Ottaa päähän

typerämustis

Hei,
Mulla on ongelmana mustasukkaisuus..joo ja siis haluaisin nyt tavalla tai toisella päästä eroon siitä..
Eli asia mistä se johtuu on se, että mieheni on ollut KAKSI KERTAA KIHLOISSA ennen minua!!
En jotenkin voi päästä asian yli, että miksi hän on mennyt toisenkin kerran kihloihin?? Sen yhden kerran jotenkin ymmärrän..ja ajattelen itse silleen, että kun se suhde päättyi niin mieheni olisi halunnut olla seuraavalla kerralla täysin varma kihlautumisestaan jne..

Ja se tässä nyt vaivaakin..että oliko se toinen kihlaus hänelle edellistä tärkeämpi???!! En tiedä miksi tämä asia on niiiin helkkarin vaikee käsitellä..

Olemme puhuneet kyllä asiasta ja miehini olisi halunnut minunkin kanssa kihloihin (onkos siis hänellä joku ihme pakkomielle asiasta??) Mutta sanoin, että en halua mennä hänen kanssaan kihloihin..koska asia ahdistaa minua tällä hetkellä niin paljon!! Ja se olisi mielestäni muutenkin toooosi naurettavaa jotenkin ja en kokisi oloani mitenkään erityisen tärkeäksi, koska hän on kekenut sen asian jo kahdesti toisen kanssa.
Olemme kolmekymppisiä..asumme omassa asunnossa ja meillä on pieni lapsi, joten voitte uskoa, että minulla ei pitäisi olla mtn hätää itsetunnon kanssa, mutta miksi toi juttu vaivaa niiiin paljon??!!

17

1307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiuhti ja viuhti

      sun ongelma on se, että hän on mennyt toisenkin kerran kihloihin!!
      Ehkä hän rakasti tuota naista niin paljon ja uskoi, että se liitto kestäisi??
      Tai sitten se toinen nainen on vaatinut, että miehesi menee hänen kanssaan kihloihin kerta on ollut toisenkin kanssa?? Mistä näistä tietää..

      Ei sulla luulis olevan mtn syytä miettiä tota juttua..keskity vain lapseesi ja tämän päiväiseen elämään!
      Tsemppiä!

      • typerämustis

        Joo totta..pitäisi keskittyä tähän päivään ja olla onnellinen..ja tiedän, että menemme varmaan joku päivä naimisiinkin, mutta kihloihin en kyllä siltikään mene!!!

        Mieheni on antanut selitykseksi toiselle kihlaukselle, että silloin tuntui hyvältä..
        Ja että ei olisi koskaan pitänyt mennä..no ton se nyt varmaan sanoo vain siksi, että musta tuntui jotenkin paremmalta..

        Mua vaan vaivaa just tää jälkimmäinen ex niin paljon..että olisiko mieheni halunnut silloin että joku päivä he menevät naimisiin ja saavat lapsia, mutta sitten suhde kaatuikin..joo toi se ongelma onkin!! Mitä hän on ajatellut siinä hetkessä heidän tulevaisuudestaan!! VOi luoja, kun pääsis eroon näistä ajatuksista! Tuntuu, että tulee hulluksi!!


      • Kihlatpa hyvinkin
        typerämustis kirjoitti:

        Joo totta..pitäisi keskittyä tähän päivään ja olla onnellinen..ja tiedän, että menemme varmaan joku päivä naimisiinkin, mutta kihloihin en kyllä siltikään mene!!!

        Mieheni on antanut selitykseksi toiselle kihlaukselle, että silloin tuntui hyvältä..
        Ja että ei olisi koskaan pitänyt mennä..no ton se nyt varmaan sanoo vain siksi, että musta tuntui jotenkin paremmalta..

        Mua vaan vaivaa just tää jälkimmäinen ex niin paljon..että olisiko mieheni halunnut silloin että joku päivä he menevät naimisiin ja saavat lapsia, mutta sitten suhde kaatuikin..joo toi se ongelma onkin!! Mitä hän on ajatellut siinä hetkessä heidän tulevaisuudestaan!! VOi luoja, kun pääsis eroon näistä ajatuksista! Tuntuu, että tulee hulluksi!!

        Jos menette joku päivä naimisiin, niin sori vaan, viimeistään siinä vaiheessa kun hääpäivän päätätte niin te olette kihloissa! Kihlaus on lupaus avioliitosta eikä mikään erillinen juttu.


    • Lycklig

      Teillä on lapsi. Asutte yhdessä ja ilmeisesti aiotte/haluatte pysyä yhdessä jatkossakin. Suunnittelette avioliittoa. Ja sinua vaivaavat miehen edelliset kihlaukset.

      Ymmärrätkö ylipäänsä mitä kihlaus tarkoittaa? Jos, niin eikö sinun pitäisi olla harmissasi siitä, että mies on ollut aikeissa mennä AVIOLIITTOON jo kahden kanssa ennen sinua? JA eikö sinun olisi pitänyt huolestua siitä ENNEN kuin menitte yhteen ja hankitte lapsen?

      Kihloissa ollaan silloin,kun on sovittu avioliitosta.

      • no ohhoh!

        Aivan. Kihlaus on lupaus avioliitosta, siihen ei tarvitse mitään sormuksiakaan. Eli jos miehesi on ollut kihloissa niin hän on suunnitellut jo kahden kanssa avioliittoa....


      • ei vaan osaa
        no ohhoh! kirjoitti:

        Aivan. Kihlaus on lupaus avioliitosta, siihen ei tarvitse mitään sormuksiakaan. Eli jos miehesi on ollut kihloissa niin hän on suunnitellut jo kahden kanssa avioliittoa....

        Toinen vaihtoehto on että se on hankkinut edellisten tyttöystäviensä kanssa ihQt seuccailusormukset vailla ajatustakaan naimisiin menemisestä. Mikä tarkoittaisi, että se ei ois ollut kihloissa. Mikä tarkoittaisi, että jos se sulle ehdottaa kihloihin menemistä niin selvitä, mitä se sillä tarkoittaa ja pidä sille kunnon palopuhe sanan kihlat merkityksestä.


    • tuollaisilla

      Mitäpä jos miehelläsi olisi lapsi ex:än kanssa? Kuinka mustasukkainen sitten olisit? Tai jos mies olisi ollut naimisissa. Mies ei voi menneisyydelleen mitään, sinun pitää hyväksyä se, että hänellä on ollut muitakin. Jos mies ei haikaile entisten perään vaan rakastaa ainoastaan sinua, niin miksi olla mustasukkainen jostain menneestä? Ongelma ei ole miehen ex:ät ja kihlaukset vaan epävarmuutesi ja huono itsetuntosi.

      Kihlaus on pieni asia verrattuna yhteiseen lapseen! Miten ihmeessä uskallauduit lapsen "hankintaan", jos et uskalla mennä kihloihin?

      Ja mieshän on eronnut ex:stään joten jotain vikaa suhteessa oli? Sinullakin varmaan on ollut muita miehiä ja joku heistä tärkeämpi kuin toinen? Mutta ei kuitenkaan kuaan yhtä tärkeä kuin nykyinen avomiehesi?

      "Menemme varmaan joku päivä naimisiinkin, mutta kihloihin en kyllä siltikään mene!!!"

      Kun sovitte naimisiin menosta kihlaudutte. Sitä et voi oikeastaan välttää, jos naimisiin haluat. Kihlasormuksia teidän ei tarvitse hankkia.

      Unohda nyt ihmeessä tuollaiset asiat ja keskity nykyhetkeen!

      • typerämustis

        oikein kunnolla mieheni kanssa!! Kun tämä tyhmä asia kerta minua niiiin paljon vaivaa!

        Hän sanoi, että ei ole suunnitellut häitä exien kanssa..ensimmäinen kihlaus oli hänelle merkityksellisempi, mutta he olivat tuolloin aika nuoria ja tekivät sen ehkä rakkauden huumassa tms..mutta eivät lyöneet lukkoon mtn hääpäivää tai yhdistäneet sitä mitenkään kihlaukseen! Toinen kihlaus oli vaan heitto, et mennään kihloihin..sillä hetkellä tuntui hyvältä! Ja pian sormukset jo lensivät ja suhde päättyikin aika pian..eli ei mtn häitä taaskaan suunniteltu!!

        Uskon, että mieheni puhui totta..vaikka ehkä hän halusi vähän kaunistellakin asioita minulle, mutta hän sanoi, että kihlaus on menettänyt merkitystään tänä päivänä ja hänelle itselleen..itse olen aika samaa mieltä nyt..ei se olekaan pakosti mkn varsinainen lupaus avioliitolle.. Olen ehkä itse ajatellut aina niin ja siksi tuo asia niin kamalasti minua vaivasikin! On kuitenkin pareja, jotka päättävät hääpäivän, kun kihlautuvat ja hyvä niin..kunnioitan sitä!

        Ja joo totta..ihme, että olen nyt ruennut asiaa niin paljon miettimään, kun vauvamme syntyi..ehkä se herättää jtn tunteita lisää ja sitä herää vielä kerran (vaikka jo aikaisemminkin tottakai asioista on puhuttu) että kuinka lopullista kaikki on!

        Kiitos kommenteista! Jotkut auttoi..jotkut ei! Nyt olen kuitenkin sinut asian kanssa ja voimme mennä joku päivä naimisiin onnellisesti..ja vaikka edellisenä päivänä kihloihin, jos ei sitten aikaisemmin olla menty! :)


      • koita jo ymmärtää
        typerämustis kirjoitti:

        oikein kunnolla mieheni kanssa!! Kun tämä tyhmä asia kerta minua niiiin paljon vaivaa!

        Hän sanoi, että ei ole suunnitellut häitä exien kanssa..ensimmäinen kihlaus oli hänelle merkityksellisempi, mutta he olivat tuolloin aika nuoria ja tekivät sen ehkä rakkauden huumassa tms..mutta eivät lyöneet lukkoon mtn hääpäivää tai yhdistäneet sitä mitenkään kihlaukseen! Toinen kihlaus oli vaan heitto, et mennään kihloihin..sillä hetkellä tuntui hyvältä! Ja pian sormukset jo lensivät ja suhde päättyikin aika pian..eli ei mtn häitä taaskaan suunniteltu!!

        Uskon, että mieheni puhui totta..vaikka ehkä hän halusi vähän kaunistellakin asioita minulle, mutta hän sanoi, että kihlaus on menettänyt merkitystään tänä päivänä ja hänelle itselleen..itse olen aika samaa mieltä nyt..ei se olekaan pakosti mkn varsinainen lupaus avioliitolle.. Olen ehkä itse ajatellut aina niin ja siksi tuo asia niin kamalasti minua vaivasikin! On kuitenkin pareja, jotka päättävät hääpäivän, kun kihlautuvat ja hyvä niin..kunnioitan sitä!

        Ja joo totta..ihme, että olen nyt ruennut asiaa niin paljon miettimään, kun vauvamme syntyi..ehkä se herättää jtn tunteita lisää ja sitä herää vielä kerran (vaikka jo aikaisemminkin tottakai asioista on puhuttu) että kuinka lopullista kaikki on!

        Kiitos kommenteista! Jotkut auttoi..jotkut ei! Nyt olen kuitenkin sinut asian kanssa ja voimme mennä joku päivä naimisiin onnellisesti..ja vaikka edellisenä päivänä kihloihin, jos ei sitten aikaisemmin olla menty! :)

        Kihloissa on kun on sopinut naimisiin menosta, eli ei voi mennä kihloihin päivää ennen naimisiin menoa vaan sitä on viimestään kihloissa kun menee selvittelemään naimisiinmeno juttuja...


      • rautalangasta
        typerämustis kirjoitti:

        oikein kunnolla mieheni kanssa!! Kun tämä tyhmä asia kerta minua niiiin paljon vaivaa!

        Hän sanoi, että ei ole suunnitellut häitä exien kanssa..ensimmäinen kihlaus oli hänelle merkityksellisempi, mutta he olivat tuolloin aika nuoria ja tekivät sen ehkä rakkauden huumassa tms..mutta eivät lyöneet lukkoon mtn hääpäivää tai yhdistäneet sitä mitenkään kihlaukseen! Toinen kihlaus oli vaan heitto, et mennään kihloihin..sillä hetkellä tuntui hyvältä! Ja pian sormukset jo lensivät ja suhde päättyikin aika pian..eli ei mtn häitä taaskaan suunniteltu!!

        Uskon, että mieheni puhui totta..vaikka ehkä hän halusi vähän kaunistellakin asioita minulle, mutta hän sanoi, että kihlaus on menettänyt merkitystään tänä päivänä ja hänelle itselleen..itse olen aika samaa mieltä nyt..ei se olekaan pakosti mkn varsinainen lupaus avioliitolle.. Olen ehkä itse ajatellut aina niin ja siksi tuo asia niin kamalasti minua vaivasikin! On kuitenkin pareja, jotka päättävät hääpäivän, kun kihlautuvat ja hyvä niin..kunnioitan sitä!

        Ja joo totta..ihme, että olen nyt ruennut asiaa niin paljon miettimään, kun vauvamme syntyi..ehkä se herättää jtn tunteita lisää ja sitä herää vielä kerran (vaikka jo aikaisemminkin tottakai asioista on puhuttu) että kuinka lopullista kaikki on!

        Kiitos kommenteista! Jotkut auttoi..jotkut ei! Nyt olen kuitenkin sinut asian kanssa ja voimme mennä joku päivä naimisiin onnellisesti..ja vaikka edellisenä päivänä kihloihin, jos ei sitten aikaisemmin olla menty! :)

        Kuule, kihloihin ei voi mennä ilman lupausta avioliitosta. Jos ostaa sormukset ja "menee kihloihin" ilman aikomusta mennä naimisiin niin ei se silloin ole kihlaus vaikka sitä siksi haluaisikin kutsua. Sormukset ovat silloin jotkut "seurustellaan vakavasti" -sormukset, eivät kihlasormukset. Kihlaus ei siis ole menettänyt merkitystään, jotkut urpot vain kuvittelevat olevansa kihloissa jos ostavat toisilleen sormukset. Kihlaus on lupaus avioliitosta, jos sitä lupausta ei ole, ei ole myöskään kihlausta. Menikö tämä nyt perille? Ja edellisenä päivävänä ennen naimisiinmenoa ei voi mennä kihloihin, koska avioliiton esteiden tutkinnan minimiaika on viikko. Siispä ainakin viikko on pakko olla kihloissa ennen naimisiinmenoa.


      • JEP JEP
        rautalangasta kirjoitti:

        Kuule, kihloihin ei voi mennä ilman lupausta avioliitosta. Jos ostaa sormukset ja "menee kihloihin" ilman aikomusta mennä naimisiin niin ei se silloin ole kihlaus vaikka sitä siksi haluaisikin kutsua. Sormukset ovat silloin jotkut "seurustellaan vakavasti" -sormukset, eivät kihlasormukset. Kihlaus ei siis ole menettänyt merkitystään, jotkut urpot vain kuvittelevat olevansa kihloissa jos ostavat toisilleen sormukset. Kihlaus on lupaus avioliitosta, jos sitä lupausta ei ole, ei ole myöskään kihlausta. Menikö tämä nyt perille? Ja edellisenä päivävänä ennen naimisiinmenoa ei voi mennä kihloihin, koska avioliiton esteiden tutkinnan minimiaika on viikko. Siispä ainakin viikko on pakko olla kihloissa ennen naimisiinmenoa.

        NO TODELLAKIN VOI MENNÄ KIHLOIHIN ILMAN, ETTÄ SOPII HÄÄPÄIVÄSTÄ!! MENIKÖ TÄÄ NYT PERILLE???
        OON KUULE JOSKUS ITSEKIN NUORENA MENNYT!!

        VOI TAIVAS KUN TÄÄLÄ ON HULLUA PORUKKAA!

        JA USKON, ETTÄ VIESTIN LÄHETTÄJÄKIN TÄMÄN TIEDOSTAA, MUTTA EI VAIN HALUA TEHDÄ KIHLAUKSESTAAN MTN NUMEROA TMS..VOI SITÄ OSTAA SORMUKSEN JA OLLA KIHLOISSA..ILMAN, ETTÄ SOPII TAI PUHUU MTN HÄISTÄ TAI PERHEESTÄ TAI SIITÄ, ETTÄ OLLAANKO NYT KOKO LOPPUELÄMÄ YHDESSÄ!!!


      • rautalangasta
        JEP JEP kirjoitti:

        NO TODELLAKIN VOI MENNÄ KIHLOIHIN ILMAN, ETTÄ SOPII HÄÄPÄIVÄSTÄ!! MENIKÖ TÄÄ NYT PERILLE???
        OON KUULE JOSKUS ITSEKIN NUORENA MENNYT!!

        VOI TAIVAS KUN TÄÄLÄ ON HULLUA PORUKKAA!

        JA USKON, ETTÄ VIESTIN LÄHETTÄJÄKIN TÄMÄN TIEDOSTAA, MUTTA EI VAIN HALUA TEHDÄ KIHLAUKSESTAAN MTN NUMEROA TMS..VOI SITÄ OSTAA SORMUKSEN JA OLLA KIHLOISSA..ILMAN, ETTÄ SOPII TAI PUHUU MTN HÄISTÄ TAI PERHEESTÄ TAI SIITÄ, ETTÄ OLLAANKO NYT KOKO LOPPUELÄMÄ YHDESSÄ!!!

        Siis etkö vain ymmärrä vai mikä tässä nyt mättää? Jos ei ole puhuttu naimisiinmenosta niin SE EI OLE KIHLAUS. Sormukset voi laittaa sormeen, mutta kihloissa ei olla jos ei asiaan mitenkään liity naimisiin meneminen.

        Ymmärrätkö tästä:

        "Viime aikoina varsinkin nuorten keskuudessa on yleistynyt ”kihlaus ilman avioliittoaikeita”, nk. "teinikihlat": tällöin sormustenvaihtoseremoniaa ja kihlaus-sanaa käytetään ilmaisuna seurustelun siirtymisestä syvempään vaiheeseen, mutta ilman avioliittolupausta. Puhekielen nimitys "teinikihlat" tulee siitä, että tämä tapa on yleinen juuri teini-ikäisillä ja nuorilla aikuisilla, yleensä noin 14–20-vuotiailla – tämäntyyppinen "seurustelusormusten vaihto" ei kuitenkaan ole kihlautumista, mikäli lupausta avioliittoon ei samanaikaisesti tehdä. Kihlaus-termin väärinkäytössä syntyykin jatkuvasti eritasoisia väärinkäsityksiä ja kiistelyjä kihlojen oikeasta merkityksestä, etenkin silloin kun sormusta pidetään vasemmassa nimettömässä, joka perinteiden mukaan on juuri kihla- ja vihkisormuksen paikka."

        Lainaus on Wikipediasta, mutta siinä selvitetään hyvin termin kihlaus merkitys. Ymmärsitkö nyt? Kuka vaan voi ostaa sormukset ja laittaa ne sormeen ja vaikka kutsuakin sitä kihlaukseksi, mutta ilman avioliittolupausta se EI ole kihlaus. Olkoon sitten joku vakavan seurustelun merkki tai jotain, mutta ei kihlaus.


      • Lopeta!!!!
        rautalangasta kirjoitti:

        Siis etkö vain ymmärrä vai mikä tässä nyt mättää? Jos ei ole puhuttu naimisiinmenosta niin SE EI OLE KIHLAUS. Sormukset voi laittaa sormeen, mutta kihloissa ei olla jos ei asiaan mitenkään liity naimisiin meneminen.

        Ymmärrätkö tästä:

        "Viime aikoina varsinkin nuorten keskuudessa on yleistynyt ”kihlaus ilman avioliittoaikeita”, nk. "teinikihlat": tällöin sormustenvaihtoseremoniaa ja kihlaus-sanaa käytetään ilmaisuna seurustelun siirtymisestä syvempään vaiheeseen, mutta ilman avioliittolupausta. Puhekielen nimitys "teinikihlat" tulee siitä, että tämä tapa on yleinen juuri teini-ikäisillä ja nuorilla aikuisilla, yleensä noin 14–20-vuotiailla – tämäntyyppinen "seurustelusormusten vaihto" ei kuitenkaan ole kihlautumista, mikäli lupausta avioliittoon ei samanaikaisesti tehdä. Kihlaus-termin väärinkäytössä syntyykin jatkuvasti eritasoisia väärinkäsityksiä ja kiistelyjä kihlojen oikeasta merkityksestä, etenkin silloin kun sormusta pidetään vasemmassa nimettömässä, joka perinteiden mukaan on juuri kihla- ja vihkisormuksen paikka."

        Lainaus on Wikipediasta, mutta siinä selvitetään hyvin termin kihlaus merkitys. Ymmärsitkö nyt? Kuka vaan voi ostaa sormukset ja laittaa ne sormeen ja vaikka kutsuakin sitä kihlaukseksi, mutta ilman avioliittolupausta se EI ole kihlaus. Olkoon sitten joku vakavan seurustelun merkki tai jotain, mutta ei kihlaus.

        Tää tuntuu olevan pelkkää typerää sanojen vääntelyä. Ap on vain sairaan mustasukkainen, oli nyt kyse kihloista tai ei. Hän haluaisi päästä miehen pään sisälle ja tietää joka ajatuksen.

        Kihlasormuksia ihmiset voi ostaa ihan silkasta mielijohteestakin, ei siinä tarvitse olla yhtään sen syvemmästä tarkoitusperästä kyse. Jotkut miehet menee kihloihin sen takia, että nainen painostaa naimisiinmenolla, mies ajattelee että saa naisen tyytyväiseksi kun ostaa kihlasormuksen, eikä sitten sen enempää. saa naisen siis tyytyväiseksi sillä sormuksella. Se ei kuitenkaan sido yhtään mihinkään. Joku vanha periaate oli, että kihlaus on lupaus naimisiinmenosta, mutta ei se enää nykyään pidä missään muodossa paikkaansa. Kihlauksen ei ole mikään pakko johtaa avioliittoon. Mutta voihan sitä periaatetta jauhaa ja väännellä mielin määrin. Juridinen sitoumus se ei kuitenkaan ole.

        Ap on tehnyt tästä elämää suuremman kysymyksen. Mies on siis hänen mielestään joskus ennen häntä ollut vakavissaan jonkun naisen kanssa. Ja niin ei olisi saanut olla, koska miehen olisi pitänyt tietää, että ap tulee mukaan kuvioihin joskus tulevaisuudessa. Oliko mies vakavissaan vai ei, kas sitä ei tiedä kukaan, jos mies itsekään. Ehkäpä ei, jos kerran kihlaus kuitenkin purkautui ja nyt mies on jo ihan toisen naisen kanssa liitossa ja on lapsikin hänen kanssaan.

        Eikös kannattaisi jättää tällaiset lapselliset hautomiset tässä vaiheessa, kun olisi niin paljon muutakin mille aikaansa uhrata? Rakkaus on hieno asia, ja nyt jos koskaan sitä pitäisi vaalia. Tuommoisilla ihme hautomisilla ei muuta kuin lyö kiilaa pariskunnan väleihin. ei mies ole syyllistynyt yhtään mihinkään. Rakastakaa toisianne täysillä nyt kun on sen aika! Olkaa onnellisia siitä että teillä on toisenne ja elämänne on hyvin.


      • vielä kerran
        Lopeta!!!! kirjoitti:

        Tää tuntuu olevan pelkkää typerää sanojen vääntelyä. Ap on vain sairaan mustasukkainen, oli nyt kyse kihloista tai ei. Hän haluaisi päästä miehen pään sisälle ja tietää joka ajatuksen.

        Kihlasormuksia ihmiset voi ostaa ihan silkasta mielijohteestakin, ei siinä tarvitse olla yhtään sen syvemmästä tarkoitusperästä kyse. Jotkut miehet menee kihloihin sen takia, että nainen painostaa naimisiinmenolla, mies ajattelee että saa naisen tyytyväiseksi kun ostaa kihlasormuksen, eikä sitten sen enempää. saa naisen siis tyytyväiseksi sillä sormuksella. Se ei kuitenkaan sido yhtään mihinkään. Joku vanha periaate oli, että kihlaus on lupaus naimisiinmenosta, mutta ei se enää nykyään pidä missään muodossa paikkaansa. Kihlauksen ei ole mikään pakko johtaa avioliittoon. Mutta voihan sitä periaatetta jauhaa ja väännellä mielin määrin. Juridinen sitoumus se ei kuitenkaan ole.

        Ap on tehnyt tästä elämää suuremman kysymyksen. Mies on siis hänen mielestään joskus ennen häntä ollut vakavissaan jonkun naisen kanssa. Ja niin ei olisi saanut olla, koska miehen olisi pitänyt tietää, että ap tulee mukaan kuvioihin joskus tulevaisuudessa. Oliko mies vakavissaan vai ei, kas sitä ei tiedä kukaan, jos mies itsekään. Ehkäpä ei, jos kerran kihlaus kuitenkin purkautui ja nyt mies on jo ihan toisen naisen kanssa liitossa ja on lapsikin hänen kanssaan.

        Eikös kannattaisi jättää tällaiset lapselliset hautomiset tässä vaiheessa, kun olisi niin paljon muutakin mille aikaansa uhrata? Rakkaus on hieno asia, ja nyt jos koskaan sitä pitäisi vaalia. Tuommoisilla ihme hautomisilla ei muuta kuin lyö kiilaa pariskunnan väleihin. ei mies ole syyllistynyt yhtään mihinkään. Rakastakaa toisianne täysillä nyt kun on sen aika! Olkaa onnellisia siitä että teillä on toisenne ja elämänne on hyvin.

        No vielä kerran: kihlaus terminä tarkoittaa lupausta avioliitosta. Se on tietysti eri asia, että jotkut eivät nykyään tajua mitä se tarkoittaa, mutta kihlauksella on edelleen ihan laissakin määrätty merkitys. Se, että ihmiset laittavat nykyään sormukset sormeen muuten vaan ja kutsuvat sitä kihlaukseksi ei muuta kihlauksen todellista merkitystä mihinkään. Eli kihlauksen merkitys ei ole muuttunut, sormusten käyttämisen merkitys sen sijaan on. Ennen sormusten vaihtaminen tarkoitti ilman muuta kihlausta, nykyään se voi tarkoittaa mitä vaan. Vaikka vain lupausta vakavasta suhteesta.


      • vai voidaanko?
        vielä kerran kirjoitti:

        No vielä kerran: kihlaus terminä tarkoittaa lupausta avioliitosta. Se on tietysti eri asia, että jotkut eivät nykyään tajua mitä se tarkoittaa, mutta kihlauksella on edelleen ihan laissakin määrätty merkitys. Se, että ihmiset laittavat nykyään sormukset sormeen muuten vaan ja kutsuvat sitä kihlaukseksi ei muuta kihlauksen todellista merkitystä mihinkään. Eli kihlauksen merkitys ei ole muuttunut, sormusten käyttämisen merkitys sen sijaan on. Ennen sormusten vaihtaminen tarkoitti ilman muuta kihlausta, nykyään se voi tarkoittaa mitä vaan. Vaikka vain lupausta vakavasta suhteesta.

        Törmäsin joskus sellaiseen, ettö pari tuttua piti kihlausta avoliittona. Eli jos asuu yhdessä ei ole avoliitossa, jos ei ole kihloissa. Ja jos on kihloissa, on avoliitossa vaikka ei asu yhdessä. He olivat myös sitä mieltä, että kihloissa ei voi olla ilman kihlasormuksia

        Mitäpä tuohonkaan väittelemään onko näin vai ei, jos mitä vaan voi kutsua kihlaukseksikin...
        Miksipä ei silloin kihlaustakin voi kutsua avoliitoksi?

        Se, että on moni kutsuu jotain joksikin niin tekeekö se siitä sen oikeamman?
        En tiedä miksi edes "lupausta vakavasta suhteesta" tms. joka sinetöidään sormuksin pitää kutsua kihlaukseksi. Miksi sille ei voi keksiä omaa nimeä tai laittaa sormuksia johonkin toiseen sormeen? Halutaanko kuitenkin, että ihmiset sekoittavat sen "oikeaan kihlaukseen"? Sitä kun moni pitää vakavana sitoumuksena. Ja kun näkee sormuksen vasemmassa nimettömässä, olettaa, että nuo on menossa naimisiin ja ovat sitoutuneet (vaikka mistä senkin tietää...).
        Jos sormukset ovat oikeassa nimettömässä tai keskisormessa niin kuka siitä osaa päätellä mitään...


      • Miten se nyt olikaan
        typerämustis kirjoitti:

        oikein kunnolla mieheni kanssa!! Kun tämä tyhmä asia kerta minua niiiin paljon vaivaa!

        Hän sanoi, että ei ole suunnitellut häitä exien kanssa..ensimmäinen kihlaus oli hänelle merkityksellisempi, mutta he olivat tuolloin aika nuoria ja tekivät sen ehkä rakkauden huumassa tms..mutta eivät lyöneet lukkoon mtn hääpäivää tai yhdistäneet sitä mitenkään kihlaukseen! Toinen kihlaus oli vaan heitto, et mennään kihloihin..sillä hetkellä tuntui hyvältä! Ja pian sormukset jo lensivät ja suhde päättyikin aika pian..eli ei mtn häitä taaskaan suunniteltu!!

        Uskon, että mieheni puhui totta..vaikka ehkä hän halusi vähän kaunistellakin asioita minulle, mutta hän sanoi, että kihlaus on menettänyt merkitystään tänä päivänä ja hänelle itselleen..itse olen aika samaa mieltä nyt..ei se olekaan pakosti mkn varsinainen lupaus avioliitolle.. Olen ehkä itse ajatellut aina niin ja siksi tuo asia niin kamalasti minua vaivasikin! On kuitenkin pareja, jotka päättävät hääpäivän, kun kihlautuvat ja hyvä niin..kunnioitan sitä!

        Ja joo totta..ihme, että olen nyt ruennut asiaa niin paljon miettimään, kun vauvamme syntyi..ehkä se herättää jtn tunteita lisää ja sitä herää vielä kerran (vaikka jo aikaisemminkin tottakai asioista on puhuttu) että kuinka lopullista kaikki on!

        Kiitos kommenteista! Jotkut auttoi..jotkut ei! Nyt olen kuitenkin sinut asian kanssa ja voimme mennä joku päivä naimisiin onnellisesti..ja vaikka edellisenä päivänä kihloihin, jos ei sitten aikaisemmin olla menty! :)

        "ja vaikka edellisenä päivänä kihloihin, jos ei sitten aikaisemmin olla menty! :)"

        Mikä se kihlaus nyt olikaan? Monelle se tuntuu olevan epäselvää. Kun sovitaan naimisiin menosta, esim. toinen kosii ja toinen suostuu tai jotenkin muuten yhdessä sovitaan niin se on jo kihlaus!
        Kun haette avioliiton esteiden tutkintaa (ja päivää ennen vihkimistä sitä ei voi tehdä!) niin niissäkin lomakkeissa on maininta "kihlakumppanit". Tässä vaiheessa monelle tuleekin yllätyksenä, että kas vaan olemmekin kihloissa? Moni kun on ajatellut, että ei mene lainkaan kihloihin vaan menevät "suoraan naimisiin". Ihan kuin kihlaus olisi jokin koeaika tms. välivaihe. Sormusten vaihto tms. rituaali. Se on vain yksinkertaisesti sopimus naimisiin menosta. Josta luulisi sovittavan, ennen vihkimistä?

        Kihloissa voi olla vaikka ei sen merkiksi sormuksia hanki.


      • vielä kerran
        vai voidaanko? kirjoitti:

        Törmäsin joskus sellaiseen, ettö pari tuttua piti kihlausta avoliittona. Eli jos asuu yhdessä ei ole avoliitossa, jos ei ole kihloissa. Ja jos on kihloissa, on avoliitossa vaikka ei asu yhdessä. He olivat myös sitä mieltä, että kihloissa ei voi olla ilman kihlasormuksia

        Mitäpä tuohonkaan väittelemään onko näin vai ei, jos mitä vaan voi kutsua kihlaukseksikin...
        Miksipä ei silloin kihlaustakin voi kutsua avoliitoksi?

        Se, että on moni kutsuu jotain joksikin niin tekeekö se siitä sen oikeamman?
        En tiedä miksi edes "lupausta vakavasta suhteesta" tms. joka sinetöidään sormuksin pitää kutsua kihlaukseksi. Miksi sille ei voi keksiä omaa nimeä tai laittaa sormuksia johonkin toiseen sormeen? Halutaanko kuitenkin, että ihmiset sekoittavat sen "oikeaan kihlaukseen"? Sitä kun moni pitää vakavana sitoumuksena. Ja kun näkee sormuksen vasemmassa nimettömässä, olettaa, että nuo on menossa naimisiin ja ovat sitoutuneet (vaikka mistä senkin tietää...).
        Jos sormukset ovat oikeassa nimettömässä tai keskisormessa niin kuka siitä osaa päätellä mitään...

        Samaa olen miettinyt, että olisi selkeämpää että keksittäisiin joku muu termi sellaiselle kihlaukselle joka ei oikeastaan ole kihlaus. Ei ole mitään järkeä, että kihlaus tarkoittaisi seitsemää eri asiaa, paljon selkeämpää olisi että kihlaus olisi se mitä se on aina ollut (lakiinkin merkitty lupaus avioliitosta) ja muille sormusjutuille sitten omat terminsä. Sehän siinä juuri on, että monet ihmiset ajattelevat, että kihlat tarkoittaa nimen omaan niitä sormuksia, mutta eihän se niin ole. Voihan sitä sanoa vaikka kissaa koiraksi jos niin haluaa, mutta ei se kissasta oikeasti koiraa tee.

        Kihloissa voi olla ilman sormuksiakin, kihlaus tarkoittaa vain sitä lupausta tulevasta avioliitosta eikä niitä sormuksia. Toki niitä sanotaan kihlasormuksiksi kun ovat aikojen saatossa muovautuneet yleiseksi merkiksi kihlauksesta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe