paras kahvila

kysyn vaan

Moikka! Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millaisia ominaisuuksia haluatte kahvilalta? Jos kaupunki on pieni ja siellä on vaikka 3km säteellä monta kahvilaa, millä perusteella valitsette mihin menette? Kuinka paljon erilaisia leivoksia/munkkeja/pullia pitäisi olla ja onko teidän mielestä parempi, jos leivokset on itse tehty kahvilassa aamulla?

Kiitos vastauksista (:

15

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laatu ratkaisee

      kahvin laatu ratkaisee ja haudutettua teetä!!! muovikelmupullat/sämpylät karkottaa asiakkaat.

      Vähemmän on tässäkin enemmän - eli ei se määrä vaan laatu.

      • kysyn_vaan!

        lisää vastauksia kiitos! (:


    • Kaffeen juoja

      Oletko suunnittelemassa kahvilaa?
      :)

      Mun valinta on seuraavanlainen, jos paljon kahviloita ympärillä:
      Pienehkö, tunnelmallinen, siististi pukeutunut henkilökunta (ei tarvitse olla univormu),
      asiakkaita on oltava - en halua istua tyhjässä kahvilassa. Kahvin hinta voi olla hintavakin,
      jos santsikuppi on edullinen tai ilmainen kuten Helsingin Ekbergissä (muistaakseni).

    • Kahvilaharrastaja

      Moikka!

      Mulle vaikuttavia asioita on:

      tuoreet hyvännäköiset tarjottavat,
      kohtuullisen tuntoisen hinnoittelu (reilu mielikuva)
      arkkitehtuuri, rakennuksen tai sisustuksen persoonallisuus (konseptimeininki ärsyttää),
      ystävällinen nopea palvelu
      JA
      Hyvä äänimaailma - ei humisevia kylmäkoneita vaan hyvää musiikkia
      tai puheensorinaa.

      Blogissani tuon ehkä jotain muitakin pointteja esiin:

      http://reettakahvilla.blogit.fi/

    • kahvee-ämmä

      Ite tehdyt paakelsit ja muut leivokset on toki tärkeitä. Toinen asia on sittte se kahvee, sitä saisi olla kaikenlaista ja myös erilaiset teet, vihreä tee pannussa ja jaappanin kupeissa on must. Sitten kruununa on ne A-oikeudet, on kiva saada napanteri tai punssi talvella kahveen kanssa.
      Vessa pitää olla siisti kanssa.

    • coffee house

      Sisustuksesta se että sais mielellään olla vaikka muutama loosi, jos haluaa päivittää juoruja rauhassa ja sen lisäksi myös ihan avopöytiä jos haulaa nähdä elämää. Sisustus mielellään luonnonmateriaaleja ja puuta, näköala kadulle. Henkilökunnalla ei turhantärkeää asua, mutta se pitkä musta vyötäröessu on aika siisti.

      Tarjoilut itse tehtyjä. Mitään ei muoviin !!! Pullapihdit on keksitty.
      Suolaista sais olla, esim bageleita ja sämpylöitä eri fresseillä täytteillä, =salaattia ja vihanneksia, kunnon juustoa ja vaikka palvikinkkua (ei kaupan ohuenohutta). Täytettyjä croisantteja
      tms. Kunhan ovat tuoreita.
      Mutta ei ikuna sitä telaketjukarjalapiirakkaa jonka päällä on kökkösinä munavoita eikä läyhäisiä pizzapaloja.

      Donitseja munkkeja, tuoretta (voi)pullaa, jokunen (mansikka)viineri, herukkaleivoksia, pikkumakean nälkään keksi-suklaalajitelma.

      Kahveista riittää pari hyvää, kunhan on esim presidenttiä, tee
      haudutettua, kaakaota ja lapsille ihan oikeaa mehua kannusta.
      Pillimehut ja energiajuomat on out !

      Viihdykepuoleta päivän lehdet, rauhallista musiikkiia tai radio.
      Tv ei ole välttämätön vaikka niitäkin näkee kahviloissa.
      Enkä hirveästi diggaa niitä paikkoja joissa on lasten leikkinurkka paitsi mc donaldsissa....

    • vaativa asiakas

      Tykkään rauhoittavasta ilmapiiristä, eli mukava ja asiansa osaava kassamyyjä/emäntä, rauhallinen taustamusiikki (ei mitään hittikanavaa radiosta ainakaan!), siistiä kaikkialla ja perusasiat toimii (vessa on siisti, sinne pääsee ilman poletteja tms., osataan palvella myös lapsia, turvallinen paikka jne.).

      Hinnoista sen verran, että ne on pakko suhteuttaa kaupungin omaan tasoon, muuten ei toimi! Söin kerran jumalaista suklaakakkua, mutta 7€/pala on hinta, jonka voi veloittaa ainoastaan Helsingissä sijaitseva Fazer...kahvila menikin puolessa vuodessa konkkaan.

      Tuotteista... no, perustuotteita ei kannata laittaa tiskiin kymmentä erilaista (esim. rusinapulla, pikkupulla, voisilmäpulla, pullapitko..). Kaksi versiota (pikkupulla ja voisilmäpulla) riittää! Munkki on aina hyvää, mutta sen lisäksi voisi tarjota vaikkapa jonkinlaista juustokakkua (katso ettei hinta nouse kohtuuttomaksi!) sekä gluteiiniton vaihtoehto myös (esim. tilauksesta sulatettava leivonnainen, ei ole iso vaiva mutta näinä aikoina tärkeää olla tiedostava). Keksejä voisi olla, mielellään itsetehtyjä ja kappalehinta edullinen. Kauralastut, suklaacookiet, kookospallerot jne. on helppo valmistaa ja ne säilyvätkin muutaman päivän ilman ongelmia. Säilö korkeaan, läpinäkyvään lasipurkkiin ja ota pihdeillä lautaselle tilauksesta- tyylikästä!

      Siitä tykkäisin kovasti, että teessä olisi muutakin laatua kuin Liptonin Keltaista! Olisiko mahdollista tarjota vaikkapa kokonaista teekannua? Kahveista suomalaisille riittänee ne kamalat vaaleat paahdot, joista vatsani tulee kipeäksi..mutta (jokin muu kuin automaatin) kaakao esim. kermavaahdolla olisi todella ihana juttu kylminä vuodenaikoina! Jos teet myyntiin yhtä kakkua kerrallaan ja käytät siihen kermaa, vispaat vaan ylijääneen ja laitat pursotinpussiin jääkaappiin. Siitä on helppo sitten tehdä kiehkura kaakaon päälle ja voit uskoa, että kermavaahtofanin sydäntä lämmittää kun ei saa sitä iänikuista purkkivaahtoa..! Ja kaakaostahan voi pyytää silloin myös kovan hinnan, etenkin jos tujautat päälle vielä suklaakastikeviiruja ;).

      Suolaisista arvostaisin piiraita, karjalanpiirakkaa munavoilla, lounassalaattia ja/tai keittoa (keittolounaskin riittävä, jos tarjoat leipää sekä veden/maidon sen kanssa ja pidät hinnan alhaalla) sekä täytettyjä sämpylöitä ja/tai patonkia. Näihin liittyen: jos et itse valmista tuotteita ja muista tarkkaan, mitä niissä on, tulosta ainesosat sisältävä paperi kassan välittömään läheisyyteen! Sämpylöissä yms. kannattaa tehdä niin, että pistät samaan sämpylään mahd. paljon allergisille/erityisruokavaliolla oleville käyviä juttuja: esim. Sininen keiju käy vegaanille (levite), juustotäyte käy lihaa välttelevälle, kurkku ja salaatti sopii jokaiselle (kun taas esim. paprika ja tomaatti aiheuttavat allergiaa useammin).

      Lapsille en laittaisi muuta erityistä kuin ystävällisen asenteen kassalla olevalle sekä vessapuolelle joko matalan wc-istuimen tai sitten potan. Olisi ihanaa, jos meidänkin 4-vuotias saisi pestä kätensä ilman että täytyy äidin nostella..! Ja jos voisi laittaa matalalle pikkupyyhkeen lapsille, siitäkin nousisi pisteet heti. Asiakasmikro ei ole pakollinen ja jos "tuunaat" kahvilaasi liian lapsiystävälliseksi, houkutat ehkä ei-toivottua asiakaskuntaa...mitenkään rehentelemättä on pakko sanoa, että huomaan usein olevani ainoa, jonka lapsi osaa edes jotenkin siellä kahvilassa käyttäytyä :/. Muille se näyttää olevan yhtä sirkusta, pelleilyä ja kisaa siitä, kuka sotkee eniten...

      No joo. Päivän sanomalehdet, muutama (vaikka sitten vanha) naistenlehti sekä TM ja Aku Ankka olisi hyvä olla luettavana. Siitä olisin erityisen onnellinen, jos kahvilassasi ei pyydettäisi tuomaan astioita yhtään mihinkään- voit pyytää pikkuisen enemmän hintaa tuotteistasi jos palvelet "kunnolla" ja saat varmasti paremman maineen etenkin ikäihmisten keskuudessa, joista moni on todella kyllästynyt itsepalveluun! Ai niin, äläkä missään nimessä tee sitä perusvirhettä, että ottaisit rahapeliautomaatin kahvilaasi!! Se voi tuoda tuottoa, mutta siitä lähtevä meteli on sietämätön ja kohta kahvilasi onkin täynnä kiroilevia teinejä, jotka rämpyttävät sitä vimmatusti!! Näin kävi entiselle lempikahvilalleni...sääli.

      Muuta sekalaista vielä: tarjoa ihmeessä marjamehua edulliseen hintaan. Lapsille tosiaan parempi kuin ne limsat (jotka kannattaa sijoittaa kassan selän taakse varkauksien sekä pienten lasten takia). Ei energiajuomia! Kahvimaitona sekä rasvaton maito että kahvi/kuohukerma. Sokerissa tavallista ja intiaanisokeria/ruokosokeria, jos mahdollista. Panosta astioihin sen verran, ettet tarjoile kertakäyttölautasilta juuri mitään- oma kokemus sunnuntailta on se, että kertakäyttöhaarukalla ei saa syötyä piirakkaa, joka tarjoillaan pieneltä kertakäyttölautaselta...haarukka napsahti poikki ja lautasesta tuli rasvat läpi. Ei hyvä.

      • ooriiifjjjjrvesi

        loistava vastaus ! kiitos minunkin puolestani, olen kahvilayrittäjä ja haistelen uusia tuulia sekä asiakkaiden makua jatkuvasti. viihtyisit varmasti meillä..lähes kaikki toiveesi on toteutettu meillä :)


      • kahvilanpitäjä

        No se on helppo esittää toiveita mutta kukapa ne toteuttaa niin että on vielä muutman kuukauden päästä pystyssä.


    • Movanna

      Mun paikkavalintaan vaikuttaa ensinnäkin paikan yleisfiilis ja tunnelma. Tunnelman pitäisi olla rento, nuorekas ja trendikäs. Tunnelmaan vaikuttaa tietenkin kaikki sisustus, asitat, valaistus yms.

      Ehdoton, mitä arvostan suuresti teen juojana on laaja teevalikoima. Normi Liptonin keltaista teetä en enään suostu edes juomaan (jotenkin vaan kyllästynyt siihen).

      Henkilökunta tottakai vaikuttaa. Jos saa nuivaa palvelua, ei sinne viitsi toiste mennä. Kamalinta mitä on, on asiakkaan aliarvioiminen ja asioiden itsestään selvinä pitäminen. Siinä asiakas tuntee itsensä pahimmassa tapaukseksi ihan tyhmäksi.

    • Mun valintaan vaikuttavat
      1. henkilökunta, (palvelualtis siististi pukeutunut)
      2. sisustus (mukavat istuimet, pöytäryhmien lisäksi kannattaisi olla myös pienempiä pöytia yksinäisille asiakkaille)
      3. Kahvi (vanha kahvi karkottaa tehokkaasti)
      4. Kahvileivistä tossa jo edellä kirjoitettiinkiin hyviä kommentteja niihin lisäisin vain että täytetyn sämpylän rinnalla kannattaisi olla myös ruisleipää täytettynä tarjolla.
      5. Vessan siisteys

    • Miun mielestä tärkeintä on se, että saa mennä rauhassa istumaan sen kahvin kera ja vaihtaa kaverin kanssa kuulumiset, lukea lehteä tai kirjaa ilman, et henkilökunta tulee siivoilemaan pöytiä nenän edestä vihjailevasti. Tai että joku teinilauma möykkää taustalla. Täällä ei nytkään oo mitään paikkaa, jota ei olis teinit vallottanut tai sellasta, missä vois vaan olla rauhassa.

      Nettikahviloita on jo tarpeeksi. Ei tarvii mitään kannettavia tai telkkareita, ne just houkuttaa teinilaumoja. Ei missään nimessä pelikoneita, eikä sellasia ihme pelijuttuja mitä täällä on abc:n ravintolassa pöydällä, tietokoneruudun näkösiä.. Ei soitettaisi mitään radiokuraa, ehkä jotain hiljasta taustamusiikkia ettei kuulu keittiön kolinat ja hurinat niin pahasti. Jonkun Katy Perryn länkytys taustalla vihloo korvia. Ei energiajuomia tai huonoja halpoja pirtelöitä jotka houkuttelee nulikoita. Lasten leikkinurkat yms on ehdoton ei :D Jos kerran kahvilaan lähdetään, niin silloin käyttäydytään kuten kahvilassa käyttäydytään. Ei sinne tarvii tulla leikkimään ja heittelemään jotain vauvankuolasia muovipalloja viattomia ihmisiä kohti pallomeren uumenista. Leikkipuistot ja heset on tätä varten ;D

      Henkilökunnan asenne on tärkeä. Oon muutaman vuoden opiskellut asiakaspalvelua ja kiinnitän siihen erityisesti huomiota, vaikka paistaahan se huono asenne jo metrien päähän muutenkin. Jos asiakas ei tunne valikoimaa esim. kahvien tai kaakaon osalta hyvin, niin sillon kerrotaan ystävällisesti vaihtoehdot! Kaikkein parasta olisi jos ne kaikki olis näkyvillä sellasessa paikassa, missä voi miettiä rauhassa. Jonossa on inhottavaa yrittää kurkkia hintoja tai vaihtoehtoja jostain, kun oma vuoro lähestyy eikä tiiä mitä tilata. Ständit on ihan ehdoton, kahvilan ulkopuolella tai sisäänkäynnin lähettyvillä. Jos asiakkaalle tulee nolo tai jotenkin nöyryytetty olo siitä hyvästä ettei tiennyt valikoimaa etukäteen, niin se ei varmasti tule takaisin. Monissa kahviloissa on itekin tullut tilattua vaan joku hanapepsi, kun en oo ehtinyt nähdä listoja missään ja jonoa kertyy ja se tantta kassan takana tuhisee kierosilmiensä kanssa. Muutenkin arvostaisin kovasti, jos koko tarjoileva henkilökunta olisi perehdytetty kahvilan tuotteisiin eikä heidänkään tarviis nolona vastata "en tiijä". Kaikista tuotteista ainesosalistat siihen kassakoneen viereen, koska kahvilanpitäjä ei aina voi olla siinä kertomassa tai muistamassa kaikkea.
      Aina, kun tulee ärsyttävä asiakas niin kannattaa muistaa asiakaspalvelun perussäännöt. 3/11 on hyvä sääntö, asiakas kertoo saamastaan hyvästä palvelusta keskimäärin kolmelle muulle henkilölle, tyytymätön asiakas taas kertoo saamastaan huonosta palvelusta keskimäärin 11 muulle henkilölle. Ja siitähän se sana nopeasti leviää.. Myös 1-10-27-sääntö on hyvä, eli kannattaa painaa mieleen niitä kanta-asiakkaita ja käyttäytyä kun töissä ollaan ;) ei kuitenkaa mitään nöyristelyä.
      Olisi ihanaa, jos ei oikeesti olis lähes mitään itsepalvelua :D se astioiden tunkeminen johonkin täyteen ahdettuun kärryyn pilaa koko fiiliksen, etenkin kun pitää varoa kumoamasta koko kärryä.

      Vessan tulisi olla ilmainen, eikä mitään avaimia tarviis pyytää henkilökunnalta. Ei teinejä kunnon kahviloiden vessat kiinnosta, niin vois olla vapaa pääsy. Aika ärsyttävää mennä siihen kassatiskille "annatko vessan avaimen.." Vessassa kaikkein käytännöllisin on sellanen rullattava pyyhekone, johon voi kuivata kädet. Käsipaperit jää hujan hajan joidenkin asiakkaiden jäljiltä, mutta voihan niitä olla varalta. Mieluummin niitä kuin sellanen hullu puhallinkuivaaja.

      En suuttuisi korkeammasta hintatasosta, jos edellä olevat toteutuisivat mukavan sisustuksen ja tuoreen tarjonnan lisäksi. Ei hanalimppareita, kämäsiä pitsasuikaleita tai kuivia panineja.
      Tuoreita täytettyjä ruisleipiä, lounassalaatteja ja muffinsseja. Kinkkupiirakkaa^^ se ois niiin kova. Jotain ihan perusmättöä, ei sen tarvii olla mitään ihmeellistä. Kunhan on tuoretta, eikä pakattu kelmuun tai maistu samalta kun jossain sairaalan kanttiinissa. Ja veden tulis olla ilmaista, ihan älytöntä ottaa joku 10 senttiä vesilasista.
      Liian monissa kahviloissa aliarvostetaan gluteenittomia tuotteita. Aina kun niitä kysyy esim. oma äitini, niin vaihtoehtoja ovat joko kova känttynen pulla tai joku vähintään yhtä huono sämpylä. Molemmat mikrossa lämmitettyjä pakastemössöjä. Tänne tulikin nyt jonkin aikaa sitten gluteeniton leipomo, jonka tuotteet taitaa olla jopa vähän edullisempia kuin kaupassa ja on aika hiton hyviä.
      Jos olisin vähän älykkäämpi merkonomi, perustaisin kahvilan. Mut ku en oo.

    • Elisa_Day2

      Kalusteista sen verran, että voisi olla paikkoja pikaisesti vain poikkeaville ja sitten looseja ja mukavampia tuoleja niille, jotka haluavat istua, nauttia, levähtää tai vaihtaa kavereiden kanssa kuulumisia vähän pidemmän kaavan kautta.

      Ekstrapalvelua olisi, että tarjoilija kävisi kysymässä, haluttaisiinko toiset kupilliset ja toisi ne sitten pöytään.

    • vinkki.

      Kahvin hinta selvästi, isosti, näkyviin. Ulkopuolella voi olla jokin tarjous, tyyliin: kahvi ja pulla 2 e tai kahvi ja piirakka 3 e. On ihmisiä, jotka tykkäävät käydä kahvilassa, mutta hinta ratkaisee. Silloin on suotavaa, että hinnan näkee helposti eikä sitä tarvi käydä kassalta kysymässä tai kassan viereisestä pienestä lapusta lukemassa. Kahvin hinnat vaihtelevat ja esim Jkl:ssä usein Hesburgerissa saa kahvin ja donitsin 2:lla eurolla, muita tarjouksia samassa paikassa, tyyliin 2,5 e. On toki muitakin halpoja paikkoja, eräs kahvila myi kahvia ja munkkia hintaan 1,5 e. Pk-seudulla varmasti hinnat korkeampia.

    • Kahvilakulttuuria

      Itse en mene tarjouspaikkaan. Sillä jos kahvi ja munkki maksaa kaksi euroa, niin ne eivät ole minkään makuista. Sitä paitis Hese ei ole kahvila.
      Samoin en halua jouda kahvia mukeista, enkä itse tiskata tai viedä astioita pois Arvostan palvelua, tarjoilijat mustissa essuissa, hyvät erikosikahvit ja itse tehdyt leivokset ja muut tarjottavat. Laaduks ilmapiiri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1492
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1278
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      162
      1113
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      896
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      800
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      794
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      681
    Aihe