokaa vasta myöhemmin. Nesteestä energia sitä paitsi imeytyy nopeammin kuin ruuasta, joka pitää ensin sulattaa. Rankan suorituksen jälkeen elimistö ei ehkä tähän pysty, siitä krampit. Kokeile siis seuraavan pitkän lenkin yhteydessä juomaa suorituksen jälkeen. Eiköhän silloin olo ole parempi! :)

• Live4Running
        Live4Running kirjoitti:

Hyponatremia aiheutuu pitkään (päiviä) jatkuneesta ripuloinnista, ei päin vastoin. Sen voi lisäksi saada, jos elimistöön kertyy liikaa nestettä, jolloin suolatasapaino järkkyy kun elimistön nesteet laimenevat. Mutta juomalla sitä on aika vaikea saada. Nesteen kertymisen syyt ovat silloin muualla, sairauksissa tms.

Ennemminkin kyse on kiinteän ruuan nauttimisesta suorituksen aikana/välittömästi sen jälkeen. Tästä seuraa usein vatsakramppeja ja turvotusta. Ihan hyvä neuvo on siis käyttää urheilujuomia tai mehua tai vaikka laimennettua jugurttia. Syö kiinteää ruokaa vasta myöhemmin. Nesteestä energia sitä paitsi imeytyy nopeammin kuin ruuasta, joka pitää ensin sulattaa. Rankan suorituksen jälkeen elimistö ei ehkä tähän pysty, siitä krampit. Kokeile siis seuraavan pitkän lenkin yhteydessä juomaa suorituksen jälkeen. Eiköhän silloin olo ole parempi! :)

Tarkennuksena vielä:
        Koska vatsalaukku alkaa täyttyä ruuasta, jota elimistö ei sillä hetkellä pysty käsittelemään, alkaa se poistaa sitä päästä tai toisesta -> ripulointi ja oksentelu. Sanoit, ettet juurikaan saanut muuta syödyksi kuin vasta illalla - energia vajeesi jatkui koko päivän, siitä voimaton olo ja sänkypotilaaksi joutuminen. Elimistölläsi ei ollut polttoainetta, eihän silloin jaksa ja olo on takuulla surkea.

• Live4Running
        Live4Running kirjoitti:

Tarkennuksena vielä:
        Koska vatsalaukku alkaa täyttyä ruuasta, jota elimistö ei sillä hetkellä pysty käsittelemään, alkaa se poistaa sitä päästä tai toisesta -> ripulointi ja oksentelu. Sanoit, ettet juurikaan saanut muuta syödyksi kuin vasta illalla - energia vajeesi jatkui koko päivän, siitä voimaton olo ja sänkypotilaaksi joutuminen. Elimistölläsi ei ollut polttoainetta, eihän silloin jaksa ja olo on takuulla surkea.

Edelleen...
        Liikunta myös nopeuttaa elimistön aineenvaihduntaa, josta saattaa seurata ripulointia, ei ole vaarallista. Kannattaa kiinnittää huomiota myös mitä ennen lenkkiä syö ja syödä riittävän ajoissa ennen lähtöä (min 3h). Vierailu wc:ssä ennen läntöä avittaa sekin ;)

• g00glaaja
        Live4Running kirjoitti:

http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=494

Maratonjuoksijoiden keskuudessa ilmenee hämmästyttävän usein natriumin vajautta eli hyponatremiaa. Viime vuonna Bostonin maratonilla siihen menehtyi 28-vuotias naisjuoksija. Syynä oli liian nesteen juominen, jonka seurauksena veren natriumpitoisuus painui liian alas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      101
      4954
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      250
      2037
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      89
      1673
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1190
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      337
      1163
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1100
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1099
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      148
      1070
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1029
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      984
    Aihe