Ennen oli dinojakin

Pikku dino

Silloin Herra vastasi Jobille tuulispäästä ja sanoi:

"Vyötä nyt kupeesi kuin mies; minä kysyn sinulta, opeta sinä minua. Sinäkö teet tyhjäksi minun oikeuteni, tuomitset minut syylliseksi, ollaksesi itse oikeassa?
Tahi onko sinun käsivartesi niinkuin Jumalan, ja voitko korottaa äänesi jylinän niinkuin hän?Kaunistaudu kunnialla ja korkeudella, pukeudu loistoon ja kirkkauteen.
Anna vihasi kiivastuksen purkautua, ja masenna katseellasi kaikki ylpeät. Nöyryytä katseellasi kaikki ylpeät, ja muserra jumalattomat siihen paikkaan.
Kätke heidät tomuun kaikki tyynni, sulje heidän kasvonsa salaiseen kätköön.
Silloin minäkin ylistän sinua, kun oikea kätesi on hankkinut sinulle voiton.
Katso Behemotia, jonka minä loin niinkuin sinutkin; se syö ruohoa niinkuin raavas.
Katso, sen voima on lanteissa, sen väkevyys vatsalihaksissa.
Se ojentaa jäykäksi häntänsä kuin setripuun, sen reisijänteet ovat lujiksi punotut.
Sen luut ovat niinkuin vaskiputket, sen nikamat niinkuin raudasta taotut.
Se on Jumalan töiden esikoinen; sen luoja ojentaa sille miekan.

Sille kantavat satonsa vuoret, joilla kaikki metsän eläimet leikitsevät.
Lootuspensaiden alla se makaa, ruovikon ja rämeen kätkössä.
Lootuspensaat peittävät sen varjoonsa, puron pajut ympäröivät sitä.
Jos virta hätyyttää, ei se säikähdy, se on huoleton, kuohukoon vaikka itse Jordan sen kitaan.
Kukapa kävisi kiinni sen silmiin, lävistäisi heittoaseella sen turvan?
Voitko onkia koukulla Leviatanin ja siimaan kietoa sen kielen?
Voitko kiinnittää kaislaköyden sen kuonoon ja väkäraudalla lävistää siltä posken?
Rukoileeko se sinua paljon, tahi puhutteleeko se sinua lempeästi?
Tekeekö se liiton sinun kanssasi, että saisit sen olemaan orjanasi ainaisesti?
Voitko leikkiä sillä niinkuin lintusella tahi sitoa sen tyttöjesi pidellä?
Hierovatko pyyntikunnat siitä kauppaa, jakavatko sen kauppamiesten kesken?
Voitko iskeä sen nahan täyteen ahinkaita ja sen pään kala-ahraimia?
Laskehan vain kätesi sen päälle, niin muistat sen ottelun; et sitä toiste yritä!
Katso, siinä toivo pettää; jo sen näkemisestä sortuu maahan."

1

135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, kyllä, se, että uskonnollisessa tekstissä on monitulkinnallinen kuvaus elukasta, minkä voi halutessaan tulkita dinosaurukseksi, todistaa aukottomasti sen että antiikin aikoihin eli hirmuliskoja, asiasta ei ole epäilystäkään. Se on yhdentekevää että yhdessäkään antiikin tieteellisessä kirjoituksessa ei ole yhtäkään mainintaa dinosauruksista, jos ei lasketa mainintoja isoista luista, mitkä saattavat olla niiden fossiileja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      25
      3920
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      44
      1999
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      42
      1273
    4. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      77
      1145
    5. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      25
      1086
    6. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      34
      1078
    7. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      46
      988
    8. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      173
      851
    9. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      56
      823
    10. Pub Marjuskan grillibileet

Pub marjuskassa ilmainen makkara tarjoilu ja jakaa parille sadalle aurinko laseja. Miten tälläistä. Saako popittaa ja ja
      Haapavesi
      12
      743
    Aihe