pallosalamat huuhaata

totuus rocks

50

2387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niillä on Suomessakin paljon silminnäkijöitä. Joskus pallosalamaksi sanottu ilmiö on tullut maaseudulla savupiipusta sisään ja pyörinyt eri paikoissa vahinkoakin tehden.
      Tuttavien kesken olemme päätyneet pallosalaman olevan isompi induktiokimppu, eräs salamailmiön lajeista.

      • jestas och nöst

        Varmsti totta siinä kuin menninkäisetkin. Lentävät salamapallot, jotka tulevat savupiipusta satunnaisesti kyläilemään eivät voi olla muuta kuin totta. Selvähän se.

        Pääsiäisenähän ne taitavat kuitenkin soittaa ovikelloa?


    • hyväuskoinen_

      Mielenkiintoinen hypoteesi jonka todistamiseksi pitäisi "pallosalamahallusinaatio" pystyä toistamaan laboratorio-olosuhteissa. Koehenkilöistä tuskin tulisi pulaa; kukapa ei haluaisi turvallisesti nähdä oikean pallosalaman.

      • okkigaam

        1963 Huvituksen pihassa pallosalama osui isoon mäntyyn josta tuli tuhannenpillunpäreet, vai onko siistimpää kirjoittaa pallosalama tuhosi ison männyn tulitikuiksi. Sitä ei voi väittää harhaksi. Näkijöinä minä ja viisi muuta.
        Häpeäkseni myönnän maastoutuneeni.


      • 3r3

        Mietis nyt aivollasi. Se on selvää humpuukia ja eiköhän tuokin uutinen sen viimeistään todista. Käsittämättömän tiukassa vaan tuntuu istuvan, jos tännekin pitää luulojaan tuputtaa. Eiköhän se tämäkin ole nyt selvä juttu.


    • salaamia

      Olen jokseenkin epäileväinen väitteesi suhteen.
      Esittelemäsi jutun tutkijat tarjosivat vain yhden heidän mielestään mahdollisen vaihtoehdon ja vieläpä hömppälehden välityksellä,
      sellaisen perusteella ei vielä kannattaisi tehdä kovin pysyviä johtopäätöksiä.

    • Jepsistä jee

      Japanilaiset tutkijat Y. H. Ohtsuki ja H. Ofuruton onnistuivat vuonna 1991 ensimmäistä kertaa tuottamaan pallosalaman tapaisen plasmakokonaisuuden.

      Tiede-lehden 5/2006 Pallosalama-artikkelin (kirj. Leena Tähtinen) mukaan lupaava teoria on myös uusiseelantilaisen kemistin John Abrahamsonin nanohiukkasteoria. Sen mukaan salamanisku voi irrottaa maaperästä piistä koostuvia nanohiukkasia, joista muodostuva pallo palaa. Lupaavia kokeita teorian pohjalta on tehty Tel Avivin yliopistossa (linkki pallosalamavideoihin).

      Pallosalama on mitä todennäköisimmin ilmaa, jossa ilman kaasujen atomit ovat salaman aiheuttaman valokaaren kuumuuden vaikutuksesta muuttuneet plasmamuotoon. Ilmiö on ollut pitkään käytössä konepajateollisuuden plasmaleikkauksessa. Plasmaleikkauksessa paineilmaa kuumennetaan valokaaren avulla niin korkeaan lämpötilaan, että ilman kaasujen olomuoto muuttuu plasmaksi. Salaman valokaari on lyhytaikainen, joten myös sen aiheuttama mahdollinen pallosalama jäähtyy ja ilman kaasujen olomuoto palautuu normaaliksi nopeasti. Kuuman plasman aiheuttamat paikalliset paineenvaihtelut voivat aiheuttaa paukahduksen pallosalaman hävitessä. Pallosalaman tiheys lienee samansuuruinen kuin ilmalla, mikä selittää sen liikkumisen ilmavirran mukana.

      Pallosalmoista on myös olemassa runsaasti videoita ja valokuvia.

      Kaikkea muuta kuin hömppää. Hömppää on vain tuo lehti, josta juttusi ongit.

      • 913.132

        Eli jos labrassa saadaan jotain väännettyä, niin sama yleistyy heti :) Tyypillinen sokeasti omaan asiaansa uskovan näkökulma.

        Labrassa on saatu suprajohteilla kappaleita "levitoimaan", joten ei ole mitään syytä epäillä etteikö esim. ufoilla olisi vaikeuksia "rikkoa" fysiikan lakeja :D :D :D


      • .............
        913.132 kirjoitti:

        Eli jos labrassa saadaan jotain väännettyä, niin sama yleistyy heti :) Tyypillinen sokeasti omaan asiaansa uskovan näkökulma.

        Labrassa on saatu suprajohteilla kappaleita "levitoimaan", joten ei ole mitään syytä epäillä etteikö esim. ufoilla olisi vaikeuksia "rikkoa" fysiikan lakeja :D :D :D

        nuo tutkimukset ja teoriat ovat huonompia, kuin nämä hallusinaatioteoriat? Tietääkseni ei ole olemassa mitään konkreettista näyttöä ja testattua faktaa tukemaan tätä hallusinaatiojuttua... Itse ainakin pidän noita toisia teorioita ja tutkimuksia järkevämpinä ja lupaavampina, kuin jotakin hallusinaatioteoriaa. Pitää muistaa että pallosalamoista on kuitenkin olemassa ihan videomateriaaliakin... tallentaako nykyaikaiset kamerat hallusinaatiotkin!?!

        Ja mitä tuo ufoilu tuossa oli? Onko salaman mahdollisesti aikaansaama ilmiö sulle jotakin ufokamaa???

        No eihän yläilmakehän salamoita kukaan totena pitänyt ja lentäjien havainnoimat leimahdukset pilvestä ylöspäin avaruuteen kuitattiin huuhaana, kunnes vuonna 1989 ilmiö saatiin ensi kertaa kuvattua ja vuonna 1993 sitten oikein kunnolla. Sitä ennen nekin oli huuhaata ja hallusinaatiota, väsyneen lentäjän harhaa ym. Nykyään nämä ilmiöt tunnetaan tiedepiireissä keijusalamana (sprite), kajosalamana (elf) ja viuhkasalamana (blue jet). Lisäksi uusimpana salamatyyppinä peikko (troll), josta ei vielä tiedetä yhtään mitään muuta kuin että sellainen on olemassa.

        No kuitataan pallosalamatkin nyt sitten huuhaana, kunnes sillekin jossain vaiheessa on kiistaton näyttö ja syntymekansimi tunnetaan, kuten kävi noissa yläilmakehän salamoissakin. Salamatutkijat muistuttavat että vieläkään ei tunneta täysin mitä kaikkea ukkoset pitävät sisällään ja heidän mielestään uusia salamatyyppejä vielä löydetään paljon lisää. Tämä kommentti tuli ennen peikkojen löytymistä, joten eipä salamatutkija kovin väärässä ollut :)

        Itse en ole pitkään aikaan pitänyt pallosalamaa varsinaisena salamana, vaan varsinaisen salaman aikaansaamana ilmiönä.


      • pallootsa
        ............. kirjoitti:

        nuo tutkimukset ja teoriat ovat huonompia, kuin nämä hallusinaatioteoriat? Tietääkseni ei ole olemassa mitään konkreettista näyttöä ja testattua faktaa tukemaan tätä hallusinaatiojuttua... Itse ainakin pidän noita toisia teorioita ja tutkimuksia järkevämpinä ja lupaavampina, kuin jotakin hallusinaatioteoriaa. Pitää muistaa että pallosalamoista on kuitenkin olemassa ihan videomateriaaliakin... tallentaako nykyaikaiset kamerat hallusinaatiotkin!?!

        Ja mitä tuo ufoilu tuossa oli? Onko salaman mahdollisesti aikaansaama ilmiö sulle jotakin ufokamaa???

        No eihän yläilmakehän salamoita kukaan totena pitänyt ja lentäjien havainnoimat leimahdukset pilvestä ylöspäin avaruuteen kuitattiin huuhaana, kunnes vuonna 1989 ilmiö saatiin ensi kertaa kuvattua ja vuonna 1993 sitten oikein kunnolla. Sitä ennen nekin oli huuhaata ja hallusinaatiota, väsyneen lentäjän harhaa ym. Nykyään nämä ilmiöt tunnetaan tiedepiireissä keijusalamana (sprite), kajosalamana (elf) ja viuhkasalamana (blue jet). Lisäksi uusimpana salamatyyppinä peikko (troll), josta ei vielä tiedetä yhtään mitään muuta kuin että sellainen on olemassa.

        No kuitataan pallosalamatkin nyt sitten huuhaana, kunnes sillekin jossain vaiheessa on kiistaton näyttö ja syntymekansimi tunnetaan, kuten kävi noissa yläilmakehän salamoissakin. Salamatutkijat muistuttavat että vieläkään ei tunneta täysin mitä kaikkea ukkoset pitävät sisällään ja heidän mielestään uusia salamatyyppejä vielä löydetään paljon lisää. Tämä kommentti tuli ennen peikkojen löytymistä, joten eipä salamatutkija kovin väärässä ollut :)

        Itse en ole pitkään aikaan pitänyt pallosalamaa varsinaisena salamana, vaan varsinaisen salaman aikaansaamana ilmiönä.

        Olisiko niin että nämä tukijat ovat saaneet rahoituksen tutkimukseen ja rahat loppuivat piti saada jotain konkreettista tulosta ja heitettiin ilmaan tuollainen tulos joka voi olla totta tai ei ennenkuin toisin todistetaan johon voi mennä jokin aika ennenkuin jotain kiinnostaa vastaavan tukiminen tai jos rahoitus hoituu niin tutkisinhan minäkin vaik pavosen heskaa.


      • ...............
        pallootsa kirjoitti:

        Olisiko niin että nämä tukijat ovat saaneet rahoituksen tutkimukseen ja rahat loppuivat piti saada jotain konkreettista tulosta ja heitettiin ilmaan tuollainen tulos joka voi olla totta tai ei ennenkuin toisin todistetaan johon voi mennä jokin aika ennenkuin jotain kiinnostaa vastaavan tukiminen tai jos rahoitus hoituu niin tutkisinhan minäkin vaik pavosen heskaa.

        juuri jotakin tuon tapaista on tuo ns. tutkimus.


      • oliko vai ei..
        ............... kirjoitti:

        juuri jotakin tuon tapaista on tuo ns. tutkimus.

        Minä myös olen ihan omin selvin silmin nähnyt pallosalaman.
        Rannassa noin 50m päässä ehkä parin metrin korkeudella kirkas valopallo.
        Mitään ääntä ei kuulunut.Liikkui kymmenisen metriä ilmassa ja katosi parissa sekunnissa.
        Taisi olla joskus 80 luvun puolivälissä.
        Ehkä se oli kuitenkin vaan UFO.


      • 09-1234
        oliko vai ei.. kirjoitti:

        Minä myös olen ihan omin selvin silmin nähnyt pallosalaman.
        Rannassa noin 50m päässä ehkä parin metrin korkeudella kirkas valopallo.
        Mitään ääntä ei kuulunut.Liikkui kymmenisen metriä ilmassa ja katosi parissa sekunnissa.
        Taisi olla joskus 80 luvun puolivälissä.
        Ehkä se oli kuitenkin vaan UFO.

        Minä näin vaaleanpunaisen elefantin ja pystyyn kasvavia käärmeitä. Meren rannassa, ihan varmasti.


      • .-'.-¨.-'-.¨--.-.'
        09-1234 kirjoitti:

        Minä näin vaaleanpunaisen elefantin ja pystyyn kasvavia käärmeitä. Meren rannassa, ihan varmasti.

        salamoita ole olemassa. Ne ovat humpuukia ja harha-aistimuksia.


    • tosiaan...

      Jos pallosalamat ovatkin vain magneettikentän aiheuttamia hallusinaatioita niin siinähän on täydellinen selitys myös monille UFO-havaintojen valoilmiöille. Eli ufo ei olekaan valopallo vaan hallusinaatio joka liittyy magneettikentän voikakkaaseen muutokseen. Se onkin sitten eri asia mikä sen magneettikentän muutoksen aiheuttaa...

    • Skeps

      "Uusi teoria: Mystiset pallosalamat ovatkin hallusinaatioita
      Itävaltalaistutkijat ovat löytäneet mahdollisen selityksen harvinaiselle pallosalama-ilmiölle.

      Ilmiön harvinaisuuden vuoksi itävaltalaisten teoriaa voi olla hankala todistaa vääräksi tai oikeaksi."

      Iltalehti siis suhtautuu tutkimustulokseen asianmukaisen varovasti. Niin mekin. Totuus on yhä jossakin tuolla.

      • ja muitakin oli

        paikalla näkemässä tämän, joten en kuvitellut mitään. Yks kerta oltiin iso porukka eräässä hotellin illanvietossa, kun pallo lensi vakaasti ja pelottavan rauhallisesti huoneenpoikki. Oli semmoinen 40-50 senttiä halkaisijaltaan ja oikeastaan hieman kellertävä tai pikemminkin oranssi väriltään. Väki hyppeli seinille siinä vaiheessa, kun se yhtäkkiä ilmaantui kuin tyhjästä keskellä salia ja alkoi verkkaan matkansa päästä päähän, kunnes katosi yhtä yllättävästi kuin oli ilmaantunutkin. Olipa siinä todistajia toistasataa paikalla ja tuskinpa kaikki hallunisoivat yhtä aikaa. ;D

        Tuo tutkimus on taas niitä julkisuudenkipeiden huuhuu-tutkijoiden päätelmiä, jotka voi täysin hyvällä omalla tunnolla jättää täysin omaan arvoonsa.


    • keine ufo

      Ihmettelen lähinnä sitä miten suurin osa ei usko tähän ilmiöön. Itse olin lapsena n (7v) maalla omakotitalossa vähän vanhemman siskoni ja hänen kaverinsa kanssa kolmistaan muutaman tunnin, jonka aikana päälle tuli raju ukonilma. Ei pelkästään riittänyt, että jo se oli tarpeeksi pelottava kun päällä pauhasi ja salamat tuntuivat iskevän lähelle.

      Ukkonen oli jo mennyt hieman ohi ja tuli sellainen hiljainen hetki ja oltiin katsomassa keittiö ikkunasta pellolle loittonevaa ukkosta. Sitten alkoi rätisemään viereisessä pistorasiassa ja siihen rasian eteen ilmestyi välkkyvä pallo, noin jalkapallon kokoluokkaa, väriltään violetti-valkoinen. Vähän kuin marmorikuvioinen keilapallo, ihan parin metrin päässä. Kaikki juoksi pois pahasti pelästyneenä. Itse tosin menin heti takaisin kurkkimaan varovasti kauempaa, olin ehkä enemmänkin hämmästynyt kuin pelästynyt. Vähän niinkuin et uskoisi silmiäsi ja vaaran taju katoaa...menin hiljaa lähemmäksi.

      Pallo liikkui epäsäännöllisesti ja hitaasti vastapäistä takkahuonetta kohti, osumatta mihinkään matkalla. Olin noin 3 metrin päässä kun sisko kiljui että pois sieltä. Se lopulta hävisi takkahuonessa olevan pistorasian lähellä, äänettömästi. Koko ilmiö kesti n. 1-2 minuuttia, vaikea tosin sanoa kun ajantaju ei silloin ollut parhaimmillaan moisen ilmiön edessä, mutta se on siitä huolimatta ilmiö jonka muistan kuin eilisen ja yksi asioista, jonka muistan parhaiten lapsuudesta.

      Muita asioita jotka muistan ja olen myöhemmin miettinyt syvällisemmin. Hiljainen ritinä, vähän kuin nuotio toisinaan mutta sähkövirtaa muistuttava. Epäsäännöllisesti välähtelevä, niinkuin katoaisi sekunnin kymmen- tai sadasosien ajaksi. Kummallinen robottimainen, epäsäännöllinen mutta silti etenevä liike. Väri muuttui loppua kohti ruskehtavan violetiksi, tummemmaksi. Ilmiön loputtua huomasimme karmean katkun talossa, haju oli erittäin omituinen. En tiedä johtuiko se pallosta vai palaneesta (ja sulaneesta) sähköjohdosta keittiön seinän sisällä. Tämä paljastui hieman myöhemmin, kun rasia ei toiminut. Jännä juttu että ensin aikuiset ei millään uskonut mihinkään pallosalamaan, mutta kun avasivat seinää rikkinäistä rasiaa tutkiakseen huomasivat että johto oli sulanut ja tummunut parin metrin matkalla. Sen jälkeen olivat hiljempaa vitsailun suhteen mutta liekö siltikään uskoneet. Muitä sähkövikoja se ei muistaakseni aiheuttanut.

      Tuossa on ilmiö niin tarkasti kuin sen muistan (tapahtui 80-l lopussa). Siskokin muistaa sen hyvin, vaikka olikin osan ajasta piilossa. Verraten muihin, josta olen lukenut myöhemmin, näyttäisi siltä että yhteneväisyyksiä on paljon. Paitsi aika joka näyttäisi olevan melko pitkä muihin verrattuna. Moneen huuhaa juttuun en usko, mutta tähän on pakko koska se on omin silmin nähty. Omasta mielestäni se on jokin erikoinen sähkökenttäilmiö salaman kera. Näitä satunnaisia omituisia sähkökenttiähän joskus raportoidaan ukkosten yhteydessä. En ymmärrä miksi tämä on niin vaikea joidenkin uskoa kun näistä on havaintoja melko paljon. Uskottavampia kai nämä ovat kuin kummitus- ja ufojutut. Ilmiö on harvinainen ja siksi vaikea tiedemiesten tutkia, mikä ei tarkoita että jos tiedemiehet eivät sitä kykene toistamaan tai todistamaan, että se olisi humpuukia.

    • liian vanha ukko

      Vastaavan tapainen oli lapsuudessani, pallo tuli pistorasiasta ja liikkui tapetin pintaa käristäen toiseen pistorasiaan jossa hävisi. Ääni kuin mehiläiset surisee.

      Pallosalama on helppo uskoa kun paikkaa jälkiä, muille helpointa kieltää.

    • kuurobottyue456

      Mitä tapahtuu kun ihminen näkee esim. salaman (kamera) välähdyksen?
      Sille jää verkkokalvolle ns. jälkikuva.
      Tämä jälkikuva näyttää vaeltavan kuvakentässä ja esim. silmiä räpyttelemällä se ei häviä.
      Veikkaan että90% näistä pallosalamoista on kyseisiä optisia harhoja.

      Loput 10% onkin sitten jotain muuta.

      http://lh5.ggpht.com/_C7SB53p2G8E/SOcsmgC7BaI/AAAAAAAAB6Q/FLcH-1FH6mY/image-3.jpg

    • dudenamedex.

      En usko että tuo on koko totuuden. (en ole nyt pelkää skeptikko.)

      Kuin kymmenisen vuotta sitten hypoteesista mikä vaikutti hyvin toimivalta.

      Ideana on siinä se että kun sähkö-magneettiset kentät saadaan ortogonaalisiin positioihin keskenään, niin voi muodostua pieniä Faraday:n häkkejä.
      (pieni sähköinen ansa plasmalle.)

      Tämä pieni tai vähän isompi plasma-pallero voisi ainakin näyttää levitoivan
      (en osaa sanoa miten se liikkuisi. ehkä paikallisissa sähkövirroissa ja - kentissä.) ja olisi sitten se mitä me kutsumme arkikielellä pallosalamaksi.

      Sen verran olen töiltäni tekemisissä plasman kanssa, etten näe tässä mitään ihmeellistä - emme tunne sen kaikkia mahdollisia tapoja.

      Ps. Ukonilmassa jännitteet ovat erittäin suuria, ja paikallisesti voi tapahtua äärimmäisen intensiivisiä sähk.mag.purkauksia.
      Kahden - toisiaan vastaan kohtisuorassa olevan magneettisen- vorteksin- törmätessä voisi muodostu pallomaisia alueita, joita voisi luonnehtia termillä pallomainen purkaus - eli pallosalama tms.

    • lightning ball

      Itse olen nähnyt ja kokenut pallosalaman 70-luvun puolivälissä pohjois-Suomessa maaseudulla. Tämäkin tapaus tuli uuninluukusta, mutta oli nopea viuhahdus huoneen poikki vastapäisen seinän avonaisiin johdonpäihin. Huoneessa oli viisi aikuista ja minä, joka onneton juoksin huoneen poikki, juuri kun katolta kuului kova rysäys/ pamaus. Kyseinen pallosalama meni ihan korvan juuresta, ja olisi voinut tappaa toisenkin ihmisen, joka istui seinän vieressä, mutta juuri samalla hetkellä salaman iskiessä seinään kumartui...kyseessä oli isoisäni, jolla oli villapaidan selässä halteksin puruja vielä pitkään..:) Halteksiseinä syttyi tuleen, mutta isoisä taputteli sen sammuksiin tupakkakoneella.
      Eikä tämä ole mikään keksitty juttu, leijailevista tapauksista en tiedä, tämä tuli vauhdilla ja lennätti uunin luukun lujaa auki. Kissa istui pöydällä seinän/ ikkunan vieressä ja lopsutteli korviaan kovan pamauksen jäljiltä jonkin aikaa.

    • kylläontotta

      Totta nuo ovat.

      Isä kuvaili kun oli maaseudulla nähnyt joskus sellaisen, aika pieni sellainen valopallo joka lentää hetken sinne sun tänne.

      joku tennispallon kokoinen kertoi.

      • jö ss es

        Isä kuvaili :) Onpa niiiin vakuuttava todiste, että joo, nyt tiedeyhteisön on pakko muuttaa kantansa asiaan.


    • Sähköteurastaja

      Itte en ole nähnyt, mutta olen kuullut usealta silminnäkijältä.
      Uskon että ne ovat havainneet jotain, mutta mitä, en ota muuta kantaa että kai se oli se pallosalama.
      Enokin sanoi että "sirrasi" eestaas paimenpoikalangasta tehdyssä pyykinkuivatustelineessä, ja oma emäntä sanoi tulleen sisälle, ja rikkoneen puhelimen.
      Tiiä hänt´mik lienee.
      Ehkä se on se uho`?

    • Salamoinut

      Pallosalama! Nyt olen kuullut viimein Anoppilta ja Isältäni, jotka on eläneet koko ikänsä eri paikkakunnilla Pohjois-Savossa.Ikää heillä on 82v ja 75v..siis ihan eri sukua ennen vaimoani ja minua. Ts.anoppini sanoi nähneensä Tulisen "Lankakerän" tulevan taloa kohden siirtäen sisaruksensa turvaan hirsitalon sisätiloihin Kiuruvedellä.Hirveä pamaus ja säkenöinti oli nänty ja kuultu Tuvan ikkunen suojasta.Tämän kaiken kohteeksi oli joutunut talon edustalle suuren kivilohkareen päälle jäänyt Peltisankko,jossa oli n.10cm kokoinen sulaneen näköinen reikä! Isäni oli v.1940 Sisävesilaivalla Kallavedellä,johon löi myös Pallosalma joka oli pyörinyt pitkin Rautalaivan kaiteita pitkin säkenöivänä Tulipallona päätyen laivan peräkannelta viimein järveen päästäen hirveän Äänen ihan kuin olisi karkaistu Rautaa.Höyry oli vain noussut järvestä! OtanNiemenKoulussakaan ei osata tehdä saati matkia Pallosalamaa,tavallista kylläkin.!

    • ma

      Hieno Juttu!

    • Arrakis

      En ole koskaan nähnyt pallosalamaa, mutta tiedän että monet ilmeisesti aika luotettavatkin silminnäkijät väittävät itsepintaisesti niitä nähneen. Mutta pallosalamien ongelmana on aina ollut niiden "teoreettinen selittäminen". Eli silminnäkijät näkevät jotain mitä kutsuvat pallosalamaksi, mutta teoreetikot eivät osaa selittää miten pallosalamat voisivat toimia.

      Jännä ongelma. Tiede perustuu aina periaatteessa empiirisiin havaintoihin. Meillä on silminnäkijöitä, mutta selitys puuttuu. Kumpi painaa enemmän havainnot vaiko niiden selittäminen? Entä montako havainnoitsijaa täytyy olla, että havainnot painavat enemmän kuin puuttuva teoreettinen selitys?

    • Kyllä pallosalama lienee ihan todellinen fysikaalinen ilmiö, sen verran harvinainen kuitenkin, että hankala tutkia kokeellisesti. Pallosalaman teoria on siksi tosiaan vielä arvoitus. Matalataajuisten sähkömagneettisten kenttien on käsittäkseni havaittu vaikuttavan aivoihin, joten hallusinaatiot voimakkaan kentän lähellä ovat mahdollisia. En kuitenkaan usko että tämä tapahtuisi kaikille silminnäkijöille samanlaisena.

      Pallosalamien kaltaiset maavalot ovat hyvin dokumentoituja (Hessdalen). Näitäkin on pidetty EM-kenttien tuottamina hallusinaatioina, mutta lukuisten silminnäkijöiden, valokuvien, videokuvien ja tutkaheijastusten perusteella kyseessä ei voi olla hallusinaatio.

      Itse en koe pallosalamaa ilmiönä mitenkään mystisenä, en ole tosin itse koskaan nähnyt. Uskon sen olevan fysikaalinen ilmiö, joka vain vaatii tietyt olosuhteet syntyäkseen.

    • tsts68

      Mielenkiintosinta nykyisissä keskusteluissa on se, että aina kun joku kertoo nähneensä jotain, ihan mitä tahansa, erikoista niin ettei sitä ole julistettu Hesarissa, niin siloin ihminen on HULLU. Ihan kuin Hesari tietäisi muka kaiken, eikä niin että Hesarin toimittajat ovat vain ihmisiä, joilla on myös omat intressinsä kertoa juuri niitä asioita jotka heille sopivat. Miksi luet Hesaria? Miksi uskot niitä juttuja kuin Jumalan sanaa? Minä kutsuisin sitä jonkinlaiseksi uskonnoksi: Hesariuskovaisuudeksi! Häpeä!

    • uskomaton-----

      Kivoja nämä jotka kieltää pallosalamat!
      Ennemmin tai myöhemmin niistä saadaan hyvää videokuvaa ja ovathan ne jättäneet todisteita koko ajan, reikiä talojen seinissa tms joita olis aika vaikea sen näköiseksi tehdä!

      • paaaa

        Videokuvia ja jälkiä voi aina väärentää. Onhan kummituksistakin ja ties mistä videokuvia ja jälkiä, yhtä huuhaata kaikki. Toiset nyt vain nauttivat vedättämisestä.


    • ei teoreetikko.

      Teoriaa on se , että jos Vaarilla ei olisi sitä miehille kuuluvaa veitikkaa housuissaan ja Vaarilla olisikin housuissaan naisten veitikka niin Vaarista tulisikin silloin Täti.

      Teoria on tällaista. Siis huuhaata. Ainoastaa varmuudella tutkitut jutut ei ole teoriaa vaan sitä sanotaan tutkituksi tiedoksi. Tutkittu tietokaan ei aina ole ehdotonta vaan siihenkin liittyy ainakin teoriassa virhemahdollisuus.

      Mutta että joku uskoo teoriaan. No uskotaanhan Joulupukkiinkin ja Petteri Punakuonoon. Mutta siitäkään ei ole olemassa tutkittua tietoa. Ja koska se puuttuu niin se on silloin vain uskomus.

      • Saattanee ollahin

        Onkohan aloittaja Ateisti. Ateistinen henkilö kieltää uskonsa mukaan kaiken muun paitsi Ateisminsa. Ja Ateistejahan ei voi arvostella koska he kieltävät kaiken muun.


      • adfasfed

        "Teoria on tällaista. Siis huuhaata. "

        "Tutkittu tietokaan ei aina ole ehdotonta vaan siihenkin liittyy ainakin teoriassa virhemahdollisuus."

        Teoria on huuhaata ja tutkitun tiedon virhemahdollisuus on teoreettista, joten se on huuhaata. Hienoa päättelyä taas skeptistiltä :)


    • mr mr

      miksi tähän sekoitettiin juolupukkikin

    • kimi kr

      Ei pallosalamat mitään hallusinaatioita ole,mummoni lapsuuden kotiin tuli joskus pallosalama auki olevasta ikkunasta sisään ja lensi olkkarin poikki vastapäätä olevaa ikkunaa päin,verhot syttyivät palamaan mutta ikkunasta se ei mennyt läpi.

      • pallisalama

        Ketuttaa välillä olla skeptikko ja sähkömies samaan aikaan. Lasi eristää hyvin sähköä ja sähvovirta etsii aina lähimmän reitin maahan, vähän kuin vesi.


    • Höynpölyä ettei vois

      En sanoisi hölynpölyksi ilmiötä, jolla voi olla useita, jopa kymmeniä näkijöitä. Eikä hallusinaatiot tee reikiä kiviseinään.

      • Anonyymi

        tänäänkin näin 2 pallosalamaa, toinen osui minuun ja siskooni


    • halloo!?

      Kaksi tutkijaa mistä maailmankolkasta tahansa voi väittää vaikka mitä. Vaikka että Jumala on olemassa. Miksi tavalliset ihmiset uskovat kahta (2) tutkijaa. Maailma on täynnä kahta ja kolmea tutkijaa jotka ovat ..jotain mieltä.

      Mikset vaadi noilta kahdelta tutkijalta riittävän suurta ja pitkäkestoista tutkimusta johon perustuen voidaan KIISTATTOMASTI osoittaa jokin asia toteen.

    • turskamies

      Huuhaata ne on, vatutti silti kun semmonen mikälie tuli ovesta sisään ja käräytti hellan ja sulakkeet. Voihan se olla naapurin kissa joka sai salamasta ja varautu sähköllä.

    • Totta on!!!!

      Mulla on sellainen käsitys, että pallosalama ei kulje ilmassa, vaan se tarvitsee jonkun, mitä pitkin se pyörii. Kahdesti olen kokenut. Harvinainen ilmiöhän se on, muttta ei todellakaan mitään huuhaata. Onhan luonnossa muutakin sellaista, mitä tiede ei pysty selittämään ja jos ei ole omin silmin nähnyt, niin helppohan se on uskoa, että ei sellaista ole olemassakaan, kun ei tiedekään sitä selitä.

      Nähtin sellainen koko meidän perhe 60-luvulla kovalla ukonilmalla. Salama iski kauhealla rysäyksellä pihapuuhun ja siinä oli kiinnitettynä rautalanka, joka oli toisesta päästä kiinni piharakennuksen rännissä. Rysäyksen seurauksena osa salamasta lähti pyörimään tuota rautalankaa pitkin, kulki ränniä myöten ja putosi sen päätteeksi rännin alla olevaan vesitynnyriin, johon tuli pohjaan iso reikä. Kauhea ääni siitä lähti, kun se sinne veteen putosi.

      Toisen kerran salama löi maahan, meitä oli iso porukka siinä ulkona eikä edes mitenkään kova ukonilmakaan. Salama muuttui jostain syystä pienen kiekon muotoiseksi pyörien ruohikossa vähän kiemurrellen ja sähähdellen ja osuen yhden auton renkaaseen, minkä se sulatti lyttyyn. Siinä se sitten vain menetti tehonsa ja sammui. Se oli tosiaan pienen kokoinen verrattuna siihen, minkä silloin lapsena ollessani näimme. Maahan jäi musta palanut vana.

      Tämä pallosalama-ilmiö on vähän samanlainen kuin se, että käärme voi kietoa itsensä kiekoksi ja pyöriä alamäkeä, ei sitäkään kuulemma edes kaikki tiedeihmiset ja luontoasiantuntijatkaan myönnä todeksi. Minun on pakko myöntää, kun sellaisen näin. Ihmettelin, mikä ihme kerä sieltä kierii minua vastaan ja sitten vasta tajusin, mikä se oli, kun se pysähtyi jalkani juureen, kellahti lappeelleen ja avautui käärmeeksi, joka lähti nopeasti kiemurtelemaan pois päin. Säikähdin niin paljon, etten pannut merkille, oliko se kyykäärme vaii joku muu, käärme joka tapauksessa.

    • koettele.

      Aloittaja lienee olevan taipumusta uskoa ketä tahansa joko yhtä tai kahta tutkijaa. Ilman että heidän tutkimuksensa olisi todistettu tieteellisesti. Näiden kahden tutkijan mielipide perustuu olettamuksiin. Kuten . On mahdollista jne. Älä usko olettamuksiin.

    • mmmmmmmm877777777777
    • Anonyymi

      iha oikee juttu pallosalamat on. tänään minuun ja minun siskoon osui pallosalama käytiin lääkärissä ja kaikki oli hyvin. myöhemmin kun olimme menossa kotiin auton vieressä räjähti uusiksi toinen pallosalama. ja sitten ystäväni kertoi että heidän pihassaan oli ollut yksi pallosalama. kaikki 3 pallosalamaa oli ollut noin 7tunnin aikana.

    • Anonyymi

      Olen aikoinaan kuullut usean ihmisen kertomana tarinan, jossa pallosalama oli mennyt vanhan maalaistien alitse, jättänyt siis siihen samankaltaisen reiän, kuin ojaputki, kun se vedetään tien alitse. Tämän reiän olivat todistettavasti käyneet katsomassa kymmenet eri ihmiset, ja kys.reiän muodostumiselle pallosalaman kaltaisen ilmiön kautta oli myös ollut muutamia silminnäkijöitä.

      Tämä tapaus on siis tapahtunut jo kauan aikaa sitten, sotien jälkeen, muistaakseni 40 luvun lopussa. Ainakin yksi henkilö elää vielä, joka on tuon reiän nähnyt. Hän asui silloin lapsena lähellä tuota paikkaa, ja on nyt jo yli 90 vuotias. Tiedän että jotkut on häneltä ihan viime vuosinakin vielä kyselleet tuosta tapauksesta.

      Tapahtumapaikka on siis ollut yli 70 vuoden takainen maaseutu, pienessä kunnassa lähellä tämän maan itärajaa. Hallusinaatiot ei kuitenkaan tee tiettävästi reikiä teitten alitse? Valokuvia ei kuitenkaan tapauksesta tietääkseni ole olemassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3757
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      96
      3407
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2468
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1555
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      85
      1427
    Aihe